Kun je hier wat meer over vertellen? Waaruit blijkt, in jouw ervaring, dat ze zo secuur te werk gaan?quote:In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed.
Ben ik met je eens hoor maar ik vind het wat cru dat deze man nu in de cel zit.quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:19 schreef kLowJow het volgende:
Als er reden voor een onderzoek is, moet dat natuurlijk plaatsvinden. Op basis van bovenstaand bericht is daar weinig over te zeggen.
Ik heb in de collegiale sfeer meegemaakt dat De Einder iemand heeft bijgestaan en van mensen die daar heel direct bij waren betrokken heb ik begrepen dat ze dat erg zorgvuldig en met beleid doen. Met geduld en zonder zelf een rol te spelen in de uiteindelijke beslissing. Wat ik begrijp is dat hun uiteindelijke missie is dat mensen die er toch een einde aan gaan maken, vanwege ondraaglijk psychisch lijden, dat die op een menswaardige manier een einde aan hun leven maken. Ze zijn daar niet bij, dat is strafbaar. Maar ze staan deze mensen wel bij met advies en een luisterend oor etc.quote:Kun je hier wat meer over vertellen? Waaruit blijkt, in jouw ervaring, dat ze zo secuur te werk gaan?
Daar kan je over discussieren, maar er is hier geen sprake van hulp op het moment van de zelfdoding. Dan is er niemand van De Einder aanwezig, dus wat is dan het delict?quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:30 schreef CANARIS het volgende:
Dat hulp bij zelfdoding een verboden delikt is, lijkt mij nogal wiedes.
Op basis van het artikel lijkt mij dat inderdaad ook wat overdreven.quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:24 schreef SCH het volgende:
Ben ik met je eens hoor maar ik vind het wat cru dat deze man nu in de cel zit.
Artsen worden echt niet iedere keer opgepakt.quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:33 schreef robh het volgende:
Dan word je in beginsel verdacht van moord.
Gelukkig niet nee, dan zou het snel afgelopen zijn met het (nu al sporadisch) melden van euthanasie.quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:34 schreef SCH het volgende:
Artsen worden echt niet iedere keer opgepakt.
Ik vind het goed wat justitie doet. Liever 100 keer zo iemand onterecht oppakken dan 1 keer een moord als zelfmoord doen lijken. Erg rot voor Hilarius, maar 'it comes with the territory'. Zo lang de justitie dit blijft doen, zullen de hulp-bij-zelfdoding stichtingen niet als paddestoelen uit de grond schieten en zal het niet uit de hand lopen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:13 schreef SCH het volgende:
Jammer dat justitie hier zo tuk op blijft. In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed. Ze helpt mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken en ze doen dat erg zorgvuldig. Ze houden zich aan de regels van de wet maar dat moet blijkbaar steeds getoetst worden. Misschien is dat wel goed maar ook wat wrang, zeker dat die man nu in de cel zit.
Denk je niet dat het feit dat er ueberhaupt zoiets als 'De Einder' bestaat niet een rol is in het geheel? Dat iemand die de hele dag aan zelfdoding denkt zich niet bevestigd voelt wanneer hij merkt dat er zelfs een stichting voor is?quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:24 schreef SCH het volgende:
Met geduld en zonder zelf een rol te spelen in de uiteindelijke beslissing.
Drama. Wat is menswaardig aan de dood? Als je dood bent, ben je een lege schil, een rottend lijk. Maakt niet uit hoe je aan je einde komt. Dood is dood. Misschien is er iets na de dood, misschien niet, maar of je door een bom opgeblazen wordt of wanneer je een dodelijke injectie krijgt: je bent dood, je kunt niet meer terug, het is afgelopen met *alles*.quote:Wat ik begrijp is dat hun uiteindelijke missie is dat mensen die er toch een einde aan gaan maken, vanwege ondraaglijk psychisch lijden, dat die op een menswaardige manier een einde aan hun leven maken.
Nee, ze was een psychiatrische patient, niks fysieks mis met haar. Hooguit met haar hersenen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:03 schreef Cruoninga het volgende:
Deze vrouw was lichamelijk terminaal ziek mag ik aannemen? Lastige kwestie wel.
nee vriend.quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:03 schreef Cruoninga het volgende:
Deze vrouw was lichamelijk terminaal ziek mag ik aannemen? Lastige kwestie wel.
Dat is dus het hele eieren eten, als iemand terminaal is of hele extreme-ongeneeslijke-pijn heeft, dan hoef je er helemaal niet over te discussieren of je diegene naar een andere wereld helpt of je moet diegene haten.quote:AMSTERDAM - De politie in Hoorn heeft woensdagmorgen oprichter Jan Hilarius van stichting De Einder aangehouden op verdenking van hulp bij de zelfdoding van een 25-jarige psychiatrisch patiënt uit Wervershoof.
Wie kan met zekerheid zeggen dat er geen betere jaren voor deze vrouw meer in het verschiet zouden kunnen liggen? Dat kunnen ze niet en dus het is maar de vraag of ze goed werk leveren en veel leed voorkomen. Wat er na dit leven komt weet immers ook geen mens.quote:In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed. Ze helpt mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken en ze doen dat erg zorgvuldig.
Alsof dat hun enige en onafwendbare lot is.quote:mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken
quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Kijk het is natuurlijk heel lomp om een vrouw in de bloei van haar leven met psychische problemen de dood in te helpen.
Als iemand terminaal is en vreselijk pijn lijdt dan is het wel logisch dat je iemand naar een andere wereld helpt.
Niemand kan voor een ander bepalen hoe zwaar geestelijk lijden is Requote:
Als de man hiervoor wél een straf gaat krijgen dan morgen de suicide groepen op het internet ook wel oppassen met hun schriftelijke adviezen.quote:hoorn-De 72-jarige Castricummer Jan Hilarius is vanmorgen door de politie in Hoorn aangehouden wegens betrokkenheid bij de zelfdoding van een 25-jarige psychiatrische patiënte uit Wervershoof. Hilarius is vrijwillig hulpverlener bij Stichting De Einder die patiënten met een langdurige doodswens bijstaat.
De Wervershoofse had hem vorig jaar geschreven, waarna hij per brief en telefoon contact met haar had gehad. Met de correspondentie verstuurde Hilarius onder meer een brochure waarin staat met welke combinatie van medicijnen iemand een einde aan zijn leven kan maken.
De Wervershoofse was jarenlang opgenomen geweest in psychiatrisch ziekenhuis Duin en Bosch waar ze twee mislukte zelfmoordpogingen deed.
Met hun specifieke vorm van hulpverlening willen de vijftien vrijwilligers van De Einder voorkomen dat patiënten die denken dat de dood voor hen de enige uitweg is voor de trein springen of op een andere gruwelijke manier een einde aan hun leven maken.
Je kan iemand "met de wil te sterven" daar echt niet zo gauw vanaf praten.quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:29 schreef Cruoninga het volgende:
Alsof dat hun enige en onafwendbare lot is.
Er zijn al veel meer arrestaties geweest m.b.t. medewerkers van De Einder .quote:Op vrijdag 10 september 2004 10:13 schreef SCH het volgende:
Justitie heeft al eerder een medewerker van De Einder vervolgd. Het gerechtshof in Leeuwarden veroordeelde vorig jaar een consulent van de stichting tot een jaar celstraf waarvan acht maanden voorwaardelijk vanwege hulp bij zelfdoding van een 81-jarige vrouw. De consulent is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De rechtbank in Den Bosch sprak vorig jaar een medewerker van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie vrij van hulp bij zelfdoding.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |