abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21876216
Hoi,

Aangezien ik het zelf niet weet hoop ik op een paar tips.

Ik heb zo'n trektouwtje in mn douche en daarmee kun je het licht aan, uit doen. Nou gisteren brak het touwtje helemaal af en ik heb het hele ding van de muur moeten schroeven. Ik dacht ik zet er even een nieuw touwtje aan.

Helaas was de staat van de schakelaar zo slecht dat ik niet meer kon nagaan hoe het inelkaar heeft gezeten. Ik heb zitten staren en staren naar dat ding maar ik begrijp de werking gewoon niet.

Uit de muur komt een bruine en een zwarte draad en er staat 220 volt tussen de twee draden.

Hoe heeft die schakelaar dan ooit kunnen schakelen? Ik kan toch moeilijk die twee draden schakelen, dan gaan de stoppen om mijn oren vliegen lijkt me

Help?

pi_21876343
dat klopt wel dat er 220 volt tussen staat....
de grootste spanning staat over de grootste weerstand zoals bij 10 volt over 2 weerstanden van 3 en 7 ohm, over diezelfde weerstanden 3 en 10 volt staat

hetzelfde heb je nu met een schakelaar en een lamp.

220 volt, een weerstand van de lamp en de weerstand van (oneindig)... weerstand van de lamp valt in het niet bij de oneindige en daarom staat dáár 220 volt tussen

in serie ziet het er zo uit:

bruine draad - schakelaar - zwarte draad - lamp - blauwe draad.
Als de schakelaar 'aan' is, is de weerstand 0 en kan er stroom gaan lopen door de lamp
is de schakelaar 'uit', dan is de weerstand oneindig hoog en kan er geen stroom lopen... kortom,
als je de bruine en de zwarte tegen elkaar houdt, dan gaat de lamp branden

(de zwarte draad is een zogn. schakeldraad)
Út Ljouwert
pi_21876551
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 09:54 schreef plankie het volgende:
....
(de zwarte draad is een zogn. schakeldraad)
Ik kan niet je hele verhaal volgen, daar ben ik niet technisch genoeg voor.
Maar goed jij zegt dus dat als ik die twee draden aan elkaar doorverbind (bruin en zwart) de lamp gaat branden ondanks dat de multimeter daar 220 volt meet.

Ik had meer verwacht wat je in het laatste stukje aangeeft, de zwarte is de schakeldraad. Ik weet niet beter of je gaat dus een schakelaar altijd opnemen in 1 van de beide draden, dus bijvoorbeeld in de zwarte draad. Ik had dan ook verwacht (ja ik weet er niet veel van) dat uit de muur twee zwarte draden zouden moeten komen waartussen de schakelaar gemonteerd kan worden en niet een bruine en een zwarte draad.

Ik vind het wat vreemd ik snap echt niet hoe het kan werken. Ik kan het natuurlijk gewoon domweg proberen en het ergste wat kan gebeuren is dat de stop eruit vliegt, maar liever ben ik even zeker.. Nogmaals ik kan verder je verhaal niet helemaal volgen het gaat mij wat boven de pet ondanks dat ik begrippen als weerstand enzo ken.

Maar resumerend jij zegt dat als ik nu een draad tussen bruin en zwart zou bevestigen er geen stop uitknalt?

p.s. ik ga zodadelijk even een andere schakelaar kopen.
pi_21876781
De klustopics zijn voor Lifestyle
pi_21876788
Dat klopt inderdaad... de zwarte draad is een fictief-doorlopende blauw óf een doorlopende bruine draad...

de bruine en de zwarte draad met elkaar doorverbinden geeft het volgende

bruin+zwart (is bruin) --> lamp --> blauwe draad
een gesloten stroomkring met een belasting

Mits je installatie niet is aangelegd door B. de Haas.. of H. Harry, dan vliegt er geen stop uit als je die zwarte en de bruine doorverbind maar gaat gewoon het lampje branden
Út Ljouwert
  zaterdag 11 september 2004 @ 10:47:39 #6
3658 _joepie_
Blijft zoeken.. en zal vinden.
pi_21876843
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 10:19 schreef Smasr het volgende:

[..]

<...>
Maar resumerend jij zegt dat als ik nu een draad tussen bruin en zwart zou bevestigen er geen stop uitknalt?

p.s. ik ga zodadelijk even een andere schakelaar kopen.
Klopt de schakelaar verbinden met die twee draden bruin (stroominvoer vanaf de stoppenkast) en zwart (van schakelaar naar de lamp) en je bent klaar. De andere stroomdraad naar de lamp is rechtstreeks doorgetrokken vanaf de stoppenkast naar de lamp, als je bij de lamp kijkt zul je daar een zwarte draad zien (vanaf je schakelaar) en een blauwe draad (stroominvoer vanaf de stoppenkast). Let bij de aankoop op of je een opbouw (kastje om de schakelaar heen) of een inbouw schakelaar hebt (alleen een voorkant is afgeschermd, de rest gaat de muur in). Zet wel ff de stroom af als je de schakelaar gaat aansluiten, dan moet het zonder problemen lukken allemaal.

Succes
Happiness is like a butterfly sitting on your hand..beautiful and fragile..when it flies away..you never know whether it might return one day..
pi_21876948
Bedankt Plankie en _Joepie. Ik heb het getest en er gebeuren geen scary dingen. Lamp gaat branden.

Ik vond het wat vreemd dat je twee kleuren hebt waarvan ik weet dat het schakel en plus kant is.

"Dat klopt inderdaad... de zwarte draad is een fictief-doorlopende blauw óf een doorlopende bruine draad"

En dat maakte de boel een stuk duidelijker..

Inmiddels heb ik hier een nieuwe schakelaar liggen dus die ga ik nu even monteren.

Bedankt voor jullie uitleg. Ik heb weer wat bijgeleerd
pi_21877019
Wat erg handig is zo'n stroomzoeker, dus zo'n schroevendraaier met een lampje erin. Je zult dan zien dat op een van beide draden in de schakelaar wel stroom staat (+ pool) en de ander niet (- pool). Als je die dus mbv. een schakelaar met elkaar verbindt en je zet de schakelaar AAN, dus vloeit er dus stroom van + naar - , maar ergens daarvoor (aan de zwarte draad) zit ook de lamp, dus vloeit het ook door de lamp.

Maargoed, dat hebben de heren hierboven ook al uitgelegd geloof ik
Een ei maakt nog geen kip (en zo is het voorspeld).
  zaterdag 11 september 2004 @ 14:21:01 #9
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21880086
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 10:57 schreef Smasr het volgende:
Bedankt Plankie en _Joepie. Ik heb het getest en er gebeuren geen scary dingen. Lamp gaat branden.

Ik vond het wat vreemd dat je twee kleuren hebt waarvan ik weet dat het schakel en plus kant is.

"Dat klopt inderdaad... de zwarte draad is een fictief-doorlopende blauw óf een doorlopende bruine draad"

En dat maakte de boel een stuk duidelijker..

Inmiddels heb ik hier een nieuwe schakelaar liggen dus die ga ik nu even monteren.

Bedankt voor jullie uitleg. Ik heb weer wat bijgeleerd
Haal je wel de stroom er of voordat je de nieuwe gaat monteren?

Wat veiligheid gaat voor alles als het gaat om electra.
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')