abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 september 2004 @ 00:11:26 #1
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_22119440
"DEN HAAG Vice-premier Zalm ziet geen heil in de tegenbegrotingen van de linkse oppositie, die de hoge inkomens zwaarder wil belasten. Dat zou volgens Zalm de dynamiek uit de economie halen."

Bron: NOS Teletekst (http://teletekst.nos.nl)

---

Kan iemand mij vertellen wat Zalm in dit geval precies bedoelt met dynamiek?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  woensdag 22 september 2004 @ 00:13:01 #2
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_22119471
Hulde.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
pi_22119541
Volgens mij bedoelt hij dat de hogere inkomens er voor zorgen dat er nog enigszins geld wordt uitgegeven en als je hen zwaarder gaat belasten, dan houden zij ook de hand op de knip. Net als de rest van NL. En dat is niet zo goed voor de economie he.
pi_22119610
Innovatie en inzet worden bereikt door de meeropbrengst naarmate je meer/harder werkt. Wanneer je dit meer gaat belasten, haal je deze stimulering gedeeltelijk weg. Het onevenredig belasten van hoge inkomens leidt dus tot minder inzet, danwel het naar andere landen verhuizen van mensen met veel inkomsten/kapitaal.
Those who know do not speak
Those who speak do not know
pi_22119612
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:16 schreef weathergirl het volgende:
Volgens mij bedoelt hij dat de hogere inkomens er voor zorgen dat er nog enigszins geld wordt uitgegeven en als je hen zwaarder gaat belasten, dan houden zij ook de hand op de knip. Net als de rest van NL. En dat is niet zo goed voor de economie he.
Ik denk dat het erger is dat nu de midden- en lagerinkomens hun hand op de knip houden Zij maken wel ruim 90% van de bevolking uit lijkt mij....

Zou slecht zijn om de rijken te ontzien en de armen op te laten draaien voor alle kosten. Mensen die geld hebben kunnen nu eenmaal meer missen dan mensen die geen geld (over) hebben.
pi_22119649
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:21 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Ik denk dat het erger is dat nu de midden- en lagerinkomens hun hand op de knip houden Zij maken wel ruim 90% van de bevolking uit lijkt mij....

Zou slecht zijn om de rijken te ontzien en de armen op te laten draaien voor alle kosten. Mensen die geld hebben kunnen nu eenmaal meer missen dan mensen die geen geld (over) hebben.
De 'armen' draaien niet op voor de kosten. Zoals aangegeven in de begroting gaat iedereen er op achteruit, waarbij de mensen met de laagste inkomens het meeste worden ontzien en ik dacht dat een gezin zonder kinderen met 60k jaarlijks inkomen er het meest op achteruit gaat.
pi_22119708
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:23 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

De 'armen' draaien niet op voor de kosten. Zoals aangegeven in de begroting gaat iedereen er op achteruit, waarbij de mensen met de laagste inkomens het meeste worden ontzien en ik dacht dat een gezin zonder kinderen met 60k jaarlijks inkomen er het meest op achteruit gaat.
mja, daar gingen ze in het begin van dit kabinet ook van uit, en toen bleek ook ineens dat de armeren er toch meer op achteruit gaan dan de rijkeren...

Natuurlijk jammer voor de mensen die veel geld in moeten leveren, maar ik denk dat je het beter bij hun weg kan halen dan bij de armeren die al bijna geen cent te makken hebben. Leven in Nederland is gewoon duur.
pi_22119794
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:21 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Al zou je de rijken (da's minder dan 5% in dit land) zwaarder belasten, dan is dat echt een druppel op de gloeiende plaat. Je denkt toch niet dat dit de miljarden oplevert die nodig zijn? En de rijken worden niet ontzien, maar iedereen wordt geraakt. Daarbij is het inderdaad nodig om de economie te stimuleren door ondernemers kansen te bieden. En dan nog wat, mensen die geld hebben, hebben dat meestal om een reden. Vaak is dat omdat ze zich >80 uur per week een slag in de rondte werken, meestal met een grote verantwoordelijkheid voor het inkomen van anderen. Als zij wat ze daarvoor krijgen moeten inleveren, dan zou dus niemand meer een hogere functie willen of een onderneming starten. Ze werken zich dan kapot om uiteindelijk ongeveer hetzelfde over te houden als iemand die na 36 uur lekker naar huis kan! Dat werkt dus niet.
pi_22119807
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:21 schreef UnderWorld_ het volgende:
Innovatie en inzet worden bereikt door de meeropbrengst naarmate je meer/harder werkt. Wanneer je dit meer gaat belasten, haal je deze stimulering gedeeltelijk weg. Het onevenredig belasten van hoge inkomens leidt dus tot minder inzet, danwel het naar andere landen verhuizen van mensen met veel inkomsten/kapitaal.
Is absoluut waar maar is wel volkomen abstract.

Ik vraag me af hoe in concrete getallen, het huidige beleid zich verhoudt tot de "linkse plannen" want een vage opmerking als "het haalt de dynamiek uit de economie" zegt helemaal niets.
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  woensdag 22 september 2004 @ 00:33:24 #10
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_22119839
Wat bedoelt links eigenlijk met hoge inkomens? En hoeveel denkt men daar precies vandaan te kunnen halen?

Hmm, dat wordt links surfen a.s. weekend.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_22119966
Hij bedoelt dat het belachelijk is dat mensen die welvarend zijn geworden door jarenlang 55 tot 60 uur per week keihard te werken extra zouden moeten gaan betalen voor mensen die het vertikken om meer dan 36 uur per week te werken en per se op hun 55ste met pensioen willen gaan.
De grote steden veranderen in sociaal compleet geruïneerde multiculturele getto's. Een blijvende herinnering aan falend links beleid....
pi_22119992
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:31 schreef weathergirl het volgende:

[..]

Al zou je de rijken (da's minder dan 5% in dit land) zwaarder belasten, dan is dat echt een druppel op de gloeiende plaat. Je denkt toch niet dat dit de miljarden oplevert die nodig zijn? En de rijken worden niet ontzien, maar iedereen wordt geraakt. Daarbij is het inderdaad nodig om de economie te stimuleren door ondernemers kansen te bieden. En dan nog wat, mensen die geld hebben, hebben dat meestal om een reden. Vaak is dat omdat ze zich >80 uur per week een slag in de rondte werken, meestal met een grote verantwoordelijkheid voor het inkomen van anderen. Als zij wat ze daarvoor krijgen moeten inleveren, dan zou dus niemand meer een hogere functie willen of een onderneming starten. Ze werken zich dan kapot om uiteindelijk ongeveer hetzelfde over te houden als iemand die na 36 uur lekker naar huis kan! Dat werkt dus niet.
Da's idd nogal krom. Bij hogere inkomens denk ik dan ook aan de topmanagers en die hoeven wat mij betreft ook niet alles weg te geven....

Wat naar mijn mening beter zou zijn is als het kabinet eens kijkt waar ze het geld aan uit geven ipv waar ze het geld vandaan willen halen. Zet een normale brug over een kanaal ipv een 'fraai kunstwerk' en je bespaard je weer een miljoen. Verlaag de bijdrage aan de EU met een paar honderd miljoen. Dat geld kun je ook aan de arme Nederlanders geven ipv de arme Ieren en Portugezen. Gebruik dat geld voor bijvoorbeeld het subsidieren van gezond voedsel (verse groenten e.d.) zodat mensen weer meer gezond gaan eten en gezonder blijven (arme mensen leven meer van junkfood en ander vet vreten dan van vers eten). Of geef een paar miljoen minder uit aan antwikkelingshulp, ipv 100 miljoen te doneren aan een land als Soedan.

En zo zijn er wel meer dingen waarmee ze geld kunnen besparen. Zoek maar uit hoe die burocratische geharrewar opgelost kan worden, zodat er niet voor elke scheet 3 formulieren in 4-voud ingevuld hoeven te worden.

Waar ik bang voor ben in bij dit kabinet is dat we steeds meer naar Amerikaanse taferelen gaan. De zorg was altijd iets om trots op te zijn, maar mensen die niet genoeg geld verdienen kunnen niet meer naar de tandarts gaan bijvoorbeeld.

Ach, Zalm ziet weinig in linkse plannen....tot nu toe heeft hij ook niet bepaald goed werk verricht...
pi_22120034
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:40 schreef Tikorev het volgende:
Hij bedoelt dat het belachelijk is om mensen die welvarend zijn geworden door jarenlang 55 tot 60 uur per week keihard te werken extra te laten betalen voor mensen die het vertikken om meer dan 36 uur per week te werken en per se op hun 55ste met pensioen willen gaan.
ik ben het er mee eens dat mensen langer een paar jaar langer mogen werken, en ook wat meer uren in de week. Nederlanders hebben het jarenlang te makkenlijk gehad. Meer geld voor minder uren werk. Dat kan niet lang goed gaan als je economisch aan de top wil blijven.
  woensdag 22 september 2004 @ 00:45:48 #14
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_22120046
quote:
Zalm ziet weinig in linkse plannen

Hoe is het mogelijk?
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_22120078
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:45 schreef Posdnous het volgende:

[..]

Hoe is het mogelijk?
ja, ik schrok ook even maar het staat er toch echt!
pi_22120220
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:31 schreef thoth het volgende:

[..]

Is absoluut waar maar is wel volkomen abstract.

Ik vraag me af hoe in concrete getallen, het huidige beleid zich verhoudt tot de "linkse plannen" want een vage opmerking als "het haalt de dynamiek uit de economie" zegt helemaal niets.
Het zal inderdaad niet van het één op het andere moment gebeuren. Maar de linkse partijen geven wel de tendens aan.
pi_22120253
kwamen de linkse plannen niet beter uit de bus volgens het CPB?
pi_22120273
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:42 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Da's idd nogal krom. Bij hogere inkomens denk ik dan ook aan de topmanagers en die hoeven wat mij betreft ook niet alles weg te geven....

Wat naar mijn mening beter zou zijn is als het kabinet eens kijkt waar ze het geld aan uit geven ipv waar ze het geld vandaan willen halen. Zet een normale brug over een kanaal ipv een 'fraai kunstwerk' en je bespaard je weer een miljoen. Verlaag de bijdrage aan de EU met een paar honderd miljoen. Dat geld kun je ook aan de arme Nederlanders geven ipv de arme Ieren en Portugezen. Gebruik dat geld voor bijvoorbeeld het subsidieren van gezond voedsel (verse groenten e.d.) zodat mensen weer meer gezond gaan eten en gezonder blijven (arme mensen leven meer van junkfood en ander vet vreten dan van vers eten). Of geef een paar miljoen minder uit aan antwikkelingshulp, ipv 100 miljoen te doneren aan een land als Soedan.

En zo zijn er wel meer dingen waarmee ze geld kunnen besparen. Zoek maar uit hoe die burocratische geharrewar opgelost kan worden, zodat er niet voor elke scheet 3 formulieren in 4-voud ingevuld hoeven te worden.
Precies, het gaat allemaal om de uitgaven. De enorme uitgaven zitten in de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. En deze enorme uitgaven worden in de toekomst alleen nog maar groter door o.a. de vergrijzing. En doe dit nou niet af als een loos praatje, deze kwestie is erg reeel. Wanneer je dus ziet dat de kosten in een bepaalde sector extreem hard zullen oplopen, zul je hier maatregelen moeten treffen. Het aanpakken van mislukte infrastructurele projecten is een goed streven, maar kan niet als tegenargument voor de bezuinigingen worden gebruikt. Het zijn immers eenmalige uitgaven, die totaal niet in verhouding staan tot de structuele uitgaven van b.v. de sociale zekerheid.
pi_22120287
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:57 schreef HeyFreak het volgende:
kwamen de linkse plannen niet beter uit de bus volgens het CPB?
Dat wordt pas na prinsjesdag bekend gemaakt. Ik weet niet precies wanneer.
pi_22120405
Ook is het zo dat de hoogste van de uitkering, ontslagbescherming, etc, invloed heeft op de structuele werkloosheid in een negatieve zijn. Hoe hoger deze factoren, hoe hoger de structurele werkloosheid.

Daarnaast is een mentaliteitsverandering, naar meer inzet en innovatie, ook een goed argument om de hervormingen in de sociale zekerheid te rechtvaardigen.
pi_22120423
quote:
Op woensdag 22 september 2004 00:58 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Precies, het gaat allemaal om de uitgaven. De enorme uitgaven zitten in de sociale zekerheid en de gezondheidszorg. En deze enorme uitgaven worden in de toekomst alleen nog maar groter door o.a. de vergrijzing. En doe dit nou niet af als een loos praatje, deze kwestie is erg reeel. Wanneer je dus ziet dat de kosten in een bepaalde sector extreem hard zullen oplopen, zul je hier maatregelen moeten treffen. Het aanpakken van mislukte infrastructurele projecten is een goed streven, maar kan niet als tegenargument voor de bezuinigingen worden gebruikt. Het zijn immers eenmalige uitgaven, die totaal niet in verhouding staan tot de structuele uitgaven van b.v. de sociale zekerheid.
Ik denk ook dat deze groter worden en daarom juist moet er anders met het geld omgesprongen worden. De infrastructurele projecten is dan wel eenmalig, maar al dat geld dat naar Europa gaat en naar andere 3e wereldlanden, dat scheelt lijkt mij wel een slok op een borrel.

En wat uitkeringen etc betreft, als werklozen in staat zijn om te werken, zet ze dan ook aan het werk met behoud van uitkering bijvoorbeeld. Volgens mij gebeurt dat ook lang niet vaak genoeg. Ik kots ook op uitkeringstrekkers die steeds weer een arbeidsongeschiktheidsverklaring krijgen. Het moet natuurlijk ook niet te ver doorschieten dat iemand met een dikke hernia gewoon fysieke arbeid moet verrichten (zoals bij mijn moeder's collega het geval is).
pi_22120469
quote:
Op woensdag 22 september 2004 01:06 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

Ik denk ook dat deze groter worden en daarom juist moet er anders met het geld omgesprongen worden. De infrastructurele projecten is dan wel eenmalig, maar al dat geld dat naar Europa gaat en naar andere 3e wereldlanden, dat scheelt lijkt mij wel een slok op een borrel.
Je vergeet dat de afdracht aan de EU meekomt met het EU lidmaatschap, en dat juist de kleinere en handelsgerichte landen in de EU, waaronder Nederland, sterk profiteren van de Europese interne markt. De afdracht kan zeker naar beneden door al die nutteloze subsidies in Brussel te schrappen, maar zo irreel is het niet.
pi_22120509
quote:
Op woensdag 22 september 2004 01:10 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Je vergeet dat de afdracht aan de EU meekomt met het EU lidmaatschap, en dat juist de kleinere en handelsgerichte landen in de EU, waaronder Nederland, sterk profiteren van de Europese interne markt. De afdracht kan zeker naar beneden door al die nutteloze subsidies in Brussel te schrappen, maar zo irreel is het niet.
het hoeft dan ook niet helemaal afgeschaft te worden, maar dat wij toch meer betalen dan een land als Frankrijk die het toch redelijk voor het zeggen heeft vind ik gewoon vreemd en oneerlijk.
pi_22120556
quote:
Op woensdag 22 september 2004 01:13 schreef HeyFreak het volgende:

[..]

het hoeft dan ook niet helemaal afgeschaft te worden, maar dat wij toch meer betalen dan een land als Frankrijk die het toch redelijk voor het zeggen heeft vind ik gewoon vreemd en oneerlijk.
Inderdaad, maar zet dan in op bijvoorbeeld het afschaffen van de landbouwsubsidies, die verstorend zijn voor de wereldhandel en sterk negatief voor de 3e wereld. Op deze manier verlaag je de afdracht, bevorder je de wereldhandel, help je de 3e wereld en kan je inzetten op een afschaffing van de ontwikkelingshulp (welke toch haast niks structureels bijdraagt).

Zeggen dat de afdracht omlaag moet en dat de EU haast niks doet is erg gericht op sentiment.
pi_22120654
quote:
Op woensdag 22 september 2004 01:16 schreef UnderWorld_ het volgende:

[..]

Inderdaad, maar zet dan in op bijvoorbeeld het afschaffen van de landbouwsubsidies, die verstorend zijn voor de wereldhandel en sterk negatief voor de 3e wereld. Op deze manier verlaag je de afdracht, bevorder je de wereldhandel, help je de 3e wereld en kan je inzetten op een afschaffing van de ontwikkelingshulp (welke toch haast niks structureels bijdraagt).

Zeggen dat de afdracht omlaag moet en dat de EU haast niks doet is erg gericht op sentiment.
I'm a sentimental kinda guy

Maar als Nederlander zijnde hebben we die subsidie niet nodig toch? Landbouw is sowieso iets wat niet meer in Nederland past en het zou beter zijn als een land als Polen bijvoorbeeld de graanschuur van Europa gaat worden. Ik denk dat andere landen als Spanje en Frankrijk e.d. bij het stopzetten van deze subsidies gaan protesteren omdat zij dan een hoop geld mislopen...

maar ik heb eigenlijk te weinig kaas van dit alles gegeten om echt goed hierover in discussie te kunnen gaan..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')