abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21863318
Regelmatig hoor je mensen opscheppen over hoe hard ze rijden, hoe laat ze remmen of hoe schiun ze in de bocht kunnen (dat laatste vooral bij motorrijders natuurlijk). Daarmee bedoelen die opscheppers natuurlijk te suggereren dat ze goed kunnen rijden. Maar iedereen weet dat een gaspedaal intrappen (/gashendel opendraaien) nog niet goed rijden is. Wat dan wel? Ik hou het op het volgende:

1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers

En dat in die volgorde, dus beleefdheid alleen als dat de doorstroming niet belemmert, doorrijden alleen als dat niet ten koste gaat van veiligheid etc.

Bepaalde vaardigheden -voertuigbeheersing- zijn belangrijk, maar instrumenteel aan de bovenstaande punten (vooral 1). Goed kunnen remmen is belangrijk, een stoppie (motorstunt waarbij je zo hard op het voorwiel remt dat het achterwiel gecontroleerd loskomt) is wel knap, maar heeft niets met goed rijden te maken.

Benieuwd naar reacties, voorbeelden etc.
Hoe je het terrorisme kunt verslaan? Door je niet te laten terroriseren. Laat angst je leven niet beheersen. Zelfs niet als je bang bent.
-Salman Rushdie-
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:06:07 #2
81735 tuut84
WWW.TANKMEISTERS.NL
pi_21863325
een deuk in je auto rijden dat is niet goed rijden
het leven is geen krentebol. anders had je wel een krent in de kont zitten
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:08:10 #3
98138 Everett
Damnit, I am the paterfamilias
pi_21863366
Inzicht in het verkeer. Dus vooruit kunnen kijken en inzien wat er mogelijk kan gebeuren (en daar dus op inspelen).
Well, as soon as we get ourselves cleaned up and we get a little smellum in our hair, why, we're gonna feel 100% better about ourselves and about life in general.
pi_21863424
Ik maak eigenlijk onderscheid tussen goed rijden en goed deelnemen aan het verkeer. Hetgeen jij in je openingspost noemt vind ik goed deelnemen aan het verkeer, terwijl ik dingen als goed kijken, inzicht hebben, goede voertuigbeheersing hebben enz vind horen bij goed rijden.
  vrijdag 10 september 2004 @ 17:31:39 #5
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_21863780
Ik vind het belangrijkste dat je geen anderen in gevaar brengt... Zowel de passagiers als andere weggebruikers dus... De rest vind ik van minder belang...
Maar als je het over goed rijden hebt, vind ik inderdaad inzicht erg belangrijk (en dat zie je vaak bij andere weggebruikers al kilometers vantevoren fout gaan ), veel files en andere irritaties zouden door wat inzicht een stuk kunnen worden verminderd...
En vooral bij mensen die weinig rijden/net hun rijbewijs hebben gaat het op dat laatste punt vaak erg snel mis...
Toen ik net mijn rijbewijs had kon ik alles met een auto (nogsteeds hoor ), had dan ook al aardig wat rij-ervaring in competitieverband... Maar verkeersinzicht was een ander verhaal... Gelukkig kwam dat ook vrij snel, en kan ik na drie jaar rijbewijs en een kilometer of 20 á 30 duizend zeggen dat ik nog nooit iemand in gevaar heb gebracht...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_21863856
Jouw lijst is denk ik redelijk compleet Bike Chickie. Anticiperen is ook erg belangrijk, o.a. wat Everett zegt.
quote:
veel files en andere irritaties zouden door wat inzicht een stuk kunnen worden verminderd...
pi_21863939
Vooral die 2e vind ik het belangrijkste. Ik irriteer me kapot op de weg met al die slome kutjanussen om me heen.
Wolf in sheep clothing
pi_21864277
Ik vind het belangrijk dat je verkeersinzicht hebt (bijvoorbeeld vantevoren kunnen zien dat iemand van baan gaat wisselen), snel en veilig kunt reageren op onverwachte situaties (noodstop anyone?) en goede voertuigcontrole hebt (hard rechtdoor kan bijvoorbeeld iedere idioot, neem nu eens een bocht goed en hard én netjes).
---
Just one note
Could make me float
Could make me float away
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2004 @ 18:11:32 #9
25682 2cv
Niet subtiel
pi_21864442
Ik kachel 70 over de snelweg om mijn gebruik te drukken. Dan kan ik over 10 jaar nog steeds rijden.
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:28:49 #10
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_21864743
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:40 schreef the_sheep het volgende:
Vooral die 2e vind ik het belangrijkste. Ik irriteer me kapot op de weg met al die slome kutjanussen om me heen.
Ik irriteer me altijd aan al die spookrijders..
  vrijdag 10 september 2004 @ 18:32:56 #11
80382 manny
30 is best veel
pi_21864805
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:28 schreef cyber_rebel het volgende:

[..]

Ik irriteer me altijd aan al die spookrijders..
het is

je ergens AAN ergeren

en

iets irriteert je

Ik erger mij aan al die spookrijders of die spookrijders irriteren mij.....
proberen is de eerste stap naar falen
een cafe zonder Hazes, is geen kroeg
pi_21865366
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:32 schreef manny het volgende:

[..]

het is

je ergens AAN ergeren

en

iets irriteert je

Ik erger mij aan al die spookrijders of die spookrijders irriteren mij.....
En nu? Ga je nog een nuttige bijdrage leveren aan dit topic?

Ik vind goed rijden: inzicht in het verkeer, anticiperen en een goede wagen beheersing.
There is no other!
  vrijdag 10 september 2004 @ 19:15:36 #13
32050 Roadster
Heb jij cabrio ofzo?
pi_21865574
Als iedereen dit zou doen zou het super gaan op de weg. Probleem is dat je op een gegeven moment geen geduld meer hebt (althans ik dan) als er bijvoorbeeld al 10x een bouwvakkersbusje via een voorsorteervak voor linksaf toch rechtsaf is gegaan, dan is het op zn tijd over bij mij met het rustig/veilig/comfortabel rijden.

Schuin door de bocht gaan kan trouwens ook met de auto hoor
If everything is under control, you're not going fast enough!!!
  vrijdag 10 september 2004 @ 19:17:34 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_21865609
Goed rijden = nooit van jezelf zeggen dat je goed rijdt, op die manier zorg je ervoor dat je open blijft staan voor (terechte) kritiek op je rijstijl
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  zaterdag 11 september 2004 @ 12:35:45 #15
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_21878393
Rijden als een godenzoon qua voertuigbeheersing is inderdaad nog geen goed rijden.
Als je een auto van rechts over het hoofd ziet dan kan je die mooie bocht daarvoor niet meer navertellen.

Dus tja goed rijden is ..rijden hoe je het geleerd hebt met rijles.
Je aan de maximumsnelheid houden, ruimte geven aan anderen, geen actie's buiten het boekje.
Dus vooral geen eigen inbreng.. rijden als een robot.

zaterdag 11 september 2004 @ 14:34:02 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_21880326
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 18:11 schreef 2cv het volgende:
Ik kachel 70 over de snelweg om mijn gebruik te drukken. Dan kan ik over 10 jaar nog steeds rijden.
En dan lach je mensen uit die vinden dat eendjes niet op de autoweg horen
Vampire Romance O+
pi_21882123
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 12:35 schreef Patrick281 het volgende:
Rijden als een godenzoon qua voertuigbeheersing is inderdaad nog geen goed rijden.
Als je een auto van rechts over het hoofd ziet dan kan je die mooie bocht daarvoor niet meer navertellen.

Dus tja goed rijden is ..rijden hoe je het geleerd hebt met rijles.
Je aan de maximumsnelheid houden, ruimte geven aan anderen, geen actie's buiten het boekje.
Dus vooral geen eigen inbreng.. rijden als een robot.

Ben ik het niet mee eens, soms is het juist handig om even te hard rijden om ruimte te maken voor iemand.
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zaterdag 11 september 2004 @ 16:33:14 #18
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_21882393
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:17 schreef Paxlie het volgende:
Ben ik het niet mee eens, soms is het juist handig om even te hard rijden om ruimte te maken voor iemand.
Daar is oom agent het niet mee eens.
Bekeuring terwijl je net attent was voor een ander.

En waarom moet je altijd even hard rijden .. is even iets zachtter niet goed dan?

Anticiperen = ver vooruit kijken.. even hard zijn echt van die last moment beslissingen.
Rijd dan 100 meter eerder iets harder of iets langzamer.

En trouwens als iedereen zich aan de max. snelheid houd volgens het boekje dan volstaat een simpele baan opschuiven wel als je ruimte moet maken voor iemand.
pi_21882412
Veilig rijden bevat meteen al de andere genoemde categorieen...

om veilig te rijden, moet je anticiperen, is een goede doorstroming belangrijk, comfort draagt ook bij aan je veiligheid etc...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_21882438
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:33 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Daar is oom agent het niet mee eens.
Bekeuring terwijl je net attent was voor een ander.

En waarom moet je altijd even hard rijden .. is even iets zachtter niet goed dan?

Anticiperen = ver vooruit kijken.. even hard zijn echt van die last moment beslissingen.
Rijd dan 100 meter eerder iets harder of iets langzamer.

En trouwens als iedereen zich aan de max. snelheid houd volgens het boekje dan volstaat een simpele baan opschuiven wel als je ruimte moet maken voor iemand.
Ik rij met mijn motor liever naar een stukje vooruit naar een open plek dan dat ik me laat afzakken naar een plek, al hou ik ook regelmatig in voor een auto (alleen snappen die mensen dat nooit)
Wie werd waar wanneer geboren en waarom werd hij door wie hoe genoemd?
Praten over mma? Kom naar #mma
  zaterdag 11 september 2004 @ 16:42:12 #21
73703 aKra
« Asperger Inside »
pi_21882536
goed1 (het ~, ~en/~eren)
1 wat goed is <=> kwaad
2 één of meer artikelen, voorwerpen
3 textiel
4 [Belg.] landgoed [Belg., niet alg.]

goed2 (bn.)
1 juist, zoals het behoort, zoals verwacht wordt <=> fout
2 van hoge kwaliteit => best, waard; <=> slecht
3 gunstig, voordelig <=> slecht
4 deugdzaam, oprecht <=> slecht
5 flink, behoorlijk <=> slecht
6 aardig, vriendelijk
7 gezond, normaal, welvarend <=> slecht
8 kundig, bedreven
9 prettig, aangenaam <=> slecht [scherts.] [Belg.] [inf.] [Belg., niet alg.]

rij·den1 (onov.ww.)
1 (van voertuigen) zich voortbewegen => bollen
2 (van voertuigen, wegen) zo aanvoelen bij het voortbewegen als de bepaling noemt
3 op en neer, heen en weer gaan

rij·den2 (ov.ww.)
1 zich voortbewegen met (een voertuig) => bollen, karren
2 zich voortbewegen op (een rijdier)
3 met een voertuig vervoeren

pi_21882619
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 17:05 schreef Miss_User het volgende:
[..blabla..]
1. Veilig rijden: breng jezelf en de andere verkeersdeelnemers niet in gevaar
2: Doorstroming: Belemmer de doorstroming van het verkeer niet
3. Beleefdheid: geef ook anderen de ruimte, je bent niet alleen op de weg.
4. Comfort: Hou je ritje comfortabel voor jezelf, je passagiers en andere weggebruikers
[..blabla..]
pi_21883148
ik kan niet goed rijden
  zondag 12 september 2004 @ 10:40:58 #24
56000 Patrick281
Oldskool fokker!
pi_21897372
quote:
Op zaterdag 11 september 2004 16:36 schreef Paxlie het volgende:
al hou ik ook regelmatig in voor een auto (alleen snappen die mensen dat nooit)
Dat maak ik ook mee ..
  zondag 12 september 2004 @ 10:55:20 #25
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_21897512
Rekening houden met de mensen die minder goed rijden dan jezelf
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')