quote:
Op maandag 4 oktober 2004 11:45 schreef livEliveD het volgende:
Mag ik even zeggen dat we de mooiste faq hebben van heel Fok? Zo zouden er meer moeten zijn.
Verder een schop omdat er geen pritt aan het topic kleeft :')
Ik zal ff Pritt toevoegen straks.
Verder ben ik van mening dat een discussie op een forum niet wezenlijk verschilt van een discussie irl.
Als in een dergelijke discussie iemand een verhaal begint van 2 uur, zal men naar alle waarschijnlijkheid afhaken. Net zo met te lange posts.
Als iemand in een discussie ineens begint te schelden, verstoort dat het verloop en gaat dat reacties opleveren. Net als schelden op een forum.
Als een discussie ineens een andere kant opgaat, gewoon omdat het zo loopt, komt er ook niet iemand uit het plafond roepen 'he blijf bij je onderwerp!' Net als op het forum: wanneer een heel topic een andere wending neemt ga ik niet beginnen over offtopic en zo.
Als ineens iemand in een discussie het over totaal iets anders gaat hebben, zal men zeggen 'hey daar hadden we het niet over'. net als op het forum: dan is offtopic gaan wél storend.
Als er steeds dezelfden beginnen te roepen 'hey we praten hier wel over maar het is onzin, want ik geloof het niet' zal men ook zeggen 'hey laat ons gewoon doorkletsen'. Net als op het forum het uiteindelijk storend kan werken als iedere discussie dezelfde afbrekende zinnen worden herhaald.
Als in een discussie iemand alleen maar roept 'De Volkskrant, zaderdagbijlage vorige week, pagina 31' zal dat ook niet echt aanslaan. Net als op het forum het de discussuie niet echt versoepelt door alleen maar linkjes te plakken.
Je bent op een forum met elkaar in gesprek. Hoe het gesprek verloopt is aan de deelnemers. Elementaire regels wat betreft onderlinge communicatie mogen bekend worden veronderstelt. Dat hoef ik toch niet in een faq te gaan proppen?
![]()
Anders gaat het er inderdaad op lijken alsof we van een forum een stuk verheven realiteit willen maken met aparte regeltjes en voorschriften. Of dat we het gros van de users nog even sociale vaardigheden willen bijbrengen.
We hebben een forum waar we kunnen discussieren, op alle mogelijke manieren, waar ik zo'n groot mogelijke vrijheid in wil houden. Maar iedereen moet aan het woord kunnen komen, en niemand hoeft beledigd of uitgesloten te worden.
We zijn geen kringgesprek met een gespreksleider, we zijn geen groepstherapie voor sociaal onaangepasten, we zijn geen kerk waar men een bepaalde mening als absolute waarheid kan uitdragen.
Oftewel: normaal doen. Thats it