abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 september 2004 @ 23:44:34 #1
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21959213
Wie kent deze woeste sprinter met een prachtige naam niet?
Afkomstig uit het verre Oezbekistan heeft deze wielrenner ons menig maal doen verrassen in de Tour de France bijvoorbeeld. Hij is zelfs 3x winnaar van de groene trui geworden en heeft naast vele sprintzeges ook vele duikelingen op zijn naam staan. De voor mij meest aansprekende zege was in de een-na-laatste tour (meen ik) van hem waar die deelnam. Dit keer won hij niet in een sprint, maar reed tijdens de laatste kilometers van de etappe op de macht weg uit een groepje vluchters en reed zo stug de laatste helling/pukkel op in een of ander gezapig midden-Frans stadje. Met een enorme wilskracht ipv zijn sprintspecialiteiten wist hij deze etappe te winnen. Ik weet nog dat ik dit echt een mooi zege vond .
Ik weet verder nog dat hij op het laatst bij Lotto zat ergens in 97/98, maar dat hij daarna niet meer welkom was omdat hij EPO had gebruikt. Dat was dan wel weer zonde van hem.

Afijn wie is nog meer fan van deze cowboy uit Tashkent. En heeft er iemand nog meer info over hem. Op internet is er zo weinig over hem te vinden .

<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_21959764
Ik dacht een russische chick tegen te komen.

Zware tegenvaller.
pi_21960168
eh... bwergh ?
(verwachtte minstens een lekkere vent. griet mocht ook... maar dit... bah... verras bezoekers niet zo ongenadig tijdens nadat zij onschudig een topic aanklikken onder forums )
(en nee.. _niemand_ hoeft hierop te reageren)
  woensdag 15 september 2004 @ 00:37:53 #4
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21960460
Aaaaah niemand heeft leuke anekdotes over deze legende? De reacties totnutoe zijn betreurend...

Kijk dan hier hoe hij rechts sprint (toen hij voor Carrera reed geloof ik). Volgens mij kon hij die fiets nog wel meer kantelen:

Of hier zie dan hoe zijn helm op zijn hoofd geplakt was. Volgens mij was hij nog echt van de ik-doe-niet-graag-aan-helmen-generatie:
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_21960497
Wat je noemt een laat topic.

Mooie renner natuurlijk. Explosieve krachtpatser.

Volgens mij weet hij wel het één en ander van prestatieverhogende middelen, althans dat vermoed ik. Nergens op gebaseerd eigenlijk.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
  woensdag 15 september 2004 @ 00:48:19 #6
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21960608
Goed ik pakte zojuist maar het boek '100 mannen' van Mart Smeets erbij en godzijdank, hij wordt er in vermeld. Zelfs als eerste! Maar dat komt ook omdat Mart de 100 meest spraakmakende renners op alfabetische volgorde heeft gezet. Morgen ga ik er een stuk uit voorlezen/overschrijven.
pi_21963350
Het was iig altijd spektakel met Abdoe.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_21963957
De dolle Tartaar, aka de Tashkent Terminator, aka de fietsende kamikaze.

Legendarisch figuur
  woensdag 15 september 2004 @ 13:09:16 #9
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_21967056
Falco leest voor uit Mart Smeets' 100 mannen (tis echt een leuk stukje, zoals eigenlijk alle stukjes van Mart Smeets leuk zijn) :
quote:
Het schijnt dat de letterlijke beteknins van zijn voornaam 'mooi gezicht' luidt. De werkelijkheid is anders, maar toch. De kop (want dat is het) van Djamolidine Abdoujaparov is langgerekt, er staan kolen van ogen in en hij heeft een gebit in zijn kin staan waar je blikjes mee kunt openen.
Abdu, dat is de bijnaam waarmee hij tussen 1990 en 1997 het profpeleton onveilig maakte. Zelden zag de sprinterwereld een gevaarlijkere tijdbom meedoen in het gooi- en smijtwerk van de laatste honderden meters. De kanonskogel uit Tasjkent durfde alles, slingerde en sleurde zich, als het moest, via truien, zadelpennen en broeken naar voren en werd daardoor een van de spectaculairste sprinters van zijn tijd.
[...]
Hij schudde zijn fiets langs tegenstanders, creëerde een klein gaatje en viel nog liever dan dat hij voor remmen of veiligheid koos: zijn meer spectaculaire buiteling op de Champs Elysees in 1991 staat vele Tour-volgers nog duidelijk voor ogen.
[...]
Hij was met een positief geladen plas de amateurwereld uitgestapt (efedrine) en begon zijn profleven met een half jaar schorsing. Een klein decennnium later eindigde hij met een schorsing van een jaar na in zijn laatste Tour de France (1997) weer gepakt te zijn op een oud maar klassiek middel dat hij waarschijnlijk in alle zuinigheid nog uit zijn Sovjettijd bewaard had. Dat meneer niet vies was van het spul was algemeen bekend.
Dan volgt een anekdote van Mart. Op de kritische vraag van Mart of hij niet eens beter kon presteren omdat zijn prestaties niet echt denderend waren in de Tour van '96, handelt de Oezbeek als volgt:
quote:
Abdu zat me toen enige tijd aan te kijken, net alsof hij de vraag niet begreep. Hij stond op, schoof zijn geslacht in zijn broek even opzij, legde een hand (de andere dan waarmee hij de voorgaande actie verricht) op mijn schouder en zei: 'Ik win de etappe naar Parijs, wees daar zeker van.'
Een kleine week later sprintte hij iedereen en alles naar huis en trok hij een lange neus naar zijn critici.
[...]
De vrijdagavond in de Tour van '97 dat hij 'positief' werd gemeld, staat me ook nog altijd bij. Het gehele Tour-journaille kon met nieuwe artikelen beginnen. Abdu boog, er werd de naam van een stokoud middel genoemd en nooit zag de Tour de France hem als renner weer.
  maandag 20 september 2004 @ 16:46:50 #10
30919 mitt
Michael Corleone
pi_22084499
Ik was alleen gek op zijn naam.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
  donderdag 14 oktober 2004 @ 22:39:24 #11
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_22630888

Kijk hier nog een foto van onze grote held. Hij rijdt hier in dat gele polti-shirt en ik geloof dat rechts van hem Olaf Ludwig sprint.

En oja je ziet ook nog een vliegende Jalabert, een op de grond liggende Wilfred Nelissen en een fotograferende politie-agent in Armentieres.
  vrijdag 15 oktober 2004 @ 02:16:00 #12
105354 PjotrOegromov
passief topsporter
pi_22634669
Abdoe was een held ja. Dat soort sprinters missen we nu. De suffe Zabel, showbink Cipollini, gemakssprinter Petacchi, maar niet zo iemand als Abdoe, slingerend met zijn fiets, werkend voor de overwinning.
pi_22636271
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 22:39 schreef Falco het volgende:
[afbeelding]

Kijk hier nog een foto van onze grote held. Hij rijdt hier in dat gele polti-shirt en ik geloof dat rechts van hem Olaf Ludwig sprint.

En oja je ziet ook nog een vliegende Jalabert, een op de grond liggende Wilfred Nelissen en een fotograferende politie-agent in Armentieres.
Wat een blok beton ook.

Die foto van Abdoe waarin hij zichzelf de hekken in rijdt, in de groene trui, dat is ook een mooie foto.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_22637389
De man die zijn fiets bijna plat op de weg legde
...drop it like it's hot...
pi_22637633
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2004 02:16 schreef PjotrOegromov het volgende:
Abdoe was een held ja. Dat soort sprinters missen we nu. De suffe Zabel, showbink Cipollini, gemakssprinter Petacchi, maar niet zo iemand als Abdoe, slingerend met zijn fiets, werkend voor de overwinning.
Een goede omschrijving van Abdoe.

Fascinerend hoe hij toch op zijn fiets bleef zitten.
Jippie!!
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 16:42:38 #16
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_22726841
Ja heeft iemand nog die foto van Abdoe die in groene trui in de hekken van de Champs Elysees klettert? Ikzelf kan hem helaas niet vinden via Google. Toendertijd was ik nog best jong, maar ik weet me nog wel te herinneren dat het een mooie catastrofe was .
pi_22726894
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 16:42 schreef Falco het volgende:
Ja heeft iemand nog die foto van Abdoe die in groene trui in de hekken van de Champs Elysees klettert? Ikzelf kan hem helaas niet vinden via Google. Toendertijd was ik nog best jong, maar ik weet me nog wel te herinneren dat het een mooie catastrofe was .
Ik heb hem geloof ik thuis nog ergens in een boek staan. Zal eens kijken of ik die van het weekend inscan.
  dinsdag 19 oktober 2004 @ 17:55:54 #18
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_22728383
Oh dat zou supergaaf zijn!
  vrijdag 18 februari 2005 @ 00:19:16 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_25137075
quote:
Op dinsdag 19 oktober 2004 16:44 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Ik heb hem geloof ik thuis nog ergens in een boek staan. Zal eens kijken of ik die van het weekend inscan.
Is ie al ingescand ?
pi_25149730
quote:
Op woensdag 15 september 2004 00:37 schreef Falco het volgende:
Aaaaah niemand heeft leuke anekdotes over deze legende? De reacties totnutoe zijn betreurend...

Kijk dan hier hoe hij rechts sprint (toen hij voor Carrera reed geloof ik). Volgens mij kon hij die fiets nog wel meer kantelen:
[afbeelding]

Of hier zie dan hoe zijn helm op zijn hoofd geplakt was. Volgens mij was hij nog echt van de ik-doe-niet-graag-aan-helmen-generatie:
[afbeelding]
Op foto 1 is hij te zien in een Refin shirt, ten tijde van foto 2 waren helmen nog niet verplicht.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_25150041
quote:
Op donderdag 14 oktober 2004 22:39 schreef Falco het volgende:
[afbeelding]

Och god ja, wat verschrikkelijk was dat.....t was van voor mijn tijd, maar ik weet wel wat de gevolgen waren....
Voor Jaja niet zo verschrikkelijk, die werd gewoon een ander soort renner, voor Nelissen des te meer....
pi_25150125
Dat die man zijn loopbaan als profwielrenner overleefd heeft mag met recht een wonder heten.
pi_25150197
quote:
Op vrijdag 18 februari 2005 20:02 schreef PAA-053 het volgende:

[..]

Och god ja, wat verschrikkelijk was dat.....t was van voor mijn tijd, maar ik weet wel wat de gevolgen waren....
Voor Jaja niet zo verschrikkelijk, die werd gewoon een ander soort renner, voor Nelissen des te meer....
Nelissen knalde een paar seizoenen laten op een paaltje en dat heeft hem zijn loopbaan gekost. Abdu kon aan de valpartij op deze foto weinig doen, dat was voor 100% de schuld van die fotograaf.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_25150263
quote:
Op maandag 20 september 2004 16:46 schreef mitt het volgende:
Ik was alleen gek op zijn naam.
Ik ook .

Abdoel.
Die Welt ist alles was der Fall ist.
  vrijdag 18 februari 2005 @ 20:37:15 #25
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_25150532
Nicola Minali was ook wel een mooie vuile sprinter. Gewiss Ballan en lekker kwakken.
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')