abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_21854855
Oprichter De Einder opgepakt om zelfmoord

bron: volkskrant

AMSTERDAM - De politie in Hoorn heeft woensdagmorgen oprichter Jan Hilarius van stichting De Einder aangehouden op verdenking van hulp bij de zelfdoding van een 25-jarige psychiatrisch patiënt uit Wervershoof.

De vrouw maakte vorige week een einde aan haar leven, waarna de politie een brochure van de stichting vond en een briefwisseling met de hulpverlener. Die werd daarop voor verhoor uitgenodigd en vastgezet.

De 72-jarige Hilarius richtte in 1995 stichting De Einder op om mensen die zelfdoding overwegen te begeleiden. Bij de stichting is een aantal zelfdodingsconsulenten betrokken. Zij hebben vaak intensief contact met hun cliënten en kunnen algemene informatie geven over bijvoorbeeld het gebruik van medicijnen.

Dergelijk advies is toegestaan. Alleen hulp bij de uitvoering is strafbaar: consulenten mogen wel aanwezig zijn bij de zelfdoding maar mogen bijvoorbeeld niet de medicijnen aanreiken. Volgens een woordvoerder van De Einder is Hilarius niet bij de zelfdoding van de 25-jarige vrouw aanwezig geweest en dateert het laatste contact van augustus vorig jaar.

Hij begrijpt dan ook niet waarop de verdenking is gebaseerd. 'Tenzij de politie in de brieven aanwijzingen voor strafbare feiten heeft gevonden. Maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat Hilarius als geen ander weet hoe voorzichtig hij moet formuleren.'

Justitie heeft al eerder een medewerker van De Einder vervolgd. Het gerechtshof in Leeuwarden veroordeelde vorig jaar een consulent van de stichting tot een jaar celstraf waarvan acht maanden voorwaardelijk vanwege hulp bij zelfdoding van een 81-jarige vrouw. De consulent is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De rechtbank in Den Bosch sprak vorig jaar een medewerker van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie vrij van hulp bij zelfdoding.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jammer dat justitie hier zo tuk op blijft. In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed. Ze helpt mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken en ze doen dat erg zorgvuldig. Ze houden zich aan de regels van de wet maar dat moet blijkbaar steeds getoetst worden. Misschien is dat wel goed maar ook wat wrang, zeker dat die man nu in de cel zit.
pi_21854944
Als er reden voor een onderzoek is, moet dat natuurlijk plaatsvinden. Op basis van bovenstaand bericht is daar weinig over te zeggen.
quote:
In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed.
Kun je hier wat meer over vertellen? Waaruit blijkt, in jouw ervaring, dat ze zo secuur te werk gaan?
pi_21855000
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:19 schreef kLowJow het volgende:
Als er reden voor een onderzoek is, moet dat natuurlijk plaatsvinden. Op basis van bovenstaand bericht is daar weinig over te zeggen.
Ben ik met je eens hoor maar ik vind het wat cru dat deze man nu in de cel zit.
quote:
Kun je hier wat meer over vertellen? Waaruit blijkt, in jouw ervaring, dat ze zo secuur te werk gaan?
Ik heb in de collegiale sfeer meegemaakt dat De Einder iemand heeft bijgestaan en van mensen die daar heel direct bij waren betrokken heb ik begrepen dat ze dat erg zorgvuldig en met beleid doen. Met geduld en zonder zelf een rol te spelen in de uiteindelijke beslissing. Wat ik begrijp is dat hun uiteindelijke missie is dat mensen die er toch een einde aan gaan maken, vanwege ondraaglijk psychisch lijden, dat die op een menswaardige manier een einde aan hun leven maken. Ze zijn daar niet bij, dat is strafbaar. Maar ze staan deze mensen wel bij met advies en een luisterend oor etc.

In het geval van deze persoon was het voor mij een enorme opluchting om te horen dat het zo gegaan is.
pi_21855056
Kijk het is natuurlijk heel lomp om een vrouw in de bloei van haar leven met psychische problemen de dood in te helpen.

Als iemand terminaal is en vreselijk pijn lijdt dan is het wel logisch dat je iemand naar een andere wereld helpt.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_21855075
Ooit op een dag wordt ook SCH wakker en merkt dat hij in een rechtsstaat woont , waar de mensen zich in de regel aan de wetgeving dienen te houden.

Dat hulp bij zelfdoding een verboden delikt is, lijkt mij nogal wiedes.
  vrijdag 10 september 2004 @ 10:33:37 #6
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_21855128
Ik zie het probleem hier niet zo. Wanneer er blijkt dat deze man niets misdaan heeft staat hij zo weer op straat. Ik vind het een beetje hetzelfde als met artsen en euthanasie. Dan word je in beginsel verdacht van moord.

Het zal wel loslopen.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_21855134
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:30 schreef CANARIS het volgende:
Dat hulp bij zelfdoding een verboden delikt is, lijkt mij nogal wiedes.
Daar kan je over discussieren, maar er is hier geen sprake van hulp op het moment van de zelfdoding. Dan is er niemand van De Einder aanwezig, dus wat is dan het delict?
pi_21855135
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:24 schreef SCH het volgende:
Ben ik met je eens hoor maar ik vind het wat cru dat deze man nu in de cel zit.
Op basis van het artikel lijkt mij dat inderdaad ook wat overdreven.
pi_21855141
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:33 schreef robh het volgende:
Dan word je in beginsel verdacht van moord.
Artsen worden echt niet iedere keer opgepakt.
pi_21855193
SCH Ik weet niet of je het in de gaten hebt, maar hij heeft een vrouw van 25 de dood ingeholpen, die gast heeft totaal geen geweten en jij denk ik ook niet.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  vrijdag 10 september 2004 @ 10:45:42 #11
16625 robh
Lucas & Gea Review Crew ©
pi_21855297
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:34 schreef SCH het volgende:

Artsen worden echt niet iedere keer opgepakt.
Gelukkig niet nee, dan zou het snel afgelopen zijn met het (nu al sporadisch) melden van euthanasie.

Het blijft een schimmig gebied, dit. Ik snap best dat justitie de onderste steen boven wil hebben, ongeacht de mooie woorden van De Einder.
Martin Drent, onze profeet.
Vol gas met Burdy!
.
Pimpen met je FOK!-tag
pi_21855300
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:13 schreef SCH het volgende:
Jammer dat justitie hier zo tuk op blijft. In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed. Ze helpt mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken en ze doen dat erg zorgvuldig. Ze houden zich aan de regels van de wet maar dat moet blijkbaar steeds getoetst worden. Misschien is dat wel goed maar ook wat wrang, zeker dat die man nu in de cel zit.
Ik vind het goed wat justitie doet. Liever 100 keer zo iemand onterecht oppakken dan 1 keer een moord als zelfmoord doen lijken. Erg rot voor Hilarius, maar 'it comes with the territory'. Zo lang de justitie dit blijft doen, zullen de hulp-bij-zelfdoding stichtingen niet als paddestoelen uit de grond schieten en zal het niet uit de hand lopen.

Hilarius moet het maar zien als onderdeel van zijn job, af en toe een rechtszaak. Hij bewandelt de grens van wat wel en wat niet mag. Je kunt hem moeilijk op goed vertrouwen die grens laten bewandelen.

En dan nog: macht corrumpeert. Dus misschien is die Hilarius wel begonnen met de beste bedoelingen, maar slaat hij op een moment om. Hij zal niet de eerste zijn.

Maar zo lang hij rechtszaken blijft winnen is er geen enkele reden om te stoppen.

Mensen moeten niet zo'n drama maken van dit soort dingen. Mensen zouden ueberhaupt eens op moeten houden met drama's maken van dingen. Dat is nergens goed voor. Laat die drama's nou maar bij GTST op TV. Ik ga toch ook niet schietend rondrennen en gebouwen opblazen omdat ik dat nou eenmaal leuke films vind? Maar de gemiddelde GTST kijker maakt overal een drama van. En er zijn wat GTST kijkers...
pi_21855384
UIstekende reply van Retep

SCH , wil jij in een land wonen , waaar iedere hlave zool een Zelfmoord BVtje kan opzetten ?

Ik niet . Ik wil in een land leven war het leven voor heilig wort eracht en waar voor het overleven wordt gevochten , niet voorhet sterven. Dat komt uiteindelijk nog vroeg genoeg aan de beurt onafhankelijk van de rechtsorde in dat land.

Leven , daarom gaat het. Hoe leefbaar is een land. Niet hoe sterfbaar is een land.

De wetgever dient er alles aan te doen , dat haar burgers kunnen overleven.
pi_21855416
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:24 schreef SCH het volgende:
Met geduld en zonder zelf een rol te spelen in de uiteindelijke beslissing.
Denk je niet dat het feit dat er ueberhaupt zoiets als 'De Einder' bestaat niet een rol is in het geheel? Dat iemand die de hele dag aan zelfdoding denkt zich niet bevestigd voelt wanneer hij merkt dat er zelfs een stichting voor is?
quote:
Wat ik begrijp is dat hun uiteindelijke missie is dat mensen die er toch een einde aan gaan maken, vanwege ondraaglijk psychisch lijden, dat die op een menswaardige manier een einde aan hun leven maken.
Drama. Wat is menswaardig aan de dood? Als je dood bent, ben je een lege schil, een rottend lijk. Maakt niet uit hoe je aan je einde komt. Dood is dood. Misschien is er iets na de dood, misschien niet, maar of je door een bom opgeblazen wordt of wanneer je een dodelijke injectie krijgt: je bent dood, je kunt niet meer terug, het is afgelopen met *alles*.

Daar moet je niet dramatisch over gaan doen. Er is geen mooie dood. Er is alleen een pijnloze dood. Maar daar heb je zo'n stichting niet voor nodig.

Edit:

Inderdaad. Leven is het waard om voor te vechten. Sterven is het niet waard. Zelfs als je er niets aan doet sterf je op een moment wel. Waar vecht je dan voor? Voor het verkorten van je leven? Daar hoef je niet voor te vechten. Er zijn al duizend-en-een dingen waardoor je per ongeluk sterft. Dan hoef je er niet nog een paar bij te bedenken waardoor je expres kunt sterven.

Maar goed, ik kan zelfmoord ook absoluut niet begrijpen. Hoe slecht je het psychisch ook hebt, zo lang je het fysiek niet slecht hebt moet je je dood schamen als je dood wilt. Er zijn miljoenen mensen in de wereld die willen leven maar die ongewenst dood gaan. Als je dan toch al niets om je eigen leven geeft, waarom ga je die mensen dan niet helpen? Mocht je tijdens het verlenen van hulp dan zelf je leven erbij verliezen, dan heb je toch wat je wilde? Win/win situatie.

Of zouden er mensen zijn die zo snel mogelijk zelfmoord willen plegen omdat ze bang zijn dat ze het later niet meer durven of willen? Dan vind ik dat ze tegengehouden moet worden van het plegen van zelfmoord.

Of zouden er mensen zijn die in een moment van zwakte geen andere uitweg dan zelfmoord zien? Deze mensen moeten ook tegengehouden worden, want in een moment van sterkte zouden ze NOOIT zelfmoord gepleegd hebben.

De enige rechtvaardiging die ik voor zelfmoord kan bedenken is het vermijden van fysieke pijn. Als jij weet dat je toch al niet meer dan een paar weken te leven hebt en die weken gevuld zullen zijn met pijn, dan kan ik me voorstellen dat je het dan maar NU afgelopen wilt laten zijn. Maar deze mensen kunnen bij hun eigen arts terecht.

Als ik al de punten van mijn mening zo eens onder elkaar zet, dan zie ik dat die stichting daar niet mee overeenstemt. De enige reden waarom ik die stichting tolereer is blijkbaar omdat ik respect heb voor de mening van anderen.

[ Bericht 22% gewijzigd door RetepV op 10-09-2004 11:05:56 ]
pi_21855602
Deze vrouw was lichamelijk terminaal ziek mag ik aannemen? Lastige kwestie wel.
pi_21855657
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:03 schreef Cruoninga het volgende:
Nee, ze was een psychiatrische patient, niks fysieks mis met haar. Hooguit met haar hersenen.

En iedereen is lichamelijk terminaal . Bij sommige mensen duurt het echter wel bijna 100 jaar voordat het toeslaat .
pi_21855888
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:03 schreef Cruoninga het volgende:
nee vriend.
quote:
AMSTERDAM - De politie in Hoorn heeft woensdagmorgen oprichter Jan Hilarius van stichting De Einder aangehouden op verdenking van hulp bij de zelfdoding van een 25-jarige psychiatrisch patiënt uit Wervershoof.
Dat is dus het hele eieren eten, als iemand terminaal is of hele extreme-ongeneeslijke-pijn heeft, dan hoef je er helemaal niet over te discussieren of je diegene naar een andere wereld helpt of je moet diegene haten.

Maar als iemand de boel psychisch niet op een rijtje heeft, dan vind ik je gewetenloos als je diegene de dood in helpt.
pi_21856078
Ik was al bezig met mijn reactie te typen toen die optie van de lichamelijke ziekte ineens in me op kwam. Dat dit niet het geval was kan ik namelijk niet uit de tekst opmaken.

Hoe erg het er ook met iemand's mentale toestand voor staat, de hoop die doet leven kan echt nog wel terugkeren. Ik vind het eigenlijk onverantwoord dat je op die leeftijd al opgegeven wordt.
Een stichting die mensen begeleid bij zelfdoding vind ik dan ook twijfelachtig. Ik ken de werkwijze van deze stichting niet, maar een organisatie die hun cliënten helpt om uit hun slechte toestand te komen klinkt me wat beter in de oren. Was het echt volledig ondenkbaar dat deze vrouw op pakweg haar 35e niet al wat meer licht had kunnen zien met jaren van intensieve hulp en begeleiding? Ik geloof niet in volledige hopeloze gevallen.
quote:
In mijn gevoel, kennis en ervaring doet de Einder erg goed werk en erg secuur en voorkomt ze heel veel leed. Ze helpt mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken en ze doen dat erg zorgvuldig.
Wie kan met zekerheid zeggen dat er geen betere jaren voor deze vrouw meer in het verschiet zouden kunnen liggen? Dat kunnen ze niet en dus het is maar de vraag of ze goed werk leveren en veel leed voorkomen. Wat er na dit leven komt weet immers ook geen mens.
quote:
mensen die toch al een einde aan hun leven willen maken
Alsof dat hun enige en onafwendbare lot is.
  vrijdag 10 september 2004 @ 11:32:23 #19
262 Re
Kiss & Swallow
pi_21856117
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:29 schreef JohnDope het volgende:
Kijk het is natuurlijk heel lomp om een vrouw in de bloei van haar leven met psychische problemen de dood in te helpen.

Als iemand terminaal is en vreselijk pijn lijdt dan is het wel logisch dat je iemand naar een andere wereld helpt.
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2004 @ 12:02:28 #20
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21856721
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:32 schreef Re het volgende:

[..]

[afbeelding]
Niemand kan voor een ander bepalen hoe zwaar geestelijk lijden is Re
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2004 @ 12:05:52 #21
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21856823
quote:
hoorn-De 72-jarige Castricummer Jan Hilarius is vanmorgen door de politie in Hoorn aangehouden wegens betrokkenheid bij de zelfdoding van een 25-jarige psychiatrische patiënte uit Wervershoof. Hilarius is vrijwillig hulpverlener bij Stichting De Einder die patiënten met een langdurige doodswens bijstaat.

De Wervershoofse had hem vorig jaar geschreven, waarna hij per brief en telefoon contact met haar had gehad. Met de correspondentie verstuurde Hilarius onder meer een brochure waarin staat met welke combinatie van medicijnen iemand een einde aan zijn leven kan maken.

De Wervershoofse was jarenlang opgenomen geweest in psychiatrisch ziekenhuis Duin en Bosch waar ze twee mislukte zelfmoordpogingen deed.

Met hun specifieke vorm van hulpverlening willen de vijftien vrijwilligers van De Einder voorkomen dat patiënten die denken dat de dood voor hen de enige uitweg is voor de trein springen of op een andere gruwelijke manier een einde aan hun leven maken.
Als de man hiervoor wél een straf gaat krijgen dan morgen de suicide groepen op het internet ook wel oppassen met hun schriftelijke adviezen.
pi_21857010
Ik zou wel eens willen weten of degene die nu hier heel hard roepen dat psychische ziekten geen reden voor zelfmoord mag zijn, ooit wel eens iemand gekent hebben die echt psychische ziek is. En dan niet iemand die een gewone dip heeft, maar werkelijk iemand die een erkende psychische ziekte heeft. Bij een psychiatrisch patiënt is geen sprake van "in de bloei van haar/zijn leven" zijn. Die hebben namelijk nooit een bloei, hooguit vaak een diep zwart gat.

(ver-)Oordeel niet iets wat je niet kent. Want een psychische ziekte is vaak nog erger dan een terminale ziekte. En ja, ik weet het verschil tussen beide. Ik heb een erfelijke psychische ziekte en ik heb in mijn familie meer dan genoeg terminale ziekten gezien. En uit ervaring weet ik dat iemand die echt niet meer wil geholpen moet worden. Onder een menswaardig einde wordt dan ook verstaan dat de mensen niet onder een trein hoeven te spingen of van een dak. Want een zelfmoordenaar weet tot een bepaald punt dondersgoed dat hij niet alleen zichzelf daarmee heeft, maar ook de mensen er omheen.

De einder gaat heel voorzichtig te werk en het is echt niet zo dat je daar luid roepend om zelfmoord binnen komt wandelen en dat je er 10 minuten later niet meer bent. Zij beseffen tenminste dat een mens het leven kan haten en er niet zo nodig aan vast hoeft te houden.
pi_21857229
Als je er eigenlijk over nadenkt dan is Hilarius echt een ziekelijk ventje, hij houdt zich vrijwillig bezig met ander mans leven en dood, het zal goed kunnen zijn dat hij er op kicked.

En ja ik ken ook iemand die zwaar psychisch is en ook gedachtes had om zichzelf voor de trein te gooien, maargoed om je daar dan als outsider-zijnde iemands dood te gaan stimuleren dat gaat me veel te ver.
Dan zit er duidelijk een steekje aan je los als je zo`n persoon bent als Hilarius. Volgens mij is die vent te schijterig om iemand te vermoorden en gaat hij het maar zo proberen. Hij geeft zegt maar het zetje aan iemand die op de rand van de afgrond balanceert. Terwijl je ook iemand op de grond kan duwen ipv de afgrond in.
Ik ken namelijk ook iemand die zelfmoord heeft gepleegd vanwege een psychische dip en ik weet zeker dat diegene hier boven zoveel spijt heeft van dat gebeuren. Echt tragisch.
  vrijdag 10 september 2004 @ 12:28:19 #24
99899 turnpike
have spacesuit, will travel
pi_21857236
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:29 schreef Cruoninga het volgende:

Alsof dat hun enige en onafwendbare lot is.
Je kan iemand "met de wil te sterven" daar echt niet zo gauw vanaf praten.

Ik heb ook mijn bedenkingen bij zo'n stichting, je hebt niet veel fantasie nodig om scenario's te bedenken waarin de rol van zo'n stichting twijfelachtig zou zijn.

Maar als je voor de simpele keus staat dat je iemand kan helpen op een menselijke manier een eind aan zijn / haar leven te helpen of iemand zelf maar een minder prettige manier van sterven te laten uitzoeken. Dan vind ik de eerste optie moreel te verdedigen.
We blijven ons verzetten! En weten doen we niks...
  † In Memoriam † vrijdag 10 september 2004 @ 12:34:19 #25
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_21857354
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 10:13 schreef SCH het volgende:

Justitie heeft al eerder een medewerker van De Einder vervolgd. Het gerechtshof in Leeuwarden veroordeelde vorig jaar een consulent van de stichting tot een jaar celstraf waarvan acht maanden voorwaardelijk vanwege hulp bij zelfdoding van een 81-jarige vrouw. De consulent is in cassatie gegaan bij de Hoge Raad. De rechtbank in Den Bosch sprak vorig jaar een medewerker van de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillige Euthanasie vrij van hulp bij zelfdoding.
Er zijn al veel meer arrestaties geweest m.b.t. medewerkers van De Einder .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')