abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22168533
quote:
op donderdag 23 september 2004 20:34 schreef #ANONIEM het volgende:
iets zou perfect rond zijn als de straal overal gelijk is en de randen geen hobbels vertonen (wat dus automatisch de straal zou veranderen). gevolg is dat je een object moet hebben die tot op oneindig klein niveau een dergelijke structuur zou hebben alleen is dit onmogelijk doordat dit zeer instabiel zou zijn.

sowieso zou de massa en energie van het universum dan ook 100% exact op een bepaalde manier moeten staan waardoor de circel (de massa die daarvoor zorgt) exact stabiel is. om een exacte circel te hebben moet het universum dus geheel stabiel zijn voor een bepaalde periode.
leen, hoe gaat het met je studie naar de natuurwetenschappen? het gaat hier trouwens om het wiskundige object " cirkel", niet de fysische interpretatie ervan. om van een fysische "perfect ronde" cirkel te spreken, is dan ook onzin. waar leg je de grenzen etc etc. neigt een beetje naar borrelpraat
pi_22168990
quote:
op donderdag 23 september 2004 21:46 schreef srblackbird het volgende:

[..]

een circel in de wiskunde is perfect rond.
om de opp. daar van te weten gebruik je pi ( ook perfect )

irl heb je geen perfect ronde circel
om zijn opp. te weten heb je aan een benadering van pi op 10 decimalen meestal voldoende ( bij een gegeven straal )
om een indruk te krijgen van de "correctheid" van benaderingen:
als je de middellijn van de aarde neemt en je doet die keer pi krijg je de omtrek. (ja he)
stel:
je doet die middellijn maal 22/7 dan zit de omtrek ruim 16 km naast de perfecte omtrek. dat vind ik relatief al niet veel.
stel je doet die middellijn maal 355/113 dan zit je er nog maar 3,5 meter naast.
stel je doet de middellijn maal (2143/22)^(1/4) dan zit je er nog maar 1,3 cm naast.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_22172074
mwah, die indruk kun je nog beter krijgen door de restterm in de reeksontwikkeling te bekijken.
  vrijdag 24 september 2004 @ 13:07:31 #104
36177 Escape2Dawn
Istanbul of wast'nbeetje?
pi_22172133
quote:
op vrijdag 17 september 2004 22:45 schreef stuart het volgende:
de circel is wel rond, maar je kunt de oppervlakte dus niet exact berekenen
en omtrek dus ook niet

zouden deze smileys wel perfect rond zijn, dat vraag ik me nu echt af
Het helpt geen nut!
  vrijdag 24 september 2004 @ 14:33:59 #105
90061 coz
laat een bericht achter na de
pi_22174232

Leesen verrry carefully, I weel zay zis only once
Ill quit thinking w my dick when u quit fucking with my head
  zaterdag 25 september 2004 @ 13:01:40 #106
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_22193133
naar mijn weten heeft ( -het berekenen van- ) pi als uitgangspunt een perfecte cirkel ( die van de wiskunde dus. ).
pi is niets meer dan de verhouding tussen de diameter en de omtrek van die circkel.

dat pi geen uiterste waarde kent, maakt die cirkel echt niet minder rond.
--

maar ik ben geen wiskundige...
...dass wir fliegen.
pi_22193732
quote:
op woensdag 22 september 2004 12:28 schreef pfaf het volgende:
ts heeft ondertussen met de natuurkunde-docent in kwestie gesproken?
oh , zal ik binnekort doen..heb wat geduld
pi_22193887
quote:
op zaterdag 25 september 2004 13:01 schreef de-oneven-2 het volgende:
naar mijn weten heeft ( -het berekenen van- ) pi als uitgangspunt een perfecte cirkel ( die van de wiskunde dus. ).
pi is niets meer dan de verhouding tussen de diameter en de omtrek van die circkel.

dat pi geen uiterste waarde kent, maakt die cirkel echt niet minder rond.
--

maar ik ben geen wiskundige...
klopt als een zwerende vinger. pi wordt gedefinieerd als de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel. en de omtrek niet als pi maal de diameter of iets dergelijks.
en het rond-zijn van een cirkel heeft niets te maken met de irrationaliteit van pi.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_22272201
quote:
op vrijdag 17 september 2004 22:42 schreef zurich het volgende:
hij zei dat pi oneinidig cijfers heeft rechts van de komma, dat betekent dat pi niet perfect is :s:s,
pi is idd oneindig. de relatie met de cirkel van je natuurlunde leraar ontgaat mij (en anderen) volledig. net als het grondtal van de natuurlijke logaritme (e) is het een getal dat wiskundigen tot de verbeelding spreekt omdat het geen 'net' getal is.
Echte anarchisten schaken zonder koningen
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:30:08 #110
61556 klappernoot2000
ik heb hele mooie kokosnoten..
pi_22274000
ze kunnen tot in de eeuwigheid proberen het pi-getal te berekenen, maar of het lukken zal?
stel je gewoon eens voor, als je met een vlakke lineaal een rond oppervlak probeert op te meten krijge je de juiste maat ook nooit, de maat zal altijd afwijken, hetzelfde geldt voor iedere berekening van pi, alleen een benadering is mogelijk géén exacte uitkomst.
Weet niet veel, maar geef toch kommentaar... hier hoef ik niet te zwijgen.
  dinsdag 28 september 2004 @ 23:52:32 #111
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_22274590
quote:
ze kunnen tot in de eeuwigheid proberen het pi-getal te berekenen, maar of het lukken zal?
wanneer beschouw je het als 'gelukt'?
als ze pi geven als kommagetal met eindig veel decimalen? kan niet, is bewezen.
als ze pi geven als oneindige reeks? is al op vele manieren gedaan.
als ze methodes geven om pi tot op elke gewenste nauwkeurigheid uit te rekenen? is al op vele manieren gedaan.
als ze bewijzen dat pi het nulpunt is van een polynoom? is niet zo, is bewezen.

er zijn echt zoveel dingen bekend over pi...
  woensdag 29 september 2004 @ 00:02:16 #112
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_22274875
wat trouwens intressanter is aan pi is, heeft de cijfervolgorde een patroon, en zo ja, waarom.
dit is bijzonder intressant voor random generatoren bijvoorbeeld.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 29 september 2004 @ 10:21:28 #113
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_22279707
quote:
op woensdag 29 september 2004 00:02 schreef pietverdriet het volgende:
wat trouwens intressanter is aan pi is, heeft de cijfervolgorde een patroon, en zo ja, waarom.
dit is bijzonder intressant voor random generatoren bijvoorbeeld.
nee, de decimale ontwikkeling van pi is perfect random. is ook bewezen.
'Nuff said
pi_22280792
quote:
op woensdag 29 september 2004 00:02 schreef pietverdriet het volgende:
in de roman contact van carl sagan zit er een boodschap in de decimalen van pi.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

[ Bericht 2% gewijzigd door Maethor op 29-09-2004 11:23:06 (Quote veranderd in spoiler) ]
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_22327464
quote:
nee, de decimale ontwikkeling van pi is perfect random. is ook bewezen.
door wie dan? ik dacht dat het alleen een vermoeden was.
  vrijdag 1 oktober 2004 @ 11:32:15 #116
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_22327556
goed, strikt genomen is het random in de bedoeling van 'kolmogorov-randomness'. het is dan ook bewezen door meneer kolmogorov (of was 't solomonoff?).
'Nuff said
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')