Sja, net als Ponke Prinsen, die geen onderdrukkingsoorlog wou voeren...quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dit is niet off topic.
Willem Oltmans is bijna zijn leven lang slachtoffer geworden van de NL'se betweterigheidsziekte.
Als Willem Oltmans een Engelsman was geweest en na de onafhankelijkheid van India vriendje van Gandhi was geworden, had hij zijn carriere glansrijk kunnen doorzetten.
Mijn vraag is: hoe kan dat?
iemand van 18 is ook nog een jongen, hoor, iemand van 19 ook, en van 20..quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 16:42 schreef cultheld het volgende:
[..]
Daar zeg je het wel treffend ja, geen mannen maar jongens.
Een vriend van mijn ouders had een hotel op java ( in de tijd van Soekarno) die was ook ruig als een rulle mus, en had allerlei knaapjes.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 18:53 schreef cultheld het volgende:
[..]
Niet in Indonesië
het werd in 2 delen opgesplitst, Bangladesh werd Oost-Pakistan, later werd het pas onafhankelijk, en Gandhi wilde Brits-Indie onafhankelijk bijeen houden als seculiere staat, alleen sommige moslims wilden een eigen staat waar Gandhi later met flinke tegenzin aan toegafquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:28 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Weet je hoeveel doden er zijn gevallen als het gevolg van de dekolonisatie van india en het opdelen ervan in 3 delen? (Pakistan, India en Bangladesh)
Daar draagt Gandhi mede schuld aan.
Nu heb je er geen last meer van in elk geval.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 19:56 schreef Kos het volgende:
Nou, ik vond het een nogal irritant ventje...
Wel met een open einde hoop ik.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:06 schreef cultheld het volgende:
Als ik een schrijver was en ik zou een boek schrijven over jou dan was je gefileert en opgeknoopt door de hoofdpersoon.
Nou, leuk... hij ging de hele uitzending beheersen. Zeggen dat de grappen van Harm niet leuk waren, door de autocue heenpraten, zeggen dat Sanne Wallis de Vries pot was. Het was briljante TV (de meest legendarische uitzending ooit) maar het was niet leuk in de normale zin van het woord.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:00 schreef Scrutinizer het volgende:
Hij was ook erg leuk in Dit was het Nieuws. Hij veegde de vloer aan met Sanne Wallis de Vries
Nou jaaaaaaa zeg, Cynixje, dat was zo niet ááááfgeproken zééégquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:01 schreef Cynix ® het volgende:
Ja, met Willem kon je altijd wel lachen.
Ik denk dat hij ook bepaald niet dom was, hij was alleen wat rechtlijnig en nogal overtuigd van zijn gelijk, maar daar hebben meer mensen last van.
Maar ja, dat weet je. Als je als programma-maker Willem Oltmans uitnodigde dan wist je dat je een rel kon verwachten.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Nou, leuk... hij ging de hele uitzending beheersen. Zeggen dat de grappen van Harm niet leuk waren, door de autocue heenpraten, zeggen dat Sanne Wallis de Vries pot was. Het was briljante TV (de meest legendarische uitzending ooit) maar het was niet leuk in de normale zin van het woord.
Ik heb wel ontzettend gelachen die aflevering.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:03 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
. Zeggen dat de grappen van Harm niet leuk waren, door de autocue heenpraten, zeggen dat Sanne Wallis de Vries pot was.
Volgens mij was het ook in de tijd dat ie nog arm was en geen schadevergoeding had gekregen, want hij had een boek van zichzelf meegenomen dat de mensen moesten kopen, en in het begin ging Raoul Heertje nog verkooppraatjes houden voor het boek, maar op een bepaald moment zei die dat niemand het boek van Oltmans moest kopen en toen was Willem weer ontzettend beledigd etc etc.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 21:07 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Maar ja, dat weet je. Als je als programma-maker Willem Oltmans uitnodigde dan wist je dat je een rel kon verwachten.
die zijn eigen maten in de val lokte jaquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, net als Ponke Prinsen, die geen onderdrukkingsoorlog wou voeren...
Hadden die 'maten' maar niet voor de foute partij moeten kiezen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:32 schreef LosingMyReligion het volgende:
die zijn eigen maten in de val lokte ja
Net zoals de meeste Duitsers 'gewoon dienstplicht' hadden. Maar ze vochten wel voor de foute partij.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:42 schreef LosingMyReligion het volgende:
ahum, onze Nederlandse soldaten in Indie "vochten" voor onze regering?![]()
die jongens hadden gewoon dienstplicht...
Het gaat erom dat je eigen overtuigingen belangrijker zijn dan die van jouw bevelhebber.quote:en jij noemt de Jappen en de TNI de "goede partij" en de Nederlanders "de slechte"?
Precies.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:48 schreef LosingMyReligion het volgende:
aha, makkelijk he zo vanuit je bureaustoeltje 50 jaar na dato?
Willem Oltmans en Poncke Prinsen zijn grootse mensen met grootse karakters. In hun eentje strijdend tegen de lafbekkerij der vlaggenlopers. Hulde!quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:49 schreef LosingMyReligion het volgende:
ik hoop trouwens dat Poncke aan het branden is in de helen Ringo, ik zou heel erg op gaan passen met je opmerkingen als ik jou was
waarom kwetst je me zo?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:52 schreef Ringo het volgende:
[..]
Willem Oltmans en Poncke Prinsen zijn grootse mensen met grootse karakters. In hun eentje strijdend tegen de lafbekkerij der vlaggenlopers. Hulde!
Jij bent zelf degene die schrijft dat Poncke mag branden in de hel dus ik vind je verontwaardiging op zijn minst wat selectief en hypocriet. Alle respect voor je opa maar net zoveel respect voor Oltmans en Princen die dingen ter discussie durfden te stellen.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:53 schreef LosingMyReligion het volgende:
mijn opa heeft in Indie gezeten, en zat in hetzelfde battalion als Poncke. Zijn vrienden zijn daar afgeslacht. Hoe kan je het mijn opa nu kwalijk nemen dat hij in Indie zat? Het was 1948, hij kwam uit een klein dorpje en was dienstplichtig, net als al die anderen. Is dat dan een reden om zo verraden te worden? Ik kan hier zo boos over worden, echt woedend.
Al dat onbegrip... waarom in godsnaam? Net als dat topic over hakenkruizen, ik kan mij niet zo goed uiten sorry, maar ik zit hier nu bijna te janken.
Dat is op jouw beurt ook wel weer erg gemakkelijk zeg. Natuurlijk hebben die mensen een eigen verantwoordelijkheid maar was jij erbij? Weet jij precies hoe het was en of het zo'n bewuste keuze was?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:46 schreef Ringo het volgende:
[..]
Net zoals de meeste Duitsers 'gewoon dienstplicht' hadden. Maar ze vochten wel voor de foute partij.
[..]
Het gaat erom dat je eigen overtuigingen belangrijker zijn dan die van jouw bevelhebber.
Als Indonesië op een normale manier was gedecoloniseerd en Nederland internationale steun had gekregen voor de politionele acties was het het land wellciht een stuk beter gegaan, Soekarno was ook geen lieverdje (een heethoofd die totaal niet nadacht voor hij beslissingen nam en ook totaal niet kon praten met de mensen waarmee hij moest praten om Indonesië een goede basis te geven) en absoluut niet de juiste man Indonesië te leiden in die begintijd. Als Indonesië op een later tijdstip op een normale manier zelfstandig was geworden en Nederland als streunpost nieuw Guinea had kunnen behouden was Soeharto nooit aan de macht gekomen en was Indonesië nu een welvared land geweest.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 17:30 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, net als Ponke Prinsen, die geen onderdrukkingsoorlog wou voeren...
precies, mijn opa werd gewoon opgeroepen. Het was op de bak in of naar Indie.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 21:57 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat is op jouw beurt ook wel weer erg gemakkelijk zeg. Natuurlijk hebben die mensen een eigen verantwoordelijkheid maar was jij erbij? Weet jij precies hoe het was en of het zo'n bewuste keuze was?
Je kon me geen groter plezier doenquote:Op zaterdag 2 oktober 2004 22:04 schreef LosingMyReligion het volgende:
heb btw mailtje gestuurd naar the_general, hoopt dat ie ook even komt buurten hier
Dat snap ik ook niet zo goed. Ik vind wel dat mensen altijd hun eigen daden moeten verantwoorden, dus ook je opa en dat je je niet helemaal kunt verschuilen achter de meerderen en de situatie. Net als de soldaten die in Srebrenica waren of in Irak. Die hebben allemaal bewust voor het leger gekozen en dan kies je er voor om bevelen van meerderen op te volgen die desastreus kunnen uitpakken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 22:03 schreef LosingMyReligion het volgende:
[..]
precies, mijn opa werd gewoon opgeroepen. Het was op de bak in of naar Indie.
Het is heel makkelijk gezegd dat die mensen lafbekken waren, maar wij waren er niet bij! Hoe durven sommige mensen die nu in welvaart en veiligheid leven (nb dankzij onze voorouders) die mensen lafbekken te noemen?
Even los het feit of die politionele acties oke waren of niet, daar kun je (ook nu nog) best van mening over verschillen, maar dan ga je niet je eigen maten afschieten , of in een hinderlaag lokken.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 22:10 schreef SCH het volgende:
[..]
Dat snap ik ook niet zo goed. Ik vind wel dat mensen altijd hun eigen daden moeten verantwoorden, dus ook je opa en dat je je niet helemaal kunt verschuilen achter de meerderen en de situatie. Net als de soldaten die in Srebrenica waren of in Irak. Die hebben allemaal bewust voor het leger gekozen en dan kies je er voor om bevelen van meerderen op te volgen die desastreus kunnen uitpakken.
Voor jouw opa lag dat wat anders inderdaad maar ook hij zou zich wel in mogen leven in de mensen die er een wat andere visie op nahouden.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |