Zeker, maar zelfs de letterlijke betekenis van progressief is niet verandering. Progressief komt van progressie, wat vooruitgang is. Natuurlijk is dat subjectief, maar de uitwerking daarvan is imho wel duidelijk op zaken als economie en ethische onderwerpen.quote:Op zondag 3 oktober 2004 21:57 schreef Monidique het volgende:
Daar heeft Ryan3, volgens mij, gelijk. Het gaat niet echt om de letterlijke betekenis van het woord, maar meer om de visies die er traditioneel mee worden geässocieerd. Progressief en conservatief zijn, politiek gezien, niet zomaar woorden, maar zijn termen met een geschiedenis, met dynamiek.
Idd precies zoals ik ook impliceer: het geeft via ideologieën en theorieën een betekenis weer tov het ancien regime. Vooruitgang tov de feodale omstandigheden die toen heersten. Conservatief geeft tov vooruitgang weer scepsis weer: het goede willen bewaren uit het ancien regime.quote:Op zondag 3 oktober 2004 22:03 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Zeker, maar zelfs de letterlijke betekenis van progressief is niet verandering. Progressief komt van progressie, wat vooruitgang is. Natuurlijk is dat subjectief, maar de uitwerking daarvan is imho wel duidelijk op zaken als economie en ethische onderwerpen.
Ja, dat is wel een probleem idd. Ik zeg er ook bij tov het ancien regime. Laten we zeggen dat de mensheid gedurende het grootste deel van de 19de eeuw dacht dat o.m. dankzij de ontwikkeling van de wetenschap de toekomst voor de mensheid steeds rooskleuriger zou worden. In dit licht moet men het woord vooruitgang en progressie ook zien. Er zit dus een goed deel idealisme en zelfs Duits Idealisme in die term. Ondanks het veronderstelde subjectivisme wordt de term echter door de meeste mensen die ermee te maken krijgen aldus geïnterpreteerd, volgens mij. Er is echt geen hond die het conservatisme beschouwt als vooruitstrevend in de betekenis die ik nu aanhaal alleen omdat zij bijv. de verzorgingsstaat willen afbreken. Ook zelf zien conservatieven dat niet zo, volgens mij.quote:Op zondag 3 oktober 2004 22:13 schreef Monidique het volgende:
Maar vooruitgang is subjectief en een geschiedenis niet, toch? Daarom is het nogal lastig om te stellen dat het om vooruitgang gaat, lijkt mij.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |