abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22171951
Het is echt te erg. En vooral omdat het scheetjes van niets zijn. Je hoort het niet eens, maar stinken. Ik vraag me echt af hoe het kan.

Nou las ik laatst dat dat door het eten komt. Sommige brokjes zijn speciaal anti stink.

Nou vroeg ik me af hoe dat bij andere kattenbedienden gaat.

Ik geef haar brokjes van de aldi (lucky cat of zo) en 1 zakje whiskas natte brokjes (je kent ze wel).
Ik denk dat het de brokjes zijn.

Iemand ervaringen? De zak is nu leeg dus ik moet toch nieuw kopen.
pi_22171984
Katten schijnen meer te stinken van nat voer. Ook de ontlasting stinkt meer.
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:06:15 #3
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22172093
Het komt door het natvoer. Is stiekum ook helemaal niet goed voor je kat en het is slecht voor haar tandjes.

Mijne krijgen ook wel natvoer maar dat is echt maar heel weinig. Gewoon omdat ze het zo ontzettend lekker vinden en noodgedwongen omdat ze anders de godganse dag bij de over buurvrouw voor de deur gaan rondhangen. Dat mens zet elke dag bakken vol blikvoer buiten om zwerfkatten eten te geven en ze vindt het heel raar dat andere katten er ook van eten

Maar goed, met mate dus
Nothing is ever easy Zeddicus Zu'l Zorander (Wizard's First Rule)
Go then, there are other worlds than these Jake (The Gunslinger)
pi_22172214
Hmm, slecht kan het toch niet zijn. Als hoofdbestandsdeel misschien, maar ze krijgt maar 1 van de drie maaltijden natvoer. Als het slecht was had whiskas het niet verkocht, denk ik dan. Then again, volgens mij verkopen Iams en Royal Canin (de toppers) geen natvoer, hmmmm.

Maar goed, ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik haar om de andere dag natvoer geef.
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:14:29 #5
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_22172315
Natvoer is voornamelijk water. Ze hebben er dus eigenlijk geen zak aan, want het voegt niks toe ofzo, ja ze vinden het geweldig lekker, das het enige
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_22172398
nou nou, in mijn natvoer zit toevallig wel echt konijn en echte zalm en zo hoor, toevallig.
Nooit geweten dat zalm, konijn, kip, rund en krab er allemaal hetzelfde uitzien trouwens.

Er staat ook op dat een volwassen kat 4 zakjes (a 100 gram) per dag zou moeten eten (ik wil niet eens denken aan de gifwolk die dat veroorzaakt) terwijl droge brokjes maar 60 gram is.

Toch vreemd dan dat je daar in de winkel helemaal niet op geattendeerd wordt. Ik weet zeker dat er duizenden katten alleen maar blikjes en zakjes krijgen. Toch zielig.
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:27:05 #7
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22172600
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:18 schreef stigchel het volgende:

Er staat ook op dat een volwassen kat 4 zakjes (a 100 gram) per dag zou moeten eten (ik wil niet eens denken aan de gifwolk die dat veroorzaakt)
Moet je eens zien wat een poepfabriek op pootjes een hond wordt als hij blikvoer krijgt

Ik geloof trouwens nooit ene donder van de hoeveelheid die de fabrikant voorschrijft. Die moet er zijn brood mee verdienen dus natuurlijk moet je kat dan 4 van die stervensdure zakjes per dag hebben. Ik heb drie katten, dat zouden 12 zakjes per dag zijn. Al zou ik willen dat kan ik niet eens betalen joh. Dus krijgen ze gewoon de hele dag door droge brokken en 's avonds alledrie een pietepeuterig beetje blikvoer voor het lekker. Hun tussendoortjes vangen ze buiten zelf (muisjes) en ze doen het al jarenlang hartstikke goed hierop. Zijn gezonde, speelse, niet stinkende en blije katten die goed op gewicht zijn
pi_22172653
En welke brokjes geef jij dan?
pi_22172698
De drie katten die hier rondlopen krijgen ook alleen maar droogvoer en 1 x per dag, in de vroege avond, een beetje blikvoer. En echt last van scheten hebben ze niet.
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:32:49 #10
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22172738
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:29 schreef stigchel het volgende:
En welke brokjes geef jij dan?
Gewoon de supermarktmerken: Whiskas, Felix en Gourmet.
pi_22172946
Hier meng ik ook van allerlei pakken droogvoer in een grote bak, heeft ze een lekkere mix.
De dierenarts bevool me die enorm dure merken aan, maar dat is allemaal flauwekul.

(Is ooit een item geweest over dierenvoer bij keuringsdienst van waarde)
pi_22173090
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:14 schreef Nonneke het volgende:
Natvoer is voornamelijk water. Ze hebben er dus eigenlijk geen zak aan, want het voegt niks toe ofzo, ja ze vinden het geweldig lekker, das het enige
Dat het bijna alleen water is, wil niet meteen zeggen dat ze er niks aan hebben. Hoe denk denk je dat het komt dat veel katten tegenwoordig blaasgruis en nierproblemen hebben? Juist, ze leven voornamelijk op droge brokjes en drinken uit zichzelf veel te weinig water. In het wild eten ze ook voer wat voor 80% uit water bestaat (namelijk vlees).
...
pi_22173254
Die aldi brokjes zijn afschuwelijk slecht voor je kat, werken dingen als blaasgruis e.d. in de hand en ze gaan ervan stinken idd...

Toen wij hier een periode echt crisis hadden hebben we ze ook gebruikt even en onze katten meurde toen ook.

Koop betere brokken en de stank zal verminderen....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_22173304
Hier het linkje met de uitzending over petfood:

http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/petfood.html
pi_22173389
Aldi voer is beroerd, de stoffen die in dierenvoer zitten kan je op verschillende manieren verkrijgen, nu is school alweer lang geleden dus ik weet het niet uit mijn hoofd meer allemaal, maar er zit wel degelijk verschil in kwaliteit....

Veel wat goedkopere merken zijn prima, maar de hele goedkope zoals aldi voer zijn gewoon zwaar beroerd...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_22173720
Mijn pers is (na 15 jaar) ondertussen naar het duurste voer gegroeid.

Voor minderdan Royal Canin senior droogvoer en dagelijks Sheba/Gourmet kleine bakjes natvoer doet ze het niet. Krijgt ze minder (duur) spul is ze niet te harden! Blijft maar mauwen. Maar krijgt ze het wel is ze de liefste poes die ik ken (echt waar).

Van stinken heb ik nog nooit last gehad. Behalve als ik de kattenbak wat te lang onverschoont laat dan
Gisteren is verleden tijd, maar morgen komt nooit. Leef vandaag!
pi_22174022
Ik ga zo maar even langs de dierendump om nieuw voer uit te kiezen dan. Toch jammer dat aldi voer zo slecht is, voor 1,69 per 1,5 kilo kan je nog eens een handje extra geven . Iams of royal canin is maar 9 keer duurder, er moet ergens verschil in zitten. Brokjes zien er ook lekkerder uit.
pi_22175904
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:56 schreef erodome het volgende:
Die aldi brokjes zijn afschuwelijk slecht voor je kat, werken dingen als blaasgruis e.d. in de hand en ze gaan ervan stinken idd...

Toen wij hier een periode echt crisis hadden hebben we ze ook gebruikt even en onze katten meurde toen ook.

Koop betere brokken en de stank zal verminderen....
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten. Maar goed, die stank straft je dan eigenlijk wel een beetje.
underground forever baby
pi_22176068
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:25 schreef stigchel het volgende:
Ik ga zo maar even langs de dierendump om nieuw voer uit te kiezen dan. Toch jammer dat aldi voer zo slecht is, voor 1,69 per 1,5 kilo kan je nog eens een handje extra geven . Iams of royal canin is maar 9 keer duurder, er moet ergens verschil in zitten. Brokjes zien er ook lekkerder uit.
Je hoeft ook niet gelijk naar de bere dure merken hoor, maar 1 klasse beter scheelt al heel veel gedoe...
pi_22176113
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:48 schreef Laton het volgende:

[..]

Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten. Maar goed, die stank straft je dan eigenlijk wel een beetje.
We moesten toen geld lenen voor luiers(onverwacht ineens werkeloos geworden), was ook maar voor een maandje, dus dan is het wel te doen....
  vrijdag 24 september 2004 @ 15:59:48 #21
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22176173
Ik weet niet of je een Jumper in de buurt hebt? Daar haal ik eens per maand een 4 kilozak. Er is altijd wel iets in de aanbieding van de merken die ik gebruik en dan betaal je een euro of 8-9. Met een zo'n zak doe ik met drie katten ongeveer een maand.
pi_22176225
Heel veel katten laten heel vieze scheten. Dit komt door het commerciële kattenvoer dat feitelijk totaal ongeschikt is voor katten. Een kat is een carnivoor. Kattenvoer bestaat voor ongeveer 70% uit granen, soja en ander plantaardige bagger. Daar kan een kat drie keer niks mee. Het is een aanslag op zijn verteringsstelsel en het zorgt voor allerlei kwalen (blaasstenen, huidproblemen etc.) Hetzelfde geldt voor hondenvoer, dat ook niet geschikt is voor honden. Duurder voer is nauwelijks beter.

Het enige voer dat ècht goed is voor een kat (of een hond), is voer dat voor minimaal 90% uit 'prooi' bestaat. Dat is versvoer uit de vriezer, verkrijgbaar van verschillende bedrijven: Carnibest, Bandit, Prins TotalCare. Allemaal te vinden op Internet. Als je meer info wilt over voer dat ècht goed is voor je huisdier, kijk dan eens op http://www.barfplaats.nl.
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:03:41 #23
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22176258
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:02 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Dat is versvoer uit de vriezer, verkrijgbaar van verschillende bedrijven: Carnibest, Bandit, Prins TotalCare.
Dus er is wel versvlees voor katten? Bij de dierenwinkel ligt er alleen maar hondenvoer in de vriezer
pi_22176359
Er is zeker versvoer voor katten. Niet alle katten willen er echter aan. Ze zijn namelijk verslaafd aan de enorme hoeveelheden smaakstoffen in commercieel voer. Die worden erin gestopt omdat katten nu eenmaal geen granen en soja lusten.

Kijk maar eens op http://www.carnibest.nl. Dit is het beste versvoer dat verkrijgbaar is (voor zowel hond als kat) en het is niet heel duur. Er zijn veel verkooppunten, maar niet in dierenwinkels. Meestal bij particulieren of kennels e.d.

Bij grotere hoeveelheden Carnibest krijg je korting. Ik heb er speciaal een tweedehands vriezer voor aangeschaft.
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:07:45 #25
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22176368
quote:

Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten.
Tja het hangt natuurlijk helemaal van de situatie af, maar je kan niet gaan generaliseren.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:14:06 #26
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22176511
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:07 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Kijk maar eens op http://www.carnibest.nl. Dit is het beste versvoer dat verkrijgbaar is (voor zowel hond als kat) en het is niet heel duur. Er zijn veel verkooppunten, maar niet in dierenwinkels. Meestal bij particulieren of kennels e.d.
Ik was al eens naar Carnibest op zoek geweest voor mijn hond. Bij mij in de buurt wordt het helaas niet verkocht. Ik heb ook geen auto dus wat verderweg Carnibest halen is helaas ook geen optie. Met de trein is dat geen doen helaas
quote:
Dat je op jezelf kort als het moeilijk gaat ok. Maar op je dieren moet je nooit korten.
Het is hier wel eens voorgekomen dat we zo krap zaten dat we moesten kiezen wie er die dag te bikken kreeg: wij of de katten. Gelukkig hoor je het gerommel van je eigen maag niet boven het tevreden uitbuikgespin van een kat uit
pi_22176533
Veel mensen hier schijnen ervan uit te gaan dat de diervoederindustrie het beste met hun dieren voor heeft. Die mensen raad ik aan om vooral het filmpje van de Keuringsdienst van Waarde te bekijken.

De Petfood-industrie wil zoveel mogelijk geld verdienen door zo min mogelijk waardevolle voedinsstoffen in diervoeder te stoppen. Om dit te bereiken doen vrijwel alle grote voederfabrikanten zgn. hongertests. Daarbij kijken ze hoe weinig voedingsstoffen ze in een voer kunnen stoppen voordat een dier echt merkbaar ziek wordt.

Commercieel diervoeder is verantwoordelijk voor heel veel veelvoorkomende kwalen zoals allergieën (granen!), blaasstenen, nierstenen, galspuwen, scheten laten, heel veel poepen etc. etc.

Als je een hond of kat versvleesvoeding geeft, verteert hij daarvan 90% (heel weinig stront dus, die ook nog eens veel minder vies ruikt). Van commercieel voer verteert een hond of kat maximaal 60%. De verteringsstelsels van katten en honden die commercieel voer krijgen, zijn standaard van slag. Om een voorbeeldje te noemen: de maag van een hond hoort een pH-waarde van 6 te hebben. Dit om bacteriën in vlees te kunnen doden. De pH-waarde van de maag van een hond die brokken krijgt, is ongeveer 1! Vandaar dat veel honden regelmatig galspuwen.
pi_22176557
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 15:57 schreef erodome het volgende:

[..]

We moesten toen geld lenen voor luiers(onverwacht ineens werkeloos geworden), was ook maar voor een maandje, dus dan is het wel te doen....
Dat gaat nog wel ja...maar van de regen in de drup he..heb je luiers voor je kind..stinkt het alsnog door de kat
underground forever baby
pi_22176602
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:14 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Ik was al eens naar Carnibest op zoek geweest voor mijn hond. Bij mij in de buurt wordt het helaas niet verkocht. Ik heb ook geen auto dus wat verderweg Carnibest halen is helaas ook geen optie. Met de trein is dat geen doen helaas
Ik zou toch eens met een leverancier bellen als ik jou was. Er zijn er een heleboel die tegen een kleine meerprijs bezorgen!

En Energique? Dat wordt in veel gewone dierenwinkels verkocht. Is wel duurder en wat minder van kwaliteit, maar het is wel volledig vers en zonder rotzooi.

Je hebt natuurlijk ook nog Rodi en Smuldier, maar daar moet je erg veel van voeren omdat er veel water inzit, dus uiteindelijk ben je dan duur uit.

Een andere mogelijkheid is het zelf samenstellen van het dieet van je honden/katten met vers vlees, slachtafval, botten e.d. Maar daar moet je maar net zin in hebben. Ik heb hierboven gelinkt naar barfplaats (barf = bones and raw food), dus als je meer wilt weten over het zelf samenstellen van katten- of hondenvoer, moet je daar even een kijkje nemen.
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:24:21 #30
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22176738
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:18 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

En Energique? Dat wordt in veel gewone dierenwinkels verkocht. Is wel duurder en wat minder van kwaliteit, maar het is wel volledig vers en zonder rotzooi.
Daar zal ik eens naar opzoek gaan. Dat het wat duurder is kan me niks schelen. Hond krijgt nu Duck.
quote:
Een andere mogelijkheid is het zelf samenstellen van het dieet van je honden/katten met vers vlees, slachtafval, botten e.d.
Daar ben ik me over aan het inlezen maar ik denk niet dat dat iets voor mij is.
pi_22176802
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:24 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Daar zal ik eens naar opzoek gaan. Dat het wat duurder is kan me niks schelen. Hond krijgt nu Duck.
[..]

Daar ben ik me over aan het inlezen maar ik denk niet dat dat iets voor mij is.
Duck is ook prima voer.

Nee, "barf-en" is ook niet helemaal mijn ding. Ben zelf namelijk vegetariër. De honden krijgen wel kippennekjes, vis, hele kip, ossenstaart, mergpijpjes en kippenvleugeltjes. Ongeveer één dag per week. 't Is wel mooi om te zien hoe ze er van smullen.
pi_22176917
Is het bij jullie ook bekend over 1 (rauw) ei in de week aan je kat geven, schijnt goed voor de vacht te zijn???? Ik weet niet of het waar is?
pi_22176947
Ja, ei is heel gezond. Ze vinden het over het algemeen ook heel lekker. Mijn honden krijgen ook regelmatig een eitje. Met schaal en al, want da's goed voor hun kalkgehalte.
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:36:08 #34
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22176983
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:27 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Nee, "barf-en" is ook niet helemaal mijn ding. Ben zelf namelijk vegetariër.
Ik ook. Ik voelde me heel ongemakkelijk bij al die foto's van echte vuile pens enzo Lang leve Rodi Pensschijven... Heerlijk onherkenbaar en nauwelijks stinkend
  Milf vrijdag 24 september 2004 @ 16:38:23 #35
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_22177029
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 13:58 schreef Bluezz het volgende:
Hier het linkje met de uitzending over petfood:

http://www.omroep.nl/rvu/sites/kvw/tv/petfood.html
Een eyeopener dat filmpje.

Ik voel me flink genaaid Mag ik dat zeggen?

Denk je ook je kat het beste te geven ook al is-het-wel-wat-duur. Verdorie wij willen toch ook het lekkerste en het beste voor onzelf en nu kom ik erachter dat ik mijn katjes tekort heb gedaan.

Die folder die de professor op een gegeven moment vastheeft. ( witte voorkant met blauwe hond/poes erop.biologiche rommel) Dat voer kost 28 euro de 5 kilo En wie was zo stom om die te kopen? op aanraden van de dierenarts dat wel.... maar goed.... er zit dus geen flikker in
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_22177072
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:36 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Ik ook. Ik voelde me heel ongemakkelijk bij al die foto's van echte vuile pens enzo Lang leve Rodi Pensschijven... Heerlijk onherkenbaar en nauwelijks stinkend
En even gezond! Zorg wel dat je ze regelmatig runderhuid o.i.d. geeft om op te kauwen, want als ze geen botten krijgen, zullen ze eerder last krijgen van tandsteen e.d. Er is een bedrijf waar je online runderhuid zonder toevoegingen kunt bestellen.
pi_22177101
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:38 schreef nikky het volgende:

[..]

Een eyeopener dat filmpje.

Ik voel me flink genaaid Mag ik dat zeggen?

Denk je ook je kat het beste te geven ook al is-het-wel-wat-duur. Verdorie wij willen toch ook het lekkerste en het beste voor onzelf en nu kom ik erachter dat ik mijn katjes tekort heb gedaan.

Die folder die de professor op een gegeven moment vastheeft. ( witte voorkant met blauwe hond/poes erop.biologiche rommel) Dat voer kost 28 euro de 5 kilo En wie was zo stom om die te kopen? op aanraden van de dierenarts dat wel.... maar goed.... er zit dus geen flikker in
Ik had precies dezelfde ervaring als jij toen ik die aflevering zag. Vandaar dat ik hier vurig aan het pleiten was voor versvoer. Veel goedkoper dan al die zgn. premium-merken en het scheelt je nog dierenartskosten ook!

Dierenartsen krijgen trouwens nauwelijks voedingsleer en weten er geen zak vanaf. Ze zullen altijd een commercieel voer aanraden, "want dat is compleet".
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:44:56 #38
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22177177
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Er is een bedrijf waar je online runderhuid zonder toevoegingen kunt bestellen.
Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt voor alle adviezen. Ik heb mijn hond nog niet zolang en het is mijn eerste hond dus ik moet nog een hoop dingen leren. Alle tips zijn dus welkom
  vrijdag 24 september 2004 @ 16:46:40 #39
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22177217
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:41 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Dierenartsen krijgen trouwens nauwelijks voedingsleer en weten er geen zak vanaf. Ze zullen altijd een commercieel voer aanraden, "want dat is compleet".
En is het ook niet zo dat dierenartsen door vertegenwoordigers lekker gemaakt worden met allerlei kadootjes en weet ik wat om vooral maar een bepaald merk voer te promoten? Dat idee krijg ik wel eens in ieder geval.
pi_22177233
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:44 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

Ik zal eens op zoek gaan. Bedankt voor alle adviezen. Ik heb mijn hond nog niet zolang en het is mijn eerste hond dus ik moet nog een hoop dingen leren. Alle tips zijn dus welkom
Mijn e-mail staat in m'n profiel, dus als je dat bedrijf wilt weten, mail me dan even (heb hier al te veel 'reclame' gemaakt voor van alles). En als je nog andere dingen wilt weten, mag je me ook mailen. En barfplaats is ook altijd een zeer goede bron van informatie.
  Milf vrijdag 24 september 2004 @ 16:49:53 #41
16000 nikky
pi_22177284
Ik had een mailtje gestuurd naar de rvu :
quote:
Beste Nikky,
Hondenhamburgers:
De fabrikant heet Firma Energique, we hebben geen verkoopgegevens, maar die zijn vast op internet te vinden.
Wij zijn tv-makers geen voedselvoorlichters, daarvoor moet je bij de VWA zijn http://www.vwa.nl
Veel succes,
En dat antwoord had ik in 5 minuten
Maar die site van vwa kan ons ook vast wel wat meer vertellen
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
pi_22177290
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:46 schreef Spindizzy het volgende:

[..]

En is het ook niet zo dat dierenartsen door vertegenwoordigers lekker gemaakt worden met allerlei kadootjes en weet ik wat om vooral maar een bepaald merk voer te promoten? Dat idee krijg ik wel eens in ieder geval.
De opleiding wordt door de farmaceutische industrie zwaar gesponsord (dus geen aandacht voor homeopathie e.d.). In de kantine schijnen posters van de bekende voermerken te hangen. Ik geloof niet dat de petfoodindustrie de faculteit sponsort, maar de beweringen van de voederfabrikanten worden zeker niet in twijfels getrokken.

Toen ik er meer over leerde, vond ik het allemaal zò logisch. Wie heeft er nou ooit een hond of kat een graanveld zien leegeten? We geven onze cavia's en konijnen toch ook geen biefstuk? Honden en katten zijn carnivoren en moeten prooidieren eten. Maar ja, granen en soja zijn zo lekker goedkoop. Hup, lekker smaakstofje erdoor en niemand die het merkt. Mensen willen blijkbaar graag voor de gek gehouden worden...
pi_22177349
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 16:49 schreef nikky het volgende:
Ik had een mailtje gestuurd naar de rvu :
[..]

En dat antwoord had ik in 5 minuten
Maar die site van vwa kan ons ook vast wel wat meer vertellen
Ik zou wel eerder Carnibest dan Energique kopen als je van plan bent versvoer te gaan kopen. Carnibest is beter en goedkoper. Energique wordt supersnel ingevroren waardoor veel voedingsstoffen verloren gaan. Op zich is het wel een goed voer, maar als je toevallig in de buurt Carnibest kunt krijgen, is dat een betere keus.
pi_22177617
Versvoer kun je ook zelf maken, doe ik ook vaak.
...
pi_22178136
Ja, alleen niet iedereen ziet het zitten om met slachtafval enzo in de weer te gaan. Ik doe het nu ook regelmatig zelf, maar ik vind het (als vegetariër) nog altijd niet prettig om met vlees om te gaan. Vooral niet als dat vlees nog erg herkenbaar is als 'beest'. Er zat deze week een kippenkop tussen mijn kippennekjes! Ieuw!
pi_22185381
wil ik niet lullig doen
maar je haalt elk commercieel voer wel over een kam
het is zeker waar dat bijvoorbeeld de bekende merken zoals whiskas gebruik maken van te veel plantaardige eiwitten ipv de wat duurdere dierlijke eiwitten
daardoor is premium voer op de markt gebracht
dat zit vaak ook bij de 90 procent verteerbaarheid
ph gehalte is vaak ook aangepast om blaasgruis te voorkomen
en soja wordt niet gebruikt
ook veel fabrikanten maken geruik van natuurlijke bestanddelen zoals vitamine c om voer langer houdbaar te maken
scheten laten komt doordat de darmen het voer slecht verteren
blikvoer vervuild de bak meer en zorgt voor stinkende ontlasting
kijk dan ook uit naar een betere brok met meer dierlijke eiwitten en minder granen
premium voer is in vergelijking niet veel duurder dan normaal goed voer dooradat er minder van gevoerd hoeft te worden
zie het bij me eigen dieren en in de praktijk bij veel dieren
brokjes zijn beter voor de tanden dan blikvoer en als een kat te weinig drinkt probeer dan eens een fonteintje in je kamer
zeker weten dat ze dan drinken
zoek naar de merken die niet zo bekend zijn maar wel erug goed
zoals nutro en vobra
pi_22190820
Er zijn inderdaad brokken die een hoge verteerbaarheid hebben (FarmFood bijvoorbeeld), maar die hebben nog één groot nadeel: al het vlees dat erin zit is doodgekookt. Wel eens een wolf of katachtige met een campinggasstel gezien? Veel van de voedingsstoffen die erin zaten zijn eruit gekookt. Waardoor er dus weer kunstmatige voedingsstoffen moeten worden toegevoegd. Versvoer lijkt het meest op wat een dier in de natuur zou eten en is daarom het best. Er hoeft helemaal niets aan toegevoegd te worden. Droogvoer geeft bij katten hoe dan ook een hoger risico op blaas-/niergruis omdat de meeste katten nooit zoveel zullen drinken als het vocht dat ze via een prooi (of via versvoer, dat de hele prooi inclusief vocht bevat) binnen zouden krijgen. Versvoer lost dit probleem op en kan een bestaand blaas-/nierstenenprobleem zelfs genezen!

De gewone premium voeren (zoals bijvoorbeeld Eukanuba/Iams) bevatten nauwelijks meer vlees dan de goedkopere merken.

Wat de tanden betreft: eet eens een beschuit. Wat blijft er tussen je tanden zitten? En eet dan eens een stuk rauw vlees. Wat blijft er nu tussen je tanden zitten? Het verhaal dat brokken beter zouden zijn voor de tanden is een mythe. Het is inderdaad goed om te zorgen dat je huisdier regelmatig wat te kauwen heeft om tandsteen weg te halen. Een stuk runderhuid bij de hond of een eendagskuiken bij de kat is daarvoor voldoende. Eén van mijn honden had behoorlijk bruine tanden voordat ik haar op vers zette. Al haar tandsteen is nu weg en dat heeft slechts enkele maanden gekost. Ze krijgen versvoer en regelmatig een runderhuidlapje of kip met bot. Runderhuid kregen ze ook al toen ze nog brokken hadden, dus ik kan over het tandsteen maar één conclusie trekken...

Bovendien is het soort premium-voer waar jij het over hebt een stuk duurder in gebruik dan versvoer (is ook logisch, want in versvoer zit 100% onbewerkt (gemalen) vlees, botten orgaanvlees etc., terwijl het voor de brokken nog helemaal verwerkt moet worden). Dus ik zou het wel weten.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 25-09-2004 09:51:52 ]
pi_22196361
Na het zien van dat filmpje begrijp ik dus waarom mijn kat moet kotsen als ie whiskas gegeten heeft
Momenteel eten ze RC of kenners exquise, daarnaast krijgen ze ook nog wel eens vis uit blik.
Het is inderdaad zo dat na het eten van natvoer de hele bak vol ligt met spuitpoep
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
pi_22196646
Het kotsen wordt vaak veroorzaakt doordat de zuurgraad van de maag helemaal verpest is. En dat komt weer door het hoge gehalte aan granen en andere plantaardige producten in het voer.

Je kunt veel beter verse vis geven dan vis uit blik. Daar zit namelijk zout in en dat is erg slecht, vooral als een kat normaal al brokjes krijgt. Je verhoogt er het risico op blaas- en nierstenen mee. Verse vis wordt door de meeste katten heel lekker gevonden. Je kunt gewoon bij de visboer om viskoppen e.d. vragen. Kun je ook makkelijk invriezen, dan kun je het ongeveer een jaar bewaren.
  Milf zaterdag 25 september 2004 @ 16:41:45 #50
16000 nikky
pi_22196653
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Het kotsen wordt vaak veroorzaakt doordat de zuurgraad van de maag helemaal verpest is. En dat komt weer door het hoge gehalte aan granen en andere plantaardige producten in het voer.

Je kunt veel beter verse vis geven dan vis uit blik. Daar zit namelijk zout in en dat is erg slecht, vooral als een kat normaal al brokjes krijgt. Je verhoogt er het risico op blaas- en nierstenen mee. Verse vis wordt door de meeste katten heel lekker gevonden. Je kunt gewoon bij de visboer om viskoppen e.d. vragen. Kun je ook makkelijk invriezen, dan kun je het ongeveer een jaar bewaren.
Dat is een goeie tip!

Laat mijn broertje nou bij een vishandel werken
pi_22198933
Onze kat vind hondenvoer lekkerder dan kattenvoer. En andersom trouwens ook.
pi_22199320
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 16:40 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

Vis is echt een no-no in het barf-dieet van een kat. Ze vinden het vaak heel lekker (hoewel mijn kat walgt van vis ), maar d'r zit bijna geen voedingswaarde aan en soms is het zelfs slecht voor ze.
quote:
Although our feline companions seem have a real taste for all things fishy, fish is in fact not a natural food for the species. Obviously it is the scent that makes these foods so appealing to felines, perhaps triggering some instinctive craving, not unlike a human's craving for greasy, baked goods. However, it could just as well be a learned taste preference. Many domestic cats raised in close contact with humans have exposure to fish from early on, predominantly through commercial foods containing fish meal as a protein source, as well as treats and table scraps*. Also, the stereotype teaches people that cats like fish, who then feed their cats fish, and the cats in turn prove their care giver right by developing a taste for it. That cats don't only eat what is good for them, but also posses the ability to learn taste preferences is indisputable. Every day in households all over the world the true carnivore cat behaves very much like an omnivore, stealing muffins and bread, or indulges in fruit and vegetables, often even ingesting things outright harmful like chocolate or tomatoes.

Care givers have to accept that no favour is done for the cat by feeding fish as a main staple.
Fish, no matter if whole, dressed, raw, cooked, or canned will cause nutritional deficiency of some kind, which in turn will eventually lead to serious disease.
If fish is to be included in the meal plan of the domestic cat, one may only do so sparingly as treats, or to entice a sick cat to eat. Other than that, the story of fish and cats shall remain a fairytale
Bron: http://www.felinefuture.com/nutrition/fish.php

Dat van die kippennekjes ga ik trouwens ook een keer proberen, meestal krijgt m'n kat een mengsel van kippenvlees, -hartjes en -levertjes (+ alle supplementen).
...
pi_22200816
Ik heb op barfplaats heel andere dingen gelezen over vis voor katten... Maar goed, mijn kat wil helemaal niet aan het versvoer (behalve vis dus). Maar ik blijf proberen... Hij krijgt nu Smolke (streepje door de o), omdat daar tenminste geen kunstmatige toevoegingen inzitten (geur- en smaakstoffen enzo).

Maar hier hebben ze het over vis als 'staple diet' ofwel als belangrijk bestanddeel van de voeding. Zo af en toe kan dus niet direct kwaad.

Kippennekjes zijn heel goed voor de tanden bij een kat.

[ Bericht 14% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 25-09-2004 20:21:09 ]
pi_22200889
Wat bedoel je trouwens met supplementen? Als je een goed barf-dieet samenstelt, hoef je helemaal geen supplementen te geven. Vlees, hartjes en levertjes klinkt mij vrij eenzijdig in de oren, maar ik heb me niet heel erg verdiept in barfen voor de kat. Eerst maar eens zien dat ik 'm aan de Carnibest krijg...
pi_22200974
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 20:19 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Wat bedoel je trouwens met supplementen? Als je een goed barf-dieet samenstelt, hoef je helemaal geen supplementen te geven. Vlees, hartjes en levertjes klinkt mij vrij eenzijdig in de oren, maar ik heb me niet heel erg verdiept in barfen voor de kat. Eerst maar eens zien dat ik 'm aan de Carnibest krijg...
Ik gebruik dit recept: http://www.blakkatz.com/recipes.pdf
...
pi_22201198
Valt er dan geen dieet samen te stellen waarbij je geen supplementen hoeft samen te stellen? Ik zou denken dat als je varieert in prooidieren en zorgt dat alle prooidierdelen in de juiste verhoudingen in het dieet stopt, dat er dan geen toevoegingen nodig zijn. Een kat in de natuur eet toch ook geen vitaminepilletjes?

NIet bedoeld als kritiek, hoor, maar ik vraag me gewoon af of het wel nodig is om supplementen te gebruiken...
pi_22202222
Het gaat niet zozeer om verschillende soorten vlees, maar om maaginhoud van de "prooi"....

Een hond of kat kan niet alleen op vlees leven, granen en grassen e.d. krijgen ze ook binnen via de maaginhoud van de prooi, waar het voorverwerkt is zodat het te verteren is voor het roofdier.
Ook eet zowat elk roofdier in het wild wel wat aan grassen, planten, bessen en ander plantaardig spul, enerzijds om de darmflora goed op peil te houden, anderszijds om een goede complete voeding te hebben.

Dat een roofdier dus geen plantaardig spul mag is gewoonweg niet waar...

Zelfs de dieren in dierentuinen, die toch echt vers vlees krijgen, krijgen supplementen erbij, dit omdat ze geen verse prooi krijgen waar van ze eerst de buikholte met daarin de gevulde maag en darmen en orgaanvlees vreten...

Barfen e.d. wordt ook wat te heilig neergezet, wil je het echt goed doen, koop dan 10 konijnen en ga zelf konijnen fokken, als ze lekker vet zijn slacht je ze en geef je ze aan je hond...

Een roofdier kan met gemak zijn hele leven op 1 prooidier(soort) leven, als dat prooidier maar een planteneter is zodat die prooi de stoffen die het roofdier niet zelf kan verwerken voorverwerkt.
pi_22202469
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 21:16 schreef erodome het volgende:
Het gaat niet zozeer om verschillende soorten vlees, maar om maaginhoud van de "prooi"....

Een hond of kat kan niet alleen op vlees leven, granen en grassen e.d. krijgen ze ook binnen via de maaginhoud van de prooi, waar het voorverwerkt is zodat het te verteren is voor het roofdier.
Ook eet zowat elk roofdier in het wild wel wat aan grassen, planten, bessen en ander plantaardig spul, enerzijds om de darmflora goed op peil te houden, anderszijds om een goede complete voeding te hebben.

Dat een roofdier dus geen plantaardig spul mag is gewoonweg niet waar...
Hier is men het volgens mij nog niet over eens. Katten zijn pure carnivoren en eten de maaginhoud van hun prooi doorgaans niet op. Bij wolven en andere hondachtigen weet men het nog niet precies. Maar er was laatst wel een documentaire op Discovery waarin wilde honden een prooi verorberden. Voordat de maag werd opgevroten, werd deze geschud waardoor de meeste inhoud eruit vloog. In ieder geval bestaat de maaginhoud doorgaans niet uit granen, maar uit planten zoals gras e.d.
quote:
Barfen e.d. wordt ook wat te heilig neergezet, wil je het echt goed doen, koop dan 10 konijnen en ga zelf konijnen fokken, als ze lekker vet zijn slacht je ze en geef je ze aan je hond...
Dat is inderdaad de ideale manier, ja. En er zijn ook mensen die dat doen. Maar het is helemaal niet nodig om dit te doen, want kant-en-klaar versvlees bevat de hele prooi.
pi_22202551
Ik heb trouwens nooit beweerd dat een hond of kat helemaal geen plantaardig materiaal mag, maar de verhouding vlees-plantaardig in gewoon voer is 30-70. Dat lijkt me niet vergelijkbaar met een prooi en zijn kleine maaginhoud. Versvoer bevat minimaal 90% vlees. Dat komt meer in de buurt. En in versvoer zit doorgaans groente en geen granen. Granen zijn gewoon echt slecht voor honden en katten. Veel te veel koolhydraten.
pi_22202913
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 20:38 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Valt er dan geen dieet samen te stellen waarbij je geen supplementen hoeft samen te stellen? Ik zou denken dat als je varieert in prooidieren en zorgt dat alle prooidierdelen in de juiste verhoudingen in het dieet stopt, dat er dan geen toevoegingen nodig zijn. Een kat in de natuur eet toch ook geen vitaminepilletjes?

NIet bedoeld als kritiek, hoor, maar ik vraag me gewoon af of het wel nodig is om supplementen te gebruiken...
Hmja, ik denk dat die supplementen net dat kleine beetje extra toevoegen wat katten in de natuur misschien in mindere mate binnenkrijgen. Zoveel zit er ook niet in, op een paar pond vlees voeg je een paar grammetjes supplementen toe. De vitamine E is er trouwens voor om te voorkomen dat het vlees te snel gaat oxideren.
...
pi_22203421
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 21:24 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Hier is men het volgens mij nog niet over eens. Katten zijn pure carnivoren en eten de maaginhoud van hun prooi doorgaans niet op. Bij wolven en andere hondachtigen weet men het nog niet precies. Maar er was laatst wel een documentaire op Discovery waarin wilde honden een prooi verorberden. Voordat de maag werd opgevroten, werd deze geschud waardoor de meeste inhoud eruit vloog. In ieder geval bestaat de maaginhoud doorgaans niet uit granen, maar uit planten zoals gras e.d.
[..]

Dat is inderdaad de ideale manier, ja. En er zijn ook mensen die dat doen. Maar het is helemaal niet nodig om dit te doen, want kant-en-klaar versvlees bevat de hele prooi.
Wat mijn katten vangen vreten ze toch echt met huid en haar op, nou ja, het haar plukken ze zo goed en kwaad als het gaat wel weg...
Ik ben igg nog nooit darmpjes e.d. tegengekomen, wel vleugels en pootjes enzo, maar geen inhoud uit de buikholte...

Ook zie ik elke katachtige, net als ieder roofdier trouwens beginnen bij de buik en die vreten ze leeg...
Wolven e.d. zie ik nooit de inhoud van de buikholte overslaan, schudden doen ze wel, bij de taaie stukken om het open te maken...

Of er granen in zitten ligt eraan wat het prooidier heeft gegeten, maar het lijkt me duidelijk dat de meeste prooidieren wel wisselend eten.
pi_22203549
quote:
De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit zijn ingedeeld bij de vleeseters is hun eetgedrag meer dat van een alleseter. In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitamines en mineralen).

Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.
quote:
Puur vlees, het beste eten voor een hond??

NEE, zoals blijkt uit het voorafgaande is dit zeker niet waar. Een maaltijd die alleen uit vlees bestaat bevat onvoldoende hoeveelheden én de verkeerde verhoudingen van bepaalde vitaminen en mineralen. Vlees bevat namelijk weinig calcium (kalk) en relatief veel fosfor. Wanneer deze onjuiste calcium-fosfor verhouding niet gecorrigeerd wordt, kan dit leiden tot het zgn. all-meat-syndroom, een ziektebeeld waarbij o.a. ontkalking van de botten optreedt. Met name bij jonge, opgroeiende honden kan dit rampzalige gevolgen hebben. Een maaltijd die alleen maar bestaat uit vlees moet dus altijd aangevuld worden met vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheid en in de juiste verhouding. Ook het bekende "met de pot meeëten" is voor de hond niet gezond. Tafelresten bevatten te weinig eiwitten, onvoldoende vitaminen en mineralen, maar daarentegen vaak wel teveel vetten.

Het is niet eenvoudig om zelf een uitgebalanceerde maaltijd voor uw hond samen te stellen, die alle benodigde eiwitten, vetten, vitaminen en mineralen in de juiste hoeveelheden en verhoudingen bevat. Fouten zijn zo gemaakt en zowel teveel als te weinig van de belangrijke voedingsstoffen kan leiden tot allerlei gezondheidsproblemen. Daarom kunt u uw hond het beste een complete kant-en-klare hondenvoeding geven. Uw hond krijgt dan een volledige, uitgebalanceerde voeding, die alles bevat wat hij nodig heeft. U hoeft hieraan dus niets meer toe te voegen. Bovendien is het makkelijk in gebruik en spaart het u een hoop zorg en tijd.
pi_22204519
Ja, en daarom geef ik dus kant-en-klaar versvlees. En barf-ers voegen doorgaans gemalen groenten en fruit toe aan het dieet (nabootsing van maaginhoud). Nogmaals, ik zei niet dat een hond of kat alleen maar vlees zou mogen eten, maar dat moet wel het overgrote deel van de voeding vormen.
pi_22204946
Kant en klaar versvlees is idd wel erg goed voor je dier, maar ik kan het gewoonweg niet voeren hier, tja de goldens zou wel kunnen, de tosa trekt het er niet op.

Hij heeft een tijdje op het crohnefeld(schrijf het vast fout) dieet gezeten, maar dat was in zijn jonge jaren(hij bleek alergisch te zijn voor wol uiteindelijk).
Daarvan moest hij zo'n 2 kilo per dag eten om genoeg binnen te krijgen.

Als ik hem nu op vers voer over zou zetten zou hij rond de 2, 2 1/2 kilo per dag zitten dat is a: een aanslag op mijn portomonnee, b: niet te doen ivm zijn maag.

Hij zou binnen een week weer op de operatietafel liggen om zijn maag opnieuw vast te stikken en dat geintje houdt heeeeeeeel snel op, veel vaker kan het niet gedaan worden.

Hij zit nu op bijna een kilo brok per dag en zelf daarop komt hij niet aan, wat een regelrechte ramp is vind ik(het is gewoon een magere hein na dat maagtorsie gebeuren geworden), we overwegen een steroide shot, maar eerlijk gezegd zit ik daar niet zo om te springen.

We zijn langzaam aan het overgaan op voer voor de sportende hond, heel energierijk dus en dat in combi met een macaronie dieet(veel koolhydraten, zou hij van aan moeten komen).

Maar waar het me om ging, let op als je dit soort dingen zelf wil doen, vers voer geven, want het kijkt echt wel nauw allemaal en je kan er zoveel mee vergallen....

Dus gebruik of een kant en klaar voer, of neem echt de tijd en moeite om je er echt in te verdiepen, alleen vlees is een RAMP....
pi_22205038
Wat is er dan precies mis met je hond? Komt dat allemaal door de maagtorsie?

Als je wilt gaan barf-en moet je je daar inderdaad eerst goed in verdiepen. Barfen heb ik dan ook niemand hier aangeraden, alleen kant-en-klaar versvlees. Ik barf af en toe een dagje, maar dan hoef je niet zo erg te letten op de verhoudingen.

Wat is een Tosa? Nooit van gehoord!
pi_22205376
Precies, als je BARF't moet je het goed doen en anders niet!
Ik BARF hier nu af en toe een dagje, simpelweg omdat ik nog geen vriezer heb
Maar zodra die er is met de kerst gaan ze langzaamaan over op geheel BARF. Ben nu een jaar of drie bezig met lezen en info op doen en ik vind het nog spannend Maar de resultaten die je hier merkt na een dagje vers vlees en een lekker groot bot zijn al zo goed dat ik niet kan wachten tot ze in het geheel over gaan.
Barfplaats is inderdaad een bron van informatie! Heb het pas kort ontdekt en ben nog lang niet door alle geposte info heen, maar het is leuk om ook in het Nederlands mensen te "ontmoeten" die op een open en vriendelijke manier met het onderwerp omgaan inplaats van al die die-hards die iedereen met een andere voedingsmethode meteen naar de strot vliegen
pi_22205393
Een tosa inu, een japanse dog...

Wat er mis is met hem, geen idee, dat weet niemand, maar na de maagtorsie mocht hij een dag of 3 totaal niet eten, daarna een handje per dag en dat heeeeeeeel langzaam uitbouwen, op energie arm voer...

Voordat we op het oude nivo zaten waren we dik 2 maanden verder en was doh echt een gratenpakhuis...
Pas toen mochten we weer over op normaal voer, dus dat langzaam overzetten, want je moet heeeeeeel voorzichtig zijn ivm met zijn vastgestikte maag...

Maar sindsdien wil hij niet meer echt goed aankomen, hij is geen echt gratenpakhuis meer, maar is nog wel erg mager vind ik.
Je kan zijn ribben tellen, van mijn grote en supersterke hond is weinig meer over....

Hij verteerd zijn voedsel niet meer goed op de een of andere manier, wat erin gaat komt er heel snel weer uit, kleur van ontlasting is te licht, maar we weten niet waarom...

Er is naar zijn darmflora gekeken, niets mis mee, zijn algemene gezondheid is ook in orde, zijn bloedwaarde's zijn prima, ze weten het gewoon niet.

Dus we klooien maar wat aan, ik heb aan vers voer gedacht omdat dat wat meer in balans is allemaal, maar daarvan moet hij gewoonweg teveel eten om bij te komen, dat gaat hij niet trekken op zijn maag...

De dierenarts kwam met het idee van een steriode shot, maar daar zitten we echt niet om te springen, dat bouwt wel snel wat spieren op enzo, maar los verder niets op en ik ben bang voor bijwerkingen in het karakter tijdelijk(kijk maar eens naar body builders die dat soort zooi gebruiken, die worden er niet vriendelijker op).

Dus nu maar heel erg hoogwaardig energierijk voer gebruiken, ook al schuilen daar ook risiko's in omdat doh niet meer piepjong is(lever en nieren).
En als dat niet ukt dan toch maar die steroide shot.
pi_22205516
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 23:09 schreef erodome het volgende:
Dus nu maar heel erg hoogwaardig energierijk voer gebruiken, ook al schuilen daar ook risiko's in omdat doh niet meer piepjong is(lever en nieren).
En als dat niet ukt dan toch maar die steroide shot.
Jeetje ero, wat een verhaal
Vers vlees is dan inderdaad wat lastig... Zonde, want juist om aan te komen werkt het zo goed. Heeft hij veel om op te kluiven? Ik kreeg van een holistische dierenarts ooit het advies om Saar altijd na het eten een groot runderbot te geven zodat ze, à la wolf, een tijd kon liggen knagen. Hierdoor zou het eten veel beter verteerd worden. Het heeft bij haar goed gewerkt om een stuk beter in haar vel te komen en een stuk aan te komen maar zoals ik al schreef: zij kreeg daarbij af en toe wel vers vlees...
pi_22205533
Misschien moet je eens bij Tannetje Koning langsgaan: http://www.holistischedierenartsen.nl/default.asp
pi_22205563
Interessante discussie op de site va Radar over de 'brokkenmafia': http://www.trosradar.nl/?url=forum/viewtopic.php?t=12131
pi_22205765
Ik kende de Tosa al wel, alleen wist niet dat ze zo heetten. Net plaatjes opgezocht. Mooie honden!
pi_22233699
Ok, laat ik het geheel weer even richting katten duwen, daar is het ten slotte allemaal om begonnen.

Ik kan 'het filmpje' niet afspelen hier, om een of andere reden. Maar andere afleveringen kennende, begrijp ik denk ik de strekking wel.

Ik ben nu dus over gestapt van enorm goedkoop aldi droogvoer naar Iams lam wat 6 keer duurder is. Ik kijk dan op die zak en daar staat precies op wat er allemaal in zit. Ik vergelijk dat dan met wat dierenartsen en onderzoekers all over the world menen de juiste hoeveelheid en belans te zijn. Aldivoer voldoet, Iams voldoet zeker.

Nu zit ik dus met het volgende. Het scheten laten is helemaal over. Als ze nu een scheet laat ruikt dat naar een gezonde scheet, niet naar een mosterdgas aanval (ik kan me alleen maar voorstellen hoe dat ruikt, al ruik je dat maar heel heel even). Of dat door Iams komt of omdat ze gewoon geen nat (lees whiskas) voer meer krijgt moet nog bepaald worden.

Echter, volgens de zak mag mijn poes 50 gram van die Iams brokjes per dag. Dat is dus twee keer (staat erop) pak 25 gram. Nou is 25 gram Iams echt maar een heel klein beetje. Ze valt ook gelijk aan en eet het allemaal in een keer op (dat was eerst niet zo). Dan moet ze dus vervolgens de hele dag wachten op maaltijd 2.

Ik vind het gewoon te weinig. Ze zal er echt niet aan onder door gaan, maar volgens mij heeft ze gewoon de hele dag honger. Ik vind dat zielig. Nou kan ik wel weer lekkere maagvullling (lees stinkend nat voer) geven, maar dan ben ik weer terug bij af. Kattesnoepjes lijken ook niet echt enorm bij te dragen.

Hoeveel volume moet een kat hebben wil ze een vol buikje krijgen? 25 gram Iams lam is een half koffie kopje.

Ook lees ik overal dat ik kattagras moet geven omdat katten een deel plantaardig spul nodig hebben, dus die hetse tegen plantaardig spul lijkt me ook niet helemaal terecht.

Ik ga nu de barf sites lezen. De term barf roept bij mij hele andere associates op dan lekker eten, het tegenovergestelde.
  maandag 27 september 2004 @ 12:42:49 #73
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22233847
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:35 schreef stigchel het volgende:

Ik vind het gewoon te weinig. Ze zal er echt niet aan onder door gaan, maar volgens mij heeft ze gewoon de hele dag honger. Ik vind dat zielig.
Zet gewoon een bakje voer neer dat je bijvult als het leeg is. Katten eten tot ze genoeg hebben gehad en de rest laten ze staan tot ze weer honger hebben. Bak vers water ernaast en klaar ben je

Over kattengras: mijne krijgen geen kattengras Als ik dat voor ze neerzet dan blijven ze ervan vreten en ze blijven ervan kotsen. Meerdere keren per dag. Lijkt me ook niet gezond. Nu eten ze buiten gras als ze er behoefte aan hebben. Van gras kunnen ze makkelijker kotsen, handig als er een haarbal dwarszit. Dus als je echt zou willen kun je het gras af en toe even neerzetten en als ze gekotst hebben het weer weghalen
pi_22233981
Hmm, mij is juist met klem afgeraden te blijven voeren, want katten blijven eten. Op die manier krijgen ze veel te veel binnen per dag.

Waar koopt iedereen hier z'n of haar versvoer dan? Heeft de Jumper een assortimentje wat aan te raden is?
pi_22235115
quote:
Op zaterdag 25 september 2004 23:16 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Misschien moet je eens bij Tannetje Koning langsgaan: http://www.holistischedierenartsen.nl/default.asp
Tnxxxxxxxxx, ik ga daar even gluren e.d.
  maandag 27 september 2004 @ 13:48:45 #76
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22235178
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:49 schreef stigchel het volgende:
Hmm, mij is juist met klem afgeraden te blijven voeren, want katten blijven eten. Op die manier krijgen ze veel te veel binnen per dag.
Dat verschilt ook per kat denk ik, mijn kat zal nooit meer dan 1 blikje whiskas eten per dag, zelfs niet als ik haar een grote schaal zalm of rosbief zou geven.
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
  maandag 27 september 2004 @ 15:19:37 #77
65653 Spindizzy
FUCK-A-DOODLE-DO!
pi_22237066
quote:
Hmmm, dat zou je even moeten uitproberen dan. De mijne eten alleen brokjes als ze honger hebben.
pi_22237641
quote:
Op maandag 27 september 2004 12:35 schreef stigchel het volgende:
Ik ga nu de barf sites lezen. De term barf roept bij mij hele andere associates op dan lekker eten, het tegenovergestelde.
Kan ik me iets bij voorstellen, gezien het feit dat 'to barf' kotsen betekent. Ik heb ook al eens geprobeerd uit te zoeken wáaárom ze het zo genoemd hebben, maarreh... Kweenie. Het staat voor Bones and Raw Food.

Ik geloof niet dat er een 'hetze' is tegen plantaardige bestanddelen in voer. Alleen brokken bevatten meer dan de helft aan plantaardig materiaal, en als je naar het natuurlijke dieet van een katachtige kijkt, kan dat natuurlijk nooit kloppen...
pi_22237821
quote:
Waar koopt iedereen hier z'n of haar versvoer dan? Heeft de Jumper een assortimentje wat aan te raden is?
Versvoer voor katten is doorgaans niet te koop in reguliere dierenwinkels. Je zou eens kunnen vragen of ze Prins TotalCare voor je kunnen bestellen, maar die kans is niet groot.

Versvoer-fabrikanten werken met verse producten die uit de buurt komen en ze bestrijken dus vaak een bepaald gebied. Je kunt eens op de volgende sites kijken (of een mailtje sturen) of ze een afzetpunt bij jou in de buurt hebben:

Bibi: http://www.bibidiervoeding.nl
Carnibest: http://www.carnibest.nl
Bandit (biologisch voer): http://www.banditvoeding.nl

Bibi en Carnibest hebben een lijst van verkopers op de site staan. Meestal worden hun producten verkocht door particulieren of kennels. Als er niets direct in de buurt zit, geef het dan niet meteen op. Veel verkopers bezorgen voor een kleine meerprijs aan huis. Ook kan het zijn dat je toevallig op hun route ligt wanneer ze nieuwe voorraad gaan halen. Even contact opnemen is dus handig.

Van versvoer mag je niet onbeperkt voeren!

Veel katten willen in het begin geen versvoer eten. Ze zijn verslaafd aan de geur- en smaakstoffen in brokken. Je kunt het voer mixen met iets wat ze wel erg lekker vinden (zoals blikvoer) en dan steeds meer vers t.o.v. van wat je erdoorheen gooit.

Ik denk dat je met vers goedkoper uit bent dan met Iams. Al was het alleen maar omdat je dierenartskosten t.g.v. brokkenkwalen bespaart.
pi_22237848
quote:
Op maandag 27 september 2004 13:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Tnxxxxxxxxx, ik ga daar even gluren e.d.
Ze komt ook veel op barfplaats (Tannetje dan, één van de dierenartsen daar) en ze bereikt vaak heel goede resultaten met dieren die door de reguliere dierenartsen zijn opgegeven of waarvan men niet kan achterhalen wat er nou precies mis mee is.
pi_22243708
ik zou van de iams niet veel meer dan aangegeven voeren
de kat moet er ook aan wennen dat ze minder krigt
dat is een kwestie van tijd
ik hoor steeds maar dat er in alle kattevoeding teveel plantaardige eiwitten en koolhydraten zitten
maar daarvoor is er ook premiumvoer
er is een hemelsbreed verschil tussen bijvoorbeeld whiskas en nutro
mijn katten krijgen nutro mijn hond frank pro gold sensitive(hoofdbestanddeel kalkoen en rijst)
en daar doen ze het prima op
weinig ontlasting blakend van gezondheid en geen tandsteen
mijn katten drinken voldoende doormiddel van een kattefonteintje waar ze dol op zijn
pi_22244259
Er zijn inderdaad brokken die wel als hoofdbestanddeeld vlees hebben. Maar dan nog, dat is wel doodgekookt vlees waardoor heel veel waardevolle voedingsstoffen verloren gaan (die dan vervolgens weer kunstmatig moeten worden toegevoegd). Maar zulk soort brokken zijn inderdaad stukken beter dan Whiskas o.i.d. Meestal wel een stuk duurder dan versvleesvoeding...
pi_22244410
Even gekeken wat Nutro kost. Minimaal ¤ 3,30 per kilo. Carnibest kost ongeveer ¤ 2,80 per kilo, en als je veel koopt krijg je kwantumkorting (vanaf 30 kilo).
pi_22244542
Pro Gold Sensitive is als ik het goed heb ontwikkeld voor honden met voedselallergieën. Die komen zo goed als niet voor bij versvlees (want geen onnatuurlijke stoffen).
pi_22244749
ja oke maar niet iedereen heeft de tijd ruimte en zo voor versvoer
nutro kost wel aardig wat bij aankoop maar je hoeft er minder van te geven dus je doet er langer mee dan normaal voer
ik geeft pro sensitive aan mijn hond omdat ze er witter van wordt omdat er kalkoen ipv kip inzit
daardoor worden ze een beetje gelig
maar goed ieder zijn voer
het gaat er bovenal om hoe je eigen situatie is en van je huisdieren
mijn beesten tevreden ik tevreden
pi_22244813
De ingrediënten van Pro Gold Sensitive zijn als volgt:

Ingredients: Rice flour, turkey meal, turkey fat, dried beet pulp, fish oil, flax seed, vegetable oil, brewer's yeast, egg, vitamins and minerals, inulin (FOS), lecithin.

Rijstemeel staat als eerste ingrediënt genoemd. Dat betekent dat daar het meeste van in zit. Bietenpulp? Wat moet een hond met bietenpulp? Het spijt me wel, maar dat is gewoon afval, vulmiddel...

Je bent waarschijnlijk een stuk goedkoper en nog veel gezonder uit als je je hond datgene voert waarvoor hij gemaakt is...
pi_22244883
Versvoer kost geen tijd, hoor, als je het gewoon kant-en-klaar koopt. En als je wat ruimte in je vriezer hebt, kun je er heel wat in kwijt...
pi_22246460
Maar goed, natuurlijk, ieder zijn voer. Ik kan me er alleen erg kwaad om maken dat fabrikanten huizenhoge prijzen durven te vragen voor zogenaamde 'Premium' voeren die hun werkelijk geen cent meer kosten dan een gewoon voer... De ingrediënten van het zogenaamde anti-allergene voer:

rijstemeel = wat kost een kilootje rijst in de winkel? en reken maar dat ze geen basmati gebruiken
kalkoenmeel = is bijproduct, kost niet veel
kalkoenvet = wrs. overblijfsel vleesindustrie, kost vast niet veel, want mensen willen vetvrij vlees, dus vet blijft over
gedroogde bietenpulp = veevoer, nul komma nul voedingswaarde, kost haast niets, overblijfsel suikerindustrie
visolie = weer een bijproduct, kost niet veel, zit ook in alle soorten veevoer en veevoer kost een paar centen per kilo
vlaszaad = bevat omega-vetzuren en die zijn goed voor de vertering
plantaardige olie = een litertje zonnebloemolie heb je voor minder dan een euro, goed voor de stoelgang
gist = weet niet precies waar het goed voor is, maar duur is het niet
eieren = waarschijnlijk geen hele eieren maar één of ander bijproduct, in ieder geval niet kostbaar
vitaminen en mineralen = ja, dat moet wel, als je de lijst van minderwaardige voedingsmiddelen hierboven ziet...
inuline = stoelgangbevorderend
lecithine = vet, vaak gebruikt als emulgator

Let wel: er zit géén vlees in dit voer. Alleen maar inferieure bijproducten. Ik vind het dus schandalig dat ze hiervoor rond de ¤ 50,- per 15 kilo voor vragen... Het is je reinste volksverlakkerij.

Het is echt niet voor niets dat de petfoodindustrie geen pottekijkers wil in haar fabrieken...

In versvoer zit alleen maar vlees dat voor menselijke consumptie is goedgekeurd. Dit is niet verplicht voor huisdiervoer, dus er kunnen in brokken ook bijvoorbeeld zieke dieren verwerkt worden. Daarnaast belandt het vlees van honden en katten niet in de voedselketen. Dat betekent dat er weinig controle is op eventuele schadelijke toevoegingen. In veevoer wordt met enige regelmaat de grootste rotzooi aangetroffen (dioxine, radioactief suikerwater e.d.). Zou het met honden- en kattenvoer, waar niet op die manier op gecontroleerd wordt, zoveel anders zijn? Veel honden- en kattenvoer bevat bijvoorbeeld 'beendermeel' of 'vleesmeel'. Er wordt niet gespecificeerd van welke diersoort dit afkomstig is. De kans is groot dat het van de destructie komt. En dan is het heel goed mogelijk dat er soortgenootjes in verwerkt zijn. In Amerika is dat heel normaal. Daar belandt zelfs 'road kill' in het hondenvoer. Ik denk niet dat het hier veel anders is... Het gaat er de fabrikanten om zoveel mogelijk te verdienen door zo weinig mogelijk te investeren. Ze verkopen een idee, een plaatje, geen product.

[ Bericht 5% gewijzigd door Lupa_Solitaria op 27-09-2004 22:14:53 ]
pi_22260695
Ok, stel er staat in het lijstje Lamsvlees (>20%), rijst, kippenmeel, mais, dierlijk vet, vismeel, gedroogde hele eieren, bietenpulp, gehydroliseerd kippeneiwit en nog wat vezels vitaminen mineralen waaronder biergist en zout.

Dan zit daar toch niets raars in. Allemaal netjes naar dier gespecificeerd, wel planten, maar ook ei.
Als compromis tussen rouwvoer en droge brokjes lijkt me dit dan toch zeker niet slecht.

[ Bericht 0% gewijzigd door stigchel op 28-09-2004 15:44:53 ]
pi_22261081
Het ging me er in bovenstaande post ook niet zozeer om hoe 'slecht' het is, maar meer om het feit dat ze zeer hoge prijzen vragen voor een product dat feitelijk grotendeels is samengesteld uit bij- en afvalproducten. Ze maken er woekerwinsten mee.

Maar jouw voer klinkt idd als een redelijk voer vergeleken met sommige andere voeren. Er lijken in ieder geval geen chemische geur-, kleur- en smaakstoffen in te zitten (of je moet ze niet genoemd hebben) en dat vind ik positief. Ik zal echter nooit zeggen dat het echt 'goed' is, omdat ik persoonlijk gewoon denk dat droge brokken niet geschikt zijn als katten- en hondenvoer. Maar veel dieren worden er redelijk gezond redelijk oud mee. Wel is het zo dat de gemiddelde levensverwachting van huisdieren is gedaald sinds de uitvinding van brokken.

Als alternatief compromis zou je ook nog kunnen denken aan deels brokken, deels vers. Er zijn veel mensen die dat doen. Je zou dan wel aparte 'versdagen' moeten hebben, omdat het niet zo goed schijnt te zijn om vers en brokken te mengen.

Mijn kat krijgt trouwens ook nog altijd brokken, hoor. Hij wil niet aan het versvoer. Maar ik blijf proberen... Hij is van een ras dat extra gevoelig is voor blaasgruis (Maine Coon) en omdat ik weet dat de kans daarop bij versvoer veel kleiner is, zou ik graag willen dat hij het at...
pi_22268243
30 euro 15 kilo genoeg voor 2 maanden voer
vindt ik wel meevallen
maar er blijft gewoon verschil zitten tussen gewoon voer en premium voer
ook qua ingredienten
maar goed ieder zijn stokpaardje
heb alleen geen zin om ellenlange zinnen op te schrijven
hoop dat iams bevalt en de kat geen biologische tijdbom blijft
pi_22308717
Hehe, nee sinds de overgang gaat het echt stukken beter. Alleen als ze net op de bak geweest is ruik ik het, maar verder niets. En ze laat ook geen scheten meer.

Punt is, ik voel veel voor rouwvoer (het is toch dood he), maar het is gewoon nergens te krijgen. Daar moet ik dan zo enorm veel extra moeite voor doen. De kost gaat tenslotte voor de baat uit.

Nahja, eerst maar een tijdje gewoon brokjes, het arme dier krijgt geen week hetzelfde.
pi_22309134
quote:
Op donderdag 30 september 2004 15:29 schreef stigchel het volgende:
Punt is, ik voel veel voor rouwvoer (het is toch dood he), maar het is gewoon nergens te krijgen. Daar moet ik dan zo enorm veel extra moeite voor doen. De kost gaat tenslotte voor de baat uit.
Woon je dan zo afgelegen? Er zijn toch best wel veel verkooppunten en veel doorverkopers bezorgen ook aan huis...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')