En weer wordt de kromme policy eens uit de kast gehaald... Het is inderdaad te zot voor woorden. Maak je eens iets voor een console, wil je dat aan iedereen laten zien... komen een stel overijverige mods om de hoek die het topic op slot gooien, omdat het illegaal is.quote:Op vrijdag 24 september 2004 18:56 schreef Hellrazor het volgende:
xbox homebrew software mag ook niet
Misschien zou je eens ons FB topic moeten lezen met de laatste posts. Na onderling overleg hebben we besloten om een speciaal topic over software op een gemodde console toe te staan als test topic. Om te zien of users zich netjes houden aan de regels. Want dat is namelijk het gevaar van dit soort topics, dat er ineens illegale files gelinked worden.quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:10 schreef MSXUser het volgende:
[..]
En weer wordt de kromme policy eens uit de kast gehaald... Het is inderdaad te zot voor woorden. Maak je eens iets voor een console, wil je dat aan iedereen laten zien... komen een stel overijverige mods om de hoek die het topic op slot gooien, omdat het illegaal is.
Maargoed, deze discussie is al te vaak gevoerd en wordt altijd abrupt afgebroken als je met sterke standpunten komt.
Ehh, nee dus, C64 software is geen freeware. Het valt in de meeste gevallen onder abandonware. Software waar nog steeds copyright op staat, wat al lang niet meer verkocht wordt, maar waarvoor de verjaringstermijn op de copyright nog steeds niet verlopen is (dat is meen ik 25 jaar).quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:23 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
alle c64 applicaties zijn freeware, dus het is gewoon legale software. Je hoeft er trouwens niks voor te modden , want het is officieel uitgebrachte ps2 software begreep ik.
FOUT!!quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:23 schreef Lucille het volgende:
[..]
Misschien zou je eens ons FB topic moeten lezen met de laatste posts. Na onderling overleg hebben we besloten om een speciaal topic over software op een gemodde console toe te staan als test topic. Om te zien of users zich netjes houden aan de regels. Want dat is namelijk het gevaar van dit soort topics, dat er ineens illegale files gelinked worden.
Om bijvoorbeeld die C64 emulator te draaien moet je namelijk wel de beschikking hebben tot een kopie van de Kernal en Basic ROMs en hier zit wel copyright op. Vandaar dat legale emulators die ROM images niet bevatten en je die zelf van je C64 moet halen. Echter, aangezien bijna niemand meer dat ding heeft staan in bruikbare toestand worden de ROM images op het internet (illegaal) aangeboden. Dat willen we hier dus voorkomen, vandaar onze voorzichtigheid.
link?quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
FOUT!!
de kernal en roms van de C64 zijn OFFICEEL vrijgegeven!!! (in tegenstelling tot die van de amiga bijvoorbeeld) een c64 emulator is 100% legaal!!
quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:23 schreef Lucille het volgende:
[..]
Misschien zou je eens ons FB topic moeten lezen met de laatste posts. Na onderling overleg hebben we besloten om een speciaal topic over software op een gemodde console toe te staan als test topic. Om te zien of users zich netjes houden aan de regels. Want dat is namelijk het gevaar van dit soort topics, dat er ineens illegale files gelinked worden.
Om bijvoorbeeld die C64 emulator te draaien moet je namelijk wel de beschikking hebben tot een kopie van de Kernal en Basic ROMs en hier zit wel copyright op. Vandaar dat legale emulators die ROM images niet bevatten en je die zelf van je C64 moet halen. Echter, aangezien bijna niemand meer dat ding heeft staan in bruikbare toestand worden de ROM images op het internet (illegaal) aangeboden. Dat willen we hier dus voorkomen, vandaar onze voorzichtigheid.
sorrie van mn stevige reactie!quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:29 schreef Lucille het volgende:
[..]
link?
Geeft nietquote:Op vrijdag 24 september 2004 19:38 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
sorrie van mn stevige reactie!![]()
Ik heb de laatste tijd geen C64 emulator meer gedownload, maar degene die ik heb gezien hadden dus geen ROMs vanwege de copyright. Dit was wel 1.5 jaar geleden, dus als de ROMs zijn vrijgegeven, dan ben ik wel benieuwd naar het officiele statement.quote:ik heb het gelezen ergens, ik meen op het sunet netwerk dat alle c64 software, maar ook de roms en kernal de copyrights vrijgegeven waren.
ik kan ff geen linkje vinden, maar je moet me in deze geloven... je kan het overigens ook wel afleiden uit het feit dat in alle c64 emulators de roms in de source zitten en op alle legale en grote ftp's de software te vinden is...
Zoals ik al zei in tegenstelling tot systemen waar wel copyright is (macintosh, amiga) waar je de roms en het besturingssysteem WEL apart moet inladen, omdat die door copyright niet meegegeven mogen worden met de emulator...
Vooral de Engelsen hebben destijds de markt verpest door massaal Spectrum conversies voor de MSX op de markt te brengen. Er hoefden maar een paar routines te worden herschreven om het te laten werken. Resultaat: Spellen met 1 kleurige sprites en hooguit 4 of 6 kleuren voor de rest van het spel (soms zelfs 2). Verder beroerde music replay routines en een gigantische overhead aan nutteloze data (of hele slechte code... wat in 1 instructie kon, deden zij in volledige subroutines). In Engelse bladen werd menig Japans MSX1 spel als MSX2 aangemerkt. De spellen uit Japan waren stukken duurder, maar ook vele, vele malen beter (en daar wordt nog steeds grof geld voor betaald).quote:Op vrijdag 24 september 2004 21:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik las altijd met plezier de colommen van Wammes Witkop in msx magazine die het niet kon hebben dat de msx gewoon inferieur was in bepaalde opzichten... de msx is nooit verder gekomen dan irritant meerstemmig gepiep terwijl de c64 een lust voor het oor was... terwijl de msx games maar bleven schokkeren waren de c64 games en demo's vloeiend en indrukwekkend.
heel simpel, je kan gewoon een diskimage, of tapeimage aanmaken op je harde schijf. De software staat allemaal in imagevorm op internet, dus die kan je gewoon gebruiken.. en ook hele moeilijke spellen werken gewoon, de virtuele diskdrive gedraagt zich precies als een echte 1541. (dus ook net zo traag!) Er zijn ook truuks om met speciale kabels een echte 1541, of 1570/71/81 op je rs232 aan te sluiten. Je kan echter ook cardridge images downloaden en attachen aan je virtuele c64 (zoals poercardridge, final cardridgeIII, etc..) om je virtuele 1541 sneller te maken , net als in het echt.quote:Op vrijdag 24 september 2004 23:53 schreef MSXUser het volgende:
Ontopic: Vraag me trouwens af hoe die emulator omgaat met disk images en dan vooral de schrijfacties. Waarschijnlijk kun je deze nu alleen maar vanaf memory card draaien, gezien support voor een HD nog ontbreekt.
Dan zit je nog met beveiligingen van software (ze waren destijds creatief met timing, niet geformatteerde sectoren/tracks, enz...). Er zijn emulatoren die in ieder geval een aantal protectieschema's correct weten af te handelen. Gezien dit nog een vrij vroege versie is, heb ik zo m'n twijfels.
Denk overigens wel dat dit een heel aardige emulator gaat worden (als je naar de officiële 'port' kijkt, wordt er erg veel ondersteund).
Pff, ik vind het gebruiken van oude rommetjes niet zo erg, maar dit is natuurlijk complete onzin. Alleen de uitgevers van de afzonderlijke spellen kunnen ze per titel vrijgeven, er is niet een bepaalde instantie die 'officieel' alle roms vrij kan geven, zelfs commodore niet.quote:Op vrijdag 24 september 2004 19:26 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
[..]
FOUT!!
de kernal en roms van de C64 zijn OFFICEEL vrijgegeven!!! (in tegenstelling tot die van de amiga bijvoorbeeld) een c64 emulator is 100% legaal!!
Dat zou best kunnen, maar er waren talloze andere uitgeverijen die software (games) voor de c64 en amiga uitgaven, die kunnen niet pardoes allemaal door iets of iemand zijn 'vrijgegeven'.quote:Op zaterdag 25 september 2004 14:09 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
commodore en alle opvolgers zijn failliet.. hetgeen dat wel is overgenomen en waar nog patenten op rusten is de amiga intelligentia en de merknaam commodore.. de c64 en alles wat daar bij hoort rusten geen patenten meer op, dat weet ik echt 100% zeker.
Ik bedoelde de (optionele) hard disk in de PlayStation. Als je wat wilt opslaan is het natuurlijk handig dat het ook kan. Op de X86 port werkt dat in ieder geval primaquote:Op zaterdag 25 september 2004 10:24 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Harde schijf support is op een c64 niet interessant, omdat niemand een harde schijf gebruikte op een c64. draai de pc versie dan eens van de emulator en draai wat software, kun je zelf zien.. de compatibiliteit is uitstekend!
Sommige bedrijven zijn enorm halsstarrig als het gaat om vrijgeven van software (Microsoft onder andere). Anderen geven het niet vrij, maar gedogen het verspreiden van oude software. Het laatste is eigenlijk de meest voorkomende optie.quote:Op zaterdag 25 september 2004 16:20 schreef Mxyzptlk het volgende:
Dat zou best kunnen, maar er waren talloze andere uitgeverijen die software (games) voor de c64 en amiga uitgaven, die kunnen niet pardoes allemaal door iets of iemand zijn 'vrijgegeven'.
wat dacht je van common sense ? C64 wordt niet meer verkocht om die reden kan er ook niet meer aan verdiend worden dus waarom zou een stukje nostalgie verboden zijn ? het is alleen maar een eerbetoon aan Commodorequote:Op vrijdag 24 september 2004 19:29 schreef Lucille het volgende:
[..]
link?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |