The Sims is een van de populairste spellen aller tijden. Sinds begin 2000 spelen dagelijks talloze mensen deze creatie van ontwikkelaar Maxis. Voor iedereen die niet bekend is met The Sims, een korte introductie. In The Sims heb je de controle over het leven en de omgeving van een "Sim." Een Sim is een man of vrouw met zijn eigen karakter, wensen en eigenaardigheden. Je Sim is net een soort huisdier. Je moet hem of haar een plezierige leefomgeving geven; je zal ervoor moeten zorgen dat hij of zij te eten heeft, ze leuke dingen kunnen doen en natuurlijk een baan hebben. Er moet immers geld verdiend worden omdat de Sims zelf voor al hun spullen moeten betalen. The Sims speelde zich oorspronkelijk in een woonwijk af, maar al gauw verschenen er allerlei uitbreidingen waardoor er huisdieren voor je Sim verschenen, je Sim als een superster kon leven en de Sims op vakantie konden gaan. Er was zelfs een uitbreiding waarbij je een date voor je Sim moest zoeken.
![]()
Na alle uitbreidingen en een vier jaar durende, eindeloze geldstroom vond men het tijd worden voor een tweede deel. Dit deel zal, hoe kan het ook anders, als The Sims 2 door het leven gaan. Net zoals in het eerste deel krijg je weer de beschikking over Sims. De Sims zijn zich nu veel meer bewust van hun omgeving en andere Sims en reageren hier ook meer op. Om de reacties van je Sim weer te geven beschikt hij of zij over allerlei emoties. Woede, angst, blijdschap, verdriet, afkeer en verrassing zullen allemaal aanwezig zijn.
Een van de grootste veranderingen is dat je je Sims ouder kunt zien worden, totdat ze uiteindelijk het virtuele leven verlaten. Sterft je Sim, dan zal een van de nagelaten kinderen een speelbaar karakter worden. Ja, je leest het goed, om je familie niet te laten uitsterven kun je ook kinderen verwekken, die karaktertrekjes en gezichtseigenschappen van hun ouders en voorouders zullen hebben. Kinderen die je wel goed moet opvoeden. Keuzes die je in de kinderjaren maakt hebben namelijk gevolgen voor later. Het is dan ook belangrijk om te letten op wat ze te eten krijgen, in wat voor omgeving ze groot gebracht worden en met wie ze omgaan, net als in het echte leven. Je moet echter niet alleen op de kinderen letten, want ook volwassen Sims hebben soms een leidende hand nodig. Heb je bijvoorbeeld een Sim die alsmaar op de bank hangt en naar de TV kijkt, dan zal er in de loop van de tijd een buikje verschijnen. De sportievere sims hoeven niet te vrezen voor een horeca spoiler, want hoe meer je Sim beweegt, hoe strakker het wasbordje. Gezonde en succesvolle Sims zijn voor het andere geslacht veel aantrekkelijker en zullen eerder een partner vinden dan een pizza etende TV junk. Heb je eenmaal een partner gevonden, dan kun je, zoals de traditie het wil, door je knieën en haar een huwelijksaanzoek doen, waarna er getrouwd kan worden. Je kunt The Sims 2 dan ook als een echte "levenssimulator" zien. De speler is er vanaf het begin tot het einde bij. Je hoeft echter niet als baby te beginnen, want je kan op een zelf gekozen leeftijd met je karakter gaan spelen.
![]()
![]()
De Sims is echter geen Tamagotchi met virtuele mensen. In tegenstelling tot het eerste deel zal je je in The Sims 2 veel minder bezighouden met het managen van de basishoeften van je Sims. Je Sims zullen deze taak nu vooral zelf voor hun rekening nemen. Ze zullen naar het toilet gaan wanneer de nood hoog is wanneer hun maag knort het een en ander consumeren. Als speler hou je je vooral bezig met de belangrijke keuzes uit het leven van de Sims, zoals de beslissingen in de liefde en het carrièrepad van je Sim. Je Sims hebben daarnaast een aantal verlangens en jij kunt kiezen of je deze wilt inwilligen of niet. Hiermee wordt voor een groot deel het geluk van je Sim bepaald, al kun je sommige wensen van je Sims beter niet in vervulling brengen.
![]()
Elke Sim heeft tevens een "aspiratie meter" die laat zien wat ze bereikt hebben. Er zijn verschillende niveaus die je kunt bereiken, waarbij de hoogst haalbare goud en platinum zijn. Als je het gouden of platinum niveau behaald hebt, dan krijgt je Sims extra punten, die weer gebruikt kunnen worden om extra dingen te kopen die het leven makkelijker maken. Wat denk je van een geldboom in de tuin, die je af en toe kunt leegplukken als je geld nodig hebt, of slimme melk, die je aan je kinderen kunt geven zodat ze sneller dingen leren en natuurlijk mogen we de coole art deco lampen niet vergeten, waarmee je sneller een vriend of vriendin kunt versieren.
---
Levensechte omgevingenOm de wereld van de Sims nog levensechter en interactiever te maken heeft men een volledig nieuwe "3D engine" gemaakt. De animaties, omgevingen en alle objecten in het spel zijn dan ook veel gedetailleerder dan in het eerste deel. Doordat het spel nu in 3D is, kun je naar hartelust in en uitzoomen en ronddraaien, zodat je nog beter in de gaten kunt houden wat je Sim aan het doen is.
![]()
Een andere feature die aanwezig is, is "Create-A-Sim". Hierbij kun je via een paar klikken de gezichtseigenschappen van je Sim veranderen. Aan de hand van deze eigenschappen en kenmerken van de Sim worden zijn of haar genen bepaald, die aan het nageslacht worden doorgegeven. Verwekken twee Sims een kind, dan zal dit kind veel weg van z'n ouders hebben. Naast het "in elkaar knutselen" van je Sim, is het ook mogelijk om woningen en gebouwen van mer dan twee verdiepingen te bouwen. Van kelder tot zolder, het is allemaal mogelijk in The Sims 2. Alle mensen die denken dat ze een tweede Jan des Bouvrie zijn, zijn ook niet vergeten. Je kunt de omgeving en het huis van je Sim helemaal zelf inrichten. Een raam aan het westen, geen probleem. Een breedbeeldtelevisie, zo geregeld en ook die nieuwe keuken is slechts een paar klikken van je verwijderd.
![]()
![]()
Voel je je geen Jan des Bouvrie, maar meer een Jan de Bont dan zul je waarschijnlijk de "movie" optie van het spel waarderen. Het is namelijk mogelijk om je eigen "Sim film" te maken. Je kunt zelf de cast samenstellen, bepalen waar en wat er gefilmd wordt, de camera zelf besturen en zo alle drama, romantiek en sensatie vastleggen. Het is net alsof je naar "Friends" of "Seinfeld" aan het kijken bent, alleen ben jij de regisseur. Als regisseur wil je natuurlijk je filmtalenten, en de belevenissen van je Sims, aan al je vrienden laten zien. Ook dat is geen probleem, want de films die je in The Sims 2 opneemt worden als een filmbestand op je computer gezet, zodat je ze kunt bewerken en bijvoorbeeld op kunt DVD zetten.
The Sims 2 biedt veel meer opties dan z'n voorganger, is veel uitgebreider, ziet er beter uit en zal nog verslavender zijn. Het spel heeft iets zwaardere systeemeisen dan het eerste deel, maar dit zal voor bijna niemand een probleem zijn. The Sims 2 zal in september verschijnen en wij kijken er zeker naar uit.
![]()
---
The Sims en hardcore gamers![]()
Als "hardcore" gamer (wat natuurlijk een zeer rekbaar begrip is) heb ik nog nooit The Sims gespeeld. Het was net zoiets als meisjes waren toen ik zes was, eng en onbekend (en dat zijn ze nog steeds, maar dat terzijde
![]()
). Zeker als je buurvrouw van 50 alle Sims uitbreidingen heeft en ze ook nog eens helemaal heeft suf gespeeld, dan weet je als "hardcore" gamer dat dit geen spel voor jou is. Sterker nog, The Sims "sucken," althans, als je de reacties op alle Sims nieuwsberichten mag geloven. Op een of andere manier steekt het "gamers" dat een spel zo populair is bij de grote massa. Zelf moest ik er in eerste instantie ook niets van hebben, maar na het schrijven van deze preview ben ik ZEER positief over The Sims 2 en ik kan niet wachten tot het spel in de winkels ligt. Het concept is breed en zal niet iedereen aanspreken, maar waarom zou je als hardcore gamer geen Sims kunnen spelen? Het is net een soort Civilization, alleen dan op het allerlaagste niveau. Ik denk dat ik me al die jaren tekort heb gedaan door dit soort games, zonder eerst gespeeld te hebben, toch af te serveren. Hou dus een "open mind," dan hoef je je dit jaar zeker niet te vervelen achter de PC.
![]()
Ik heb The Sims eigenlijk altijd weten te waarderen en bij de release had het spel dat typische meisjes en vrouwenimago wat het nu heeft, ook nog niet. Het spel had een ongekende originaliteit en toen ik het voor de eerste keer speelde, kreeg ik dat unieke gevoel dat maar weinig games je geven: het gevoel dat je écht wat nieuws speelt. Een gevoel dat enkel Grand Theft Auto, Command & Conquer en Doom me eerder wisten te bezorgen. The Sims heb ik de eerste weken dan ook helemaal grijs gespeeld, maar op den duur begonnen de minpunten te dagen: de dagen waren te kort voor de taken die je moest verrichten, weekenden ontbraken dus je kon nooit even tot rust komen en de pathfinding van de karakters liep keer op keer in het honderd. Zeven aanvullingen ten spijt werden deze problemen nooit opgelost. Maar voor het eerste expansionpack had ik het concept, onder andere vanwege de genoemde minpunten, toch al gezien. Vrouwen en meisjes zijn quablijkelijk minder kritisch en bleven rustig doorgaan met het kopen van The Sims. De speelwijze van deze doelgroep is dan ook anders: meer als een zandbak, een poppenhuis, in plaats van het streven naar een succesvolle carrière. The Sims 2 belooft beterschap op de hierboven genoemde minpunten en biedt ook meer mogelijkheden voor de strevertjes: een waardering voor je leven, meer carrièremogelijkheden en meer karakterontwikkeling. The Sims 2 lijkt meer een spel voor kerels dan ooit tevoren! Dus ik kan me alleen maar bij Joran aansluiten, wat dat betreft: The Sims 2 lijkt een must have te worden.
The Sims 2 Computer Test:Zit je nu te twijfelen of je PC the Sims 2 aankan? Twijfel dan niet langer en doe de
The Sims 2 PC Test!Vorige delen|
01 |
02 |
03Hier verder
[ Bericht 1% gewijzigd door NFSUndergroundII op 12-09-2004 16:55:16 ]