quote:
Op donderdag 16 maart 2006 21:02 schreef Netflier het volgende:Ik was vroeger een ontzettende fan van haar, maar nu kijk ik anders tegen haar. Toch vind ik haar nog steeds bijzonder.
Maar mijn houding ten opzichte van haar is wel enorm veranderd. Een paar jaar terug werd ik laaiend enthousiast als ik in de media (TV, krant of tijdschrift) maar een kleine glimp van haar opving. En ik droomde ervan haar te ontmoeten.
Nu is dat anders. Ik vind haar muziek niet altijd even geweldig. Ze gaat altijd heel chaotisch en impulsief te werk. Het heeft geen structuur. Het is prima dat ze een eigen stemgeluid heeft, maar ze moet naar mijn mening een paar jaar serieus zangles nemen om te leren grip te krijgen op haar vocale vaardigheden. Het is niet zo dat ze haar identiteit verliest naarmate ze verschillende zangtechnieken leert. Veel muzikanten zijn daar bang voor, maar ze zijn dan gewoon bang voor het onbekende. Ze zijn dan bang dat ze anders over dingen gaan denken. Terwijl die angst onterecht is, want je identiteit verander je niet, je kan idd anders over dingen gaan denken, maar de basis blijft altijd.
Iemand zei tegen me dat Björk's muziek weinig emotie bevat. Vooral in de instrumentale begeleiding. Ik ben daar eens op gaan letten en in veel gevallen ben ik het met hem eens. Ook al is het soms gespeeld met akoestische instrumenten, het lijkt vaak toch geprogrammeerd met de computer. Je hoort geluid en melodie, maar geen dynamiek.
Ook jammer is het dat ze altijd met jan en alleman samenwerkt en te weinig van haarzelf laat horen.
Om nu maar eens wat positiefs over haar te zeggen, ze kan wel heel goed arrangeren. De verschillende instrumentklanken en geluiden in een song zijn altijd goed samengesteld. En Björk gaat altijd innovatief te werk, ze grijpt niet naar succesformules om in de smaak te vallen. Ik denk dat ze heel getalenteerd is, veel meer dan ze van zichzelf bewust is. Ze is ook geen popster vind ik, maar een kunstenares.
Ik ben benieuwd hoe het in de toekomst met haar gaat. Zal ze langzaam maar zeker uit de picture verdwijnen of zal ze opnieuw in de belangstelling komen? En zal ze dan verandert zijn?