Dan volgt een anekdote van Mart. Op de kritische vraag van Mart of hij niet eens beter kon presteren omdat zijn prestaties niet echt denderend waren in de Tour van '96, handelt de Oezbeek als volgt:quote:Het schijnt dat de letterlijke beteknins van zijn voornaam 'mooi gezicht' luidt. De werkelijkheid is anders, maar toch. De kop (want dat is het) van Djamolidine Abdoujaparov is langgerekt, er staan kolen van ogen in en hij heeft een gebit in zijn kin staan waar je blikjes mee kunt openen.
Abdu, dat is de bijnaam waarmee hij tussen 1990 en 1997 het profpeleton onveilig maakte. Zelden zag de sprinterwereld een gevaarlijkere tijdbom meedoen in het gooi- en smijtwerk van de laatste honderden meters. De kanonskogel uit Tasjkent durfde alles, slingerde en sleurde zich, als het moest, via truien, zadelpennen en broeken naar voren en werd daardoor een van de spectaculairste sprinters van zijn tijd.
[...]
Hij schudde zijn fiets langs tegenstanders, creëerde een klein gaatje en viel nog liever dan dat hij voor remmen of veiligheid koos: zijn meer spectaculaire buiteling op de Champs Elysees in 1991 staat vele Tour-volgers nog duidelijk voor ogen.
[...]
Hij was met een positief geladen plas de amateurwereld uitgestapt (efedrine) en begon zijn profleven met een half jaar schorsing. Een klein decennnium later eindigde hij met een schorsing van een jaar na in zijn laatste Tour de France (1997) weer gepakt te zijn op een oud maar klassiek middel dat hij waarschijnlijk in alle zuinigheid nog uit zijn Sovjettijd bewaard had. Dat meneer niet vies was van het spul was algemeen bekend.
quote:Abdu zat me toen enige tijd aan te kijken, net alsof hij de vraag niet begreep. Hij stond op, schoof zijn geslacht in zijn broek even opzij, legde een hand (de andere dan waarmee hij de voorgaande actie verricht) op mijn schouder en zei: 'Ik win de etappe naar Parijs, wees daar zeker van.'
Een kleine week later sprintte hij iedereen en alles naar huis en trok hij een lange neus naar zijn critici.
[...]
De vrijdagavond in de Tour van '97 dat hij 'positief' werd gemeld, staat me ook nog altijd bij. Het gehele Tour-journaille kon met nieuwe artikelen beginnen. Abdu boog, er werd de naam van een stokoud middel genoemd en nooit zag de Tour de France hem als renner weer.
Wat een blok beton ook.quote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:39 schreef Falco het volgende:
[afbeelding]
Kijk hier nog een foto van onze grote held. Hij rijdt hier in dat gele polti-shirt en ik geloof dat rechts van hem Olaf Ludwig sprint.
En oja je ziet ook nog een vliegende Jalabert, een op de grond liggende Wilfred Nelissen en een fotograferende politie-agent in Armentieres.
Een goede omschrijving van Abdoe.quote:Op vrijdag 15 oktober 2004 02:16 schreef PjotrOegromov het volgende:
Abdoe was een held ja. Dat soort sprinters missen we nu. De suffe Zabel, showbink Cipollini, gemakssprinter Petacchi, maar niet zo iemand als Abdoe, slingerend met zijn fiets, werkend voor de overwinning.
Ik heb hem geloof ik thuis nog ergens in een boek staan. Zal eens kijken of ik die van het weekend inscan.quote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:42 schreef Falco het volgende:
Ja heeft iemand nog die foto van Abdoe die in groene trui in de hekken van de Champs Elysees klettert? Ikzelf kan hem helaas niet vinden via Google. Toendertijd was ik nog best jong, maar ik weet me nog wel te herinneren dat het een mooie catastrofe was.
Is ie al ingescandquote:Op dinsdag 19 oktober 2004 16:44 schreef zjroentje het volgende:
[..]
Ik heb hem geloof ik thuis nog ergens in een boek staan. Zal eens kijken of ik die van het weekend inscan.
Op foto 1 is hij te zien in een Refin shirt, ten tijde van foto 2 waren helmen nog niet verplicht.quote:Op woensdag 15 september 2004 00:37 schreef Falco het volgende:
Aaaaah niemand heeft leuke anekdotes over deze legende? De reacties totnutoe zijn betreurend...
Kijk dan hier hoe hij rechts sprint (toen hij voor Carrera reed geloof ik). Volgens mij kon hij die fiets nog wel meer kantelen:
[afbeelding]
Of hier zie dan hoe zijn helm op zijn hoofd geplakt was. Volgens mij was hij nog echt van de ik-doe-niet-graag-aan-helmen-generatie:
[afbeelding]
Och god ja, wat verschrikkelijk was dat.....t was van voor mijn tijd, maar ik weet wel wat de gevolgen waren....quote:Op donderdag 14 oktober 2004 22:39 schreef Falco het volgende:
[afbeelding]
Kijk hier nog een foto van onze grote held. Hij rijdt hier in dat gele polti-shirt en ik geloof dat rechts van hem Olaf Ludwig sprint.
En oja je ziet ook nog een vliegende Jalabert, een op de grond liggende Wilfred Nelissen en een fotograferende politie-agent in Armentieres.
Nelissen knalde een paar seizoenen laten op een paaltje en dat heeft hem zijn loopbaan gekost. Abdu kon aan de valpartij op deze foto weinig doen, dat was voor 100% de schuld van die fotograaf.quote:Op vrijdag 18 februari 2005 20:02 schreef PAA-053 het volgende:
[..]
Och god ja, wat verschrikkelijk was dat.....t was van voor mijn tijd, maar ik weet wel wat de gevolgen waren....
Voor Jaja niet zo verschrikkelijk, die werd gewoon een ander soort renner, voor Nelissen des te meer....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |