abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 september 2004 @ 17:21:09 #1
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_21842030
M'n vader heeft maagkanker en daarom is vorige week z'n maag er uit gehaald. Zijn slokdarm is nu met een stukje dunne darm aan zijn 12-vingerige darm verbonden en aan de rest van zijn darmstelsel.

Nu krijgt hij nog geen voedsel, maar over een paar weken zal hij als het goed is iets mogen eten.

Ik hoor verschillende verhalen, sommige mensen zonder maag kunnen alleen papjes eten en komen niet verder van olvarit-potjes, andere kunnen "normaal" voedsel eten zolang ze niet teveel nemen en goed kauwen.

Zijn er hier fokkers die zonder maag leven? Zo ja, zou ik graag jullie ervaringen horen.
Ik ben het. Chirma, de wonderhond.
pi_21842392
Mijn vader heeft ook geen maag meer. Die is verwijderd nadat er een tumor in is ontdekt. Dat was alweer zo'n 20 jaar geleden, misschien wel langer. Hij kan alles eten, maar doet het wat rustiger aan dan de rest.
  donderdag 9 september 2004 @ 17:41:02 #3
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_21842428
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:39 schreef Disorder het volgende:
Mijn vader heeft ook geen maag meer. Die is verwijderd nadat er een tumor in is ontdekt. Dat was alweer zo'n 20 jaar geleden, misschien wel langer. Hij kan alles eten, maar doet het wat rustiger aan dan de rest.
bedankt voor je reactie
Wat bedoel je precies met rustiger aan? Eet hij langzamer, of ook minder?

Ik zat te denken, misschien een beetje smerig.. maar als je geen sluitspier van je maag hebt, kan er dan geen stront uit je darmen omhoog komen?
pi_21842429
tvptje
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_21842885
Dit is niet als grap bedoelt, maar hoe zit dat dan met het kots- / kokhalsreflex?
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_21842928
mijn grootvader heeft 30 jaar zonder maag geleefd. Hij kon altijd alles eten, maar at gewoon minder, hij had gewoon niet zoveel honger. Voor zover ik weet heeft hij er verder geen last van gehad.

Ikzelf heb geen galblaas meer (natuurlijk veel minder erg), en mensen zeiden tegen mij ervoor dat ik dan niet meer vet zou kunnen eten, en niet veel etc.... nou ja, als ik wil eet ik gewoon 5 big macs :-) dus het verschilt gewoon per geval.

Aan het begin zal het wel wennen zijn.
pi_21843925
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:41 schreef Chirma het volgende:

[..]

bedankt voor je reactie
Wat bedoel je precies met rustiger aan? Eet hij langzamer, of ook minder?

Ik zat te denken, misschien een beetje smerig.. maar als je geen sluitspier van je maag hebt, kan er dan geen stront uit je darmen omhoog komen?
Er wordt nog wel ontlasting gemaakt. Hij eet trouwens een stukje langzamer en iets minder, maar dat kan misschien ook zijn patroon zijn.
pi_21845794
Ik heb geen ervaringen.
Misschien voor de ts en anderen heb ik wel wat info: http://www.mlds.nl/pages/aandoeningen.php?rID=155&aID=94&char=M
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
pi_21845902
Lijkt me lastig
pi_21846049
Meestal kun je wel gewoon alles eten maar je moet rustiger aan doen. Goed kauwen en liever verdeeld over de dag dan ineens heel veel. En ik heb wel eens gehoord dat je zonder maag ook geen honger gevoel krijgt. Waar je ook last van kunt krijgen zijn gal aanvallen. (dan komt het omhoog, net zoiets als last hebben van brandend maagzuur)
En beterschap voor jou en je vader natuurlijk!
pi_21846602
Maar even een offtopic vraagje...
Hoe gaat het nu met jou en je vader?
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
  donderdag 9 september 2004 @ 21:17:58 #12
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_21846770
Misschien een stomme vraag, maar kunnen ze er niet een donor-maag in hangen?
Of is dat op de één of andere manier niet mogelijk
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
  donderdag 9 september 2004 @ 23:05:45 #13
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_21849081
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties

@vdo28: we weten nog niet echt hoe het gaat, over een paar dagen krijgen we te horen of de kanker uitgezaaid is of niet. Zijn milt is ook weggehaald en hij heeft nu ook longontsteking. Bedankt voor de interesse

@pieter_pontiac: dat was ik ook het eerste dat ik me afvroeg, maar dat is dus niet mogelijk.
pi_21849469
Ik wist niet dat je zonder maag kon leven. Hoe lossen ze dat precies op dan, gelijk vanuit zijn slokdarm naar zijn darmen? Lijkt mij dat je dan normaal kunt eten, maar niet zoveel, want je maag is een grotere opslag plaats dan je darmen. Mensen met een maagverkleining kunnen ook minder eten.

*sterkte btw
pi_21850067
Veel sterkte idd!
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  vrijdag 10 september 2004 @ 03:57:01 #16
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_21853135
wat heeft hij nog WEL wat gezond is?
Geen nare bijbedoelingen maar gewoon een vraag aangezien zijn milt nu ook weg is en zijn longen mogelijk ok weggehaald gaan worden? Kan dat?
pi_21853209
De maag dient vooral voor het toevoegen van enzymen, het aanpakken van ziektekiemen dmv. het maagsap en het malen van het voedsel (oppervlakte vergroten). Het enzym dat de maag toevoegt aan het eten is pepsine, dat breekt eiwitten af, dus je vader zal met die voeding waarschijnlijk anders omgaan dan mensen die hun maag nog hebben. Het ontbreken van het maagsap maakt je vader vatbaarder voor bacterieën, en het ontbreken van een fijne maling zorgt voor een langzamer/slechtere vertering. Er valt prima mee te leven maar het vergt gewoon iets meer aandacht.

Sterke Chirma.

[ Bericht 6% gewijzigd door Steijn op 10-09-2004 14:35:44 ]
pi_21853626
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:09 schreef pro_jeex het volgende:
Dit is niet als grap bedoelt, maar hoe zit dat dan met het kots- / kokhalsreflex?
anyone?
A man is the less likely to become great the more he is dominated by reason: few can achive greatness -and none in art-if they are not dominated by illusion.
pi_21860071
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 03:57 schreef speedfreakssj het volgende:
wat heeft hij nog WEL wat gezond is?
Geen nare bijbedoelingen maar gewoon een vraag aangezien zijn milt nu ook weg is en zijn longen mogelijk ok weggehaald gaan worden? Kan dat?
Dat lijkt mij wel een heel erg drastische behandeling van een longontsteking.
  vrijdag 10 september 2004 @ 15:37:23 #20
91300 pieter_pontiac
For whom the bell tolls..
pi_21861400
Maar waarom kan een maag niet getransplanteerd worden?
Zelf heb ik ook maagproblemen, hoopte altijd dat ze er nog eens een andere in konden schroeven...
hostes ad pulverum ferire
Spatie is kapot.
's Avonds een vent, 's ochtends gebanned
pi_21863138
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 15:37 schreef pieter_pontiac het volgende:
Zelf heb ik ook maagproblemen, hoopte altijd dat ze er nog eens een andere in konden schroeven...
Transplantaties zijn in hun huidige vorm (dus organen van iemand anders) niet een vooruitgang. Omdat het lichaam de getransplanteerde maag ziet als een vijand gaat hij het inkapselen en afstoten. Je hebt zware chemische troep (medicijn lijkt mij geen juiste benaming) nodig om die afweer te onderdrukken. En dan wordt ook meteen alle afweer onderdrukt, dus ook die tegen griep enzovoort.
pi_21864527
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 08:14 schreef pro_jeex het volgende:

[..]

anyone?
Kijk eens op de link die ik gegeven heb ( ergens boven)
Volgens mij moet het daar vermeldt staan.
Het fijne weet ik er ook niet van.
Volgens mij zit de reflex ergens in de keel/strottenhoofd of omgeving.
Dat staat dus los van de maag.
Ik neem aan dat je sneller last hebt van terugkomen van voedsel. ( reflux)

[ Bericht 18% gewijzigd door Brennie op 10-09-2004 18:23:04 ]
  zaterdag 11 september 2004 @ 12:10:01 #23
57938 2ane
Favo Fokker: Astridj0h
pi_21877996
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 15:37 schreef pieter_pontiac het volgende:
volgens mij kan de maag niet getransplanteerd worden omdat de bloedvoorziening via heel veel vaten gaat, een nier bijvoorbeeld heeft maar een paar belangrijke vaten. deze vaten moeten allemaal weer aan elkaar gezet worden en dat is denk ik bij de maag moeilijker, oftewel onmogelijk. zonder maag valt ook makkelijker te leven...
  zaterdag 11 september 2004 @ 14:29:30 #24
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_21880227
Hoe zit het dan eigenlijk met als je iets verkeerd eet?

Ik lees hier dat je dan vatbaarder bent dan mensen met een maag. Houdt dit dan in dat je meer moet op letten wat je eet?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_21880596
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:41 schreef vdo28 het volgende:
tvptje
pi_21999192
Chirma ?

Is er inmiddels al wat meer bekend ?

Mijn vader heeft het zelfde gehad. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat hem geadviseerd werd kleinere hoeveelheden te eten. Meestal laten ze volgens mij een klein stukje van de maag zitten dat in de loop van de tijd weer wat kan gaan uitrekken.

Beterschap@jepaps
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  donderdag 16 september 2004 @ 19:32:47 #27
28669 Chirma
Ik moest kloppen..
pi_22000668
quote:
Op donderdag 16 september 2004 18:22 schreef ondeugend het volgende:
Chirma ?

Is er inmiddels al wat meer bekend ?

Mijn vader heeft het zelfde gehad. Wat ik me er nog van kan herinneren is dat hem geadviseerd werd kleinere hoeveelheden te eten. Meestal laten ze volgens mij een klein stukje van de maag zitten dat in de loop van de tijd weer wat kan gaan uitrekken.

Beterschap@jepaps
Ja er is al wat meer bekend, er is verder geen kanker gevonden in zijn lichaam, maar er zitten bijna zeker wel kankercellen in het bloed. Dat laatste zorgt voor een heel hoog risico dat hij binnenkort aan andere organen ook kanker krijgt, maar daar denken we nu liever nog niet aan.

Mijn vader krijgt nog geen vast voedsel binnen en dat zal ook de komende tijd nog niet mogen omdat zijn darmen nog niet naar behoren functioneren. Zijn maag is trouwens wel helemaal weggehaald, maar ik heb gelezen dat een stukje darm automatisch de functie van de maag een beetje overneemt.

Dank je voor je beterschapswens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')