abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22455872
Proces tegen 'Srebrenica-held' Oric begonnen

Uitgegeven: 6 oktober 2004 10:59
Laatst gewijzigd: 6 oktober 2004 11:07
Link: http://www.nu.nl/news.jsp?n=422198&c=21

DEN HAAG - Voor het Joegoslaviė-Tribunaal is woensdagochtend het proces begonnen tegen de Bosnische moslim Naser Oric (37). Die was van 1992 tot 1995 de militaire commandant van de omsingelde moslims in de enclave Srebrenica, waar velen hem als held beschouwden.

In zijn openingspleidooi omschreef de Nederlandse VN-aanklager Jan Wubben Oric als een 'krijgsheer' die het internationale oorlogsrecht aan zijn laars lapte om de inwoners van de omliggende Servische dorpen te verdrijven. De Servische huizen werden geplunderd en verbrand om te voorkomen dat zij ooit terug zouden komen.

Servische mannen, vrouwen en kinderen werden meegenomen naar het politiebureau van Srebrenica, waar moslimagenten martelden en moordden, aldus Wubben. Hij beschreef het getuigenis van een 12-jarig Bosnisch-Servisch meisje dat aan moest horen hoe haar grootvader in een belendende cel werd gemarteld. Zij hoorde hoe haar opa kreunde van de pijn, vertelde zij de onderzoekers van het tribunaal.

Martelen

Servische mannen die in Srebrenica werden gemarteld, vertelden de onderzoekers hoe alles onder het bloed zat: hun kleren, de grond, de muren van de cel. Zeker zeven Serviėrs overleefden de mishandelingen niet. Oric, die de gevangenis geregeld "met plezier" (Wubben) bezocht, is dan ook aangeklaagd voor moord.

Door de mishandelingen raakten de gevangen Serviėrs geregeld bewusteloos. Wubben haalde ook het "gedwongen trekken van tanden" aan, waarvan een Servische man het slachtoffer werd. Volgens de tenlastelegging werd daarvoor een roestige tang gebruikt.

Die Naser Oric was zeker geen lievertje.
IK heb hem enkele malen ontmoet tijdens beveiligings missies als hij weer eens overleg had met Dutchbat.
Ook reed hij wel eens heel demonstratief rond op een wit paard door de stad Srebrenica, of in een wel erg vaute Mercedes.
Het valt me op hoeveel Nasir is afgevallen. Ik kende hem nog toen die erg fors was, in uniform en met het lichaam als Schwarzenegger.

Verder mag ik hopen dat hij zijn straf zal ondergaan als een man. Toch, ergens kan ik wel begrip voor deze man hebben. Maar dat is mijn bescheiden mening.
Whatever happens, stick together.
United we stand.
  donderdag 7 oktober 2004 @ 09:30:00 #2
19479 Mr.J
Train, eat, sleep. Repeat.
pi_22461060
Begrip?
Godfather Bodybuilding topic reeks
pi_22461139
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:32 schreef Chaveiro het volgende:

verhaal over een of andere zieke mongool...
sjeezus begrip voor zoiemand ?

you are sick !
  donderdag 7 oktober 2004 @ 09:38:44 #4
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22461169
Die oorlogsmisdadiger bedoel je?

Hij was nog erger dan Milo!
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_22466460
Ik schreef dat ik "ergens" wel begrip voor deze gast kan opbrengen.
Milo heeft totaal andere feiten op zijn conto staan. Die de feiten van Dhr Oric verre overtreffen.
Maar schijnbaar zijn de meesten niet op de hoogte van werkelijke feitenkennis, maar dat terzijde.

Als commandant van het 7e Legerkorps in Bosnie (en dat was hij), in een enclave die constant werd "gewurgd" door het afsnijden van voedsel, water medicijnen ed, dan zou ook ik als commandant besluiten om deze goederen elders te gaan halen. En vergeet niet dat het oorlog was.
De martelingen praat ik zeker niet goed, dat was erg fout. Maar in een oorlog gebeuren deze dingen nu eenmaal, en dan kan men daar hoog of laag over springen, het gebeurd, simple as that !!
Het valt niet te voorkomen. tevens speelden ook wraakgevoelens mee.

Dus ik kan voor enkele van zijn ondernomen acties wel degelijk begrip opbrengen. Als je de nek wordt afgeknepen ga je toch ook niet als een mak lammetje je eigen lot tegemoet maar verzet je je ertegen?
United we stand.
pi_22466492
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 09:36 schreef vanBoeschoten het volgende:

[..]

sjeezus begrip voor zoiemand ?

you are sick !
Nee hoor, ik voel me prima
In geen tijden ziek geweest voor jou info.
United we stand.
  Moderator donderdag 7 oktober 2004 @ 14:49:00 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_22466650
het bleef alleen niet bij martelingen, ook moordpartijen en etnische zuiveringen heeft de goede man op zijn geweten.

maar dan kun je zeker ook begrip opbrengen voor de Serven mag ik hopen, die werden immers dagelijks aangevallen vanuit een enclave waar ze niet aanmochten komen, er werden mortieren afgevuurd vanuit dekking van observatieposten waar ze niet op mochten schieten en tevens speelden ook wraakgevoelens mee.

mwah ik kan geen begrip opbrengen voor beide partijen, ze zijn allebei gruwelijk fout geweest en ik hoop dat alle hoofdrolspelers over een jaar of 5 achter slot en grendel zitten ... en dat 'deze dingen gebeuren' in een oorlog is een lulargument
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_22467436
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 14:49 schreef sp3c het volgende:
het bleef alleen niet bij martelingen, ook moordpartijen en etnische zuiveringen heeft de goede man op zijn geweten.

maar dan kun je zeker ook begrip opbrengen voor de Serven mag ik hopen, die werden immers dagelijks aangevallen vanuit een enclave waar ze niet aanmochten komen, er werden mortieren afgevuurd vanuit dekking van observatieposten waar ze niet op mochten schieten en tevens speelden ook wraakgevoelens mee.

mwah ik kan geen begrip opbrengen voor beide partijen, ze zijn allebei gruwelijk fout geweest en ik hoop dat alle hoofdrolspelers over een jaar of 5 achter slot en grendel zitten ... en dat 'deze dingen gebeuren' in een oorlog is een lulargument
Ik kan geen begrip opbrengen voor de misdaden die zijn begaan.
Wel kan ik begrip opbrengen voor de situatie waarin alle partijen zich bevonden, zowel Serven als Koroaten en Moslims. (dan heb ik het nog niet eens over de subgroepen zoals Kroatische Moslims, Koatische Serven, of Servische Moslims etc etc etc..........................)
Mijn begrip gaat dan uit dat de Commandant, in dit geval Naser Oric, geen keuze had.
De stad Sreberenica werd constant beschoten door de Serven, geen hulpgoederen werden toegelaten, dus wat doe je dan? Je gaat op "strooptocht" om dan bij de "buren" (lees Serven) wat vlees, meel, brandstof, en andere zaken op te halen.
In het boek "First In" van Kapitein Jellema (mijn oude CC die ons leiding gaf en Veldmaarschalk Rommel als voorbeeld had) werd dat fijn beschreven.
De moslim strijders schakelden de gewapende Servische elementen uit, waarna burgers de boel leeg roofden om zichzelf te voorzien van enkele levensbehoeften. Dat dit ten koste ging aan het leven van enkele Serven mag evident zijn. het gebeurde.
Andersom ook.

Dat bedoel ik dus met dat dit soort praktijken nu eenmaal gebeuren in een oorlog.

Ikzelf heb vaak die Moslim strijders vervloekt.
Waarom?
Omdat wij OP's bezetten en vandaaruit waarnemingen deden, en patrouilles voerden.
Onze OP's werden door Moslim strijdkrachten "gebruikt" als dekking.
Van achteren beschoten zij de Serven, waarop de serven wel eens terugschoten met raketten of geweervuur. Erg laf dus.
Op een gegeven moment was het respect voor die moslim strijders ook nihil, want steeds flikten ze weer dat geintje.

Aan de andere kant, even gezien vanuit een opportunistische hoek, was het een slimme zet. Echter net iets te slim omdat uiteindelijk de serven het zat werden en de enclave onder de voet liepen.

Nu, na meer dan 10 jaar dat ik daar gezeten heb heb ik geen "hard feelings" meer, en snap nu, na me wat meer te hebben verdiept in de gehele geschiedenis van Srebrenica, dat aan de commandant van het 7e legerkorps (Naser Oric) veel te verwijten is, en dat hij gestraft moet worden, maar dat aan de ene kant ik ook wel begrip kan opbrengen door als jonge commandant acties uit te voeren die de Serven tot wanhoop dreven. En dus tegenacties namen. Logisch. Daarvoor voert men oorlog.

Oef..............vele verhalen komen weer opzetten
United we stand.
  donderdag 7 oktober 2004 @ 16:55:42 #9
41597 IPdaily
Lekker Nederlands
pi_22469513
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 15:24 schreef Chaveiro het volgende:

[..]
dat wou ik ff kwijt
pi_22471874
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 16:55 schreef IPdaily het volgende:

[..]

dat wou ik ff kwijt
Unifil?
United we stand.
pi_22471952
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 09:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Die oorlogsmisdadiger bedoel je?

Hij was nog erger dan Milo!
Dan weet jij bagger weinig van de Bosnische oorlog mijn vriend !!
Ga je eerst eens verdiepen in de hele kwestie voordat je onzin gaat zitten uitkramen.

Als jij je enigzins denkt te kunnen bevinden op militair historisch vlak, veroordeel jij Westerling (alias De Turk, want hij was oorspronkelijk van Turkse komaf)dan ook?
United we stand.
  donderdag 7 oktober 2004 @ 21:46:22 #12
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22476608
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 18:55 schreef Chaveiro het volgende:

Dan weet jij bagger weinig van de Bosnische oorlog mijn vriend !!
Ga je eerst eens verdiepen in de hele kwestie voordat je onzin gaat zitten uitkramen.
Zeg vlegel, gedraag je eens niet zo arrogant!

Dat zie ik toch anders en ben wel degelijk op de hoogte van de betreffende oorlog.
Milo was het slachtoffer van een door de Duitsers,Iran,Saoudi-Arabie,Turkije en later ook de VS gesteunde campange om de laatste invloedsfeer van Rusland in die hoek van Europa te laten verdwijnen.
Oric was slechts een pion van de eerder genoemde partijen.
quote:
Als jij je enigzins denkt te kunnen bevinden op militair historisch vlak, veroordeel jij Westerling (alias De Turk, want hij was oorspronkelijk van Turkse komaf)dan ook?
Westerling had natuurlijk helemaal niks te zoeken aan de andere kant van de wereld dus die veroordeel ik, hij was trouwens helemaal geen Turk.
Hij groeide op in het huidige Turkije en had een entnisch Griekse moeder en een Nederlandse vader.

[ Bericht 20% gewijzigd door HarigeKerel op 07-10-2004 21:52:19 ]
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')