quote:
Op woensdag 22 september 2004 19:59 schreef PhoolieEdje het volgende:
Ach, we zijn toch hard bezig om onze cultuur en verleden in één klap weg te vegen. Christendom moet weg, koningin moet weg... De meeste Nederlanders geloven niet meer, maar is de maatschappij daar beter van geworden??? Door het wegvallen van de kerk is het gedaan met de normen en waarden. Door het afschaffen van het seksuele moraal zitten we nu met talloze geslachtsziektes. Ik denk dat de Christelijke grondbeginselen hard nodig zijn om de Nederlandse leefbaarheid weer enigszins op de rails te krijgen. Waar de Islam haat tegen andersdenkenden predikt, wordt de Christen opgeroepen naastenliefde te betrachten. .
Geslachtziektes komen niet voort uit niet geloven. In Afrika bloeit het christendom en tegelijkertijd aids. Ik neem aan dat je het met me eens bent dat we deze discussie per direct kunnen beeindigen?
Punt twee, het lijkt me duidelijk dat ook in naam van het christendom enorme wreedheden zijn begaan. Dus wat dat betreft staan ze op gelijke voet met de islam. Dus ook dat argument kan de vuilnisbak in.
Punt drie, sinds de jaren 50 zijn we op bepaalde terreinen misschien achteruit gegaan. Maar op meer terreinen enorm vooruit. Het is heel makkelijk om het verleden te romantiseren door alleen te kijken naar de posieve dingen van vroeger en de negatieve dingen te vergeten. Ik denk ook niet dat de gemiddelde Nederlander zit te wachten op een terug keer naar de beklemmende jaren 50 waarin de dominee de norm bepaalde. En daarnaast is het nog maar de vraag of de huidige problemen te verklaren zijn aan de hand van de ontkerkelijking, kijk naar de VS, nog steeds een zeer religieus land waar de problemen op het gebied van criminaliteit en geweld niet minder zijn.