abonnement Unibet Coolblue
pi_1563039
Goed, kga binnenkort op reis en zal onder andere Beijing bezoeken. Daar staan een aantal excursies gepland, maar ook een hoop nog in te vullen tijd.

Oftewel: * k_man is op zoek naar tips.

Dit staat al op het programma:

  • Plein van de Hemelse Vrede
  • Verboden Stad
  • Ming Tomben en Heilige Weg
  • De Grote Muur
  • Zomerpaleis
  • Lama Tempel
  • Dit wil ik zelf zeker nog doen:

  • Tempel van de Hemel
  • Hu tongs
  • Wat is verder leuk?

    pi_1563089
    Me pa is er een paar keer geweest, enne.....heeft daar hond gegeten....zou je dat nou niet leuk vinden om te doen.
      woensdag 5 september 2001 @ 14:00:20 #3
    6845 Ringo
    als een rollende steen
    pi_1563162
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 13:44 schreef k_man het volgende:
    Wat is verder leuk?
    Van wat ik van mijn ouders weet (die zijn 4 jaar geleden in China, en Beijing, geweest): de stad zelf. Laat alles gewoon over je heen komen. Je hebt al zo veel bezienswaardigheden opgenoemd.

    Maar goed, dat hoef ik k_man de stedenreiziger niet te vertellen...

    He's simple, he's dumb, he's the pilot.
    pi_1563720
    Mijn moeder is er ook geweest, bereid je maar voor op een cultuurschok!
    pi_1563768
    Niemand met eigen ervaringen?

    Ook tips voor de avonden zijn trouwens welkom.

    pi_1563981
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 15:40 schreef k_man het volgende:
    Niemand met eigen ervaringen?
    Genoeg!

    Eig, is de stad niet zo boeiend, groots, veel grote wegen, taxi's zijn goedkoop, zou zo min mogelijk lopen, behalve in de hu tongs, neem geen riksje, afzetters.

    Temple of heaven echt geweldig mooi, 20 yuan entree, palace museum verboden stad 40 yuan, lekker belangrijke info, not, uhm verder, ja ik kan het adres van een heel goed Peking eend (dat moet je daar echt eten) niet meer zo goed vinden, het stond ook in de oude lonely planet van China, naast het Hademen hotel. (als je daarvoorstaar direct rechts). Metro Chongmenwen. Volgens mij aan de Chongmenweng Daije.

    Bestel een halve eend, meer dan genoeg, met soja saus (erg sterk) en van die pannekoekjes en lente uitjes. De duck soup is errug .

    Ow ja als je in Peking bent, moet je gewoon net doen alsof je overal de enige bent, dan is het bezoek aan alle "attracties" best leuk.

    's Avonds, ja kweenie, ik heb er veel en lang geslapen en dus 'savonds niet veel gedaan. Zo'n grote mall is 'savonds wel grappig, je kan er in sommige schaatsen!!

    fake a dream
    pi_1563997
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 15:31 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Mijn moeder is er ook geweest, bereid je maar voor op een cultuurschok!
    Dat vond ik zeer meevallen.
    fake a dream
    pi_1564036
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 16:20 schreef Kimmie het volgende:
    taxi's zijn goedkoop, zou zo min mogelijk lopen, behalve in de hu tongs, neem geen riksje, afzetters.
    Kdacht erover zelf een dag een fiets te huren. Schijnt vrij weinig te kosten en je komt overal net wat makkelijker.
    pi_1564126
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 16:29 schreef k_man het volgende:

    [..]

    Kdacht erover zelf een dag een fiets te huren. Schijnt vrij weinig te kosten en je komt overal net wat makkelijker.


    Is best te doen, want het verkeer kent toch geen regels, je moet gewoon de anderen volgen. Ik heb er geen seconde aan gedacht (te warm toen ik er was)
    fake a dream
    pi_1564406
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 16:23 schreef Kimmie het volgende:

    [..]

    Dat vond ik zeer meevallen.


    Mijn moeder heeft mooie verhalen verteld!
    pi_1564443
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 17:36 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Mijn moeder heeft mooie verhalen verteld!
    Vertel ze gerust door...
    pi_1564706
    Openbare WC's zijn wel heel openbaar (met z'n 10 tegelijk in dezelfde kamer) en op de grond spugen is er verbodenl, dat kan ik me nog herinneren.
    pi_1565523
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 18:11 schreef F.U.B.A.R het volgende:
    Openbare WC's zijn wel heel openbaar (met z'n 10 tegelijk in dezelfde kamer) en op de grond spugen is er verbodenl, dat kan ik me nog herinneren.
    Gebruik die wc's niet, goor zijn ze je ruikt ze al om 10 meter afstand, loop gewoon ff een restaurant in daar valt het enigszins mee, uhm vergeet het toiletpapier niet
    fake a dream
    pi_1566822
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 16:23 schreef Kimmie het volgende:

    [..]

    Dat vond ik zeer meevallen.


    vond je dat? dan heb je zeker nog nooit daar gebruik gemaakt van een openbaar toilet daar... eheheheh
    Ik geef even een beschrijving van een openbaar toilet daar: een richel (open riool) in de grond op een open terreintje met dwars daarop schotjes ter privacy, alleen zijn het schotjes zonder deur... rare idee van privacy.. dus je hebt geen privacy, oh ja er is dus geen pot, je moet dus hurkend je behoefte doen en iedereen kan kijken. Toileten in eettentjes kennen ze niet. Alleen de grote hotels hebben toiletten.
    ik ben een eikel en emel is lief...
    pi_1566947
    oh ja pas ook op wat je eet. Ik ben weliswaar ook chinees (cantonees) en ben er niet trots op wat voor dingen er daar gebeuren. Ik zal er een vertellen wat ik eergisteren op chinese satelite tv zag. Dit was het chinese nieuws. In september heb je in China het maanfeest. Ter viering van het het maanfeest wordt er zogenaamde mooncakes verkocht. Dat zijn soort zoete pasteitjes gevuld met een zoete lotus-zaadjes-paste-vulling met daarin een zoute eendeei. Rare combinatie zou je zeggen, maar het is echt lekker. Zeker als het door een echte chinese banketbakker is bereid.
    Maar dit is achtergrond info. Anyway... in China is er een bakkerij waar ze de onverkochte mooncakes gewoon recyclen. Ze ontdoen de cakes van hun buitenkant en de vulling gaat gewoon de koeling in. Waarna ze na een jaar (in aug) weer uit de koeling gehaald worden om weer te laten mengen met verse mooncake-vulling. Nu kunnen ze nog meer mooncakes maken. Het was echt goor. De vulling zat helemaal onder de schimmel. Dit was allemaal opgenomen met een verborgen camera. Gatverdamme!!! en ik was nog zo'n liefhebber van die cakes. Maar gelukkig koopt mijn moeder uitsluitend mooncakes van een hongkongse banketbakker. Pfew, in Hong Kong is de keuringsdienst van waren namelijk een stuk strenger.

    Dus pas op wat je eet daar. Het is niet voor niets dat mijn vader een enorme buikinfectie heeft opgelopen daar tijdens zijn vakantie deze zomer.

    ik ben een eikel en emel is lief...
    pi_1566967
    oh ja vergeten te vermelden.. een nachtje doorbrengen op de Chinese Wall in een tentje is best kikken
    ik ben een eikel en emel is lief...
    pi_1568509
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 22:32 schreef haiwor het volgende:


    vond je dat? dan heb je zeker nog nooit daar gebruik gemaakt van een openbaar toilet daar... eheheheh


    Jawel hoor. Ik ben er in gelopen en er direct weer uit.
    In Tibet kon je soms niet anders in de bebouwde kom.
    quote:
    Toileten in eettentjes kennen ze niet. Alleen de grote hotels hebben toiletten.
    Sorry hoor maar Peking is echt geen klein dorp waar ze dat dus niet hebben.Een normaal ogend restaurant heeft gewoon een toiletje. En ik heb er gebruik van gemaakt, duss:

    no worrie

    fake a dream
      donderdag 6 september 2001 @ 09:38:29 #18
    2177 Gaoxing
    (bijna) altijd gelukkig
    pi_1568684
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 22:43 schreef haiwor het volgende:
    Dat zijn soort zoete pasteitjes gevuld met een zoete lotus-zaadjes-paste-vulling met daarin een zoute eendeei. Rare combinatie zou je zeggen, maar het is echt lekker.
    Ieuw, nee, die met eende-eivulling zijn een straf! Maar goed, ik hou dan ook gewoon iet van eende-ei en vond eigenlijk alleen die met vruchten- en notenvulling lekker. Nadeel van mooncakes is dat als je in China werkt, je er heel, heel, heel veel krijgt, van iedereen die je kent. Beetje overkill dus....

    Maar goed, wat Beijing betreft: hu tongs zou ik zeker doen, trek daar een flinke tijd voor uit om te slenteren. Laat wel je kostbaarheden thuis, in april las ik dat zelfs in het superveilige Beijing de criminaliteit tov toeristen toeneemt.

    Een fiets huren is goed te doen, hoewel je natuurlijk ook met de taxi een heel eind komt, en voor een schijntje. Neem alleen geen taxi's die vlak buiten een bezienswaardigheid staan, maar hou er eentje aan op straat. Scheelt je ongeveer 400% van de prijs.

    Mocht je nog vreselijk veel tijd over hebben, dan zou je nog naar 'mijn' stad kunnen gaan: Tianjin. Kost je ongeveer 2 uur met de trein (kaartje is rond de 25 yuan voor een enkeltje), en de stad is, vind ik, best bijzonder door de oude concessiewijken, waardoor een rare combi ontstaat van oude, westerse gebouwen met het hele Chinese leven. Tianjin staat overigens ook in de Lonely Planet gids van Beijing.

    Verder een must, niet omdat het allemaal zo mooi is, maar omdat het je uitstekende slentermogelijkheden geeft: markten. Ik vond voedselmarkten altijd een geweldige plek om minstens een paar uur door te brengen, maar Beijing heeft (of had) ook een paar goede antiekmarkten. Die laatsten waren alleen begin dit jaar aan het verdwijnen, werden afgebroken, verplaatst of overdekt, dus je zou in je hotel moeten navragen wat nu goede plaatsen zijn. Je wordt er natuurlijk veel aangesproken als toerist, maar een vriendelijke glimlach is meestal de beste manier om af te wimpelen als je geen interesse hebt. Wil je niet voor weinig geld (al dan niet nep-) kleding, tassen, etc. inslaan, blijf dan weg van Silkstreet.

    Wat eten betreft kan ik je werkelijk niet helpen. Beijing was voor ons altijd heerlijk om een beetje westerse smaken bij te tanken, en ik denk niet dat je zit te wachten op duur Italiaans, Duits en Zuid-Amerikaans eten Algehele stelregel: als er Chinezen zitten is het goed. Punt. Ik ben in 2,5 jaar China nog nooit ziek geworden van eten, behalve als ik door een gids werd meegenomen naar een toeristenrestaurant

    pi_1569190
    Tnx Gaoxing!

    Kheb ongeveer twee volle dagen in Beijing die ik helemaal zelf kan invullen, dus misschien zit een dagtochtje naar jouw stad er wel in.

    Kzal eens zien wat erover in mijn reisgids staat.

      donderdag 6 september 2001 @ 13:35:57 #20
    15090 ThinLizzy
    Blij maar bezorgd
    pi_1570084
    quote:
    Op woensdag 05 september 2001 15:40 schreef k_man het volgende:
    Niemand met eigen ervaringen?

    Ook tips voor de avonden zijn trouwens welkom.


    Wij waren er in 1997. Wat je zelf al opnoemde moet je ook zeker bekijken. De Tempel van de Hemel is schitterend. Maar het park daarom heen ook en als je er 's morgens vroeg (6 uur!!) naar toe gaat, zie je er honderden chinezen hun Tai Chi oefeningen doen (al kan het zijn dat dat nmiddels ivm Falung Gong verminderd is) Alleen het zien van alle mensen is een belevenis.
    Een bezoek aan het Zomerpaleis, met een schitterende galerij.
    Er worden 's avonds veel Chinese opera-voorstellingen gegeven. Tja, daar moet je van houden. Leuk om gezien te hebben, maar na een half uur waren wij het wel zat. Misschien is er ook een acrobatiekvoorstelling. Dat is zeker een aanrader (vinden wij, wij zijn fan van het Chinese Staatscircus). Maar gewoon door de stad lopen is ook al een belevenis. Je ziet er vaak mensen stijldansen op het geluid van een krakende cassette-recorder.
    En ga een keer Hot Pot eten. Niet nadenken wat je eet, maar het experiment aandurven.
    Heel veel plezier.
    Achteraf heeft iedereen gelijk
      donderdag 6 september 2001 @ 18:14:41 #21
    2177 Gaoxing
    (bijna) altijd gelukkig
    pi_1572269
    quote:
    Op donderdag 06 september 2001 13:35 schreef ThinLizzy het volgende:
    Er worden 's avonds veel Chinese opera-voorstellingen gegeven. Tja, daar moet je van houden. Leuk om gezien te hebben, maar na een half uur waren wij het wel zat. Misschien is er ook een acrobatiekvoorstelling. Dat is zeker een aanrader (vinden wij, wij zijn fan van het Chinese Staatscircus).
    Das een goede ja! In veel (iig de grotere) hotels ligt een Engelstalig krantachtig iets (Beijing Today, dacht ik), waar ook advertenties voor die voorstellingen in staan.
    quote:
    Maar gewoon door de stad lopen is ook al een belevenis. Je ziet er vaak mensen stijldansen op het geluid van een krakende cassette-recorder.
    Oh ja, en vliegeren op Tian an Men, vooral op zondagmiddag. Heerlijk om gewoon te zitten en te kijken, zeker als je van fotograferen houdt.

    [/quote]En ga een keer Hot Pot eten. Niet nadenken wat je eet, maar het experiment aandurven.
    Heel veel plezier.
    [/quote]

    Ook een goede! En maak je niet te druk over bestellen. Langs tafeltjes gaan lopen en aanwijzen wat je lekker lijkt werkt uitstekend

      vrijdag 7 september 2001 @ 00:00:51 #22
    5624 Thee
    Mag ook koffie zijn
    pi_1574736
    quote:
    Op donderdag 06 september 2001 11:11 schreef k_man het volgende:


    Kheb ongeveer twee volle dagen in Beijing die ik helemaal zelf kan invullen, dus misschien zit een dagtochtje naar jouw stad er wel in.

    Kzal eens zien wat erover in mijn reisgids staat.


    Vergeet niet aan Mao de groetsels te doen maar let wel op de tijden dat het circus (en was vorig jaar een lange rij voor het mausoleum)open is. Het kan zijn dat je anders voor een dichte deur komt.

    over een paar weken zit ik er ook trouwens, ik vertrek komende zaterdag en ga naar shanghai, ongeveer eind deze maand in beijing.

    Mensen die je te vriend moet houden zijn meestal niet je vrienden
    pi_1574745
    quote:
    Op vrijdag 07 september 2001 00:00 schreef Thee het volgende:

    [..]

    Vergeet niet aan Mao de groetsels te doen maar let wel op de tijden dat het circus (en was vorig jaar een lange rij voor het mausoleum)open is. Het kan zijn dat je anders voor een dichte deur komt.

    over een paar weken zit ik er ook trouwens, ik vertrek komende zaterdag en ga naar shanghai, ongeveer eind deze maand in beijing.


    Hé, ik vertrek op de 24e! Dan ben ik een paar dagen daar, en half oktober nog een paar dagen.

    Leuke sig trouwens!

    pi_1574752
    First of all: ben je chinees of niet? En kan je mandarijns praten, of niet?

    Een volbloed toerist ervaart Peking namelijk heel wat anders dan een chinees

    pi_1574977
    quote:
    Op vrijdag 07 september 2001 00:03 schreef athlonkmf het volgende:
    First of all: ben je chinees of niet? En kan je mandarijns praten, of niet?
    Nee en nee.
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')