Ik kan niet je hele verhaal volgen, daar ben ik niet technisch genoeg voor.quote:Op zaterdag 11 september 2004 09:54 schreef plankie het volgende:
....
(de zwarte draad is een zogn. schakeldraad)
Klopt de schakelaar verbinden met die twee draden bruin (stroominvoer vanaf de stoppenkast) en zwart (van schakelaar naar de lamp) en je bent klaar. De andere stroomdraad naar de lamp is rechtstreeks doorgetrokken vanaf de stoppenkast naar de lamp, als je bij de lamp kijkt zul je daar een zwarte draad zien (vanaf je schakelaar) en een blauwe draad (stroominvoer vanaf de stoppenkast). Let bij de aankoop op of je een opbouw (kastje om de schakelaar heen) of een inbouw schakelaar hebt (alleen een voorkant is afgeschermd, de rest gaat de muur in). Zet wel ff de stroom af als je de schakelaar gaat aansluiten, dan moet het zonder problemen lukken allemaal.quote:Op zaterdag 11 september 2004 10:19 schreef Smasr het volgende:
[..]
<...>
Maar resumerend jij zegt dat als ik nu een draad tussen bruin en zwart zou bevestigen er geen stop uitknalt?
p.s. ik ga zodadelijk even een andere schakelaar kopen.
Haal je wel de stroom er of voordat je de nieuwe gaat monteren?quote:Op zaterdag 11 september 2004 10:57 schreef Smasr het volgende:
Bedankt Plankie en _Joepie. Ik heb het getest en er gebeuren geen scary dingen. Lamp gaat branden.
Ik vond het wat vreemd dat je twee kleuren hebt waarvan ik weet dat het schakel en plus kant is.
"Dat klopt inderdaad... de zwarte draad is een fictief-doorlopende blauw óf een doorlopende bruine draad"
En dat maakte de boel een stuk duidelijker..
Inmiddels heb ik hier een nieuwe schakelaar liggen dus die ga ik nu even monteren.
Bedankt voor jullie uitleg. Ik heb weer wat bijgeleerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |