abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 12 november 2004 @ 19:33:30 #276
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_23273969
Jemig phluph...
Dat redde ik nog niet een op een werkdag!
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_23276772
Ladybos, misschien wist je het al maar op de website van een of andere amerikaanse farmaceut/kinderarts achtig persoon kan je up-to-date informatie vinden over welke medicijnen al dan niet samen kunnen met het geven van borstvoeding. Onderstaande link en dan kijken bij analgesics. De site is een aanvulling op zijn boek, dus het kan zijn dat jouw medicijnen er alsnog niet bijstaan.
Ik neem aan dat het in jouw geval al is uitgezocht en dat er gewoon geen goede alternatieven zijn hoor, maar hier staat de meest nieuwe informatie over borstvoeding en medicatie.

http://neonatal.ama.ttuhs(...)=topics&access=guest
pi_23276833
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 18:28 schreef phluphy het volgende:
Tja, voor jullie beeldvorming: als ik ga kolven heb ik binnen 3 min. 140 ml uit één borst en 100 ml uit de ander (ik heb een electr dubbel kolfapp).
Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijn
pi_23277110
Ladybos ik heb je al een mailtje gestuurd. Ik heb dat americaanse boek. Maar als het op de website staat nog makkelijker

Phluphy, ongelovelijk dat jij zoveel produceert zeg. Je bent een ware wandelende melk machine
  vrijdag 12 november 2004 @ 22:14:17 #280
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23277338
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 21:50 schreef anneja het volgende: Nondeju, daar moest ik toch minstens twee keer voor kolven. Lekker dat dat in elk geval goed loopt! En eeuwig zonde dat er in Nederland geen melkbanken zijn
Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger
... ♥ ik mis je ♥
pi_23277443
Hee ik wilde net vragen wat je met je melkoverschot deed. Pannenkoeken bakken of iets anders.
Kun je dat niet meer donoren aan ziekenhuizen dan? Mijn moeder heeft destijds (jaren 50) wel donormelk gekregen toen mijn oma niet genoeg melk bleek te hebben.
  vrijdag 12 november 2004 @ 22:22:12 #282
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23277544
Dat mag niet Weer zo'n nieuwe regel. Ik heb me daar in het ziekenhuis ook vreselijk over opgewonden. Heeft te maken met overdragen van ziektes (HIV etc). Soms vind ik dat ze wel wat ver gaan met al die regels.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23280622
Jeej pluph, das inderdaad veel wat je kolft.

Ik "melk" binnen een minuut of 5 z'on 90 ml per borst......ik kolf alleen s'avonds om 00.00 uur, en dan heb ik 6 uur daarvoor de laatste borstvoeding gegeven.
Als ik echt om de 3 uur ga kolven dan komt er maar 50 ml per borst uit hoor.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zaterdag 13 november 2004 @ 01:12:12 #284
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_23281343
Phluphy, wat lekker dat het kolven zo fantastisch gaat!
Maar wat ik me afvroeg, kolf jij dan ook daadwerkelijk 3 minuten, of kolf je langer om de borsten leeg te maken (en zo de achtermelk eruit te halen)?
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  † In Memoriam † zaterdag 13 november 2004 @ 01:15:40 #285
7074 moussy
kuttekop
pi_23281406
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:

[..]

Elke keer als ik weer een paar honderd ml door de gootsteen gooi denk ik aan de kindertjes die ergens doodgaan van de honger
invriezen kan toch met bv?
Je zou er haast een boek over schrijven!
  zaterdag 13 november 2004 @ 07:03:58 #286
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23283822
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 01:12 schreef Grijs het volgende:
Phluphy, wat lekker dat het kolven zo fantastisch gaat!
Maar wat ik me afvroeg, kolf jij dan ook daadwerkelijk 3 minuten, of kolf je langer om de borsten leeg te maken (en zo de achtermelk eruit te halen)?
Niet altijd, een paar keer per dag wel, maar dit doe ik inderdaad niet consequent.
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 01:15 schreef moussy het volgende:invriezen kan toch met bv?
De vriezer ligt al vol.
quote:
Op zaterdag 13 november 2004 00:29 schreef MiSs-TaKe het volgende: Als ik echt om de 3 uur ga kolven dan komt er maar 50 ml per borst uit hoor.
Ik kolf eigenlijk maar 4 of 5 keer per dag, daarom blijven de hoeveelheden ook zo hoog.
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 13 november 2004 @ 09:06:39 #287
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_23284085
Gaat lekker dan, Flufske!

Ik ben idd gestopt, Dutsj! Heel snel ook. Twee dagen om-en-om gevoed en al de vierde dag nog maar 1 keer borstvoeding gegeven. En nu dus nauwelijks meer. Gisterochtend stonden m'n tieten helemaal op knappen (sorry, hoor!) en toen heb ik haar dus wel weer laten drinken. En dat is dan ook wel weer heel schattig en vertederend, vind ik!

Maar eigenlijk mis ik "de periode" helemaal niet en geniet ik vooral heel erg van de rust en vrolijkheid die Maria nu heeft! wat een verschil met die laatste week waarin ik te weinig voeding had!
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  zaterdag 13 november 2004 @ 09:41:22 #288
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_23284237
Goedzo Sugar! Je hebt het goed gedaan zo en Maria gaat het hartstikke goed. Top toch?

Phluphy, mijn hemel wat produceer jij lekker veel zeg! I'm impressed!
We mogen bij de OUD-awards wel een speciale categorie aanmaken van beste kolfster.
Als je niet lacht, ben je dood.
  zaterdag 13 november 2004 @ 10:21:42 #289
3011 E.T.
pi_23284494
Pluph, babies die veel voormelk krijgen hebben ook sneller krampjes. Misschien is het het proberen waard om van elke kolfsessie de eerste 50 ml. weg te gooien en wat daaarna komt te gebruiken (tot je borsten leeg zijn). Zo voorkom je te hoge concentraties melksuiker in je voeding (waar veel babies erg gevoelig op reageren door krampjes)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:17:20 #290
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23285082
ET, ontzettend bedankt voor deze info. Dat wist ik dus helemaal niet ...
Zou dat dan het ei van Columbus zijn?
... ♥ ik mis je ♥
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:21:23 #291
3011 E.T.
pi_23285132
phluph hier staat o.a.
quote:
Omdat de melk een relatief laag vetgehalte heeft, is de maag snel leeg en komt er ineens een grote hoeveelheid melksuiker (lactose) in de darmen. Het eiwit dat de suiker verteert (lactase) kan mogelijk niet zoveel melksuiker tegelijkertijd verwerken en de baby krijgt dan de symptomen van lactose-intolerantie - huilen, lucht, winderigheid en explosieve, waterige, groene ontlasting. Dit kan zelfs al tijdens de voeding gebeuren. Deze baby's hebben geen lactose-intolerantie. Ze hebben problemen met lactose vanwege de informatie die vrouwen krijgen over borstvoeding. Dit is geen reden om over te schakelen op lactosevrije kunstvoeding.
verder is er op internet een artikel dat 'te veel melk' heet.. kan 't alleen ff niet meer vinden. Daar staat ook (ongeveer) bovenstaande in.
  zaterdag 13 november 2004 @ 11:25:40 #292
3011 E.T.
pi_23285188
quote:
Ik heb wel eens gehoord over voor- en achtermelk. Mijn baby kan last hebben van krampjes doordat hij teveel voormelk krijgt, klopt dat?

Ja en nee. Eigenlijk is het andersom, je baby krijgt niet genoeg van de vettere melk die aan het eind van een voeding komt. Hoe leger de borst, hoe vetter de melk. Deze melk noemen we achtermelk, maar er is geen duidelijke grens aan te geven in bijvoorbeeld tijd.

Voormelk bevat veel lactose en achtermelk bevat veel vetten. Als een baby goed drinkt en zelf mag bepalen hoe lang hij mag drinken, krijgt hij de juiste verhouding lactose en vetten binnen. Een baby die te vroeg van de borst wordt gehaald krijgt dus relatief veel lactose. Dit gebeurt ook als de moeder veel melk heeft; de baby zit al vol voor hij toekomt aan de vettere achtermelk. Lactose-rijke melk wordt snel door de maag in de darmen geloosd waar de darmen reageren met krampjes. Een huilende ontevreden baby is het gevolg, waarbij er met veel geluid een luier wordt volgepoept met vaak schuimende, groene ontlasting. Deze baby’s hebben genoeg plasluiers, maar groeien soms slecht, doordat de voeding weinig vet bevat en door de snelle weg door de darmen er weinig voedingsstoffen uitgehaald wordt.

De oplossing ligt voor de hand: de baby moet lang genoeg aan de borst blijven om aan de achtermelk toe te komen. Soms moet hij tussendoor even boeren, of kun je hem verschonen en weer aan dezelfde borst leggen. Voelt die goed leeg en laat de baby tevreden los, dan mag je de andere borst nog aanbieden. Bij te veel melk (zie vorige vraag) geef je één borst per voeding.
Kwam ik ook nog tegen

Nu is in jouw geval het lang genoeg aan de borst laten liggen niet het geval, maar de verstoorde verhouden voor-/achtermelk kan natuurlijk wel van invloed zijn.
pi_23291692
Anneja en Lewis, ik zit hier te stuiteren achter mijn computer. Want wat ik op de website lees is veelbelovend in ieder geval. Lewis ik heb je even gemaild met de info over de medicijnen die ik gebruik. Ik ben nu op de derde dag met de dosis van 150 mg (t.o.v. 200 mg eerst) en het gaat 'redelijk'. Niet zo slecht als vorige week gelukkig maar ook niet zodanig dat ik er blij van wordt zeg maar, en ik vrees dus wel dat het erg moeilijk gaat worden om helemaal af te bouwen. Dus als dat misschien helemaal niet nodig blijkt te zijn zou het fantastisch zijn !!
  zaterdag 13 november 2004 @ 18:07:20 #294
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_23292282
ET bedankt.
Ik kolf nu in etappes met meerdere flesjes en ik vul het laatste flesje aan met melk uit het eerste flesje totdat ik de benodigde hoeveelheid heb.
... ♥ ik mis je ♥
pi_23295752
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:22 schreef phluphy het volgende:
Dat mag niet Weer zo'n nieuwe regel. Ik heb me daar in het ziekenhuis ook vreselijk over opgewonden. Heeft te maken met overdragen van ziektes (HIV etc). Soms vind ik dat ze wel wat ver gaan met al die regels.
Ik snap dat ook echt niet, ik heb toen we nog in Wales woonden voor de melkbank daar gekolfd en die testen je vantevoren gewoon even op enge melk-overdraagbare ziektes. En als je dan leest dat het voor echte prematuren serieus scheelt in overleving of ze wel of geen moedermelk krijgen zit ik me echt op te vreten dat je in nederland dus niks hebt om op terug te vallen als moeder-met-ziekenhuisbaby. Wist je trouwens dat er een mailgroep is voor geheel of gedeeltelijk kolvende moeders? Voor een deel werkende moeders zoals ik, maar ook mensen die in min of meer hetzelfde schuitje zitten als jij en alle voeding kolven. Heb je echt tijd voor, waarschijnlijk

@Ladybos-hopelijk vind je inderdaad een goed alternatief voor wat je nu gebruikt, of kan je dat zelfs blijven gebruiken. Mocht je behandelend arts een beetje huiverig zijn ivm enge internet-informatie, Thomas Hale is gewoon op te zoeken in de vakliteratuur (pubmed bijvoorbeeld), geeft bij mij 18 hits. Hij is wat hij zegt te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door anneja op 13-11-2004 20:45:12 (linkje netter gemaakt) ]
pi_23309504
Lewis, heb jij het boek waar Anneja het over heeft of heb je een andere ? ZOu je anders eens op bladzijde 703 willen kijken wat daar staat over Ultram/Tramadol ?
pi_23313454
tramadol en bv kunnen samen ladybos

edit: ligt er natuurlijk wel aan hoeveel je slikt en in hoeverre je het lastig/vervelend vind om te kolven om het een en ander weg te gooien. Je mag direct na inname wel voeden maar naar 9 kwartieren (2,5 uur) is de concentratie nog steeds aanwezig in een te hoge mate. (voor een enkele keer niet schadelijk mocht het zo uitkomen) Dus in het begin is het vrij vermoeiend, maar zodra het patroon van voeden na de 4/5 uren gaat is het goed te doen. Heb het bij alicia gedaan, en doe het nu ook op de ergste dagen. De andere dagen probeer ik het op te lossen met alternatieven die minder schadelijk zijn en een hoger halfwaardigheid hebben. (en je moet een beetje geluk hebben met je kleintje en de frequentie waarop die komt. Alicia kwam braaf om de drie uur in het begin en dat werd al snel om de 4 uur. Jayden red het niet om er drie uur tussen te laten dus moet veel vaker kolven en weggooien of niet slikken)

edit2: op veel sites online staat trouwens dat er maar slechts 0,1% in de moedermelk wordt afgescheden (maar ondanks dat dit zo laag is het wordt afgeraden) Dus waarschijnlijk kan het alleen in overleg met de HA of een lactatiedeskundige

[ Bericht 53% gewijzigd door knorretje op 14-11-2004 20:05:58 ]
  zondag 14 november 2004 @ 20:32:53 #298
34891 melonovy
La Kutschie
pi_23314760
quote:
Op vrijdag 12 november 2004 22:14 schreef phluphy het volgende:

[..]

Hou maar op met die gedachten, je zal nog een hoop overgebleven voedsel van je kind(eren) weg gaan gooien de komende jaren....
Maar het deed me wel denken aan de tijd dat ik Chiara van de borst aan de fles wilde hebben, dat lukte niet... ik denk dat ik zeker wel 85% van al het gekolfde melk heb moeten wegspoelen....
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 14 november 2004 @ 21:13:16 #299
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_23315680
ik snap iets niet, zo ong overal lees ik of hoor ik dat het niet aan te raden is om van te voren een kolf te kopen aangezien je niet weet of het allemaal wel lukt en of die kolf je uberhaupt wel aanstaat qua geluid bijv (ik zeg maar wat). en op de zwangerschapscursus van een vriend van me (en dan zijn vriendin natuurlijk die daarheen gaat) word juist aangeraden om vantevoren zon kolf te kopen aangezien je dan meteen en vooral in die eerste weken kan gaan kolfen en snachts een beetje beter kan rusten, aangezien de ander dan flesje kan geven?? ik dacht dat het juist de bedoeling was om de eerste weken zoveel mogelijk aan te leggen om de productie op gang te helpen + de band ontwikkeling met je kind zeg maar??
dan hebben we het nu wel over een natuurlijke bevalling (keizersnee kan ook natuurlijk) waarbij er geen complicaties of iets dergelijks zijn.
  FOK!fossiel zondag 14 november 2004 @ 21:29:37 #300
2628 Karin
pi_23315969
Martineke het is beter om de eerste 4 weken geen flesje te geven ivm tepel/speen verwarring. Ook kan een kindje beter de productie op gang helpen dan een kolf, een kindje drinkt de borst beter leeg.
Ik had geen kolf in huis, die heb ik pas gekocht toen ik zeker wist dat ik door wilde gaan met borstvoeding (vlak voor Bram 4 weken was, toen wilde ik hem laten wennen aan een flesje zodat hij dat later ook op het kdv kon drinken).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')