abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22447409
Een halfjaar geleden (nouja daarvoor al 8 jaar lang oogklachten, maar andere) zijn mijn ogen ineens heel erg achteruit gegaan van de een op andere dag/ binnen een paar dagen (blinde vlekken in beeld en andere heel rare klachten), een week terug kreeg ik er ineens nog meer oogklachten bij. Oogartsen kunnen niks vinden en zeggen dat ik er gewoon teveel op let, het tussen mn oren zit, ik maar eens naar een psycholoog moet etc.

Nu lijkt het ook nog eens of niet alleen mijn ogen, maar nu ook mijn OREN achteruit gaan :-(
Eigenlijk begon dat 4 jaar geleden al een beetje. Ik ging toen af en toe (1 a 2 keer in de maand) wel eens uit en ik vond het toen al irritant dat ik maar heel moeilijk een gesprek kon volgen. Dan stonden we bijv. met een groepje van 4 bij elkaar en waren er 2 in gesprek en ik kon er dan gewoon helemaal niks van volgen, terwijl ik er toch nog geen meter of 2 meter vanaf stond.
Ook vond ik de muziek daar gewoon veel te hard staan. De hoge tonen deden gewoon 'pijn' (niet echt pijn maar toch wel heel irritant gehoor) aan mn oren.
Vaak had ik als ik thuis kwam nog een piep in mn oren die soms wel een aantal dagen bleef (terwijl ik nooit dicht bij boxen probeerde te staan en niet super vaak uitging).
Sinds mn 18e heb ik eigenlijk voortdurend een piep in mn oren gekregen, het is sindsdien nooit meer echt stil. Super opvallen doet dit echter niet, alleen als het stil is of ik er op let.

Ik ben een paar jaar lang nauwelijks meer uitgegaan (om andere redenen hoor hehe). Laatst ben ik weer een paar keer uitgeweest en ik merk dat ik gewoon niet meer goed tegen harde muziek kan, vooral niet tegen hoge/ felle tonen (zoals een snaredrum of toms, die felle tik met zo'n stok). Het voelt gewoon zo verschrikkelijk irritant. Heb ook een poos op braziaans drummen gezeten en vooral het geluid van de snare-troms doet dan zo'n zeer, van die harde felle klappen....brrrr. Ik droeg altijd oordopjes als ik braziaans ging drummen.
Ook met het uitgaan doe ik nu steeds oordopjes in, ik kan het geluid gewoon niet meer hebben :-(
Laatst heb ik ook snachts even oordopjes ingedaan omdat ik last had van een mug en van mn broertje die heel hard lag te hoesten in de kamer naast me.....hoop maar dat dat geen kwaad kon maar op de verpakking van die dopjes stond ook een afbeelding van iemand die die oordopjes in had tegen het gesnurk van haar partner dus opzich zou je die dingen ook snachts kunnen dragen denk ik dan.

Overigens krijg ik oordopjes nooit ver in mn oor gestopt, ze steken er altijd nog meters uit. ziet er niet uit maarja. (Het lijkt me dus niet zo waarschijnlijk dat ik mn oren heb beschadigd door de oordopjes er te ver in de douwen wil ik hiermee eigenlijk zeggen, wat misschien wel kan is dat er een drukverschil ontstaat als je oordopjes (lang, zoals een hele nacht) draagt of dat als je al vuil in je oren heb zitten dat het er dan verder in schuift of zo door drukverschil of zo).

Sinds ik mijn oogklachten heb en daar vreselijk over zit/ zat te stressen (vooral in t begin) had ik ook meer last leek het van piep en ruis in mn oren. Ik dacht echter dat dat kwam door stress, onrust. Dat door de druk (door spanning) de pieps en ruizen in mijn oren erger werden. En ik dacht ook dat het kwam doordat ik er meer op ging letten.
In periodes met minder spanning had ik er ook minder last van geloof ik, ik heb niet altijd dat het zo'n verschrikkelijke herrie is, maar wel dus altijd wel iets van piep/ruis.

Een week geleden zat ik met 2 vrienden in een restaurant en soms zeiden of vroegen ze iets en dan moest ik gewoon wel 3 keer 'wat?' zeggen. Ik hoorde ze wel, maar hoorde gewoon niet goed wat ze zeiden. En dat continu.
Een dag erna ging ik voor het eerst sinds tijden weer es pianospelen, met mn koptelefoon op.
Vroeger speelde ik heel vaak piano en ook met dezelfde koptelefoon.
Dit keer leek het alsof ik sommige tonen gewoon niet meer goed hoorde en bepaalde andere tonen weer heel hard/ dof/ pijnlijk klonken. Ik wou het geluid harder zetten om meer te horen, maar ook weer niet omdat ik van die andere tonen zoveel pijn aan mn oren kreeg.

Eergister lag ik op bed en hoorde ik weer een peip in mn oor, maar dit keer leek het wel een soort morse, want de piep onderbrak steeds.
Gister zat ik boven muziek te luisteren en ik voelde het gewoon trillen in mn oor op een gegeven moment, heel irritant. Nu ben ik sinds een aantal dagen dan ook verkouden dus ik dacht 'er zit vocht in mn oor of zo en dan merk je dat gewoon als er geluid in je oor komt, dan gaat dat eerder trillen of zo'.

Owja, ik luister ongeveer 2 keer per week een klein uur naar mn discman (in de trein). Ik heb het geluid van mn discman nooit belachelijk hard staan (ook omdat ik daar niet tegenkan, en ik wil niet dat de hele trein meegeniet).

Ik hoop dat mn oren niet echt achteruit gaan, maar dat ik minder hoor dan mn medemens en gevoeliger ben voor bepaalde geluiden is wel duidelijk denk ik. Ik ben echt iemand die heel vaak 'Wat?' zegt voor ie iets verstaat. Hoor mensen gewoon al niet goed meer als er meer geluid is etc.

Ik weet niet of oren uitspuiten in mijn geval zin heeft? Kan een huisarts dat al doen of moet ik dan doorverwezen worden naar KNO arts? Hoelang moet je daar dan op wachten? Heb ooit gehoord dat je met oren uitspuiten je oren kan beschadigen, klopt dit? Iemand ooit oorkaarsen geprobeerd hier?
pi_22447826
ja, laat je oren eerst eens uitspuiten, ik heb ook zoiets gehad, dat ik opeens veel slechter begon te horen en toen zat er wat 'rotzooi' in mijn oren. Uitspuiten kost ook amper wat en is binnen een half uurtje gedaan. Ze spuiten dan heel hard water in je oor, voel je nagenoeg niks van en doet al helemaal geen pijn. Dit kun je gewoon aanvragen bij je huisarts, ik weet niks van beschadiging, daar hebben ze me ook niks van verteld, maar liever een kleine beschadiging dan dat ik steeds minder ga horen.

Succes en voel je vrij om nog wat vragen te stellen mocht je die behoefte hebben.
pi_22447951
Als ik jou was zou ik meteen naar de KNO-arts gaan om dit te laten onderzoeken. Jouw overgevoeligheid voor geluid (ook wel hyperacusis genoemd) en de piep (tinnitus) is een signaal van iets en dus niet niks.
Gezien jouw oogklachten zou het best het syndroom van Usher zijn, maar aangezien de oogartsen niks kunnen vinden zou ik mij daar niet al te druk over maken. Ik ben geen arts.
Zelf heb ik ook tinnitus dat is ontstaan toen ik doof werd (na slechthorendheid). Ik weet hoe irritant het is. Probeer je daar niet op te letten, tinnitus zelf is niet schadelijk voor je gehoor en de rest van je lichaam. Jammer genoeg is het op dit moment niet behandelbaar. Soms is tinnitus een symptoom, zoals bij jou ook de hyperacusis. Daar is misschien wel iets aan te doen en ik hoop voor jou dat de tinnitus dan ook zal verdwijnen. Er bestaan ook soort ruismaskeerders die de geluiden waar jij overgevoelig voor bent filteren. Die zou je eventueel kunnen dragen tijdens het uitgaan.
Wacht niet te lang, want dat maakt de kans op herstel minder.

Gezien je klachten kun je je oren beter laten uitspuiten door een kno-arts, die hebben daar de meeste ervaring mee. Het ploppen/knikken in je oor en wat hollig klinken kan ook van de tinnitus zijn. Zoals jij het vertelt komt bij mij zelf ook erg bekend voor.

Suc6 en laat je weten wat de kno-arts zei?

Als je niet snel bij een kno-arts terecht kunt (die hebben vaak lange wachtlijsten) en je wilt toch graag snel weten of je een gehoorverlies hebt, kun je je gehoor ook gratis laten testen bij een Audicien. Bijv. Schoonenberg of Beter Horen. Die helpen je graag. Vertel gewoon dat je graag gerustgesteld wilt worden d.m.v een gehoortest. Dit kan ook een goede voorbereiding zijn op een bezoek aan de kno-arts.
pi_22448501
Ik heb niet het hele verhaal doorgelezen, maar herken je wel in het niet verstaan van gesprekken. Ik heb dat al sinds dat ik ooit maar ben uitgeweest en heb ook een hekel aan die piep. Voor mij was dat ook een reden om niet meer uit te gaan. Sinds kort gebruik ik echter van die gele el'cheapo oordopjes van EAR (dacht ik). Die steken een stuk uit, maar dat kan natuurlijk ook anders. Een beetje DIY:

- Knip het dopje op ogv 2/3 af
- Kleur de kant die zichtbaar is zwart met een marker
- Frommel m in je oor tot hij er echt 'in' zit

En niemand die het nog ziet in dat uitgaanslicht! Het werkt fantastisch en voor mij ging een wereld open. (Nu moet ik nog lenzen gaan dragen want naast gesprekken mis ik ook blikken ) Het eruithalen van de dopjes overigens doe ik dan met een pincet die in de auto ligt voor ik weer naar huis ga rijden anders kom ik er echt niet bij.

Veel succes!
  woensdag 6 oktober 2004 @ 18:51:50 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_22448572
Volgens mij kan bijna niemand elkaar verstaan tijdens het uitgaan. Had het er laatst nog met een paar vrienden over en iedereen knikt 9/10 keer maar gewoon ja, omdat ze het toch niet verstaan iedereen blij.
Piep in de oren heb ik overigens ook al jaren lang.
pi_22449585
Komt inderdaad van het uitgaan en koptelefoon, harde muziek in de auto en achter de PC .... ik zit ook met die piep in mijn orgen opgescheept
Spam uit sig verwijderd door FA, niet terug plaatsen.
pi_22449631
Een vriend van me draagt oordopjes om die hoge tonen eruit te filteren, hij kan nog wel gewoon praten enzo.
pi_22449670
je let er ook gewoon te veel op, misschien toch maar naar een psycholoog?
Megumi, Crystal k. en Papa Bouba Diop van Fulham
--gedeelte sig verwijderd door FA, niet terugplaatsen--
pi_22449783
Tjah, als je tijdens uitgaan iets niet direct in je oor gezegt krijgt, valt het ook niet te verstaan natuurlijk.
Jupiler is goed
pi_22449873
Mensen verstaan gaat met dopjes prima hoor. Alles wordt alleen wat zachter. Je moet alleen zelf opletten dat je ook wat harder praat want door de dopjes ga je dus zelf ook zachter praten en hoor je jezelf beter dus ga je zachter praten
pi_22456731
Hmm, Bedankt! Dat van een gratis test laten doen bij een audicien (hoop dat we die hier in de stad een hebben zitten, maar geloof van wel) en dat van het afknippen en inkleuren van die oordopjes zijn wel handige tips :-)

Naar een KNO arts zal ik niet snel doorverwezen worden door mijn huisarts. Als er niet direct duidelijk is wat je hebt/ je komt daar met vage symptomen dan doet hij dat al gauw af als 'teveel op gefocust' 'stress' etc.
Ik ben al een aantal keer bij hem geweest voor mn ogen en daardoor kom ik al niet geloofwaardig meer op hem over. Ik weet nu al dat hij gaat zeggen 'je maakt je te druk. Oordopjes dragen met uitgaan is misschien wel een goed idee. En ik denk niet dat je zo snel doof wordt hoor. Jouw klachten kan ik nergens bij plaatsen, je moet je niet zo druk maken, er is echt niks mis met jouw oren, zeker niet op jouw leeftijd' (niet dat ik me druk maak om dat ik doof zou worden, maar wil wel weten wat het is natuurlijk).
Als ik daar kom om te vragen voor een doorverwijzing naar een KNO arts verklaart hij me meteen voor hypochondrisch.
En zelf zie ik het ook niet zo nodig in hoor. Als het echt erg wordt zal ik het wel vragen, maar zolang het niet nodig is moet ik me niet verder voor gek laten verklaren dan ik nu al te boek sta bij die man, dan kan ik daar in de toekomst he-le-maaaal niet meer terecht.

Oja nog iets. Soms heb je niet door hoe hard een geluid eigenlijk is, zoals bij een concert. Ik moest laatst werken bij Madonna, in het Gelredome, en stond op het veld. Als je op het veld stond MOEST je oordopjes dragen, van de ARBO-dienst of zo. Dat heb ik dan ook braaf gedaan, vind het ook wel belangrijk dat ik mn oren niet nog verder beschadig.
Na het concert (toen de zaal nog wel vol was maar de mensen naar de uitgangen liepen) deed ik die dingen uit en oei, wat een herrie was dat eigenlijk, al die mensen.

Volgende dag weer bij madonna werken. Dit keer niet op het veld, maar had toch oordopjes meegejat voor in de pauze (dan mogen we even binnen kijken). Had in die pauze mn oordopjes ingedaan en daarna ff uit, en oei wat staat de muziek dan ineens hard als je ze dan even uit doet.
Dat heb je normaal niet door als je oren gewoon al gewend zijn aan dat geluid. Maar t staat toch heel hard.
pi_22466017
laat je oren NIET zomaar uitspuiten. Dit kan een ernstige gehoorbeschadeging veroorzaken wat ook bij mij is gebeurd. Hoor nu nog slechter als voorheen en mijn oren deden erg pijn na het uitspuiten. Niet verstandig imo
  donderdag 7 oktober 2004 @ 14:44:39 #13
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22466547
Laat je bloed eens controleren of alles wel goed zit tussen de oren Serieus.
Proud Powerpauper
pi_22467049
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 14:44 schreef Nuek het volgende:
Huh?
pi_22467115
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 14:21 schreef koffiejunk het volgende:
laat je oren NIET zomaar uitspuiten. Dit kan een ernstige gehoorbeschadeging veroorzaken wat ook bij mij is gebeurd. Hoor nu nog slechter als voorheen en mijn oren deden erg pijn na het uitspuiten. Niet verstandig imo
Ja, daar ben ik dus ook best bang voor. Niet dat de kans zo groot is, maar je zult net zien dat ik weer de pechvogel word die dat overkomt.....en met verslechterende ogen wil ik niet ook nog es mn gehoor kwijtraken...heb wel es gehoord van oorkaarsen. Zeg maar soort alternatief iets. Er wordt daarvan beweert dat het je oren niet kan beschadigen zoals uitspuiten dat wel kan. Maar je kan niet zomaar zelf met oorkaarsen aan de slag gaan geloof ik, ik weet ook niet waar ik ze zou moeten kopen.

Weet er hier iemand een oorkaars-iemand? Waar je dat kan laten doen? Of iemand die er ervaringen mee heeft? Helpt t?
pi_22467135
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 14:44 schreef Nuek het volgende:
  donderdag 7 oktober 2004 @ 15:19:57 #17
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22467328
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 15:07 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Huh?
Als mijn gehoor en gezichtsvermogen achteruit gaat zou ik dat als een van de eerste dingen zijn die ik zou willen hebben onderzocht.
Proud Powerpauper
pi_22471561
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 23:58 schreef tulpje6 het volgende:
Ik ben al een aantal keer bij hem geweest voor mn ogen en daardoor kom ik al niet geloofwaardig meer op hem over. Ik weet nu al dat hij gaat zeggen 'je maakt je te druk. Oordopjes dragen met uitgaan is misschien wel een goed idee. En ik denk niet dat je zo snel doof wordt hoor. Jouw klachten kan ik nergens bij plaatsen, je moet je niet zo druk maken, er is echt niks mis met jouw oren, zeker niet op jouw leeftijd' (niet dat ik me druk maak om dat ik doof zou worden, maar wil wel weten wat het is natuurlijk).
Leeftijd heeft helemaal niks met slechthorendheid en doofheid te maken...

Als je graag van je klachten als overgevoeligheid en de tinnitus af wilt komen, zou ik echter wel naar een kno-arts gaan. De huisarts mag jou zo niet behandelen. Hij moet alle patiënten serieus nemen, anders heeft hij niet goed opgelet bij zijn colleges
Mocht het niet lukken kun je een second opinion bij een andere huisarts overwegen, het gaat immers om jouw gezondheid.
pi_22488761
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 19:38 schreef GWD het volgende:
Komt inderdaad van het uitgaan en koptelefoon, harde muziek in de auto en achter de PC .... ik zit ook met die piep in mijn orgen opgescheept
Dan moet je wel heel lang en heel vaak dicht bij een box gaan staan of zitten en/of een hoofdtelefoon dragen. Zo snel gaat het niet.
pi_22488784
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 19:50 schreef Aurelium het volgende:
Tjah, als je tijdens uitgaan iets niet direct in je oor gezegt krijgt, valt het ook niet te verstaan natuurlijk.
Ja precies, laatst ook op een bruiloft. De muziek (band) stond keihard. Iedereen zat maar in elkaars oor te schreeuwen op goed geluk dat het overkwam (want jezelf horen was onmogelijk). Ik bedoel, het is niet vreemd dat je andere mensen niet goed kunt horen bij harde muziek.
pi_22495138
He?
pi_22497684
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 13:38 schreef FuifDuif het volgende:

[..]

Dan moet je wel heel lang en heel vaak dicht bij een box gaan staan of zitten en/of een hoofdtelefoon dragen. Zo snel gaat het niet.
Dat weet ik dus niet.....ik ben een persoon die met uitgaan altijd bang is dat haar oren een beschadiging oplopen en die dus echt niet express bij boxen gaat staan enz. ,draag laatste tijd ook oordopjes of zo, en ben ook nooit echt veel uitgeweest in mijn leven.
Een discman heb ik nooit superhard staan vind ik zelf, en luister ik ongeveer 2 uur per week.

Maar volgens mij kun je toch eerder een beschadiging oplopen dan jij denkt. Want ik loop toch met die piep rond sinds mn 18e of zo. (door uitgaan volgens mij) terwijl ik dus luide muziek probeer te mijden enz.

Op mijn 1e discman zat een functie die, als je aanzette, zo'n geluid gaf dat je oren er niet van konden beschadigen. Dus een geluid tot de veilige grens.
Nou dat was dus echt super-super zacht. En de bass/groove kon ik er niet bij aanzetten, dat pakte ie dan niet, dat zou dan al onveilig zijn (hij stond zo zacht dat ik als ik in een trein/bus zou zitten mn discman nauwelijks nog kon horen, zeker niet de geluiden -groove- waar ik van houd).
Als dat al de grens was van wat je oren mogen hebben, dan zat ik daar echt wel vaak overheen. Terwijl ik mn discman toch nooit maximaal voluit heb staan, maar ergens iets over het midden of zo. Maar dat is dus al een niet-veilige luidheid.
Tis niet zo dat alleen 'maximale' geluiden schadelijk zijn, ook geluiden die jij zelf niet als schadelijk ervaart kunnen dat. Omdat we er gewoon aan gewend zijn geraakt.
Ik heb wel eens oordopjes moeten dragen dat ik dacht 'nou is dat nou nodig' (in een spoelkeuken naast een afwasmachine, geluid was niet echt hard of hinderlijk vond ik, je kon ook nog -redelijk-gewoon praten) maar als je gewoon dagelijks met zulk geluid te maken krijgt (monotoom geluid op bepaalde frequentie) kun je daar denk ik wel last van gaan krijgen.

En tegenwoordig zijn we zo gewend/ overspoeld door (harde) geluiden dat we er denk ik ook aan gewend raken, het als normaal (geluid) gaan zien.
Voorbeeld: discogeluid vinden sommigen vrij normaal. Er zijn nog altijd veel mensen die denken dat het geluid pas schadelijk is als het pijn doet aan hun oren, je een hele diepe luide bas hoort of het geluid overstuurt en vals klinkt, dan denkt men pas 'oei nu zou het schadelijk kunnen zijn' terwijl ook gewone discomuziek gewoon harstikke hard staat...als je vaak uitgaat kun je daar denk ik echt wel last van krijgen. Maar we horen zo vaak discomuziek dat we dat niet meer zo ervaren.

Tis volgens mij echt een misvatting dat je perse veel moet uitgaan, veel naast boxen moet hebben gestaan en je discman maximaal moet hebben gezet wil je last krijgen van lichte oorbeschadigingen. Kijk maar es naar de hoeveelheid jongeren met oorbeschadigingen.

Toen ik 17 was dacht ik echt 'nou, leuk die k***herrie hier (discomuziek), ik ga hier dus niet lang blijven. Ik wil als ik ouder ben ook nog gewoon normaal kunnen communiceren.'

Er zullen vast meer mensen met oorproblemen zijn dan 50 jaar geleden, alhoewel...we hebben nu natuurlijk zoiets als een ARBO-dienst en we hebben allerlei gehoorapparaten. En ach, zolang de herrie in onze samenleving maar luid genoeg blijft horen we het nog allemaal en valt de piep in je oren toch pas op als je snachts in je bedje ligt, of als je kampeert op een stille wei ergens in drente en je snachts naar de sterren gaat kijken.
pi_22535056
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 20:39 schreef tulpje6 het volgende:

[..]
we hebben nu natuurlijk zoiets als een ARBO-dienst en we hebben allerlei gehoorapparaten. .
Een gehoorapparaat wil je echt niet. Een gehoorapparaat versterkt al het geluid, inclusief omgevingsruis. Het is dan ook een hele toer om een gehoorapparaat zodanig af te regelen dat-ie stemmen wel versterkt, en omgevingsruis (liefst inclusief discotheekmuziek) niet. Kortom, gehoorapparaten zijn ontzettend behelpen.

EDIT: kijk trouwens een beetje uit met het medische circuit. Da's namelijk ook de reden dat je huisarts wat aan de voorzichtige kant is: als medici eenmaal aan je gaan zagen, dan heb je bij dit soort gevallen een groot risico dat je d'r netto op achteruitgaat. Westerse geneeskunde is prima voor eenduidige dingen waarin lekker gesneden of gespalkt moet worden, maar dit soort dingen zijn helaas nog 'te moeilijk'.

Als je serieus denkt dat je doof aan het worden bent: kijk mensen aan als je naar ze luistert. Vaak kun je aan de mondbewegingen wel zien wat er gezegd wordt. Leren liplezen lukt makkelijker als je nog kunt horen

Hoe d'r ook rekening mee dat teveel koffie etc. bij sommige mensen ook 'oorpiepen' kan veroorzaken.

[ Bericht 17% gewijzigd door joshus_cat op 10-10-2004 17:29:07 ]
pi_22539347
Kut, zojuist ging mn rechteroog beetje dichtzitten (hoorde mezelf ineens eten), alsof er water inzat of zo....grrrr heel irritant. Krijg het er niet uitgeschud. Tis al wel wat meer open dan net maar toch nog het gevoel alsof er wat in zit, qua gevoel dan vooral, niet meer zozeer qua gehoor.
pi_22544369
-Edit-
1 keer was nog ok...

[ Bericht 94% gewijzigd door Brennie op 11-10-2004 00:25:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')