abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22329047

Gerard van Maasakkers

Sinds kort heb ik de liedjes van Gerard van Maasakkers ontdekt; de geniale Brabantse liedjeszanger. Verrassend afwisselend en vakkundig, zowel tekstueel als muzikaal.
En 't zijn vooral zijn teksten. Ze doen me altijd wat, daarom zijn zijn liedjes zo goed. Hij weet als geen ander kleine dingen uit 't leven op een integere manier in z'n liedjes te verwerken. Hij doet dat heel intuitief, maar ook vakkundig. De simpele emotie, die moet je ontdekken in de liedjes, en als je er voor open staat, is het prachtig. Als 't je niks interesseert, zijn 't gewoon leuke liedjes.

De pers over van Maasakkers:

- Brabants Dagblad (11-01-2004) "Zijn rauwe, uit het hart gesneden liederen grijpen je meteen bij de lurven."
- Brabant Pers (25 september 2003) "Grand cru onder de liedzangers"
- FRET (november 2002): "Van Maasakkers is een filosoof van het Kleine. Daar waar andere Nederlandstalige bands zich nogal eens vergrijpen aan bombastische teksten, zoekt hij het in verstilling, vaak gelardeerd met een komische noot of troostrijke relativering."
- Trouw: "Vakmanschap en klasse"
- Leidsch Dagblad (4 december 2003) "Liedjes die dieper gaan dan ze lang zijn"

Aanraders:
- Cis Verdonk
- Achter de schuur
- Couscous Appelmoes
- Janus Dekkers
- De Fanfare van honger en dorst

Begrijp me niet verkeerd, ik ben 20, fervent metal-liefhebber en concertganger, maar ik bewonder deze kerel en z'n liedjes zo erg, dat ik er een topic voor heb geopend.
Hoewel zowel vertrouwenskwestie als pleeborstelfobie vijf lettergrepen tellen, valt de verdere verwantschap tussen deze woorden vies tegen.
pi_22329841
Vroeger heel veel van hem gehoord in de auto, op weg naar vakantie oorden...
Mijn vader is een "fan". Vroeger vond ik van Maasakkers niet tof, want ja, wat mijn vader fot vond, vond ik niet tof. Maar in de loop der jaren kom je toch tot andere inzichten
tegenwoordig vind ik het inderdaad leuke liedjes met veel diepgang.
Heel goed dat er een topic voor hem is geopend.
DE ONTEMBARE LEEUWEN
WOPWOPWOP
pi_22343378
Ja, hij verdient zeker een eigen topic. En een heleboel respect.
suburban gangster flow
  zondag 30 januari 2005 @ 10:19:27 #4
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_24829256
Wow, er bestaat een Gerard van Maasakkers topic!!
Een prettige verrassing moet ik zeggen

Ik heb ook een grote bewondering voor deze man, terwijl ik normaal toch echt geen fan ben van dit soort muziek.
Ik ben 24 jaar, en overtuigd fan van David Bowie, Eels en Pulp. En als het dan toch Nederlandstalig moet zijn dan Huub vd Lubbe/de Dijk, of af en toe Van Dik Hout, of Acda en de Munnik

Maarja, Gerard is een hele grote uitzondering
Heb trouwens nog een kaartje over voor 13Feb in Oss...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_24838656
Cool een topic over Gerard van Maasakkers. Dankzij de Lp-Collectie van mijn vader ben ik ik hier vroeger in aanraking meegekomen en ben het eigelijk pas sinds enkele maanden gaan waarderen. Ik heb hier nog een aantal platen van hem naast me liggen, alleen ik dacht me te herinneren dat hij niet echt heel productief is. Maar ja kwaliteit gaat voor kwantiteit zullen we maar zeggen.
"ROCK 'N ROLL"
pi_25085486
Gisteren naar Gerard van Maasakkers en zijn Vaste Mannen geweest in de schouwburg in Oss.
Het was een avond van kippenvel op elke vierkante millimeter van mijn huid en regelmatig een lach tussendoor. Hij weet je te raken met mooie en gevoelige liedjes en je daarna weer te verrassen door een vrolijk liedje te spelen met toch een serieuze ondertoon.

Een aanrader voor iedereen die niet bang is om geraakt te worden door muziek!!
Never run faster than your guardian angel can fly
pi_33390607
Vorige week was Gerard van Maasakkers te zien op nederland 1 bij het programma de wandeling. Ik vond het echt een schitterend interview, waardoor ik Gerard NOG meer ben gaan waarderen.
Er is wat van het interview te zien op http://wandelen.kro.nl.
"ROCK 'N ROLL"
  zondag 30 april 2006 @ 14:56:30 #8
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_37426741
Even een terechte trap naar boven...
Ben gisteren naar zijn theaterconcert "Achterland" geweest. Heb enkele maanden terug de gelijknamige CD gekocht nadat ik "D'n Boom" op de radio hoorde. Dat deed iets met me, dus moest ik de CD hebben...
Het was mijn kennismaking met de muziek van Van Maasakkers. Ik kende hem wel (dwz ik wist dat hij een Brabantse zanger was, meer niet), maar had niet eerder de behoefte naar hem te luisteren.

CD is prachtig, theaterconcert heel erg de moeite waard! Heb erg genoten en ben diep onder de indruk van de man en zijn muziek!

Vanavond wordt de voorstelling opgenomen voor DVD, welke in september uit zou moeten komen. Als bonus zal de hierboven besproken van De Wandeling op de DVD staan, plus enkele clips...

Gerard van Maasakkers is een van mjin nieuw ontdekte helden. Ben blij dat ik eindelijk kennis heb genomen van hem. Wil mijn collectie uit gaan breiden, weet alleen niet waar te beginnen...
"Vol Dagen" maar doen, om zo in omgekeerde chronolische volgorde verder te gaan..? Of heeft iemand een beter idee?
pi_37427174
Ik moewt oe iets vertellen, het goat over Cis Verdonk..

Jeugdsentiment
  vrijdag 14 juli 2006 @ 19:17:37 #10
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_39829503
30 juli komt op Nederland 1 een herhaling van het programma "De Wandeling" met Gerard op TV. Iets voor de recorder, aangezien het op het onchristelijke tijdstip van zondagochtend 09:35 uur begint...
Heb het nog niet gezien, maar ben heel nieuwsgierig naar dit gesprek!
pi_40824595
Grote kick. Ik zie Gerard regelmatig in het Koningstheater (ook als bezoeker is hij er vaak te vinden) en hij is behalve geweldig artiest ook een heel aardige man. Ik heb 'm zondag in het Vondelpark gezien en het was geweldig om een grote groep Amsterdammers "Altijd nou" en "Gaode mee" te horen zingen..
Mon 'en!
pi_40831016
Hoe heet dat nummer over de Tweede Wereld Oorlog, waarvan ook een clip te zien was op Omroep Brabant?
Prachtig nummer vond ik dat.
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_40831530
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 15:20 schreef Thelonious het volgende:
Hoe heet dat nummer over de Tweede Wereld Oorlog, waarvan ook een clip te zien was op Omroep Brabant?
Prachtig nummer vond ik dat.
Kamp Vught
Mon 'en!
pi_40832811
quote:
Op dinsdag 15 augustus 2006 15:42 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Kamp Vught
Bedankt!
Keeping an eye on the world going by my window.
pi_41070620
Leuk om te zien dat dit topic nog leeft. Ik ben inmiddels naar drie concerten van Gerard geweest, en ze waren absoluut om kippenvel van te krijgen..
Respect voor deze man..
Hoewel zowel vertrouwenskwestie als pleeborstelfobie vijf lettergrepen tellen, valt de verdere verwantschap tussen deze woorden vies tegen.
  vrijdag 3 november 2006 @ 22:19:36 #16
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_43217827
Op 13 november komt de DVD van zijn theaterconcert "Achterland" uit.
Dit concert is opgenomen in het Koningstheater. Ik zag het optreden de avond voor de DVD-registratie. En het is zooo mooi!

Ik kijk erg uit naar de DVD en wil iedereen aanraden de DVD te kopen en ook zoveel mogelijk cadeau doen aan anderen. Want Gerard moet veel breder bekend worden!
  maandag 6 november 2006 @ 13:36:50 #17
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_43289535
Ken Gerard eigenlijk nog niet zo lang. Wel kennen, maar niet kénnen.
Heb járen lang het vooroordeel gehad dat het een suffe dialect-geitenwollensok-troubadour was. Daarna het beeld een beetje bijgesteld toen ik 'm vaker tegenkwam in het Koningstheater. Maar nog stees niet de behoefte om te luisteren...

Tot m'n lief ineens thuiskwam en vroeg of ik een lied kende over een vader die tuinman was en tuinen ontwierp. Werd gezongen door een Belg. Dus ik zoeken in mijn verzameling (die behoorijk groot is als het op Nederlandstalig en kleknkunst aankomt) en kom terug met een lied van Willem Vermandere. Nee, dat was het niet.
Uiteindelijk een mail gestuurd naar Radio 2, waar het lied 's nachts te horen was geweest. Toen bleek het te gaan om D'n Boom van Gerad van Maasakkers.
Kort erop de CD gehaald bij de platenzaak en we waren direct verkocht. Wát een integere liedjes en een prachtige uitvoering. Dit was heel bijzonder!

Iets later zag ik Gerard bij de hommage aan Bram Vermeulen. En ik was direct verkocht. Het blijkt ook nog eens een innemende podiumpersoonlijkheid te zijn die zich in dienst stelt van de liedjes.

Inmiddels heb ik de Van Maasakkers-collectie compleet. Ik moet wel zeggen dat ik met name zijn later albums (Boot 7 en verder) de moeite waard vind. Het werk ervoor is me iets te veel folk.

Van Maasakkers is een schoolvoorbeeld van een laatbloeier. Hoe ouder hij wordt, hoe beter zijn platen! Jacques Klöters zei gisteren in zijn radioprogramma dat de nieuwe CD in januari te verwachten is. Ben benieuwd!
pi_44753254
Ik heb nu 500 mb mp3's van Gerard (ik ken eigenlijk alleen "hé gaode mee" ) waar kan ik het beste beginnen ,welke cd) iszeg maar de meest "toegankelijke"
pi_44763545
Persoonlijk vind ik zijn laatste drie albums het best; dus pas op de plaats, vol dagen en Achterland. Mijn verwachting is trouwens dat dit weer overtroffen wordt door zijn nieuwe album dat 10 januari uitkomt.

Afgelopen december ben ik namelijk bij de premiere van zijn nieuwe theatershow geweest en het was weer zeer indrukwekkend. Het was voor mij de tweede keer dat ik Gerard live mocht aanschouwen (deze keer op uitnodiging van hem omdat ik een stukje over had geschreven) en hem ook even de hand kon schudden. Naast het feit dat Gerard en zijn vaste mannen ontzettend veel plezier uitstralen en gewoon topmuzikanten zijn, vond ik ze na de show echt heel 'echt'. Zo aardig maak je artiesten maar weinig mee. Muziek die je tot op je ziel kan raken.
"ROCK 'N ROLL"
  woensdag 27 december 2006 @ 11:15:20 #20
117642 Sethje
Notoire betweter
pi_44764195
Geweldig...

Heb de LP van Goade Mee, dat blijft voor mij zijn meesterwerk.

Een voor een topnummers;
Goade mee, Komt er mer in, Van d'n hoeksteen, Cis Verdonk etcetera.

Al het andere vind ik ook super, maar het heeft toch iets nostalgisch zo'n LP
Greetings brothers and sisters, let me welcome you to the council of the five eyes
27 en 28 april 2013 REBIRTH FESTIVAL - www.rebirth-festival.nl
Mijn party reviews
pi_44771777
prachtig een topic over DE zanger uit brabant
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  donderdag 4 januari 2007 @ 14:55:39 #22
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_45005716
Ik ben het wel met Freddie_Taylormaycon eens. Omgekeerd chronologisch heeft hij zijn beste platen gemaakt. Al ligt het ook aan de verandering die hij doormaakt. Hij komt uit de folk-hoek en dat is niet echt mijn ding. Daarom dat ik de eerste platen minder goed vind dan het latere werk.
De laatste jaren is hij opgeschoven via de lichte muziek richting de kleinkunst. En dat gaat hem goed af! "Achterland" is zijn onbetwiste hoogtepunt; ik heb daarom hoge verwachtingen bij zijn nieuweling, "Zicht" die volgende week komt...
pi_45173700
Vanavond is Gerard te gast bij de Wereld draait door! dus om 19.30 even op nederland 3 kijken!
Gerard lijkt dus zijn doorbraak verder door te zetten!
"ROCK 'N ROLL"
  dinsdag 9 januari 2007 @ 15:55:32 #24
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_45179678
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 12:26 schreef Freddie_Taylormaycon het volgende:
Vanavond is Gerard te gast bij de Wereld draait door! dus om 19.30 even op nederland 3 kijken!
Gerard lijkt dus zijn doorbraak verder door te zetten!

bedankt!! ik ga kijken!! (als ik er aan denk )
  dinsdag 9 januari 2007 @ 17:02:43 #25
81550 Sammy3000
Wadde hadde dudde da?
pi_45182181
Hoorde geruchten dat Gerard deze maand ook in Spijkers Met Koppen zal staan...
pi_45639616
Heeft iemand nu al dat nieuwe album geluisterd (gezicht als ik me niet vergis?)
pi_45650408
Yes, ik heb hem meteen gekocht. En ik ben weer ondersteboven. In mijn ogen is dit het beste album dat hij ooit heeft gemaakt, met een enorme variatie aan muzikale invloeden. Hij is zelfs op nummer 56 binnengekomen in de album top 100 en krijgt zeer goeie recensies.
"ROCK 'N ROLL"
pi_45800696
ik heb hem gelijk besteld (blind zonder te luisteren)
en dat is misschien wel 2 jara geleden dat ik een cd heb gekocht
pi_45805708
quote:
Op maandag 29 januari 2007 19:45 schreef tinny het volgende:
ik heb hem gelijk besteld (blind zonder te luisteren)
en dat is misschien wel 2 jara geleden dat ik een cd heb gekocht
Daar krijg je zeker geen spijt van! Hij is mij tot nu toe absoluut niet gaan verveklen ondanks de vele luisterbeurten. Want naast zijn indrukwekkende teksten is ook de muziek zeer gevarieerd en in mijn optiek beter dan ooit.
"ROCK 'N ROLL"
pi_46049328
beetje rustiger alleen
pi_46049677
ik vind "lieke veur marieke" geweldig
pi_46464126
Laten we de CD er maar eens bijplakken:

Zicht is een erg goede plaat geworden. Van Maasakkers heeft duidelijk zijn talent naar een hoger niveau gebracht. Al moet ik zeggen dat ik deze CD minder constant van kwaliteit vind als zijn voorganger; Achterland.
Dat blijft voorlopig zijn meesterwerk, en het zal nog veel bloed, zweet en tranen kosten eer hij die kan overtreffen. Tot die tijd is Zicht een prima plaat, al blijft hij in de schaduw van zijn voorganger staan...
pi_46464599
hmm, ik vind er weinig aan. Dat accent vind ik echt super vervelend. maarja, iedereen zijn eigen smaak ^^
Veel brabanders vinden Daniel Lohues ook niet zo geweldig denk ik.
pi_46467187
liedje van niks prachtig taaltje toch
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
pi_46467732
Niks Te Beginnen... Prachtig!
pi_46568878
als je het prachtige zicht heb geluisterd besef je pas hoe magnefiek het achterland is...
pi_46581840
gerard <3

Brabant ge verandert
Ge bent nie meer krek als toen
de boer z'n dagelijks werk nog
met perd en kar moest doen
pi_47029175
ik heb maar eens kaartjes geboekt voor zijn show in Oss
  woensdag 7 maart 2007 @ 21:09:27 #39
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47030615
quote:
Op woensdag 7 maart 2007 20:35 schreef tinny het volgende:
ik heb maar eens kaartjes geboekt voor zijn show in Oss
Dan zie ik je daar
  zaterdag 17 maart 2007 @ 19:34:18 #40
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47377100
Morgen in de Lievekamp
pi_47385086
Ik ken de man niet, maar de naam kwam me erg bekend voor. Mijn gitaar leraar heeft daar nog 3 albums mee opgenomen blijkbaar
pi_47854938
Nou ik ben geweest in de lievekamp. Het was een goede show. Vooral qua tijd kom je niks te kort. Gerard speelde zeker 2 uur (plus nog een pauze) bijna alle goeie nummers van zijn laatste 2 cd's passeren de revue. Het geluid had wat mij betreft wel wat harder gemogen. Voor de rest geen aanmerkingen goeie show ..
  zaterdag 31 maart 2007 @ 19:47:20 #43
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_47868151
quote:
Op zaterdag 31 maart 2007 10:31 schreef tinny het volgende:
Nou ik ben geweest in de lievekamp. Het was een goede show. Vooral qua tijd kom je niks te kort. Gerard speelde zeker 2 uur (plus nog een pauze) bijna alle goeie nummers van zijn laatste 2 cd's passeren de revue. Het geluid had wat mij betreft wel wat harder gemogen. Voor de rest geen aanmerkingen goeie show ..
Was idd prima
En ik heb weer een handtekening erbij
pi_50027015
Gerard is te horen in een duet op de nieuwe CD van Arthur Umbgrove...
  dinsdag 5 juni 2007 @ 12:27:47 #45
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_50123519
al tig keer live gezien.
en een keer met hem samengewerkt.
relaxte kerel
relaxte band
Remlof is een Spellings Nsb'er
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop: