Naar aanleiding van mijn review op de
frontpage, kwam de volgende reactie:
quote:
Op vrijdag 6 mei 2005 15:26 schreef Zpottr het volgende:
Het naar de melaatsen zwemmen wordt niet alleen heel dramatisch neergezet, het is zelfs een zeer bewuste verdraaiing van de feiten. Che is niet 's nachts naar de overkant gezwommen, maar dagen later overdag; hij kwam (natuurlijk) niet in het melaatsenkamp uit maar een enorm eind verderop; en tenslotte was het niet zozeer een politiek statement (zoals in de film, overbruggen van de kloof tussen (kans)arm en (kans)rijk, ) maar veel meer een stukje bravoure, een sportieve prestatie en overwining op zichzelf en zijn astma.
Reviewer, ik vind het zeer naief om dit geen politieke film te noemen. Hij is van voor tot achter idolaat van Che, en van enige balans is geen sprake. Als ze een misdrijf (het gedoe rond de motor) plegen wordt dat op kwajongensachtige wijze vergoelijkend neergezet, terwijl kleine symbolische zaken (het niet aantrekken van de handschoenen bv.) zeer duidelijk uitgemeten worden.
Dit schijnt het eerste deel in een serie van twee te zijn, en we zullen zien welk standpunt de regisseur inneemt op het moment dat er onder totalitair regime (veel) doden vallen. Maar op de adoratie van zijn leven als geheel valt het een en ander af te dingen, en zijn cultstatus (er lopen mensen met zijn portret op hun t-shirt ffs!) is wat mij betreft hoogst twijfelachtig. Ik ben benieuwd.
Oh, niet te vergeten: de film zelf was prachtig, en ik heb ervan genoten. Zien als je 'm niet gezien hebt, maar lees je wel even in over wie Che nu eigenlijk was.
Fp-klootzak als ik ben, was ik het daar niet mee eens. Natuurlijk is het wel een dooddoener om meteen de ander naief te noemen, maar aangezien dat naast FP-klootzak en review-promotie-team feitelijk mijn bijnaam is, okee dan maar.
![]()
Maar nee. Een echt politiek statement wil ik deze verfilming niet noemen. Natuurlijk wordt Guevara opgehemeld. Maar het gaat in deze film meer over het symbool Guevara. Inderdaad, de positieve kanten worden beduidend meer belicht, tot bijbelse proporties toe (Het handen schudden van de melaatsen en de gedramatiseerdezwemtocht in het bijzonder), al zie je hem in de film wel degelijk ook wat jatten en wordt dat meer als kwajongenstreek geportretteerd.
Je zou kunnen zeggen dat de wegge-edditte scenes juist deze mindere kant belichten en zeggen dat dit gedaan is om juist een zo positief mogelijk beeld te maken. Mijns inziens pasten ze simpelweg niet in de opzet, het zegt al genoeg dat ze nog steeds daadwerkelijk wel zijn geschoten. Het verloop van de film is immers van rijke stinkerds naar de verstoten melaatsen, van lollig en onbevangen naar serieus en gedreven. Dan zou het raar zijn om tegen het einde juist wat meer lol erin te brengen, gelijk het ook niet zou passen om in het begin van de film uit te weiden over de keuze van lepra als specialisatie van dokter Fuser.
Misschien is het meningsverschil slechts een kwestie van andere begrippen. Het positief afschilderen van een persoon, noem het verafgoding, vind ik geen politiek statement. Dat zou het pas zijn als zijn standpunten stap voor stap werden uitgelegd. Nergens wordt ook de oorzaak van de problemen die de twee op de reis ervaren aangehaald, alleen dat het zo is, niet waardoor.
Kortom, In mijn ogen behandeld de film meer het romantische/gedramatiseerde/whatever symbool Fuser Guevara en niet de revolutionair Che Guevara.