Ik heb in de aanbieding: 2 mini-laptops van HP.
Beide draaien Windows CE for Handheld PC 3.0, gebaseerd op Windows CE 2.11.
Dit besturingssysteem bevat "afgeslankte" versies van Word, Excel, Access, PowerPoint en Outlook, alsmede Internet Explorer. Er is op internet een schat aan (gratis) programma's te vinden voor dit platform.
Eigenlijk zijn het dus PDA's in laptopvorm. Beide machines hebben geen hardeschijf, maar wel beide een Compactflash slot en een PCMCIA slot.
HP Jornada 820:
![]()
Specificaties:
190MHz Intel StrongARM CPU
16MB RAM
640x480 (VGA) kleurenscherm
Touchpad met 2 knoppen
USB poort (alleen voor USB-muizen)
Ingebouwde speakers en microfoon
Infrarood
VGA-uit (bijvoorbeeld om presentaties op een beamer weer te geven)
Accu in goede staat, goed voor een uurtje of 7.
246 mm x 178 mm x 32.5 mm, 1115 gram
HP Jornada 680:
![]()
Specificaties:
133MHz SuperH3 CPU
32MB RAM
640x240 kleurenscherm (touchscreen)
Infrarood
Ingebouwde speaker en microfoon
Accu in goede staat, eveneens goed voor ongeveer 7 uur
189 mm x 95 mm x 34 mm, 510 g
Docking cradle en stylus meegeleverd
Beide machines zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld aantekeningen te maken bij colleges/vergaderingen, of als je graag je documenten bij je wilt hebben onderweg. Ze zijn ook nog prima geschikt als e-mail/internetmachine. Hiervoor moet wel een PCMCIA (of Compactflash) netwerkadapter aangeschaft worden (met of zonder draad).
Belangrijk is wel dat deze machines alleen 16-bit PCMCIA cards slikken, deze zijn in bedrade vorm vaak voor minder dan een tientje op Ebay te krijgen, de draadloze (ik gebruik zelf kaarten met een Prism 2 chipset) zijn iets moeilijker te vinden, maar vooral in Duitsland op Ebay volop verkrijgbaar.
Beide machines zijn in goede staat, normale gebruikssporen. De 820 heeft een dun scheurtje in het plastic bij het display, vanaf de rechterkant. Deze heeft geen invloed op het displaymechanisme of het display zelf, en hij lijkt niet verder uit te scheuren in alle tijd dat ik hem gebruikt heb. Met wat secondenlijm is het waarschijnlijk makkelijk te dichten, als je het opelkaar knijpt zie je er namelijk niets van.
De 680 heeft een redelijk fragiel Compactflash-mechanisme (slecht design), deze klapt soms uit zichzelf uit. Een klein stukje plastic of karton achter het kaartje gehaakt zorgt er echter voor dat het klepje prima blijft zitten, dus eigenlijk is het geen probleem.
Ik heb maar 1 synckabel (zijn voor beide machines identiek). De eerste waarmee ik een deal heb krijgt wat mij betreft de synckabel. Zonder deze kabel zij de machines wel via ethernet of infrarood te syncen, losse synckabels staan geregeld op marktplaats/ebay.
Via MIcrosoft ActiveSync (meegeleverd op CD en te downloaden) kan er gesynchroniseerd worden met bijvoorbeeld Outlook.
Richtprijs: per machine wil ik minimaal 100 Euro hebben.
Ik woon in Beilen (20KM onder Assen), maar ben bereid iets via post te regelen.
Om het af te maken nog een aantal foto's:
680:
![]()
![]()
![]()
820:
![]()
![]()
![]()
![]()
Beide:
![]()