quote:op vrijdag 17 september 2004 23:26 schreef hallulama het volgende:
pfaf :-)
ik had 't niet per se over bits & bytes, ik bedoel meer de structuur van atomen e.d. waaruit het materiaal dat de cirkel vormt is opgebouwd...
je kunt natuurlijk ook wat abstracter gaan denken.quote:op vrijdag 17 september 2004 23:26 schreef hallulama het volgende:
ik had 't niet per se over bits & bytes, ik bedoel meer de structuur van atomen e.d. waaruit het materiaal dat de cirkel vormt is opgebouwd...
in de wiskunde hebben we niet te maken met atomen. in de wiskunde kun je wel in theorie over een perfecte cirkel spreken.quote:op vrijdag 17 september 2004 23:26 schreef hallulama het volgende:
echt rond bestaat dus niet, maar of dat is wat zurich bedoelt met de stelling dat de perfecte cirkel niet bestaat weet ik niet, zurich?
en laat hem maar eens de reeks van 4 x arctan (1) op het bord neerzetten.quote:op vrijdag 17 september 2004 23:38 schreef meneergiraffe het volgende:
[..]
ik zou die natuurkunde leraar van je maar eens onder een kruisverhoor zetten.
ligt natuurlijk ook aan hoe je afrondtquote:op zaterdag 18 september 2004 02:07 schreef zwansen het volgende:
pi keer pi is geen 9!
nonsense. stel je rekent in een pi-stellig-stelsel. stel: de radius is dan 1 (pi dus), de omtrek is dan nog steeds 2pir.quote:op vrijdag 17 september 2004 23:20 schreef yosomite het volgende:
[..]
wij rekenen in het tientallig stelsel.
je kunt ook in het 2-tallig stelsel rekenen.
als je nu in het pi-tallig stelsel gaat rekenen, dan is pi een eenheid geworden.
dan heb je de irrationaliteit van pi opgeheven. (of niet soms?)
ja duh, maar pi zou dan in je "natuurlijke verzameling" komen te liggen. en dus in zekere zin niet meer irrationeel zijn.quote:op zaterdag 18 september 2004 13:16 schreef kaalhei het volgende:
[..]
nonsense. stel je rekent in een pi-stellig-stelsel. stel: de radius is dan 1 (pi dus), de omtrek is dan nog steeds 2pir.
nee, want de relatie tussen je straal (pi) en de omtrek wordt bepaald door pi.quote:op zaterdag 18 september 2004 13:25 schreef haushofer het volgende:
[..]
ja duh, maar pi zou dan in je "natuurlijke verzameling" komen te liggen. en dus in zekere zin niet meer irrationeel zijn.
jawel, maar dat zouden dan irrationele getallen worden.quote:op zaterdag 18 september 2004 13:41 schreef dukhlovi het volgende:
wel geinig zo'n pi-tallig stelsel ,echter wel irrationeel ,je kan niet eens je vingers
tellen.
dan worden sommige van de natuurlijke verzameling irrationeel... maar is het wel mogelijk om een pi-stelstel te maken?quote:op zaterdag 18 september 2004 13:25 schreef haushofer het volgende:
[..]
ja duh, maar pi zou dan in je "natuurlijke verzameling" komen te liggen. en dus in zekere zin niet meer irrationeel zijn.
dan zou je nooit iets exact in decimalen kunnen geven. het worden altijd breuken met pi.quote:op zaterdag 18 september 2004 15:27 schreef zurich het volgende:
[..]
dan worden sommige van de natuurlijke verzameling irrationeel... maar is het wel mogelijk om een pi-stelstel te maken?
eh met een passer teken je echt wel een perfecte circel hoor...quote:op vrijdag 17 september 2004 22:54 schreef zurich het volgende:
[..]
ook al heb je een cirkel getekend met als straal de diameter van het heelal...het blijft een para-ronde cirkel
eerst een voorbeeld:quote:op zaterdag 18 september 2004 15:27 schreef zurich het volgende:
[..]
dan worden sommige van de natuurlijke verzameling irrationeel... maar is het wel mogelijk om een pi-stelstel te maken?
waarmee je ook prachtig de onvolledigheid van de verzameling van rationele getallen kunt aantonen.quote:op vrijdag 17 september 2004 23:59 schreef yosomite het volgende:
[..]
en laat hem maar eens de reeks van 4 x arctan (1) op het bord neerzetten.
om op de openingspost terug te komen: hieruit kan ik conluderen dat jou leraar niet echt thuis is in wiskunde. of jij zit hem verkeerd te quoten, dat kan ook natuurlijk.quote:op vrijdag 17 september 2004 22:42 schreef zurich het volgende:
mijn natuurkunde leraar heeft iets leuks en grappigs gezegd in de klas.
hij zei dat pi oneinidig cijfers heeft rechts van de komma, dat betekent dat pi niet perfect is :s:s, conclusie de cirkel is niet perfect rond.. en dat het daar ergens mis is.. ergens waar de cirkel niet perfect rond is.!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |