Moet je eens zien wat een poepfabriek op pootjes een hond wordt als hij blikvoer krijgtquote:Op vrijdag 24 september 2004 13:18 schreef stigchel het volgende:
Er staat ook op dat een volwassen kat 4 zakjes (a 100 gram) per dag zou moeten eten (ik wil niet eens denken aan de gifwolk die dat veroorzaakt)
Gewoon de supermarktmerken: Whiskas, Felix en Gourmet.quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:29 schreef stigchel het volgende:
En welke brokjes geef jij dan?
Dat het bijna alleen water is, wil niet meteen zeggen dat ze er niks aan hebben. Hoe denk denk je dat het komt dat veel katten tegenwoordig blaasgruis en nierproblemen hebben? Juist, ze leven voornamelijk op droge brokjes en drinken uit zichzelf veel te weinig water. In het wild eten ze ook voer wat voor 80% uit water bestaat (namelijk vlees).quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:14 schreef Nonneke het volgende:
Natvoer is voornamelijk water. Ze hebben er dus eigenlijk geen zak aan, want het voegt niks toe ofzo, ja ze vinden het geweldig lekker, das het enige
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten. Maar goed, die stank straft je dan eigenlijk wel een beetje.quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:56 schreef erodome het volgende:
Die aldi brokjes zijn afschuwelijk slecht voor je kat, werken dingen als blaasgruis e.d. in de hand en ze gaan ervan stinken idd...
Toen wij hier een periode echt crisis hadden hebben we ze ook gebruikt even en onze katten meurde toen ook.
Koop betere brokken en de stank zal verminderen....
Je hoeft ook niet gelijk naar de bere dure merken hoor, maar 1 klasse beter scheelt al heel veel gedoe...quote:Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef stigchel het volgende:
Ik ga zo maar even langs de dierendump om nieuw voer uit te kiezen dan. Toch jammer dat aldi voer zo slecht is, voor 1,69 per 1,5 kilo kan je nog eens een handje extra geven. Iams of royal canin is maar 9 keer duurder, er moet ergens verschil in zitten. Brokjes zien er ook lekkerder uit.
We moesten toen geld lenen voor luiers(onverwacht ineens werkeloos geworden), was ook maar voor een maandje, dus dan is het wel te doen....quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:48 schreef Laton het volgende:
[..]
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten. Maar goed, die stank straft je dan eigenlijk wel een beetje.![]()
Dus er is wel versvlees voor katten? Bij de dierenwinkel ligt er alleen maar hondenvoer in de vriezerquote:Op vrijdag 24 september 2004 16:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat is versvoer uit de vriezer, verkrijgbaar van verschillende bedrijven: Carnibest, Bandit, Prins TotalCare.
Tja het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af, maar je kan niet gaan generaliseren.quote:Op vrijdag 24 september 2004 15:48 schreef Laton het volgende:
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten.
Ik was al eens naar Carnibest op zoek geweest voor mijn hond. Bij mij in de buurt wordt het helaas niet verkocht. Ik heb ook geen auto dus wat verderweg Carnibest halen is helaas ook geen optie. Met de trein is dat geen doen helaasquote:Op vrijdag 24 september 2004 16:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kijk maar eens op http://www.carnibest.nl. Dit is het beste versvoer dat verkrijgbaar is (voor zowel hond als kat) en het is niet heel duur. Er zijn veel verkooppunten, maar niet in dierenwinkels. Meestal bij particulieren of kennels e.d.
Het is hier wel eens voorgekomen dat we zo krap zaten dat we moesten kiezen wie er die dag te bikken kreeg: wij of de katten. Gelukkig hoor je het gerommel van je eigen maag niet boven het tevreden uitbuikgespin van een kat uitquote:Op vrijdag 24 september 2004 15:48 schreef Laton het volgende:
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten.
Dat gaat nog wel ja...maar van de regen in de drup he..heb je luiers voor je kind..stinkt het alsnog door de katquote:Op vrijdag 24 september 2004 15:57 schreef erodome het volgende:
[..]
We moesten toen geld lenen voor luiers(onverwacht ineens werkeloos geworden), was ook maar voor een maandje, dus dan is het wel te doen....
Ik zou toch eens met een leverancier bellen als ik jou was. Er zijn er een heleboel die tegen een kleine meerprijs bezorgen!quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:14 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Ik was al eens naar Carnibest op zoek geweest voor mijn hond. Bij mij in de buurt wordt het helaas niet verkocht. Ik heb ook geen auto dus wat verderweg Carnibest halen is helaas ook geen optie. Met de trein is dat geen doen helaas
Daar zal ik eens naar opzoek gaan. Dat het wat duurder is kan me niks schelen. Hond krijgt nu Duck.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
En Energique? Dat wordt in veel gewone dierenwinkels verkocht. Is wel duurder en wat minder van kwaliteit, maar het is wel volledig vers en zonder rotzooi.
Daar ben ik me over aan het inlezen maar ik denk niet dat dat iets voor mij is.quote:Een andere mogelijkheid is het zelf samenstellen van het dieet van je honden/katten met vers vlees, slachtafval, botten e.d.
Duck is ook prima voer.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:24 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Daar zal ik eens naar opzoek gaan. Dat het wat duurder is kan me niks schelen. Hond krijgt nu Duck.
[..]
Daar ben ik me over aan het inlezen maar ik denk niet dat dat iets voor mij is.
quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Nee, "barf-en" is ook niet helemaal mijn ding. Ben zelf namelijk vegetariër.![]()
Een eyeopener dat filmpje.quote:Op vrijdag 24 september 2004 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Hier het linkje met de uitzending over petfood:
http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/petfood.html
En even gezond! Zorg wel dat je ze regelmatig runderhuid o.i.d. geeft om op te kauwen, want als ze geen botten krijgen, zullen ze eerder last krijgen van tandsteen e.d. Er is een bedrijf waar je online runderhuid zonder toevoegingen kunt bestellen.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:36 schreef Spindizzy het volgende:
[..]Ik ook. Ik voelde me heel ongemakkelijk bij al die foto's van echte vuile pens enzo
Lang leve Rodi Pensschijven... Heerlijk onherkenbaar en nauwelijks stinkend
![]()
Ik had precies dezelfde ervaring als jij toen ik die aflevering zag. Vandaar dat ik hier vurig aan het pleiten was voor versvoer. Veel goedkoper dan al die zgn. premium-merken en het scheelt je nog dierenartskosten ook!quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:38 schreef nikky het volgende:
[..]
Een eyeopener dat filmpje.
Ik voel me flink genaaidMag ik dat zeggen?
Denk je ook je kat het beste te geven ook al is-het-wel-wat-duur. Verdorie wij willen toch ook het lekkerste en het beste voor onzelf en nu kom ik erachter dat ik mijn katjes tekort heb gedaan.
Die folder die de professor op een gegeven moment vastheeft. ( witte voorkant met blauwe hond/poes erop.biologiche rommel) Dat voer kost 28 euro de 5 kiloEn wie was zo stom om die te kopen?
op aanraden van de dierenarts dat wel.... maar goed.... er zit dus geen flikker in
Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt voor alle adviezen. Ik heb mijn hond nog niet zolang en het is mijn eerste hond dus ik moet nog een hoop dingen leren. Alle tips zijn dus welkomquote:Op vrijdag 24 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er is een bedrijf waar je online runderhuid zonder toevoegingen kunt bestellen.
En is het ook niet zo dat dierenartsen door vertegenwoordigers lekker gemaakt worden met allerlei kadootjes en weet ik wat om vooral maar een bepaald merk voer te promoten? Dat idee krijg ik wel eens in ieder geval.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dierenartsen krijgen trouwens nauwelijks voedingsleer en weten er geen zak vanaf. Ze zullen altijd een commercieel voer aanraden, "want dat is compleet".
Mijn e-mail staat in m'n profiel, dus als je dat bedrijf wilt weten, mail me dan even (heb hier al te veel 'reclame' gemaakt voor van alles). En als je nog andere dingen wilt weten, mag je me ook mailen. En barfplaats is ook altijd een zeer goede bron van informatie.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:44 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt voor alle adviezen. Ik heb mijn hond nog niet zolang en het is mijn eerste hond dus ik moet nog een hoop dingen leren. Alle tips zijn dus welkom
En dat antwoord had ik in 5 minutenquote:Beste Nikky,
Hondenhamburgers:
De fabrikant heet Firma Energique, we hebben geen verkoopgegevens, maar die zijn vast op internet te vinden.
Wij zijn tv-makers geen voedselvoorlichters, daarvoor moet je bij de VWA zijn http://www.vwa.nl
Veel succes,
De opleiding wordt door de farmaceutische industrie zwaar gesponsord (dus geen aandacht voor homeopathie e.d.). In de kantine schijnen posters van de bekende voermerken te hangen. Ik geloof niet dat de petfoodindustrie de faculteit sponsort, maar de beweringen van de voederfabrikanten worden zeker niet in twijfels getrokken.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:46 schreef Spindizzy het volgende:
[..]
En is het ook niet zo dat dierenartsen door vertegenwoordigers lekker gemaakt worden met allerlei kadootjes en weet ik wat om vooral maar een bepaald merk voer te promoten? Dat idee krijg ik wel eens in ieder geval.
Ik zou wel eerder Carnibest dan Energique kopen als je van plan bent versvoer te gaan kopen. Carnibest is beter en goedkoper. Energique wordt supersnel ingevroren waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Op zich is het wel een goed voer, maar als je toevallig in de buurt Carnibest kunt krijgen, is dat een betere keus.quote:Op vrijdag 24 september 2004 16:49 schreef nikky het volgende:
Ik had een mailtje gestuurd naar de rvu :
[..]
En dat antwoord had ik in 5 minuten![]()
Maar die site van vwa kan ons ook vast wel wat meer vertellen
Dat is een goeie tip!quote:Op zaterdag 25 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het kotsen wordt vaak veroorzaakt doordat de zuurgraad van de maag helemaal verpest is. En dat komt weer door het hoge gehalte aan granen en andere plantaardige producten in het voer.
Je kunt veel beter verse vis geven dan vis uit blik. Daar zit namelijk zout in en dat is erg slecht, vooral als een kat normaal al brokjes krijgt. Je verhoogt er het risico op blaas- en nierstenen mee. Verse vis wordt door de meeste katten heel lekker gevonden. Je kunt gewoon bij de visboer om viskoppen e.d. vragen. Kun je ook makkelijk invriezen, dan kun je het ongeveer een jaar bewaren.
Vis is echt een no-no in het barf-dieet van een kat.quote:Op zaterdag 25 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het kotsen wordt vaak veroorzaakt doordat de zuurgraad van de maag helemaal verpest is. En dat komt weer door het hoge gehalte aan granen en andere plantaardige producten in het voer.
Je kunt veel beter verse vis geven dan vis uit blik. Daar zit namelijk zout in en dat is erg slecht, vooral als een kat normaal al brokjes krijgt. Je verhoogt er het risico op blaas- en nierstenen mee. Verse vis wordt door de meeste katten heel lekker gevonden. Je kunt gewoon bij de visboer om viskoppen e.d. vragen. Kun je ook makkelijk invriezen, dan kun je het ongeveer een jaar bewaren.
Bron: http://www.felinefuture.com/nutrition/fish.phpquote:Although our feline companions seem have a real taste for all things fishy, fish is in fact not a natural food for the species. Obviously it is the scent that makes these foods so appealing to felines, perhaps triggering some instinctive craving, not unlike a human's craving for greasy, baked goods. However, it could just as well be a learned taste preference. Many domestic cats raised in close contact with humans have exposure to fish from early on, predominantly through commercial foods containing fish meal as a protein source, as well as treats and table scraps*. Also, the stereotype teaches people that cats like fish, who then feed their cats fish, and the cats in turn prove their care giver right by developing a taste for it. That cats don't only eat what is good for them, but also posses the ability to learn taste preferences is indisputable. Every day in households all over the world the true carnivore cat behaves very much like an omnivore, stealing muffins and bread, or indulges in fruit and vegetables, often even ingesting things outright harmful like chocolate or tomatoes.
Care givers have to accept that no favour is done for the cat by feeding fish as a main staple.
Fish, no matter if whole, dressed, raw, cooked, or canned will cause nutritional deficiency of some kind, which in turn will eventually lead to serious disease.
If fish is to be included in the meal plan of the domestic cat, one may only do so sparingly as treats, or to entice a sick cat to eat. Other than that, the story of fish and cats shall remain a fairytale
Ik gebruik dit recept: http://www.blakkatz.com/recipes.pdfquote:Op zaterdag 25 september 2004 20:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat bedoel je trouwens met supplementen? Als je een goed barf-dieet samenstelt, hoef je helemaal geen supplementen te geven. Vlees, hartjes en levertjes klinkt mij vrij eenzijdig in de oren, maar ik heb me niet heel erg verdiept in barfen voor de kat. Eerst maar eens zien dat ik 'm aan de Carnibest krijg...
Hier is men het volgens mij nog niet over eens. Katten zijn pure carnivoren en eten de maaginhoud van hun prooi doorgaans niet op. Bij wolven en andere hondachtigen weet men het nog niet precies. Maar er was laatst wel een documentaire op Discovery waarin wilde honden een prooi verorberden. Voordat de maag werd opgevroten, werd deze geschud waardoor de meeste inhoud eruit vloog. In ieder geval bestaat de maaginhoud doorgaans niet uit granen, maar uit planten zoals gras e.d.quote:Op zaterdag 25 september 2004 21:16 schreef erodome het volgende:
Het gaat niet zozeer om verschillende soorten vlees, maar om maaginhoud van de "prooi"....
Een hond of kat kan niet alleen op vlees leven, granen en grassen e.d. krijgen ze ook binnen via de maaginhoud van de prooi, waar het voorverwerkt is zodat het te verteren is voor het roofdier.
Ook eet zowat elk roofdier in het wild wel wat aan grassen, planten, bessen en ander plantaardig spul, enerzijds om de darmflora goed op peil te houden, anderszijds om een goede complete voeding te hebben.
Dat een roofdier dus geen plantaardig spul mag is gewoonweg niet waar...
Dat is inderdaad de ideale manier, ja. En er zijn ook mensen die dat doen. Maar het is helemaal niet nodig om dit te doen, want kant-en-klaar versvlees bevat de hele prooi.quote:Barfen e.d. wordt ook wat te heilig neergezet, wil je het echt goed doen, koop dan 10 konijnen en ga zelf konijnen fokken, als ze lekker vet zijn slacht je ze en geef je ze aan je hond...
Hmja, ik denk dat die supplementen net dat kleine beetje extra toevoegen wat katten in de natuur misschien in mindere mate binnenkrijgen. Zoveel zit er ook niet in, op een paar pond vlees voeg je een paar grammetjes supplementen toe. De vitamine E is er trouwens voor om te voorkomen dat het vlees te snel gaat oxideren.quote:Op zaterdag 25 september 2004 20:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Valt er dan geen dieet samen te stellen waarbij je geen supplementen hoeft samen te stellen? Ik zou denken dat als je varieert in prooidieren en zorgt dat alle prooidierdelen in de juiste verhoudingen in het dieet stopt, dat er dan geen toevoegingen nodig zijn. Een kat in de natuur eet toch ook geen vitaminepilletjes?
NIet bedoeld als kritiek, hoor, maar ik vraag me gewoon af of het wel nodig is om supplementen te gebruiken...
Wat mijn katten vangen vreten ze toch echt met huid en haar op, nou ja, het haar plukken ze zo goed en kwaad als het gaat wel weg...quote:Op zaterdag 25 september 2004 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Hier is men het volgens mij nog niet over eens. Katten zijn pure carnivoren en eten de maaginhoud van hun prooi doorgaans niet op. Bij wolven en andere hondachtigen weet men het nog niet precies. Maar er was laatst wel een documentaire op Discovery waarin wilde honden een prooi verorberden. Voordat de maag werd opgevroten, werd deze geschud waardoor de meeste inhoud eruit vloog. In ieder geval bestaat de maaginhoud doorgaans niet uit granen, maar uit planten zoals gras e.d.
[..]
Dat is inderdaad de ideale manier, ja. En er zijn ook mensen die dat doen. Maar het is helemaal niet nodig om dit te doen, want kant-en-klaar versvlees bevat de hele prooi.
quote:De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit zijn ingedeeld bij de vleeseters is hun eetgedrag meer dat van een alleseter. In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitamines en mineralen).
Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.
quote:Puur vlees, het beste eten voor een hond??
NEE, zoals blijkt uit het voorafgaande is dit zeker niet waar. Een maaltijd die alleen uit vlees bestaat bevat onvoldoende hoeveelheden én de verkeerde verhoudingen van bepaalde vitaminen en mineralen. Vlees bevat namelijk weinig calcium (kalk) en relatief veel fosfor. Wanneer deze onjuiste calcium-fosfor verhouding niet gecorrigeerd wordt, kan dit leiden tot het zgn. all-meat-syndroom, een ziektebeeld waarbij o.a. ontkalking van de botten optreedt. Met name bij jonge, opgroeiende honden kan dit rampzalige gevolgen hebben. Een maaltijd die alleen maar bestaat uit vlees moet dus altijd aangevuld worden met vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheid en in de juiste verhouding. Ook het bekende "met de pot meeëten" is voor de hond niet gezond. Tafelresten bevatten te weinig eiwitten, onvoldoende vitaminen en mineralen, maar daarentegen vaak wel teveel vetten.
Het is niet eenvoudig om zelf een uitgebalanceerde maaltijd voor uw hond samen te stellen, die alle benodigde eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheden en verhoudingen bevat. Fouten zijn zo gemaakt en zowel teveel als te weinig van de belangrijke voedingsstoffen kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Daarom kunt u uw hond het beste een complete kant-en-klare hondenvoeding geven. Uw hond krijgt dan een volledige, uitgebalanceerde voeding, die alles bevat wat hij nodig heeft. U hoeft hieraan dus niets meer toe te voegen. Bovendien is het makkelijk in gebruik en spaart het u een hoop zorg en tijd.
Jeetje ero, wat een verhaalquote:Op zaterdag 25 september 2004 23:09 schreef erodome het volgende:
Dus nu maar heel erg hoogwaardig energierijk voer gebruiken, ook al schuilen daar ook risiko's in omdat doh niet meer piepjong is(lever en nieren).
En als dat niet ukt dan toch maar die steroide shot.
Zet gewoon een bakje voer neer dat je bijvult als het leeg is. Katten eten tot ze genoeg hebben gehad en de rest laten ze staan tot ze weer honger hebben. Bak vers water ernaast en klaar ben jequote:Op maandag 27 september 2004 12:35 schreef stigchel het volgende:
Ik vind het gewoon te weinig. Ze zal er echt niet aan onder door gaan, maar volgens mij heeft ze gewoon de hele dag honger. Ik vind dat zielig.
Tnxxxxxxxxx, ik ga daar even gluren e.d.quote:Op zaterdag 25 september 2004 23:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Misschien moet je eens bij Tannetje Koning langsgaan: http://www.holistischedierenartsen.nl/default.asp
Dat verschilt ook per kat denk ik, mijn kat zal nooit meer dan 1 blikje whiskas eten per dag, zelfs niet als ik haar een grote schaal zalm of rosbief zou geven.quote:Op maandag 27 september 2004 12:49 schreef stigchel het volgende:
Hmm, mij is juist met klem afgeraden te blijven voeren, want katten blijven eten. Op die manier krijgen ze veel te veel binnen per dag.
Hmmm, dat zou je even moeten uitproberen dan. De mijne eten alleen brokjes als ze honger hebben.quote:Op maandag 27 september 2004 12:49 schreef stigchel het volgende:
Hmm, mij is juist met klem afgeraden te blijven voeren, want katten blijven eten. Op die manier krijgen ze veel te veel binnen per dag.
Kan ik me iets bij voorstellen, gezien het feit dat 'to barf' kotsen betekent. Ik heb ook al eens geprobeerd uit te zoeken wáaárom ze het zo genoemd hebben, maarreh... Kweenie. Het staat voor Bones and Raw Food.quote:Op maandag 27 september 2004 12:35 schreef stigchel het volgende:
Ik ga nu de barf sites lezen. De term barf roept bij mij hele andere associates op dan lekker eten, het tegenovergestelde.
Versvoer voor katten is doorgaans niet te koop in reguliere dierenwinkels. Je zou eens kunnen vragen of ze Prins TotalCare voor je kunnen bestellen, maar die kans is niet groot.quote:Op maandag 27 september 2004 12:49 schreef stigchel het volgende:
Waar koopt iedereen hier z'n of haar versvoer dan? Heeft de Jumper een assortimentje wat aan te raden is?
Ze komt ook veel op barfplaats (Tannetje dan, één van de dierenartsen daar) en ze bereikt vaak heel goede resultaten met dieren die door de reguliere dierenartsen zijn opgegeven of waarvan men niet kan achterhalen wat er nou precies mis mee is.quote:Op maandag 27 september 2004 13:45 schreef erodome het volgende:
[..]
Tnxxxxxxxxx, ik ga daar even gluren e.d.
Woon je dan zo afgelegen? Er zijn toch best wel veel verkooppunten en veel doorverkopers bezorgen ook aan huis...quote:Op donderdag 30 september 2004 15:29 schreef stigchel het volgende:
Punt is, ik voel veel voor rouwvoer (het is toch dood he), maar het is gewoon nergens te krijgen. Daar moet ik dan zo enorm veel extra moeite voor doen. De kost gaat tenslotte voor de baat uit.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |