FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Vanquish S V12: snelste Aston ooit
LinuxCultVaporwoensdag 22 september 2004 @ 20:45


Aston Martin stelt de Vanquish S V12 voor. Dit model heeft 60 pk méér dan de standaard Vanquish; de S daarom net iets sneller dan zijn. Het is de snelste productie-Aston Martin tot nu toe.

Aston Martin stelt de Vanquish S V12 voor aan het publiek op de Autosalon van Parijs. De auto heeft net als de normale Vanquish een 6,0-liter V12 motor. In de S-versie levert die echter geen 460 maar 520 pk. Het maximum koppel is toegenomen van 543 Nm naar 577. De sprint van 0 naar 100 van de Vanquish S V12 gaat in 4,8 seconden. Wie dan gas blijft geven zit exact 5 seconden later op de 160 km/u. De topsnelheid van de S is 321 km/u. De normale Vanquish stopt bij 306 km/u. Om dit te bereiken is de cilinderkop aangepast en is het motormanagementsysteem veranderd.
Volgens Ulrich Bez, chief executive officer bij Aston Martin is vol lof over de nieuwe S: "De komst van de Vanquish S betekent zeker niet het einde van de Vanquish. Deze uitvoering maakt de Vanquish alleen maar specialer. De nieuwe Vanquish S is niet alleen de snelste Aston Martin ooit, maar ook de best sturende.”
De Vanquish S onderscheidt zich van de minder krachtige variant door de van rondere grille, en de aërodynamische ´splitter´ aan de voorzijde, die zorgt voor meer stabiliteit op hogere snelheden. Aan de achterzijde is de achterklep opnieuw ontworpen om de balans en stabiliteit te waarborgen. Bovendien vermindert door de nieuwe klep de Cw-waarde met 0,1.
Tot de onzichtbare aanpassingen behoren een gewijzigde stuurgeometrie, en een standaard Sports Dynamics pakket. Dat omvat een sportievere afstelling van de vering, besturing en remmen. Ook het remsysteem is voor de Vanquish S aangepakt: aan de voorzijde zitten remschijven met een diameter van 37,8 cm in plaats van 35,5 cm. Achter zitten net als bij de Vanquish exemplaren met 33 cm diameter. Ze zijn echter wel 2 mm dikker.
Sinds de introductie van de Vanquish V12 heeft Aston Martin daarvan 1.500 exemplaren gebouwd.
Ingratewoensdag 22 september 2004 @ 20:51
ik d8 dat die DB9 de snelste was, had dacht ik zoiets op top gear gezien

vind de DB9 wel mooier eruit zien
ernstig.comwoensdag 22 september 2004 @ 20:52
Oe, wat een ontzettende kwijlbak. Helaas zal ik hier nooit geld genoeg voor hebben.
Kapmeswoensdag 22 september 2004 @ 20:53
Mooi autootje hoor
Dauthiwoensdag 22 september 2004 @ 20:53
quote:
Op woensdag 22 september 2004 20:51 schreef Ingrate het volgende:
ik d8 dat die DB9 de snelste was, had dacht ik zoiets op top gear gezien

vind de DB9 wel mooier eruit zien
Nee op Top Gear hadden ze een wedstrijd tussen de TGV en een DB9. De DB9 is een middensegment auto in de hogere klassen. Zeg maar Porsche 4S/Turbo, de vantage is dan een tandje hoger maar langzamer dan de gt's van porsche.
Alexxxxxwoensdag 22 september 2004 @ 20:54
Ziet er wel leuk uit
Salvad0Rwoensdag 22 september 2004 @ 20:59
Supermooie auto.
StefanPwoensdag 22 september 2004 @ 21:17
Wat een geile bak man!

Remschijven van 37 cm, damn
marruuukwoensdag 22 september 2004 @ 21:20
eerst vond ik de db9 altijd iets vetter maar als ik hem zo zie in het zwart is ie toch wel vet
alleen kun je de db9 dan weer in cabrio om te patsen.....
Jasperaldowoensdag 22 september 2004 @ 21:21
Prachtige wagen
Viper_74woensdag 22 september 2004 @ 21:23
Hey deze heb ik ook thuis staan
Fugiewoensdag 22 september 2004 @ 21:24
deze ziet er wel supergeil uit

en dat ie sneller is en beter stuurt, ach das mooi meegenomen
Googolplexianwoensdag 22 september 2004 @ 21:27


da's een mooie auto. punt
Kluupkluupwoensdag 22 september 2004 @ 21:35
Een sportauto zoals een sportauto hoort te zijn.
WAT-EEN-GEWELDIGE-BAK
MuseMusewoensdag 22 september 2004 @ 21:47
prachtige bak although ik de db9 net iets mooier vind
ik vind het wel raar dat er een "S" komt bij zon auto verwacht je toch gewoon het meeste te krijgen ?
Steve-Owoensdag 22 september 2004 @ 22:00
mooi zeg in het zwart
wanneer komt de db9 S
KeessieXwoensdag 22 september 2004 @ 23:23
Wouw dit is egt 1 vd mooiste wagens van dit moment...
Tommy_Kuklinskiwoensdag 22 september 2004 @ 23:26
HeyFreakwoensdag 22 september 2004 @ 23:27
ik denk dat ik me er morgen maar een ga kopen
Rool.and.the.Gangdonderdag 23 september 2004 @ 00:07
Sweet! Heb de Vanquish toen 'ie net uit was gezien tussen Hilversum en Soestdijk, en daarna niet meer op de openbare weg. Vind 't een zeer wrede wagen.

[mierenneukmodus]"Bovendien vermindert door de nieuwe klep de Cw-waarde met 0,1." >>> Moet dat 0,01 zijn? Want een volle 1/10e is wel erg veel. [/mierenneukmodus]
Fooldonderdag 23 september 2004 @ 00:38
Geil
Scheepschroefdonderdag 23 september 2004 @ 00:53
Hehe, eindelijk gaat het specifiek vermogen bij AM eens richting de 100, terwijl meer dan 100 peekaa/liter bij Ferrari als sinds jaren scheer en inslag is. Stelletje prutsers bij AM die bewerden te concureren met deze fijne auto's uit Modena!

Zo zie je maar, kritiek kan je overal op leveren, hulde AM, hele gave bak!
Dr_Croutondonderdag 23 september 2004 @ 01:19
Prachtige auto, een echte gentleman onder de sportwagens.
Peterdonderdag 23 september 2004 @ 01:55
ey die heb ik bij topgeer gezien
was sneller op hun track dan een porche 911 !
Oosthoekdonderdag 23 september 2004 @ 11:20
quote:
Op donderdag 23 september 2004 00:53 schreef Scheepschroef het volgende:
Hehe, eindelijk gaat het specifiek vermogen bij AM eens richting de 100, terwijl meer dan 100 peekaa/liter bij Ferrari als sinds jaren scheer en inslag is. Stelletje prutsers bij AM die bewerden te concureren met deze fijne auto's uit Modena!

Zo zie je maar, kritiek kan je overal op leveren, hulde AM, hele gave bak!


Duidelijk geen verstand.
Scheepschroefdonderdag 23 september 2004 @ 11:29
quote:
Op donderdag 23 september 2004 11:20 schreef Oosthoek het volgende:

[..]



Duidelijk geen verstand.
Idd., ik ben compleet gestoord
Chillmeisterdonderdag 23 september 2004 @ 14:27
Vanquish blijft voor mij altijd mooier dan de DB9, maar voordat de 'S' kwam opdagen had ik ook gekozen voor de db9 omdat de interieur mooier was. Ik neem aan de de de 'S' variant waarschijnlijk bijna dezelfde interieur zal hebben als de DB9
Hellrazorvrijdag 24 september 2004 @ 14:41
Bondvrijdag 24 september 2004 @ 14:45
Dat Zwarte En die prestaties
Thermovrijdag 24 september 2004 @ 14:53
quote:
Op donderdag 23 september 2004 14:27 schreef Chillmeister het volgende:
Vanquish blijft voor mij altijd mooier dan de DB9, maar voordat de 'S' kwam opdagen had ik ook gekozen voor de db9 omdat de interieur mooier was. Ik neem aan de de de 'S' variant waarschijnlijk bijna dezelfde interieur zal hebben als de DB9
nee, natuurlijk niet. De db9 blijft een compleet andere auto.
Vanquish blijft gewoon zijn interieur behouden.

Verder werd idd in top gear gezegd dat ze met de db9 de vanquish een beetje uit de markt concurreerde.
Dit omdat de motor uit de vanquish in de db9 ligt, en db9 iets sneller ermee is ivm gewicht etc.
Maar deze S wordt eigenlijk daarom uitgebracht. Zodat de vanquish toch het TOPmodel blijft.
sdkvrijdag 24 september 2004 @ 16:57
die vanquish heeft toch een bagger automaat omdat die een echte versnellingsbak aandrijft en daarom veels te lang bezig is met verstellen, zoiets zei clarkson iig d8 ik
Chillmeistervrijdag 24 september 2004 @ 19:08
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 14:53 schreef Thermo het volgende:

[..]

nee, natuurlijk niet. De db9 blijft een compleet andere auto.
Vanquish blijft gewoon zijn interieur behouden.

Verder werd idd in top gear gezegd dat ze met de db9 de vanquish een beetje uit de markt concurreerde.
Dit omdat de motor uit de vanquish in de db9 ligt, en db9 iets sneller ermee is ivm gewicht etc.
Maar deze S wordt eigenlijk daarom uitgebracht. Zodat de vanquish toch het TOPmodel blijft.
nou, ik zal anders nog eens een bron opzoeken maar ik las op andere fora (auto foras) dat de interieur ook nog een verbetering krijgt
Thermovrijdag 24 september 2004 @ 19:42
quote:
Op vrijdag 24 september 2004 19:08 schreef Chillmeister het volgende:

[..]

nou, ik zal anders nog eens een bron opzoeken maar ik las op andere fora (auto foras) dat de interieur ook nog een verbetering krijgt
verbetering idd, maar niet zelfde als db9 hoor.
M5vrijdag 24 september 2004 @ 19:45
Verbaast me weinig dat Aston met een snellere versie komt.. De DB9 is een fractie sneller dan de duurdere Vanquish. Met 520 pk begint Aston eindelijk eens flink vermogen uit die 6.0l V12 te halen.
Als ze dat interieur nog een beetje mooi maken met orginele schakelaars enzo is het helemaal top.
Chillmeistervrijdag 24 september 2004 @ 22:06


vind het idd heel jammer dat de tachometer enzo niet die 'metal' look heeft die de DB9 en AMV8 hebben
Alexxxxxzaterdag 25 september 2004 @ 14:21
Zelfde wielbasis overigens als een Jeep Grand Cherokee
D-Devilzondag 3 oktober 2004 @ 10:30
quote:
(from Aston Martin Press Release) With a maximum speed in excess of 200mph (320 km/h) and a 6.0 litre V12 engine developing 520 horsepower, the Vanquish S has been designed to deliver even greater performance, complemented by subtle suspension and steering changes and a number of interior and external style revisions.

“The Vanquish is our flagship model and the standard 460bhp will continue to be built,” said Aston Martin CEO, Dr Ulrich Bez. “However, this derivative makes the car even more exceptional. The latest Vanquish S is not only the fastest Aston Martin ever, but it is the best handling too. It is the ultimate high-performance Aston Martin.”

The Vanquish S has received subtle but effective changes to complement its elegant muscular body. The famous Aston Martin grille has a new rounded and more open appearance for better cooling, and an aerodynamic splitter improves high-speed stability.

At the rear, a redesigned boot lid featuring a new high mounted stop lamp reduces lift and improves balance and stability, helping to achieve an impressive Cd figure of 0.32.

These differences on the Vanquish S not only improve the appearance but also enhance performance. All the exterior body panels are constructed from aluminium with each individual panel hand tailored to the central structure to ensure a perfect panel fit. Every carefully detailed feature provides graphic evidence of the painstaking craftsmanship and quality, which is invested in its construction at Aston Martin’s Newport Pagnell site in Buckinghamshire.

Revised steering geometry provides a 20% quicker response, allowing the driver to apply a reduced input for required steering response. This enables the driver to be more precise with inputs - especially on winding roads - and more accurate feedback from the chassis.

The Sports Dynamics suspension, steering and braking package is now standard on the Vanquish S. This includes stiffer springs and dampers and shorter steering arms.

The brakes have been upgraded to incorporate larger six piston calipers and larger grooved and ventilated front discs. The rear discs are 2mm wider for improved heat dissipation. The use of floating discs ensures the driver has consistent pedal feel under heavy braking whilst a new brake pedal assembly reduces travel and enhances pedal feel.

Further development of Aston Martin’s low emissions, all alloy, quad-overhead camshaft, 48 valve, 6.0-litre V12 engine has generated an increase in power from 460 bhp to 520 bhp and torque is boosted to 425 lb ft (577 Nm).

Engine enhancements include new cylinder heads with fully machined inlet ports and combustion chambers to improve airflow, revised engine mapping and new fuel injectors.

The overall interior design is a subtle blend of traditional, classic and modern materials with Bridge of Weir leather upholstery matched to contemporary metal interior fittings and finishes. A number of detailed improvements have been made to the interior of the Vanquish S to enhance the overall appeal.

The luxurious but purposeful two seat or optional 2+2 cabin now features supportive all leather trimmed sports seats with many additional and exquisite detail touches which amply demonstrate the truly special nature of this unique hand crafted sports car.

“The Vanquish S V12 is a combination of state-of-the-art aerospace technology and hand craftsmanship,” said Dr Bez. “It is the flagship model of a confident and growing company that is proud to display its heritage but is also determined to make the most technologically modern and inspirational sports cars in the world.”

Illustrating Aston Martin’s continuing commitment to customer care Vanquish S customers will be eligible for a complimentary Performance Driving Course. This comprehensive one-to-one driving experience can be taken at one of three proving grounds – Millbrook in the UK, Lommel in Belgium, or Romeo, Michigan, in North America.

With the capacity to continue to turn heads, the design of the Vanquish is already established as a modern classic. Since its launch in 2001, the Vanquish has proved to be a huge success for Aston Martin with over 1500 cars built.
Bron







Cyberdoggzondag 3 oktober 2004 @ 10:42
Leuk.
SiGNezondag 3 oktober 2004 @ 10:48
Ik zag laatst een DB9 rijden in Zeist, heerlijk geluidje komt er uit die motor, prachtige auto.
Alleen jammer van die achterlichten, die van de oude zijn mooier (die LED bogen)
j0rritzondag 3 oktober 2004 @ 10:53


...ik zou het wel weten als ik het geld ervoor had!
BoJozondag 3 oktober 2004 @ 10:54
classy
D-Devilzondag 3 oktober 2004 @ 10:56
Hier in de buurt rijden vaak duitse en belgische kentekens met dit soort auto's ! Laatst stond er eentje naast me bij het benzinstation. Ik wilde mijn fototoestel er niet bij pakken, dat staat zo dom .
okkie-manzondag 3 oktober 2004 @ 10:57
ik zie ze iedere dag (woon tegenover de dealer)
BaraCudazondag 3 oktober 2004 @ 11:17
Dit model word wel ERG uitgemolken zeg!
Hoeveel auto's met zelfde body gaan ze nog maken?
Fulcrum_Xzondag 3 oktober 2004 @ 11:49
mja wel leuk spul he!
nero355zondag 3 oktober 2004 @ 18:25
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 11:17 schreef BaraCuda het volgende:
Dit model word wel ERG uitgemolken zeg!
Hoeveel auto's met zelfde body gaan ze nog maken?
Deze is wel het mooist
Just.an.Illusionzondag 3 oktober 2004 @ 19:39
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 10:48 schreef SiGNe het volgende:
Ik zag laatst een DB9 rijden in Zeist, heerlijk geluidje komt er uit die motor, prachtige auto.
Alleen jammer van die achterlichten, die van de oude zijn mooier (die LED bogen)
De Maserati 3200 GT had led-bogen. Aston Martin heeft dat nooit gehad.
Hellrazorzondag 3 oktober 2004 @ 20:51
geil
SiGNezondag 3 oktober 2004 @ 21:15
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 19:39 schreef Just.an.Illusion het volgende:

[..]

De Maserati 3200 GT had led-bogen. Aston Martin heeft dat nooit gehad.
Klopt ja, ik vergiste me..
maar de nieuwe Maserati heeft inmiddels net zuls soort lampen als de Aston, volgens Topgear vonden de Amerikanen dat mooier..de sukkels...
Fugiemaandag 4 oktober 2004 @ 08:07
topic was er al hoorrr

Vanquish S V12: snelste Aston ooit
bliebliemaandag 4 oktober 2004 @ 08:29
quote:
Op zondag 3 oktober 2004 21:15 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Klopt ja, ik vergiste me..
maar de nieuwe Maserati heeft inmiddels net zuls soort lampen als de Aston, volgens Topgear vonden de Amerikanen dat mooier..de sukkels...
In Amerika waren die ledbogen niet toegestaan... Vandaar...
Maar de Maserati is een heel ander model hoor .
Threepiomaandag 4 oktober 2004 @ 10:57
Volgens mij hebben ze deze versie gemaakt om het prijsverschil tussen de DB9 en de Vanquish weer te rechtvaardigen. Immers: ze hebben in standaarduitvoering beide dezelfde 460pk V12. Nu is er tenminste met de Vanquish nog de mogelijkheid om een snellere variant te nemen

de achterlichten van de DB7 deden trouwens gigantisch afbreuk aan de auto. je kon gewoon zien dat ze van een andere auto kwamen (ik meen een Toyota celica)
Thermomaandag 4 oktober 2004 @ 10:59
Gisteren gezien in parijs, hij is ERG indrukwekkend in het echt. Heel breed, gruwelijk breed.
Ballebekmaandag 4 oktober 2004 @ 11:01
Hallo!
CartWOmanmaandag 4 oktober 2004 @ 11:06
Liepen 2 topics over, even samengevoegd.