abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_22052992
Niet-Turkse bronnen zijn voor dit onderwerp specifiek, pro-armeense bronnen in mijn ogen en daarom dus irrelevant.

Morgenthau, klinkt wel joods. Maar dat zal wel geen toeval zijn.
pi_22053255
O nee, kom niet aan met je "het is een jood" en "je haat gewoon Turken" uitleg. Dat is de gemakkelijke uitweg uit elke discussie.

En het feit dat er alleen Turkse bronnen zijn die het Turkse verhaal staven zou jou eerder aan het denken moeten zetten dan dat het mij zou mogen belemmeren in het uitkiezen van bronnen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_22053657
Turkse bronnen:

Taner Akcam
Fikret Adanir
Halil Berktay
Ridvan Akar
Kaan Soyak
Elçin Kürsat Ahler
Ragip Zarakolu

En hier is te lezen hoe er wordt gereageerd op dergelijke geluiden uit eigen kring:

http://www.atour.com/~aahgn/news/20010403b.html
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_22053870
quote:
Turkish Scholars Acknowledge the Genocide

By Daphne Abeel
Mirror-Spectator Staff

ANN ARBOR, Mich. - In 1998, Prof. Ronald Grigor Suny, professor of political science at the University of Chicago, traveled to Koc University in Istanbul to lecture on the Armenian Genocide. That trip and the ensuing contact with Turkish scholars was the genesis of a three-day workshop this past weekend(March 17-19), held at Wilder House, University of Michigan.
"What was so extraordinary and unexpected," said Suny, in an interview
following the workshop, "was that within just a few minutes into the first
panel, there was a discussion on the highest level, free of political bias.
This is what we had sought - the creation of a community of scholars who
could talk openly about these issues. The Turkish participants, except for
one, used the word 'genocide' repeatedly."
Titled "Armenians and the End of the Ottoman Empire," it brought Armenian
and Turkish scholars together for the first time to engage in an open discussion of how Armenians contributed, adjusted, and, ultimately, felt victim to the transformation from Ottoman Empire to the modern Turkish republic.
Said Suny, "My trip to Istanbul had excited me about the possibilities of
engaging with Turkish scholars." With the assistance of his academic
colleagues at the University of Michigan, Kevork B. Bardakjian, Fatma Muge
Gocek, Stephanie Platz, and Kenneth Church, a broad invitation was issued to scholars in the Armenian and Turkish communities to come together.
"We got a good response, even from Turkish scholars in Turkey, although
there were some from the Armenian community who did not feel ready for this type of discussion," said Suny.
The workshops attracted participants from Istanbul, Germany, New York City, California, Minnesota, Boston, and Princeton, N.J.
Suny, in his opening remarks, praised the participants' courage, saying,
"This is a small, humble and historic meeting. It is the first time scholars of different nationalities, including Armenia and Turkey, have gathered to present papers and discuss, in a scholarly fashion, the fate of the peoples of the Ottoman Empire as that state declined and disintegrated."
While the workshops touched on the fates of Jews, Circassians, Arabs and
Greeks, Suny said, "The principal focus was on the people and events that
have been elided- the massacre and deportations of Armenians by the Ottoman Empire, which constituted the first genocide of the 20th century."
Suny singled out several speakers for comment. Among them was Dr. Gerard J. Libaridian, an historian based in Boston, who served as senior advisor to the former president of Armenia, Lebon Ter-Petrossian. Libaridian participated on a panel titled "The Young Turks and the Armenians." and opened his remarks with the reading of a poem, "The Crossroads" by Eghishe Charents. Using the poem as a touchstone for his talk, he said, "It is important not only what happened, but what we make of what happened. Why do some people like the problem and not the solution? We share a common past that has been hijacked by the nationalists."
Suny also reported on the comments of several Turkish scholars. Salim
Deringil from Bosphorus University in Istanbul said, "This was the most
difficult paper I've written in my life. Venturing into the Armenian crisis is like wandering into a mine field." Suny praised Deringil for producing "wonderful documents relative to the situation of Armenians and Turks in the Ottoman Empire."
Engin Akarli of Brown University called for "a dialogue with the documents
and the need to move away from universally normalized concepts like the
nation-state."
Halil Berktay of Sabanci University in Istanbul presented a paper in which
he explored "the stereotypes of others presented in Turkish literature during the World War I period."
Borrowing a term from another Turkish scholar, Taner Akcam, Berktay spoke of "a collapse panic" in the Ottoman Empire and said, "Today, there are
illusions about Turkish Armenia. It looks as though Anatolia is normal
territory for the Turks. But in 1915, Anatolia was unknown by the Turks, a
backward place. The Turks had to reoccupy it after World War I."
Suny reserved special mention for Akcam, who is affiliated with Stiftung zu Forderung von Wissenschaft und Kultur in Hamburg. Akcam, a radical student leader who opposed the Turkish military regime and escaped from a prison in Ankara was "the first important Turkish scholar to study the Armenian Genocide and to use the word 'genocide'," said Suny. During his
presentation, Akcam used Turkish documents to pinpoint the actual decision to carry out the deportations early in March 1915, after the defeat of the Turkish army on the Caucasian front.
To his Turkish colleagues, Akcam said, "I am so happy to be here. I don't
feel so alone now."
Encouraged by the content and participation in this workshop, Suny said that plans for additional workshops and discussion were in the making.
"We should go on and invite others to join us. It is so important that we
not think of ourselves as Armenian or Turkish historians, but as scholars who are coming together for a mutual discussion."
The tentative title for the next workshop is "World War I and the Ottoman
Empire: Imperial Dissolution in a Transnational Conjuncture."
"Several universities have expressed interest. I have high hopes that this
dialogue will continue," said Suny.

Bron: http://www.omroep.nl/human/tv/muur/artikel_chgo1.htm
pi_22054036
quote:
Op zondag 19 september 2004 10:11 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Niet-Turkse bronnen zijn voor dit onderwerp specifiek, pro-armeense bronnen in mijn ogen en daarom dus irrelevant.

Morgenthau, klinkt wel joods. Maar dat zal wel geen toeval zijn.
. Je houdt het toch niet voor mogelijk? Hier is iemand die nog aan nationale wetenschap gelooft!
  zondag 19 september 2004 @ 11:38:29 #206
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22054149
Morgenthau was geen Jood, een Joodse missionaris zeker?
Je argumenten worden nu wel heel erg zwak
"Pim Fortuyn was een Cylon" - Theo van Gogh te Amsterdam 5-8-2005
pi_22054160
quote:
Op zondag 19 september 2004 10:38 schreef Mwanatabu het volgende:
O nee, kom niet aan met je "het is een jood" en "je haat gewoon Turken" uitleg. Dat is de gemakkelijke uitweg uit elke discussie.

En het feit dat er alleen Turkse bronnen zijn die het Turkse verhaal staven zou jou eerder aan het denken moeten zetten dan dat het mij zou mogen belemmeren in het uitkiezen van bronnen.
De reden daarvoor heb ik eerder vandaag al uitgelegd.
pi_22054174
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:06 schreef Mwanatabu het volgende:
Turkse bronnen:

Taner Akcam
Fikret Adanir
Halil Berktay
Ridvan Akar
Kaan Soyak
Elçin Kürsat Ahler
Ragip Zarakolu

En hier is te lezen hoe er wordt gereageerd op dergelijke geluiden uit eigen kring:

http://www.atour.com/~aahgn/news/20010403b.html
Collaborateurs zijn van alle tijden. Net zoals NL ook collaborateurs kende in WO2. Maar om deze mensen nu geloofwaardig en zelfs het noemen waard te noemen, nee.
pi_22054193
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:38 schreef HarigeKerel het volgende:
Morgenthau was geen Jood, een Joodse missionaris zeker?
Je argumenten worden nu wel heel erg zwak
Oke, dan was het een christen. 2 Handen op 1 buik als het gaat om een islamitisch land
pi_22054222
Collaborateurs met de Armeense Lobby?
pi_22054245
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:41 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Oke, dan was het een christen. 2 Handen op 1 buik als het gaat om een islamitisch land
hullie tegen zullie !
  zondag 19 september 2004 @ 11:45:17 #212
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22054255
quote:

Tegen zoveel domheid kan niemand op, jammer dat je de Turken een slechte naam geeft maar wellicht is die slechte naam een niet geheel onverdiende.
pi_22054258
quote:

[..]

Maar het Ottomaanse Rijk was toch zo verdraagzaam? Ligt het dan aan de slechte inborst van die Joden en Christenen dat ze toch stemming gaan maken tegen zo'n verlicht land?

Je zou overigens eens moeten lezen wat het Protestantse Amerika over het Protestantse Duitsland schreef.
pi_22054309
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:39 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De reden daarvoor heb ik eerder vandaag al uitgelegd.
Ja, en heb ik inmiddels wel onderuit gehaald. De documentatie startte namelijk al vóórdat de oorlog verloren werd door Turkije en nota bene ook nog door haar eigen bondgenoten (Duitsers).
pi_22054343
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:49 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Ja, en heb ik inmiddels wel onderuit gehaald. De documentatie startte namelijk al vóórdat de oorlog verloren werd door Turkije en nota bene ook nog door haar eigen bondgenoten (Duitsers).
Maar die Duitsers waren Christenen, en hij heeft net uitgelegd wat dat zijn. .
  zondag 19 september 2004 @ 11:59:37 #216
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22054462
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:51 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Maar die Duitsers waren Christenen, en hij heeft net uitgelegd wat dat zijn. .
Ja, 2 handen op 1 buik met Joden. Vooral in die tijd...

Bwoehahahahahahahahahahahahaha...
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_22054547
quote:
Op zondag 19 september 2004 11:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Collaborateurs zijn van alle tijden. Net zoals NL ook collaborateurs kende in WO2. Maar om deze mensen nu geloofwaardig en zelfs het noemen waard te noemen, nee.
Oh, nu zijn ook Turkse mensen aangetast door de Armeense propaganda? Dus zelfs Turkse bronnen die ik inbreng zijn nu niet goed meer? jij beweegt je wel in een heeel klein cirkeltje...

Edit: "Collaborateurs" is een beetje een militaristische term, vind je niet? Een beetje stemmingmakend ook ommensen met een afwijkende mening meteen voor vatan haini "uit te maken als hij soykirim durft te zeggen.
pi_22056538
quote:
Op zondag 19 september 2004 13:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Dit was al een stuk intelligenter dan je vorige bijdrage.
pi_22063844
quote:
Op zondag 19 september 2004 13:42 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Hebben de Grijze Wolven je niets meer te mailen?
pi_22074942
quote:
Op zondag 19 september 2004 19:19 schreef Hobiedobie het volgende:

[..]

Hebben de Grijze Wolven je niets meer te mailen?
Af en toen wat marginale instructies alleen nog
Maar het ziet er inderdaad uit dat hij door zijn argumenten heen is.
De score:
-hij geeft openlijk toe alleen Turkse bronnen te vertrouwen
-de gaten in de Turkse bronnen zijn niet te tellen
-de ooggetuigenverslagen van wie dan ook (zelfs van Turkijes bondgenoten) zijn nep volgens hem
-zijn voornaamste argumente blijken onzin, want

1) kolonisatie heeft pas na 1920 plaatsgevonden, na 1915 dus
2)het verhaal van de genocide is niet later pas verzonnen omdat Turkije als verliezer de geschiedenis niet mocht schrijven (boehoe) want de bronnen beginnen al tijdens en vóór 1915
3) zijn bewering dat er geen sprake kon zijn van genocide omdat de Turken niet geprobeerd hebben Armeniërs buiten hun grondgebied te vermoorden klopt aantoonbaar niet (Shushi)
pi_22077478
quote:
Op maandag 20 september 2004 07:34 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]
-knip-
Hieruit kan ik met alle moeite geen genocide concluderen. Na je lading armeense en anti-turkse propaganda ben ik nog steeds niet overtuigd. Wat mij betreft is het dus nog altijd een deportatie geweest. Daarnaast zijn het voornamelijk koerden geweest die de vele moorden op hun naam hebben staan. Iets wat buiten de Turken om is gebeurd dus.
  Admin maandag 20 september 2004 @ 11:47:00 #223
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_22077635
Er komt trouwens GEEN deel 3...
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_22077671
quote:
Op maandag 20 september 2004 11:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Hieruit kan ik met alle moeite geen genocide concluderen. Na je lading armeense en anti-turkse propaganda ben ik nog steeds niet overtuigd. Wat mij betreft is het dus nog altijd een deportatie geweest. Daarnaast zijn het voornamelijk koerden geweest die de vele moorden op hun naam hebben staan. Iets wat buiten de Turken om is gebeurd dus.
al zou het niet gedocumenteerd zijn, er zullen altijd turken geweest zijn die zich schuldig gemaakt hebben aan daden lijkend op genocide, is het niet in dit jaar geweest dan wel eerder

ook nederlanders hebben dergelijke dingen gedaan in het verleden en in de toekomst zal het misschien nog wel eens plaatsvinden. genocide is maar een woord voor iets wat door de geschiedenis heen vele keren heeft plaatsgevonden en het is niet voorbehouden aan één bevolkingsgroep om de genocide te ondergaan of te plegen.
  maandag 20 september 2004 @ 12:04:11 #225
66029 Koobus
Le Grange Marais
pi_22077984
quote:
Op maandag 20 september 2004 11:47 schreef yvonne het volgende:
Jawel! We willen WEL een deel 3!! Slecht en doorprikbaar argumenteren is nog geen reden om een topic te sluiten.
Master of my domain
pi_22078254
quote:
Op maandag 20 september 2004 11:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

De Duitse bron Dr. Niepage, die dit dus schreef tijdens de gebeurtenissen, dus niet na de oorlog:
quote:
And what becomes of these poor people who have been driven in thousands through Aleppo and the neighbourhood into the deserts, reduced almost entirely, by this time, to women and children? They are driven on and on from one place to another. The thousands shrink to hundreds and the hundreds to tiny remnants, and even these remnants are driven on till the last is dead. Then at last they have reached the goal of their wandering, the 'New Homes assigned to the Armenians,' as the newspapers phrase it
Deportatie met als doel ze allemaal te doden dus. Genocide.
quote:
During World War I the Ottoman Empire came under the Young Turks government. The Young Turks feared the Armenian community, which they had believed was more sympathetic to allied powers (specifically Russia) than to the Ottoman Empire. In early 1915 battalions of Russian Armenians organized the recruiting of Turkish Armenians from behind the Turkish lines. In response the Young Turk government executed 300 Armenian nationalist intellectuals and ordered the deportation of the 1,800,000 Armenians living in Anatolia to Syria and Mesopotamia. In the process several hundred thousand died from starvation, disease or exhaustion. Several hundred thousands more were massacred by Kurdish militia and Ottoman army, giving a total of 1,500,000 Armenians dead.
Bron: http://www.fact-index.com/a/ar/armenian_genocide.html
Dr.Niepage is een bron die niet alleen door Armeense bronnen erkend wordt (zie mijn vorige post waarin ik hem quote). Ook Turkse bronnen als Taner Akcam en Fikret Adanir halen hem aan.

Ik vind het trouwens nog altijd "grappig" dat jij de Armeense kant van propaganda durft te beschuldigen terwijl juist de Turkse kant enorm hard blijkt te schreeuwen in de praktijk.
Vraagje: waarom is het verslag van het Turkse Militaire Tribunaal uit 1919 over de deportaties niet te bezichtigen?
quote:
Op maandag 20 september 2004 11:47 schreef yvonne het volgende:
Dat vind ik jammer. Ik vind dat we ons toch redelijk goed gedragen
  maandag 20 september 2004 @ 12:24:14 #227
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22078377
Lieve Mwanatabu je kan een blinde ook nooit uitleggen hoe een boom er echt uit ziet, idem dito met figuur en de genocide op het alom bewonderde Armeense volk
pi_22078515
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:24 schreef HarigeKerel het volgende:
Lieve Mwanatabu je kan een blinde ook nooit uitleggen hoe een boom er echt uit ziet, idem dito met figuur en de genocide op het alom bewonderde Armeense volk
Lieve Harige Kerel, je kunt hem die boom wel laten voelen (interpreteer dit zoals je wilt )
pi_22078551
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:24 schreef HarigeKerel het volgende:
wat is er te bewonderen aan het Armeense volk ?
  Admin maandag 20 september 2004 @ 12:33:56 #230
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_22078576
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:04 schreef Koobus het volgende:

[..]

Jawel! We willen WEL een deel 3!! Slecht en doorprikbaar argumenteren is nog geen reden om een topic te sluiten.
Accoord, probeer alleen alle zetten die al gezet zijn te vermijden, was alleen maar bang voor een herhaling van zetten
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  maandag 20 september 2004 @ 12:38:21 #231
85299 HarigeKerel
Ontvacht dus Tabee
pi_22078673
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:30 schreef Mwanatabu het volgende:

Lieve Harige Kerel, je kunt hem die boom wel laten voelen (interpreteer dit zoals je wilt )
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:32 schreef het_fokschaap het volgende:

Och lieverd zoveel, het is een heel oud volk wat het nooit makkelijk heeft gehad in die hoek van de wereld maar toch nog altijd bestaat daar waar veel andere volkeren dat niet hebben volgehouden.
En dan hebben we het nog niet over de vele wetenschappers en succesvolle leden van de huidige diaspora, ze hebben dus veel gemeen met bv de Joden.
pi_22078723
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:32 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

Koell-toerr man, koel-toerr!!
Maar goed, ook al was het een stelletje hashrokende dyslectische hippies geweest, dan nog...

Ik ben benieuwd of iemand ergens informatie over dat tribunaal kan opsnorren. Ik heb begrepen dat het niet te bezichtigen valt ook, en alleen in het Turks bestaat. Aanvragen om het te vertalen/bezichtigen hebben niks uitgehaald totzover. Is er misschien een behulpzame Turk in de zaal? Er schijnen wel argumentaties in het Turks te vinden zijn namelijk. Het gaat dus over het Oorlogstribunaal uit 1919 met als specifiek onderwerp de Armeniërs.
pi_22078728
quote:
Op maandag 20 september 2004 12:38 schreef HarigeKerel het volgende:

Och lieverd zoveel, het is een heel oud volk wat het nooit makkelijk heeft gehad in die hoek van de wereld maar toch nog altijd bestaat daar waar veel andere volkeren dat niet hebben volgehouden.
En dan hebben we het nog niet over de vele wetenschappers en succesvolle leden van de huidige diaspora, ze hebben dus veel gemeen met bv de Joden.
ok, bedankt, maar net als ieder volk zullen ze ook hun rotte appels hebben die wat minder te bewonderen vallen. ik hou het er liever op dat wij als mensheid te bewonderen zijn, maar het tegenovergestelde is vaak net zo waar helaas.

als de armenen in de meerderheid waren geweest hadden ze misschien wel net als de turken gehandeld. het ligt maar net aan die situatie waar je als mens/volk in terecht komt.
pi_22079096
Nog een Turkse bron voor Kirmizi: Kemal, Enver en Talaat zijn door een Turks tribunaal veroordeeld. De precieze bewoordingen, het corpus dus, van ddit vonnis zoek ik nog.
quote:
1919 - In the wake of the war nearly 400 CUP officials implicated in the genocide of the Armenians are arrested, although most avoid justice. Cemal, Enver and Talât are tried in absentia by a Turkish military tribunal, found guilty of war crimes and sentenced to death. The tribunal substantiates the key charge of premeditated mass murder organised by the Central Committee of the CUP and carried out by the 'Special Organisation'. A clandestine group is formed by the Armenian Revolutionary Federation (ARF) to hunt down and assassinate the exiles.
Edit: Lamaar: ik heb net gevonden dat er wél vertalingen zijn:
quote:
Transcripts of the trials were published in the Ottoman Government's official newspaper Takvîm-i Vekâyi, of which we have complete but unpublished translations into German and modern Turkish, and partial published translations into English by Vartkes Yeghiayan (The Armenian Genocide and the Trials of the Young Turks) (La Verne, CA: American Armenian International College Press, 1990) and Vahakn Dadrian ("A Textual Analysis of the Key Indictment of the Turkish Military Tribunal Investigating the Armenian Genocide" Armenian Review 44, no. 1/173 [Spring 1991], pp. 1-36, and "The Documentation of the World War I Armenian Massacres in the Proceedings of the Turkish Military Tribunal" International Journal of Middle East Studies 23, no. 4 [November 1991], pp. 549-576), as well as into German by Taner Akçam (Armenien und der Völkermord: Die Istanbuler Prozesse und die türkische Nationalbewegung Armenia and the Genocide: The Istanbul Trials and the Turkish National Movement] [Hamburg: Hamburger Edition, 1996]).
Bron: http://www.armeniangenocideposters.org/html/foreign.html
Bron: http://www.moreorless.au.com/killers/pashas.htm

[ Bericht 41% gewijzigd door Mwanatabu op 20-09-2004 13:07:30 ]
pi_22080794
quote:
heel veel onderbouwde interessante informatie

Mwanatabu, jij bent echt mijn HELD. En jij hebt de blinde blijkbaar zeker de boom laten voelen.
Goed zo, fantastisch.
pi_22081106
Dat zou jij als 'politieke' vluchteling uit Noord-Irak wel zeggen. Het zal je wel verheugen dat ze met geen woord rept over je koerdische broeders die de ware moorden op hun naam hadden staan, terwijl de Turken enkel bevel gaven voor deportatie. Het is dus een pluspunt voor de koerden dat ze geen eigen staat hebben. Niemand kan een non-staat ergens van beschuldigen, dus blijft er maar 1 groep over om te beschuldigen.

Jij zou iedereen die zich negatief uitspreekt over Turken als een held zien, dus dat zegt ook niet zoveel. Het plaatsen van meerdere smileys en het schrijven met hoofdletters helpt ook niet bepaald.

Maar het werken met hoofdletters om aandacht te krijgen is jou niet vreemd:
quote:
GODVERGETEN KANKERTURK
HOEREZOON
IK NEUK JE MOEDER
IK NEUK TURKIJE
IK NEUK JE VADER
IK NEUK TURKIJE
IK NEUK JULLIE TAAL
MOGE TURKIJE FAILLIET GAAN ZODAT ALLE KANKERTURKEN DAAR NOG MEER DE HOER VAN DE WERELD WORDEN
MOGE JULLIE EN TURKIJE FAILLIET GAAN ZODAT DE ARMENEN EN KOERDEN NAAR ANKARA EN ISTANBUL KOMEN OM JULLIE DOCHTERS TE NEUKEN

BIJI KURDISTAN
BIJI KURDU KURDISTAN
Lief
pi_22081185
quote:
Op maandag 20 september 2004 13:00 schreef Mwanatabu het volgende:

Edit: Lamaar: ik heb net gevonden dat er wél vertalingen zijn:
[..]
Mooie vertaling van een armeen.
pi_22081237
Kirmizy; ''Er is geen genocide. Maar kijk eens hoe zielig ik ben, met mijn ooit ontvangen door niemand te verifieren e-mail, ik denk dat ik daar de discussie nog verder mee kan doen ontaarden.''

Wat een rekel. .
pi_22081459
Johan: "Kirmizi wil de genocide niet erkennen. Maar kijk eens hoe zielig ik ben, ik weet niets om in te brengen in de discussie, maar lekker meeknikken kan ik als de beste. Maar ja, ik ben dan ook superieur want ik ben een westerling en heb overal kaas van gegeten. Blablabla"

Wat een wannabe
pi_22081521
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:40 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Johan: "Kirmizi wil de genocide niet erkennen. Maar kijk eens hoe zielig ik ben, ik weet niets om in te brengen in de discussie, maar lekker meeknikken kan ik als de beste. Maar ja, ik ben dan ook superieur want ik ben een westerling en heb overal kaas van gegeten. Blablabla"

Wat een wannabe
Ik weet niets in te brengen? Ik knik mee? Ik heb bronnen aangereikt en bovendien nog die uitspraak van Hitler betwijfeld.
En hier HEB ik inderdaad kaas van gegeten.
pi_22081624
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:43 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

blablabla en bovendien nog die uitspraak van Hitler betwijfeld. blablabla
En nu zit je glashard te ontkennen dat de holocaust heeft plaatsgevonden?
pi_22081771
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:47 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Kun je NOG zieliger doen? Vast wel.
Maar doe het ergens anders.
pi_22082184
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:54 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Kun je NOG zieliger doen? Vast wel.
Maar doe het ergens anders.
Ga je nu ook nog huilen? Ik hoop het niet. Er is bijna niets erger dan mannen die om van alles en nog wat de tranen de vrije loop laten. Wees eens een echte kerel.
  maandag 20 september 2004 @ 15:28:08 #244
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_22082670
ik denk dat bij nader inzien een deel 3 inderdaad ongewenst is. Dat wordt toch niks anders dan ad hominem heen en weer pingpongen
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_22083546
quote:
Op maandag 20 september 2004 14:47 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Nee, hij had het over dat Hitler tijdens het plannen van de Endlosung gezegd zou hebben "Who, after all, still speaks of the Armenians?" o.i.d. Die uitspraak is idd omstreden.

En over dat het tribunaal van 1919 alleen vertaald zou zijn door een Armeniër:
quote:
Transcripts of the trials were published in the Ottoman Government's official newspaper Takvîm-i Vekâyi, of which we have complete but unpublished translations into German and modern Turkish, and partial published translations into English by Vartkes Yeghiayan (The Armenian Genocide and the Trials of the Young Turks) (La Verne, CA: American Armenian International College Press, 1990) and Vahakn Dadrian ("A Textual Analysis of the Key Indictment of the Turkish Military Tribunal Investigating the Armenian Genocide" Armenian Review 44, no. 1/173 [Spring 1991], pp. 1-36, and "The Documentation of the World War I Armenian Massacres in the Proceedings of the Turkish Military Tribunal" International Journal of Middle East Studies 23, no. 4 [November 1991], pp. 549-576), as well as into German by Taner Akçam (Armenien und der Völkermord: Die Istanbuler Prozesse und die türkische Nationalbewegung Armenia and the Genocide: The Istanbul Trials and the Turkish National Movement] [Hamburg: Hamburger Edition, 1996).
In ieder geval zou ik heel benieuwd zijn naar jouw vertaling van die documenten. De archieven van Takvîm-i Vekâyi zouden de originele transcripten nog moeten bevatten, als ze niet geconfisqueerd zijn door de Turkse staat. In plaats van zeuren dat er alleen vertalingen door collaborateurs en Armeniërs zijn lijkt het me nuttiger als de Turkse staat zelf eens met de transcripten en/of een vertaling naar buiten komt. Ik gok echter dat er niemand bij mag.

Quotes uit de Engelse vertaling van Kazarian zijn echter:
quote:
"(1) On the evidence of the trial which has taken place before this Military Court, it is obvious that the massacres which took place in the Kaza of Boghazlayan (Ankara), the Sanjak of Yozgat, and the Vilayet of Trebizond, were organized and perpetrated by the leaders of the Ittihad and Terakki Party.
...
"(4) The world congress of the Ittihad and Terakki Party, having come to an understanding on the subject of the logistical support of the army, the Party's Istanbul headquarters handed over the direction of that task to its representative, Kemal Bey. First, they created a businessmen's body which took over the operations and rights of a number of firms and factions and seized private property. Public institutions were forced to transfer their assets to a limited number of individuals, including members of bodies mentioned above. As a result, countless numbers of Ottoman subjects have perished from lack of nourishment; many have suffered paralysis, and many have died...
...
There was even more to it. They created an even greater atmosphere of harassment of the non-Islamic elements of the land, the Armenians in particular, who had hoped, from our precious Constitution, for justice and peace. These people now understood that they had been victimised by hypocrisy, and they assumed the posture of awaiting that opportune moment when they would be able to realize their former national aspirations. And the cause of all this were the Ittihadists themselves. They even raised national and racial issues among the Moslems of the land, they promoted divisiveness and conflict and jeopardized Ottoman unity. All this has been established by the intensive studies and examinations done of the matter as they appear in the charge of the Attorney General
Het vetgedrukte stukje vind ik erg belangrijk, omdat het laat zien dat erkend werd door de Turkse militaire rechtbank dat het verzet van de Armeniërs een reactie is geweest op het geweld van Turkse kant!
pi_22083834
quote:
Op maandag 20 september 2004 16:05 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]
...

In ieder geval zou ik heel benieuwd zijn naar jouw vertaling van die documenten. De archieven van Takvîm-i Vekâyi zouden de originele transcripten nog moeten bevatten, als ze niet geconfisqueerd zijn door de Turkse staat. In plaats van zeuren dat er alleen vertalingen door collaborateurs en Armeniërs zijn lijkt het me nuttiger als de Turkse staat zelf eens met de transcripten en/of een vertaling naar buiten komt. Ik gok echter dat er niemand bij mag.
...
Natuurlijk heeft de Turkse staat haar eigen documenten. Er is echter al aangeboden door Turkije om om de tafel te zitten met historici van Turkije, Armenië en een aantal onafhankelijke historici. Enkel de armeense zijde liet weten hier niets voor te voelen. Dat is ook logisch. Historisch hebben ze geen poot om op te staan, vandaar dat de armenen een dergelijk voorstel afslaan en de beproefde methode om het via de politiek te laten erkennen, prefereren. Een dergelijke houding zegt mij genoeg. Meer dan de bronnen die jij aanhaalt.
pi_22084329
Lijst van landen die de genocide erkennen dmv resoluties, declaraties en wetten. Let er vooral op dat sommige landen hem al erkenden terwijl hij nog aan de gang was, wat Kirmizi's theorie dat hij pas later is "verzonnen" onderuit haalt.
quote:
1915- Frankrijk, Groot-Brittannië en Rusland
1916-VS
1965- Uruguay
1982- Cyprus
1987- Europees Parlement
1993- Argentinië
1996- Canada
1996- Griekenland
1997- Libanon
1998- België
2000- Zweden, het Vaticaan, Italië
2001- het Echmiadzin (zeg maar het Armeense Vaticaan)
2003- Zwitserland

Staten die hem officiëel erkennen:

Canada (2002)
Italië (1998)
VS (vanaf 1975 tot nu)
Frankrijk (1998)
Grappig genoeg zijn de meeste landen er pas toe overgegaan de genocide te erkennen na de stroom van acties van Turkse kant (spamactie 1994 e.d.). Pas nadat de Turken begonnen te schreeuwen kwam er een tegenreactie. Het lijkt me dus wel duidelijk wie precies stampij aan het maken is...
pi_22084401
Dat is al helemaal knap, dat landen iets erkennen terwijl het gaande is, maar weer wel zo hypocriet zouden zijn om dan toch maar niet in te grijpen.

Maar wat is nu het verschil tussen erkennen en officieel erkennen? In totaal heb je het over 4 landen. En laten dat nou net landen zijn die een grote armeense populatie kennen en landen die een sterke armeense lobby kennen. Neu, maakt het niet bepaald overtuigender. Ook de landen die je daarboven noemt, zijn niet bepaald indrukwekkend. Het zijn 1 voor 1 landen die of een grote armeense gemeenschap kennen, of een armeense lobby tegenover geen van Turkije, of een land dat traditioneel niet bepaald positieve banden heeft met Turkije. Het maakt mijn standpunt er alleen maar sterker op. 4 (!) Landen in totaal. Indrukwekkend hoor.

[ Bericht 30% gewijzigd door KirmiziBeyaz op 20-09-2004 16:48:09 ]
pi_22084547
quote:
Op maandag 20 september 2004 15:10 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

[..]

Ga je nu ook nog huilen? Ik hoop het niet. Er is bijna niets erger dan mannen die om van alles en nog wat de tranen de vrije loop laten. Wees eens een echte kerel.
Zoals erkenning van de genocide door andere landen aan Turkofobie toe schrijven? Want als huilen nog niet gedefinieerd was, dan kon het daarmee heel wel gedaan worden.

Geef nu eens antwoord op de vraag welke andere genocides je bedoelde in het bericht dat dit alles in werking zette.
pi_22084688
quote:
Op maandag 20 september 2004 16:18 schreef KirmiziBeyaz het volgende:

Natuurlijk heeft de Turkse staat haar eigen documenten. Er is echter al aangeboden door Turkije om om de tafel te zitten met historici van Turkije, Armenië en een aantal onafhankelijke historici. Enkel de armeense zijde liet weten hier niets voor te voelen. Dat is ook logisch. Historisch hebben ze geen poot om op te staan, vandaar dat de armenen een dergelijk voorstel afslaan en de beproefde methode om het via de politiek te laten erkennen, prefereren. Een dergelijke houding zegt mij genoeg. Meer dan de bronnen die jij aanhaalt.
Wanneer was dit en waar? Want ik kan enkel succesverhalen vinden op het net over conventies waarin Armeense en Turkse historici het gezellig met elkaar eens zijn:

http://www.omroep.nl/human/tv/muur/artikel_chgo1.htm
http://www.omroep.nl/human/tv/muur/artikel_chgo2.htm
http://www.omroep.nl/human/tv/muur/artikel_chgo3.htm (lezen! is Turks!)

http://www.atour.com/~aahgn/news/20010330h.html
http://www.b-info.com/too(...)1-03/text/mar27e.rfe

Op één zo'n conventie werd gezegd door een Turkse historicus (Berktay):
quote:
Armenians from all over Anatolia were collected, gathered, and deported
from places like ancient Nicomedia or Izmit for example -- as close to
Istanbul as that. So it [the deportations] was not limited to the war zone,
and it cannot be explained as a purely military measure of safety,
preserving the Turkish army's supply line against the Armenian guerillas on
the Eastern front
Bron: http://www.b-info.com/too(...)1-03/text/mar27e.rfe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')