Huh?quote:Op donderdag 7 oktober 2004 14:44 schreef Nuek het volgende:
Laat je bloed eens controleren of alles wel goed zit tussen de orenSerieus.
Ja, daar ben ik dus ook best bang voor. Niet dat de kans zo groot is, maar je zult net zien dat ik weer de pechvogel word die dat overkomt.....en met verslechterende ogen wil ik niet ook nog es mn gehoor kwijtraken...heb wel es gehoord van oorkaarsen. Zeg maar soort alternatief iets. Er wordt daarvan beweert dat het je oren niet kan beschadigen zoals uitspuiten dat wel kan. Maar je kan niet zomaar zelf met oorkaarsen aan de slag gaan geloof ik, ik weet ook niet waar ik ze zou moeten kopen.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 14:21 schreef koffiejunk het volgende:
laat je oren NIET zomaar uitspuiten. Dit kan een ernstige gehoorbeschadeging veroorzaken wat ook bij mij is gebeurd. Hoor nu nog slechter als voorheen en mijn oren deden erg pijn na het uitspuiten. Niet verstandig imo
quote:Op donderdag 7 oktober 2004 14:44 schreef Nuek het volgende:
Laat je bloed eens controleren of alles wel goed zit tussen de orenSerieus.
Als mijn gehoor en gezichtsvermogen achteruit gaat zou ik dat als een van de eerste dingen zijn die ik zou willen hebben onderzocht.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 15:07 schreef tulpje6 het volgende:
[..]
Huh?
Leeftijd heeft helemaal niks met slechthorendheid en doofheid te maken...quote:Op woensdag 6 oktober 2004 23:58 schreef tulpje6 het volgende:
Ik ben al een aantal keer bij hem geweest voor mn ogen en daardoor kom ik al niet geloofwaardig meer op hem over. Ik weet nu al dat hij gaat zeggen 'je maakt je te druk. Oordopjes dragen met uitgaan is misschien wel een goed idee. En ik denk niet dat je zo snel doof wordt hoor. Jouw klachten kan ik nergens bij plaatsen, je moet je niet zo druk maken, er is echt niks mis met jouw oren, zeker niet op jouw leeftijd' (niet dat ik me druk maak om dat ik doof zou worden, maar wil wel weten wat het is natuurlijk).
Dan moet je wel heel lang en heel vaak dicht bij een box gaan staan of zitten en/of een hoofdtelefoon dragen. Zo snel gaat het niet.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 19:38 schreef GWD het volgende:
Komt inderdaad van het uitgaan en koptelefoon, harde muziek in de auto en achter de PC .... ik zit ook met die piep in mijn orgen opgescheept
Ja precies, laatst ook op een bruiloft. De muziek (band) stond keihard. Iedereen zat maar in elkaars oor te schreeuwen op goed geluk dat het overkwam (want jezelf horen was onmogelijk). Ik bedoel, het is niet vreemd dat je andere mensen niet goed kunt horen bij harde muziek.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 19:50 schreef Aurelium het volgende:
Tjah, als je tijdens uitgaan iets niet direct in je oor gezegt krijgt, valt het ook niet te verstaan natuurlijk.
Dat weet ik dus niet.....ik ben een persoon die met uitgaan altijd bang is dat haar oren een beschadiging oplopen en die dus echt niet express bij boxen gaat staan enz. ,draag laatste tijd ook oordopjes of zo, en ben ook nooit echt veel uitgeweest in mijn leven.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 13:38 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dan moet je wel heel lang en heel vaak dicht bij een box gaan staan of zitten en/of een hoofdtelefoon dragen. Zo snel gaat het niet.
Een gehoorapparaat wil je echt niet. Een gehoorapparaat versterkt al het geluid, inclusief omgevingsruis. Het is dan ook een hele toer om een gehoorapparaat zodanig af te regelen dat-ie stemmen wel versterkt, en omgevingsruis (liefst inclusief discotheekmuziek) niet. Kortom, gehoorapparaten zijn ontzettend behelpen.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 20:39 schreef tulpje6 het volgende:
[..]
we hebben nu natuurlijk zoiets als een ARBO-dienst en we hebben allerlei gehoorapparaten. .
Euuuhmmm oor bedoel ik natuurlijk.....quote:Op zondag 10 oktober 2004 20:38 schreef tulpje6 het volgende:
Kut, zojuist ging mn rechteroog beetje dichtzitten (hoorde mezelf ineens eten), alsof er water inzat of zo....grrrr heel irritant. Krijg het er niet uitgeschud. Tis al wel wat meer open dan net maar toch nog het gevoel alsof er wat in zit, qua gevoel dan vooral, niet meer zozeer qua gehoor.
Ja daar hadden mn ouders het laatst over. Dat de huisarts vaak vraagt als je komt om oren te laten spuiten of je al geweekt hebt met olie.quote:Op maandag 11 oktober 2004 10:54 schreef Dezz het volgende:
Ik heb al 3 keer m'n oren uit laten spuiten, maar bij mij zitten 2 proppen zo vast dat ze bijna niet los komen
Ik moet nu iedere dag 's morgens en 's avonds slaolie in m'n oren doen om zo de proppen los te weken! Als ik uiteindelijk m'n oren schoon heb ga ik meteen oordoppen op maat laten maken, (ik speel in een rockband), want ik wil niet m'n oren verneuken!
Ook op stap ga ik voortaan oordoppen in doen, iedereen doet er meestal maar wat lachterig over maar het is eigenlijk best ernstig. Ik heb ooit van een oorarts gehoord dat hij denkt dat er 'gouden' tijden aankomen voor hen. Veel jongeren krijgen namelijk gewoon een gehoorbeschadiging en dat merken ze zelf niet omdat het zo geleidelijk aan gaat....
Klopt. Een kwartier voor je naar de huisarts gaat in de week zetten (hoeft niet perse met olie, warm water is ook goed zat), en je oren niet al teveel laten opdrogen als je in de wachtkamer zit. De oplosbaarheid van oorvet in olie wordt vaak overschat (en de oplosbaarheid in water juist onderschat).quote:Op maandag 11 oktober 2004 17:52 schreef tulpje6 het volgende:
[..]
Ja daar hadden mn ouders het laatst over. Dat de huisarts vaak vraagt als je komt om oren te laten spuiten of je al geweekt hebt met olie.
Preciesquote:Op maandag 11 oktober 2004 18:11 schreef Brennie het volgende:
@ tulpje..
Niet de witte slaolie.
Je hebt als het goed is ook wat dikkere, bruinige olie.
Als ik jou was zou ik bij de drogist zoete olie halen.
Pipetje erbij, 2 druppeltjes in oor doen en met een watje het teveel weghalen ( wat eruit loopt)
Yupquote:Op maandag 11 oktober 2004 23:54 schreef Dezz het volgende:
[..]
Precies
De huisarts zegt ook dat je echt een tijdje goed schuin moet blijven hangen, om zo de olie overal in je oor te laten komen.
Formeel misschien wel, maar ik denk dat je daarna wel een andere huisarts kunt zoeken.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 21:00 schreef Halinalle het volgende:
Als je huisarts je niet vrijwillig wil doorverwijzen, kun je dat van hem eisen. Hij mag dat niet weigeren
Tja, dat moet dan maar. Gezondheid eerst.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 21:41 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Formeel misscien wel, maar Ik denk dat je daarna wel een andere huisarts kunt zoeken.
Ah, de moderne burger eist nu ook het recht op eeuwigdurende gezondheid. En het is niet het lichaam wat de genezing moet verzorgen, maar de arts. D'r is een probleem, en dat moet verholopen worden, en dat moet de arts doen, dus er moet iets gebeuren. Instantaan en pijnloos natuurlijk. En als het niet goed, snel of pijnloos genoeg is klagen we de arts aan.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 22:13 schreef Halinalle het volgende:
[..]
Tja, dat moet dan maar. Gezondheid eerst.
Ik ben het grotendeels met je eens. Maar aan de andere kant mag je assertief zijn als je werkelijk denkt dat de huisarts zich vergist. Ook huisartsen zijn mensen en maken fouten. Een dergelijke fout (niet verwijzen terwijl er voldoende aanwijzingen waren voor een doorwijzing) heeft mijn vriendin bijna het leven gekost.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 22:28 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ah, de moderne burger eist nu ook het recht op eeuwigdurende gezondheid. En het is niet het lichaam wat de genezing moet verzorgen, maar de arts. D'r is een probleem, en dat moet verholopen worden, en dat moet de arts doen, dus er moet iets gebeuren. Instantaan en pijnloos natuurlijk. En als het niet goed, snel of pijnloos genoeg is klagen we de arts aan.
Jammer alleen dat dat die mentaliteit op z'n zachtst gezegd een beetje indruist tegen de richtlijnen die huisartsen tegenwoordig meekrijgen: probeer zo min mogelijk ingrepen te doen, want de beste geneeskundige is nog altijd je eigen lichaam. Daarbij natuurlijk wel je ogen openhouden voor als er echt wat mis is. Maar in geval van vage klachten niet meteen gaan snijden of op een andere manier gaan hakken en breken, ook al wil de patient nog zo graag handelend optreden van de arts zien.
Daar zit ik trouwens niet ver vanaf. Ik mag mijn huisarts niet erg. Met mijn vorige huisarts was een perfecte kerel; daar kon ik mee lezen en schrijven. Ook met de huidige tandarts overigens.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 21:41 schreef joshus_cat het volgende:
Formeel misschien wel, maar ik denk dat je daarna wel een andere huisarts kunt zoeken.
Oh, zoiets heb ik ook een beetje met mijn huisarts. Ik ben een aantal keren bij hem geweest voor een paar redelijke vage klachten. Door stress, erfelijke aanleg en een ontzettend vochtig huis bijvoorbeeld last van gedoe met gewrichten; het is best schrikken als je in de supermarkt rondloopt en je voelt opeens bij iedere stap dat er een bobbeltje in je rechterkniegewricht zit en dat dat zeer doet. Het is dan wel een beetje een afknapper als je huisarts dan zegt 'tsja, da's de ouderdom (nb: ik ben 32); ik kan er niets aan doen, maar kom over 2 weken maar terug als het erger wordt.'quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 22:41 schreef hanskamp het volgende:
[..]
Daar zit ik trouwens niet ver vanaf. Ik mag mijn huisarts niet erg. Met mijn vorige huisarts was een perfecte kerel; daar kon ik mee lezen en schrijven. Ook met de huidige tandarts overigens.
Hakken en snijden: okee daar zeg je me meteen wat.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 22:28 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Ah, de moderne burger eist nu ook het recht op eeuwigdurende gezondheid. En het is niet het lichaam wat de genezing moet verzorgen, maar de arts. D'r is een probleem, en dat moet verholopen worden, en dat moet de arts doen, dus er moet iets gebeuren. Instantaan en pijnloos natuurlijk. En als het niet goed, snel of pijnloos genoeg is klagen we de arts aan.
Jammer alleen dat dat die mentaliteit op z'n zachtst gezegd een beetje indruist tegen de richtlijnen die huisartsen tegenwoordig meekrijgen: probeer zo min mogelijk ingrepen te doen, want de beste geneeskundige is nog altijd je eigen lichaam. Daarbij natuurlijk wel je ogen openhouden voor als er echt wat mis is. Maar in geval van vage klachten niet meteen gaan snijden of op een andere manier gaan hakken en breken, ook al wil de patient nog zo graag handelend optreden van de arts zien.
hmm dat van die kraak in je oren dat herken ik wel een beetje. Dat heb ik soms ook, maar ik maak me er verder ook niet druk over.quote:Op dinsdag 12 oktober 2004 20:55 schreef hanskamp het volgende:
Een aantal verschijnselen die ik bij mij waarneem heb ik trouwens al jaren, maar ik maak me er niet druk om (Tulpje zou haar verschijnselen met die van mij kunnen vergelijken):
- Als ik slik kraakt het in mijn oren. Dit gebeurt ook als ik gaap. Ik kan ook expres kraken door bepaalde spieren in mijn hoofd te bewegen.
- Als ik uit de disco kom, gaat mijn gehoor tijdelijk achteruit. Dat kan ongeveer 2 uur tot een halve dag aanhouden (maar toch eerlijk gezegd niet zolang als Tulpje omschrijft). Ik hoor geen piep, maar alle geluiden lijken te zijn verzwakt. Na enige tijd verdwijnt dit alles, en heeft alles de normale sterkte, zoals ik dat gewend ben.
- Ik heb een aan autisme verwante gevoeligheid voor geluid. Ik schrik heftig van geluid. Dit kan ik makkelijk zien: Als iemand vlak naast mij staat en hij en ik horen hetzelfde geluid, schrik ik heftiger dan hij. Ik schrik minder of helemaal niet van voorspelbaar harde geluiden, zoals bij muziek of tijdens Oud en Nieuw. Mijn gevoeligheid voor geluid kan hinderlijk zijn. Ik kan mensen bijna niet verstaan met keiharde muziek op de achtergrond. Door autisme heb ik meer moeite om me te concentreren op één specifiek geluid (en spraak is moeilijker te onderscheiden dan muziek). Als twee personen met dezelfde stemvolume iets tegen mij zeggen, hoor ik alleen lawaai. Ik kan er echt niets meer van volgen.
- Ik heb zgn. vliegjes voor mijn ogen; bij mijn rechter oog meer dan bij linker. Bij mijn rechter oog meer dan bij mijn linker. In het Frans heten ze "mouches volantes". En ze vallen alleen op als ik naar een groot wit vlak kijk die belicht is door een felle lamp. Tijdens het typen van dit bericht, merk ik hier vrijwel niets van.
Sorry, het was erg flauw, maar ook een tic van mij, ik kan dat nooit laten als het over gehoorproblemen gaat.quote:Op zondag 10 oktober 2004 23:48 schreef bloodymary het volgende:
-Edit-
1 keer was nog ok...
quote:Op woensdag 13 oktober 2004 00:40 schreef tulpje6 het volgende:
Je zegt dat je een aan autisme verwante gevoeligheid voor geluid hebt, en nu vroeg ik me af of jij misschien het volgende weet: kunnen mensen met een aan autisme verwante stoornis (Asperger in dit geval) ook juist MINDER gevoelig zijn voor bepaalde geluids-of lichtprikkels?
Ik luister soms ook naar harde muziek (maar ik schrik daar niet van omdat ik van te voren wist dat ik dat ging doen). Maar je kunt ook je gehoor beschadigen zonder dat je pijn hebt. Dat is het hele verradelijke ervan. Lees het volgende verhaal maar eens:quote:Ik heb namelijk een broertje van 21 met Asperger, en hij luistert vaak muziek op met koptelefoon op. Het geluid zet hij dan op zn allerhardst of bijna allerhardst. Ik zou er niet meer naar kunnen luisteren (zou pijn aan mn oren doen en niet mooi meer klinken), maar hij blijkbaar wel. Het verbaasd me dat hij nog nooit heeft geklaagd over een piep in zn oren en alles blijkbaar nog goed hoort
Ja dat het (lang) kijken in de zon niet zo verstandig is heb ik helaas uit eigen ervaring mee mogen makenquote:Op woensdag 13 oktober 2004 08:52 schreef hanskamp het volgende:
[..]
Ik weet niet wat die lichtbronnen zijn, Tulpje, maar recht in de zon kijken is uiterst onaangenaam en ontzettend gevaarlijk voor je ogen. Dat vind ik bijv. ook van filmlampen en brandend magnesium. Als de tandarts- of operatielamp in de verkeerde stand staat, vind ik het ook onaangenaam.
Dit komt door de alcohol. Als je veel drinkt worden je zenuwen ook verdooft, dus ook die in je oor en die vangen dan prikkels minder snel opquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 20:55 schreef hanskamp het volgende:
- Als ik uit de disco kom, gaat mijn gehoor tijdelijk achteruit. Dat kan ongeveer 2 uur tot een halve dag aanhouden (maar toch eerlijk gezegd niet zolang als Tulpje omschrijft). Ik hoor geen piep, maar alle geluiden lijken te zijn verzwakt. Na enige tijd verdwijnt dit alles, en heeft alles de normale sterkte, zoals ik dat gewend ben.
Alcohol doet ook allerlei dingen op neurotransmitterniveau. Het valt mij op dat het gemiddelde volume van geluid in eerste instantie wel gelijk blijft als ik gedronken heb, maar dat de dynamiek achteruit rent.quote:Op woensdag 13 oktober 2004 16:35 schreef Dezz het volgende:
[..]
Dit komt door de alcohol. Als je veel drinkt worden je zenuwen ook verdooft, dus ook die in je oor en die vangen dan prikkels minder snel op
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |