quote:dit is namelijk een amaniet. Waarschijnlijk is het een Parelamaniet (amanita rubescens). Dit is af te leiden uit de kleur van de hoed en de vlokken op de hoed, maar vooral uit het feit dat het vlees van de steel rood vlekt bij beschadiging. Verkleuren van het vlees bij beschadiging is ook een zeer kenmerkende eigenschap van bepaalde soorten (je ziet het erg veel bij boleten en champignons [agaricus spp.]). Daarom wordt altijd aangeraden om, als je een paddestoel vindt en hem wil determineren, hem in de lengte doormidden te snijden en het vlees te beschadigen. Een verkleuring treedt meestal binnen een paar minuten op, maar het kan tot een uur duren!
De Parelamaniet is overigens eetbaar, al raad ik zeer sterk af om amanieten te eten. Amanieten zijn, zeker voor onervaren mycologen, moeilijk te onderscheiden en in de familie komen enkele zeer giftige (zelfs dodelijke!) soorten voor. Een vergissing kan dus heel slecht uitpakken...
Is er nog een ander forum danquote:Op maandag 20 september 2004 23:41 schreef dubbellu het volgende:
Hieronder een Paddo van mij:
[afbeelding]
En dit is mij erbij verteld door iemand (die er verstand van heeft) op een ander forum:
[..]
En dan nog file ookquote:Op dinsdag 21 september 2004 22:28 schreef CompuMess het volgende:
Herfst is ook:
Enorme stortbuien onderweg...
Hey, die heb ik ookquote:Op zondag 26 september 2004 20:37 schreef Oceanonix het volgende:
[afbeelding]
De eerste tekenen van de naderde herfst in Blijdorp
quote:Op zondag 26 september 2004 20:52 schreef Oceanonix het volgende:
Bij jou hadden ze het licht wel aan gedaan![]()
Ah nee toch, je wil toch niet zeggen dat je er nóg meer hebt ?!?quote:Op maandag 4 oktober 2004 01:02 schreef Ouwesok het volgende:
Vandaag dus op de Veluwe en wel in de buurt van Heerde.
[vele foto's weggeknipt]
Om maar eens een beginnetje te maken.
quote:Op maandag 4 oktober 2004 07:42 schreef CompuMess het volgende:
[..]
Ah nee toch, je wil toch niet zeggen dat je er nóg meer hebt ?!?![]()
D'r is wel vaker zo her en der een flitsje aan te pas gekomen, alleen bij de laatste was het omgevingslicht vrijwel afwezig. Een blik op het horloge leerde dat het voor de zon ontzettend bedtijd bleek.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 00:04 schreef PdeHoog het volgende:
@Ouwesok: je blijft ook wel bezig ook he. Die laatste is ingeflitst volgens mij of niet? Verder zijn ze wel erg gaaf
Zwammen lijk(en)t erg streekgebonden. In Flevoland wordt bijvoorbeeld weer anders gezwamd, hopelijk daarvan na komend weekend het bewijs.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 08:03 schreef CompuMess het volgende:
@ Oudesok: leuk om te zien dat jij in je foto-omgeving een heel ander zwamaanbod hebt dan bij mij aan de kust.
Hier op Rijnsweerd een tijdje terug hele grote zwammen waargenomen(maatje voetbalquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 15:02 schreef Ymke het volgende:
In utrecht... Amelisweerd zijn zeer zeldzame zwammen waargenomen , stond in de krant.
Ben alleen geen zwammen kenner
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |