Inderdaad! Ik merk regelmatig dat veel mensen niet doorhebben hoezeer onze samenleving, taal, rechtspraak, enz. geënt is op de Christelijke traditie. Schoppen tegen het Christendom kunnen er vele, maar de link zien tussen Christendom en onze huidige samenleving vaak totaal niet.quote:Op woensdag 29 september 2004 23:20 schreef Doerga het volgende:
Het is jammer dat we alleen iets leren over de Bijbel als we op een christelijke school zitten. Geloof zit veel meer in onze samenleving dan we denken, daarbij denk ik bv aan symboliek in kunst en cultuur, uitspraken en gezegdes enz.
Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).quote:Op donderdag 30 september 2004 11:59 schreef Kwark het volgende:
Wat mij opvalt is dat nog niemand onderwerpen noemt als het heelal, zwarte gaten, quantummechanica, stringtheorieen e.d. terwijl dit toch een populair issue is in veel populair wetenschappelijke publicaties en tv programma's, en ik er ook regelmatig mensen over hoor filosoferen (vaak heel vroeg in de morgen met een sloot alcohol achter de kiezen). Of DNA, en klonen bv, hoe dat nou precies werkt.
Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)quote:Op donderdag 30 september 2004 12:13 schreef biawa het volgende:
[..]
Ik vind dat ook eigenlijk verder gaan dan basis-kennis van natuurkunde e.d., wat ik wel een "must" vind (zie mijn post).
Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.quote:Op donderdag 30 september 2004 12:28 schreef Kwark het volgende:
[..]
Wat voor basiskennis valt daar dan wel onder bijvoorbeeld? (voorbeelden?)
Wat electriciteit nou eigenlijk is, bijvoorbeeld?
Enlighten me
Sommige van de boeken op je lijstje heb ik gelezen, andere niet. Mijn lijst zou er ook wel anders uitzien, denk ik - maar tien is dan ook een belachelijk klein aantal. Hoewel. Hoofdzaken en bijzaken blijven lastig te scheiden, maar we hebben het hier over essentialia.quote:Op donderdag 30 september 2004 12:17 schreef Doerga het volgende:
Literatuur! Heel goed, die was ik nog helemaal vergeten.
Die moet je gelezen hebben: (weer totaal afhankelijk van je eigen visie op de mens trouwens)
- Kinderen van moeder aarde, Thea Beckman (en Kruistocht in spijkerbroek)
- de Bijbel
- Mein Kampf (daar kun je een discussie op zich over voeren natuurlijk)
- Shakespeare hoort er ook bij, ook omdat dat veel meer in onze samenleving voorkomt dan de meeste mensen denken (bv Hamlet, Romeo en Julia)
- de negerhut van oom Tom
- de Kameleon (lijkt niet belangrijk maar ik vind het toch behoorlijk dom als je niet weet wat dat is)
- het Achterhuis (al vond ik dat zelf een saai boek trouwens)
- Oorlog en Vrede
- poëzie (had tot een jaar of 3 terug zelf ook nog nooit een gedicht gelezen)
- Van den vos Reinaarde (ook heel maatschappelijk)
Kan er zo 1, 2, 3 niet meer bedenken.
Zelf had weet ik ook geen donder van atomen, het heelal ed. Ook weer omdat dat me niet echt echt interesseert. (al scheelt een sloot drank aanzienlijk haha)
Goede link voor wie wijzer wil worden: www.wikipedia.org
Seksuele voorlichting vind ik ook een hele goede trouwens. Er zijn nog steeds vrouwen die denken dat ze zwanger kunnen worden van orale seks en ontmaagd kunnen worden door een tampon.
En over Pavlov, ook weer zo'n voorbeeld van een onderwerp dat van toepassing op de mens in het algemeen. (of als je een huisdier hebt..)
Ja, die mannetjes met rugzakjes herinner ik me nog wel van heel lang geleden op school. Maar op zich ben ik inderdaad wel toe aan een hernieuwde kennismaking met de heren volt, ampere en wattquote:Op donderdag 30 september 2004 12:37 schreef biawa het volgende:
[..]
Elektriciteit: weten wat Volt, Ampere en Watt is, zodat je een beetje snapt wat er uit je stopcontact komt en wat gevaarlijk is en wat niet. En het hoeft echt niet per sé tot in de detail, al ken je alleen maar de "mannetjes met kruiwagentjes/rugzakjes"-analogie, zodat je er tenminste een beeld van hebt.
En om nog even op je op je voorbeeld over DNA en klonen in te gaan: Het lijkt me toch op z'n minst dat je een globaal beeld moet hebben van wat DNA is en doet, en dat klonen iets met dat DNA te maken heeft.
Hahahahaha, dat weet IK zelfsquote:Op woensdag 29 september 2004 23:31 schreef Zander het volgende:
- Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat een schwalbe is. Dat heeft toch iets met voetbal te maken?
Eigenlijk is dat zelfs logisch omdat iedereen van z'n eigen interessegebied bovengemiddeld veel weet en sommige dingen als basiskennis waar iemand anders nog nooit van gehoord heeft. Je ziet het ook al hierboven waar sommige mensen roepen dat bepaalde dingen basic zijn terwijl anderen zeggen daar nooit van gehoord te hebben.quote:Wat mensen niet weten, kunnen ze nog leren, ik vind het zeker niet echt erg als mensen hiaten in hun ontwikkeling hebben en hier gewoon eerlijk voor uitkomen, en dan vervolgens ook de interesse tonen om dingen hierover na te zoeken, of na te vragen ...
Maar da's nou net het grappige aan 'algemene ontwikkeling'; het zijn dingen die iedereen zou moeten/mogen weten of er iig van gehoord zou moeten hebben.quote:Op donderdag 30 september 2004 13:46 schreef Doerga het volgende:
Maar goed, dit blijft een discussie waarin je het nooit helemaal eens zult worden omdat niemand dezelfde dingen belangrijk acht.
Maar impliceert het begrip "algemene ontwikkeling" niet dat het juist om de breedte en niet zozeer om de diepte gaat? Dan horen toch per definitie alle categorieën erbij?quote:Op donderdag 30 september 2004 13:46 schreef Doerga het volgende:
Maar goed, dit blijft een discussie waarin je het nooit helemaal eens zult worden omdat niemand dezelfde dingen belangrijk acht.
juist dat 'dat moet iedereen weten' is zelf natuurlijk zeer subjectief,quote:Op donderdag 30 september 2004 13:51 schreef Verbal het volgende:
Maar da's nou net het grappige aan 'algemene ontwikkeling'; het zijn dingen die iedereen zou moeten/mogen weten of er iig van gehoord zou moeten hebben.
Als je vindt dat de Bijbel verplicht is moet je ook de Koran en nog wat andere boeken verplicht stellen. De hele Bijbel lezen is niet nodig, het is wel prettig als je van de hoofdreligies de denkbeelden weet en misschien wat verhalen om bijv. verwijzingen in de literatuur te begrijpen. Eerder de kinderbijbel dan de gewone, lijkt me...quote:Op donderdag 30 september 2004 12:17 schreef Doerga het volgende:
Die moet je gelezen hebben: (weer totaal afhankelijk van je eigen visie op de mens trouwens)
- Kinderen van moeder aarde, Thea Beckman (en Kruistocht in spijkerbroek)
- de Bijbel
- Mein Kampf (daar kun je een discussie op zich over voeren natuurlijk)
- Shakespeare hoort er ook bij, ook omdat dat veel meer in onze samenleving voorkomt dan de meeste mensen denken (bv Hamlet, Romeo en Julia)
- de negerhut van oom Tom
- de Kameleon (lijkt niet belangrijk maar ik vind het toch behoorlijk dom als je niet weet wat dat is)
- het Achterhuis (al vond ik dat zelf een saai boek trouwens)
- Oorlog en Vrede
- poëzie (had tot een jaar of 3 terug zelf ook nog nooit een gedicht gelezen)
- Van den vos Reinaarde (ook heel maatschappelijk)
Ik vind het helemaal niet raar dat je ergens gewoon niet in geïnteresseerd bent en er dus ook niks van weet en niks van wilt weten. Wat is daar mis mee?quote:Op donderdag 30 september 2004 15:08 schreef RonaldV het volgende:
Dat je niet wilt leren, dat vind ik wel erg.
Ik bedoel niet dat je ergens gelijk in moet afstuderen.quote:Op donderdag 30 september 2004 15:11 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik vind het helemaal niet raar dat je ergens gewoon niet in geïnteresseerd bent en er dus ook niks van weet en niks van wilt weten. Wat is daar mis mee?
Ik ben algemeen behoorlijk ontwikkeld. Het enige dat ik zou kunnen opnoemen waarbij ik volgens mij benedengemiddeld zou scoren is sport. En dan niet de kennis over diverse sporten, maar de betreffende sporters, scores en wie in welk jaar wie versloeg op welke baan, circuit, voetbalveld.quote:Op donderdag 30 september 2004 14:20 schreef RM-rf het volgende:
jouw eerdere post is een prima voorbeeld, uitgebreid noem je op waar het anderen aan ontbreekt en hoe weinig anderen weten, maar zelf 'vergeet' je te vertellen waarin jouw eigen algemene ontwikkeling tekortschiet, dat is juist veel interessanter, dan wat standaard gevit op 15-jarige pubers die niet hard genoeg hun best zouden doen op school.
Het ontbreken van Literatuur loopt volgens mij ook prachtig samen met het literatuuronderwijs op middelbare scholen in Nederland wat volgens mij er toch wel voor een 90% van de leerlingen voor zorgt dat ze daarna nooit meer een boek aanraken. Lezen als academische opdracht zonder er ook maar zijdelings bij te vermelden dat het leuk kan zijn lijkt me niet de geschikte aanpak voor pubers.quote:Op donderdag 30 september 2004 11:59 schreef Kwark het volgende:
Literatuur is tot zover ook een grote afwezige. Heeft iedereen Shakespeare gelezen, of weet er in ieder geval iets zinnigs over te zeggen, of is het gewoon niet meer relevant? Zijn er niet op z'n minst tien boeken die iedereen gelezen zou "moeten" hebben?
en vind je dat uitgebreidde kennis van sportersnamen, scores en stadions tot de 'algemene ontwikkeling' behoren?quote:Op donderdag 30 september 2004 22:30 schreef Verbal het volgende:
Ik ben algemeen behoorlijk ontwikkeld. Het enige dat ik zou kunnen opnoemen waarbij ik volgens mij benedengemiddeld zou scoren is sport. En dan niet de kennis over diverse sporten, maar de betreffende sporters, scores en wie in welk jaar wie versloeg op welke baan, circuit, voetbalveld.
Ach leuk, het lezen van literatuur kan qua fun-factor natuurlijk niet eens een beetje tippen aan computergames, TV, film en internet.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:10 schreef Litpho het volgende:
[..]
Lezen als academische opdracht zonder er ook maar zijdelings bij te vermelden dat het leuk kan zijn lijkt me niet de geschikte aanpak voor pubers.
wellusquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:20 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ach leuk, het lezen van literatuur kan qua fun-factor natuurlijk niet eens een beetje tippen aan computergames, TV, film en internet.
Ach ja. Ik vind sowieso dat hele "dingen die iedereen zou moeten weten"-gebeuren maar niks, dus laat ook maar.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:29 schreef Kwark het volgende:
[..]
wellus
Een aantal sportersnamen, of namen van stadions zou zeker onder algemene ontwikkeling mogen vallen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 12:19 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en vind je dat uitgebreidde kennis van sportersnamen, scores en stadions tot de 'algemene ontwikkeling' behoren?
Het zal sowieso nooit 100% objectief zijn. Zou niet eens kunnen, dus moot point. Wèl kun je stellen dat algemene ontwikkeling/algemene kennis een groot vlak is in het centrum van een aantal elkaar overlappende cirkels (al dan niet regionaal gebonden; een Amerikaan of een Belg heeft deels een andere algemene ontwikkeling). Wat buiten de overlap valt zou specifieke kennis zijn, wat overlapt in het centrum de zogeheten algemene kennis. en uiteraard heb per persoon een verschil in hoe groot het deel van jouw kennis van dat overlappende vlak algemene kennis is. Waar ik tegen ageer in mijn eerste post is mensen die het allerkleinste speldeprikje in het allercentrumstecentrum van die algemene kennis niet beheersen. En die dat niet interesseert of die er zelfs trots op zijn.quote:als je dan nee zou zeggen onderschrijf je het punt dat die 'algemene ontwikkeling' voornamelijk een subjectief beeld is, waarbij mensen zeggen dat hun eigen kennis de norm is, waaraan andere mensen zich moeten laten meten ...
Ik zeg niet alles te weten, ik zeg een behoorlijk hoge algemene ontwikkeling te hebben. En in tegenstelling tot de dombo's die ik bekritiseer ben ik dagelijks bezig nieuwe dingen tot mij te nemen, die mijn kennis uitbreiden.quote:Op dat moment is 'algemene ontwikkeling' ook een soort van eindpunt, als je zegt eigenlijk alles al te weten, welke motivatie heb je dan nog om interesse te tonen in bepaalde gebieden, om je bestaande kennis te testen en uit te bouwen, soms misschien ook foute denkbeelden te corrigeren?
Inderdaad vind ik dat dat niet echt de belangrijkste informatie die je wat betreft Mata Hari zou moeten realiseren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:26 schreef Verbal het volgende:
Ik gaf er ook voorbeelden van. Ik zal er nog eentje doen: Ik vind dat Nederlanders best mogen weten dat Mata Hari een Nederlandse was. Dat ze Margaretha Zelle heette en uit Leeuwarden kwam, daar zal ik ze niet op afrekenen. Ik vind dat niet zo raar, maar blijkbaar val jij over deze redenering.
Niet ten koste van bepaalde basiskennis (ja, daar is dat woord weer) al was het alleen maar om een bepaald referentiekader te hebben om mee om te gaan en belangrijker nog, om mee te communiceren.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:42 schreef RM-rf het volgende:
Kennis in de zin van rijtjes opdreunen en uit je hoofd leren opzeggen is bepaald dom en funest voor de ontwikkeling volgens mij, beter is het om mensen te leren met kennis én informatie om te leren gaan.
Ik ben bijvoorbeeld sterk van mening dat de 'der-die-das'-rijtjes in Nederland ertoe hebben geleid dat de kennis van het Duits steeds sterker in verval is geraakt...quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:44 schreef Litpho het volgende:
Niet ten koste van bepaalde basiskennis (ja, daar is dat woord weer) al was het alleen maar om een bepaald referentiekader te hebben om mee om te gaan en belangrijker nog, om mee te communiceren.
Ja, leuk, maar ik snap nog steeds 'foute denkbeelden' niet.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 13:42 schreef RM-rf het volgende:
met 'foute denkbeelden' bedoel ik niet zozeer 'fout' als zijnde afkeurenswaardig, maar ik ben wel van mening dat het idee om 'kennis' als iets vaststaands te zien een beetje dom en kortzichtig is, Kennis leeft pas als zij uitgewisseld wordt
Dat ben ik met je eens. Maar dan nòg kun je er niet omheen dat een groot deel van algemene kennis/ontwikkeling bestaat uit feitelijke kennis.quote:Kennis in de zin van rijtjes opdreunen en uit je hoofd leren opzeggen is enigszins nutteloos en funest voor de ontwikkeling volgens mij, beter is het om mensen te leren met kennis én informatie om te leren gaan.
Mijn god,quote:Op woensdag 29 september 2004 23:31 schreef Zander het volgende:
- Enige basiskennis over muziek. Misschien is dit ook mijn eigen stokpaardje wel, maar mensen die bijv. een saxofoon horen en beweren dat het een trompet is, die lach ik echt vierkant uit.
- Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee wat een schwalbe is. Dat heeft toch iets met voetbal te maken?
quote:Op donderdag 30 september 2004 15:15 schreef julekes het volgende:
Topografische kennis is mijn eigen zwakte, landen kan ik meestal wel aanwijzen, maar waar de neuk Deventer ligt?
Dan is het ernstig met je gesteldquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 22:45 schreef TC03 het volgende:
Ik vind Fok trouwens - en dat meen ik serieus - enorm belangrijk voor mijn algemene ontwikkeling.
Ik zou voorzichtig stemmen voor de joodse lobby, maar als je dat te ver doordrijft word je weer beschuldigd van anti-semitisme en paranoia aangaande de zionistische samenzweringen.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 14:42 schreef jack4ya het volgende:
Is dat uit (misplaatste?) solidariteit ivm de strijd tegen de terroristen?
Of omdat er veel joden in de VS wonen?
http://www.likud.nl/bel0511.htmlquote:Op woensdag 6 oktober 2004 15:06 schreef jack4ya het volgende:
zionistisch?![]()
![]()
Mooi lijstje, dat aan de hand van dit topic uitgebreid zou kunnen worden met:quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 22:53 schreef TC03 het volgende:
Wat ik vind waar mensen weet van moeten hebben:
- Politiek in Nederland en in het algemeen
- Toch wel de nodige geschiedenis van de afgelopen eeuw
- Spelling & Grammatica Der Nederlandscher Taal
- Topografie
En een eigenschap, welke eigenlijk off-topic is: zelfkritiek. Zelf je fouten durven toegeven maakt het soms allemaal zoveel makkelijker.
Ik ben dan ook nog niet zo oud.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 22:54 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dan is het ernstig met je gesteld
V.
Dat is natuurlijk arbitrair, zowel wat beteft die 225 jaar (waarom dan niet 226, of 300?) als wat betreft de invloed op de maatschappij van nu. Wanneer is iets van invloed? De een zal zeggen dat je tegenwoordig niks meer merkt van bv de Reformatie, de ander zal zeggen dat destijds daarmee de kiem is gelegd voor de beruchte tolerante (sic) Nederlandse volksaard. Natuurlijk zijn dat soort dingen lastiger te meten dan bijvoorbeeld de invloed die de uitvinding van de gloeilamp op de verlichting (ehm.., praktisch bedoel ik danquote:Op woensdag 6 oktober 2004 17:25 schreef Morkje het volgende:
Ik zei dat weten wanneer ie was begonnen irrelevant was. En daarbij: vooral de laatste 225 jaar is belangrijk voor de maatschappij zoals die nu is. Dingen die daarvoor gebeurden hebben weinig invloed gehad op het Nederland zoals het nu is.
Dan heb jij een hogere pet op van het VWO dan ik en ja, ik heb wel VWO gedaan.quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 16:18 schreef Morkje het volgende:
ik wilde eerst 200 jaar zeggen, maar dan heb je net niet napoleon en de franse revolutie er bij.
Maar het komt er gewoon op neer dat je VWO moet doen voor je algemene ontwikkeling, anders blijf je gewoon een beetje achtergesteld op dat gebied. Want hele algemene geschiedenis leer je niet uit een boek, daarvoor moet je gewoon een klein beetje meekrijgen op je middelbare school.
Leuke grapquote:Op vrijdag 8 oktober 2004 21:50 schreef whosvegas het volgende:
Basiskennis
- de nederlandse taal goet kunnen schrijfen
Waarom niet? En waarom kan je op school dan wel leren uti een boek?quote:Op vrijdag 8 oktober 2004 16:18 schreef Morkje het volgende:
Want hele algemene geschiedenis leer je niet uit een boek
Maar niemand haptquote:Op zaterdag 9 oktober 2004 16:06 schreef Tijn het volgende:
[..]
Leuke grap
Wat ik me nou afvraag als ik dit lees (niet alleen bij jou, maar in het hele topic) is waarom die natuur- en scheikundige aspecten niet belangrijk zijn. Waarschijnlijk heeft het ook met je eigen interesse te maken. Zo vond en vind ik geschiedenis nooit leuk op school, maar natuurkunde was altijd prachtig.quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
---
Ik vind trouwens dat kennis van culuur en literatuur belangrijk is dan natuurwetenschappen. Ik zou het schandelijker vinden dat een natuurkundige niet weet wie Shakespeare was, dan dat een historicus niet weet wat de quantummechanica inhoud. Kijk dat er hele inteligente koppen rond lopen die via de quantummechanica ervoor zorgen dat mijn computer nog sneller wordt dan hij al was is natuurlijk heel mooi meegenomen. Maar ik vind niet dat ik daarom hoef te weten hoe zo'n ding werkt, zolang ik er maar mee overweg kan. Als hij stuk is breng ik hem wel weg.
verbal, kun je oprotten? En ik wens je zelfs toe dat je heel heel eenzaam mag zijn.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 22:54 schreef Verbal het volgende:
[..]
Dan is het ernstig met je gesteld
V.
Ik denk dat dit wel een vrij ambitieuze lijst is... Ben het wel met je eens hoor, dit zou grofweg in iedereen z'n bagage moeten zitten, maar ik denk dat er een vrij grote groep is die nog niet eens de helft hiervan weet.quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Begin maar door me eerst maar even in de discussie te storten. En zal dus eerst uitleggen wat ik algemene kennis vind. Het begrip zelf zegt het al imo; Algemene kennis. Kennis die algemeen is, die iedereen toch wel zou moeten weten.Ik verwacht echt niet dat men een college van een half uur kan geven over de directe en indirecte aanleidingen voor WO II. Maar als men niet eens meer weet wie Hitler was en/of wanneer WO I was, is dat echt meer dan schandalig. Algemene kennis stelt je in staat om over verscheidene onderwerpen globaal mee te praten. Ik verwacht echt niet dat iederen een complete beschouwing kan geven over het werk van Homerus, maar als de naam valt in een gesprek moet er op zijn minst wel een belletje gaan rinkelen.
Even een lijste maken. Misschien dat hier dingen staan die al vaker genoemd zijn, maar dat geeft alleen maar het belang ervan aan.
1) De naam en functie van alle ministers in Nederland. (ik had laatst een discussie met iemand over onderwijs-politiek en die wist niet eens wie de minister van Onderwijs was, nou dan ben ik snel uitgepraat .)
2) Globale kennis van de Nederlandse en wereld kaart. Als iemand vraagt om Korea aan te wijzen op een kaart, moet je daar toe in staat zijn.
3) De namen en functies van enkele belangrijke buitenlandse politieke figuren, zoals Bush, Cheney, Sharon, Arafat, Chirac, Shröder etc.
4) Op zijn minst globale kennis van de geschiedenis van de 20e eeuw. Wanneer beide WO-en waren bijvoorbeeld.
En van de vaderlandse geschiedenis van op zijn minst de Nederlanse Opstand tot heden.
5) Kennis van het Nederlandse politieke systeem. Hoeveel zetels de Kamers hebben enz.
6) Globaal weten waar enkele van werelds grootste literaire werken overgaan en wie ze geschreven hebben. Ik denk hierbij aan Homerus' Ilias en Odysee, Shakespeares Hamlet en Romeo en Julia, en Nederlandse klassiekers als de Max Havelaar van Multatuli en Vondels Gijsbrecht van de Amstel.
7) Iets weten van onder andere de schilderkunst, muziek enz. Wie de Nachtwacht schilderde. Maar ook wie de Beatles waren en waar E.T. overgaat.
7) Globale kennis van op zijn minst de grootste godsdiensten; op zijn minst van het Jodendom, de Islam en het Christendom. En als het kan ook van het hindoeïsme en het boedisme.
8) Op de hoogte zijn van het nieuws.
9) Kennis van het Europse politieke systeem. Wat de Europes Commisie, het Europees parlement etc. is.
10)Kennis van het Nederlands voetbal elftal. Wie Ruud van Nistelrooy is.
11) Weten wie enkele bekende Nederlanders zijn en buitenlandse bekendheden, zoals bijvoorbeeld Katja Schuurman, Sascha de Boer, Frits Barend, Peter R. de Vries en de wijle Andre Hazes en Tom Cruise, Nicole Kidman, Brad Pitt, Micheal Jackson.
Owkee, je kan het leren uit een school/studieboek. Het punt was meer dat er vrij weinig "gewone" boeken zijn waar in 1000 pagina's de hele geschiedenis van holenmensch tot nu wordt uitgelegd. Daarvoor moet je naar school (of ergens anders zo'n boek vandaan halen).quote:Op zaterdag 9 oktober 2004 19:08 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waarom niet? En waarom kan je op school dan wel leren uti een boek?
Die mensen mogen zich dus ook niet algemeen ontwikkeld noemen. Dat hoort trouwens ook echt in je algemene ontwikkeling: weten dat je over veel dingen vrij weinig weet, weten dat sommige mensen over sommige dingen veel meer weten dan jij, en dat veel mensen gewoon heel erg dom zijn, en niet alles snappen wat je zegt.quote:Op zondag 10 oktober 2004 20:48 schreef Svyatagor het volgende:
[..]
Ik denk dat dit wel een vrij ambitieuze lijst is... Ben het wel met je eens hoor, dit zou grofweg in iedereen z'n bagage moeten zitten, maar ik denk dat er een vrij grote groep is die nog niet eens de helft hiervan weet.
Volgens mij had ik ook duidelijk gemaakt dat je echt niet alles gelezen hoeft te hebben, maar dat je bij dit soort boeken wel globaal moet weten waar ze overgaan. En dat je bij Max Havelaar aan een boek denkt en niet aan een koffiemerk.quote:Op zondag 10 oktober 2004 22:32 schreef releaze het volgende:
ik vind mezelf redelijk algemeen ontwikkeld maar ik heb nog nooit multatuli oid gelezen. ach, de term komt me bekend voor en ik ken max havelaar van de koffie, en daar houd het bij op.
Waarom, omdat als je niet eens zo'n basisfeit als wie de minister van Onderwijs niet eens is weet, er sterk getwijfeld mag worden mijn inziens aan je feitenkennnis ingaande het beleid. Tenzij je natuurlijk totaal ongeïnteresserd bent in politiek, dan moet je ook niet klagen of miepen als je het oneens bent met dingen. Maar dat is een ander topic-onderwerp, dat meer geschikt is voor POL.quote:en de namen van de ministers? boeiend. ik vind het belangrijker te weten DAT er een minister van onderwijs is en wat de plannen daarvoor zijn. ik zou zeker niet de namen van de ministers weten, het interesseert me ook geen donder.
Imo is het even debiel als iemand nog nooit van Idols gehoord heeft als dat hij nog nooit van Rembrandt gehoord heeft. En wederom verwacht ik echt niet dat iemand meteen begint met het opsommen van alle kandidaten en in welke ronde ze uitvielen of het zelfs ooit eens gezien heeft, maar dat er een belletje gaat rinkelen van "O'ja Idols dat is dat programma op tv waar mensen in zingen en ze afgekraakt worden" is toch wel normaal lijkt me.quote:en bekende nederlanders, hoort dat bij mn algemene ontwikkeling? ik weet wie katja schuurman is omdat ze zo HOT was tijdens mijn schooltijd, maar de meeste tvdozen ken ik toch ECHT niet. het interesseert me niet. kijk bijna nooit tv.
Nee zo ver wil ik niet gaan. Dat oudere mensen niet helemaal op de hoogte zijn van de nieuwste populaire soapies is hun vergeven, maar van iemand van 70 mag nog wel verwacht worden dat hij weet wie Hazes was.quote:en alle mensen van een jaar of 70.. zullen zij weten wie ruud de wild is? zijn zij dan ook niet algemeen ontwikkeld?
Ja algemene ontwikkeling/kennis bestaat natuurlijk, het heet niet voor niks ALGEMENE ontwikkeling/kennis. Dat heeft dus niks met interesses te maken. Algemene kennis is wat iederen zal moeten weten, waar je persoonlijke interesse liggen maakt verder niet uit. Het enige waar algemene kennis kan verschillen is van land tot land. Maar omdat we in Nederland wonen hebben we het hier over die van Nederlanders. En er kunnen op sommige terreinen uitzonderingen gemaakt worden voor oudere mensen.quote:algemene ontwikkeling.. bestaat het wel? iedereen is in een andere fase van z'n leven, iedereens intresses zijn wijdverspreid. ik vind practischere zaken veel belangrijker voor je algemene ontwikkeling dan theoretische zaken. Ook zoiets als hoe je de televisie gebruikt ofzo. Of hoe je een brief op de computer kan typen en uitprinten oid. Die dingen heb je tegenwoordig gewoon nodig om mee te kunnen draaien en iedereen die weigert zich daarin te verdiepen snijdt zichzelf alleen maar in de vingers, lijkt me. Terwijl mijn non-kennis van multatuli en de nederlandse opstand mij nog geen enkel probleem hebben gegeven.
Voor wat betreft filosofie en wetenschap ken ik alvast wel twee van zulke boeken, repsectievelijk De wereld van Sofie van Jostein Gaarder, en Een kleine geschiedenis van bijna alles van Bill Bryson.quote:Op zondag 10 oktober 2004 21:15 schreef Morkje het volgende:
[..]
Owkee, je kan het leren uit een school/studieboek. Het punt was meer dat er vrij weinig "gewone" boeken zijn waar in 1000 pagina's de hele geschiedenis van holenmensch tot nu wordt uitgelegd. Daarvoor moet je naar school (of ergens anders zo'n boek vandaan halen).
(c) 500 v. Chr., Socratesquote:Op zondag 10 oktober 2004 21:26 schreef Morkje het volgende:
[..]
Die mensen mogen zich dus ook niet algemeen ontwikkeld noemen. Dat hoort trouwens ook echt in je algemene ontwikkeling: weten dat je over veel dingen vrij weinig weet, weten dat sommige mensen over sommige dingen veel meer weten dan jij, en dat veel mensen gewoon heel erg dom zijn, en niet alles snappen wat je zegt.
quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
1) De naam en functie van alle ministers in Nederland. (ik had laatst een discussie met iemand over onderwijs-politiek en die wist niet eens wie de minister van Onderwijs was, nou dan ben ik snel uitgepraat .)
quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
3) De namen en functies van enkele belangrijke buitenlandse politieke figuren, zoals Bush, Cheney, Sharon, Arafat, Chirac, Shröder Schröder etc.
quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:6) Globaal weten waar enkele van werelds grootste literaire werken overgaan en wie ze geschreven hebben. Ik denk hierbij aan Homerus' Ilias en Odysee, Shakespeares Hamlet en Romeo en Julia, en Nederlandse klassiekers als de Max Havelaar van Multatuli en Vondels Gijsbrecht van de Amstel.
Pff. 'Weten wie Shakespeare was' staat toch totaal niet in verhouding tot 'weten wat quantummechanica inhoudt'quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:Ik vind trouwens dat kennis van culuur en literatuur belangrijk is dan natuurwetenschappen. Ik zou het schandelijker vinden dat een natuurkundige niet weet wie Shakespeare was, dan dat een historicus niet weet wat de quantummechanica inhoud. Kijk dat er hele inteligente koppen rond lopen die via de quantummechanica ervoor zorgen dat mijn computer nog sneller wordt dan hij al was is natuurlijk heel mooi meegenomen. Maar ik vind niet dat ik daarom hoef te weten hoe zo'n ding werkt, zolang ik er maar mee overweg kan. Als hij stuk is breng ik hem wel weg.
Dan vind ik dat je dingen zoals weten wie Ruud van Nistelrooy en Katja Schuurmans zijn zou moeten schrappen van je lijstje.quote:Op maandag 11 oktober 2004 01:27 schreef Lonewolf2003 het volgende:
... ontwikkeling/kennis. Dat heeft dus niks met interesses te maken. Algemene kennis is wat iederen zal moeten weten, waar je persoonlijke interesse liggen maakt verder niet uit. Het enige waar algemene kennis kan verschillen is van land tot land. Maar omdat we in Nederland wonen hebben we het hier over die van Nederlanders. En er kunnen op sommige terreinen uitzonderingen gemaakt worden voor oudere mensen.
Misschien zou je je eens meer moeten gaan concentreren op andere mensen, ipv op feiten. Hoe wil je gaan begrijpen hoe de wereld is zoals die is als je de mensen die erop leven niet eens kunt begrijpen?quote:Maar het is mijn karakter dat ik zo veel mogelijk wil weten en me graag bewust ben van wat er in de wereld gebeurt is en waarom die is zoals is die is. En ik kan maar niet snappen hoe andere mensen zo onbewust door het leven gaan, ik zou er zwaar deprissief van worden.
quote:En waarschijnlijk is deze lijst erg hoogmoedig en zal ik blij moeten zijn dat als de helft van de bevolking de helft weet. So be it.
Je vergelijkt appels met peren, ik vind quantummechanica ook niet onder de algemene ontwikkeling vallen. Ik zie liever dat iemand zichzelf niet elektrocuteert als hij een lampje verwisselt dan dat hij Romeo en Julia uit zijn hoofd kan citeren, dat is net zo'n zinnige vergelijking.quote:Op zondag 10 oktober 2004 18:20 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Ik vind trouwens dat kennis van culuur en literatuur belangrijk is dan natuurwetenschappen. Ik zou het schandelijker vinden dat een natuurkundige niet weet wie Shakespeare was, dan dat een historicus niet weet wat de quantummechanica inhoud. Kijk dat er hele inteligente koppen rond lopen die via de quantummechanica ervoor zorgen dat mijn computer nog sneller wordt dan hij al was is natuurlijk heel mooi meegenomen. Maar ik vind niet dat ik daarom hoef te weten hoe zo'n ding werkt, zolang ik er maar mee overweg kan. Als hij stuk is breng ik hem wel weg.
ik persoonlijk vind algemene ontwikkeling kennis die je nodig hebt om zelfstandig te functioneren in deze maatschappij, als individu en ook als zelfstandige in een groep. daar behoort max havelaar niet bij in mijn mening, serieus niet. Andre Hazes en Idols vallen meer in dat straatje van recente algemene kennis, omdat als je die kennis niet hebt, je jezelf geisoleerd hebt van de media en je sociale groep. Het gaat dus niet om bepaalde gebeurtenissen en personen imo, maar om het constant bijzijn (nieteens per se snappen) van recente gebeurtenissen. het hoort bij je algemene ontwikkeling je in informatietoevoervia verschillende media te verdiepen, klaar. En hoe diep je daarin wilt gaan verschilt van persoon tot persoon.quote:Op maandag 11 oktober 2004 01:27 schreef Lonewolf2003 het volgende:
knip
Ik ben het met je eens, en toch vind ik dat max Havelaar er wel bijhoort, namelijk omdat je je niet alleen in je eigen groepje zou moeten kunnen redden, maar in ieder gezelschap - voor zover enigszins representatief voor de samenleving. Literatuur is zoiets algemeens en alomtegenwoordigs, dat énige basiskennis verondersteld mag worden, simpelweg omdat je naar alle waarschijnlijkheid met mensen te maken gaat krijgen die weleens lezen.quote:Op maandag 11 oktober 2004 23:03 schreef releaze het volgende:
[..]
ik persoonlijk vind algemene ontwikkeling kennis die je nodig hebt om zelfstandig te functioneren in deze maatschappij, als individu en ook als zelfstandige in een groep. daar behoort max havelaar niet bij in mijn mening, serieus niet. Andre Hazes en Idols vallen meer in dat straatje van recente algemene kennis, omdat als je die kennis niet hebt, je jezelf geisoleerd hebt van de media en je sociale groep. Het gaat dus niet om bepaalde gebeurtenissen en personen imo, maar om het constant bijzijn (nieteens per se snappen) van recente gebeurtenissen. het hoort bij je algemene ontwikkeling je in informatietoevoervia verschillende media te verdiepen, klaar. En hoe diep je daarin wilt gaan verschilt van persoon tot persoon.
Als je regelmatig het nieuws volgt blijven die namen wel hangen. Tenzij je releaze heetquote:Op maandag 11 oktober 2004 18:04 schreef TC03 het volgende:
[..]
Die kan je niet anders weten dan uit door ze uit je hoofd te leren elke vier jaar. 'Actuele' ministers moet je wel weten imo (De Geus bijvoorbeeld).
Natuurlijk bestaat er een ook een rangorde van wat belangrijker en minder belangrijk is en staan BNers en voetballers het laagst op zo'n lijst. En staan er andere dingen bovenaan, wat je "internationale" algemene kennis zou kunnen noemen.quote:Op maandag 11 oktober 2004 19:40 schreef MoonBaby het volgende:
[..]
Dan vind ik dat je dingen zoals weten wie Ruud van Nistelrooy en Katja Schuurmans zijn zou moeten schrappen van je lijstje.
Ik begreep trouwens het idee van deze thread heel anders, algemene kennis wat iedereen zou moeten weten, niet alleen binnen Nederland... En dan nog zie ik een Nederlander die niet weet wie Katja is of die nog nooit heeft gehoord van Idols niet als iemand met een gebrek aan algemene kennis. Misschien staat die persoon een beetje naast de massa/maatschappij/whatever... maar dat is vaak juist imo heel positief. Vaak blijken die mensen hele aparte interesses en visies te hebben
Misschien lees ik je posts verkeerd, maar je komt op mij een beetje over als dat wanneer mensen niet voldoen aan jouw verwachtingen van "algemene kennis", ze voor jou afgedaan hebben. Dat zou heel jammer zijn want je doet jezelf ermee te kort.
Dat veel willen weten en een algemene grote interesse hebben, maakt nou eenmaal een fundementeel deel uit van mijn karakter en ik zou niet weten hoe ik ooit anders zou kunnen leven. Dat is voor mij even onmogelijk als om voor te stellen hoe het zal zijn om blind of doof te zijn. Je kan wel het licht uit doen en in het donker gaan zitten voor een tijdje, maar echt begrijpen wat blindheid inhoudt zal je nooit kunnen. En ik probeer echt wel te begrijpen hoe mensen in elkaar steken. Zo probeer ik echt te berijpen waarom sommige mensen zich niet inlaten met politiek en een afkeer ervan hebben, wat hun reden daartoe is. En snap ik niet hoe er mensen zijn die zich bijvoorbeeld niet interesseren voor wat er aan de hand is in Sudan, maar ik zal wel proberen te begrijpen waarom die mensen dat niet interesseert. Maar ik zal het toch altijd een beetje raar blijven vinden, ookal leggen ze het nog zo goed uit en snap ik de gedachtegang.quote:Je spreekt jezelf ook tegen:
[..]
Misschien zou je je eens meer moeten gaan concentreren op andere mensen, ipv op feiten. Hoe wil je gaan begrijpen hoe de wereld is zoals die is als je de mensen die erop leven niet eens kunt begrijpen?
Het is natuurlijk niet zo dat de ene helft de helft weet en de andere helft helemaal niets. Ik bedoelde dat de helft de ene helft en de andere helft de andere weet. Je kan met de ene een gesprek over Amerikaanse politiek hebben en met de volgende weer over voetbal. Maar ik hecht bij iemand, die weet dat Bush president is van de VS, meer waarde aan zijn mening over Amerikaanse politiek dan iemand die dat niet doet en aan iemand die elke week voetbal volgt meer waarde over zijn mening over voetbal dan aan iemand die de keeper van het Nederlands elftal niet kent. Zoals ik al zei weet ik van sommige dingen ook geen drol en verwacht ik dat iemand aan mijn mening daarover niet al te veel waarde hecht.quote:[..]
Met andere woorden dan kun je met die helft die de helft weet verder praten en de rest van de bevolking heeft als ze DAT al niet eens weten geen interessante gesprekken of ideëen te bieden?
Tja ik zal natuurlijk kunnen beginnen met me af te gaan vragen waar jij in hemelsnaam de lef vandaan haalt om mijn karakter denken te kunnen doorgronden aan de hand van jouw interpretatie van een miniscuul stukje dat ik op een internet-pagina geschreven heb. Maar zo ben ik niet. Nee in plaats daarvan zal ik je bedanken voor deze reactie, omdat elke vorm van kritiek (hoe ongegrond ook) toch aanzet tot zelfreflectie en dringt tot nadenken over wat ik bedoelde.quote:Niet dat het je zal interesseren, maar als het je bij blijft is dat al genoeg en komt het uiteindelijk naar je toe... mijn mening over jou zoals je je nu voordoet als persoon:
Je probeert heel volwassen te klinken, en het trieste is dat je zelfs ervan overtuigd bent dat je instelling ook correct is.
Wat je eigenlijk met jezelf laat gebeuren is dat je je respect voor je medemens laat wegvallen wanneer die mensen niet voldoen aan bepaalde criteria die jij (of mensen waarmee je omgaat)gesteld hebt.
Die mensen maken helemaal geen kans om tot je door te dringen, en door je houding willen ze ook niks met je te maken hebben. Daardoor leer je juist niet veel van de wereld waarin je leeft, maar sluit je jezelf alleen maar af en blijf je bij het bekrompen kliekje mensen wat wel aan je eerste verwachtingen voldaan heeft. Precies de mensen waarvan je weet wat je van ze kan verwachten, nooit eens vernieuwing of een geheel andere visie.
Dat is best klote eigenlijk, want als jij wat meer geduld en respect voor die mensen zou hebben, en voor ze zou openstaan en ze aandacht of interesse zou tonen, hebben ze je veel meer te bieden dan je je nu kan voorstellen.
Sorry voor een klote-post, en als je je beledigd voelt zal er niemand zijn die dat niet begrijpt dus fire away zou ik zeggen ik kan idd een hele botte klootzak zijn.
Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden en je lijkt me een te intelligent persoon om jezelf op persoonlijk gebied nu al zo in te perken...
Het is vrij lastig om aan te tonen dat de huidige normen en waarden ook op humanistische (in dit geval bedoeld als non-religieuze) grondslag tot stand hadden kunnen komen. Een zekere kennis van de levensovertuigingen van mensen in onze samenleving daarentegen zou ik ook zeker tot algemene kennis willen beschouwen, maar ik zie werkelijk geen enkele reden om dat in te perken tot het Christelijke geloof. Alhoewel met de redenen die jij geeft (grondslag van de cultuur, etc.) ik wel de voorkeur zou hebben om daarmee te beginnenquote:Op dinsdag 12 oktober 2004 00:01 schreef brrrrrrt het volgende:
Nederlandse mensen zouden veel meer over de Bijbel moeten weten.
Voor mij als gelovig iemand klinkt dat misschien verdacht om te zeggen, maar ook voor mensen die niets van de Bijbel geloven of überhaupt van enig geloof iets willen weten, is het nuttig om de Bijbelverhalen/Bijbelse geschiedenis te kennen.
Onze hele cultuur is namelijk in beginsel daarop gebaseerd. De moraal van ons volk is daaruit afkomstig. Onze taal is doorspekt en vergeven van de Bijbelse frases, uitdrukkingen en referenties. Onze taal is zelfs voor een belangrijk deel geworden tot wat hij is door de eerste gezaghebbende vertaling van de Bijbel in het Nederlands (de Statenvertaling), sterker nog, het Nederlands is daardoor gestandaardiseerd.
Veel te veel mensen weten zo goed als niets van de Bijbel ("Pasen? dat is toch iets met eieren zoeken?") En dat is jammer. Mensen zijn daarmee vervreemd van de wortels van hun eigen cultuur. Het zou voor veel mensen een enorme verrijking zijn om meer van de Bijbel te weten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |