quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:37 schreef TaraS het volgende:
Onze zoon (9) gaat naar het montessori onderwijs. Vooral het montessorimatriaal wat de leerstof heel inzichtelijk maakt heeft bij ons de doorslag gegeven maar ook de ruimte, het speelse én het zelf leren plannen van je taken hebben mee gespeelt.
Het vooruit plannen hebben ze op de middelbare school veel voordeel van.
Buiten al deze "zakelijke dingen" zit ons mannetje hier gewoon goed en gaat 's morgens zingend naar school.
Mijn zoon (8) gaat ook naar het montessori onderwijs vanwege bovenstaande redenen.
De eerste keer dat ik er ging kijken verwachtte ik eigenlijk een drukte van belang, aangezien de kinderen in deze vorm van onderwijs ook elkaar de lesstof uitleggen.( Het tegendeel was echter waar. Er heerstte daar gewoon complete rust.)
De klassen zijn namelijk onderverdeeld in twee verschillende groepen bv 4/5.
De oudste leerlingen leren en wijzen de jongeren de dingen aan. (Ontwikkeling grote zelfstandigheid) Het jaar daarop zijn de oudsten de jongsten.
Het lesmateriaal lijkt idd net speelgoed. Het voordeel hiervan is dat hij het leren ook echt leuk vind en bovendien krijgen ze er een beter inzicht door. Ze leren bv met een duizendtal kubus die je uit elkaar kan halen en door inzicht leert hij rekenen.
Hij gaat echt elke dag met plezier naar school en tijdens de schoolvakanties telt hij halverwege alweer de dagen af wanneer hij weer terug kan.
Zelf heb ik op een katholieke school gezeten en was blij dat ik daar vanaf was.
Het geloof werd er bij mij ingestampt, op zo'n manier dat ik voor mezelf het wel gehad had met dit geloof.