abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22464517
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
Ik zat ook een beetje in die richting te denken, als je overproduktie hebt en elke anderhalf uur de andere borst geeft kan het zijn dat hij vooral voormelk binnenkrijgt (lest de dorst, groeit ie op zich ook wel op, maar is minder verzadigend dan vette achtermelk). In dat geval zou het moeten helpen om een poosje steeds drie uur lang dezelfde borst te geven (ook tegen de overproduktie).

Maar het kan ook zijn dat dit gewoon 'zijn' ritme is. Gelukkig duurt ook dat niet eeuwig, maar dat soort opmerkingen leer je geloof ik pas te waarderen als je zo'n fase door bent bij mijn oudste met ongeveer vier maanden
pi_22468528
Maar volgens mij zij Knor zelf al dat ze constant een TSR heeft. Dus dan krijgt hij ook de achtermelk (dus de vettige melk) naar binnen.
pi_22469336
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 11:38 schreef poemojn het volgende:
Heb jij nog steeds te veel melk? Zou het daar niet mee te maken kunnen hebben (weinig vet per cc ofzo)?
We zijn inmiddels redelijk op elkaar afgestemd. Ik lek niet meer voortdurend door. Heb verder nog wel steeds aardig wat tsr's tijdens een voeding of bij zielige kreuntjes als hij slaapt
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:31 schreef E.T. het volgende:
Knorretje is het niet eens verstandig om met VBN ofzo te bellen.
Je kunt dan je verhaal kwijt en wellicht hebben zij nog tips voor je. Zij zullen vast vaker dit soort dingen meegemaakt hebben
Is misschien wel een idee ja (maar eng enzo, dus vandaar hier eerst maar eens mijn probleempje ter sprake brengen)
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 12:58 schreef poemojn het volgende:
Is 60/70 ml dan zo weinig? Wat is dan een normale hoeveelheid? Ik dacht dat de maaginhoud sowieso per kind verschilt?
Geen idee wat normaal is voor deze leeftijd/gewicht. Maar vind het zelf zo verdomde weinig. In mijn beleving dronk Alicia toen al veel meer per keer (maar die liet er ook braaf drie uurtjes tussen zitten)
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 13:07 schreef anneja het volgende:
op zich is dit niet heel abnormaal voor een jochie van vijf weken, maar wel vrij dodelijk voor jou natuurlijk. Hoe drinkt hij precies? Rustig of juist niet, hoor en/of zie je hem echt slikken en in wat voor ritme gaat dat (zuig-slik, zuig-slik of zuig-zuig-slik oid), heb je het gevoel dat hij na de toeschietreflex nog lang doordrinkt? En hoe wissel je je borsten af, als hij na anderhalf uur weer komt krijgt hij dan weer dezelfde of de andere? Heb je nog stuwing? En heb je die kloven nu? Zo ja, weet je dan zeker dat de spruw weg is en/of dat Jayden echt goed hapt (zie lijstje hierboven ergens)? Groeit hij goed?
Inmiddels nu de spruw weer weg is (gebasseerd op geen luieruitslag meer, geen witte plekkies meer op lippen en tong en ik geen brandenderig gevoel meer in de tepels) drinkt hij een stuk rustiger. Tenminste niet meer zo driftig als hij deed met de tepel, steeds loslaten etc is van de baan. Hij hapt goed naar mijn weten. De kloven zijn ook niet echt ontstaan door het verkerd happen naar mijn idee maar meer door het continu week zijn van de tepels en geen rust krijgen. Heb zelf niet veel last ervan hoor, kan aardig wat hebben, dus vormt het voor mij zelf geen probleem om te voeden. Hij krijgt als hij binnen het anderhalf uur weer komt dezelfde borst aangeboden als de keer ervoor (blokvoeden). De eerste TSR laat ik weglopen, de andere tsr's krijgt hij helaas wel mee (dus verslikken), het drinken/zuigen/slikken is dan ook erg onregelmatig. in het begin zeg maar zuig-slik, zuig-slik, tijdens een TSR zuig-slik-slik-verslik-hoest-spuug en daarna weer zuig-slik zuig-slik tot de volgende TSR. Helaas merk ik pas tijdens de TSR dat ik er een heb als ik aan het voeden ben dus kan hem niet op tijd ervan afhalen om hem die ellende te besparen (lukt wel eens, maar niet altijd)
Kwa groeien hoef ik me geen zorgen te maken hij komt gemiddeld tussen de 300 en 400 gram aan per week (dat wazs de tendens tot nu toe tenminste ik ga morgen weer naar het weeguurtje.
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 16:12 schreef Lewis.de.boxer het volgende:
Maar volgens mij zij Knor zelf al dat ze constant een TSR heeft. Dus dan krijgt hij ook de achtermelk (dus de vettige melk) naar binnen.
Das nog steeds onveranderd, en echt tjekken kan ik het natuurlijk niet, maar gezien hoe leeg mijn borst is na het voeden (soms na de 2de ker pas) ga ik er vooralsnog vanuit dat hij ook de achtermelk krijgt).
pi_22470881
Als hij zich zo veel verslikt, krijgt hij dan misschien ook lucht binnen? Dat dat ook ipv melk in zijn maag komt? Moet-ie veel boeren?
pi_22471299
quote:
Op donderdag 7 oktober 2004 17:54 schreef poemojn het volgende:
Als hij zich zo veel verslikt, krijgt hij dan misschien ook lucht binnen? Dat dat ook ipv melk in zijn maag komt? Moet-ie veel boeren?
Hij boert halverwege de voeding (omdat ik dat wil, vanwege het verslikken) en na de voeding eenmaal (omdat dat hoort zeg maar). Hij boert niet uit zich zelf, we moeten hem echt even over de schouder heen leggen en geduldig kloppen (soms wel een kwartier to half uur voor hij boert) Niet overdreven veel volgens mij dus. (het zijn wel flinke bouwvakkersboeren).

Het luchthappen en daar een vol gevoel van krijgen is al eens eerder door iemand geopperd, maar heb geen idee wat ik nog meer kan doen omdat eventueel te verminderen. Ik probeer zoveel mogelijk dat hij zich niet verslikt. Laat hem boeren en de resterende lucht worden/zijn krampies.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:13:24 #81
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603179
Vraagje!

Ik zit met het dilemma van "wat ga ik doen als ik strakkies weer ga werken"! Alleen ochtend en avondvoedingen blijven geven, rest kunstvoeding? Kolven? Ook tijdens werk dus? (En er mee in bus en trein moeten)... Moeilijk!

Omdat ik sowieso wel eens wil kolven, zocht ik even in de boeken die ik heb naar het beste moment enzovoorts. Maar ik vraag me af: als ik een voeding kolf (een voeding is bij mij 1 borst), wat geef ik Maria dan op dat moment? Dus als ik het afgekolfde nodig heb voor een moment dat ik er niet ben, dan heb ik toch te weinig melk voor haar op dat moment zelf? Ikke nie snappen...
Kortom: kolven, hoe werkt het het best?

En hebben er mensen tips voor het grote dilemma? (Minderen / kolven en volledig doorgaan / stoppen en dus bijna gaan afbouwen)
Zenks.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:18:16 #82
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22603288
Hoi Sugar,

Als je gaat kolven kan je de borst kolven die Maria niet drinkt. En dan het liefst s ochtends want dan heb je de meeste voeding.

Je kan ook de borst die je gegeven hebt leeg kolven als Maria klaar is met drinken.
Als je dat een paar keer op een dag doet bouw je een voorraad op die je kan invriezen. In bv ijsblokzakjes die zijn als de bolletjes vol zijn precies 15 cc.

Dan kan je daarna gaan oefenen met het flesjes. En drinkt Maria een flesje bv dan kolf jij die voeding.

Op zich zal Maria niet te weinig hebben als je kolft en haar daarna aan dezelfde borst aan legt je lichaam maakt op vraag dus zal je meteen meer aanmaken.

Ik hoop dat je er wat aan hebt wil je nog wat weten roep maar.

Groetjes klein_spookje
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:24:09 #83
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603415
Dankje!

Nog wat dingen:

Mijn borst is volgens mij echt leeg als Maria heeft gedronken... Dus kan ik daar niet meer van kolven, vrees ik!

Als ik dan 's ochtends de andere borst kolf (dus de borst die ik niet geef aan Maria), welke borst geef ik dan de voeding daarna? Zijn beide borsten dan weer "vol" genoeg?

Hoe weet ik of het genoeg is? Normaal heeft ze dus aan 1 borst genoeg, dus je zou zeggen: wat ik uit 1 borst haal, moet ik gewoon bewaren en dat is dan 1 voeding, toch? Ook als het een paar dagen later pas is dat we die gebruiken? Of kan haar verbruik zo snel schommelen?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:24:53 #84
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_22603428
Sugar, sinds ik weer aan het werk ben kolf ik m'n voeding voor Saskia.
In het begin is het wat lastig en wennen, maar dat wordt vanzelf makkelijker.

Voor de eerste dag zul je tussendoor moeten kolven om genoeg voeding bij elkaar te krijgen, daarna (op je werk) kolf je in plaats van een voeding en komen de meesten wel redelijk uit.
(wat ik op woensdag kolf is meestal net wel/niet genoeg voor de vrijdag, en wat ik op vrijdag kolf is weer voor woensdag)

Je kunt nu alvast een voorraadje aanleggen door bijv. een uur na een voeding te kolven. (dan zijn je borsten al weer behoorlijk vol). Ik vroor het in in ijsblokvormpjes die ik dan overdeed in een plastic zakje met een sticker met de datum erop. Het is even uitvogelen, maar op een gegeven moment weet je precies hoeveel cc een ijsblokje is.
Ook zou ik alvast een paar keer proberen een flesje met een beetje afgekolfde melk te geven. En dat ook minimaal 1x per week vol blijven houden. Anders zit je straks met een probleem. (daar kan Lewis je ook alles over vertellen (en ikzelf ook)

En het kolven op het werk. Sja, in het begin is het wat 'vreemd' en weten collega's niet zo goed hoe ze er op moeten reageren. Totdat je ze uitlegt waarvoor je het doet en wat de toegevoegde waarde van bv t.o.v. fv is. In het begin vond ik het wel lastig om van m'n buro weg te lopen en dan gewoon een half uurtje voor mezelf te hebben (zo voelde het), maar nu vind ik het wel lekker.
je weet trouwens dat je wettelijk recht hebt om 25% van je uren aan voeden/kolven te mogen besteden, toch?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:30:51 #85
3011 E.T.
pi_22603584
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:24 schreef Sugar het volgende:
Dankje!

Nog wat dingen:

Mijn borst is volgens mij echt leeg als Maria heeft gedronken... Dus kan ik daar niet meer van kolven, vrees ik!
Je zult versteld staan. Meestal komt er nog wel wat uit
quote:
Als ik dan 's ochtends de andere borst kolf (dus de borst die ik niet geef aan Maria), welke borst geef ik dan de voeding daarna? Zijn beide borsten dan weer "vol" genoeg?
Een uur na een voeding zijn je borsten weer op 'topnivo'. Het is zelfs zo dat mocht jij kolven en Maria zou een kwartier later honger hebben, dat ze evengoed nog genoeg uit jouw borst kan halen
quote:
Hoe weet ik of het genoeg is? Normaal heeft ze dus aan 1 borst genoeg, dus je zou zeggen: wat ik uit 1 borst haal, moet ik gewoon bewaren en dat is dan 1 voeding, toch? Ook als het een paar dagen later pas is dat we die gebruiken? Of kan haar verbruik zo snel schommelen?
SJa, het is een beetje uitproberen hoeveel Maria wil drinken uit de fles. En met een kolf haal je over het algemeen iets minder voeding uit een borst dan dat een baby doet.
(ik moet drie keer kolven per dag (terwijl ze normaal 2 voedingen krijgt in de tijd dat ik weg ben) om genoeg bij elkaar te kolven)
Een richtlijn om uit te rekenen hoeveel baby's drinken is:

Gewicht van kind * 115 / aantal voedingen per dag.

Stel dat Maria 4 kilo is, dan zou je op zo'n 460ml per dag uitkomen. Gedeeld door bijv. 6 voedingen is zo'n 80cc.
Let wel, dit is een richtlijn! Er zijn babies die veel meer drinken, er zijn er ook die een stuk minder drinken.
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:38:36 #86
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22603788
Wat een goeie info, ET!

Oké, ik hoef me dus niet druk te maken om het moment van kolven, want er is na een uur al genoeg om Maria weer live en ter plekke te kunnen voeden. Mooi. Kan dus morgen gewoon (als ik zin zou hebben) na elke voeding beide borsten verder leegkolven?
Alle restjes dan verzamelen? En zit je dan niet met een verkeerde samenstelling (voor- en achtermelk enzo)?

En hoe bewaren en vervoeren jullie de gekolfde melk vanuit werk naar huis?
  woensdag 13 oktober 2004 @ 19:39:05 #87
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22603801
[quote]Op woensdag 13 oktober 2004 19:24 schreef Sugar het volgende:
Dankje!

Nog wat dingen:

-Je borst is misschien idd leeg. En ja zal de eerste keren ook maar weinig kolven misschien 10 of 20cc.
Maar als je dat bv na de ochtend voeding als volgt doet. Eerst 7 minuten kolven, ff wachten dan (bv de andere borst en dan nog eens terug naar de eerste borst (de gene die Maria dus gedronken heeft) Op die manier stimuleer je je borsten om meer te maken en zal je zien dat je daarna meer kolft.

-Je borsten passen zich heel snel aan. En je kan dan de borst geven die je gekolft hebt omdat je met de kolf niet alles uit je borsten haalt. De beste stimulans is Maria.
Mocht het niet meteen vol zijn naar jou idee kan je Maria altijd extra aanleggen.

-Meestal kolf je minder dan wanneer Maria drinkt. Vooral in het begin als je nog moet wennen aan het kolven. Kan het weinig zijn.
Maar daarna ligt het er aan de een kolft genoeg de ander niet en dan kan je het aanvullen met je voorraad.
Zeg dat je 2 of 3 x kolf de eerste tijd dat bewaar je achter in de koelkast in een flesje. Aan het einde van de dag of na je laatste kolf sessie doe je alles in een ijsblokzakje/bakje doet het in de vriezer en daar kan je het 3 maanden bewaren.
In de koelkast mag je het MAX 5 dagen bewaren mits het achter in staat goed afgsloten is en niet te veel schommelt de temp door de dat de deur vaak open en dicht gaat.

Zodra je Maria aan het flesje wil laten wennen. Dan kan je het beste beginnen met 20cc of zo drinkt ze het niet dan is het niet zo erg als wanneer je een volle fles moet weggooien.

Daarna kan je het langzaam opbouwen.
Het gemiddelde is tussen de 150 en 180 cc per voeding
Groetjes klein_spookje
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:00:49 #88
3011 E.T.
pi_22604386
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:
Wat een goeie info, ET!

Oké, ik hoef me dus niet druk te maken om het moment van kolven, want er is na een uur al genoeg om Maria weer live en ter plekke te kunnen voeden. Mooi. Kan dus morgen gewoon (als ik zin zou hebben) na elke voeding beide borsten verder leegkolven?
Alle restjes dan verzamelen? En zit je dan niet met een verkeerde samenstelling (voor- en achtermelk enzo)?

Gewoon alle beetjes bij elkaar doen Samenstelling maakt niet uit.

Ik heb trouwens een klein koeltasje (ik heb wel een blitse: eentje van Coca-cola waar 6 halve liter flesjes in horen) en drie koelelementen. In het tasje past alles wat ik nodig heb. Kolf, lege flesjes, volle flesjes (die ik in het kdv achterlaat), boekje (voor de afleiding), hydrofiele luier etc.
Er zijn ook speciale koeltassen te koop, maar die zijn duur. Eentje van de Blokker ofzo voldoet ook
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:01:28 #89
3011 E.T.
pi_22604401
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:39 schreef S-A-I-N-T het volgende:Het gemiddelde is tussen de 150 en 180 cc per voeding
Groetjes klein_spookje
Dit is wel erg veel voor een babietje van een paar weken hoor
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:34:23 #90
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22605306
quote:
Op zaterdag 2 oktober 2004 23:16 schreef E.T. het volgende:

[..]

Dat de poging er zou komen was al genoemd hier..
Ik vond 't op zich wel jammer dat 't zo ver weg was.. anders had 't me wel grappig geleken
Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.

Dat probleem van geen fles willen hebben wij hier ook gehad. Ik werd er al helemaal moedeloos van.

Toen ineens wilde meneer dan toch eindelijk de speen en hebben we gelijk een soortgelijke speen voor op de fles gekocht en voila, het wonder geschiedde!
Af en toe is het nog even miepen, maar uiteindelijk gaat de hele fles er dan toch in. Het blijkt wel weer wat een goede dosis geduld en discipline kan doen. Moet ik er wel bij zeggen, dat Léons tante hem uiteindelijk aan de speen heeft gekregen en niet wijzelf. Dat werkt ook vaak bij problemen, even een ander het laten proberen. Die doet het altijd net even wat anders en staat er ook nog open tegenover.

[ Bericht 38% gewijzigd door dutchie op 13-10-2004 20:41:14 ]
Als je niet lacht, ben je dood.
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:35:11 #91
3011 E.T.
pi_22605328
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:34 schreef dutchie het volgende:

[..]

Ver weg? Je was laatst anders verdomd dicht in de buurt hoor.
De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugen
  woensdag 13 oktober 2004 @ 20:41:45 #92
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_22605508
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 20:35 schreef E.T. het volgende:

[..]

De terugrit van 3,5 uur staat nog te vers in mijn geheugen
O ja, dat was het probleem.
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_22616285
sugar heb je al een kolf? welke? ben benieuwd hoe het gaat. in 't begin valt het vaak wat tegen, (ik vond 't eerst erg pijnlijk en er kwam nauwelijks wat uit) maar raak niet meteen ontmoedigd: het is een kwestie van oefenen.
pi_22618683
Tan en Knor, geven jullie nog steeds aan 2 kids BV?
Het voelt goed hč?
A je to!
pi_22620024
quote:
Op woensdag 13 oktober 2004 19:38 schreef Sugar het volgende:

Op mijn werk gaat het in de koelkast, en ik heb een koeltasje (zo'n goedkope van de trekpleister, een fietsstuurkoeltasje) met twee koelelementen en twee cancoolers (koelelementen die eigenlijk voor om een blikje zijn). Op zich is op mijn werk wel een vriezer, maar die gebruik ik niet. De elementen blijven vrij goed bevroren en de melk is nog goed koud als ik thuiskom (drie kwartier fietsen).

Probeer vantevoren ook of ze ontdooide melk lust, want dat was bij onze jongste een probleem. Ik had bij hem dus ook geen voorraad, en melk van vrijdag kreeg hij zaterdag in de fles, die voeding kolfde ik dan af zodat hij die maandag mee kon krijgen naar de creche (mijn melk gaat na drie dagen heel vies smaken, ik weet niet of het bederf is (denk het eigenlijk niet) maar goor is het wel, en hij lustte het ook niet).
Wat bij mij qua kolven het beste werkte was een uur na de normale voedertijd kolven, dan kreeg ik twee keer een TSR en kreeg ik per dag meer uit mijn borsten dan met op de normale tijden kolven. Wel liep mijn produktie naar het eind van de week toe terug. Ik kolf nu alleen nog aan het eind van de middag als het onprettig aan begint te voelen trouwens, en Meneer heeft besloten dat hij uberhaupt geen gekolfde melk meer lust, alleen in pap.

[ Bericht 0% gewijzigd door anneja op 14-10-2004 14:02:57 (tiepfout) ]
  donderdag 14 oktober 2004 @ 14:17:11 #96
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_22620352
Hoi ET,

Bedoelde ook dat als je weer gaat werken en dan een voeding mee geeft dat ongeveer het gemiddelde is.
Ach arme hummel om er zo een fles in te willen krijgen
Groetjes klein_spookje
pi_22620926
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 13:03 schreef melonovy het volgende:
Tan en Knor, geven jullie nog steeds aan 2 kids BV?
Sinds Jayden er is voelt Alicia zich te groot voor de tiet. Nu kreeg ze trouwens ook alleen nog maar een troost/knuffel-borst en dus niet echt meer voeding van me.
  donderdag 14 oktober 2004 @ 17:38:14 #98
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_22623870
Oké. Ik wil gaan kolven zo meteen!

Bixis, ik heb de ISIS Borstpomp van Avent van iemand geleend. Ga hem zo proberen!

Even checken of alles oké is:
- alle middelen ga ik zo uitkoken (3 minuten?)
- heb rechts gegeven net, ga links kolven (kan toch dan?)
- ik wil het met de volgende voeding (20.00 u. ) aan haar geven. Dus bewaar ik het in de koelkast? Of moet het eerst zelf afkoelen?
- ik warm het op "au bain marie" (heb geen flessenwarmding nog) tot hoe warm? Voelen op pols toch?
- hoe weet ik of ze daarna genoeg heeft gehad? Want ik weet immers niet of ik wel een hele borst heb gekolfd straks....
- verder nog dingen waaraan ik moet denken?

Dank wederom!
  donderdag 14 oktober 2004 @ 17:54:23 #99
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_22624177
- geen idee eigenlijk, ik deed maar wat met uitkoken
- Ik kolfde gewoon een end weg Ik kolfde wel vaak op het moment dat ze normaal ongeveer gevoed zou worden.
- Ik bewaarde het in de koelkast als ik het snel ging geven
- idd voelen op de pols. je voelt snel genoeg of het te heet is
- ik denk dat je wel merkt of Maria tevreden is of niet. Als ik dacht dat ze te weinig gehad had, legde ik Amber nog even aan.

Zo deed ik het dus, geen idee of het goed was, maar hier werkte het in ieder geval!

Succes
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
  donderdag 14 oktober 2004 @ 19:24:44 #100
3011 E.T.
pi_22625729
LadyS, je deed het goed hoor

Sugar, volgens mij gaat het helemaal lukken zo!
De harde delen van de kolf mag je 5 minuten uitkoken trouwens
En als je nu kolft en je wilt 't om 20.00 uur geven hoef je het niet eens in de koelkast te zetten. Moedermelk kan tot 6 uur buiten de koelkast bewaard worden.

Even een stukje over bewaren van moedermelk:
quote:
Zorg ervoor dat de melk op een koele plaats in de koelkast komt, dus achterin en niet in de deur of in de groentenlade van de koelkast.

Je kunt ook proberen om de melk direct na het afkolven in te vriezen. Of als je op je werk een koeltas gebruikt, deze koeltas extra te koelen door bijv. de koelelementen aan te vullen door lege pakken vruchtdrank te vullen met water en dan in te vriezen. Dit zijn uitstekende koelelmenten.

Afgekoelde melk moet binnen 24 uur in de diepvries als je van plan bent om deze melk langer dan vijf dagen te bewaren. Je kunt verse moedermelk als volgt bewaren:

6-10 uur op kamertemperatuur

Uit onderzoek blijkt dat moedermelk een levende vloeistof is die schadelijke bacteriën kan doden. Dit vermogen is vooral duidelijk in de eerste paar uren na afkolving, ook wanneer er niet gekoeld wordt. Om die reden kun je moedermelk tot zes uur op kamertemperatuur bewaren voordat je de melk in de koelkast zet. Daarna binnen 48 uur opmaken.

tot 5 dagen in de koelkast op een koele plaats als de melk direct na het afkolven gekoeld wordt

tot 48 uur in een koelkast van een ziekenhuis

tot 2 weken in het vriesvak van een koelkast

tot 3-4 maanden in een kleine vriezer die vaak open en dicht gaat

tot 6 maanden in een constante diepvries

Ontdooide moedermelk tot 9 uur in de koelkast

Ontdooide melk op kamertemperatuur zo snel mogelijk gebruiken. Je kunt eenmaal ontdooide en verwarmde melk niet meer opnieuw gebruiken.

Plak op elke verpakking een stikker met daarop datum en tijdstip van afkolven. Op die manier weet je precies welke melk het eerste op moet.
bron met meer wetenswaardigheidjes over moedermelk en bewaren en opwarmen ervan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')