Je topictitel is misschien een beetje verkeerd geformuleerd; de meeste mensen zullen zichzelf als gevoelig en complex zien (heb maar weinig mensen horen zeggen dat hij of zij zichzelf maar een simpelen ziel vond) Maargoed....quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
[...]
Waarmee?quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Zijn er soms meer mensen die [..] er mee om weten te gaan?
Hoe kortaf deze reactie miischien ook is, hij geeft wel een hint naar beste oplossing.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:41 schreef chocolatemoeze het volgende:
Kortom, je mist een doel in je leven.
quote:Op donderdag 23 september 2004 13:10 schreef Muertez het volgende:
[..]
Hoe kortaf deze reactie miischien ook is, hij geeft wel een hint naar beste oplossing.
Teveel nadenken over dingen pieken en dalen kennen en je terugtrekken in een fantasiewereld, zijn allemaal dingen die je laten denken dat je speciaal en misschien gevoeliger bent als anderen.
Feit is dat je waarschijnlijk te weinig meemaakt en misschien zelfs eenzaam bent.
Het punt is dat als je meer meemaakt en daardoor minder tijd hebt (of gewoon teveel meemaakt) om het allemaal te beschouwen zal je zien dat je je een stuk beter en stabieler voelt. (meer levend, of tenmisnte niet meer buiten de werkelijheid staand)
Vooral intilligente mensen, die eenzaam zijn, hebben een tekort aan prikkels en hebben nogal eens een heel levendige fantasie en de neiging alles veel dieper te beschouwen, iets waar je uiteindelijk weinig aan hebt, en soms zelfs leidt tot depressies.
Ik denk dat dit inderdaad wel eens goed zou kunnen. Als ik naar mezelf kijk merk ik ook dat ik, wanneer ik het druk heb gewoonweg geen tijd heb om te veel na te denken. Zo had ik me bijvoorbeel mijn afgelopen vakantie voorgenomen vanalles te gaan doen (ik was heel erg gemotiveerd), maar toen het eenmaal zo ver was en ik zoveel tijd had begon ik me juist steeds lustelozer te voelen.quote:Op donderdag 23 september 2004 13:10 schreef Muertez het volgende:
[..]
Die twee stukjes zijn wat mij betreft een kern binnen je betoog waar het een beetje erom draait...:quote:Ook kan ik ontzettend
veel nadenken over de zin van leven en dood en zoek ik naar een omvattende
waarheid waarmee ik mezelf rechtvaardig en alle chaos een plekje kan geven.
Ik heb moeite met gewoon 'gezellig' doen, met contacten leggen (zeker met
meisjes) en met het 'gewone' leven. Ik voel me daarom vaak een outsider,
iemand die er niet bij hoort, wel anders wil zijn, maar ook weer er juist wel
bij wil horen.
En applaus van mijquote:Op donderdag 23 september 2004 15:27 schreef sweetgirly het volgende:
En ik neem aan dat (veel) mensen zich constant willen verbeteren of zoeken naar perfectionering in hun ziel en zijn. Zijn wie je bent op de manier die voor jou het prettigst aanvoelt en voor anderen het prettigst is. Kleine dingetjes ook goed willen hebben, dat stemt tot nadenken, gedrag (willen proberen etc). Althans, ik vind het wel een mooi iets en streven eigenlijk van mezelf, ondanks dat sommigen mij maar complex zullen vinden. Ik kan zeggen dat ik opensta voor veranderingen, de wil heb om te leren (over mezelf, anderen en het leven) en zelfkritisch ben. En dat kan je dan van die mensen misschien dan niet zeggen. Dus..applaus voor mezelf.
klopt, dat 'Het Bestaan' op die site is een nogal standaard bijna clichematig stuk over 'alles is subjectief':quote:Op donderdag 23 september 2004 16:54 schreef V1z0R het volgende:
off-topic: @ keronia.tk ik heb een deel van dat verhaal gelezen op die site... maar toch krijg ik nog kriebels als ik mensen zie die een perfecte wereld willen scheppen.
dat is nu geniaal, en als een beetje schrijver de consequenties van zo'n alinea aanvaard, betekent dit dat hij het hele geschreven vel oppakt, verfrommeld en de prullebak in-mikt, immers, je loopt vast in een cirkelredenatie: dat hele geschreven stuk heeft geen waarde ...quote:Misschien is het subjectieve wel onze persoonlijke structuur met een eigenheid aan nuances, welke zich tracht aan te passen aan de nuances en structuur van een objectieve context. Maar ook dat idee, net als het volledige ideeëngoed zoals in dit stuk uiteengezet is, kan een subjectieve kleuring zijn, niet corresponderend met een objectieve tegenhanger.
aan het verhaal te merken was dit ook het eerste dat in mij op kwam!quote:Op donderdag 23 september 2004 17:56 schreef _-Xanti-_ het volgende:
Herken je de volgende eigenschappen?
- ben je je ervan bewust dat de stemming van andere mensen invloed op je hebben?
- ben je plichtsgetrouw, heb je een sterk geweten?
- voel je je niet op je gemak bij harde geluiden en felle lichten?
- heb je behoefte aan tijd voor jezelf, om bij te komen van indrukken en/of gebeurtenissen.
- Raak je van streek of gestresst als je het idee hebt dat er teveel van je gevraagd wordt?
Als je één of meer van deze eigenschappen herkend, bestaat de kans dat je hooggevoelig bent.
Meer hierover kun je op deze website lezen.
Heb er zelf ook last van. Huil je ook bij ontroerende/emotionele films ed?
quote:Op donderdag 23 september 2004 17:56 schreef _-Xanti-_ het volgende:
- ben je je ervan bewust dat de stemming van andere mensen invloed op je hebben?
- ben je plichtsgetrouw, heb je een sterk geweten?
- voel je je niet op je gemak bij harde geluiden en felle lichten?
- heb je behoefte aan tijd voor jezelf, om bij te komen van indrukken en/of gebeurtenissen.
- Raak je van streek of gestresst als je het idee hebt dat er teveel van je gevraagd wordt?
Tja, laat een diagnose over aan mensen die hier gekwalificeerd voor zijn...quote:Op donderdag 23 september 2004 18:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]eventjes recapituleren:
punt 1 ) zijn er mensen die niet beinvloed worden als ze in een groep met enkel chagrijnige mensen zitten, zijn er mensen (behalve zware autisten) die geen gevoel hebben voor de 'stemming' in een groep? punt 2 ) wie van zichzelf beweert een zwak geweten te hebben, heeft iig de persoonlijke kracht om dat van zichzelf in te zien, oftewel ... de meerderheid dermensen vind zichzelf wel een gewetensvol mens. punt 3 ) waarom zou een ondervraging met een bureau-lamp in het gezicht een bekende 'dwang-ondervragings-methode' zijn, misschien omdat de absolute meerderheid der mensen daarvan stront-nerveus wordt, evenals van snelle en harde muziek? punt 4 ) zouden er mensen zijn die nooit behoefte hebben aan 'tijd voor zichzelf'? punt 5 ) als er teveel van je gevraagd wordt? wat zou dat woordje 'teveel' betekenen...?
aldus,
je vragenlijstje is je reinste bullshit en oplichterij, als je daar aan één of meer van die 'eigenschappen' voldoet ben je gewoon een 'normaal mens', hooguit wat gevoelig voor suggestieve lijstjes die je een 'aandoening' proberen aan te praten ...
Om even in die enneagramhokjes te denken:quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Ik zal een korte omschrijving geven van mezelf (voor een deel gebaseerd
op 'enneagramtypen':
Wat hebben die met dit topic te maken?]quote:Op donderdag 23 september 2004 18:35 schreef RM-rf het volgende:
'persoonlijkheidsstoornissen'
naast dat dit nogal offtopic is, kun je zo wel alles teniet gaan redeneren.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:17 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Denk dat je dit soort meuk beter in klaagbaak kunt zetten...quote:Op donderdag 23 september 2004 18:35 schreef RM-rf het volgende:
vinnie_30, och als je gelukkig bent met je 'hoog-...-etiketje, misschien kun je er vervolgens iets mee doen, laat je dan niet door en 'laag-sensitief' personage als mij weerhouden:
volgens mij is het gewoon doegroep-aanboring van het hulpverlenerstype, die makkelijk dood-normale persoonlijke eigenschappen opeens gaat kwalificeren als 'persoonlijkheidsstoornissen' en dan maar hopen dat het als wettelijke reden voor werkverzuim erkend wordt en helemaal leuk als een of ander Opiaat erkend word als 'geneesmiddel' ...
Dan kan het nog best een succesvolle 'ziekte' worden ...
Graag!quote:Op donderdag 23 september 2004 18:46 schreef DarkElf het volgende:
kunnen we gewoon verder gaan zonder dit gezeur?
Het is een karaktereigenschap.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:43 schreef DarkElf het volgende:
hoog sensitief is geen persoonlijkheidstoornis volgens mij.
quote:Op donderdag 23 september 2004 18:38 schreef -tammie- het volgende:
[..]
de werking en toestand van je lichaam en geest.
HSP is vooral natuurlijke aanleg. Zoals bijvoorbeeld huilbaby's.quote:Op donderdag 23 september 2004 18:54 schreef Disorder het volgende:
[..]
Het is een karaktereigenschap.
ik herken dit verhaal enigzins....behalve dan ik me niet uit in creatieve toestanden. Dat hoeft volgens mij ook niet perse een verband te hebben dat je gevoelig of complex bent.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
Als het slecht gaat met me, kan ik heel pessimistisch, geisoleerd en onzeker zijn.
Als het goed gaat kan ik juist erg idealistisch zijn, begrijpend, geinspireerd,
creatief, zacht, zorgzaam, romantisch, betrouwbaar, intelligent, sportief, enz...
Helaas zijn de pieken niet zo talrijk als ik zou willen...
Ik weet nog steeds niet hoe ik in hemelsnaam voordeel kan halen uit het feit dat ik wat gevoeliger ben dan de gemiddelde mens... Hoe kwetsbaarheid je kracht kan geven zie ik ook niet echt.quote:Op donderdag 23 september 2004 20:27 schreef sweetgirly het volgende:
Oh ja, voor alle gevoelige mensen:
Je kwetsbaarheid is misschien je zwakte, maar tevens ook je grootste kracht!
Dat heb ik eens een keer gelezen of zoiets is toen tegen mij gezegd en dat probeer ik (nu des te meer) constant te onthouden. Onthouden jullie het ook van jezelf.
Kan me hier redelijk in vinden. Ik beleef alles ook met pieken en dalen en dat is lastig en soms erg verwarrend. Ook ik ben eigenlijk heel erg gevoelig al zijn er maar weinig mensen die dit weten of zelfs maar vermoeden. Ook ik heb een ongelovelijk grote fantasie en leef soms meer in m'n eigen wereldje dan in de echte. Maar zolang ik het onderscheid kan maken tussen echt en nep is er weinig mis mee. Uiteindelijk droom ik toch wel een eind weg... dus waarom moeilijk doen? Ook ik blijf soms hangen in het verleden... toen en toen... dat was te gek. Kon het maar iedere dag zo zijn.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
Ik ben een gevoelige jongen, iemand die het leven met grote pieken en dalen
beleeft en het vaak als een worsteling ervaart. Ik probeer mezelf staande
te houden door met mn weelderige fantasie werelden te scheppen of door
met muziek en andere kunstzinnige bezigheden mijzelf te onderscheiden van
anderen, om iemand te zijn en gewaardeerd te worden. Ook kan ik ontzettend
bij wil horen. Het is het nooit helemaal in het leven voor mij, geluk ligt in het
verleden of in de toekomst. Ik ben dan ook vaak jaloers op mensen die wel
liefde, seks, een gewone baan hebben en simpel gelukkig zijn, gewoon zichzelf
en zonder bullshit.
Tegenwoordig zet ik me af tegen veel van mn bijzonderheden, ik laat muziek,
de neiging om verhalen en gedichten te schrijven, om te filosoferen over het
leven liefst achter me omdat ik er genoeg van heb om er toch nooit gelukkig mee
te worden.
Als het slecht gaat met me, kan ik heel pessimistisch, geisoleerd en onzeker zijn.
creatief, zacht, zorgzaam, romantisch, betrouwbaar, intelligent, sportief, enz...
Zijn er soms meer mensen die zich in deze beschrijving herkennen en er mee
om weten te gaan? Of die objectief ernaar kunnen kijken (ik ben psycholoog,
maar kan niet afstand nemen van mn gevoel e.d.)?
![]()
![]()
Zal ik dan wel zijn. Maar het heeft ook voordelen. De pieken zijn echt torenhoog en daar hou ik me altijd aan vast!quote:Op donderdag 23 september 2004 17:49 schreef Disorder het volgende:
Ik denk dat je, zoals je zelf al aangeeft, een hooggevoelige persoonlijkheid hebt. Ik las daar laatst in de krant een artikel over. Het schijnt dat ongeveer 1 op de 5 mensen een overactief zenuwstelsel heeft waardoor die vaker piekeren en het leven op een hevigere manier ervaren.
Uhm..voor mezelf was het door mijn kwetsbaarheid te accepteren en daardoor gewoon ook mezelf te accepteren denk, kort gezegd. Niet dat ik altijd nou zo moeite had met mezelf, maar wel soms met de wereld om mij heenquote:Op donderdag 23 september 2004 21:40 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik weet nog steeds niet hoe ik in hemelsnaam voordeel kan halen uit het feit dat ik wat gevoeliger ben dan de gemiddelde mens... Hoe kwetsbaarheid je kracht kan geven zie ik ook niet echt.
Enige uitleg misschien?![]()
Uit: Life of Brian.quote:
We're all individuals!
No i'm not!
Hoewel ik het aprrecieer dat je de moeite neemt om mijn stuk te lezen, vraag ik me af wat het voor nut heeft om slecht beargumenteerde kritiek te leveren (kortweg: afzeiken) aan iets dat je pas in z'n verband ziet als je ook goed de inleidende hoofdstukken hebt gelezen. Ik schep geen perfecte wereld, omdat ik niet in perfectie geloof (en die ook niet ambieer).quote:Op donderdag 23 september 2004 18:05 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Je gaat je afvragen hoeveel abstracte bullshit je op een pagina kunt kwakken... zonder iets werkelijks te melden ..
je loopt vast in een cirkelredenatie: dat hele geschreven stuk heeft geen waarde ...
Het eerste-de-beste Bitteney-Speras-liedje zit beter in elkaar en is geloofwaardiger dan deze filososfie-fantasie; die, als gedachte, misschien hardstikke interessant is, bijna meditatief, maar als leerstelling volledig nutteloos.
dan moet je zelf dus ook je best doen om eea wat te verdiepen...quote:Op donderdag 23 september 2004 23:22 schreef Vodka_Lime het volgende:
Ik erger me er vaak aan dat ik veel contacten heb die toch vaak erg oppervlakkig blijven.
Het komt me inderdaad bekend voor, maar zoals ik al in een eerdere post aangaf, er zijn meer mensen zoals jij en ik en dat maakt het misschien makkelijker om uit te zoeken wat precies ons doel is en om onszelf te accepteren! Misschien dat we er samen uitkomen? Het lijkt me leuk om samen met gelijkgestemden het een en ander uit te wisselen via mail of mssngr of zoquote:Op donderdag 23 september 2004 17:45 schreef Mukie het volgende:
Misschien kun je je wel herkennen in sommige dingen die ik schrijf (kijk maar ff op mn website).
Een doel? Is dat wat ik mis?
Overdrijf ik met mijn gedachtengang?
Denk ik te veel over dingen na?
Waarom zijn sommige dingenvoor mij standaard en voor anderen speciaal.
Mijn motto: Doe niet zo moeilijk, ik ben al ingewikkeld genoeg.
Komt het je bekend voor?
Ik heb het niet zo met labeltjes...quote:Op vrijdag 24 september 2004 10:56 schreef keronia het volgende:
[..]
Het komt me inderdaad bekend voor, maar zoals ik al in een eerdere post aangaf, er zijn meer mensen zoals jij en ik en dat maakt het misschien makkelijker om uit te zoeken wat precies ons doel is en om onszelf te accepteren! Misschien dat we er samen uitkomen? Het lijkt me leuk om samen met gelijkgestemden het een en ander uit te wisselen via mail of mssngr of zo![]()
Ik heb inderdaad een groot deel van je stuk doorgelezen (niet helemaal, grote stukken heb ik ook hooguit doorgescanned, dat stuk over je 'politieke oplossingen', Keroniaanse Staatsvorm, lees ik misschien nog een andere keer door)..quote:Op vrijdag 24 september 2004 10:32 schreef keronia het volgende:
[..]
Hoewel ik het aprrecieer dat je de moeite neemt om mijn stuk te lezen, vraag ik me af wat het voor nut heeft om slecht beargumenteerde kritiek te leveren (kortweg: afzeiken) aan iets dat je pas in z'n verband ziet als je ook goed de inleidende hoofdstukken hebt gelezen. Ik schep geen perfecte wereld, omdat ik niet in perfectie geloof (en die ook niet ambieer).
Ik heb je topic bekeken. Ik weet niet of het precies hetzelfde is, omdat ik het over algemene hooggevoeligheid heb, maar die sociale onzekerheid is wel iets dat sneller toeslaat (door bijv. gepest zijn vanwege het anders zijn, of door andere sociale situaties, of zelfs zonder duidelijke oorzaak) als je er mee geboren wordt. Ik ben ook sociaal wel onzeker, maar het is alleen in bepaalde situaties (meestal, dat geldt natuurlijk voor iedereen die dat heeft). Het hangt vooral af van mn gevoel van zelfwaarde en van de mate waarin ik gebukt ga onder bepaalde gewichtige zaken (stressoren dus). Het is het meest aanwezig als ik contact moet leggen met vreemden (met name meisjes die ik leuk vind), of als ik moet presteren of mezelf moet verantwoorden. Op den duur heb ik wel wat sociale vaardigheden geleerd en ben op sommige fronten zekerder en daadkrachtiger geworden dan anderen, maar ik ben wel erg onderhevig aan stemmingen en heb nog steeds veel weerstand tegenover nieuwe situaties en mensen. Ik zal het zelf moeten doen, anderen kunnen alleen mn verkeerde gedachten nemen, ik moet mezelf openstellen en initiatieven nemen, alleen wel in die mate dat ik het aankan natuurlijkquote:Op donderdag 23 september 2004 22:13 schreef toktoktok het volgende:
wat jij "heb"lijkt heel erg op wat ik "heb",
moeite met sociaal contact
Moet je mijn topic maar eens lezen, veel dingen komen overeen.
En ik zeg dit niet om "reclame"te maken voor "mijn"topic. Maar misschien kan er wat aan hebben of iets uit halen.
Ik zie het wel als een voordeel dat de scherpe ("niet zo aardige") opmerkingen wederzijds stimuleren tot een discussie van mijn ideeën. IN feite raken we zo in gesprek, want als je alleen maar had gezegd... "goh interessant", dan had ik het net zo goed niet kunnen voorstellenquote:Op vrijdag 24 september 2004 11:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een groot deel van je stuk doorgelezen (niet helemaal, grote stukken heb ik ook hooguit doorgescanned, dat stuk over je 'politieke oplossingen', Keroniaanse Staatsvorm, lees ik misschien nog een andere keer door)..
Ik poog een discusssie met je aan te gaan over wat je wil zeggen, maar het is makkelijk een kritische aanpak al snel te verwerpen als zijnde 'afzeiken' ...
In anderen vind ik het altijd een prachtig iets, maar voor mezelf ben ik er niet zo blij mee. Ik probeer het feit dat ik nogal gevoelig ben dan ook meestal maar wat te camoufleren.quote:Op donderdag 23 september 2004 23:40 schreef sweetgirly het volgende:
Gevoeligheid is toch een mooi iets? Of zie ik dat nou weer verkeerdik zag het waarschijnlijk eens wel verkeerd, vandaar mijn nieuwe levensmotto: 'boeiuh'
..maw zo ben ik (oa ook) gewoon
Ik vind jou schrijven erg fasinerend, analyserend en doordacht dit boeidt mij enorm.quote:Op vrijdag 24 september 2004 11:06 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad een groot deel van je stuk doorgelezen (niet helemaal, grote stukken heb ik ook hooguit doorgescanned, dat stuk over je 'politieke oplossingen', Keroniaanse Staatsvorm, lees ik misschien nog een andere keer door)..
Ik poog een discusssie met je aan te gaan over wat je wil zeggen, maar het is makkelijk een kritische aanpak al snel te verwerpen als zijnde 'afzeiken' ...
Dan is het makkelijk om te vertrouwen op die andere 'hoog-sensibele' mensen, die allemaal van je stuk zeggen: 'heel leuk en creatief dat je dat soort dingen schrijft', maar het hoogstwaarschijnlijk zelf niet eens globaal doorgelezen hebben, omdat het stuk in feite domweg ondoorkombaar is ...
Je pretendeert een 'levenswijze' te propageren, een 'ideologie' neer te zetten:
Je beweert zelf dat Het kennen als zodanig, gerelateerd aan het vermogen om al dan niet over accurate representaties van feitelijke waarheden te beschikken, wordt zo in mijn ogen direct tot centraal onderwerp bestempeld,
Dat zie ik als een suggestie dat binnen jouw filosofie je beschikking hebt over die 'feitelijke waarheid', jouw levenswijze erop gericht is dat te bereiken, en je dus boven de mensen die jouw levenswijze niet volgen te verheffen ...
Verder is je analyse interessant, maar slechts het aantonen van 'knooppunten', een conflict tussen objectiviteit en subjectiviteit, chaos, wanorde die je op een gegeven moment vangt in een woordje 'complexiteit'.
Ik zie daarin echter enkel het copy-pasten van wat bekende filosofen, het leentje-buur spelen bij bekende concepten (Steiner en wat ander antroposofen) ...
Maar waar is je eigen oplossing, wat staat er precies in de 'conclusie' van jouw stuk?
Jouw definitie van 'complexiteit' is als een boer die ontdekt dat zijn weideland onder water is gelopen en dan opeens beslist om zichzelf dan maar visser te gaan noemen ...
Laten we eerlijk zijn, je hecht enorm aan je eigen beeld van 'bijzonder complex persoon', je vind jezelf hoogintelligent en hebt daarin misschien gelijk...
Maar dat hoogintelligent of hoogsensibel zijn heeft helemaal geen waarde, je bent heus niet 'beter' ... en zolang je jezelf niet kunt verdedigen in discussies, als je direkt het 'slachtoffer' gaat spelen zodra iemand jouw theses aanvalt, heb je dr niks aan.
Er zijn mensen met een MAVO-opleiding, of VMBO die een sterkere levensfilosofie hebben dan jou, die in discussies zich niet makkelijk onder tafel laten lullen door een brutale tafelgenoot met een grote mond (ik erken dat ik in mijn bewoordingen niet erg 'aardig' was, maar wel gemeend; bovendien is het domweg zo dat de meeste mensen in een sociale omgeving zichzelf beschermen door zich af te schermen, dat doen ze meestal met 'sceptiscisme')
dat zeg ik toch net in een paar posts terug.. www.hooggevoelig.nl vaak icm adhdquote:Op zaterdag 25 september 2004 04:17 schreef pukkiepuk het volgende:
Ik herken dit heel erg
zit op het moment in een goede periode, maar dat kan volgende week weer totaal omgeslagen zijn
maarre ik zie dat topicstarter psycholoog is, dan moet je je vast al eens verdiept hebben in HSP, ik vind van mezelf dat ik erg veel kenmerken heb van een HSPer (Hoog Sensitief Persoon) en aangezien ik alles herken in je startpost...(rest nog niet gelezen, doe ik morgen)
Een gevoelige scepticusquote:Op vrijdag 24 september 2004 21:02 schreef Grrrrrrrr het volgende:
In anderen vind ik het altijd een prachtig iets, maar voor mezelf ben ik er niet zo blij mee. Ik probeer het feit dat ik nogal gevoelig ben dan ook meestal maar wat te camoufleren.
TE herkenbaar....als er een benaming is voor jou 'probleem' dan is dat vast en zeker hetzelfde als wat ik heb...maar ik zie idd ook een gevaar in aan alles maar een labeltje plakkenquote:Op zaterdag 25 september 2004 20:48 schreef keronia het volgende:
Één ding wil ik in ieder geval trouwens nog kwijt in dit topic. Ik kan een hoop dingen begrijpen van wat mij overkomt en ook van wat er in de wereld gebeurt. Ik heb redelijk wat zelfkennis en ook algemene kennis. Maar iets waar ik nog steeds niet uitkom is het volgende: hebben wij wel echt een vrije wil?
Ik weet wat ik moet doen om met mijn angsten en problemen om te gaan, maar ik kan me er eigenlijk nooit toe brengen om de drempels te doorbreken. Confronteren en blootstellen is belangrijk, maar het lijkt wel of ik gewoon niet aan die hardnekkige vermijding kan ontsnappen. Ik heb er al mijn hele leven last van dat ik moeite heb met intitiatieven nemen op diverse gebieden.
Contact leggen met een meisje dat ik leuk vind, dingen ondernemen in mijn leven om wat te bereiken, iets moeilijks bespreken met iemand, enz... Met name de eerste 2 zorgen er voor dat ik nooit de ervaringen opdoe waardoor ik verder kan groeien en meer tot mijn recht kom als persoon. Ik kan proberen mijn irrationele gedachten aan te pakken, kleine stappen proberen, proberen de controle los te laten, bier drinken, enz... maar die drempel en dus vermijding zijn onverbiddelijk en frustrerend bestand tegen elke poging om mezelf te helpen veranderen. Hoezo vrije wil? Hoezo wilskracht?
Ik stel me moeilijk open voor dingen in het leven die van me eisen dat ik iets presteer of aan bepaalde verwachtingen voldoe. Vooral het openstaan voor anderen is lastig vind ik, ik weet
ook nooit zo goed wat ik in een gesprek moet zeggen zonder dat het geforceerd overkomt, hoe neem je in vredesnaam diedrempels weg?
![]()
![]()
Hoe breng je jezelf ertoe er gewoon voor te gaan in het leven?
Ik vind het ook erg interessant hoor! Ik heb zelfs in een eerdere post al aangegeven dat ik het leuk vind dat er zoveel herkenning is en dat het goed is als de mensen die dat hebben (zoals jij en ik) met elkaar in contact komen (want het is toch een minderheid). Daarom had ik voorgesteld om eventueel email uit te wisselen, mocht het gesprek in dit topic niet goed lopen (er komen een hoop posts bij die afleiden van het onderwerp, je kunt door 1 op 1 met email vaak veel beter een goed gesprek voeren met een persoon). Maar zolang er boeiende reacties komen als die van jou (en anderen), dan blijf ik natuurlijk posten hier!quote:Op zaterdag 25 september 2004 23:45 schreef pukkiepuk het volgende:
[..]
TE herkenbaar....als er een benaming is voor jou 'probleem' dan is dat vast en zeker hetzelfde als wat ik heb...maar ik zie idd ook een gevaar in aan alles maar een labeltje plakken
daarom zie ik mezelf niet snel naar een psycholoog gaan, maar ik zit wel al lange tijd te denken om psychologie te gaan studeren, ben er heel geinteresseerd in,
vooral ook omdat ik mezelf zo zit te analyseren en er niks van snap WAAROM ik bepaalde drempels gewoon niet lijk te kunnen aanpakken, hoe graag ik het ook wil
ik vind dan ook erg interessant dat jij psychologie bent gaan studeren, terwijl je jezelf niet eens snapt zeg maar (niet verkeerd opvatten), Of heb je juist veel beter inzicht in jezelf gekregen daardoor?
heb jij ook last van dat je andere mensen zo goed kunt helpen met hun problemen, maar je eigen problemen maar niet kunt oplossen??? ik wel in ieder geval....
ik hoop niet dat dit echt het laatste was wat je kwijt wilde in dit topic trouwens (zoals je post begint), ik vind het erg interessant
Dat lijkt me dus geen goede reden. Je loopt alle kans dat je gaat projecteren. Zegt de term 'overdracht' je iets???quote:Op zondag 26 september 2004 11:28 schreef keronia het volgende:
Er zijn veel mensen die psychologie gaan studeren om zichzelf beter te begrijpen. Ik weet
niet of dat een goede reden is
Kijk, hier heb je het al! Spreek maar gewoon voor jezelf.quote:Dat sluit ook mooi aan bij wat je zegt: dat je anderen wel kan helpen maar jezelf niet. Dat is
ook echt zo! Ik herken dat ook heel erg, ik kan heel goed bedenken hoe iemands probleem
opgelost moet worden (als dat kan), maar bij mezelf blijft het maar een onmogelijk opgaven,
je kunt geen therapeutje bij jezelf spelen![]()
Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen
Idd, wou het al eerder zeggen, want zoals Moonah ook al zei, het lijkt mij juist ook geen goede reden. Ik wou zelf eerst Wijsbegeerte gaan studeren (nog steedsquote:Op zondag 26 september 2004 11:28 schreef keronia het volgende:
Er zijn veel mensen die psychologie gaan studeren om zichzelf beter te begrijpen. Ik weet
niet of dat een goede reden is, omdat je vaak te snel denkt dat je een of andere stoornis hebt
of juist meer vragen krijgt, maar je hebt wel een goede motivatie en dat scheelt! Ik zelf ben
sommige dingen wel beter gaan begrijpen, maar het is moeilijk om neutraal naar jezelf te
kijken, je kan je niet loskoppelen van je gevoelens en soms kan de 'feedback' van iemand
in je omgeving wonderen doen.
En dit is dus (idd) niet zo.quote:Dat sluit ook mooi aan bij wat je zegt: dat je anderen wel kan helpen maar jezelf niet. Dat is
ook echt zo! Ik herken dat ook heel erg, ik kan heel goed bedenken hoe iemands probleem
opgelost moet worden (als dat kan), maar bij mezelf blijft het maar een onmogelijk opgaven,
je kunt geen therapeutje bij jezelf spelen![]()
Maar dat geldt eigenlijk voor iedereen.
Misschien omdat het vanzelfsprekend is om met een ander rekening te houden?quote:Op zondag 26 september 2004 14:05 schreef Aardwetenschapper het volgende:
En als je anderen niet confronteert of zegt wat jij wil, waarom zouden ze dan rekening met je houden.
Ik heb last van pleinvrees, faalangst, sociale fobieeen, angststoornissen. Heel wat drempels dus. Je moet op een gegeven moment gewoon je kop leegmaken en er voor gaan. Niiet een uur van te voren bedenken hoe je iets wil gaan aanpakken maar gewoon spontaan dingen doen. Dan voel je je maar ff beroerd, trillerig en weet ik wat allemaal niet meer, dat gaat ook wel weer over. Ik ben begonnen met ergens naar toe te gaan wat ik zodanig leuk vond dat ik het niet bij wilde laten zitten. Daarna ben ik bijvoorbeeld alleen een keer de kroeg binnen gestapt, ook niet van te voren bedacht maar gewoon gedaan.quote:Op zaterdag 25 september 2004 20:48 schreef keronia het volgende:
hoe neem je in vredesnaam diedrempels weg?
![]()
![]()
Hoe breng je jezelf ertoe er gewoon voor te gaan in het leven?
helaas nog veel te veel..quote:Zijn er nog meer gevoelige, complexe mensen?
En dat heb je wel overwonnen?quote:Op zondag 26 september 2004 21:30 schreef Kore het volgende:
[..]
Ik heb last van pleinvrees, faalangst, sociale fobieeen, angststoornissen.
Gelukkig zijn we over een kleine eeuw eindelijk allemaal dezelfde oppervlakkige zombie. Wat een heerlijke tijd zal dan aanbreken.quote:Op zondag 26 september 2004 23:08 schreef tommie_b het volgende:
[..]
helaas nog veel te veel..
das anders wel nog de beste manier om tegenwoordig de maatschappij te 'overleven'quote:Op zondag 26 september 2004 23:39 schreef nozem het volgende:
[..]
Gelukkig zijn we over een kleine eeuw eindelijk allemaal dezelfde oppervlakkige zombie. Wat een heerlijke tijd zal dan aanbreken.
NIet alles maar ben op de goede weg. Het heeft jaren geduurt voordat ik inzag dat het niet goed ging dus zal het ook niet met 1 jaar al weg zijnquote:Op zondag 26 september 2004 23:21 schreef Grrrrrrrr het volgende:
En dat heb je wel overwonnen?![]()
my 2 cents:quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
![]()
![]()
Daar klopt iets niet met 't tijdstip.quote:Op maandag 27 september 2004 01:32 schreef Manono het volgende:
[..]
my 2 cents:
ga op tijd naar bed, dat heeft een goede invloed op je humeur.
Had het niet over mezelf sukkel, ik reageer op de openingspost.quote:Op maandag 27 september 2004 03:31 schreef schvvmert het volgende:
Daar klopt iets niet met 't tijdstip.![]()
Ik heb medelijden met jou en de mensen in je omgeving.quote:Op maandag 27 september 2004 13:45 schreef keronia het volgende:
(Reactie op de serieuze posts) Ik denk dat de mensen die zich herkennen in de in deze topic aangegeven problemen / eigenschappen, in ieder geval zichzelf geen 'sukkels' hoeven voelen. 1. Omdat het leven vaak zwaar voor ze is (kan zijn), leren ze een hoop inzichten en vaardigheden als ze de obstakels weten te overwinnen. 2. Omdat ze vaak moeite hebben met de 'externe wereld' en een overmatig innerlijk besef lijken te hebben, ontwikkelen ze vaak een diep inzicht in zichzelf op latere leeftijd, veel mensenkennis en beginnen ze vaak aan projecten (filosofisch, muzikaal, kunstzinnig e.d.) die een rijk innerlijk leven behoeven. Dus: net als 'anderen', krijgen ze dankzij hun specifieke problemen ook een hoop kansen om op hun eigen manier een bijzondere bijdrage aan de maatschappij te leveren. Beide 'soorten' mensen zijn nodig, je hebt altijd doener, denkers, beslissers, fantasten, intuïtieve mensen en dergelijke nodig in een bepaald evenwicht, het vult elkaar mooi aan. Het belangrijkste is accepteren van wie je bent en uitvinden welke taak en welk ontwikkelingspad het beste bij je past, toch?
Mjah, kan me hier wel een beetje in vinden. Ben zelf ook veel met muziek, tekenen, schrijven etc bezig, en qua gevoel heb ik ook veel extremen: of erg gelukkig of domweg ongelukkig, maar nooit es een "vlak idee: Nadenken over het leven doe ik meer dan me lief is, getuige WFL, en daardoor ben ik vaak erg chaotisch in mn denken. Dat " alle chaos een plekje geven" vond ik wel sterk. Maar ik ben er wel gelukkig mee. En heb ook wel een sociaal leven, een vriendin, vrienden. Maar vroeger werd ik al wat excentriek gevonden, omdat ik me in andere zaken interesseerde dan mn leeftijdsgenoten. Want dan wel helpt is een dito vriendin zoekenquote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
......
Pffft, sorry, maar ik ben het niet met je eens.quote:Op maandag 27 september 2004 13:45 schreef keronia het volgende:
(Reactie op de serieuze posts) Ik denk dat de mensen die zich herkennen in de in deze topic aangegeven problemen / eigenschappen, in ieder geval zichzelf geen 'sukkels' hoeven voelen. 1. Omdat het leven vaak zwaar voor ze is (kan zijn), leren ze een hoop inzichten en vaardigheden als ze de obstakels weten te overwinnen. 2. Omdat ze vaak moeite hebben met de 'externe wereld' en een overmatig innerlijk besef lijken te hebben, ontwikkelen ze vaak een diep inzicht in zichzelf op latere leeftijd, veel mensenkennis en beginnen ze vaak aan projecten (filosofisch, muzikaal, kunstzinnig e.d.) die een rijk innerlijk leven behoeven. Dus: net als 'anderen', krijgen ze dankzij hun specifieke problemen ook een hoop kansen om op hun eigen manier een bijzondere bijdrage aan de maatschappij te leveren. Beide 'soorten' mensen zijn nodig, je hebt altijd doener, denkers, beslissers, fantasten, intuïtieve mensen en dergelijke nodig in een bepaald evenwicht, het vult elkaar mooi aan. Het belangrijkste is accepteren van wie je bent en uitvinden welke taak en welk ontwikkelingspad het beste bij je past, toch?
Ik begrijp dat het voor jou erg moeilijk is om iets fatsoenlijks uit te kramen, maar doe de rest van ons een plezier en doe dan iig wat beter je best.quote:Op maandag 27 september 2004 13:56 schreef type_29 het volgende:
[..]
Ik heb medelijden met jou en de mensen in je omgeving.
Wat een stroef geouwehoer zeg.
Anders ga je ff ergens anders je frustraties lossen.quote:Op maandag 27 september 2004 15:37 schreef type_29 het volgende:
Dacht je nou echt dat ik jullie plezier wil bezorgen.
Ik zeg gewoon waar het op staat.
Waar bemoei jij je nou weer mee.quote:Op maandag 27 september 2004 16:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Anders ga je ff ergens anders je frustraties lossen.
![]()
![]()
Natuurlijk wil iedereen als individu gezien worden, maar als je mensen al helemaal niet mag vergelijken en helemaal niet op basis van overeenkomsten uitspraken mag doen dan heeft het geen zin om uberhaupt menswetenschappen te hebben, toch? IEDEREEN generaliseert van stopt mensen in groepjes, NIET OM DE INDIVIDUALITEIT aan te TASTEN, maar om uitspraken te doen over verschijnselen die verder reiken dan alleen 1 persoon. Ik heb niks gezegd dat de individualiteit aantast. En ik word een beetje moe van dat westerse gejammer over individualisme en het "ik moet zelf weten wat ik doe" geklaag, we leven wel in een sociale wereld, niet geheel afgezonderd???quote:Op maandag 27 september 2004 14:06 schreef Aardwetenschapper het volgende:
[..]
Pffft, sorry, maar ik ben het niet met je eens.
Mensen eigenschappen toedichten en ze aan de hand daarvan in hokjes plaatsen.
Erg slecht, dat is generaliseren en mensen over 1 kam scheren, iedereen wil graag als individu gezien worden.
En dan ook nog pretenderen dat mensen met problemen sowieso een veel grotere diepgang ontwikkelen dan mensen zonder problemen?? Iedereen heeft problemen.
Iedereen ervaart zijn problemen als heel groot.
En uitdagingen zorgen voor groei, problemen zorgen alleen maar voor stress.
Wat een lieve user ben jijquote:Op maandag 27 september 2004 16:29 schreef type_29 het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je nou weer mee.
Heb ik je holmaat beledigd ofsow??
Van problemen wordt je hard, daarom denk ik dat die problemen van jouw geen echte problemen zijn maar aanstellerij.quote:Op maandag 27 september 2004 16:58 schreef keronia het volgende:
[..]
Natuurlijk wil iedereen als individu gezien worden, maar als je mensen al helemaal niet mag vergelijken en helemaal niet op basis van overeenkomsten uitspraken mag doen dan heeft het geen zin om uberhaupt menswetenschappen te hebben, toch? IEDEREEN generaliseert van stopt mensen in groepjes, NIET OM DE INDIVIDUALITEIT aan te TASTEN, maar om uitspraken te doen over verschijnselen die verder reiken dan alleen 1 persoon. Ik heb niks gezegd dat de individualiteit aantast. En ik word een beetje moe van dat westerse gejammer over individualisme en het "ik moet zelf weten wat ik doe" geklaag, we leven wel in een sociale wereld, niet geheel afgezonderd???![]()
Ik zei niet: "mensen met problemen hebben meer diepgang", wat ik bedoel is dat sommige mensen meer last ondervinden van problemen in hun leven door een grotere gevoeligheid of door indringendere levenservaringen en als ze daar goed mee leren omgaan, dan worden ze sterker en ontwikkelder dan mensen die het wat dat betreft minder heftig hebben in hun leven (natuurlijk vindt iedereeen zijn of haar problemen groot, maar er zijn wel zeker verschillen te vinden).
Uitdagingen zijn positieve interpretaties (of labels) van situaties die anderen "problemen" noemen. Als je het als een uitdaging opvat, dan ga je dus efectiever om met je problemen (zie boven: je ontwikkelt erdoor) dan wanneer je dat niet doet, maar het gaat om dezelfde uitgangssituaties. Stress is alleen maar een gezonde reactie van het lichaam / de geest om aan te geven dat het
teveel belast wordt. Dat signaal is juist handig, want dan kun je veranderen wanneer dat nodig is (een uitdaging dus, als je het goed opvat).
Neuh, niet echt beledigd. je komt alleen een beetje zielig over met zulke 'diepzinnige' posts. Ga dan je moeder eikelen ofzo.quote:Op maandag 27 september 2004 16:29 schreef type_29 het volgende:
[..]
Waar bemoei jij je nou weer mee.
Heb ik je holmaat beledigd ofsow??
Van problemen wordt je hard.......wat zul jij veel vrienden hebben. Niemand vraagt jou om je mening.quote:Op maandag 27 september 2004 18:24 schreef type_29 het volgende:
[..]
Van problemen wordt je hard, daarom denk ik dat die problemen van jouw geen echte problemen zijn maar aanstellerij.
Van problemen word je hard, niet wordt je hard!quote:Op maandag 27 september 2004 18:24 schreef type_29 het volgende:
Van problemen wordt je hard..
Jottem!quote:Op maandag 27 september 2004 18:24 schreef type_29 het volgende:
[..]
Van problemen wordt je hard
Van problemen word je niet hard, van problemen aanpakken word je hard, sukkel.quote:Op maandag 27 september 2004 18:24 schreef type_29 het volgende:
Van problemen wordt je hard, daarom denk ik dat die problemen van jouw geen echte problemen zijn maar aanstellerij.
En dat weet jij?quote:Op maandag 27 september 2004 23:53 schreef Manono het volgende:
[..]
Van problemen word je niet hard, van problemen aanpakken word je hard, sukkel.![]()
Iemand in een discussie sukkel en domme mongool noemen, en dan roepen dat je geen problemen hebt.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 09:37 schreef type_29 het volgende:
[..]
En dat weet jij?
Je bent zelf een sukkel want dat slaat helemaal nergens op, ik heb geen problemen meer.
Dus ik ben hard en ik vind jou een domme mongool
Dat je vrienden niet meer naar je geouwehoer willen luisteren, betekend nog niet dat je dit topic om zeep moet helpen.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 09:37 schreef type_29 het volgende:
[..]
En dat weet jij?
Je bent zelf een sukkel want dat slaat helemaal nergens op, ik heb geen problemen meer.
Dus ik ben hard en ik vind jou een dom wijf.
Ik heb 100% precies hetzelfde.quote:Op zondag 26 september 2004 23:39 schreef MrX1982 het volgende:
Ìk lees de OP en kan daar best wat dingen in vinden. Ik zou het best zelf geschreven kunnen hebben met hier en daar wat aanpassingen.
Ik denk dat ik zelf meer een gevoelsmens ben dan iemand die rationeel kan nadenken over de dingen. Ik laat ook meer mijn gevoel spreken dan mijn rationele verstand. Ik denk ook altijd wel veel na over de dingen. Bijv. dingen die verkeerd zijn gegaan en dan probeer ik te begrijpen waarom ze verkeerd zijn gegaan en als ik de tijd kon terug draaien wat ik anders zou doen. Ik weet niet of ik met dat soort gedachtes blij moet zijn. Soms kan je jezelf echt depressief praten door allemaal dingen te denken die verkeerd zijn gegaan en die je graag zou willen veranderen
Interessant onderwerp, ik heb nooit geweten dat zoiets als een HSP bestondquote:1. Ik ben me bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
2. Ik kan subtiele geuren, smaken, geluiden en kunstwerken waarnemen en ervan genieten.
7. Als ik erge honger heb, heeft dat invloed op mijn concentratie of mijn humeur.
8. Stemmingen van de mensen om mij heen hebben invloed op mij.
13. Ik heb een rijk en complex gevoelsleven.
14. Ik kan diep geroerd raken door kunst of door muziek.
18. Ik doe erg mijn best om geen fouten te maken of dingen te vergeten.
21. Het vermijden van situaties die mij van streek maken of overstelpen, heeft bij mij een hoge prioriteit.
Wat een zielig mannetje ben jijquote:Op maandag 27 september 2004 18:24 schreef type_29 het volgende:
[..]
Heb sterke geuren even verandert in geluiden en grove weefsels (quote:3. Ik word makkelijk overdonderd door fel licht, geluiden of sirenes.
Mên dit hele stuk tekst had ik zó kunnen typen.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
bij wil horen. Het is het nooit helemaal in het leven voor mij, geluk ligt in het
en zonder bullshit.
te worden.
![]()
![]()
Hm, zit wat in.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 22:02 schreef Kore het volgende:
Ik denk ook niet dat iedereen zich er bewust van WIL zijn. Dat bewegen voordat het geluid er is ken ik ook wel. Zulke dingen gebeuren voornamelijk als je daarvoor overweldigd bent door je omgeving, op een of andere manier zie, hoor en voel je dan een heel stuk sterker.
me 2..quote:Op donderdag 23 september 2004 23:22 schreef Vodka_Lime het volgende:
Ik erger me er vaak aan dat ik veel contacten heb die toch vaak erg oppervlakkig blijven.
goh....dit is de essentie wat er in mijn hoofd ook omgaat..........ik had het nooit zo goed onder woorden kunnen brengenquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 22:11 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hm, zit wat in.
Aan de andere kant, is bewustzijn wel iets waar je voor kan kiezen? (Volgens mij weet ik het antwoord ook al, mensen kiezen niet voor bewustzijn, ze kiezen voor ego en rationeel denken, even kort gezegd, want dat sluit af). En (of is het want?) ik vraag me af of ik er nl wel bewust van WIL zijn, If you know what I mean.
Als ik me nl sterk voel, dan heb ik nergens last van (ben ik misschien zelfs in staat om sfeer te bepalen ipv om er een element van te zijn), maar juist op de momenten dat ik mezelf vermoeider voel, dan gebeurt het gewoon, weet niet of 'last van' het juiste woord is. Weet iig dat ik me dan anders voel dan normaal (= dan anderen, de meeste mensen) dus. En of dat prettig is, nee, ik heb het gevoel alsof ik mezelf moet verschuilen dan, mezelf moet inhouden, met iedereen moet rekening houden, wil niet dat ze zich ongemakkelijk (gaan) voelen, etc etc. Hm, voel ik me goed, dan vind ik dat (anders) zijn trouwens niet erg.
En soms wordt het toch hoe dan ook opgemerkt, sommige vinden het prettig, niet erg, misschien zelfs apart, anderen mensen gaan zich afsluiten, mensen proberen zichzelf volgens mij ook constant te blokken, vooral als er zo'n miep tegenover je zit waarvan je dus dat gevoel misschien krijgt. Ik begrijp het ook allemaal wel, alleen snappen doe ik het niet. En ik ben mezelf er bewust van, maar niet opzettelijk. Dus probeer ik maar zo normaal mogelijk te doen, zodat mensen niet bang voor mij worden
. Want dat is het. Mensen zijn bang voor hetgeen ze niet kennen, volgens mij zijn mensen uiteindelijk alleen maar bang voor zichzelf..maargoed.
ik ga douchen, want ik ga weer diep en ver voor zo'n normale vrijdagavond
Ik lees je post morgen. Vanavond iig rot avond gehad en ben uitgemaakt voor kwetsbaar en nog meer van dat soort dingen. Niet leuk, mss moet ik eens naar de dokter gaan ofzo.quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:27 schreef pulsar2kx het volgende:
knip
ik heb dat HSP gebeuren ook pas ontdekt, en ik kan me vrijwel in ALLE punten vinden...maargoed zoals te lezen is op die site hoeft HSP echt geen slechte eigenschap te zijn, het kan alleen omslaan naar de slechte kant wanneer je jezelf gaat terugtrekken en verbergen op je kamer en elk contact gaat vermijden simpelweg omdat alles in de buitenwereld je overweldigtquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 20:27 schreef pulsar2kx het volgende:
Interessant onderwerp, ik heb nooit geweten dat zoiets als een HSP bestond
Ik weet niet of ik zo iemand ben, maat het lijkt me niet geheel onwaarschijnlijk.
Wat een lieve reactiequote:Op vrijdag 1 oktober 2004 23:07 schreef pulsar2kx het volgende:
Ik snap het niet echt helemaal sweetgirly
Maar dat zal ook wel beetje aan mij liggen, ik ga t morgen nog een x lezen
Ik herken t iig niet, lijkt alsof een een beetje paranoia wordt ofzo als je erg moe bent
quote:Op vrijdag 1 oktober 2004 23:56 schreef pukkiepuk het volgende:
goh....dit is de essentie wat er in mijn hoofd ook omgaat..........ik had het nooit zo goed onder woorden kunnen brengen![]()
Vooral je laatste alinea sla je (voor mij) de hamer op zijn kop mee.quote:de laatste jaren heb ik dat laatste dus steeds meer met omgaan met mensen![]()
het verschilt trouwens erg per persoon, ik kan dat aanvoelen ofzo, als iemand mij 'blokt' kan ik me niet uitten tegen diegene en ik zie mezelf dan heel raar gedrag vertonen, zoals ik helemaal niet ben; ben me daar dus wel constant bewust van als zoiets gebeurt, das echt frustrerend
tegenwoordig ben ik alleen nog met vrienden de echte vrolijke opgelate gast die ik eigenlijk altijd wil zijn...
Ik heb echt heel zelden het gevoel dat ik een wederhelft mis in mijn leven. Maar nu ik heb ontdekt dat ik een absolute HPS-er ben op alle gebieden, sta ik er wel heel erg bij stil.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 17:54 schreef sweetgirly het volgende:
ps. wow, erg van je tweelingbroer, toeval(lig) dan hé dat soort dingen. Er schijnt ook een verhaal te zijn over tweelingzielen wat dat betreft. De eenzaamheid, de leegte, die mensen gedurende hun leven altijd of vaak blijven voelen, houden, ook al is het onbewust. Zoekende naar die ene passende wederhelft, het gemis te voelen. Verscheurend. Echter, denk ik ergens ook, dat de ontbrekende schakel ook in jezelf kan liggen, maar ik ben er nog niet helemaal uit. Al vind ik het wel aannemelijk allemaal. Erg soms zelfs, kan me voorstellen dat jij dat ook zo voelt (nu).
Vaak is dit gemis ook onbewust aanwezig. We weten niet waar het ontevreden gevoel vandaan komt, het zoeken naar de (ware) liefde, etc etc. Mensen beseffen het vaak niet, ondanks dat ze wat verscheurd door het leven (kunnen) lopen door misschien dit gemis aan de wederhelft dus. Vandaar, zou een conclusie kunnen zijn, dat onbewuste gevoel dat veel mensen hebben. Vele relatie-problemen, contactadvertenties, you name it. Tuurlijk, liefde is mooi etc. Maar ergens zou het een aanwijzing kunnen zijn of althans ik vind het niet zo'n vreemde gedachte dan in die zin, dat het komt omdat we 'gesplitst' zijn, ergens en eens. Wanneer..tja.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 19:30 schreef hallodagg het volgende:
Ik heb echt heel zelden het gevoel dat ik een wederhelft mis in mijn leven.
Tja, hokjes, hokjes. Moeilijk hé idd.quote:Hooggevoelig,''anders'', hoogbegaafd, veel opgekropte pijn.....ik heb het niet echt getroffen in mijn leven vind ik....
Tja, praten kan helpen iddquote:Ik ben vandaag dan ook tot het besluit gekomen dat ik binnenkort hulp ga zoeken, want ik kan dit niet(meer) alleen oplossen.
Oei..nee, wat zeg je nou.quote:Het tegendeel is waar: ik ben overgevoelig, ovel me onbegrepen, heb weinig vrienden en heb contstant fysieke/mentale klachten. Soms zou ik willen dat ik hier niet meer hoefde te zijn.....
En ik vind jou nóg dommerder en ik heb veel minder problemen dan jij stomme nepharde kloon, lekker puhuhquote:Op vrijdag 1 oktober 2004 09:37 schreef type_29 het volgende:
En dat weet jij?
Dus ik ben hard en ik vind jou een dom wijf.
Maar goed, je ziet mij toch niet als psycholoog?quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 20:55 schreef pukkiepuk het volgende:
ik denk ook vaak dat ik mezelf gewoon gek maak, door er steeds meer de laatste tijd over zitten te piekeren...............ik voel me sinds ik weer een druk leven heb daarom ook stukken beter dan voorheen toen ik maanden thuiszat; hele dag piekeren over mijn eigen psyche
daarom sta ik ook een beetje afstandelijk tegenover boeken hierover lezen, of gesprekken met een psycholoog
ik denk dat ik mezelf daarmee alleen gekker zou maken, omdat ik er dan NOG meer mee bezig ben...
dit vind ik erg interessant om te horen van een psycholoog, ik vraag me dan af of je deze aanpak ook tijdens je werk hanteert? aangezien een psycholoog toch JUIST zijn patienten in een hokje moet proberen te stoppen??quote:Daarom is het voor mij duidelijk: we zijn unieke mensen met een extra gevoeligheid, maar net
zo uniek als andere mensen! Laten we alsjeblieft niet onszelf verliezen in de theorieën en
ideeën van mensen die zelfhulpboekjes en andere mooie uitleg en oplossingen voor onze problemen aanbieden! Het zijn maar stukjes van de puzzle (zoals sweetgirly of iemand anders schreef?) en we moeten ze altijd vanuit het licht van ons eigen verstand en leven bezien, toch?
om echt makkelijk te overleven in onze maatschappij, moet je je idd opstellen als een klootzak met zo min mogelijk gevoelens, dat is wat mij ook wel trekt in psychologie: je helpt mensen die dit gewoon niet aankunnen...quote:Die EXTRA gevoeligheid is dan wat ons bijzonder maakt, maar niet zo bijzonder dat we
maar outcasts hoeven zijn. De maatschappij is gericht op de zelfverzekerde materialistische
consumenten types, maar dat is maar een deel van de wereld.
Yep dit klinkt heel logisch allemaalquote:Op zaterdag 2 oktober 2004 17:34 schreef sweetgirly het volgende:
Volgens mij sta ik dus gewoon (te) open (dan?) en ik heb geen idee of ik zoiets wel dicht (op slot) kan doen en hoe dan. Afleiding, opladen, tja dat helpt wat, maargoed. Zo erg is het nou ook weer niet, maar wel vermoeid zo af en toe en beetje vreemd dus soms. Ben er dus wel bewust van en daardoor probeer ik ook dichtbij mezelf te blijven. Maar soms raak ik het toch een beetje kwijt, merk ik. Zoiets. Alsof je opgaat in de omgeving, in alles om je heen en je daar bewust van bent, kan leuk zijn, maar soms word je dan gewoon misschien leeggezogen of je wilt of niet. Eigenlijk zijn er best veel variaties hierin vermoed ik, het één net wat anders dan het ander, want leeggezogen worden, is één ding en je hebt volgens mij nog meer andere dingen, zoals iets met electra hebben, gevoel etc. Openstaan is denk wel de schakel in dit alles.
Inderdaad, dat staat mij ook het meest tegen van de maatschappij als geheel. Ik merk bij mezelf ook wel dat ik me goed aangepast heb, hoewel ik dat soms liever niet zou willen als het niet nodig zou zijn.quote:Op zondag 3 oktober 2004 20:26 schreef pukkiepuk het volgende:
om echt makkelijk te overleven in onze maatschappij, moet je je idd opstellen als een klootzak met zo min mogelijk gevoelens, dat is wat mij ook wel trekt in psychologie: je helpt mensen die dit gewoon niet aankunnen...
Over dat verdwenen tweeling-gevoel/syndroom. Ik ben een tijd terug eens gaan zoeken naar info op internet, omdat mijn moeder tijdens haar zwangerschap van mij een miskraam heeft gekregen van een tweelingbroer- of zusje en ik wel eens wilde weten hoe dit medisch gezien in elkaar steekt (mijn moeder heeft van de arts nooit een uitleg of verklaring gekregen)....en toen kwam ik dus allerlei sites tegen waar dit fenomeen vooral op amateurpsychologische en 'spirituele' wijze wordt besproken. Op zich interessant hoor, maar het is natuurlijk ontzettend onwetenschappelijk. Heel veel mensen hebben het idee iets te missen in het leven of een ontevreden gevoel. Zoals jij ook schreef; je moet dat bij jezelf zoeken - als eerste -, misschien ook bij de maatschappij waarin we leven, maar toch niet bij dit soort vage theorietjes, hoe graag je er ook in wilt geloven omdat het wel aanspreekt etc.. In de VS zijn er zelfs praatgroepen voor ouders en kinderen die dit hebben meegemaakt.quote:Op zaterdag 2 oktober 2004 20:31 schreef sweetgirly het volgende:
Vaak is dit gemis ook onbewust aanwezig. We weten niet waar het ontevreden gevoel vandaan komt, het zoeken naar de (ware) liefde, etc etc. Mensen beseffen het vaak niet, ondanks dat ze wat verscheurd door het leven (kunnen) lopen door misschien dit gemis aan de wederhelft dus. Vandaar, zou een conclusie kunnen zijn, dat onbewuste gevoel dat veel mensen hebben. Vele relatie-problemen, contactadvertenties, you name it. Tuurlijk, liefde is mooi etc. Maar ergens zou het een aanwijzing kunnen zijn of althans ik vind het niet zo'n vreemde gedachte dan in die zin, dat het komt omdat we 'gesplitst' zijn, ergens en eens. Wanneer..tja.
*Roeptquote:Op zondag 17 oktober 2004 22:49 schreef sweetgirly het volgende:
En wie er nog meer mee wil, roept maar.
Owkee dan! Gezwellig!quote:Op zondag 17 oktober 2004 23:29 schreef Grrrrrrrr het volgende:
*Roept*
heb ik allangquote:Op zondag 17 oktober 2004 22:49 schreef sweetgirly het volgende:
wel weer genoeg gebabbeld voor vandaag. Nog een oppep-tip, maak (of laat) een cd'tje met al jouw lievelings en/of lekkere nr's op (maken)..zalig
Ja, mailen en posten is vaak een beetje omslachtig en het werkt niet zo fijn als een goed gesprek en een echte ontmoeting. Ik vind het zelf juist leuk om eens wat mensen in het echt te zien die wat meer 'overeenkomsten' schijnen te hebben.quote:Op zondag 17 oktober 2004 22:49 schreef sweetgirly het volgende:
Uit een ander topic, wou hier al eerder reageren..
Misschien is het een idee om een gevoelige-mensen-club op te richten ofzo, altijd handig en heb je en wij allemaal gelijk wat (onverplichte) steun whatever aan elkaar. Dat gemail enzo, kost ook alleen maar tijd soms
, en schiet er bij mij ook meestal in. We pakken het gewoon groots aan, naja op een kleinschalige manier dan, niks engs aan toch? Uitbreiden dat netwerk
.
Pikken we in de kerstvakantie een dagje uit, proosten we met een wodkaatje op ons gevoelige, complexe leventje en enjoy! En wie er nog meer mee wil, roept maar. Alle schijtbakken, waaronder ik zo nu en dan, meldt u en dan gaan we de uitdaging gewoon aan![]()
.
We kunnen het, we kunnen het.., want we are the best
.
Sensitive people rulezzz! Remember that en genieten kunnen we ook, juist zelfs!
Gaan we samen op een gevoelige manier, whatever, doe er niet toe, genieten.
wel weer genoeg gebabbeld voor vandaag. Nog een oppep-tip, maak (of laat) een cd'tje met al jouw lievelings en/of lekkere nr's op (maken)..zalig
Die gok wil ik wel keertje wagen hoorquote:Op zondag 17 oktober 2004 23:03 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ga je ook mee
Precies wat ik wilde zeggenquote:Op zondag 17 oktober 2004 23:37 schreef Zero2Nine het volgende:
Iedereen is complex en gevoelig, maar sommigen zijn iets meer complex en gevoelig dan anderen
offcourse alleen hsp mensen zijn niet een beetje meer gevoelig maar zijn uitermate gevoelig.quote:Op zondag 17 oktober 2004 23:37 schreef Zero2Nine het volgende:
Iedereen is complex en gevoelig, maar sommigen zijn iets meer complex en gevoelig dan anderen
Hoiquote:Op maandag 18 oktober 2004 08:36 schreef hellmondunited het volgende:
hehe, hoi
Inderdaad, das een goeie.quote:Op maandag 18 oktober 2004 10:01 schreef Evertje het volgende:
heb ik allang
Muziek is voor mij zo belangrijk in mijn gevoelswereld. Ik weet gewoon wat ik moet draaien wanneer ik in een bepaalde bui zit, en zeker als ik daar uit wil raken. Muziek is daar een zeer grote hulp bij.
jij had toch net dat ander topic? en je bent 33 toch?quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:39 schreef erikdewaal het volgende:
Hier nog zo iemand en ik ben nu echt aan t einde van mijn latijn, heb t voor de zoveelste keer in mijn leven weer s helemaal gehad met alles inclusief mezelf
zoooow herkenbaar,quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:30 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hoi, soms ook mee wil?
[..]
Inderdaad, das een goeie.
Merk zelf ook dat als ik weer zo'n (meestal onderhuidsborrelende) gevoelsbui heb, dat ik maar hoef binnen te komen en als er dan een bepaald nummer draait, meestal met een bepaalde intentie voor mijn gevoel, dan schieten óf de tranen in mijn ogen óf ik voel me supersupergoed. Wat dat betreft heb ik nu dus (nog bewuster) een cd'tje laten maken met voor mij onwijs lekkere feelgoodnummers erop. Zodat ik die altijd kan opzetten, oppeppend etc.
* magoed, you're gonna be the dj
Precies, vind ik ook.quote:Op maandag 18 oktober 2004 12:37 schreef keronia het volgende:
Ja, mailen en posten is vaak een beetje omslachtig en het werkt niet zo fijn als een goed gesprek en een echte ontmoeting. Ik vind het zelf juist leuk om eens wat mensen in het echt te zien die wat meer 'overeenkomsten' schijnen te hebben.
Maar goed, misschien is het een idee om via messenger of mail e.e.a. af te spreken?
Een dagje kan altijd. marcel_van_delft@hotmail.com is mijn messenger adres...
Wel doen he? Is wel zo spannend![]()
![]()
![]()
Check!quote:Op maandag 18 oktober 2004 19:39 schreef erikdewaal het volgende:
Hier nog zo iemand en ik ben nu echt aan t einde van mijn latijn, heb t voor de zoveelste keer in mijn leven weer s helemaal gehad met alles inclusief mezelf
quote:Op maandag 18 oktober 2004 21:21 schreef T1andonly het volgende:
Die gok wil ik wel keertje wagen hoorslechter word ik er toch niet van
Hehequote:Op maandag 18 oktober 2004 21:59 schreef tjarie het volgende:
nee maar wel cool was tijdje gelede dat ik op dit topic was kzie dat mensen al
groepjes opbouwen.. interresant! when where what![]()
![]()
Ik las net in een ander topic deze reactie van Moonah, erg mooi en treffend gezegd!quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:07 schreef ssebass het volgende:
Hmm het komt me wel bekend voor. Ik ga het eens allemaal doorlezen. Ik kan niet gelukkig zijn ik zoek altijd de negatieve dingen ik zal nooit iets van de positieve kant bekijken. Ik zou dat graag willen leren.
nog een tip wat ik zelf dus doe, agendaatje whatever met daarin 'positieve' dingen, citaten, etc. die je (kunnen) helpen herinneren aan het mooie, dat je het waard bent en bovenstaande reactie van Moonah is wat dat betreft dus ook zo'n reminder, vind ik. Vooral de laatste zin vind ik erg mooi, naja die één na laatste danquote:Op maandag 18 oktober 2004 22:33 schreef Moonah het volgende:
Echt, oprecht en vanuit je tenen van jezelf leren houden.
Als je van jezelf houdt, heb je geen zin meer jezelf anders voor te doen dan je bent. Dan wil je jezelf niet meer verloochenen, dan durf je dat masker af te gooien. Dan gun je jezelf om van het leven te genieten. Dan geef je jezelf een schop onder je kont als je het nodig hebt. Dan heb je het voor jezelf over om dingen te doen waar je tegenop ziet.
Heus, that's the key... imo dan he...![]()
Ik zou dat stukje getypt kunnen hebben, Ik ben echter 17...quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
en zonder bullshit.
te worden.
![]()
![]()
dit is gewoon de essentie, erg goed gezegd!.....wat jij beschrijft ben ik sinds een tijdje (nog niet eens zo lang!) ook achterquote:Op maandag 18 oktober 2004 23:32 schreef sterre1981 het volgende:
Ok,
Een tijd geleden was ik zoals jullie, ik had het idee dat ik anders was dan andere mensen, ik voelde me daar verward over, was erg in mezelf gekeerd, ik schreef veel, was een echte piekeraar, irriteerde me aan het feit dat andere mensen zo simpel konden zijn, wilde eigenlijk zelf ook graag wat simpeler zijn, zodat het leven wat minder zwaar was, bladibladibla.
Weet je, ik ben niet specialer of minder speciaal dan andere mensen, ik ben zeker wel anders dan andere mensen, en daardoor lijken we ook weer allemaal op elkaar, want iedereen is anders dan alle anderen. En dat boeit allemaal geen ruk!
Ik denk dat het t belangrijkste is dat je, wie je ook bent, met jezelf leert leven, jezelf en anderen gelukkig leert maken, en zoals al eerder gezegd is, een levenspad vindt waarop je je prettig voelt. Hoe je ook in elkaar zit, of je nu wel of niet diep nadenkt over onzinnige dingen, of je nu wel of niet kunt genieten van kleine dingen, dat boeit allemaal niet.
Op het moment dat je ophoudt met vergelijken, niet meer denkt in termen, hoe sta ik ten opzichte van anderen, niet meer denkt in termen, wie is er anders, wie is er beter, maar gewoon iedereen laat zijn wie hij is, INCLUSIEF JEZELF!!! ik denk dat je daar het gelukkigst van wordt. En dan hoef je niet meer na te denken over al die moeilijke dingen. Dan is het allemaal ineens heel 'simpel'. Dan LEEF je, namelijk.
Succes!
*edit: Hiermee wil ik trouwens niet zeggen dat ik nooit meer een dag een terugval heb, ik heb nog steeds dagen dat ik me opsluit, liever niet naar buiten ga, het liefst de hele dag gewoon lekker muziek luister en een beetje schrijf en lees en nadenk en 's avonds piekerend in slaap probeer te vallen tot vijf uur 's nachts, maar t gaat wel steeds beter, nu ik leef volgens bovenstaand idee. Ik heb nu niet meer t idee dat dat erg is, of anders of wat dan ook. Ik zie dat gewoon als een moment voor mezelf. En mensen vinden me ook niet raar meer, sinds ik mezelf niet raar meer vind. Je maakt t zelf zo erg als t is.
Ergens heb ik t idee, dat je je zou doodschrikken als je iemand zou tegenkomen die precies hetzelfde dacht als jij, dat kan namelijk helemaal niet. Je kunt beter proberen met je zelf op 1 lijn te komen, in plaats van te wachten tot er iemand anders komt die je daarin helpt...quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 00:07 schreef ssebass het volgende:
Hmm ik heb even de rest van het topic doorgelezen en hsp is het ook niet. Sta ik er toch weer alleen voor. Ik ben nog niemand tegegekomen die precies hetzelfde heeft. Ik zou erg opgelucht zijn als ik die eindelijk tegenkwam.
dat punt van schuldig voelen heb ik ook wel eens!quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:51 schreef ssebass het volgende:
In veel dingen herken ik mezelf wel, maar er is een groot verschil. Ik leef meer een dubbelleven. Ik heb een lieve vriendin en veel contacten en vrienden, tot nu toe de beste opleidingen zonder problemen kunnen doen, ik ben model geweest, lieve ouders etc. Aan de andere kant ben ik erg introvert, stil altijd bezig met muziek om mijn emoties in te leggen, nergens van kunnen genieten. Ik voel me ook schuldig over het feit dat ik me zo voel omdat ik eigenlijk alles heb wat ik zou kunnen wensen. Toch kan ik nergens van genieten. Ik kijk vaak minachtend naar mensen die het minder hebben getroffen terwijl ik helemaal niet zo wil zijn, maar ik denk dat het een vorm van jaloezie is dat zij wel gelukkig kunnen zijn en ik niet.
Ik was altijd heel gevoelig en cijferde mezelf weg voor anderen, maar na een paar keer heel hard gekwetst te zijn kwam ik tot het beeld dat de maatschappij gewoon hard is en veel mensne lijken geen geweten te hebben. Ik had die drang dus om me aan te passen en ook harder te worden wat een beetje doorslaat. Ik word eigenlijk de persoon die ik niet wil zijn. Misschien omdat ik me niet begrepen voel of geen mensen heb die hetzelfde denken c.q. voelen.
Ik moet zeggen dat het een hele geruststelling is om dit topic te lezen en te merken dat ik niet de enige ben, wat ik altijd heb gedacht.
Ik heb alleen weinig hoogtepunten en veel diepe dalen, waarvan ik geen zin heb om ze hier te noteren.
waarheen?quote:Op maandag 18 oktober 2004 22:30 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hoi, soms ook mee wil?
[..]
Dat is waar, de basis is zelfliefde, maar je mag ook best kritisch zijn en aan dingen werken, de liefde gaat om jezelf als persoon op zich, als je maar open blijft voor veranderingen...quote:Op maandag 18 oktober 2004 23:23 schreef sweetgirly het volgende:
Nog even dan![]()
..
[..]
Ik las net in een ander topic deze reactie van Moonah, erg mooi en treffend gezegd!
En ik plaats hem hier even, want eigenlijk vind ik hem hier ook wel erg mooi passen.
[..]
nog een tip wat ik zelf dus doe, agendaatje whatever met daarin 'positieve' dingen, citaten, etc. die je (kunnen) helpen herinneren aan het mooie, dat je het waard bent en bovenstaande reactie van Moonah is wat dat betreft dus ook zo'n reminder, vind ik. Vooral de laatste zin vind ik erg mooi, naja die één na laatste dan(boven de zin van de key)
HAHA was t maar waar, ik denk dat de meeste mensen als ze konden kiezen een heel ander persoon zouden willen zijn, ik wel in ieder geval. Ik zeur niet over hoe ik nu ben hoor, maar ik bedoel als je het voor het uitzoeken had, en iemand zegt : "Nou eh zoek maar een lichaam uit en een karakter wat je er graag bij wil hebben" zou ik wel iets anders kiezen dan nu.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 18:01 schreef Nynex het volgende:
Je bent wie je zelf wilt zijn.. All i'm gonna say.
Tuurlijk, ff naar het laboratorium om mijn hersens naar een nieuw gebouwd lichaam te laten overtransporteren. geld speelt geen rol. En ook mijn karakter, ff mijn laptop inpluggen in mijn kop en een nieuw profiel importeren.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 14:04 schreef Nynex het volgende:
You can chance yourself and your life any f-ing time you want.
qua lichaam kan ik me voorstellen; maar qua karakter ben ik dus echt wel wie ik wil zijnquote:Op woensdag 20 oktober 2004 13:39 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
HAHA was t maar waar, ik denk dat de meeste mensen als ze konden kiezen een heel ander persoon zouden willen zijn, ik wel in ieder geval. Ik zeur niet over hoe ik nu ben hoor, maar ik bedoel als je het voor het uitzoeken had, en iemand zegt : "Nou eh zoek maar een lichaam uit en een karakter wat je er graag bij wil hebben" zou ik wel iets anders kiezen dan nu.
Je bent geen instandhouder van een karakter je hebt er gewoon 1. ik heb er maar 1 dus ik heb geen MPD. Je kan het een beetje bijschaven maar bepaalde eigenschappen raak je gewoon nooit kwijt.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 16:33 schreef Nynex het volgende:
Precies. Maar sommige mensen doen dus alsof dat karakter er al zat toen zij in dat lichaam kwamen ofzo![]()
Jij bent degene die dat karakter instand houd dmv acties en gedachtes. En ga jij me nu vertellen Zero2Nine dat jij niet kan denken wat je wil maar dat je karakter dat voor je doet? Klinkt als een MPD.
Ja en nee. Ja, je hebt een karakter, nee, deze was er niet zomaar (zoals jij het min of meer doet lijken). Dit karakter heb jij voor jezelf (al dan niet onderbewust) gecreeërd. Jij hebt je karakter aan jezelf te danken. Je kan je wel in een slachtofferrol plaatsen en zeggen dat je niks aan je karakter kan veranderen maar als jij gewoon wat aan jezelf WIL veranderen, gewoon omdat je dat zelf wilt, dan gebeurd dat ook. Jij bent precies wie je zelf wil zijn, en als jij op een bepaalde manier bent die je niet aanstaat moet je bij jezelf gaan kijken van "Hmm, waarom ben ik zoals ik ben? Waarom heb ik dit karakter/ dit leven enz. voor mezelf gecreeërd?"quote:Op woensdag 20 oktober 2004 17:08 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
Je bent geen instandhouder van een karakter je hebt er gewoon 1.
Noem mij 1 karaktereigenschap die je niet aan jezelf kan veranderen ookal zou je dat willen.quote:Je kan het een beetje bijschaven maar bepaalde eigenschappen raak je gewoon nooit kwijt.
Hm, ik ben er nog niet uit.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 14:04 schreef Nynex het volgende:
You can change yourself and your life any f-ing time you want.
En of we dat zijn. Mensen zijn enorm machtige interdimensionale wezens met oneindige mogelijkheden.. Alleen weten ze dat zelf niet, dus dan doen ze er verder ook weinig mee ;]quote:Op woensdag 20 oktober 2004 19:44 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ten tweede, en tuurlijk kunnen we allemaal supermensen worden, maar 1. zijn we dat al niet in essentie ergens
Er zijn geen supereigenschappen. Dat soort waardes aan eigenschappen toekennen verschilt van mens tot mens, dus daar zijn geen absolute definities van te geven.quote:2. wie zegt dan wat de benodigde supereigenschappen zijn? En belangrijk wie bepaalt dat dan?
I wonder en hier kijk ik erg bedenkelijk bij. Daarbij voor wie verander je dan, voor jezelf of voor de maatschappij? En als ik verander, dan doe ik dat in de eerste plaats voor mezelf, omdat ik wil groeien, etc.
Jezelf veranderen kan alleen als het van jezelf moet, anders gebeurd het gewoonweg niet.quote:Ten tweede heb ik ook weer zoiets van: 'ja maar ho eens even, waarom zou ik moeten veranderen? Voor wat, voor de maatschappij die dat bijna soms van mij eist?'
Uiterlijk doet er weinig toe. Het is _een_ factor, maar zeker niet de belangrijkste. Het draait om het totaalplaatje van de persoon die je neerzet, doen en laten inbegrepen.quote:Ten derde, dan nog? Mijn uiterlijk kan ik niet veranderen. Ik bedoel, ik kan wel als een bouwvakker gaan schreeuwen: 'ik ben ongevoelig, rationeel denkend en laat niet over mij heen lopen etc'. Echter de meeste mensen lachen dan toch wat beschermend, want ik blijf een 1.65 m lang, tenger meisje, met ogen die als ze niet boos is, dat ook niet uitstralen, al heb ik wel kracht en uithoudingsvermogen..maargoed.
Als jij jezelf voorhoud dat je een zogenaamd 'gevoelig mens' bent (wat 100% tussen de oortjes zit), dan ben je dat. Als jij vind dat je dat niet bent, dan ben je dat niet. Zo simpel is het. Het blijkt alleen erg moeilijk om het beeld dat je van jezelf hebt te veranderen.quote:Mijn conclusie, voor nu even is dan ook:
'Why should I or the sensitive people change, let the society change!'
'because I harm no one, but in that way I will be harmed, I only want to be myself' ofzoiets.
Is goedquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:12 schreef keronia het volgende:
Tja Sweety, misschien is het een idee als de initiatiefneemster, jij dus, de rol op zich neemt om als centrale contact figuur op te treden? Het enige wat je dan hoeft te doen is iedereen te verzoeken zijn of haar email, woonplaats en voorkeur naar jou te mailen en dan kun jij aan iedereen een voorstel terugmailen met de meest eerlijke keuze voor datum en plaats? Als je dat niet ziet zitten wil ik die rol ook best op me nemen hoor, maar ik denk dat je dat wel kunt
![]()
!
Het is denk ik een goed idee om eerst te kijken wie waar allemaal woont en dan een locatie te kiezen die voor iedereen een beetje te doen is, bijvoorbeeld ergens middenin (Als het varieert van A'dam tot Vlissingen zou iets afspreken bij een tent of iemand in R'dam of zo een keuze kunnen zijn... als voorbeeld)
Groetjes, Marcel alias Keronia
Eens.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:33 schreef Nynex het volgende:
En of we dat zijn. Mensen zijn enorm machtige interdimensionale wezens met oneindige mogelijkheden.. Alleen weten ze dat zelf niet, dus dan doen ze er verder ook weinig mee ;]
En toch gebeurt het.quote:Er zijn geen supereigenschappen. Dat soort waardes aan eigenschappen toekennen verschilt van mens tot mens, dus daar zijn geen absolute definities van te geven.
Klopt.quote:ezelf veranderen kan alleen als het van jezelf moet, anders gebeurd het gewoonweg niet.
Aan de ene kant zo oneens.quote:Uiterlijk doet er weinig toe.
Het is idd MAAR een factor, maar vaak wel een belangrijke die bij velen juist een plaatje maken of niet maken, ook dit weer in al zijn facetten.quote:Het is _een_ factor, maar zeker niet de belangrijkste. Het draait om het totaalplaatje van de persoon die je neerzet, doen en laten inbegrepen.
Ik hou mezelf niks voor, het is gewoon zo.quote:Als jij jezelf voorhoud dat je een zogenaamd 'gevoelig mens' bent (wat 100% tussen de oortjes zit), dan ben je dat. Als jij vind dat je dat niet bent, dan ben je dat niet. Zo simpel is het. Het blijkt alleen erg moeilijk om het beeld dat je van jezelf hebt te veranderen.
Ik vraag niks, ik observeer alleen maar, net zoals bij mij gebeurt.quote:En die 'society' vragen om te veranderen slaat nergens op ;] Society gaat heus niet veranderen voor jou, en als je het probleem effectief moet oplossen en je kan kiezen tussen jezelf veranderen of wachten tot de maatschappij verandert, dan lijkt het me wel duidelijk..
Wie zegt dat ik me niet aanpas?quote:Jij moet je aanpassen aan de society, TENMINSTE als je ergens wilt komen in je leven. Als je daar al geen zin in hebt, nouja dan kan je prima de rest van je leven in je bedje gevoelig liggen zijn..
Nee, niet van alles, conspiracy's enzo heb ik er maar weinig.quote:Je kan de maatschappij wel vanalles aanrekenen
Ik plaats mezelf niet in een slachtofferrol, ik ben er meer dan eens vanzelf ingeduwd.quote:maar dan plaats je jezelf gewoon in een slachtofferrol, terwijl hoe jij je voelt je eigen schuld is, en niet die van de maatschappij. Jij bepaalt hoe je met gevoelens enz. omgaat. Jij bepaalt alles.
Klopt, daarom vlieg ik morgen ook naar Tokio.quote:Dit soort dingen zullen de meeste mensen denken ligt aan de omgeving waarin een persoon verkeerd, maar als jij iemand in Tokio zoekt die zichzelf volledig in een slachtofferrol heeft geplaatst en die zich gepest voeld door anderen, en zich als pispaal ziet of wat dan ook, en je doet hem een blinddoek om, vliegt em naar Duitsland en zet em neer in Frankfurt, garandeer ik je dat deze persoon binnen een of twee weken een leven heeft gecreeërd waarin andere mensen hem als pispaal gebruiken en hem als slachtoffer gebruiken..
Het komt allemaal uit jezelf voort.
Wie valt jou daarmee lastig dan? (sorry als het al ergens in dit topic staat, 'k heb alleen de openingspost gelezenquote:Op woensdag 20 oktober 2004 21:13 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Hee, en ja, ik ben soms gevoelig, als je er problemen mee hebt, val me dan gewoon niet meer lastig, snapt. Als ik een mooi nummer hoor, dat me wat doet, wou jij me dan adviseren dat ik oordopjes in moet doen. Liever niet.
Jijquote:Op woensdag 20 oktober 2004 22:37 schreef Nynex het volgende:
Wie valt jou daarmee lastig dan? (sorry als het al ergens in dit topic staat, 'k heb alleen de openingspost gelezenkan wel voorspellen wat er in de rest van het topic staat dus 't leek me overbodig ;D)
Hoe in vredesnaam joh, net of je dus maar even oordopjes in kan doen dan.quote:En nee ik zeg absoluut niet dat je dan oordopjes moet indoen, maar zodra jij nadeel gaat beleven aan die 'gevoeligheid' moet je er gewoon mee ophouden. En ja dat kan ja.
ik ook niet somsquote:En nee, ik ben niet lief.
fanatisme, wil ik best vanaf, maar kan ik er wat aan doen dat ik niet tegen m'n verlies kan.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 17:18 schreef Nynex het volgende:
[..]
[..]
Noem mij 1 karaktereigenschap die je niet aan jezelf kan veranderen ookal zou je dat willen.
Are you kidding me man? Denk je werkelijk dat je daar niets aan kan doen?quote:Op donderdag 21 oktober 2004 00:04 schreef Zero2Nine het volgende:
[..]
fanatisme, wil ik best vanaf, maar kan ik er wat aan doen dat ik niet tegen m'n verlies kan.
Lijkt me niet zo'n goed planquote:Op maandag 18 oktober 2004 22:30 schreef sweetgirly het volgende:
* magoed, you're gonna be the dj
* Geartsjuh heeft gemaild.quote:Op woensdag 20 oktober 2004 20:40 schreef sweetgirly het volgende:
Hierbij verzoek ik dus iedereen die mee wil, mij een email te sturen, met gaarne zijn/haar voorkeur voor de plaats. En gelieve woonplaats en (fok)nickname erbij te zetten (I love to be zakelijk once in a while).
Klopt, was eigenlijk ook een soort overhaalgrapjequote:Op donderdag 21 oktober 2004 20:31 schreef Evertje het volgende:
De muziek die mij vrolijk maakt, wordt door vele anderen als depressief bevonden. Niet ik me wat betreft muziek laat beinvloeden door anderen (andersom is het geval), maar het is ook gewoon het gevoel wat je hebt bij de muziek. Als die muziek mij uit een slechte periode heeft gehaald, dan word je daar ook weer sterker van als je dat bepaalde nummer nog eens hoort. Dit hoeft voor anderen echter niet zo te zijn.
Als je mee wilt, kan je iig mailen. Alle tijd.quote:Een meeting weet ik zo net nog niet. Ik zit zelf in het zuiden (sittard), dus wordt het voor mij sowieso ver reizen![]()
Is goedquote:Dus daar denk ik nog over na (als het tussen de andere gedachtenkronkels heen kan komen)
Begin kerstvakantie ergens.quote:Op maandag 25 oktober 2004 13:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wanneer zouden we die meeting eigenlijk gaan houden? In verband met vrij vragen van mijn werk...
dan is het goedquote:Op maandag 25 oktober 2004 12:57 schreef sweetgirly het volgende:
Klopt, was eigenlijk ook een soort overhaalgrapje.
ik zal je wel mailen, beslis ik later wel of het voor mij haalbaar isquote:Als je mee wilt, kan je iig mailen. Alle tijd.
En je voorkeur kan je er dan bijschrijven, wat dat betreft zou je ook altijd nog kunnen kijken of je het uiteindelijk te ver vindt of niet.
Ik neem toch aan dat dat in het weekend zal gebeuren? (is meer een vraag naar organisator dan een antwoord op jouw post).quote:Op maandag 25 oktober 2004 13:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Wanneer zouden we die meeting eigenlijk gaan houden? In verband met vrij vragen van mijn werk...
Mijn voorkeur en info gehad?quote:Op maandag 25 oktober 2004 13:20 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
) mee wil, mail even wat korte info enzo (voorkeur stad en datum eventueel, naam, plaats waar je woont). Hou ik jullie update en verdere info volgt dan zsm als ik voldoende info heb en/of overleg ik met jullie dan nog.
quote:Op maandag 25 oktober 2004 14:18 schreef tjarie het volgende:
heb je mijn mail trouwens ontvangen sweetgirly?
Het jammere is wel dat kerst in het weekend valt dit jaar wat dat betreft en oud&nieuw ook. Maar daar moet ik nog even een oplossing voor verzinnen.quote:Op maandag 25 oktober 2004 14:24 schreef Zero2Nine het volgende:
Ik neem toch aan dat dat in het weekend zal gebeuren? (is meer een vraag naar organisator dan een antwoord op jouw post).
Ja, ook ontvangenquote:Op maandag 25 oktober 2004 16:31 schreef keronia het volgende:
Mijn voorkeur en info gehad?
Stuur anders iedereen een bevestiging per mail (reply)![]()
Marcel
Tuurlijk zul je eerst moeten herkennen en het probleem duidelijk moeten formuleren. Als je een nieuwe positieve overtuiging wilt aannemen dan moet je er zeker van zijn dat er geen conflicterende negatieve overtuigingen meer bestaan. En uiteindelijk komt die groepstherapie op hetzelfde neer: je verandert je kijk op jezelf en op de wereld en dit gebeurt doordat je andere overtuigingen aanneemt, of je je hier nou bewust van bent of niet.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 16:28 schreef keronia het volgende:
Eh EMW, als psycholoog kan ik me in sommige van je uitspraken goed vinden,
maar ik vraag me toch af wat jouw verklaring van het succes van steungroepen
en zelfhulpgroepen dan is? Mijns inziens is herkenning een van de grootste
krachten van groepstherapie en zelfs groepen zonder professionele begeleiding...
T'is maar een wetenschappelijk bevestigd feitje...
En ik vind het erg knap dat je zoiets complex als een verklaring en oplossing voor
menselijke geest en probl in een enkele post kunt omvatten, een soort superverkorte
gevoeligemensenbijbel??? Tja, hoezo ambitieus? Maar goed, toch bedankt voor het
initiatief![]()
Denk bijvoorbeeld ook eens aan dieren die denken dat ze een heel ander dier zijn omdat ze niet met hun eigen soort zijn opgegroeid. Daar begint het al. Als je een mensenbaby laat opvoeden door gorilla's, zal die mens dan op latere leeftijd ook echt mens zijn, of gorilla? Voor die persoon zelf is hij een gorilla, want dat is zijn overtuiging.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 23:16 schreef tjarie het volgende:
EMW ik geef je groot gelijk in je eerste verhaaltje hier, en je herhaalt eigenlijk letterlijk waar ik langzamerhand toch wel zelf achter ben gekomen, alleen wist ik niet in hoeverre dit belangrijk was. Op de meeting zou er toch waarschijnlijk weinig gedeeld worden over dit, dat is enkel om te te chillen![]()
dat onderbewustzijn krijg ik idd niet onder controle, als dat me nou eens zou lukken... maar ik ga op onderzoek uit en hoop dat je gelijk hebt! thnx iig.
De grote dingen in het leven zijn simpel. Mensen hebben de neigingen om te verdwalen in hun eigen mentale wereld. Dat is zo als ik het zie tenminste.quote:Op vrijdag 29 oktober 2004 23:27 schreef T1andonly het volgende:
Gedachte is heel sterkinderdaad dat laatje ook in andere topics zien, maar soms ligt het volgens mij allemaal nét niet zo simpel
Ik zie de laatste tijd dingen ook wat minder complex en heb meer vat op mijn eigen persoonlijkheid (qua begrijpen dan). Ik weet beter wat ik wil dan vroeger en weet waar mijn obstakels en uitdagingen liggen (vaak 1 en hetzelfde). Maar het is ook een wijze van leven en een keuze. Er is voor mij niet zoiets als 'de goede weg' en 'ik zag het vroeger verkeerd'. Want vroeger had ik meer inspiratie en diepgang in mijn leven en had ik weer minder moeite met andere facetten in mijn leven. Je kunt het zo moeilijk maken als je wilt, maar dat er veel verschillende indrukken, gevoelens, factoren en complicerende dingen zijn, daar blijf ik van overtuigd. Denken veranderen kan, maar ervaringen worden niet zomaar gecorrigeerd, het gaat ook om de juiste leerervaringen enquote:Op vrijdag 29 oktober 2004 23:35 schreef EMW het volgende:
[..]
De grote dingen in het leven zijn simpel. Mensen hebben de neigingen om te verdwalen in hun eigen mentale wereld. Dat is zo als ik het zie tenminste.
Dat is ook iets wat ik nu meemaak. Ik denk nu veel helderder door een andere techniek (zie het topic Ego, Intuitie, Evolutie) en merk een ontzettend groot verschil met eerder. Waar eerder alles heel complex leek en ik constant leek te verdwalen in details en zijsporen, daar zie ik nu alles veel helderder en ik zie nu ook wat ik verkeerd deed.
Angst voor de dood is de enige gezonde angst. De rest van de angsten zijn niet gegrond en zijn door ons zelf gemaakte waanbeelden. Ik denk dat je tegenover zelfoverschatting beter zelfkennis kunt zetten dan angst.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:53 schreef keronia het volgende:
Angst, complexiteit en voorzichtigheid zijn gezond, net als eenvoud, zelfvertrouwen en
durf, maar het is de balans tussen die twee die de sleutel is tot echte zelfverwezenlijking
in het leven![]()
Hmm, dus jij bent niet bang voor rechterlijke vervolging, voor verlies van je geliefde, voor een faillissement, voor een gigantisch schandaal, om de gevoelens van andere mensen te kwetsen, of om een zinloos leven te leiden??? Tja, dat lijkt mij ook niet echt gezondquote:Op zaterdag 30 oktober 2004 22:57 schreef EMW het volgende:
[..]
Angst voor de dood is de enige gezonde angst. De rest van de angsten zijn niet gegrond en zijn door ons zelf gemaakte waanbeelden. Ik denk dat je tegenover zelfoverschatting beter zelfkennis kunt zetten dan angst.
Ik bekijk het zo: negativiteit is positief, want het dient als feedback. Uiteindelijk ban je negativiteit niet uit want negativiteit en positiviteit zijn keerzijdes van dezelfde medaille.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 23:02 schreef keronia het volgende:
Een beweging die alleen maar het positieve onderschrijft vind ik erg naïef, no offense![]()
Nee daar ben ik niet bang voor. Gerechterlijke vervolging? Verlies van een geliefde? Failissement? Ik kijk nu om mij heen maar zie niets van dat alles. Waarom zul je bang zijn voor dingen die in de toekomst zouden kunnen gebeuren? Alsof het enige zin heeft om daar NU bang voor te zijn.quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 23:04 schreef keronia het volgende:
[..]
Hmm, dus jij bent niet bang voor rechterlijke vervolging, voor verlies van je geliefde, voor een faillissement, voor een gigantisch schandaal, om de gevoelens van andere mensen te kwetsen, of om een zinloos leven te leiden??? Tja, dat lijkt mij ook niet echt gezond![]()
Ik ken het gevoel. Het zijn de momenten waarop je jezelf de hele dag op probeert te peppen zonder enig nut. Het liefst zou ik dan inderdaad een erg lange winterslaap houden om wakker te worden in een andere wereld, maar ik besef maar al te goed dat dat kinderlijke vluchtfantasieen zijn en dat het leven van alledag iets is wat je niet kunt ontlopen. Hopen op betere tijden dus, en die komen, dat weet ik zeker.quote:Op zondag 31 oktober 2004 00:05 schreef Blinky het volgende:
Yup. Hier ook iemand. Ik heb vaak buien waarin ik heel erg introvert ben. Ik wil dan niemand zien/spreken als het even kan. Maar soms wil ik juist wél met mensen erover praten en dat kan dan niet. De laatste tijd gaan er veel dingen niet goed en ik maak me er zorgen om. Relaties die niet eens de kans krijgen om te bloeien, grote onzekerheid over werk en wonen... het kost me vreselijk veel energie en de laatste tijd heb ik het gevoel dat het 'gevoel' op is als het ware. Ik ben zo vreselijk moe, lichamelijk en geestelijk, ik zou het liefst een grot willen opzoeken om in te slapen en over 4 maanden weer wakker willen worden. Dan zit in elk geval het weer wat meer mee
ik wou dat ik het wat meer had zo nu en danquote:Op zondag 31 oktober 2004 01:47 schreef cerror het volgende:
Ik wens dat ik geen gevoel meer had
Hier hoef ik geen woord aan toe te voegen, het lijkt alsof ik het zelf geschreven heb.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
en zonder bullshit.
te worden.
![]()
![]()
Met alle respect, maar ik hoor vaak mensen dat zeggen: 'Ik wéét dat het weer beter zal gaan'... ik snap niet hoe mensen dat zo zeker kunnen denken. Als iemand dat tegen mij zegt, glimlach ik altijd. Niet alleen als respons en om feedback te geven, maar vooral omdat het doorspekt is met ironie. Soms ga ik met mensen in discussie om erachter te komen waarom ze ervan overtuigd zijn dat het beter zal gaan. Als het mijn leven betreft kan ik er nogal heftig op reageren. Ik ben in de veronderstelling dat niemand weet hoe/wat ik denk en als ik er niet van overtuigd kan zijn dat het beter zal gaan, dan weet een ander dat al helemaal niet. Het wordt goed bedoeld, maar zo komt het niet over.quote:Op zondag 31 oktober 2004 01:18 schreef nozem het volgende:
Hopen op betere tijden dus, en die komen, dat weet ik zeker.
Dat dacht ik ook altijd van mezelf maar uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat ik voor mezelf een heel web van redenen en excuses had gemaakt om dingen in mijn leven te verantwoorden die mij niet bevielen. Dit kwam doordat ik een slachtofferrol aannam en daardoor raakte ik de weg kwijt in mijn eigen complexe mentale wereld.quote:Op zondag 31 oktober 2004 02:28 schreef someone324 het volgende:
ik ben niet bijster gevoelig in de zin van emotioneel.
Maar ik kan jullie vertellen dat ik super complex in elkaar zit wat meiden /uitgaan etc betreft![]()
maar goed wordt aan gewerkt
Nu heb je het beter verwoord...quote:Op zaterdag 30 oktober 2004 23:06 schreef EMW het volgende:
[..]
Ik bekijk het zo: negativiteit is positief, want het dient als feedback. Uiteindelijk ban je negativiteit niet uit want negativiteit en positiviteit zijn keerzijdes van dezelfde medaille.
Je weet niet waar het fout gaat? Zie de vetgedrukte stukken in je tekst, daar gaat het fout.quote:Op zondag 31 oktober 2004 08:52 schreef Blinky het volgende:
Het voelt op het moment als zelfverraad. Aan de ene kant hoef ik nu in de komende jaren geen man meer en heb ik zoiets: geef mij een grot en laat me lekker slapen. De overtuiging dat het niet goed zal gaan in met name relaties blijft groeien. En ik heb er steeds minder zin en vooral geen energie meer om er moeite voor te moeten doen, omdat ik weet dat het niets gaat worden.
Oké, op het moment weet ik dat ik negatief sta tegenover relaties als het mezelf aangaat, maar dat heb ik sinds die relatie van een jaar die uitging. Ik wil aan de ene kant weer gewoon lekker verliefd zijn, lang en goed kunnen praten met iemand, (denken dat alles wel weer goedkomt) en aan de andere kant wil ik er helemaal niet meer in geloven en mijn leven leiden en met niets rekening houden.
Ik weet ook niet echt waar het fout blijft gaan...
Sluit mezelf er wel een beetje bij aan idd.quote:Op zondag 31 oktober 2004 15:18 schreef EMW het volgende:
Je weet niet waar het fout gaat? Zie de vetgedrukte stukken in je tekst, daar gaat het fout.
'Wie energie in zichzelf stopt, wint zichzelf ermee, wie het weg geeft heeft moeite verloren.'quote:Op zondag 31 oktober 2004 16:50 schreef Blinky het volgende:
OK, maar ik kan mezelf er steeds minder goed toe zetten om 'blanco' in een relatie te stappen als de mogelijkheid zich voordoet (en dat is nu de eerste keer na de relatie van een jaar). Ik weet dat je risico's moet nemen, maar het voelt als een boksspel waarbij ik steeds minder de kracht heb om nog overeind te komen. Het is vooral de druk van anderen (goed bedoelde gesprekken enzo) die me nog wel overeind houden.
Ja, dat schijt overal aan hebbenquote:Op zondag 31 oktober 2004 18:24 schreef Mute_Me het volgende:
Hoe ik t bereik, overal schijt aan hebbenniet te veel nadenken maar meer doen...
Als ik erover nadenk doe ik wel alsof ik overal schijt aan heb, maar ondertussen ben ik nog wel een beetje de oude ik.quote:Op zondag 31 oktober 2004 18:45 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja, dat schijt overal aan hebben, goed..ieder zijn manier.
Maar er zit wat in, das waar. Wat het punt is denk, laat ik nog éénmaal een citaatje erin gooien:
'Mensen hebben tegenwoordig overal schijt aan, maar het ergste is dat ze dat soms ook aan zichzelf hebben.'
En daar gaat het fout soms, ze vergeten zichzelf, wie ze zijn, wie ze waren etc etc. Nog ééntje dan:
'Kom terug naar wie je was, kom terug naar wie je bent, je ziel vraagt erom, je geest smeekt je, maar je verstand laat het zelf niet toe. Die is het spoor bijster geraakt, eens, maar zoveel mogelijkheden tot beseffenis, maar we beseffen het geneens.'
'Laten we dankbaar zijn voor de mogelijkheden die we krijgen, pas dan kunnen we ons leven gaan verrijken. Pas dan wordt ieder wie hij wilt zijn, wie hij is en wie hij kan zijn. De weg ligt open, er zijn geen obstakels, de enige obstakels die er zijn, zijn de zelfgecreeërde, door het soort mens genaamd.'
Maargoed, ik blijf het ergens humor vinden allemaal, mocht dit zo zijn, want dan ben ik zelf soms ook een harlekijn. De mensheid is gewoon eigenlijk heel grappig en lief, maar wordt geen dief van je eigen hart, want dan is het wachten op een eind zonder start. Just be!
Hehe..precies en okee dan!quote:Op zondag 31 oktober 2004 18:53 schreef Mute_Me het volgende:
Als ik erover nadenk doe ik wel alsof ik overal schijt aan heb, maar ondertussen ben ik nog wel een beetje de oude ik.
Gecontroleerd overal schijt aan hebbenmezelf zal ik nooit kwijtraken, ik zal me hoogstens verbazen over wat ik allemaal kan op sociaal vlak.
Ik denk dat je veel meer dingen in de hand kan hebben dan dat je zelf denk te kunnen.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:18 schreef EMW het volgende:
De mens is de createur van zijn omstandigheden, niet het slachtoffer. En dan heb ik het niet over een auto-ongeluk waarbij iemand omkomt of zo.
Denk hierbij ook aan het "butterfly-effect". Schijnbaar kleine dingen zijn helemaal niet zo klein, want die kleine dingen, hebben op langere termijn een heel groot effect.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:18 schreef EMW het volgende:
De mens is de createur van zijn omstandigheden, niet het slachtoffer. En dan heb ik het niet over een auto-ongeluk waarbij iemand omkomt of zo.
Leg uit?quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:33 schreef EMW het volgende:
[..]
Denk hierbij ook aan het "butterfly-effect". Schijnbaar kleine dingen zijn helemaal niet zo klein, want die kleine dingen, hebben op langere termijn een heel groot effect.
Dat heb ik precies hetzelfde.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:29 schreef Mute_Me het volgende:
[..]
Je vriendenkring, als je een beetje socialised heb j er in no time ''vrienden'' bij, ik noem die mensen geen vrienden maar andere hebben denk lagere normen om als vriend te worden beschouwd.
Zo ddenk ik dus dat ik weinig goede vrienden heb, terwijl als ik dat zou vragen ik er veel lijk te hebben volgens anderen.
Ken ik ookquote:Een nieuwe school vind ik heerlijk, je kan je binnen 1 week compleet anders voordoen als je was.
Ja, mooi hé!quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:33 schreef EMW het volgende:
Denk hierbij ook aan het "butterfly-effect". Schijnbaar kleine dingen zijn helemaal niet zo klein, want die kleine dingen, hebben op langere termijn een heel groot effect.
Zware studie he, complexe gevoelskunde?quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:44 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
ik ga maar verder leren![]()
Ruilenquote:Op zondag 31 oktober 2004 22:46 schreef nozem het volgende:
Zware studie he, complexe gevoelskunde.![]()
Ik ga ook verder met het uitpluizen van een behoorlijk [/b]complexe[/b] tekst, sociologie is niet echt mijn ding..![]()
Verdorie, ben je me nu alweer vergeten.quote:Op zondag 31 oktober 2004 22:56 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ruilen
focking presentatie geven, waarvan ik de text nog grotendeels moet schrijven + uit het hoofd leren en over 10 uurtjes moet ik het kennen..koffieeee maar dan
Moest even op mijn hoofd krabben btw.
Maar succes alvast!
Ontopic: complexe mensen maken het zich soms zelf ook moeilijk
Maar ik ben nou eenmaal op mijn best (ahhhum), als ik zoveel andere dingen moet doen , hopeloos zucht.
Je hebt wel gelijk dat veel mensen die zichzelf echt heel bewust beschouwen als complex, om zo interessant over te komen, alles om maar vooral niet te worden gezien als een standaard persoon (terwijl toch nog nooit iemand heb horen zeggen "Hallo ik ben een simpele standaard persoon"). IK kan ook wel zeggen dat ik heel diep nadenk over het leven enzo, en dat is ook waar, maar als er champions leaugue is dan zit ik dus echt wel ff met een biertje op de bank, wat er ook gebeurt. (ik ben natuurlijk niet representatief voor de rest van de mensen maar ik denk dat wel meer mensen dat hebben tochquote:Op zondag 31 oktober 2004 23:00 schreef nozem het volgende:
[..]
Verdorie, ben je me nu alweer vergeten.
Wanneer is een mens complex trouwens? Ik ken een aantal mensen die zichzelf ook als zijnde behoorlijk complex beschouwen, maar als je ze dan eenmaal wat beter kent blijken ze ineens een doodgewone boerenlul/burgertrien.
Het is een status die men zich graag aanmeet om wat interessanter over te komen op studiegenoten, kroegvolk en niet te vergeten, de andere sekse. Een vrouw die tegen me zegt: "Weet je, ik ben gewoon behoorlijk complex" roept bij mij eerder een mengeling van meelij en vertedering op dan interesse.
Dit gezegd impliceert dat niet dat ik vind dat complexe mensen niet bestaan, die bestaan zeer zeker, maar lopen er niet mee te koop. Overigens zijn echt complexe mensen zeer moeilijk in de omgang, ze zeggen a wanneer ze b bedoelen, ze veranderen constant van mening, ze zijn zo wispelturig als de pest, kennen extreme stemmingswisselingen en de lijst is langer en langer.
Ik prefereer wat stabielere personen om me heen, en dat wil niet zeggen dat er dan geen diepgang kan zijn.
Ik geef mijn visie op complexiteit.quote:Op zondag 31 oktober 2004 23:29 schreef sweetgirly het volgende:
Maar ik snap eigenlijk niet goed wat jullie (Nozem iha) nou eigenlijk willen zeggen.
Of dat moest je gewoon even kwijt, naja moet kunnen dan.
quote:Op zondag 31 oktober 2004 23:41 schreef nozem het volgende:
Dit zijn vaak dezelfde mensen die koketteren met hun kennis van literatuur, kunst en wetenschap. Gelegenheidsintellectuelen, want eenmaal thuisgekomen pakken ze er een nieuwe revu of een boek van Baantjer bij en zetten ze op de achtergrond een soap aan.
*proestquote:Op zondag 31 oktober 2004 23:41 schreef nozem het volgende:
Ik geef mijn visie op complexiteit.![]()
...
Misschien zijn er ook wel gelegenheids-complexen. Iemand die veel nadenkt en soms daar geen zin meer in heeft en even 'dom' wil genieten van een Baantjer-aflevering.quote:Op zondag 31 oktober 2004 23:41 schreef nozem het volgende:
[..]
De echte complexe persoonlijkheden houden zich stil en vervloeken op gezette tijden juist hun complexe gedachtengang. Uiteraard is het niet zo zwart-wit, maar jij zult vast wel wat mensen kennen die aan mijn bovenstaande beschrijving voldoen.
En dat bepaal jij ff. Ik ben dus ook zo'n HSP(grafterm to be honestquote:Op dinsdag 26 oktober 2004 16:56 schreef danni het volgende:
eigenlijk is ie zoals zijn vader, maar dat weet ie nog niet, zo'n liverdje is hij niet.
al denkt ie van wel. en zn vader is kwa persoon het tegenovergestelde, rokkenjager.
quote:Op zondag 31 oktober 2004 23:41 schreef nozem het volgende:
[..]
Iedereen wil eruit springen, iedereen wil bijzonder zijn, iedereen wil graag onthouden worden door andere mensen. De complexiteit van de psyche duidt voor veel andere mensen op een hoge intelligentie en een mysterieuze persoonlijkheid en zal dus interesse genereren. Bepaalde sujetten weten dit dondersgoed en zullen in elk gezelschap om het hardst roepen wat voor complexe persoonlijkheden ze wel niet zijn. Dit zijn vaak dezelfde mensen die koketteren met hun kennis van literatuur, kunst en wetenschap. Gelegenheidsintellectuelen, want eenmaal thuisgekomen pakken ze er een nieuwe revu of een boek van Baantjer bij en zetten ze op de achtergrond een soap aan. (Niks mis mee, maar doe je dan ook niet voor als een literair purist)
De echte complexe persoonlijkheden houden zich stil en vervloeken op gezette tijden juist hun complexe gedachtengang. Uiteraard is het niet zo zwart-wit, maar jij zult vast wel wat mensen kennen die aan mijn bovenstaande beschrijving voldoen.
Die jongen waar je het over hebt is 24 en heeft pas 1 serieuze relatie achter de rug las ik. Dat is toch niet zo vreemd en laat zien dat hij wel degelijk in staat is tot het aangaan van relaties? Het feit dat hij heel de dag zit te blowen zorgt er voor dat hij zijn eigen glazen ingooit op den duur en er waarschijnlijk op termijn weinig relaties bij zullen komen, maar ik vind het gehad hebben van 1 serieuze relatie op je 24e niet echt absurd. Dat geldt namelijk voor zoveel mensen.quote:Op maandag 1 november 2004 22:58 schreef hallodagg het volgende:
[..]
En dat bepaal jij ff. Ik ben dus ook zo'n HSP(grafterm to be honest), toch denken/dachten veel mensen(bij de eerste indruk) dat ik een arrogante klootzak/player of iets in die richting ben...
Het tegenovergestelde is waar.... lees mijn reacties maar ergens in dit topic. Ik ben een lieverdje, maar zie er niet echt zo uit... gotta deal with it and you know what? it's no big deal![]()
Die jongen die je net beschreef is overigens wel een beetje extreem geval(voor zijn leeftijd) vind ik. Zo was ik ooit ook wel, maar over die(grote mate van) verlegenheid heb ik mezelf wel heen gezet(en ik ben ''pas'' 18).. Niet dat ik nu niet meer verlegen ben maar ok(toch nog wel vooral t.o.v meisjes, zonde eigenlijk![]()
![]()
)
Hij is evil hé?quote:Op maandag 1 november 2004 23:08 schreef hallodagg het volgende:
Een keer lekker er tegenin mag ook best hoor, ik kan er tegen.quote:Op maandag 1 november 2004 23:29 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
En Nozem, te drooggrappig gewoon, ik voel alleen weer de behoefte om het te verzachten ofzo als gevoelige en complexe vrouw zijnde, laten we het daar maar op houden![]()
.
quote:Op maandag 1 november 2004 23:28 schreef nozem het volgende:
Die jongen waar je het over hebt is 24 en heeft pas 1 serieuze relatie achter de rug las ik. Dat is toch niet zo vreemd en laat zien dat hij wel degelijk in staat is tot het aangaan van relaties? Het feit dat hij heel de dag zit te blowen zorgt er voor dat hij zijn eigen glazen ingooit op den duur en er waarschijnlijk op termijn weinig relaties bij zullen komen, maar ik vind het gehad hebben van 1 serieuze relatie op je 24e niet echt absurd. Dat geldt namelijk voor zoveel mensen.
Maakt dat iemand complex en hooggevoelig?![]()
Slaap lekker, ik ben door de zure appel heen wat betreft sociologie. Nu de rest van de fruitmand nog.quote:Op maandag 1 november 2004 23:36 schreef sweetgirly het volgende:
[..]meen je niet.
ik ga pitten..weltrust!![]()
Lekkere timing hoor btw bedoel ik dus.quote:Op maandag 1 november 2004 23:35 schreef nozem het volgende:
Een keer lekker er tegenin mag ook best hoor, ik kan er tegen.
Maar ik vind je eigenlijk wel iets complex' hebben, je posts tonen op gezette tijden een enigzins warrige doch intelligente gedachtegang namelijk.![]()
Ga maar lekker slapen, want ik ga het niet nog eens over bejaarden en rollators hebben. En ik wilde het woord suiker vandaag ook vermijden.quote:Op maandag 1 november 2004 23:42 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Lekkere timing hoor btw bedoel ik dus.
En uhh thanx geloof ik, vind zelf ook wel dat ik idd soms wat last heb van dat warrige. Best vermoeiend hoor soms![]()
.
maargoed, soms moet je jezelf dan even tot de orde roepen, soms lukt het, soms niet. En soms zijn er goeie middelen tegen![]()
, maar ook die helpen soms. En nu stop ik..ik ga er bijkans van grommen zo ..
En thanx en gelukkig en hetzelfde!
Ja dat is helemaal waar, je merkt het wel hoor, als ik me goed voel ben ik ook veel meer bereid om hier echt een advies te posten, en dan hoop je ook echt dat het werkt. Als je jezelf kut voelt dan staat iemand anders uit zijn psychische problemen praten niet echt hoog op de agenda bij mijquote:Op dinsdag 2 november 2004 11:15 schreef keronia het volgende:
Als je je echt goed voelt, zie je het nut van afzeiken niet eens in!
"We can only find peace in the outer world until we find peace in ourselves."quote:Op dinsdag 2 november 2004 11:15 schreef keronia het volgende:
Als je je echt goed voelt, zie je het nut van afzeiken niet eens in!
Sweety, weet je dat je het soms zelf ook complexer maakt dan het is? Want zowel jij als Nozem herkennen dat warrige in je teksten. Ik kan me voorstellen dat als jij vaak op zo'n manier over alles nadenkt en twijfelt, dat je dan ook niet meer weet wat je moet vinden en voelen. Ik herken dat heel erg bij mezelf, omdat uit mijn teksten (met ontzettende bijzinnen en vage redenaties en veel relativerende uitspraken) ook vaak die warrigheid spreekt. Je bent een intelligente meid en ik denk dat je net als ik gebaat bent bij een beetje rust in al dat denken zo nu en dan.quote:Op maandag 1 november 2004 23:42 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Lekkere timing hoor btw bedoel ik dus.
En uhh thanx geloof ik, vind zelf ook wel dat ik idd soms wat last heb van dat warrige. Best vermoeiend hoor soms![]()
.
maargoed, soms moet je jezelf dan even tot de orde roepen, soms lukt het, soms niet. En soms zijn er goeie middelen tegen![]()
, maar ook die helpen soms. En nu stop ik..ik ga er bijkans van grommen zo ..
En thanx en gelukkig en hetzelfde!
EMW is het perfect voorbeeld van iemand die kort en bondig dingen zegt zonder aan kracht in te boeten. Geen wonder dat gezegdes zoveel kracht hebben haha!quote:Op dinsdag 2 november 2004 11:25 schreef EMW het volgende:
[..]
"We can only find peace in the outer world until we find peace in ourselves."
Thxquote:Op dinsdag 2 november 2004 11:44 schreef keronia het volgende:
[..]
EMW is het perfect voorbeeld van iemand die kort en bondig dingen zegt zonder aan kracht in te boeten. Geen wonder dat gezegdes zoveel kracht hebben haha!
Chinezen zeggen soms: "als één woord niet volstaat, zijn duizend een verspilling"... maar dan in het Chinees #= , / ^ of zoiets lol
Keroniaquote:Op dinsdag 2 november 2004 11:35 schreef keronia het volgende:
Sweety, weet je dat je het soms zelf ook complexer maakt dan het is? Want zowel jij als Nozem herkennen dat warrige in je teksten.
Nou, ik heb zelf dus juist het gevoel, dat ik (daardoor) juist steeds meer weet wat ik wel en niet wil, waar ik wel en niet mee eens ben, wat ik vind, etc etc. Soms juist iets teveel zelfs vind ik zelfquote:Ik kan me voorstellen dat als jij vaak op zo'n manier over alles nadenkt en twijfelt, dat je dan ook niet meer weet wat je moet vinden en voelen. Ik herken dat heel erg bij mezelf, omdat uit mijn teksten (met ontzettende bijzinnen en vage redenaties en veel relativerende uitspraken) ook vaak die warrigheid spreekt. Je bent een intelligente meid.
Klopt.quote:en ik denk dat je net als ik gebaat bent bij een beetje rust in al dat denken zo nu en dan.
Dat kan ik dus eigenlijk helemaal niet.quote:Wat ik bijvoorbeeld vaak doe is een bepaalde tijd met mezelf afspreken waarop ik mag gaan filosoferen of piekeren over dingen en lekker creatief bezig kan zijn. Dat heb ik nodig.
Heel goed!quote:Maar buiten die tijd richt ik me op gewone alledaagse dingen (wel op mijn manier) en zorg ik ervoor me niet teveel te laten meeslepen op de stroom van indrukken, vage gedachten en gevoelens. Ik focus mijn aandacht op bepaalde concrete doelen en laat me niet van de wijs brengen. Ik probeer consequent te zijn naar mezelf toe en wat betreft mijn keuzes in het leven en er blijkt vanzelf uit wat wel en wat niet bij me past. Kortom: het is goed om jezelf te ontdekken en jezelf en je 'doel' in het leven te leren kennen, maar als je het concreet en simpel houdt, en vooral consequent, dan scheelt dat heel veel stress en lastige buien. Je kunt dan al goed kijken naar je teksten en feedback van anderen.
Ik merk nu ook dat ik erg langdradig ben... niet nodig vaak.
quote:Nog even dit: het is ook goed om jezelf vaak positief te beoordelen, en te belonen, om je zelfbeeld te begunstigen. Mijn valkuil is zelftwijfel en negatief denken (weet de jouwe niet hoor), als ik daar goed op let dan scheelt dat zoooveeeel frustraties en onzekerheid!
Het valt me alleen op in jouw teksten dat je vaak: misschien, geloof ik, soms, ook wel denk ik, of en dat soort relativering van je uitspraken gebruikt (ik wil je niet teveel analyseren hoor, want dat komt zo lullig over, maar misschien helpt het). Je twijfelt dan misschien teveel aan jezelf en laat je van de wijs brengen, iedere keer als je een goed punt begint te maken. Je opmerkingen snijden wel hout vaak, maar maak ze niet te relatief, want dan neem je de kracht ervan weg en dat blijkt ook in je houding naar de 'buitenwereld' toe dan! Dus gewoon: ik vind... het is... , lekker zelfverzekerd! Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen (zeg dit mn ook tegen mezelf)
maar goed, kijk maar wat je er van vind,x
![]()
Eric Cantona! Dat is pas een complex en gevoelig mens. En een beetje gestoord natuurlijkquote:Op dinsdag 2 november 2004 13:29 schreef Eric_Cantona het volgende:
Tering, wat kun jij typen zeg!![]()
Goed héquote:Op dinsdag 2 november 2004 13:29 schreef Eric_Cantona het volgende:
Tering, wat kun jij typen zeg!![]()
Of zichzelf juist wel kennen of juist wel zichzelf willen (leren) kennen of zichzelf leren te kennen, etcquote:Op dinsdag 2 november 2004 13:53 schreef mymoodfentje het volgende:
volgens mij is dit topic meer voor mensen die zichzelf niet helemaal kennen.
gefeliciteerd, je bent zoals miljoenen anderen.quote:Op donderdag 23 september 2004 11:17 schreef keronia het volgende:
op 'enneagramtypen':
en zonder bullshit.
te worden.
![]()
![]()
Je zegt nu trouwens wel een mooie.quote:Op dinsdag 2 november 2004 13:59 schreef mymoodfentje het volgende:
begint het al te dagen?? niet zo dramatisch doen, niet anders willen zijn, maar gewoon jezelf zijn.
wat is je punt nu dan? dat ik alsnog gelijk heb? want je zegt precies hetzelfde.quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:05 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Conclusie: jezelf zijn is idd iets waar je trots op moet zijn, en niet ontevreden!
En of je daardoor nou anders bent of niet, boeiuh! Dat doe jezelf niet, dat doen nog altijd andere mensen voor jou!
Ciao!![]()
Ja, maar dan anders.quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:08 schreef mymoodfentje het volgende:
wat is je punt nu dan? dat ik alsnog gelijk heb? want je zegt precies hetzelfde.
ja en op die manier is dus bijvoorbeeld de hele bijbel opnieuw geschreven!quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:11 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Ja, maar dan anders.
pffff... het verschil is dat sommige mensen gelijk willen hebben en niet krijgen, en sommige mensen het niet hoeven en stiekem wel krijgen. Praten vanuit je ziel scheelt soms ook zoveel..zucht. Want gelijkhebben, wat is dat dan? Oh ja, die krijg je er dan gratis kadoo bij, wat leuk.quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:13 schreef mymoodfentje het volgende:
knap, staat wel copyright op al mijn tekst,...tis maar dat je het weet![]()
![]()
je bent het er niet mee eens dat je jezelf moet zijn no matter what? ik dacht toch echt dat je dat schreef.quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:19 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Lees mijn post nog maar eens na, er zit een wezenlijk verschil in de jouwe en in de mijne.
Namelijk jij belicht iets negatiefs en ik iets positiefs.
Maargoed, bij deze mag je van mij gelijk krijgen hoor, als je daarop zo staat te springen.
Het er mee eens was ik het dus niet helemaal. Maar zo komen we nog ergens of niet?![]()
Ik ben/was het er niet mee eens dat anders zijn, dramatisch zijn niet zou kunnen stroken met jezelf zijn.quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:25 schreef mymoodfentje het volgende:
je bent het er niet mee eens dat je jezelf moet zijn no matter what? ik dacht toch echt dat je dat schreef.
ik heb het niet over gelijk hebben, jij begint daarover!quote:Op dinsdag 2 november 2004 14:35 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Sorry dat ik het deed, vergeef je mij
En waarom dat stomme gelijkhebben? Wat een onzin, het gaat toch om de kern hoe mensen dingen zien of niet? En laten we daar nou vooral bij blijven.
Loooooove is in the airquote:Op dinsdag 2 november 2004 14:43 schreef mymoodfentje het volgende:
ik heb het niet over gelijk hebben, jij begint daarover!
ik schrijf nergens dat je niet gelijk heb toch? je schrijf immers hetzelfde als mij, maar dan anders.
![]()
Zo Ram als en Ram kan zijn, maar ik vind de gelijkenis niet echt treffend in alle opzichtenquote:Op woensdag 3 november 2004 01:23 schreef hallodagg het volgende:
Even aan alle gevoelige personen hier: wat zijn jullie sterrenbeelden?? (zelf ben ik Tweelingen)
ff checken enzo![]()
Ik ga later nog wel het hele stuk lezen (moet daar de tijd voor nemen, anders zeg ik maar wat), maar laat ik voor het moment volstaan met het volgende:quote:Op dinsdag 2 november 2004 13:15 schreef sweetgirly het volgende:
[..]
Keronia
......
Daarom, aan sweetgirly kan je beter soms niet iets vragen over haarzelf, want die wil weer alle kanten belichten, goed uitleggen. Naja, of ik kom met hele kort antwoorden, het ligt echt aan de situatie, gevoel enzo.
Ok, enough nu idd, want ik kan wel doorblijven gaan zo. Tjonge, tjonge, ik analyseer soms ook teveel door tot in de puntjes. Maar anders klopt het niet.
Maar één voordeel, hoe meer ik heb geschreven en hoe langer de teksten eerst waren, ze worden nu steeds korter. Mark my words!![]()
. Want ik heb al zoveel geanalyseerd, dat er steeds minder overblijft
.
Steenbok (ascendant waterman + maan in maagd)quote:Op woensdag 3 november 2004 01:23 schreef hallodagg het volgende:
Even aan alle gevoelige personen hier: wat zijn jullie sterrenbeelden?? (zelf ben ik Tweelingen)
ff checken enzo![]()
Jaja, dat zeggen ze allemaalquote:Op woensdag 3 november 2004 10:26 schreef keronia het volgende:
Ik ga later nog wel het hele stuk lezen (moet daar de tijd voor nemen, anders zeg ik maar wat), maar laat ik voor het moment volstaan met het volgende:
Ja maar, (ik ga weer eens maren zo), zoals ik dus al ondersteunend boven uitlegde, gaat het ook om mezelf, tuurlijk het beeld dat je van jezelf neerzet, maar als ik het oa niet goed voor mezelf uitleg, dan vind ik het niet oprecht. En meestal gaat dat ondersteunende enzo automatisch. Omdat het dan niet zo helemaal is, aanvoelt en denk ik automatisch verder, behalve in..of met dat dan wel, etc etc. En soms wordt het dan idd wel erg lang. Maja.quote:Maar het KAN wel korter, zonder dat je jezelf tekort doet! Sterker nog, hoe korter de boodschap en hoe minder relativerend, hoe sterker het beeld dat je van jezelf neerzet. Want het gaat (zie EMW) om de kern van jezelf.
Gelijk in.quote:Het grootste deel van de tekst is een relativering, verontschuldiging, of extra argumentatie voor de rest van de tekst, de kern. Die kern, dat is wat jij vindt en wat jou beschrijft, de rest is meer stilistisch en ondersteunend.
Daarom verontschuldig ik mezelf soms weleens, niet altijd.quote:Maar het maakt het onnodig complex en voor anderen onbegrijpelijk (of ze verliezen de aandacht).
Heee, ik voel mezelf geen slachtoffer van de kosmos, integendeel zelfsquote:De reden dat je niet kan veranderen in je denken en voelen is NIET OMDAT JE NOU EENMAAL ZO BENT, ook niet omdat DAT KOMT DOOR DE MAAN (al beweer ik heus niet dat kosmische invloeden uitgesloten zijn), maar MEER DOOR HET SIMPELE FEIT DAT JE JE BEWUST MOET WORDEN VAN JE VRIJHEID OM TE ZIJN WIE JE WILT ZIJN EN KUNT LEREN OM CONTROLE TE HEBBEN OVER JEZELF. Zodra je je het slachtoffer voelt van de kosmos en je neerlegt bij de 'status quo', dan verandert er nix. Je moet het zelf doen en dus 1. bewust worden van het feit dat veranderen kan en 2. vanuit die vrijheid leren dingen te controleren (denken, voelen) waarvan je dacht dat dat NIET kon (wel dus!).
Hehe..is goed, wat leuk!quote:Ik voel mij zelf overgeleverd aan dramatiek, pessimisme en geslotenheid, maar ik durf een weddenschap met je aan te gaan dat ik toch kan doen wat ik nooit dacht te kunnen.
Daarom spreek ik af dat ik deze week een aantal meisjes probeer te versieren (niet als macho, want zo ben ik niet, maar gewoon contact leggen met meiden die mij leuk lijken te vinden),
of in ieder geval één!![]()
![]()
quote:Op woensdag 3 november 2004 11:38 schreef sweetgirly het volgende:
Ja maar, (ik ga weer eens maren zo), zoals ik dus al ondersteunend boven uitlegde, gaat het ook om mezelf, tuurlijk het beeld dat je van jezelf neerzet, maar als ik het oa niet goed voor mezelf uitleg, dan vind ik het niet oprecht. En meestal gaat dat ondersteunende enzo automatisch. Omdat het dan niet zo helemaal is, aanvoelt en denk ik automatisch verder, behalve in..of met dat dan wel, etc etc. En soms wordt het dan idd wel erg lang. Maja.
[..]
Ik heb een beetje zitten klooien met het quooten, dus mijn tekst tussen << >>!
<<Als je alles zou moeten neerzetten wat jou als persoon zoveel mogelijk compleet beschrijft en indekt tegen kritische reacties, dan zou je denk ik aan het hele forum nog niet genoeg hebben. Gelukkig hoeft dat ook niet per sé. Teksten dekken nooit de waarheid volledig, dat is het makkelijke van taal: je kunt iets heel complex en groots in een enkel woordje vatten! Dan kun je gewoon iets aangeven, afhankelijk van het gesprek, wat genoeg is om aan de ander iets duidelijk te maken, zonder dat je alles waar het verder allemaal van afhankelijk is erbij hoeft te halen. En dat is zeker wel oprecht, als de intentie oprecht is van zowel de 'zender' als de 'ontvanger' om de boodschap respectievelijk goed te verwoorden en te vertalen. Kort is vaak krachtig, maar simpel, maar ook duidelijker. Het is een afweging.
Ik word meestal afgerekend op dat vage, tenzij men zin heeft in een heel diepzinnig gesprek.
Wat is de pointe dan eigenlijk? Nou simpel: voor iedere gelegenheid een denk- of leefstijl. Soms diepzinnig, soms gewoon krachtig en kort, maar simpel en niet volledig dekkend.
Dat is wat ik als vrij mens (hoop ik althans, zie je ik doe ook een beetje als jij) kan doen,
er voor kiezen al dan niet toe te geven aan een behoefte of onzekerheid: controle...>>
.
Mijn kern moet ik ook ondersteunen, ik leef vanuit mijn kern, maar alles erom heen aanschouw ik ook, want zo blijf ik (JUIST) nog meer bij mijn kern. Zegt ze zo koppig als een ram soms ook is en kan zijn.
[..]
<<Gelijk in, koppig is niet het woord, want je zou wel gek wezen om jouw stijl en overtuigingen zomaar door iedere idioot te laten wegvagen met wat argumentjes (of ie nou wel of niet Keronia heet en lief is haha). Maar goed, het is altijd goed om open te staan voor opmerkingen en dan kun je zelf zien of je er wat van leert of niet. Ik ben zelf ook maar een leerling, dus hebben we wat aan elkaar... toch?>>
Daarom verontschuldig ik mezelf soms weleens, niet altijd.
Ach, ja, als iemand zich verveelt heeft diegene iig weer wat te lezen dan.
[..]
Heee, ik voel mezelf geen slachtoffer van de kosmos, integendeel zelfs.
Maar dat 'blame it on the cosmos', tja ik geloof daar toch wel een beetje in en automatisch kom ik daar dan soms op terwijl ik mezelf analyserend beschrijf ofzo, per toeval en plus dit en dat er dan weer dan weer bij. Maar inderdaad, ik weet dat ik soms wat afdwaal, dat is mezelf ook al herhaaldelijk opgevallen, al probeer ik wel altijd weer terug te komen naar de kern.
[..]
<<Niet iedere spirituele beweging gelooft dat dingen vastliggen in de kosmos. Ik lees nu wat over Antroposofie en dat is gegrondvest op de idee van een vrije geest... soms lijkt invloed alleen maar ZOver te reiken Waar men haar toelaat, denk ik. Van acceptatie komt al snel geloof en onverzettelijkheid... ik pas wel op (al voel ik me ook vaak gevangen door het negatieve, maar ik zie met ons 'weddenschapje' wel een kans om dat te doorbreken! Laat het wel binnen een week weten)>>
nu moet ik er (weer) vandoor, best kort berichtje hé, ik kan het ook wel
![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |