De edelstenen, die een waarde van zo'n 20 miljoen gulden vertegenwoordigen, zaten verstopt in een kunstwerk in Almere.
Inmiddels zijn twee inwoners uit die stad, een 40-jarige man en zijn 54-jarige huisgenote aangehouden. Ook de al als verdachte aangemerkte 26-jarige medewerker van Gassan Diamonds is gearresteerd. Hij meldde zich maandagmiddag zelf bij de politie in Zwolle en werd aangehouden.
Tijdens verhoren vertelde de medewerker dat hij de op 4 augustus gestolen diamanten kort na de verduistering had achtergelaten bij het stel in Almere. De vrouw is de moeder van een vriendin van de Gassan-medewerker. Daarna nam de man een andere identiteit aan en dook hij onder andere ergens in Duitsland onder, verklaarde hij.
Uit verhoren van de verdachten uit Almere volgde toen de informatie dat de diamanten waren verstopt in een kunstwerk aan de Hoge Ring in Almere. Daar troffen rechercheurs dinsdagmiddag twee koffers aan. De politie denkt dat hiermee de gestolen handelsvoorraad van de Amsterdamse diamantair geheel of gedeeltelijk is teruggevonden.
Directeur B. Leeser van Gassan Diamonds reageerde opgelucht op het nieuws. "Het is super." Hij noemde het belangrijk voor het vertrouwen van het hele team van zo'n vijfhonderd mensen die bij zijn bedrijf werken.
Hij had dinsdagmiddag al contact gehad met de politie, maar kon nog niet zeggen of de hele gestolen voorraad is teruggevonden. "Ik heb er een blik op kunnen werpen, maar we moeten de komende dagen aan de hand van een lijst inventariseren of de voorraad compleet is."
Leeser kon ook nog niet zeggen hoe groot de schade is die hij door het tijdelijke verlies van zijn handelsvoorraad heeft geleden. "We konden al vrij snel na de diefstal, mede dankzij de hulp van leveranciers, weer overgaan tot zaken."
De verdachte medewerker nam de diamanten waarschijnlijk mee in een doos die hij 's ochtends al meegenomen had naar zijn werk. Daarin zou een magnetron zitten die hij juist had aangeschaft. 's Avonds kwam hij terug op zijn werk met de mededeling dat hij zijn magnetron was vergeten. Vermoedelijk is hij daarop met een doos vol diamanten weggelopen.
De man werkte sinds enkele maanden bij de diamantair en was vooraf nagetrokken. De voormalig VN-militair had zelf een diamantwinkeltje gehad, maar ging failliet. Bij Gassan ontpopte hij zich tot een gedreven medewerker, die er echter zo met de handel vandoor bleek te gaan.
Directeur B. Leeser stelt dat hij inmiddels heel veel maatregelen heeft genomen om herhaling te voorkomen. Maar over de aard van die maatregelen wil hij niets kwijt.
============================================================
Beloning van 1 miljoen gulden voor diamanten Gassan
Uitgegeven: 10-8-2001 8:17
AMSTERDAM - Degene die zorgt dat Gassan Diamonds in Amsterdam de partij diamanten terugkrijgt, kan ongeveer 1 miljoen gulden tegemoet zien. Dat heeft een medewerker van schade-expertisebureau Cunningham & Lindsey vrijdag bevestigd.
bron: Nu.nl
------------------------------------------------------------
De dader heeft zichzelf aangegeven en tevens prijsgegeven waar de diamanten verstopt waren, kan ik hieruit concluderen dat hij nu recht heeft op de beloning van 1 miljoen gulden?
[Dit bericht is gewijzigd door Cosma-Shiva op 05-09-2001 17:55]
quote:Dat kan ik niet uit het artikel opmaken Golfer, ben je daar wel zeker van?
Op woensdag 05 september 2001 17:53 schreef golfer het volgende:
Nee, verkeerde conclusie.
Directeur Leeser verklaarde dat de beloning niet zou worden uitgekeerd.
quote:Er zijn meer bronnen dan nu.nl, Cosma, lees dit artikel uit Het Parool van vandaag maar even:
Op woensdag 05 september 2001 17:56 schreef Cosma-Shiva het volgende:
Dat kan ik niet uit het artikel opmaken Golfer, ben je daar wel zeker van?
quote:Want ???
Op woensdag 05 september 2001 17:52 schreef Finnegan het volgende:
Als het een Marokkaan of een Turk was, dan wel.
quote:Beste Golfer, je had toch wel gezien (aan de smiley voor het topic) dat ik een beetje grapje he
Op woensdag 05 september 2001 18:00 schreef golfer het volgende:[..]
Er zijn meer bronnen dan nu.nl, Cosma, lees dit artikel uit Het Parool van vandaag maar even:
http://www.parool.nl/999682244901.html
Dit staat in het Parool artikel:
quote:en dat is net iets anders als deze (NU.nl):
De diamantair had de vinder van de buit tien procent van de aankoopwaarde beloofd. Die beloning hoeft niet te worden uitgekeerd nu de dief de politie zelf naar de twee koffers heeft geleid, die in het kunstwerk aan de Hoge Ring in Almere waren verstopt
quote:Het is dus belangrijk er achter te komen of er in de daadwerkelijke toezegging van die 1 miljoen gesproken is over: a) de vinder van de buit, danwel b) degene die zorgt dat Gassan de partij diamanten terugkrijgt.
Degene die zorgt dat Gassan Diamonds in Amsterdam de partij diamanten terugkrijgt, kan ongeveer 1 miljoen gulden tegemoet zien
In geval b) zou de dader nl in zekere zin aanspraak kunnen maken op die 1 miljoen.
quote:Ben je ook zo een Hollands boer die steeds jaloers kijkt als hij een marokkaan of turk in een mooie BMW ziet???
Op woensdag 05 september 2001 17:52 schreef Finnegan het volgende:
Als het een Marokkaan of een Turk was, dan wel.
ZIELIG
quote:Die tip (dus dat de diamanten verstopt zaten in een kunstwerk) is gegeven door de dader.
Tipgeld voor vinden gestolen diamanten
Het Amsterdamse diamantairsbedrijf Gassan Diamonds heeft een beloning uitgeloofd voor de tip die leidt tot het terugvinden van de partij diamanten die dit weekeinde uit het bedrijf is ontvreemd. De inkoopwaarde van de diamanten is volgens directeur B. Leeser van Gassan ruim tien miljoen gulden, zodat de beloning kan oplopen tot 1 miljoen gulden.
Volgens mij kan de advocaat van de dader ( mogelijk een van de heren Moszkowicz) hier nog wel een leuke beloning uitslepen.
quote:Die zijn zielig volgens de nederlandse bevolking en overheid.
Op woensdag 05 september 2001 18:34 schreef Midioot het volgende:[..]
Want ???
Kolere, ontplofte er maar weer eens wat in Nederland.
quote:U bedoelt?
Op donderdag 06 september 2001 13:55 schreef links234 het volgende:
Godsjezeus, hoe vul je je nieuwssite?Kolere, ontplofte er maar weer eens wat in Nederland.
quote:kun jij niet een keertje op de rails gaan liggen
Op donderdag 06 september 2001 13:55 schreef links234 het volgende:
Godsjezeus, hoe vul je je nieuwssite?Kolere, ontplofte er maar weer eens wat in Nederland.
quote:Dat ik dit toch werkelijk volkomen on-nieuws vind. Een beloning is door de verzekeraar uitgeloofd, dus krijg je die bij gratie van de verzekeraar. Er valt geen eer aan te behalen, tenzij de dader toe zal geven dat hij de firma ook nog eens wilde afpersen. Dat doet ie niet. Want dan krijgt hij meer straf, en alsnog geen beloning. Het was namelijk een beloning, geen losgeld.
Op donderdag 06 september 2001 16:35 schreef Cosma-Shiva het volgende:[..]
U bedoelt?
Dat had de redactie van nu.nl ook wel kunnen bedenken. Wat een sitevulling dit artikel. Het is al in September en ze doen alsof het nog steeds komkommertijd is.
De zoektocht naar de grappigste mop
Site Jenny Goeree uit de lucht gehaald
Taart gegooid op zweedse koning
Over sitevulling gesproken.
quote:Links 234, ik begrijp dat je dit on-nieuws vindt, en het was wat mij betreft nieuws met een knipoog.
Op donderdag 06 september 2001 16:39 schreef links234 het volgende:[..]
Dat ik dit toch werkelijk volkomen on-nieuws vind. Een beloning is door de verzekeraar uitgeloofd, dus krijg je die bij gratie van de verzekeraar. Er valt geen eer aan te behalen, tenzij de dader toe zal geven dat hij de firma ook nog eens wilde afpersen. Dat doet ie niet. Want dan krijgt hij meer straf, en alsnog geen beloning. Het was namelijk een beloning, geen losgeld.
Dat had de redactie van nu.nl ook wel kunnen bedenken. Wat een sitevulling dit artikel. Het is al in September en ze doen alsof het nog steeds komkommertijd is.
De reden waarom ik het geplaatst heb is niet om een grap neer te zetten of omdat mijn hersens niet naar behoren functioneren, wanneer je strafzaken volgt is het soms verbazend te zien hoe soms 1 zin een zaak een totaal andere wending kan geven.
Wanneer men stelt dat degene die zorgt dat Gassan zijn diamanten terug krijgt een beloning tegemoet kan zien, en de dader geeft zichzelf aan en laat eveneens weten waar de diamanten terug te vinden zijn, zou hij gezien het geschrevene een beloning tegemoet kunnen zien.
Natuurlijk zou dit onzinnig zijn, maar ik vond het op zich wel interessant te weten of een advocaat indien dit letterlijk zo gesteld is hier toch niet iets uit zou kunnen slepen.
R@b heeft al aangegeven dat beloningen nooit aan de daders worden uitgeloofd, en dat lijkt me ook logisch, desondanks vroeg ik me af dat wanneer iets op een bepaalde manier gesteld wordt, de dader daar niet toch aanspraak op zou kunnen maken.
Er gebeuren wel vreemdere dingen in Nederland.
(misdadigers die vrijkomen vanwege fouten, en ook nog eens een fikse som geld weten op te strijken voor de periode dat ze vast hebben gezeten, ookal waren ze schuldig, komt weleens voor)
Ik weet dat het krom is en ik vind ook niet dat hij er recht op heeft, maar er gebeuren gekkere dingen, kijk maar naar Ferdi E. of Michel S.
Zal het vanavond eens voorleggen aan m'n vriendin. Is tenslotte Rechtenstudente, ben benieuwd wat zij ervan maakt.
quote:Ben ik ook erg benieuwd naar, laat je het nog even weten hier?
Op donderdag 06 september 2001 17:15 schreef Sony het volgende:
Volgens mij heeft de dader op dit punt juridisch wel een sterke zaak. Er wordt immers niet expliciet vermeld dat de dader er geen aanspraak op kan maken en hij heeft voldaan aan de eisen.Ik weet dat het krom is en ik vind ook niet dat hij er recht op heeft, maar er gebeuren gekkere dingen, kijk maar naar Ferdi E. of Michel S.
Zal het vanavond eens voorleggen aan m'n vriendin. Is tenslotte Rechtenstudente, ben benieuwd wat zij ervan maakt.
Om te beginnen mag, zoals ook al gezegd is, iemand niet profiteren van een misdrijf dat hij zelf gepleegd heeft. een voorbeeld hiervan is een man die getrouwd was met een rijke, veel oudere (bejaarde) vrouwe, haar voortgang na het hiernamaals ietwat bespoedigde en vervolgens aanspraak maakte op een deel van de nalatenschap (ze waren gehuwd in gemeenschap van goederen). Omdat hij haar echter vermoord had en niet van zijn daad mag profiteren heeft hij zijn deel dus nooit ontvangen.
Wellicht dat mogelijkheden zijn om in dit geval de diamantrover op een soortgelijke grond zijn 'beloning' te onthouden.
Een andere mogelijkheid is de onrechtmatige daad (zie art. 6:162 BW), die op twee gronden te baseren is.
De eerste, die wellicht wat vergezocht is, is de diefstal van de diamanten. Omdat dit feit op zich wel geleid heeft tot het uitloven van de beloning, maar er toch geen sprake is van een direct causaal verband is dit echter wellicht een te geringe basis voor een vordering tot schadevergoeding (in dit geval dus ter hoogte van de beloning, anderew schade laat ik een buiten beschouwing).
Daarnaast, en deze grond lijkt mij zelf een steviger basis, zou je kunnen stellen dat het enkele feit dat de dader zelf de beloning voor het teruggeven van de buit wil opeisen op zichzelf al onrechtmatig is.
Afgezien van de vraag of de dader recht zou hebben op de beloning moet er ook rekening gehouden worden met het feit dat hij hoe dan ook het geld nog niet binnen heeft en dat ook nooit zal krijgen als de uitlover verstandig is. Hij zou het dan eventueel in rechte op kunnen eisen, maar de diamanthandelaar kan zich dan verweren met een of meer van de bovenstaande redeneringen of uiteraard nog andere mogelijkheden. Eventueel zou, indien noodzakelijk, een beroep op de redelijkheid en billijkheid wellicht vrucht kunnen afwerpen.
Hoe dan ook denk ik dat de diamantrover, hoeveel 'recht' hij ook mag hebben, het geld niet in handen zal krijgen.
Ter verdere informatie: ik ben dus de vriendin van Sony.
Iemand naar aanleiding van het bocvenstaande nog vragen?
Indien ja, dan zou ik zeggen leg ze voor aan The.Judge.
Ook andere vragen kunnen jullie gerust aan haar stellen.
[offtopic]
Dit is dus idd mijn vriendin..... lieverd je bent een schat (kijk je ook nog ff naar de andere link die ik je gaf?)
[/offtopic]
Stel dat ik bij iemand een partij schilderijen steel ter waarde van f 20 miljoen.
De eigenaar laat middels de media weten dat degene die ervoor zorgt dat hij zijn schilderijen ongeschonden terugkrijgt een beloning van f 100.000 tegemoet kan zien.
Dan bel ik die eigenaar op (ik ben de dader, geen medeplichtigen geen getuigen en alleen ik kan dus aangeven waar die schilderijen zijn), en vertel hem, goed ik geef je je schilderijen terug, maar dan wil ik ook die f 100.000 hebben, ik denk dat hij dan wel overstag zal gaan.
Wanneer de dader van de diamantroof nu toen hij zichzelf meldde heeft gezegd, er is een beloning uitgeloofd voor degenen die ervoor zorgt dat Gassan zijn diamanten terugkrijgt, om deze reden geef ik mezelf aan, aanvaard de later opgelegde gevangenisstraf, maar laat slechts de vindplaats van de diamanten weten indien ik ook de hiervoor uitgeloofde beloning tegemoet kan zien.
Is vreemd, dat geef ik toe, maar bij veel delicten als bv diefstal van kostbare spullen zal het veelal de dader of de eventuele medeplichtigen betreffen die weten waar de buit terug te vinden is, het zou echt toeval zijn indien iemand toevallig op schilderijen of een partij diamanten stuit.
Natuurlijk mag hij niet profiteren van zijn misdaad, maar indien hij een van de heren Moszkowicz als advocaat heeft vraag ik me oprecht af of er een daadwerkelijke kans bestaat of hij die beloning wellicht tegemoet kan zien.
Zoals jij schrijft is dit niet aannemelijk, misschien zou dit zelfs te gek voor woorden zijn, maar kun je dit volledig uitsluiten?
Betreffende een eventueel recht zijn er twee mogelijkheden.
Ten eerste zou het recht van de dader kunnen vervallen omdat hij niet mag profiteren van zijn eigen misdrijf. dat gebeurt dan in feite al op het moment dat het recht ontstaat, dus zou je kunnen zeggen dat het betreffende recht er in dat geval nooit geweest is.
Ten tweede is het mogelijk dat de dader wel een recht heeft, maar dit niet kan uitoefenen, dit omdat uitoefening tot plicht tot het betalen van een schadevergoeding gelijk aan de beloning zou leiden (bv o.g.v. onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking). Het recht bestaat dan wel, maar de dader kan er niets mee doen.
Persoonlijk denk ik niet dat de dader, als hij uberhaupt ooit een recht krijgt (zie eerste punt), ooit in de gelegenheid zal zijn om dat uit te kunnen oefenen.
Het voorgaande sluit uiteraard niet uit dat hij het geld in handen krijgt. Als hij eerst de beloning wil hebben voordat hij de diamanten aanwijst heeft hij natuurlijk wel het geld. De diamanthandelaar kan dan overigens het geld wel weer terugeisen op grond van bv onrechtmatige daad of ongerechtvaardigde verrijking, dus als de dader het geld niet snel weg kan sluizen buiten diens bereik is dit dus geen zinvolle handeling.
Wat eventueel wel een mogelijkheid zou kunnen zijn, hoewel de dader in kwestie daar niets meer aan heeft, is de beloning laten opeisen door een derde die ogenschijnlijk niets met de dader te maken heeft. Problemen hierbij zijn wel het vinden van een betrouwbare medeplichtige (in geval van detentie van de dader) en het bedenken van en zeer goede reden waarom deze derde over de informatie zou beschikken.
Al met al is er dus wel een kans voor de dader om het geld in handen te krijgen, maar die is niet zo heel erg groot.
Ik hoop dat ik hiermee de vraag beantwoord heb.
quote:
AMSTERDAM - Dennis P., de medewerker die twintig miljoen aan diamanten van Gassan Diamonds in Amsterdam roofde en zich vorige week aangaf, heeft een klein deel van de buit verkocht. Daarvoor heeft hij 'een aanzienlijk bedrag gekregen'. ''Tonnen? Het zou kunnen,'' zegt zijn advocaat, Gerard Spong.P. (26) heeft tegen de politie verklaard dat spanning zijn belangrijkste motief was toen hij vier weken geleden voor twintig miljoen gulden aan edelstenen in een magnetrondoos verstopte en het pand van Gassan Diamonds verliet.
Toen de diefstal eenmaal was geslaagd, was de spanning er snel vanaf, zegt Spong. ''Als je zo'n feit pleegt, en je moet vluchten, dan brengt dat een zekere dynamiek met zich mee. Maar toen dat allemaal achter de rug was, kreeg Dennis een beetje gewetenswroeging. Naar zijn oude baas, en naar zijn collega's.''
Dennis dook onder in Duitsland, Parijs en Mexico. Het kostte hem geen enkele moeite, aldus Spong, om douanes te passeren. Tijdens zijn reizen had Dennis 'een heel klein gedeelte' van de buit op zak.
''Het is een zaak zoals Ronald Biggs, en dat spreekt mensen aan. Maar uiteindelijk was hij geen Ronald Biggs, maar gewoon Dennis P. In wezen een doodgoede, simpele ziel, die één keer zijn slag wilde slaan en op een gegeven moment tot de ontdekking kwam dat dat ook niet alles in het leven is.''
Want om het geld was het Dennis dan ook zeker niet te doen, aldus Spong. ''Je moet het vergelijken met een computerhacker. Hun gaat het er ook vooral om te kijken of het mogelijk is in te breken in een goed bewaakt fort.''
Dennis P. werkte vanaf 1 april dit jaar als sorteerder bij Gassan Diamonds. Op 4 augustus verstopte hij de edelstenen in een magnetrondoos, een presentje voor zijn moeder, vertelde hij de bewakers. Hij bracht de buit naar kennissen in Almere. De vrouw van het stel is de moeder van een vriendin van Dennis. De buit werd verstopt in een openbaar kunstwerk in Almere.
Het stel was volgens Spong 'onaangenaam verrast' toen Dennis zich vorige week aangaf bij de politie in Zwolle. ''Het siert Dennis dat hij zichzelf heeft aangegeven. En 99 procent van de buit is terugggevonden. Daar spreekt toch een goed stukje karakter uit.''
Ik vind wel dat deze dief een beetje crediet verdient (letterlijk).
Overigens, Judge nog bedankt voor je uitgebreide uitleg, en Golfer voor deze update.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |