abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 15 september 2004 @ 11:53:38 #1
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_21965562
... en dat rijmt!

Ik heb hier staan een nette, originele Toshiba Requium 3150M. Bij wijze van proefproces wil ik proberen deze PC een beetje op te leuken voor onze zoon.

Voordelen van dit proefproces: ik leer er een hoop van, kan er plezier aan hebben, bespaar me voorlopig even de kosten van een hele nieuwe kast voor de kleine vent en doe hem wellicht toch een plezier (daar hij het nu moet stellen met een ander oud bakkie).

Nadelen van dit proefproces: ik heb van mn leven nog geen PC open gehad, het zou goed kunnen dat ik de boel compleet verrop en wie weet ontploft het geheel ook nog wel en help ik ons zojuist verbouwde huis, vroegtijdig aan zijn of haar eindje.

Een en ander afwegende, heb ik besloten dat de voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's, dus heb ik net de schroevendraaier ter hand genomen en de boel uit mekaar geknutseld. Bij wijze van voorbereiding heb ik de handleiding doorgenomen, Lucille's Tijns 'bouw je eigen PC-topic' uit mn hoofd geleerd en een beetje zinloos geklikt in een poging nog iets meer te weten te komen.

En nu - na deze lange inleiding eindelijk de kern van het topic - loop ik tegen mijn eerste (voor mij moeilijk te beantwoorden) vraag op: wat kán ik eigenlijk opleuken aan deze PC?

Mijn gezond ( ) verstand zegt: het moederboard zal wel een maximale processor aankunnen. Waar hangt dit vanaf? Waar kan ik dat eventueel vinden? En dan wil zoon-lief graag coole muziekjes op zijn pc-tje draaien. Zal er dus wel een toffe geluidskaart in moeten. Zou daar nog veel verschil in zitten? En waar moet ik op letten. Kom ik bij het geheugen. Ik weet al dat ik twee gleuven heb en dat er max 512 in kan. Maar meer zeggen ze er eigenlijk niet over. Wat is dat toch met 100mhz en 133 mhz (of was het iets anders). En dan tot slot speelt hij graag van die rare spelletjes. 'Iets met een videokaart' denk ik dan.

Ik heb ondanks mijn vragen nog steeds goede zin

Is er iemand die me een stapje wijzer kan maken?

[ Bericht 1% gewijzigd door ElisaB op 15-09-2004 13:08:28 (ere wie ere toekomt :)) ]
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_21965649
De belangrijkste vraag nu: wat voor (soort) processor zit er nu in. Als er een pentium-2 in zit kun je er geen pentium-4 in proppen Dat bepaalt ook het soort geheugen wat je er in kan zetten.
pi_21965666
Is het niet toevallig een Toshiba Equium 3150 ?
Je heb zeker geen specs van je systeem ?
Wat ik tot zover heb kunnen vinden is;
quote:
Processor Intel Celeron 733 MHz
Harddisk 20 GB
Geheugen 128 MB
CD-ROM 48x
Kan handig zijn voor de posters hier.

Wel is dat van een Toshiba Equium 3150. Klik
ne okuyon, bokmu var?
  woensdag 15 september 2004 @ 11:59:21 #4
73485 Niox
I'm sorry, who?
pi_21965669
Om te weten wat je bijv. moederbord maximaal aankan moeten we natuurlijk wel eerst weten wat voor moederbord je hebt
Download even dit: http://www.snapfiles.com/php/download.php?id=107893 tooltje, installeer het, draai het en gooi ff hier neer wat voor hardware er allemaal in je pc zit
Als je alles onder controle hebt, ga je gewoon niet snel genoeg.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_21965693
Meteen een hele belangrijke vraag:
Wat wil je er maximaal aan uitgeven?

Is nogal belangrijk voordat we allemaal tips gaan geven wat je kan vervangen aangezien je het eik zo duur kan maken als je zelf wilt.

Die muziek die hij wil luisteren, is dan een simpel geluidskaartje genoeg? Moet het 5.1 zijn? 7.1 misschien zelfs?
Wat voor spellen wilt hij spelen? De allernieuwste in het allerhoogste detail en resolutie?

etc etc
pi_21965839
Processor:
Intel® Celeron™ processor 633 to 766 MHz, 66 MHz Front Side Bus.
ik weet niet of hier nog wel in een gewoone compu zaak aan te komen is.

Graphics adapter
Down (integrated in Intel® 8.10 chipset), integrated Intel® 752 graphics compatible, SVGA-/VGA compatible, 3D acceleration .
Geintegreerde videokaart, dus moet een eventueel nieuwe op het moederbord erbij geplaatst worden.

En dan het probleem daarmee
Expansion:
Slots: 3 x PCI expansion ports, 2x DIMM sockets (1 x free, 1 x used by standard
Je hebt alleen PCI sloten over, bijna alle kaarten die heden geproduceerd worden zijn AGP kaarten. En dat is niet compatible

Maar al met al zit ik naar de secificaties te kijjken en kan er op dit PC the prima muziek geluisterd worden en een spelletje gespeeld worden, zij het geen recente spellen.
Als je aan iets anders wil beginnen met meer snelheid zou ik overwegen om een moederbord updare te nemen met nieuwe processor videokaart en geheugen. (koop een nieuwe dus eigenlijk)

secificaties van de PC

Hoop dat je hier wat mee kunt.
Eagels may soar, but weasles don't get stuck in jet engines.
pi_21966149
quote:
[b]Op woensdag 15 september 2004 11:53 schreef ElisaB het volgende:
Een en ander afwegende, heb ik besloten dat de voordelen opwegen tegen de mogelijke risico's,
In het extreemste geval komt er wat rook van sommige onderdelen nix ernstig dus nie meer bang zijn voor computers en gewoon doorgaan (wasdat toch veel mensen hebben computervrees ofzow )
quote:
Mijn gezond ( ) verstand zegt: het moederboard zal wel een maximale processor aankunnen. Waar hangt dit vanaf? Waar kan ik dat eventueel vinden? En dan wil zoon-lief graag coole muziekjes op zijn pc-tje draaien. Zal er dus wel een toffe geluidskaart in moeten. Zou daar nog veel verschil in zitten? En waar moet ik op letten. Kom ik bij het geheugen. Ik weet al dat ik twee gleuven heb en dat er max 512 in kan. Maar meer zeggen ze er eigenlijk niet over. Wat is dat toch met 100mhz en 133 mhz (of was het iets anders). En dan tot slot speelt hij graag van die rare spelletjes. 'Iets met een videokaart' denk ik dan.
Ok.
Eerst moet je precies de typenummers zoeken van je moederboard OF je kijkt bij toshiba op de site als het goed is staat er ook ergens een serienummer op de kast.

Geluidskaart. tjah euhm zelf heb ik er een pci128 van creative inzitten een geluidskaart van een jaar of 8 denk ik werkt perfect en geeft naar mijn mening een goed geluid, persoonlijk zou ik daar niet teveel geld aan uitgeven ( goeie boxen/koptelefoon maken een groter verschil )

Er zal nu Sdram geheugen ingaan dat heb je in 2 smaken. 100Mhz en 133Mhz 9 van de 10 keer is het zo dat 100Mhz niet op een 133Mhz bus werkt maar een 133Mhz wel op een 100Mhz bus dus gewoon kijken of je nog wat 133Mhz reepjes kan krijgen

Je zou kunnen kijken voor een snellere processor vooral als je nog een oude p3 kan vinden scheelt dat erg veel met een celeron

http://www.pcdumpdag.nl/ 16 oktober is er weer veel oude computer spullen. kzou wel iemand meenemen die iets vaker met pc's heeft lopen knutselen (niet je popijopie buurjongen die denkt dat ddr het zelfde is als sdram want dan kom je met de verkeerde spullen thuis )
pi_21966390
Als ik het zo zie, dan kun je er maximaal 512Mb inzetten (2x 256Mb)
Verder kun je er een grotere harde schijf inzetten + een noname geluidskaartje (sweex of trust voor een 20 euro geloof ik)
Koop je daar een goedkoop 5.1 geluidssetje bij dan is je zoon ook weer tevree
Verder zou ik er niet té veel geld insteken, want voor muziek draaien is dit een goed systeem. Dan kun je zelf met 64 of 128Mb af. Wil je Windows XP draaien, dan raad ik je 256 Mb aan.
Ik heb een Compaq hier staan, dus als je nog wat nodig hebt, laat het maar weten want ik wil van mijn pc af.
♥ K, N, R en F ♥
  woensdag 15 september 2004 @ 12:33:58 #9
33954 ElisaB
pi_21966405
quote:
Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef saban het volgende:
Is het niet toevallig een Toshiba Equium 3150 ?
Tuurlijk, leuk grapje he

oops....
quote:
Kan handig zijn voor de posters hier.

Wel is dat van een Toshiba Equium 3150. Klik
Thanks!
  woensdag 15 september 2004 @ 12:37:11 #10
33954 ElisaB
pi_21966469
quote:
Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Niox het volgende:
Download even dit: http://www.snapfiles.com/php/download.php?id=107893 tooltje, installeer het, draai het en gooi ff hier neer wat voor hardware er allemaal in je pc zit
hij ligt net helemaal uit elkaar
  woensdag 15 september 2004 @ 12:52:07 #11
33954 ElisaB
pi_21966758
Owkee, alles gelezen. Resume:

De specs van saban kloppen met wat ik hier denk te zien (een klein voorbehoud, want ik kan een netwerkkaart nog niet van een modem onderscheiden).

Het progje van Niox zal ik downloaden; als ie het ooit weer gaat doen, kan ik in elk geval post-knutsel kijken wat erin zit.

Een goede vraag van -Xerxes-, namelijk: wat mag het kosten. Het antwoord: niet te gek veel. Maar het mag best wat kosten; ik zie het als een leerding. Als het bevalt (wie weet ga ik het leuk vinden), dan wil ik uiteindelijk een nieuwe PC voor mezelf in elkaar freubelen (fr - o met puntjes - belen). Oftewel: voor een echt goed doel heb ik wel wat over.

Eev... ik denk dat ik me bij je ga aansluiten (het 'koop een nieuwe' deel ). Dat met die sleuven bemoeilijkt eea wel een beetje (zover was ik in het tussenliggende uur weer gekomen).

@Ra-z: precies wat ik ook dacht: niet miepen, schroeven! Het ergste dat kan gebeuren is dat ie nix meer doet en de kast met inhoud alsnog naar de sloop kan.
Verder kan ik echt helemaal nergens typenummers vinden. Dus hebben we Toshiba gebeld (die moesten ook al om ons lachen). Veel verder dan 810 chipset (ik heb geen idee wat ik zeg) kwamen zij ook niet.
De PCdumpdag is een briljant idee. Zeker voor de beginnende knutselaar.

@ScOrPiOn: daar zal het (als ik alles zo even teruglees) wel op uit draaien. Beetje geheugen erbij en weer in mekaar zetten.

Anywayzzzz.... allemaal erg bedankt voor de info, de linkjes en de tijd die jullie even aan mijn proefproces hebben besteed. Ik ben al weer een heel stuk wijzer dan ik een paar uur geleden was!
  woensdag 15 september 2004 @ 12:54:03 #12
33954 ElisaB
pi_21966787
[TK] *Nieuw* ASUS A7N8X-E Deluxe Moederbord is misschien wel de beste tip
pi_21966898
Overigens is de 'bouw je eigen PC-topic' handleiding gemaakt door Tijn en niet door mij. Ere wie ere toekomt.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 15 september 2004 @ 13:08:55 #14
33954 ElisaB
pi_21967051
quote:
Op woensdag 15 september 2004 13:00 schreef Lucille het volgende:
Overigens is de 'bouw je eigen PC-topic' handleiding gemaakt door Tijn en niet door mij. Ere wie ere toekomt.
*Check*
pi_21967680
Misschien zeg ik nu iets totaal irrelevants, maar bij je harde schijven en cdrom spelers zou ik alle kabel wel goed aandrukken. Je wilt denk ik niet dat de kabels tijdens het opstarten eruit vallen
  woensdag 15 september 2004 @ 15:14:36 #16
33954 ElisaB
pi_21969867
quote:
Op woensdag 15 september 2004 13:39 schreef Geqxon het volgende:
Misschien zeg ik nu iets totaal irrelevants, maar bij je harde schijven en cdrom spelers zou ik alle kabel wel goed aandrukken. Je wilt denk ik niet dat de kabels tijdens het opstarten eruit vallen
Hij zit weer in elkaar en we hebben alle kabels op Tijns advies extra hard aangedrukt!
pi_21970719
Idd eerst geheugen erbij. 128 PC133 SDram erbij is al genoeg voor flinke winst.
Windows 2000 erop.

Verder is zo'n Compaq lastig te upgraden ivm eigen voeding en moederbord aansluitingen.
Voor een ander moederbord heb je ook andere kast + voeding nodig.

Kijk ook nog even of het 128 MB geheugen wat er nu inzit, enlelzijdig of dubbelzijdig is.
Het best kun je eenzelfde erbij zetten.

Videokaart upgrade is lastig met alleen PCI.

De Celeron vervangen door een P3 800-1000 kan als het moederbord 133 FSB ondersteund.
pi_21970850
Voor rond de 40 euro heb je nieuw een Ati Radeon 7000 kaart met 32mb videogeheugen. Daar kunnen toch nog wel redelijk simpele spelletjes op gedaan worden?
  woensdag 15 september 2004 @ 16:25:09 #19
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_21971547
quote:
Verder is zo'n Compaq lastig te upgraden ivm eigen voeding en moederbord aansluitingen.
Gelukkig is het dan ook een Toshiba
pi_21973858
quote:
Op woensdag 15 september 2004 16:25 schreef Toodles het volgende:

[..]

Gelukkig is het dan ook een Toshiba

Hoe lastig die te upgraden zijn weet ik eik niet.
  woensdag 15 september 2004 @ 19:13:03 #21
33954 ElisaB
pi_21975463
quote:
Op woensdag 15 september 2004 15:52 schreef Shagya het volgende:

Idd eerst geheugen erbij. 128 PC133 SDram erbij is al genoeg voor flinke winst.
Windows 2000 erop.

Voor een ander moederbord heb je ook andere kast + voeding nodig.
Ik vroeg me al af of we leuk de kast zouden houden en er een nieuw moederbord in zouden zetten. Maar dat is dus ook geen optie; er zijn verschillende maten moederborden?

Nogmaals: het hoeft echt niet van de armen. Met name het leerproces en het knutselen en ondervinden vind ik leuk. Ik zou naar de winkel kunnen gaan en zeggen: doe me een nieuwe kast en verder ook alles wat erbij hoort. Maar dan leer ik het nog niet.
quote:
Kijk ook nog even of het 128 MB geheugen wat er nu inzit, enlelzijdig of dubbelzijdig is.
Het best kun je eenzelfde erbij zetten.
Er zit nu volgens mij maar 64 in (een reepje met aan één kant 8 van die zwarte blokjes waar 8 op staat).
quote:
De Celeron vervangen door een P3 800-1000 kan als het moederbord 133 FSB ondersteund.
66 of 100 FSB dacht ik (als dat tenminste kan, maar dat las ik ergens)
pi_21977085
Totaal niet relevant voor het topic, maar ik moet wel even zeggen dat je goed bezig bent Elisa! Toppie
  woensdag 15 september 2004 @ 20:48:49 #23
33954 ElisaB
pi_21978257
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:11 schreef Geqxon het volgende:
Totaal niet relevant voor het topic, maar ik moet wel even zeggen dat je goed bezig bent Elisa! Toppie
Geen idee of het ergens specifiek op slaat, maar een aanmoediging (zo neem ik het voor de zekerheid maar) is nooit weg
pi_21978377
quote:
Ik vroeg me al af of we leuk de kast zouden houden en er een nieuw moederbord in zouden zetten. Maar dat is dus ook geen optie; er zijn verschillende maten moederborden?
Yup; ik gok dat je een Micro-ATX hebt. Heb je 2/3 of 5/6 pci sloten? Zijn die witte dingen waar je een kaart in kan stoppen .
2/3 is matx
5/6 is "normaal" atx

En dat heeft er dus alles mee te maken wat voor ander mobo je er eventueel in zou kunnen stoppen
pi_21978773
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:48 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Geen idee of het ergens specifiek op slaat, maar een aanmoediging (zo neem ik het voor de zekerheid maar) is nooit weg
Ik vind het gewoon top dat je gewoon zo in de computer gaat knutselen

Je hebt meerdere soorten moederborden:
ATX: 305mm bij 244mm
mATX: 244mm bij 244mm

en allicht nog een paar die er even niet toe doen (flexATX, mini-itx en BTX)
  woensdag 15 september 2004 @ 21:37:33 #26
33954 ElisaB
pi_21979660
quote:
Op woensdag 15 september 2004 21:04 schreef Geqxon het volgende:

Ik vind het gewoon top dat je gewoon zo in de computer gaat knutselen
dank je
quote:
Je hebt meerdere soorten moederborden:
ATX: 305mm bij 244mm
mATX: 244mm bij 244mm

en allicht nog een paar die er even niet toe doen (flexATX, mini-itx en BTX)
Aha, dus dáár slaan ATX en mATX op; de grootte

Ik zal nog even nakijken in de handleiding wat ze zeggen over het formaat!
  woensdag 15 september 2004 @ 21:43:47 #27
33954 ElisaB
pi_21979859
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:52 schreef veldmuis het volgende:

[..]

Yup; ik gok dat je een Micro-ATX hebt. Heb je 2/3 of 5/6 pci sloten? Zijn die witte dingen waar je een kaart in kan stoppen .
2/3 is matx
5/6 is "normaal" atx

En dat heeft er dus alles mee te maken wat voor ander mobo je er eventueel in zou kunnen stoppen
Slots: 3 x PCI expansion ports, 2x DIMM sockets (1 x free, 1 x used by standard memory module), 1 x AMR (free, if not use by AMR modem), Drive bays: 2 x internal 3.5" bays (1 x used by hard disk drive), 1 x 3.5" front bay (used by diskette drive), 2 x 5.25" front bay (free, if not used by CD-ROM or DVD-ROM drive)

3 dus

Ik leer het wel!
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 21:44:23 #28
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21979876
Als het wat mag kosten kan je beter compleet nieuw kopen. En dan heb ik het met name over een moederbord, geheugen en processor en eventueel een goedkoopkastje.
Dit ding is hopenloos verouderd. Voor een paar 100 euro (hoeft echt niet meer te kosten dan een eurootje of 300 heb je dan met de Harddisk, cd-rom, netwerkkaart, FDD, monitor (?) van de toshiba een systeem wat minstens twee keer zo snel is als dit.

Kortom, om er weer een echt leuk systeem van te maken is een mobo, proc en geheugen eigenlijk een must. De rest kan je misschien recycelen

-edit-

ff gechecked
AMD Sempron 2500+ 333FSB Socket-A ¤ 89,00
Asus A7V400-MX Socket-A DDR333 AGP8x LAN ¤ 59,00
Geheugen Dimm 256 MB PC2700 DDR 3 j. Gar ¤ 49,00

Dan heb je dus een 2,5Ghz (like) systeem op het moederbord zit geintegreerde audio (dus geluidskaart), video, USB 2.0, LAN (netwerk) en 256 MB geheugen

Het is een microATX, dus zou in je huidige kast moeten passen. En dat voor 200 euries.

[ Bericht 6% gewijzigd door Swetsenegger op 15-09-2004 21:53:06 ]
  woensdag 15 september 2004 @ 22:02:48 #29
33954 ElisaB
pi_21980530
quote:
Op woensdag 15 september 2004 21:44 schreef Swetsenegger het volgende:
Als het wat mag kosten kan je beter compleet nieuw kopen. En dan heb ik het met name over een moederbord, geheugen en processor en eventueel een goedkoopkastje.
Dit ding is hopenloos verouderd.
Yeps, zover was ik inmiddels ook. En het plan is geevolueerd tot hobbyproject. Zoonlief kan nog ff door op z'n ouwe bakkie, en ik ga leuk knutselen in de hoop veel te leren over wat bij elkaar hoort en waarom.
quote:
Voor een paar 100 euro (hoeft echt niet meer te kosten dan een eurootje of 300 heb je dan met de Harddisk, cd-rom, netwerkkaart, FDD, monitor (?) van de toshiba een systeem wat minstens twee keer zo snel is als dit.

Kortom, om er weer een echt leuk systeem van te maken is een mobo, proc en geheugen eigenlijk een must. De rest kan je misschien recycelen
My thought exactly! En dat is dan met name weer het leuke (vind ik dan). Zo ik hierboven al zei: ik kan een winkel inlopen en met een verkoper in mn lielzog een mandje vullen, maar het is (vind ik) veel leuker bits & pieces uit te zoeken, hier te lezen, aan tafel bij mn berg schroot uit te zoeken, etc.

-edit-
quote:
ff gechecked
AMD Sempron 2500+ 333FSB Socket-A ¤ 89,00
Asus A7V400-MX Socket-A DDR333 AGP8x LAN ¤ 59,00
Geheugen Dimm 256 MB PC2700 DDR 3 j. Gar ¤ 49,00

Dan heb je dus een 2,5Ghz (like) systeem op het moederbord zit geintegreerde audio (dus geluidskaart), video, USB 2.0, LAN (netwerk) en 256 MB geheugen

Het is een microATX, dus zou in je huidige kast moeten passen. En dat voor 200 euries.

En dat is kickuhh of niet soms (nou ja, voor een beginnende knutselaar that is).

Question: waar heb je dat gecheckt?
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 15 september 2004 @ 22:08:00 #30
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21980725
quote:
Op woensdag 15 september 2004 22:02 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Yeps, zover was ik inmiddels ook. En het plan is geevolueerd tot hobbyproject. Zoonlief kan nog ff door op z'n ouwe bakkie, en ik ga leuk knutselen in de hoop veel te leren over wat bij elkaar hoort en waarom.
[..]

My thought exactly! En dat is dan met name weer het leuke (vind ik dan). Zo ik hierboven al zei: ik kan een winkel inlopen en met een verkoper in mn lielzog een mandje vullen, maar het is (vind ik) veel leuker bits & pieces uit te zoeken, hier te lezen, aan tafel bij mn berg schroot uit te zoeken, etc.

-edit-
[..]

En dat is kickuhh of niet soms (nou ja, voor een beginnende knutselaar that is).

Question: waar heb je dat gecheckt?
Helemaal waar.
Je eigen PC bouwen is meestal mbt prijs/kwaliteit veel beter.
Ik (en de meeste dig posters neem ik aan) bouw altijd mijn eigen PC. En het is eigenlijk belachelijk eenvoudig

Ik heb dit gecheked bij paradigit www.paradigit.nl
Het kan vast nog goedkoper, kijk ook eens op www.informatique.nl en www.alternate.nl
eventueel www.mycom.nl
  woensdag 15 september 2004 @ 23:35:28 #31
33954 ElisaB
pi_21983621
Thnx Swets!
pi_21987390
Hé, ElisaB, waar zit jouw lielzog eigenlijk?

De PC zit weer in elkaar en is in het knutselproces niet overleden Bij de debriefing kwamen we tot twee mogelijkheden:

1. We binden deze PC aan een boom in het bos en beginnen bij nul;
2. We houden deze PC voor de onderdelen (bij de PC boer kost een kast met voeding al 125 euro).

Deur 2 vind ik wel wat hebben, zeker als het zo is wat Swetsenegger zegt, dat we een leuk up-to-date moederbord kunnen krijgen dat in de kast past. Aangezien de brommer toch pas morgen terugkomt van de garantieklus gaan we daar maar eens naar op zoek vandaag!
Kortom, the usual.
  donderdag 16 september 2004 @ 09:44:45 #33
33954 ElisaB
pi_21987656
quote:
Op woensdag 15 september 2004 11:59 schreef Niox het volgende:
Om te weten wat je bijv. moederbord maximaal aankan moeten we natuurlijk wel eerst weten wat voor moederbord je hebt
ge-wel-dig!

Ik heb het net geinstalleerd op mijn eigen grote-mensen-pc en ik wist niet dat we het allemaal hadden
  donderdag 16 september 2004 @ 11:51:22 #34
33954 ElisaB
pi_21990017
De oude kast zegt:

Power supply
150 W

Is dit voldoende voor een nieuw moederboard met een beetje een lekkere processor en 512mb werkgeheugen, echter zónder hyperdepiep video- en geluidskaart (want die heb ik zelf dan weer niet nodig)?
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 16 september 2004 @ 11:55:34 #35
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21990119
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:51 schreef ElisaB het volgende:
De oude kast zegt:

Power supply
150 W

Is dit voldoende voor een nieuw moederboard met een beetje een lekkere processor en 512mb werkgeheugen, echter zónder hyperdepiep video- en geluidskaart (want die heb ik zelf dan weer niet nodig)?
150 watt is wel ERG weinig.
In mijn PC zit al 400 watt

Ik denk dat je met de huidige processors en een cd-rom en harddisk toch wel tussen de 200 en 250 watt moet hebben.
Wanneer je een state of the art videokaart erbij zou nemen toch minimaal 300 watt.

Maar dan koop je er een kastje bij: PARA m-ATX mini V-12 250W N-serie Zwart ¤ 39,00

-edit-
of een losse nieuwe voeding:
PC Voeding 300 Watt FSP Ultra Low Noise ¤ 35,00

Maar pas op, in van die 'merk' PC kasten past een standaard voeding niet altijd
  donderdag 16 september 2004 @ 15:42:14 #36
33954 ElisaB
pi_21995134
quote:
Op donderdag 16 september 2004 11:55 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

150 watt is wel ERG weinig.
In mijn PC zit al 400 watt

Ik denk dat je met de huidige processors en een cd-rom en harddisk toch wel tussen de 200 en 250 watt moet hebben.
Wanneer je een state of the art videokaart erbij zou nemen toch minimaal 300 watt.

Maar dan koop je er een kastje bij: PARA m-ATX mini V-12 250W N-serie Zwart ¤ 39,00
[afbeelding]
Done
quote:
-edit-
of een losse nieuwe voeding:
PC Voeding 300 Watt FSP Ultra Low Noise ¤ 35,00

Maar pas op, in van die 'merk' PC kasten past een standaard voeding niet altijd
Klupt... zeiden ze bij Paradigit ook. Kon wel besteld worden, maar dat doorkruist mijn knutselenthousiasme!

I will keep you posted!
  donderdag 16 september 2004 @ 15:44:20 #37
33954 ElisaB
pi_21995185
owja, thanks Swetsenegger; ik vaar blind op jou (ben meteen naar Breda gereden en heb mn auto volgeladen).

Ik ga weer aan de knutsel. Als West-Brabant vanavond op het nieuws is, dan is het mislukt. Als het wél lukt en hij draait, dan zal ik me hier even melden
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 16 september 2004 @ 17:10:13 #38
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21997495
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:44 schreef ElisaB het volgende:
owja, thanks Swetsenegger; ik vaar blind op jou (ben meteen naar Breda gereden en heb mn auto volgeladen).

Ik ga weer aan de knutsel. Als West-Brabant vanavond op het nieuws is, dan is het mislukt. Als het wél lukt en hij draait, dan zal ik me hier even melden
LOL

wel voorzichtig de processor op het moederbord plaatsen
Heb je wel een processor koeler erbij?
  donderdag 16 september 2004 @ 17:14:40 #39
33954 ElisaB
pi_21997633
quote:
Op donderdag 16 september 2004 17:10 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

LOL

wel voorzichtig de processor op het moederbord plaatsen
Heb je wel een processor koeler erbij?
PIB! (klinkt wel profi he )

Hij zit er al op; half uur over gedaan
(ik snapte niet hoe de koeler erop moest, en dat bleef zo tot ik zag dat de handleiding ook een achterkant had)
  donderdag 16 september 2004 @ 17:18:49 #40
33954 ElisaB
pi_21997745
TT aangepast
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 16 september 2004 @ 17:23:24 #41
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_21997862
quote:
Op donderdag 16 september 2004 17:14 schreef ElisaB het volgende:

[..]

PIB! (klinkt wel profi he )

Hij zit er al op; half uur over gedaan
(ik snapte niet hoe de koeler erop moest, en dat bleef zo tot ik zag dat de handleiding ook een achterkant had)
Als alles in elkaar staat beginbt het meest spannende pas.... BIOS instellen en windows installeren
pi_21998069
quote:
Op donderdag 16 september 2004 15:44 schreef ElisaB het volgende:

Euh kijk je uit?!
Ik wil vanavond wel graag muziek kunnen luisteren!
  donderdag 16 september 2004 @ 18:26:19 #43
33954 ElisaB
pi_21999271
quote:
Op donderdag 16 september 2004 17:23 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Als alles in elkaar staat beginbt het meest spannende pas.... BIOS instellen en windows installeren
Bios instellen? Daar had niemand me voor gewaarschuwd

Is dat moeilijk??
pi_21999358
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:26 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Is dat moeilijk??
hoef je in princiepe niets aan te doen meestal staat alles wel okee, enige wat ik meestal uit zet is de "hold on" No error die dus op no error
  donderdag 16 september 2004 @ 18:37:28 #45
17709 hollander172
Sea por favor apacible con mí.
pi_21999479
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:26 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Is dat moeilijk??
Als je het voor elkaar krijgt alles in elkaar te prikken en hem voor de eerste keer te starten dan flitst er een melding voorbij hoe je er in komt.
Meestal iets van F1 of Escape. In de bios krijg je een aantal keuzemenuutjes voorgeschoteld waarin je instellingen kan wijzigen.

Vooralsnog, niet op letten. Mocht je knutselpc niet werken dan duiken we wel mee jouw bios in.
Ga er aub niet meteen in en allerlei dingen wijzigen anders moeten we je weer uitleggen hoe je deze moet resetten.
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
  donderdag 16 september 2004 @ 19:13:20 #46
33954 ElisaB
pi_22000229
Owkee, bios blijf ik even af...

Maar nu dit: ik heb twee harde schijven. Die geweldig mooie kast van mij zegt:

Drive Space:
2 exposed bays for 5.25" devices
2 exposed bays for 3.5" devices
1 hidden bay for 3.5" devices

Mag ik de eerste schijf op het plekje van een van de exposed bays for 3,5" prutten? Dan laat ik het klepje er natuurlijk op zitten (ja, he he, ben wel blondT, maar toch). En áls dat mag... is het dan heel erg als die tweede los bovenop die eerste ligt? Ze zijn er met de schroefgaatjes niet op berekend dat ik stiekum een harde schijf daar neerhang, en als ik 'm een stukkie naar achteren prut (waar wel een schroefgaatje zit) dan kan ik de stekker er niet meer indoen, omdat ie tegen de CPU-fan zit...

Zucht, problemen, problemen
pi_22000445
quote:
Op donderdag 16 september 2004 19:13 schreef ElisaB het volgende:
Owkee, bios blijf ik even af...

Maar nu dit: ik heb twee harde schijven. Die geweldig mooie kast van mij zegt:

Drive Space:
2 exposed bays for 5.25" devices
2 exposed bays for 3.5" devices
1 hidden bay for 3.5" devices

Mag ik de eerste schijf op het plekje van een van de exposed bays for 3,5" prutten? Dan laat ik het klepje er natuurlijk op zitten (ja, he he, ben wel blondT, maar toch). En áls dat mag... is het dan heel erg als die tweede los bovenop die eerste ligt? Ze zijn er met de schroefgaatjes niet op berekend dat ik stiekum een harde schijf daar neerhang, en als ik 'm een stukkie naar achteren prut (waar wel een schroefgaatje zit) dan kan ik de stekker er niet meer indoen, omdat ie tegen de CPU-fan zit...

Zucht, problemen, problemen
Ik zou proberen om wel wat aan ruimte tussen de HD's te houden IVM mogelijke warmte

Lukt dit echt niet prak je hem een stukje ereboven en schroef je hem aan 1 kant vast
  donderdag 16 september 2004 @ 19:36:04 #48
33954 ElisaB
pi_22000765
ik ben echt van de botte bijl vandaag: we hebben extra gaten in de kast geboord en nu kan ie er wel gewoon in en zit ie nog vast ook! Het gaatje zat echt maar een halve centimeter verkeerd... Gaatje ernaast, schroefje erin; klaar

Ik lijk wel gek!
To be continued!
pi_22001182
De eerste keer dat je zelf een pc bouwt, zit je echt te zweten.
Tenminste dat was wel zo bij mij.
Allemaal dure zooi gekocht en bang dat er iets fout zou gaan.
Dus kijk maar uit ElisaB
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
pi_22001820
quote:
Op donderdag 16 september 2004 19:36 schreef ElisaB het volgende:
ik ben echt van de botte bijl vandaag: we hebben extra gaten in de kast geboord en nu kan ie er wel gewoon in en zit ie nog vast ook! Het gaatje zat echt maar een halve centimeter verkeerd... Gaatje ernaast, schroefje erin; klaar

Ik lijk wel gek!
To be continued!
Ik weet nog toe in mijn eerste pc in elkaar moest schroeven (zelfs de jumper settings goed zetten)
Man wat zat ik te zweten maar vooral ga door je gaat de goede kant op
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')