quote:Bert Maalderink stuurt ontslagbrief naar NOS
Bert Maalderink heeft zijn ontslag ingediend bij de NOS. Nieuwe Revu meldt dat de Oranje-verslaggever een gebrek aan vertrouwen en steun uit NOS-hoek tijdens het EK als reden voor zijn vertrek aandraagt.
In een interview met Nieuwe Revu zegt Maalderink: "Van collega’s hoor ik bijna niets over mijn reportages. Toch vreemd: Twee miljoen mensen kijken dagelijks naar het programma waarin ze worden uitgezonden (Studio Sportzomer, red.), maar níemand reageert erop".
De afgelopen weken kreeg Maalderink, die sinds 1993 voor de NOS werkzaam was, veel kritiek te verduren. Cabaretier Youp van ’t Hek noemde hem in zijn NRC-column een 'onbedaarlijke eikel', Marco van Basten en Kees Jansma smoesten over 'onze vriend' terwijl zij dachten dat de microfoons uitstonden en De Volkskrant bestempelde de commotie rond de kritische journalist als ‘Maalderink-gate’.
Ook in Studio Sportzomer werd regelmatig een harde noot over Maalderinks items gekraakt. De Achterhoeker stoorde zich daaraan. Onder andere Mario Been en Cees Geel hadden commentaar op de scherpe toon van zijn vraagstelling. Maalderink had tevens grote moeite met het feit dat de leiding van Studio Sport geen beelden wilde uitzenden van de besloten trainingen van Oranje.
Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport, wil nog niet reageren op het ontslag van de Achterhoeker.
VP
quote:
Het is raar misschien na zo'n nederlaag aan van der Sar te vragen of ie er niet 2 van de 3 had kunen houden.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 00:38 schreef StrayDog het volgende:
Kritisch zijn is iets anders dan de geinterviewde woorden in de in de mond willen leggen en dingen zoeken die er niet zijn.
Toen stonden Frits en Henk als journalisten van de VN nog achter de boycot van het WK-78quote:Op zaterdag 28 juni 2008 00:46 schreef Beschouw het volgende:
Waar zijn de tijden van Ben de Graaf gebleven? Bij hem vergeleken is Bert Maalderink een kostschooljongetje.
Tegenwoordig is het op tv allemaal zoetsappig geleuter en vedettes kietelen. Ik mis de kritsiche noot. Maalderink brengt die ene klein beetje, maar we moeten hem niet te veel eer gunnen.quote:Op zaterdag 28 juni 2008 00:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Toen stonden Frits en Henk als journalisten van de VN nog achter de boycot van het WK-78
Tegenwoordig kussen ze spelers
eensquote:Op vrijdag 27 juni 2008 20:54 schreef planethugo het volgende:
vond 'm dit ek met zijn reportages maar blij en irritant. Beetje kinderachtig commentaar 'en die deed dit en de bondscoach deed dat' 'Dochtertje zwaait naar papa, papa zwaait terug, papa gaat weer verder trainen' dacht af en toe dat ik het jeugdjournaal op had staan. 2 en (vooral) 4 jaar geleden was ie een stuk beter. Heerlijk hoe die Advocaat het bloed onder de nagels vandaan wist te halen
Hij is niet ontslagen hequote:Op vrijdag 27 juni 2008 22:24 schreef Beschouw het volgende:
Wat willen ze nou bij de NOS? Dat we allemaal de polonaise gaan lopen, zoals die Van Gelder?
quote:NOS wil Maalderink niet kwijt
De NOS en Bert Maalderink gaan mogelijk toch met elkaar verder, weet het ANP. De Oranje-verslaggever, die eerder deze week een ontslagbrief stuurde naar zijn werkgever, sluit niet uit toch door te gaan bij Studio Sport.
Hoofdredacteur Maarten Nooter van NOS Studio Sport heeft inmiddels met Maalderink gesproken. De journalist zegde eerder deze week het vertrouwen in zijn collega's op, omdat hij zich onvoldoende gesteund voelde tijdens zijn werk op het EK in Oostenrijk en Zwitserland.
"Van collega’s hoor ik bijna niets over mijn reportages. Toch vreemd: Twee miljoen mensen kijken dagelijks naar het programma waarin ze worden uitgezonden (Studio Sportzomer, red.), maar níemand reageert erop", aldus Maalderink eerder deze week tegenover de Nieuwe Revu.
Een woordvoerster van de NOS meldde zaterdag dat Maalderink na een gesprek met Nooter aangaf dat hij "weer moet wennen aan het idee om toch bij de NOS te blijven." Volgens de publieke omroep spreken beide partijen de komende tijd verder.
quote:Verslaggever Bert Maalderink blijft werkzaam bij Studio Sport. De reporter gaf na het EK voetbal te kennen dat hij dit tv-programma de rug wilde toekeren omdat zich tijdens zijn werkzaamheden onvoldoende gesteund voelt door zijn NOS-collega's. Hij stuurde zelfs een ontslagbrief.
ANP
Studio Sport-hoofdredacteur Maarten Nooter wilde de prominente verslaggever niet laten gaan en voerde met hem een aantal gesprekken.
Donderdag mailde hij aan zijn personeel dat Maalderink, op basis van die gesprekken, weer vertrouwen heeft in een NOS-toekomst. "Vanaf vrijdag is Bert dus weer gewoon te horen in onze uitzendingen", schrijft Nooter.
Steun
Maalderink staat bekend om zijn zuigende vragen en vasthoudendheid. Tijdens het EK in Oostenrijk en Zwitserland voelde hij zich in de steek gelaten door andere NOS-medewerkers.
"Wegens gebrek aan vertrouwen en steun uit NOS-hoek, heb ik ontslag genomen", zei hij destijds op de site van weekblad Revu.
Kritiek
De verslaggever stoorde zich aan de kritiek die hij in de eigen NOS-programma's te verduren kreeg. Gasten in Jack van Gelders Studio Sportzomer hadden regelmatig commentaar op de scherpe toon van zijn vragen.
Ook had Maalderink moeite met de beslissing van de Studio Sport-leiding om geen beelden uit te zenden van de besloten trainingen van Oranje.
De geboren Achterhoeker werd in 1993 door Kees Jansma bij Studio Sport gehaald.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |