Ik ben erg gespannen tijdens sociale bezigheden met andere mensen. Zelf vind ik dit erg vervelend worden. Op school kan ik me bijvoorbeeld niet ontspannen, en raak ik erg zenuwachtig. Bang dat er persoonlijke vragen op me af komen, die ik liever niet beantwoorden wil. Daardoor zit ik erg gestest erbij.
Het liefst ontwijk ik elk sociaal contact.. omdat ik bang ben voor "schade" die me aangericht kan worden. En daar bedoel ik mee , confronterende vragen of negatieve opmerkingen over mij.
Ik heb als voorbeeld school genomen, ik ben er geen buitenbeentje, en praat ook wel met mensen die ik aardig vind, maar toch blijft het gespannen gevoel, " wat nou als ze dit, en dat gaan vragen".
Thuis gekomen, ben ik ook erg moe, best wel uitgeput, lichamelijk en fysiek. Het lieft trek ik me dan ook terug in me kamer, en wil ik even met niemand praten. In de ochtend heb ik bijvoorbeeld nog zin om te gaan sporten, maar na school ben ik zo moe , van "de spanning" qua "sociaal contact" . Dat ik daar geen energie meer voor heb.
Zelfs tijdens het sporten voel ik me erg opgelaten, door de andere mensen om me heen, En kan ik niet "rustig" sporten en de dingen doen die ik wil doen. Ik let veel te erg op andere mensen, en "of ik wel veilig zit". geen confrontatie's. geen persoonlijke vragen.
Van buitenaf zal je dit waarschijnlijk niet aan mij zien, ik zie er niet "apart" uit, erg doorsnee juist.
Wat je wel zal merken is dat ik best "alleen" op de wereld ben.
Tegenover andere gedraag ik me meestal ook erg zelfstandig" ik kan het alleen wel aan". Zodat ik "met rust" gelaten wordt.
Een dag werken, een dag school. Dus een dag lang veel andere mensen omeheen raak ik zo gespannen van, dat ik zelf heb overweegt om te stoppen met school. En dat alleen maar vanwege dit.
Me school resultaten lijden er ook onder, ik kan me niet meer concentreren, omdat ik mezelf niet kan ontspannen met andere mensen erbij.
"dit" heb ik nu sinds een jaar, (eigenlijk wel al langer, maar niet in deze mate).
Toevalig is dit sinds ik op een nieuwe school zit, of juist niet toevallig.. ik weet het zelf niet.
Ik begin nu echt dingen te ontlopen... en vind het zelf niet "gezond" meer, en wil het graag veranderen.
Kan iemand me hiermee helpen, en is dit misschien herkenbaar, of lijdt dit ergens toe?.