abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 9 september 2004 @ 15:33:01 #1
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_21840085
Voor mijn geweldige opleiding tot docent maatschappijleer, moet ik Paul Cliteur "Tegen de decadentie" lezen, waarover ik een mondeling zal krijgen.

An sich een grappig boek, wat lekker weg leest.
Alleen stoor ik me aan de enorme fouten die hij maakt in zijn redeniringen en de foute die hij maakt, in wat hij als feiten laat pretenderen.

Voorbeeld van het eerste punt.
Cliteur beweert dat er een algemene cultuur is op de hele wereld, met dezelfde waarden en normen. Ik weet niet wat Cliteur beschouwdt als de wereld, maar er is absoluut geen sprake van een algemene normen en waarden cultuur op deze wereld. Wat in Nederland normaal is, is zeker niet overal normaal.
Nu zegt Cliteur dat wij "onze westerse cultuur suprieur mogen vinden aan andere culturen net als de Grieken deden." Dit is volgens hem volledig logisch en komt vanuit het wij gevoel. Enkel zo kun je culturen vergelijken. Verder op zegt Cliteur "kritiek is bevoordelijk voor verbetering van een cultuur", maar hoe kun je nu in vredes naam je cultuur suprieur vinden aan, en kritiek tolleren.

Daarbij komt nog dat hij een prachtige vergelijking trekt met de Islam cultuur. Deze zou ouderwets zijn en Mohammed pervers. Dit zegt hij vanuit het standpunt dat er een wereld cultuur is en dat alle andere culturen dus achterlijk zijn.
Alleen haalt hij hiermee zijn stelling onderuit, want je mag je cultuur suprieur vinden en dus mag de Islam dat ook, evenals de Grieken. Maar als de Islam inferieur is en de Westerse cultuur ook, dan heb je toch echt een probleem. Want wie zijn wij om te bepalen wat de wereld cultuur is.

Ik ben pas bij hoofdstuk 4, maar ben nieuwschierig naar andere meningen over Cliteur zijn boek.

[ Bericht 1% gewijzigd door Silmarwen op 10-09-2004 07:24:50 ]
pi_21840266
Dat komt wel goed met dat mondeling van jou.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_21840299
Ik lees er nu ook in en aan de eerste hoofdstukken heb ik mij ook een beetje geėrgerd.

Eerst lijkt hij te impliceren dat stellen dat dé Islam niet bestaat en dat men moet uitgaan van interpretaties van de Islam, een pure vorm van cultuurrelativisme is, maar verderop zegt 'ie weer dat de verschillen tussen Achmed die wel alcohol drinkt en Mohammed die dat een pure zonde vindt, te verklaren zijn doordat Achmed een andere interpretatie van de Islam heeft. Erg vaag, in mijn ogen.

Ook verwart hij naar mijn mening de oproep van Cohen en De Boer om religie te gebruiken als middel ter bevordering van integratie als overheidssteun aan de religie en als een inbreuk op de scheiding van kerk en staat. Hij zegt daar wat dingen over, en ik vind dat 'ie wel erg veel conclusies trekt uit deze suggesties van de genoemde bewindslieden.

En vooral in de eerste paar hoofdstukken heb ik mij geėrgerd aan de manier hoe hij zich, in mijn ogen, voor lijkt te stellen als de David die de Goliath van postmoderne intellectuelen en cultuurrelativisten aan het bevechten is. Hij plaatst zichzelf erg in een slachtofferrol, en wat dat betreft klopt dat wel met wat er later is gebeurd met het opstappen als columnist voor Buitenhof.

Wanneer het echter gaat over democratie en rechtstaat, wordt het al stukken beter. Dat is interessant om te lezen en ik erger mij er ook niet aan. Het is wel een vrij beknopt boekje, moet ik zeggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Monidique op 09-09-2004 15:52:45 ]
  donderdag 9 september 2004 @ 15:51:14 #4
54772 Silmarwen
pi_21840426
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:44 schreef Monidique het volgende:
Ik lees er nu ook in en aan de eerste hoofdstukken heb ik mij ook een beetje geėrgerd.

Eerst lijkt hij te impliceren dat stellen dat dé Islam niet bestaat en dat men moet uitgaan van interpretaties van de Islam, een pure vorm van cultuurrelativisme[/]i is, maar verderop zegt 'ie weer dat de verschillen tussen Achmed die wel alcohol drinkt en Mohammed die dat een pure zonde vindt, te verklaren zijn doordat Achmed een andere interpretatie van de Islam heeft. Erg vaag, in mijn ogen.

Ja dit viel mij ook al op. Maar wat hij zegt kan ook niet, omdat alles wat je doet een intrepatie is. Bovendien vind ik dat hij de grot van Socrates beter als voorbeeld had kunnen geven met "de idee". Had het standpunt beter verduidelijkt. Nu is hij erg warrig.
quote:
Ook verwart hij naar mijn mening de oproep van Cohen en De Boer om religie te gebruiken als middel ter bevordering van integratie als overheidssteun aan de religie en als een inbreuk op de scheiding van kerk en staat. Hij zegt daar wat dingen over, en ik vind dat 'ie wel erg veel conclusies trekt uit deze suggesties van de genoemde bewindslieden.
Daar ben ik het ook mee eens. Hij draait de woorden van Cohen en de Boer om, waardoor je een vertekend beeld krijgt van wat het werkelijk is. Dat doet hij wel vaker, dingen verdraaien om zijn standpunt duidelijk te maken. Zoals het stuk over Mohammed. Eerst zegt hij dat bewezen moet zijn dat hij sex heeft gehad met Aisja en vervolgens zegt hij dat er een feit is dat hij getrouwd is en dus sex heeft gehad met haar. Maar dit staat nergens geschreven. Bovendien beweert hij dat zulke leeftijds verschillen niet normaal zijn en nooit zijn geweest en dat dat uit historisch onderzoek is gebleken. Ander historisch onderzoek zegt weer van wel. Dus hij laat stukken achter en is daarmee niet meer objectief in het vertoon van zijn feiten. Erg jammer en dit van een hoogleraar.
quote:
En vooral in de eerste paar hoofdstukken heb ik mij geėrgerd aan de manier hoe hij zich, in mijn ogen, voor lijkt te stellen als de David die de Goliath van postmoderne intellectuelen en cultuurrelativisten aan het bevechten is. Hij plaatst zichzelf erg in een slachtofferrol, en wat dat betreft klopt dat wel met wat er later is gebeurd met het opstappen als columnist voor Buitenhof.

Wanneer het echter gaat over democratie en rechtstaat, wordt het al stukken beter. Dat is interessant om te lezen en ik erger mij er ook niet aan. Het is wel een vrij beknopt boekje, moet ik zeggen.
Het Hirschi Ali syndroom

het is erg eng om het eens te zijn met je
pi_21840562
quote:
Cliteur beweert dat er een algemene cultuur is op de hele wereld, met dezelfde waarden en normen. Ik weet niet wat Cliteur beschouwdt als de wereld, maar er is absoluut geen sprake van een algemene normen en waarden cultuur op deze wereld. Wat in Nederland normaal is, is zeker niet overal normaal.
Allereerst wil ik wel even gezegd hebben dat ik het altijd zo magertjes vind (dus ook van Cliteur) om cultuur gelijk te stellen aan de normen en waarden. Cultuur is wel meer dan dat.

Hoe dan ook, bedoelt Cliteur met het genoemde citaat soms dat er sprake is van een soort algemene fatsoensnorm die juist boven de culturen, godsdiensten en nationaliteiten uitstijgt en juist daarom mondiaal en algemeen is? Als ie dat bedoelt, dan zou dat nog best ns kunnen ja. Het plegen van willekeurig geweld, het beschamen van vertrouwen etc. dat soort dingen wordt toch vrij algemeen beschouwd als normoverschrijdend.

Ik heb het boek niet gelezen overigens.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_21841741
Inferieur is wat anders dan superieur.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_21841937
Weet je zeker dat je het goede woord gebruikt en je niet gewoon 'superieur' bedoelt? Anders komt het nogal raar over en is er weinig samenhang...
Leef in vrede
pi_21842287
Hoe definieert Cliteur "cultuur"?
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
  donderdag 9 september 2004 @ 17:34:10 #9
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21842297
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:33 schreef Silmarwen het volgende:
Voor mijn geweldige opleiding tot docent maatschappijleer, moet ik Paul Cliteur "Tegen de decadentie" lezen, waarover ik een mondeling zal krijgen.
Nou, dat belooft wat
quote:
An sich een grappig boek, wat lekker weg leest.
Alleen stoor ik me aan de enorme fouten die hij maakt in zijn redeniringen en de foute die hij maakt, in wat hij als feiten laat pretenderen.
Meid, vertel
quote:
Voorbeeld van het eerste punt.
Uiteraard zijn er universele normen en waarden. Het nastreven van geluk is bv. een waarde die elke cultuur kent. Het niet vermoorden van je moeder is een norm die elke cultuur heeft om dit af te dwingen.
quote:
Nu zegt Cliteur dat wij "onze westerse cultuur inferieur mogen vinden aan andere culturen net als de Grieken deden." Dit is volgens hem volledig logisch en komt vanuit het wij gevoel. Enkel zo kun je culturen vergelijken. Verder op zegt Cliteur "kritiek is bevoordelijk voor verbetering van een cultuur", maar hoe kun je nu in vredes naam je cultuur inferieur vinden aan, en kritiek tolleren.
Wat bedoel je nu te zeggen?
quote:
Daarbij komt nog dat hij een prachtige vergelijking trekt met de Islam cultuur. Deze zou ouderwets zijn en Mohammed pervers. Dit zegt hij vanuit het standpunt dat er een wereld cultuur is en dat alle andere culturen dus achterlijk zijn.
Alleen haalt hij hiermee zijn stelling onderuit, want je mag je cultuur inferieur vinden en dus mag de Islam dat ook, evenals de Grieken. Maar als de Islam inferieur is en de Westerse cultuur ook, dan heb je toch echt een probleem. Want wie zijn wij om te bepalen wat de wereld cultuur is.
Je premisse is onjuist, ergo je conclusie is niet valide.
quote:
Ik ben pas bij hoofdstuk 4, maar ben nieuwschierig naar andere meningen over Cliteur zijn boek.
Hoofdstuk 4, hoe lang heb je erover gedaan?
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 9 september 2004 @ 17:40:10 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21842414
quote:
Op donderdag 9 september 2004 15:51 schreef Silmarwen het volgende:

Ja dit viel mij ook al op. Maar wat hij zegt kan ook niet, omdat alles wat je doet een intrepatie is. Bovendien vind ik dat hij de grot van Socrates beter als voorbeeld had kunnen geven met "de idee". Had het standpunt beter verduidelijkt. Nu is hij erg warrig.
PLATO, de grotallegorie en ideeenleer van PLATO, Niet Socrates!!!
En dat word leraar maatschappijleer en wil uitspraken doen over cultuur...
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 9 september 2004 @ 17:42:58 #11
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21842459
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

PLATO, de grotallegorie en ideeenleer van PLATO, Niet Socrates!!!
En dat word leraar maatschappijleer.
Ach, de meeste mij-leer docenten die ik gehad heb, beperkten zich tot het prediken van het links evangelie,dus enige kennis van de wereld is voor hun niet nodig.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  donderdag 9 september 2004 @ 17:44:50 #12
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_21842486
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:42 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ach, de meeste mij-leer docenten die ik gehad heb, beperkten zich tot het prediken van het links evangelie,dus enige kennis van de wereld is voor hun niet nodig.
De mijne vonden dat als je een les Mij-leer wou hebben moest je het zelf voorbereiden en maar een spreekbeurt houden, en anders kreeg je een extra uur wiskunde.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_21845709
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:33 schreef Sidekick het volgende:
Goede vraag. Cultuur is op de eerste plaats voedselbereiding & persoonlijke hygiene, daar is het allemaal mee begonnen. Althans, in de rest van de wereld, Nederland is nog lang niet zover...

pi_21845829
Het is jammer dat hij buitenhof heeft verlaten.
Het denken is aan de grote der aarde toevertrouwd.
pi_21846591
*tvp Morgen 's in de bieb kijken.
Het is ongetwijfeld gemakkelijker in blinde onderwerping te leven dan aan je bevrijding te werken: ook de doden zijn beter aangepast aan de aarde dan de levenden
  vrijdag 10 september 2004 @ 07:14:25 #16
54772 Silmarwen
pi_21853388
Kunnen we het even over de feiten hebben en geen persoonlijke aanvallen en het is inderdaad de grot van Plato my bad. Overigens Kaalhei, ik heb wel meer boeken te lezen dan alleen die van Cliteur.
  vrijdag 10 september 2004 @ 07:16:06 #17
54772 Silmarwen
pi_21853390
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:33 schreef Sidekick het volgende:
Dat doet hij niet precies, maar elke keer als hij het over cultuur heeft, heeft hij het over normen en waarden. Cultuur houdt wel meer in dan normen en waarden en 2 culturen hebben niet enkel verschillen.
  vrijdag 10 september 2004 @ 07:20:23 #18
54772 Silmarwen
pi_21853407
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:34 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Nou, dat belooft wat
[..]

Meid, vertel
Hoe verwacht je nu dat ik met zo een reactie een normale reactie terug lever?
quote:
Uiteraard zijn er universele normen en waarden. Het nastreven van geluk is bv. een waarde die elke cultuur kent. Het niet vermoorden van je moeder is een norm die elke cultuur heeft om dit af te dwingen.
Hij ziet alle westerse normen als wereld normen. Overigens is het niet vermoorden van je moeder niet overal normaal. In sommige culturen (niet veel meer) is het normaal om mensen op late leeftijd te doden of aan zelfdoding te doen.
quote:
Wat bedoel je nu te zeggen?
Ik ben vrij duidelijk, dus als je even nadenkt kun je inzien wat ik wil zeggen.
quote:
Je premisse is onjuist, ergo je conclusie is niet valide.
Dat vind jij.
quote:
Hoofdstuk 4, hoe lang heb je erover gedaan?
En weer zo'n compleet nutteloze opmerking.
  vrijdag 10 september 2004 @ 07:21:06 #19
54772 Silmarwen
pi_21853409
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:42 schreef Kaalhei het volgende:

[..]

Ik zou zeggen, kom een keer kijken. Doe het eens een maandje en dan zie je wat maatschappijleer docenten allemaal moeten weten.
  vrijdag 10 september 2004 @ 07:25:18 #20
54772 Silmarwen
pi_21853414
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:17 schreef GeitO_o het volgende:
Weet je zeker dat je het goede woord gebruikt en je niet gewoon 'superieur' bedoelt? Anders komt het nogal raar over en is er weinig samenhang...
Je het gelijk, geen idee waarom ik inferieur typte eigenlijk
pi_21854210
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 07:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

Ik begreep er al de hele tijd niets van.
I´m back.
  vrijdag 10 september 2004 @ 09:30:40 #22
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_21854247
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 07:20 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben vrij duidelijk, dus als je even nadenkt kun je inzien wat ik wil zeggen.
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 07:25 schreef Silmarwen het volgende:

[..]

pi_21854355
Cliteur gaat ervanuit dat de Westerse cultuur, die o.a. de rechten van de mens heeft opgeleverd en de democratie, humaner is dan bepaalde andere culturen. Dit is het gevolg van een lange ontwikkeling geweest van onze cultuur (via trial and error). Andere culturen groeien als alles goed gaat uiteindelijk ook wel toe naar onze mate van ontwikkeling, maar kunnen op dit moment nog zitten in een eerdere ontwikkelingsfase. Op dit moment zie je een clash tussen de Westerse en Islamitische cultuur en volgens Cliteur is het onafwendbaar dat niet de Islamitische, maar Westerse cultuur het pleit beslecht, omdat de Westerse cultuur humaner en dus superieur is aan de Islamitische cultuur.
I´m back.
pi_21854390
Het is een vrij saai boek, ik heb de meeste hoofdstukken doorgebladerd maar niet echt intensief gelezen. Alleen hoofdtuk 4: 'Integratie via de Islam. Van Job Cohen tot Plato.' is interessant en echt origineel.

Cliteur stelt hier dat progressieve politici (Job Cohen, Margreeth de Boer) de reactionaire Islam willen gebruiken om van de immigranten uit de Islamitische landen progressievelingen te maken. De Islam zou dan omgevormd moeten worden tot een soort van polder-Islam met wijzigingen op het gebied van vrouwenrechten, tolerantie tegenover andersdenkenden, etc.

Wat Cliteur hier zegt zou heel goed waar kunnen zijn. Anders is toch moeilijk te begrijpen waarom progressieve politici allerlei reactionaire imams (El Moumni enzo) gaan verdedigen. Andersom hebben wat ik hier maar conservatieve politici (CDA, VVD) zal noemen ineens de mond vol over de rechten van vrouwen, homo's en afvalligen.

Merkwaardige situatie.......................de theorie van Cliteur is daarom wel interessant.
pi_21854473
Cliteur gaat er, denk ik, dan van uit dat je op den duur 1 globale wereldcultuur krijgt die Westers georiėnteerd is. Convergentie van culturen dus agv globalisatie. Dit zou betekenen dat overal buiten het Westen de traditionele levenswijze verdwijnt.

Een andere gedachtegang is dat er wel een soort humane wereldcultuur is, maar dat die humane wereldcultuur niet per se Westers is, maar algemeen menselijk. Voorbeeld: "gij zult niet doden" is niet een Westers principe, maar een algemeen menselijk principe. Traditionele levenswijzen kunnen dus gehandhaafd worden in zoverre ze niet strijdig zijn met de algemeen menselijke principes. Als je je hierdoor laat leiden kun je je zelfs nog heel wat kritiek veroorloven op de door Cliteur bezongen Westerse cultuur. Immers via de economie vormt deze cultuur een aanslag op allerlei natuurlijke hulpbronnen, naast dat het armoede en ellende nooit heeft kunnen oplossen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 10-09-2004 09:53:53 ]
I´m back.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')