aan het verhaal te merken was dit ook het eerste dat in mij op kwam!quote:Op donderdag 23 september 2004 17:56 schreef _-Xanti-_ het volgende:
Herken je de volgende eigenschappen?
- ben je je ervan bewust dat de stemming van andere mensen invloed op je hebben?
- ben je plichtsgetrouw, heb je een sterk geweten?
- voel je je niet op je gemak bij harde geluiden en felle lichten?
- heb je behoefte aan tijd voor jezelf, om bij te komen van indrukken en/of gebeurtenissen.
- Raak je van streek of gestresst als je het idee hebt dat er teveel van je gevraagd wordt?
Als je één of meer van deze eigenschappen herkend, bestaat de kans dat je hooggevoelig bent.
Meer hierover kun je op deze website lezen.
Heb er zelf ook last van. Huil je ook bij ontroerende/emotionele films ed?
quote:Op donderdag 23 september 2004 17:56 schreef _-Xanti-_ het volgende:
- ben je je ervan bewust dat de stemming van andere mensen invloed op je hebben?
- ben je plichtsgetrouw, heb je een sterk geweten?
- voel je je niet op je gemak bij harde geluiden en felle lichten?
- heb je behoefte aan tijd voor jezelf, om bij te komen van indrukken en/of gebeurtenissen.
- Raak je van streek of gestresst als je het idee hebt dat er teveel van je gevraagd wordt?
Tja, laat een diagnose over aan mensen die hier gekwalificeerd voor zijn...quote:Op donderdag 23 september 2004 18:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]eventjes recapituleren:
punt 1 ) zijn er mensen die niet beinvloed worden als ze in een groep met enkel chagrijnige mensen zitten, zijn er mensen (behalve zware autisten) die geen gevoel hebben voor de 'stemming' in een groep? punt 2 ) wie van zichzelf beweert een zwak geweten te hebben, heeft iig de persoonlijke kracht om dat van zichzelf in te zien, oftewel ... de meerderheid dermensen vind zichzelf wel een gewetensvol mens. punt 3 ) waarom zou een ondervraging met een bureau-lamp in het gezicht een bekende 'dwang-ondervragings-methode' zijn, misschien omdat de absolute meerderheid der mensen daarvan stront-nerveus wordt, evenals van snelle en harde muziek? punt 4 ) zouden er mensen zijn die nooit behoefte hebben aan 'tijd voor zichzelf'? punt 5 ) als er teveel van je gevraagd wordt? wat zou dat woordje 'teveel' betekenen...?
aldus,
je vragenlijstje is je reinste bullshit en oplichterij, als je daar aan één of meer van die 'eigenschappen' voldoet ben je gewoon een 'normaal mens', hooguit wat gevoelig voor suggestieve lijstjes die je een 'aandoening' proberen aan te praten ...
Om even in die enneagramhokjes te denken:quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Ik zal een korte omschrijving geven van mezelf (voor een deel gebaseerd
op 'enneagramtypen':
Wat hebben die met dit topic te maken?]quote:Op donderdag 23 september 2004 18:35 schreef RM-rf het volgende:
'persoonlijkheidsstoornissen'
naast dat dit nogal offtopic is, kun je zo wel alles teniet gaan redeneren.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Denk dat je dit soort meuk beter in klaagbaak kunt zetten...quote:Op donderdag 23 september 2004 18:35 schreef RM-rf het volgende:
vinnie_30, och als je gelukkig bent met je 'hoog-...-etiketje, misschien kun je er vervolgens iets mee doen, laat je dan niet door en 'laag-sensitief' personage als mij weerhouden:
volgens mij is het gewoon doegroep-aanboring van het hulpverlenerstype, die makkelijk dood-normale persoonlijke eigenschappen opeens gaat kwalificeren als 'persoonlijkheidsstoornissen' en dan maar hopen dat het als wettelijke reden voor werkverzuim erkend wordt en helemaal leuk als een of ander Opiaat erkend word als 'geneesmiddel' ...
Dan kan het nog best een succesvolle 'ziekte' worden ...
Graag!quote:Op donderdag 23 september 2004 18:46 schreef DarkElf het volgende:
kunnen we gewoon verder gaan zonder dit gezeur?
Het is een karaktereigenschap.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:43 schreef DarkElf het volgende:
hoog sensitief is geen persoonlijkheidstoornis volgens mij.
quote:Op donderdag 23 september 2004 18:38 schreef -tammie- het volgende:
[..]
de werking en toestand van je lichaam en geest.
HSP is vooral natuurlijke aanleg. Zoals bijvoorbeeld huilbaby's.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het is een karaktereigenschap.
ik herken dit verhaal enigzins....behalve dan ik me niet uit in creatieve toestanden. Dat hoeft volgens mij ook niet perse een verband te hebben dat je gevoelig of complex bent.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Als het slecht gaat met me, kan ik heel pessimistisch, geisoleerd en onzeker zijn.
Als het goed gaat kan ik juist erg idealistisch zijn, begrijpend, geinspireerd,
creatief, zacht, zorgzaam, romantisch, betrouwbaar, intelligent, sportief, enz...
Helaas zijn de pieken niet zo talrijk als ik zou willen...
Ik weet nog steeds niet hoe ik in hemelsnaam voordeel kan halen uit het feit dat ik wat gevoeliger ben dan de gemiddelde mens... Hoe kwetsbaarheid je kracht kan geven zie ik ook niet echt.quote:Op donderdag 23 september 2004 20:27 schreef sweetgirly het volgende:
Oh ja, voor alle gevoelige mensen:
Je kwetsbaarheid is misschien je zwakte, maar tevens ook je grootste kracht!
Dat heb ik eens een keer gelezen of zoiets is toen tegen mij gezegd en dat probeer ik (nu des te meer) constant te onthouden. Onthouden jullie het ook van jezelf.
Kan me hier redelijk in vinden. Ik beleef alles ook met pieken en dalen en dat is lastig en soms erg verwarrend. Ook ik ben eigenlijk heel erg gevoelig al zijn er maar weinig mensen die dit weten of zelfs maar vermoeden. Ook ik heb een ongelovelijk grote fantasie en leef soms meer in m'n eigen wereldje dan in de echte. Maar zolang ik het onderscheid kan maken tussen echt en nep is er weinig mis mee. Uiteindelijk droom ik toch wel een eind weg... dus waarom moeilijk doen? Ook ik blijf soms hangen in het verleden... toen en toen... dat was te gek. Kon het maar iedere dag zo zijn.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Ik zal een korte omschrijving geven van mezelf (voor een deel gebaseerd
op 'enneagramtypen':
Ik ben een gevoelige jongen, iemand die het leven met grote pieken en dalen
beleeft en het vaak als een worsteling ervaart. Ik probeer mezelf staande
te houden door met mn weelderige fantasie werelden te scheppen of door
met muziek en andere kunstzinnige bezigheden mijzelf te onderscheiden van
anderen, om iemand te zijn en gewaardeerd te worden. Ook kan ik ontzettend
veel nadenken over de zin van leven en dood en zoek ik naar een omvattende
waarheid waarmee ik mezelf rechtvaardig en alle chaos een plekje kan geven.
Ik heb moeite met gewoon 'gezellig' doen, met contacten leggen (zeker met
meisjes) en met het 'gewone' leven. Ik voel me daarom vaak een outsider,
iemand die er niet bij hoort, wel anders wil zijn, maar ook weer er juist wel
bij wil horen. Het is het nooit helemaal in het leven voor mij, geluk ligt in het
verleden of in de toekomst. Ik ben dan ook vaak jaloers op mensen die wel
liefde, seks, een gewone baan hebben en simpel gelukkig zijn, gewoon zichzelf
en zonder bullshit.
Tegenwoordig zet ik me af tegen veel van mn bijzonderheden, ik laat muziek,
de neiging om verhalen en gedichten te schrijven, om te filosoferen over het
leven liefst achter me omdat ik er genoeg van heb om er toch nooit gelukkig mee
te worden.
Als het slecht gaat met me, kan ik heel pessimistisch, geisoleerd en onzeker zijn.
Als het goed gaat kan ik juist erg idealistisch zijn, begrijpend, geinspireerd,
creatief, zacht, zorgzaam, romantisch, betrouwbaar, intelligent, sportief, enz...
Helaas zijn de pieken niet zo talrijk als ik zou willen...
Zijn er soms meer mensen die zich in deze beschrijving herkennen en er mee
om weten te gaan? Of die objectief ernaar kunnen kijken (ik ben psycholoog,
maar kan niet afstand nemen van mn gevoel e.d.)?
![]()
![]()
Zal ik dan wel zijn. Maar het heeft ook voordelen. De pieken zijn echt torenhoog en daar hou ik me altijd aan vast!quote:Op donderdag 23 september 2004 17:49 schreef Disorder het volgende:
Ik denk dat je, zoals je zelf al aangeeft, een hooggevoelige persoonlijkheid hebt. Ik las daar laatst in de krant een artikel over. Het schijnt dat ongeveer 1 op de 5 mensen een overactief zenuwstelsel heeft waardoor die vaker piekeren en het leven op een hevigere manier ervaren.
Uhm..voor mezelf was het door mijn kwetsbaarheid te accepteren en daardoor gewoon ook mezelf te accepteren denk, kort gezegd. Niet dat ik altijd nou zo moeite had met mezelf, maar wel soms met de wereld om mij heenquote:Op donderdag 23 september 2004 21:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik weet nog steeds niet hoe ik in hemelsnaam voordeel kan halen uit het feit dat ik wat gevoeliger ben dan de gemiddelde mens... Hoe kwetsbaarheid je kracht kan geven zie ik ook niet echt.
Enige uitleg misschien?![]()
Uit: Life of Brian.quote:
We're all individuals!
No i'm not!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |