Ik geef juist aan dat ze beiden niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, zowel de Bijbel als de Big-Bang, dat er nog steeds mensen denken dat dat bij de Big-Bang wel zo is, komt eerder doordat ze zelf een beetje kortzinnig ten opzichte van dit onderwerp zijn.quote:Op maandag 20 september 2004 11:32 schreef Haushofer het volgende:
Nog es offtopic: je weet kennelijk niet waar je het over hebt....Big bang wetenschappelijk gelijk stellen aan de Bijbel...nou ja, doet er ook niet toe. Leuke discussie verder, tamelijk vernieuwend topic in L. En dat kan ik alleen maar toejuichen.
Het heelal hoeft niet oneindig groot te zijn. De huidige opvatting is dat het eindig is ( behalve Eit Gaastraquote:Op maandag 20 september 2004 11:36 schreef JAMsper het volgende:
[..]
Jahoor..
Waarom is de wereld zomaar ontstaan?
Omdat het heelal oneindig groot is, waardoor de kans oneindig groot is dat er stoffen van de juiste soort op de juiste plek komen om een aardbol met leven te vormen, bestaat de wereld en zullen er ook nog meer plekken met leven bestaan.
De Big Bang is wetenschappelijk heel aardig te onderbouwen. Studeer jij sterrekunde ofzo?quote:Op maandag 20 september 2004 13:03 schreef knowall het volgende:
[..]
Ik geef juist aan dat ze beiden niet wetenschappelijk te bewijzen zijn, zowel de Bijbel als de Big-Bang, dat er nog steeds mensen denken dat dat bij de Big-Bang wel zo is, komt eerder doordat ze zelf een beetje kortzinnig ten opzichte van dit onderwerp zijn.
De Big Bang is even theorethisch als de Bijbel.quote:Op maandag 20 september 2004 13:06 schreef Haushofer het volgende:
[..]
De Big Bang is wetenschappelijk heel aardig te onderbouwen. Studeer jij sterrekunde ofzo?
Dan snap je het model niet. Ik zeg niet dat de Big Bang theorie klopt, ik zeg alleen dat de huidige experimentele data die kant opwijzen. En dat heb je met de Bijbel niet.Je haalt wetenschap en geloof doormekaar.quote:Op maandag 20 september 2004 13:10 schreef knowall het volgende:
[..]
De Big Bang is even theorethisch als de Bijbel.
En Nee.![]()
Voor jou is de Big-Bang misschien aannemelijker, omdat je DENKT dat deze 'wetenschappelijker' is maar eigenlijk is deze net als de Bijbel niet wetenschappelijk te bewijzen, en dus slechts een theorie.quote:Op maandag 20 september 2004 13:12 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dan snap je het model niet. Ik zeg niet dat de Big Bang theorie klopt, ik zeg alleen dat de huidige experimentele data die kant opwijzen. En dat heb je met de Bijbel niet.Je haalt wetenschap en geloof doormekaar.
Maar da's offtopic.
De bijbel haalt helaas het niveau van een wetenschappelijke theorie niet eens.quote:Op maandag 20 september 2004 13:13 schreef knowall het volgende:
Voor jou is de Big-Bang misschien aannemelijker, omdat je DENKT dat deze 'wetenschappelijker' is maar eigenlijk is deze net als de Bijbel niet wetenschappelijk te bewijzen, en dus slechts een theorie.
Dat denk ik niet, dat weet ik.quote:Op maandag 20 september 2004 13:13 schreef knowall het volgende:
[..]
Voor jou is de Big-Bang misschien aannemelijker, omdat je DENKT dat deze 'wetenschappelijker' is maar eigenlijk is deze net als de Bijbel niet wetenschappelijk te bewijzen, en dus slechts een theorie.
Dan weet je het verkeerdquote:Op maandag 20 september 2004 13:14 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat denk ik niet, dat weet ik.
Misschien had je tijdens je colleges beter moeten oplettenquote:Op maandag 20 september 2004 13:16 schreef Haushofer het volgende:
Ik zal het aan mn docenten voorleggen.
En ze zullen allemaal zeggen: Die Knowall weet wel veel zeg, potverdorie, zomaar 30 jaar metingen overbodig gemaakt !
Misschien heb jij geen flauw idee waar je het over hebt. Gokje. :')quote:Op maandag 20 september 2004 13:17 schreef knowall het volgende:
[..]
Misschien had je tijdens je colleges beter moeten opletten :')
Je kunt ook je kind opvoeden op een christelijke manier door hem/zaar christelijke tradities en normen en waarden bij te brengen, maar hem/haar wel vrij te laten in de keuze wat hij/zij ermee gaat doen.quote:Op maandag 20 september 2004 13:18 schreef SBCU_007 het volgende:
blaat
Er zijn niet zoveel intollerante christenen (hooguit wat radikale SGP'ers): het grotendeel der christenen heeft al lang geaccepteerd te wonen in een pluralistische wereld waar verschillende visies zijn, en deze mensen wensen gewoon de ruimte te krijgen om hun wereldbeeld iig respectvol te laten behandelen...quote:Op maandag 20 september 2004 13:20 schreef knowall het volgende:
[..]
Je kunt ook je kind opvoeden op een christelijke manier door hem/zaar christelijke tradities en normen en waarden bij te brengen, maar hem/haar wel vrij te laten in de keuze wat hij/zij ermee gaat doen.
Vreemd is dat je begin met een groep mensen die een geloof aanhangen, deze als tollerant tot het denken van hun kinderen bestempel en daarna een andere groepering neemt die wetenschappelijke ideeën aanhouden veroordeeld als intollerante ouders. Beide groeperingen bestaan uit mensen. De interpretatie van een gedachtegoed is vaak verschillend, maar als je naar de basis van zo`n gedachtegoed kijkt zie je de marges waarbinnen zo`n tollerante of intollerante opvoeding ontstaat. Als mensen geloven dat als hun kinderen niet geloven, deze naar de hel zullen gaan, zal dit niet leiden tot een tollerantere opvoeding. Als mensen geloven dat als hun kinderen anders zijn dan ze verwachtten, deze leiden aan een psychologisch probleem, zal dit ook niet leiden tot een tollerantere opvoeding. Wat volgens mij de ratio ruimer in tollerantie maakt dan de religie, is (als het goed is) het besef dat men het zelf fout kan hebben. Binnen de meeste religies mag men het niet fout hebben, omdat men anders niets heeft aan zijn of haar geloof.quote:Op maandag 20 september 2004 13:30 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Er zijn niet zoveel intollerante christenen (hooguit wat radikale SGP'ers): het grotendeel der christenen heeft al lang geaccepteerd te wonen in een pluralistische wereld waar verschillende visies zijn, en deze mensen wensen gewoon de ruimte te krijgen om hun wereldbeeld iig respectvol te laten behandelen...
Zodra iemand echtervanuit zijn wetenschappelijke dogmatische visie het recht ontleid om hierover een waardeoordeel over geloven uit te spreken, met als voornaamste onderbouwing dat hij dat kennelijk niet zo gelooft, dus dat iedereen die niet gelooft wat hij gelooft fout is ...
Ik heb persoonlijk de indruk dat juist veel van die zogenaamde rationalisten, met hun voorliefde voor wetenschap, soms meer dogmaitische intollerantie nastreven dan veel gelovigen zelf. (alhoewel dat al snel een welles-nietes-argument wordt)
Ik wijs erop dat veel gelovigen gewend eraan zijn dat hun geloof niet de enige is, er bestaan meerdere organisaties om juist samenwerking te promoten, oecumene e.d.quote:Op maandag 20 september 2004 13:55 schreef SBCU_007 het volgende:
Vreemd is dat je begin met een groep mensen die een geloof aanhangen, deze als tollerant tot het denken van hun kinderen bestempel en daarna een andere groepering neemt die wetenschappelijke ideeën aanhouden veroordeeld als intollerante ouders.
In het leven zelf zijn ook genoeg contradicties te vinden, wat maakt het uit? Contradicties zijn niet per definitie slecht, ze leren je ook filosoferen en nadenken.quote:Op maandag 20 september 2004 14:24 schreef SBCU_007 het volgende:
Je kan de 'sinterklaas kater' krijgen, waarbij iemand die in iets heeft geloofd, zelf tot de conclusie komt dat dit niet waar is, wat vaak plaats vind tijdens de puberteit. Dit kan leiden tot verdere twijfel aan alles, inclusief de oh zo geliefde normen en waarden. Binnen de christelijke gedachtegoed kunnen vele controdicties gevonden worden (lieve God, uitmoorden Kanaänieten) die leiden tot de destructie van het geloof van iemand die dit goed kent en een levendig houden van controdicties binnen de gedachtegoed van iemand die dit geloofd, maar er nog niet zo diep in heeft gegraven.
Ik heb mijn kinderen uitgelegd, dat de mensen in de tijd dat het OT geschreven werd, nog niet zoveel onderzoek hadden gedaan naar het ontstaan van de aarde en daarom een logisch verhaal bedacht hebben over de schepping.quote:Op maandag 20 september 2004 02:10 schreef Lkw het volgende:
[..]
Ja, dat is zo. Maar ik denk dat een kind wel eens in verwarring kan raken als ze op school iets heel anders vertellen over waar we vandaan komen dan thuis. Is wellicht toch beter als je het kind er een beetje op voorbereid dat er óók mensen zijn die anders denken dan papa en mama.
(en behalve Govert Schilling: - klik -quote:Op maandag 20 september 2004 13:05 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het heelal hoeft niet oneindig groot te zijn. De huidige opvatting is dat het eindig is ( behalve Eit Gaastra)
![]()
Zoals ik al zei: De mensen die de bijbel hebben geschreven hadden niet de mogelijkheid om dat te onderzoeken, dus dat ze een andere volgorde hebben en een ietsquote:Op dinsdag 21 september 2004 14:08 schreef Doffy het volgende:
Om iets nauwkeuriger te zijn: God schiep eerst de aarde, toen het licht, toen de hemel, toen de planten (!), toen de sterren, toen de vogels en de vissen, toen de landdieren en toen de mens. (Genesis 1)
Ik denk dat natuurkunde en biologie toch een iets andere volgorde aan zouden houden
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |