quote:
Op vrijdag 8 oktober 2004 13:38 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Dan moet je wel heel lang en heel vaak dicht bij een box gaan staan of zitten en/of een hoofdtelefoon dragen. Zo snel gaat het niet.
Dat weet ik dus niet.....ik ben een persoon die met uitgaan altijd bang is dat haar oren een beschadiging oplopen en die dus echt niet express bij boxen gaat staan enz. ,draag laatste tijd ook oordopjes of zo, en ben ook nooit echt veel uitgeweest in mijn leven.
Een discman heb ik nooit superhard staan vind ik zelf, en luister ik ongeveer 2 uur per week.
Maar volgens mij kun je toch eerder een beschadiging oplopen dan jij denkt. Want ik loop toch met die piep rond sinds mn 18e of zo. (door uitgaan volgens mij) terwijl ik dus luide muziek probeer te mijden enz.
Op mijn 1e discman zat een functie die, als je aanzette, zo'n geluid gaf dat je oren er niet van konden beschadigen. Dus een geluid tot de veilige grens.
Nou dat was dus echt super-super zacht. En de bass/groove kon ik er niet bij aanzetten, dat pakte ie dan niet, dat zou dan al onveilig zijn (hij stond zo zacht dat ik als ik in een trein/bus zou zitten mn discman nauwelijks nog kon horen, zeker niet de geluiden -groove- waar ik van houd).
Als dat al de grens was van wat je oren mogen hebben, dan zat ik daar echt wel vaak overheen. Terwijl ik mn discman toch nooit maximaal voluit heb staan, maar ergens iets over het midden of zo. Maar dat is dus al een niet-veilige luidheid.
Tis niet zo dat alleen 'maximale' geluiden schadelijk zijn, ook geluiden die jij zelf niet als schadelijk ervaart kunnen dat. Omdat we er gewoon aan gewend zijn geraakt.
Ik heb wel eens oordopjes moeten dragen dat ik dacht 'nou is dat nou nodig' (in een spoelkeuken naast een afwasmachine, geluid was niet echt hard of hinderlijk vond ik, je kon ook nog -redelijk-gewoon praten) maar als je gewoon dagelijks met zulk geluid te maken krijgt (monotoom geluid op bepaalde frequentie) kun je daar denk ik wel last van gaan krijgen.
En tegenwoordig zijn we zo gewend/ overspoeld door (harde) geluiden dat we er denk ik ook aan gewend raken, het als normaal (geluid) gaan zien.
Voorbeeld: discogeluid vinden sommigen vrij normaal. Er zijn nog altijd veel mensen die denken dat het geluid pas schadelijk is als het pijn doet aan hun oren, je een hele diepe luide bas hoort of het geluid overstuurt en vals klinkt, dan denkt men pas 'oei nu zou het schadelijk kunnen zijn' terwijl ook gewone discomuziek gewoon harstikke hard staat...als je vaak uitgaat kun je daar denk ik echt wel last van krijgen. Maar we horen zo vaak discomuziek dat we dat niet meer zo ervaren.
Tis volgens mij echt een misvatting dat je perse veel moet uitgaan, veel naast boxen moet hebben gestaan en je discman maximaal moet hebben gezet wil je last krijgen van lichte oorbeschadigingen. Kijk maar es naar de hoeveelheid jongeren met oorbeschadigingen.
Toen ik 17 was dacht ik echt 'nou, leuk die k***herrie hier (discomuziek), ik ga hier dus niet lang blijven. Ik wil als ik ouder ben ook nog gewoon normaal kunnen communiceren.'
Er zullen vast meer mensen met oorproblemen zijn dan 50 jaar geleden, alhoewel...we hebben nu natuurlijk zoiets als een ARBO-dienst en we hebben allerlei gehoorapparaten. En ach, zolang de herrie in onze samenleving maar luid genoeg blijft horen we het nog allemaal en valt de piep in je oren toch pas op als je snachts in je bedje ligt, of als je kampeert op een stille wei ergens in drente en je snachts naar de sterren gaat kijken.