quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 14:49 schreef sp3c het volgende:
het bleef alleen niet bij martelingen, ook moordpartijen en etnische zuiveringen heeft de goede man op zijn geweten.
maar dan kun je zeker ook begrip opbrengen voor de Serven mag ik hopen, die werden immers dagelijks aangevallen vanuit een enclave waar ze niet aanmochten komen, er werden mortieren afgevuurd vanuit dekking van observatieposten waar ze niet op mochten schieten en tevens speelden ook wraakgevoelens mee.
mwah ik kan geen begrip opbrengen voor beide partijen, ze zijn allebei gruwelijk fout geweest en ik hoop dat alle hoofdrolspelers over een jaar of 5 achter slot en grendel zitten ... en dat 'deze dingen gebeuren' in een oorlog is een lulargument
Ik kan geen begrip opbrengen voor de misdaden die zijn begaan.
Wel kan ik begrip opbrengen voor de situatie waarin alle partijen zich bevonden, zowel Serven als Koroaten en Moslims. (dan heb ik het nog niet eens over de subgroepen zoals Kroatische Moslims, Koatische Serven, of Servische Moslims etc etc etc..........................)
Mijn begrip gaat dan uit dat de Commandant, in dit geval Naser Oric, geen keuze had.
De stad Sreberenica werd constant beschoten door de Serven, geen hulpgoederen werden toegelaten, dus wat doe je dan? Je gaat op "strooptocht" om dan bij de "buren" (lees Serven) wat vlees, meel, brandstof, en andere zaken op te halen.
In het boek "First In" van Kapitein Jellema (mijn oude CC die ons leiding gaf en Veldmaarschalk Rommel als voorbeeld had) werd dat fijn beschreven.
De moslim strijders schakelden de gewapende Servische elementen uit, waarna burgers de boel leeg roofden om zichzelf te voorzien van enkele levensbehoeften. Dat dit ten koste ging aan het leven van enkele Serven mag evident zijn. het gebeurde.
Andersom ook.
Dat bedoel ik dus met dat dit soort praktijken nu eenmaal gebeuren in een oorlog.
Ikzelf heb vaak die Moslim strijders vervloekt.
Waarom?
Omdat wij OP's bezetten en vandaaruit waarnemingen deden, en patrouilles voerden.
Onze OP's werden door Moslim strijdkrachten "gebruikt" als dekking.
Van achteren beschoten zij de Serven, waarop de serven wel eens terugschoten met raketten of geweervuur. Erg laf dus.
Op een gegeven moment was het respect voor die moslim strijders ook nihil, want steeds flikten ze weer dat geintje.
Aan de andere kant, even gezien vanuit een opportunistische hoek, was het een slimme zet. Echter net iets te slim omdat uiteindelijk de serven het zat werden en de enclave onder de voet liepen.
Nu, na meer dan 10 jaar dat ik daar gezeten heb heb ik geen "hard feelings" meer, en snap nu, na me wat meer te hebben verdiept in de gehele geschiedenis van Srebrenica, dat aan de commandant van het 7e legerkorps (Naser Oric) veel te verwijten is, en dat hij gestraft moet worden, maar dat aan de ene kant ik ook wel begrip kan opbrengen door als jonge commandant acties uit te voeren die de Serven tot wanhoop dreven. En dus tegenacties namen. Logisch. Daarvoor voert men oorlog.
Oef..............vele verhalen komen weer opzetten
Whatever happens, stick together.
United we stand.