abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 4 oktober 2004 @ 20:25:38 #1
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22403981
hier kun je ervaringen uit wisselen.
ik heb zelf een gehandicapte zus. ze heeft NLD een stoornis waardoor ze sociaal erg zwak is. en een slechte motoriek heeft. ze heeft dus eigenlijk geen vrienden.
het klinkt misschien raar maar soms had ik liever dat ze in een rolstoel zat. NLD is namelijk een stoornis waarbij je eigenlijk niet iets aan de persoon af ziet in eerste instantie. er wordt dus vaak met veel onbegrip tegen aangekeken. voor mij is dit ook van lastig.
Remlof is een Spellings Nsb'er
  maandag 4 oktober 2004 @ 22:36:02 #2
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_22407785
hallo B-Boy

Wat is precies lastig? Ik heb zelf autisme en ook nld. Kun je wat preciezer zijn, wat je precies lastig vindt?
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_22407848
mwah mijn broer is een crimineel, ook niet altijd even leuk
pi_22412800
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:37 schreef ASroma het volgende:
mwah mijn broer is een crimineel, ook niet altijd even leuk
das geen handicap, das een beroepskeuze...
Feel free to ignore my comments.
pi_22413406
ik doe even tvp, later als ik klaar ben met werken zal ik mijn ervaringen opschrijven. Ik heb een broer met een licht verstandelijke handicap.
pi_22413427
tvp
pi_22415897
Ik heb een gehandicapte zus.
De dokters weten helaas niet wat heeft.
Wat ze wel weten is dat haar kleine hersenen te klein zijn.

Ze kan niet zonder hulp lopen en met hulp gaat het ook moeizaam.
Daarom zit ze in een rolstoel. Daarnaast kan ze de beweging van haar handen niet goed coordineren. Ook is ze niet echt slim, maar dat komt meer omdat ze nooit fatsoenlijk onderwijs gekregen heeft.

Ze heeft een actief leven. Ze heeft een vriend en ze zit op rolstoeldansen.
Daarnaast gaat ze ook regelmatig zwemmen.
Overdag gaat ze naar een activiteitencentrum, omdat ze door haar handicap bijna geen geschikt werk kan doen. Zelf vind ze dit centrum wel oke volgens mij, maar niet echt super.

Soms denk je weleens; waarom nou zij?
Het maffe is ook dat ze ongeveer 8 jaar gewoon als ieder ander kind is geweest.
Ze kon zich dan weliswaar niet soepel bewegen, maar wel gewoon lopen etc.
Tja, voor mij is het gewoon normaal om een gehandicapte zus te hebben, maar helaas krijg je soms nare reacties als je dit verteld aan anderen.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 15:15:52 #8
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22420794
quote:
Op maandag 4 oktober 2004 22:36 schreef Oxymoron het volgende:
hallo B-Boy

Wat is precies lastig? Ik heb zelf autisme en ook nld. Kun je wat preciezer zijn, wat je precies lastig vindt?
hoi oxymoron,
het lastig noemen is misschien niet de beste manier om het te omschrijven. maar ik heb er vaak moeite mee dat mensen tegen je zus aankijken alsof er niets mee aan de hand en gewoon vriendloos is (of iets dergelijks). terwijl ze het heel lastig heeft. het is naar mijn mening ook niet zielig het is gewoon eenmaal zo. veel mensen begrijpen de handicap ook niet goed omdat er weinig aan te zien is. dit is vaak vervelend.
pi_22424647
ok hier dan mijn verhaal.
Ik ben zelf 23 en heb een broer van 26. Hij heeft een licht verstandelijke beperking. ook aan hem kan je niks zien. En inderdaad soms zou ik willen dat dat wel zo was. Voor hem maar ook voor mijzelf. Voor hem omdat hij zovaak overschat wordt, zeker omdat hij zelf zijn handicap accepteert. Voor mijzelf omdat ik dan beter begrepen wordt. Vaak als mensen mij eerst kennen en dan pas mijn broer snappen ze niet dat dat nou mijn "gehandicapte" broer is. Dit is zeer frustrerend.
Sommige momenten kan ik heel goed met hem opschieten maar sommige momenten ook niet. Zoals nu heb ik al zo'n drie maanden geen contact gehad, en als ik heel eerlijk ben bevalt het me wel. Even geen gezeur aan mijn hoofd en ik weet ook niet wat me te wachten staat als ik wel weer contact met hem heb.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 18:47:07 #10
66325 Sann_e
Vliegende Koe
pi_22424977
fijn om eens ervaringen ut te wisselen. Ik heb net asl de TS een zusje dat een verstandelijke handicap die je op eht eerste gezicht niet ziet. Daardoor stuit ik en ook mjn ouders vaak op veel onbegrip. Ze kan bijvoorbeeld niet zelf netjes eten. In een restaurant krijg je dan al vaak rare blikken. Zeker als ze dan ook nog eens gaat "neurien"een soort geluid dat ze maakt onder het eten.

Dit is maar een klein voorbeeld van wat mijn zusje heeft en hoe ze is. Wat haar handicap precies is weten de artsen niet, en ook niet of het erfelijk is voor bijvoorbeeld mijn kinderen. Mijn zusje is nu 14 jaar oud maar ze heeft het evrstandelijke vermopegn van een kind van 3. Wel leert ze nu dingen als lezen ( wel heeeel anders dan de meeste dat hier geleerd zullen hebben, maar dat terzijde).

TS: gaat je zus naar een speciale of gewone school?
rasechte trut
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 20:47:17 #11
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22427693
Hoi Sann_e
mijn zus heeft op de basischool op een normale school gezeten
toen ze naar het middelbaar onderwijs ging heeft ze de 1e 3 jaar op een speciale school gezeten. toen is ze uit die 3e klas naar 3 mavo gegaan op een gewonen school. daarna heeft ze in 1 keer de mavo gehaald. ze zit nu in het 2e jaar van een mbo opleiding. dus school gaat goed. dit komt door haar doorzettingsvermogen.
pi_22430050
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 20:47 schreef B_BOY het volgende:
Hoi Sann_e
mijn zus heeft op de basischool op een normale school gezeten
toen ze naar het middelbaar onderwijs ging heeft ze de 1e 3 jaar op een speciale school gezeten. toen is ze uit die 3e klas naar 3 mavo gegaan op een gewonen school. daarna heeft ze in 1 keer de mavo gehaald. ze zit nu in het 2e jaar van een mbo opleiding. dus school gaat goed. dit komt door haar doorzettingsvermogen.
Een neef van mij is volledig doof van geboorte, doch 100% capabel mens.
Hij heeft eerst Mavo gedaan in 4 jaar, Havo in 2 jaar en daarna 1 jaar VWO. Nu zit hij in de 4e jaar rechtenstudie op universiteit in Nijmegen.
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 22:20:49 #13
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22430357
kijk dat is het nu net. dat is toch iets wat je kunt als je een handicap hebt lijkt het wel. je doorzettingsvermogen vermenigvuldigt met 10x
pi_22441843
misschien een idee om hier eens te kijken: www.brusjes.nl/forum

of hier:http://groups.yahoo.com/group/brussen
pi_22443952
quote:
Op woensdag 6 oktober 2004 13:36 schreef teig het volgende:
misschien een idee om hier eens te kijken: www.brusjes.nl/forum

of hier:http://groups.yahoo.com/group/brussen
Beide sites zijn niet echt interessant, voor mij dan. Mijn zusje heeft een lichte verstandelijke handicap en ik heb best sterk de behoefte om daar met lotgenoten over te praten, maar ik heb nog geen "plek" gevonden waar dat goed kan. Misschien dit topic
Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
  donderdag 7 oktober 2004 @ 08:12:20 #16
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22460426
quote:
Op dinsdag 5 oktober 2004 22:09 schreef operator82 het volgende:

[..]

Een neef van mij is volledig doof van geboorte, doch 100% capabel mens.
Hij heeft eerst Mavo gedaan in 4 jaar, Havo in 2 jaar en daarna 1 jaar VWO. Nu zit hij in de 4e jaar rechtenstudie op universiteit in Nijmegen.

Als hij niet doof was geweest had hij dat misschien nooit gehaald. Daarnaast stoort het mij erg dat je een dove over laat komen als een verstandelijk gehandicapte. Ik vind daar toch echt een heel groot verschil in zitten.
Proud Powerpauper
  donderdag 7 oktober 2004 @ 19:37:40 #17
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22472896
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 08:12 schreef Nuek het volgende:

[..]

Als hij niet doof was geweest had hij dat misschien nooit gehaald. Daarnaast stoort het mij erg dat je een dove over laat komen als een verstandelijk gehandicapte. Ik vind daar toch echt een heel groot verschil in zitten.
em idd een lastig iets, een dove gehandicapt noemen. ja ik vind dit een handicap. omdat je gewoon niet alle capaciteiten heeft die sommige andere mensen hebben.
pi_22473231
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 08:12 schreef Nuek het volgende:

[..]

Waar lees jij 'verstandelijke handicap'?

Niet in de topictitel en niet in zijn post....
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
  donderdag 7 oktober 2004 @ 20:42:59 #19
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22474749
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 19:53 schreef DJ-Maurits het volgende:

[..]

Waar lees jij 'verstandelijke handicap'?

Niet in de topictitel en niet in zijn post....
En wat heeft dat uberhaupt te maken met wat ik schreef? Ik reageerde omdat iemand die doof is afgedaan wordt als zijnde 'minder' valide. Dat stoort mij enorm en daarbij is het ook nog eens kwetsend.

De kwaliteit van leven is niet minder als iemand afwijkend is van het 'normale' ook al is dat omdat iemand niet kan zien of horen oid. Als iemand zich verder prima kan redden in deze maatschappij (met of zonder enige kleine aanpassingen) wie zijn wij dan om iemand in een hokje te stoppen dat 'gehandicapte' heet?

[ Bericht 13% gewijzigd door Nuek op 07-10-2004 20:48:56 (kleine aanvulling) ]
Proud Powerpauper
  donderdag 7 oktober 2004 @ 22:09:01 #20
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22477089
Mijn zusje is gehandicapt. Zij heeft geen controle over de rechterkant van haar lichaam, wat voornamelijk opvalt door het niet kunnen aansturen van haar rechterarm en -been.

Het rare is dat tot haar vierde jaar er niets vreemds aan de hand was.
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader tegen haar zei "loop toch niet zo raar te trekken met je been." toen ze de trap op liep. Dat was eigenlijk het eerste teken dat er iets niet klopte.
Daarna volgden voor haar jaren aan onderzoeken, rare therapieen en vooral: onduidelijkheid. Tot op heden heeft geen enkele neuroloog een idee waar het door gekomen is.
Wij hebben ons wel eens afgevraagd of het kon komen door een valpartij tijdens een jaarwisseling , het was toen erg glad en ze viel vrij hard op haar hoofd. Maar dat wordt door iedereen uitgesloten.

Door alle lichamelijke problemen, ze heeft ook nog eens last van flinke astma waarvoor ze ook een keer met spoed per ambulance is afgevoerd naar het AZU, ging het op school ook allemaal wat minder.
Omdat haar arm en been steeds in een soort spasme-achtige toestand sprongen zorgde dit voor vervormingen tijdens haar groei. Gevolg was een operatie aan haar heup aan het einde van haar puberteit om de heupkom te vergroten. Dit om een kunstheup op zeer jonge leeftijd te voorkomen.
Deze operatie had echter een zeer nadelig effect. Haar been schoot helemaal in een kramp en wilde het tegengestelde van strekken. Alleen zat haar been tot haar enkel in het gips: heftige pijnen waren het gevolg. Toen de arts het gips verwijderde trok haar onderbeen gelijk naar boven, achter haar bovenbeen, hoe noem je dat?, en wilde niet meer strekken.
Daarna hebben we met oefeningen nog geprobeerd dat been weer te strekken. Ik heb daar zelf de nodige energie in gestoken, maar dat leverde alleen een geforceerde pees op bij mijn zus

Ondertussen verliet ik het ouderlijk huis, en moest er nog steeds wat gedaan worden aan dat verkrampte been.
Een neuroloog van het AMC had het idee om via een operatie aan de hersenen het besturingsgedeelte voor de rechterkant uit te schakelen. In dat geval zouden haar ledematen aan die kant ontspannen.
Klonk heel eng allemaal. Mijn zusje was ondertussen ook in mijn vriendengroep in Amsterdam geintegreerd, we hebben daar nog wat avonden haar in de rolstoel door de stad geduwd en trappen opgesjouwd
Maar die operatie leek toch wel het beste idee en die is uiteindelijk met goed gevolg uitgevoerd.

Ze had na die operatie geen last meer van verkrampning, arm en been zijn ontspannen, maar ze heeft er natuurlijk nog steeds geen controle over.
Ze heeft wel eerder haar rijbewijs gehaald dan ik. In 1992 kon ze niet met mij mee naar de UEFA-cup finale van Ajax omdat die laatste operatie nog niet had plaatsgevonden, in 1995 kon ze gelukig wel mee naar de Champions League finale in Wenen
En ze ligt nog steeds op koers om in de rechten af te studeren.

Achteraf was die laatste operatie wel grappig: ik wist wanneer de operatie en het opvolgende bezoekuur was. Dat had ik doorgegeven aan mijn studievrienden.
Nou dacht ik als eerste bij haar te zijn op bezoek, maar twee vrienden van mij waren mij net 5 minuten voor. Toen ik binnenkwam had ze al de slappe lach En nu is ze met één van die twee vrienden getrouwd

Mijn zus is gelukkig een taaie
Nu is ze 28, en ik ben trots op haar en d'r doorzettingsvermogen.

Beetje een lang verhaal, maar dat is het eigenlijk ook.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 7 oktober 2004 @ 22:31:18 #21
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22477603
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 22:09 schreef Againzender het volgende:
Mijn zusje is gehandicapt.
knippie lang maar mooi verhaal
Ik welke mate vindt zij zichzelf gehandicapt?
Proud Powerpauper
  donderdag 7 oktober 2004 @ 22:35:56 #22
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_22477725
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 22:31 schreef Nuek het volgende:

[..]

Ik welke mate vindt zij zichzelf gehandicapt?
Ze heeft zich er ondertussen bij neergelegd dat ze bepaalde dingen gewoon niet kan, maar ze weigert pertinent om voor zielig of raar aangezien te worden. Mensen die haar zo benaderen krijgen dan ook gelijk de wind van voren.
Maar hoe gehandicapt ze zichzelf vindt.... ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Af en toe heb ik het idee dat ze op de arbeidsmarkt meer last heeft van haar vrouw-zijn dan van haar handicap.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  donderdag 7 oktober 2004 @ 22:42:13 #23
77320 Nuek
Jouw mening telt niet!
pi_22477911
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 22:35 schreef Againzender het volgende:

[..]

Ze heeft zich er ondertussen bij neergelegd dat ze bepaalde dingen gewoon niet kan, maar ze weigert pertinent om voor zielig of raar aangezien te worden. Mensen die haar zo benaderen krijgen dan ook gelijk de wind van voren.
Maar hoe gehandicapt ze zichzelf vindt.... ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Af en toe heb ik het idee dat ze op de arbeidsmarkt meer last heeft van haar vrouw-zijn dan van haar handicap.
De huidige arbeidsmarkt is voor veel mensen oneerlijk

Ik heb zelf een 'heel lichte handicap' aan mijn ogen en ik zit er absoluut niet mee. Ik denk er zelf (vrijwel) nooit aan en ik heb er geen last van. Ik zie het ook niet als handicap en toch blijf ik altijd dat meisje met dat aan haar ogen. Als een soort van handelsmerk ofzo... Maar een handicap? Nee zo zou ik het zelf nooit noemen. Andere mensen hebben dus meer moeite met mijn 'iets' dan ikzelf.
Wellicht snapt men nu mijn vragen en reacties
Proud Powerpauper
pi_22525322
Ik weet niet zeker of dit het echt onder de categorie handicap valt:

Mijn broertje heeft volgends mij, en m'n moeder een soort van sociale stoornis, het is nooit onderzocht, waarom weet ik ook niet precies, zal wel omdat hij nogsteeds van mening is dat er niets mis met hem is maar dat de wereld om hem heen fout zit
Hij kan totaal niet aanvoelen wanneer hij mensen echt woedend maakt, wat de nodige problemen op school, thuis en in de rest vd wereld opleverd,
Hij heeft nooit, maar dan ook nooit schuldgevoel over wat dan ook sloopt gewoon mijn PC (zo dan kast kapot gooien) en vind dat de normaalste zaak van de wereld.
Hij gaat vrijwel direct bij het minste of geringste over tot fisiek geweld.
Hij heeft op 14jarige leeftijd al gewoon ergens ingebroken en quats weggehaald met een crimineel vriendje van 'm en nu 2 jaar later is hij bijna elke maand wel betrokken bij een vechtpartij of iets in die richting (waar hij telkens de klappen vangt )
En hij leeft in een eigen wereldje waar hij alles kan en mag en waar pappie en mammie gewoon zo alles even kunnen betalen (hij snapt niet dat geld op kan raken en erkent geen enkele vorm van gezag )

iemand toevallig enige suggesties hoe ik daar mee om moet gaan, want geduld werkt niet en er op inslaan heeft ook amper effect
  zondag 10 oktober 2004 @ 12:30:02 #25
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_22530135
het lijkt wel of deze jongen een stoornis heeft die lijkt op nld. (tenminste voor zover ik kan oordelen) mijn zus begrijpt ook niet wanneer iets echt te ver gaat. of neemt grappen letterlijk op. gelukkig wordt mijn zus dan niet agressief. ik zou niet weten wat er tegen te doen valt. maar dit lijkt een combinatie van meerdere dingen. NLD met aDHD of iets in die richting ermee. ik zou in ieder geval een arts raadplegen. anders wordt het alleen maar erger. veel sterkte in ieder geval.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')