Mijn zusje is gehandicapt. Zij heeft geen controle over de rechterkant van haar lichaam, wat voornamelijk opvalt door het niet kunnen aansturen van haar rechterarm en -been.
Het rare is dat tot haar vierde jaar er niets vreemds aan de hand was.
Ik kan mij nog herinneren dat mijn vader tegen haar zei "loop toch niet zo raar te trekken met je been." toen ze de trap op liep. Dat was eigenlijk het eerste teken dat er iets niet klopte.
Daarna volgden voor haar jaren aan onderzoeken, rare therapieen en vooral: onduidelijkheid. Tot op heden heeft geen enkele neuroloog een idee waar het door gekomen is.
Wij hebben ons wel eens afgevraagd of het kon komen door een valpartij tijdens een jaarwisseling , het was toen erg glad en ze viel vrij hard op haar hoofd. Maar dat wordt door iedereen uitgesloten.
Door alle lichamelijke problemen, ze heeft ook nog eens last van flinke astma waarvoor ze ook een keer met spoed per ambulance is afgevoerd naar het AZU, ging het op school ook allemaal wat minder.
Omdat haar arm en been steeds in een soort spasme-achtige toestand sprongen zorgde dit voor vervormingen tijdens haar groei. Gevolg was een operatie aan haar heup aan het einde van haar puberteit om de heupkom te vergroten. Dit om een kunstheup op zeer jonge leeftijd te voorkomen.
Deze operatie had echter een zeer nadelig effect. Haar been schoot helemaal in een kramp en wilde het tegengestelde van strekken. Alleen zat haar been tot haar enkel in het gips: heftige pijnen waren het gevolg. Toen de arts het gips verwijderde trok haar onderbeen gelijk naar boven, achter haar bovenbeen, hoe noem je dat?, en wilde niet meer strekken.
Daarna hebben we met oefeningen nog geprobeerd dat been weer te strekken. Ik heb daar zelf de nodige energie in gestoken, maar dat leverde alleen een geforceerde pees op bij mijn zus
![]()
Ondertussen verliet ik het ouderlijk huis, en moest er nog steeds wat gedaan worden aan dat verkrampte been.
Een neuroloog van het AMC had het idee om via een operatie aan de hersenen het besturingsgedeelte voor de rechterkant uit te schakelen. In dat geval zouden haar ledematen aan die kant ontspannen.
Klonk heel eng allemaal. Mijn zusje was ondertussen ook in mijn vriendengroep in Amsterdam geintegreerd, we hebben daar nog wat avonden haar in de rolstoel door de stad geduwd en trappen opgesjouwd
![]()
Maar die operatie leek toch wel het beste idee en die is uiteindelijk met goed gevolg uitgevoerd.
Ze had na die operatie geen last meer van verkrampning, arm en been zijn ontspannen, maar ze heeft er natuurlijk nog steeds geen controle over.
Ze heeft wel eerder haar rijbewijs gehaald dan ik. In 1992 kon ze niet met mij mee naar de UEFA-cup finale van Ajax omdat die laatste operatie nog niet had plaatsgevonden, in 1995 kon ze gelukig wel mee naar de Champions League finale in Wenen
![]()
En ze ligt nog steeds op koers om in de rechten af te studeren.
Achteraf was die laatste operatie wel grappig: ik wist wanneer de operatie en het opvolgende bezoekuur was. Dat had ik doorgegeven aan mijn studievrienden.
Nou dacht ik als eerste bij haar te zijn op bezoek, maar twee vrienden van mij waren mij net 5 minuten voor. Toen ik binnenkwam had ze al de slappe lach
![]()
En nu is ze met één van die twee vrienden getrouwd
![]()
Mijn zus is gelukkig een taaie
Nu is ze 28, en ik ben trots op haar en d'r doorzettingsvermogen.
Beetje een lang verhaal, maar dat is het eigenlijk ook.
[b]Op
maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P