abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 18 september 2004 @ 11:47:28 #26
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_22034111
quote:
Op zaterdag 18 september 2004 11:45 schreef E.T. het volgende:

[..]

Nope, De Klimop (vestiging Schenkel)
Ohw, oké .
Ten percent faster with a sturdier frame
pi_22048175
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:37 schreef TaraS het volgende:
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.

Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.

Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
Mijn zoon (8) gaat ook naar het montessori onderwijs vanwege bovenstaande redenen.
De eerste keer dat ik er ging kijken verwachtte ik eigenlijk een drukte van belang, aangezien de kinderen in deze vorm van onderwijs ook elkaar de lesstof uitleggen.( Het tegendeel was echter waar. Er heerstte daar gewoon complete rust.)
De klassen zijn namelijk onderverdeeld in twee verschillende groepen bv 4/5.
De oudste leerlingen leren en wijzen de jongeren de dingen aan. (Ontwikkeling grote zelfstandigheid) Het jaar daarop zijn de oudsten de jongsten.
Het lesmateriaal lijkt idd net speelgoed. Het voordeel hiervan is dat hij het leren ook echt leuk vind en bovendien krijgen ze er een beter inzicht door. Ze leren bv met een duizendtal kubus die je uit elkaar kan halen en door inzicht leert hij rekenen.

Hij gaat echt elke dag met plezier naar school en tijdens de schoolvakanties telt hij halverwege alweer de dagen af wanneer hij weer terug kan.

Zelf heb ik op een katholieke school gezeten en was blij dat ik daar vanaf was.
Het geloof werd er bij mij ingestampt, op zo'n manier dat ik voor mezelf het wel gehad had met dit geloof.
In my dreams I fly around the world and visit many places.
  zondag 19 september 2004 @ 01:00:39 #28
24361 Neva
Mania lovin'
pi_22049810
Ik loop stage op een Jenaplan basisschool wel iets te vergelijken met ene montesorri school.
goed enormen en waarden en inderdaad op ene "speelse" manier zelfstandigheid aanleren en leren omgan met anderen enzo.
Als ik later beebjes mag krijgen dan gaan ze later denk ik wel naar zo'n school
  maandag 17 januari 2005 @ 22:03:23 #29
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_24615163
Ik heb eindelijk van de gemeente bericht gekregen dat we Katja in mogen schrijven voor een basisschool. Ze hebben nu alle kinderen die geboren zijn tussen oktober 2001 en september 2002 aangeschreven.

Wij vanochtend langs geweest naar de school van onze keuze (dichtste bij en openbaar) en het was echt een hele leuke school. Kregen we te horen dat er plaats was voor 15 kinderen

Er waren 25 plaatsen te vergeven en 10 werden er al ingenomen door broertjes en zusjes. Bij ons gaat de toewijzing bovendien nogal apart.

Alle inschrijvingsformulieren van alle scholen gaan naar de gemeente en de gemeente bepaalt vervolgens waar je kind geplaatst wordt. Hier komt een soort hogere wiskunde aan te pas, maar het komt er op neer dat ze uitgaan van een gemiddelde afstand dat elk kind van zijn school af moet wonen.

Het kromme is dus dat de kinderen die vlakbij een school worden niet op die school geplaatst worden, want dat heeft een te grote invloed op die gemiddelde afstand. Ja, je verzint het niet

De kinderen die bij ons op het plein wonen zitten dus geen van allen op de school van mijn keuze, want die is te dichtbij.

Onze enige kans om toch op deze school te komen is als er maar 15 kinderen zich inschrijven. En ik ben heel bang dat dat een utopie is
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_24615384
Is dat geen rechtsongelijkheid? Kun je een bezwaarschrift voor indienen en dan moet een onafhankelijke commissie erover oordelen. Tamelijk vreemde constructie inderdaad.
  maandag 17 januari 2005 @ 22:46:47 #31
37150 livelink
pi_24615861
Ja, dat zei die directeur van de basisschool ook al. Ouders waren de enige die de macht hadden om het systeem te wijzigen. Ik weet ook dat vorig jaar een paar ouders het wel van plan waren, maar hoe dat is afgelopen weet ik weer niet.

Het stomme is dat dit systeem op zich uit een goede ideologie is ontstaan. Het is gebeurd om een eind te maken aan het mechanisme dat mensen hun kinderen bij wijze van spreken al gingen inschrijven op het moment dat ze wisten dat ze zwanger waren. Dat werd ook als rechtsongelijkheid beschouwd ten opzichte van kinderen die vanwege een verhuizing pas later in de gemeente kwamen wonen.
pi_24621018
Ben ik even blij dat alle basisscholen in de burut zitten te springen om kinderen...
Wij hebben wel het probleem dat onze huisarts 20 min fietsen verderop zit terwijl er een andere huisarts om de hoek woont. "vol"...

Bij schoolplaatsing komt ook nog eens de onzinredenering van scholen dat vriendjes uit de straat beter niet bij elkaar kunnen zitten in de klas. Kunnen ze fijn nieuwe vriendjes maken. Jaja, ondertussen ben ik toen als kind wel mijn vriendje (buurjongen) kwijtgeraakt omdat hij naar een rivaliserende school ging.
Hoeveel vriendjes verwachten ze eigenljk dat een 4-jarige heeft???
pi_24621388
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_24622063
Livelink, misschien is het een idee dat ouders een top 3 van scholen doorgeven aan de gemeente, en dat die dan oa mbv geografische herkomst de scholen gaan indelen? Dus juist wel kinderen uit dezelfde buurt bij elkaar op school?
Hoe gaat dat in andere gemeentes?
  dinsdag 18 januari 2005 @ 13:05:57 #35
3542 Gia
User under construction
pi_24623898
Hier heeft de schoolkeuze van de ouders voorrang boven andere redenen.
Bij teveel aanmeldingen wordt gekeken naar nabijheid van school. Kinderen die dichterbij school wonen hebben voorrang boven kinderen die dichter bij een andere school (met zelfde grondslag) wonen.
Verder worden broertjes en zusjes van kinderen op een school met voorrang aangenomen.

Dus: Je meldt je kind aan, terwijl je er al een kind hebt zitten. (wordt geplaatst)
Je meldt je kind aan bij de dichtsbijzijnde school (wordt meestal geplaatst)
Je meldt je kind aan bij een school naar keuze, niet de dichtsbijzijnde (indien plaats, wordt hij geplaatst, anders verwezen naar andere school)
  FOK!fossiel dinsdag 18 januari 2005 @ 13:22:44 #36
2628 Karin
pi_24624095
Wat een vreselijk raar systeem Livelink. Wat jammer dat je dus zelf haast geen invloed hebt op op welke school je kind komt, heel vreemd.
Dat van Gia klinkt toch een stuk beter en vooral logischer.
pi_24624455
livelink, bij mijn lagere school vroeger werd een zelfde systeem gehanteerd. heel vreemd. toen wij er kwamen wonen vonden mijn ouders dat ook belachelijk en ze hebben het voor elkaar gekregen dat ik toch naar de dichtstbijzijnde school kon. met als gevolg dat ik niet op dezelfde school zat als de meeste kinderen uit mijn straat, en dat de kinderen uit mijn klas allemaal een wijk verderop woonden. ook weer niet ideaal, al heb zowel op school als in de straat altijd zat vriendinnetjes gehad. toch bleef ik daardoor wel altijd een klein beetje een buitenbeentje.
pi_24624544
iemand overigens zondagavond 'tegenlicht' gezien? dat ging (volgens mijn tv-gids) ook over schoolkeuze, maar dan voornamelijk over witte vs zwarte scholen. ik heb 't helaas niet gezien maar ik geloof dat 't nog wel terug te zien is op www.hollanddoc.nl.
  woensdag 16 maart 2005 @ 12:20:15 #39
37150 livelink
pi_25530262
Hoera, ik heb net bericht gehad van de gemeente en Katja is op de school van onze keuze geplaatst
Lekker dichtbij op loopafstand en geen grote wegen oversteken.
Dat is echt een pak van mijn hart.
pi_25531728
Wat fijn voor je Liveleink!
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  woensdag 16 maart 2005 @ 23:06:17 #41
54058 babyfeet
08-09-2010 Trouwen!!!!!
pi_25533319
he livelink dat is lekker zeg..
ik zal binnenkort toch ook eens uit moeten gaan kijken voor een school voor kyllian spannend hoor allemaal
  donderdag 17 maart 2005 @ 12:34:35 #42
3542 Gia
User under construction
pi_25540857
Goh, gelukkig maar Livelink. Hartstikke fijn voor je.

Mijn ouders hadden overigens vroeger wel een probleem vanwege het systeem hier.
Mijn zus en ik zaten namelijk op de basisschool, toen we gingen verhuizen naar een nieuwe wijk. Dat was niet op loopafstand naar de school waar wij op zaten. Mijn zus ging toen naar de vijfde en ik naar de derde klas.
Nu was recht tegenover ons nieuwe huis een gloednieuwe basisschool waar ze begonnen met vier klassen. Dus een vijfde klas was er nog niet. Mijn moeder wilde mij dus op deze school doen. Dat heeft de grootste moeite gekost, omdat men vond dat ik op dezelfde school moest blijven als mijn zus.
Nu had ik dus nog een zusje die bijna 6 jaar jonger is. Die zou dus naar de eerste klas gaan, als ik in de zesde zat! Volgens dat systeem zou zij dan, met 6 jaar oud, op de fiets over een drukke hoofdweg, naar dezelfde school hebben gemoeten als ik. Daarom heeft mijn moeder gevochten om mij op die school te krijgen. Echt letterlijk recht tegenover ons.
Dat is overigens dezelfde school als waar nu mijn jongste nog op zit.
  woensdag 9 mei 2007 @ 12:33:20 #43
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_49179508
*topic kickt*

De school waar we Suus waarschijnlijk op gaan doen hanteren gelijke schooltijden voor alle groepen.
Van 8.30 tot 12.00 en van 13.00 tot 15.00. (woensdag van 8.30 tot 12.00 uur)

Op die manier maken de kleutergroepen alleen meer uren dan wettelijk toegestaan en om dat te compenseren hebben ze dus een aantal keer per jaar een 'lang weekend' ingesteld. De kleutergroepen hebben dan de vrijdag voor én de maandag na het weekend vrij.

Voor ons is dit vrij nieuw dus was ik benieuwd of men hier ervaring heeft met dit soort schooltijden.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_49180356
Ik vind het erg lang, voor kleuters. De kleuters waar ik voor de klas heb gestaan waren, op een paar oudste kleuters na, echt wel toe aan huis om 13.00 uur.
  woensdag 9 mei 2007 @ 14:37:23 #45
144006 chacama
Ondernemend!
pi_49184903
bij ons lopen we ook gelijk met de rest van de school alleen hebben de kleuters structureel de vrijdagmiddag vrij. wij hebben trouwens voor de christelijke school in het dorp gekozen.
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:01:52 #46
151473 Noli.
Hormotioneel...
pi_49185923
De schooltijden van de school waar Wilyan heen gaat..

Op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag:
's morgens: 08.15 - 11.30
's middags: 13.00 - 15.15

Op woensdag:
's morgens: 08.15 - 12.00

Groep 1 en 2 vrijdag de hele dag vrij
Groep 3 - vrijdagmiddag vrij
Maxi, Midi & Mini
(My) Timing sucks.... Always.
Al lang niet meer aan het ontzwangeren. En nog steeds NIET voor rede vatbaar!
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:39:21 #47
133767 Libel
Mama van Aiken, Iben en Junah
pi_49187538
Over de verschillen in schoolsysteem tussen Nederland en België, blijf ik mij toch verbazen.
Hier bij ons gaan kleuters dus naar school als ze 2,5 jaar zijn en dan zijn de schooldagen van 8.30 tot 12.00 en van 13.30 tot 15.30 (beetje wisselend hier en daar afhankelijk van de school, maar ongeveer dit). Woensdagnamiddag vrij, maar voor de rest geen extra lange weekends of iets dergelijks.
De uren voor de lagere school zijn identiek.
pi_49188112
ik verbaas me daar ook over libel, ik vind 't zooo jong, 2,5jr, om dan al zulke lange dagen naar school te gaan.
  woensdag 9 mei 2007 @ 15:56:36 #49
133767 Libel
Mama van Aiken, Iben en Junah
pi_49188385
Ja, is ook wel heel jong.
Kinderen van wie de ouders niet moeten werken of die door grootouders kunnen worden opgehaald, gaan vaak in het begin maar halve dagen naar school. Maar vanaf de tweede kleuterklas (3-4 jaar) gaat iedereen toch echt hele dagen.
Doet me eraan denken, Aiken wordt 2 jaar in juni. Tijd om eens een school te zoeken want na de kerstvakantie volgend jaar is het zover...
pi_49188559
Hier gaan ze vanaf hun derde jaar van 9.00 tot 14.00 uur naar school, veel kinderen blijven dan nog voor eten en naschoolse opvang. Ik vond dat in het begin ook heel lang, maar ik heb een keer een dagje meegelopen en er worden heel veel rustmoment ingelast. Dan doen ze bijvoorbeeld de lichten uit en en gordijnen dicht, dan gaan alle kindjes aan tafel zitten en leggen hun hoofd op hun armpjes en dan is er wat muziek op de achtergrond of leest de juf wat voor. Op die manier komen ze echt wel tot rust en daarna zijn ze weer vol energie voor de volgende activiteit. De klasjes zijn ook vrij klein (15 kinderen gemiddeld), dat helpt denk ik ook wel.

libel, moeten die kinderen bij jullie dan ook al zindelijk zijn?
mooi he, alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')