abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22103366
Hoi even een vraagje. Mn schoonmoeder heeft ergens iets gelezen over een opvulmiddel waarmee de porien in meubels dichtgemaakt kunnen worden. Vervolgens moest het geschuurd worden en zouden de meubels er weer goed uit moeten zien. En nu wil ze graag weten wat voor spul het nou precies is en waar het te koop is. Heeft hier iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
  dinsdag 21 september 2004 @ 13:49:12 #2
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22103890
Politoeren / schellak

Politoeren is het opbrengen van een speciale lak op een speciale manier. De lak, het politoer, bestaat uit "schellak" (een harsachtige stof die door een of andere bladluis wordt afgescheiden), opgelost in zo zuiver mogelijke alcohol (spiritus is dus totaal ongeschikt). . Politoer is in diverse kleuren te verkrijgen, van blank tot zwart (bijv. voor piano's). Het is geen spul dat ze overal verkopen. De laatste keer dat ik het zag is al weer wat jaren geleden in Den Haag, bij de fa. Stahlecker in de Boekhorststraat.
Als je het spul hebt dan wordt het pas echt moeilijk. Politoeren is een hele bewerkelijke techniek waarbij schellak met een dot katoen op de het hout wordt aangebracht (in soms wel 12 lagen). Na iedere laag volgde een polijstslag. Deze manier van lakken vereist heel wat vakmanschap. Politoer behoort in een draaiende beweging opgebracht te worden met een vochtige dot katoen. Als je het goed doet krijg je een mooie vlakke en harde beschermingslaag op het hout. Echter zonder jarenlange oefening lukt je dit nooit. Het oppervlak blijft dan ongelijk en streperig en zelfs commandant is dan onvoldoende om het mooi glanzend te krijgen. Je kunt politoer echter ook met een kwast opbrengen en dan polijsten.
Mijn ervaring is dat deze technieken zo moeilijk zijn, dat experimenten met moderne materialen gerechtvaardigd zijn. De antieke kast die ik jaren geleden moest en zou politoeren, staat dan ook al weer jaren te pronken in de polyurethaan. Ziet de kast er nu anders/slechter uit? Neen, zelfs een antiekexpert kon op het gezicht geen afwijkingen constateren
Klaar?
Ik niet!
pi_22110800
bedankt voor de reactie, maar zo te lezen is dit niet helemaal wat ik bedoel. Het ging er niet om dat er een beschermlaag op komt maar dat kleine gaatjes gevuld worden. Wellicht dat iemand anders weet wat bedoeld wordt.
  woensdag 22 september 2004 @ 10:57:35 #4
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_22124477
Spreken we grenen meubels ofzo?
Hout werkt altijd door de enige manier om dat tegen te gaan is om hem helemaal in de polyurethaanlak te spuiten zodat je hem compleet geseald hebt.
Wat er wel wordt gedaan is vloeibaar hout toepassen om kleine onzorvuldigheden weg te werken .
Maar ook dit zal inzakken door dat het hout uitzet en krimpt .

P.s Vloeibaar hout is in diverse kleuren/houtsoorten te verkrijgen
Klaar?
Ik niet!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')