Kan handig zijn voor de posters hier.quote:Processor Intel Celeron 733 MHz
Harddisk 20 GB
Geheugen 128 MB
CD-ROM 48x
In het extreemste geval komt er wat rook van sommige onderdelen nix ernstigquote:[b]Op woensdag 15 september 2004 11:53 schreef ElisaB het volgende:
Een en ander afwegende, heb ik besloten dat de voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's,
Ok.quote:Mijn gezond () verstand zegt: het moederboard zal wel een maximale processor aankunnen. Waar hangt dit vanaf? Waar kan ik dat eventueel vinden? En dan wil zoon-lief graag coole muziekjes op zijn pc-tje draaien. Zal er dus wel een toffe geluidskaart in moeten. Zou daar nog veel verschil in zitten? En waar moet ik op letten. Kom ik bij het geheugen. Ik weet al dat ik twee gleuven heb en dat er max 512 in kan. Maar meer zeggen ze er eigenlijk niet over. Wat is dat toch met 100mhz en 133 mhz (of was het iets anders). En dan tot slot speelt hij graag van die rare spelletjes. 'Iets met een videokaart' denk ik dan.
Tuurlijk, leuk grapje hequote:Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef saban het volgende:
Is het niet toevallig een Toshiba Equium 3150 ?
quote:
quote:Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Niox het volgende:
Download even dit: http://www.snapfiles.com/php/download.php?id=107893 tooltje, installeer het, draai het en gooi ff hier neer wat voor hardware er allemaal in je pc zit
*Check*quote:Op woensdag 15 september 2004 13:00 schreef Lucille het volgende:
Overigens is de 'bouw je eigen PC-topic' handleiding gemaakt door Tijn en niet door mij. Ere wie ere toekomt.![]()
Hij zit weer in elkaar en we hebben alle kabels op Tijns advies extra hard aangedrukt!quote:Op woensdag 15 september 2004 13:39 schreef Geqxon het volgende:
Misschien zeg ik nu iets totaal irrelevants, maar bij je harde schijven en cdrom spelers zou ik alle kabel wel goed aandrukken. Je wilt denk ik niet dat de kabels tijdens het opstarten eruit vallen
Gelukkig is het dan ook een Toshibaquote:Verder is zo'n Compaq lastig te upgraden ivm eigen voeding en moederbord aansluitingen.
quote:Op woensdag 15 september 2004 16:25 schreef Toodles het volgende:
[..]
Gelukkig is het dan ook een Toshiba
Ik vroeg me al af of we leuk de kast zouden houden en er een nieuw moederbord in zouden zetten. Maar dat is dus ook geen optie; er zijn verschillende maten moederborden?quote:Op woensdag 15 september 2004 15:52 schreef Shagya het volgende:
Idd eerst geheugen erbij. 128 PC133 SDram erbij is al genoeg voor flinke winst.
Windows 2000 erop.
Verder is zo'n Compaq lastig te upgraden ivm eigen voeding en moederbord aansluitingen.
Voor een ander moederbord heb je ook andere kast + voeding nodig.
Er zit nu volgens mij maar 64 in (een reepje met aan één kant 8 van die zwarte blokjes waar 8 op staat).quote:Kijk ook nog even of het 128 MB geheugen wat er nu inzit, enlelzijdig of dubbelzijdig is.
Het best kun je eenzelfde erbij zetten.
66 of 100 FSB dacht ik (als dat tenminste kan, maar dat las ik ergens)quote:De Celeron vervangen door een P3 800-1000 kan als het moederbord 133 FSB ondersteund.
Geen idee of het ergens specifiek op slaat, maar een aanmoediging (zo neem ik het voor de zekerheid maar) is nooit wegquote:Op woensdag 15 september 2004 20:11 schreef Geqxon het volgende:
Totaal niet relevant voor het topic, maar ik moet wel even zeggen dat je goed bezig bent Elisa! Toppie
Yup; ik gok dat je een Micro-ATX hebt. Heb je 2/3 of 5/6 pci sloten? Zijn die witte dingen waar je een kaart in kan stoppenquote:Ik vroeg me al af of we leuk de kast zouden houden en er een nieuw moederbord in zouden zetten. Maar dat is dus ook geen optie; er zijn verschillende maten moederborden?
Ik vind het gewoon top dat je gewoon zo in de computer gaat knutselenquote:Op woensdag 15 september 2004 20:48 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Geen idee of het ergens specifiek op slaat, maar een aanmoediging (zo neem ik het voor de zekerheid maar) is nooit weg
quote:Op woensdag 15 september 2004 21:04 schreef Geqxon het volgende:
Ik vind het gewoon top dat je gewoon zo in de computer gaat knutselen![]()
Aha, dus dáár slaan ATX en mATX op; de groottequote:Je hebt meerdere soorten moederborden:
ATX: 305mm bij 244mm
mATX: 244mm bij 244mm
en allicht nog een paar die er even niet toe doen (flexATX, mini-itx en BTX)
Slots: 3 x PCI expansion ports, 2x DIMM sockets (1 x free, 1 x used by standard memory module), 1 x AMR (free, if not use by AMR modem), Drive bays: 2 x internal 3.5" bays (1 x used by hard disk drive), 1 x 3.5" front bay (used by diskette drive), 2 x 5.25" front bay (free, if not used by CD-ROM or DVD-ROM drive)quote:Op woensdag 15 september 2004 20:52 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Yup; ik gok dat je een Micro-ATX hebt. Heb je 2/3 of 5/6 pci sloten? Zijn die witte dingen waar je een kaart in kan stoppen.
2/3 is matx
5/6 is "normaal" atx
En dat heeft er dus alles mee te maken wat voor ander mobo je er eventueel in zou kunnen stoppen
Yeps, zover was ik inmiddels ook. En het plan is geevolueerd tot hobbyproject. Zoonlief kan nog ff door op z'n ouwe bakkie, en ik ga leuk knutselen in de hoop veel te leren over wat bij elkaar hoort en waarom.quote:Op woensdag 15 september 2004 21:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Als het wat mag kosten kan je beter compleet nieuw kopen. En dan heb ik het met name over een moederbord, geheugen en processor en eventueel een goedkoopkastje.
Dit ding is hopenloos verouderd.
My thought exactly! En dat is dan met name weer het leuke (vind ik dan). Zo ik hierboven al zei: ik kan een winkel inlopen en met een verkoper in mn lielzog een mandje vullen, maar het is (vind ik) veel leuker bits & pieces uit te zoeken, hier te lezen, aan tafel bij mn berg schroot uit te zoeken, etc.quote:Voor een paar 100 euro (hoeft echt niet meer te kosten dan een eurootje of 300 heb je dan met de Harddisk, cd-rom, netwerkkaart, FDD, monitor (?) van de toshiba een systeem wat minstens twee keer zo snel is als dit.
Kortom, om er weer een echt leuk systeem van te maken is een mobo, proc en geheugen eigenlijk een must. De rest kan je misschien recycelen
En dat is kickuhh of niet soms (nou ja, voor een beginnende knutselaar that is).quote:ff gechecked
AMD Sempron 2500+ 333FSB Socket-A ¤ 89,00
Asus A7V400-MX Socket-A DDR333 AGP8x LAN ¤ 59,00
Geheugen Dimm 256 MB PC2700 DDR 3 j. Gar ¤ 49,00
Dan heb je dus een 2,5Ghz (like) systeem op het moederbord zit geintegreerde audio (dus geluidskaart), video, USB 2.0, LAN (netwerk) en 256 MB geheugen
Het is een microATX, dus zou in je huidige kast moeten passen. En dat voor 200 euries.
Helemaal waar.quote:Op woensdag 15 september 2004 22:02 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Yeps, zover was ik inmiddels ook. En het plan is geevolueerd tot hobbyproject. Zoonlief kan nog ff door op z'n ouwe bakkie, en ik ga leuk knutselen in de hoop veel te leren over wat bij elkaar hoort en waarom.
[..]
My thought exactly! En dat is dan met name weer het leuke (vind ik dan). Zo ik hierboven al zei: ik kan een winkel inlopen en met een verkoper in mn lielzog een mandje vullen, maar het is (vind ik) veel leuker bits & pieces uit te zoeken, hier te lezen, aan tafel bij mn berg schroot uit te zoeken, etc.
-edit-
[..]
En dat is kickuhh of niet soms (nou ja, voor een beginnende knutselaar that is).
Question: waar heb je dat gecheckt?
quote:Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Niox het volgende:
Om te weten wat je bijv. moederbord maximaal aankan moeten we natuurlijk wel eerst weten wat voor moederbord je hebt
Download even dit: http://www.snapfiles.com/php/download.php?id=107893 tooltje, installeer het, draai het en gooi ff hier neer wat voor hardware er allemaal in je pc zit
150 watt is wel ERG weinig.quote:Op donderdag 16 september 2004 11:51 schreef ElisaB het volgende:
De oude kast zegt:
Power supply
150 W
Is dit voldoende voor een nieuw moederboard met een beetje een lekkere processor en 512mb werkgeheugen, echter zónder hyperdepiep video- en geluidskaart (want die heb ik zelf dan weer niet nodig)?
Donequote:Op donderdag 16 september 2004 11:55 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
150 watt is wel ERG weinig.
In mijn PC zit al 400 watt
Ik denk dat je met de huidige processors en een cd-rom en harddisk toch wel tussen de 200 en 250 watt moet hebben.
Wanneer je een state of the art videokaart erbij zou nemen toch minimaal 300 watt.
Maar dan koop je er een kastje bij: PARA m-ATX mini V-12 250W N-serie Zwart ¤ 39,00
[afbeelding]
Klupt... zeiden ze bij Paradigit ook. Kon wel besteld worden, maar dat doorkruist mijn knutselenthousiasme!quote:-edit-
of een losse nieuwe voeding:
PC Voeding 300 Watt FSP Ultra Low Noise ¤ 35,00
Maar pas op, in van die 'merk' PC kasten past een standaard voeding niet altijd
LOLquote:Op donderdag 16 september 2004 15:44 schreef ElisaB het volgende:owja, thanks Swetsenegger; ik vaar blind op jou (ben meteen naar Breda gereden en heb mn auto volgeladen).
Ik ga weer aan de knutsel. Als West-Brabant vanavond op het nieuws is, dan is het mislukt. Als het wél lukt en hij draait, dan zal ik me hier even melden
PIB! (klinkt wel profi hequote:Op donderdag 16 september 2004 17:10 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
LOL
wel voorzichtig de processor op het moederbord plaatsen
Heb je wel een processor koeler erbij?
Als alles in elkaar staat beginbt het meest spannende pas.... BIOS instellen en windows installerenquote:Op donderdag 16 september 2004 17:14 schreef ElisaB het volgende:
[..]
PIB! (klinkt wel profi he)
Hij zit er al op; half uur over gedaan![]()
(ik snapte niet hoe de koeler erop moest, en dat bleef zo tot ik zag dat de handleiding ook een achterkant had)
Euh kijk je uit?!quote:Op donderdag 16 september 2004 15:44 schreef ElisaB het volgende:owja, thanks Swetsenegger; ik vaar blind op jou (ben meteen naar Breda gereden en heb mn auto volgeladen).
Ik ga weer aan de knutsel. Als West-Brabant vanavond op het nieuws is, dan is het mislukt. Als het wél lukt en hij draait, dan zal ik me hier even melden
Bios instellen? Daar had niemand me voor gewaarschuwdquote:Op donderdag 16 september 2004 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Als alles in elkaar staat beginbt het meest spannende pas.... BIOS instellen en windows installeren
hoef je in princiepe niets aan te doen meestal staat alles wel okee, enige wat ik meestal uit zet is de "hold on" No error die dus op no errorquote:Op donderdag 16 september 2004 18:26 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Bios instellen? Daar had niemand me voor gewaarschuwd
Is dat moeilijk??
Als je het voor elkaar krijgt alles in elkaar te prikken en hem voor de eerste keer te starten dan flitst er een melding voorbij hoe je er in komt.quote:Op donderdag 16 september 2004 18:26 schreef ElisaB het volgende:
[..]
Bios instellen? Daar had niemand me voor gewaarschuwd
Is dat moeilijk??
Ik zou proberen om wel wat aan ruimte tussen de HD's te houden IVM mogelijke warmtequote:Op donderdag 16 september 2004 19:13 schreef ElisaB het volgende:
Owkee, bios blijf ik even af...
Maar nu dit: ik heb twee harde schijven. Die geweldig mooie kast van mijzegt:
Drive Space:
2 exposed bays for 5.25" devices
2 exposed bays for 3.5" devices
1 hidden bay for 3.5" devices
Mag ik de eerste schijf op het plekje van een van de exposed bays for 3,5" prutten? Dan laat ik het klepje er natuurlijk op zitten (ja, he he, ben wel blondT, maar toch). En áls dat mag... is het dan heel erg als die tweede los bovenop die eerste ligt? Ze zijn er met de schroefgaatjes niet op berekend dat ik stiekum een harde schijf daar neerhang, en als ik 'm een stukkie naar achteren prut (waar wel een schroefgaatje zit) dan kan ik de stekker er niet meer indoen, omdat ie tegen de CPU-fan zit...
Zucht, problemen, problemen
Ik weet nog toe in mijn eerste pc in elkaar moest schroeven (zelfs de jumper settings goed zetten)quote:Op donderdag 16 september 2004 19:36 schreef ElisaB het volgende:ik ben echt van de botte bijl vandaag: we hebben extra gaten in de kast geboord en nu kan ie er wel gewoon in en zit ie nog vast ook! Het gaatje zat echt maar een halve centimeter verkeerd... Gaatje ernaast, schroefje erin; klaar
![]()
Ik lijk wel gek!
To be continued!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |