quote:Op donderdag 9 september 2004 15:44 schreef Monidique het volgende:
Ik lees er nu ook in en aan de eerste hoofdstukken heb ik mij ook een beetje geėrgerd.
Eerst lijkt hij te impliceren dat stellen dat dé Islam niet bestaat en dat men moet uitgaan van interpretaties van de Islam, een pure vorm van cultuurrelativisme[/]i is, maar verderop zegt 'ie weer dat de verschillen tussen Achmed die wel alcohol drinkt en Mohammed die dat een pure zonde vindt, te verklaren zijn doordat Achmed een andere interpretatie van de Islam heeft. Erg vaag, in mijn ogen.
Daar ben ik het ook mee eens. Hij draait de woorden van Cohen en de Boer om, waardoor je een vertekend beeld krijgt van wat het werkelijk is. Dat doet hij wel vaker, dingen verdraaien om zijn standpunt duidelijk te maken. Zoals het stuk over Mohammed. Eerst zegt hij dat bewezen moet zijn dat hij sex heeft gehad met Aisja en vervolgens zegt hij dat er een feit is dat hij getrouwd is en dus sex heeft gehad met haar. Maar dit staat nergens geschreven. Bovendien beweert hij dat zulke leeftijds verschillen niet normaal zijn en nooit zijn geweest en dat dat uit historisch onderzoek is gebleken. Ander historisch onderzoek zegt weer van wel. Dus hij laat stukken achter en is daarmee niet meer objectief in het vertoon van zijn feiten. Erg jammer en dit van een hoogleraar.quote:Ook verwart hij naar mijn mening de oproep van Cohen en De Boer om religie te gebruiken als middel ter bevordering van integratie als overheidssteun aan de religie en als een inbreuk op de scheiding van kerk en staat. Hij zegt daar wat dingen over, en ik vind dat 'ie wel erg veel conclusies trekt uit deze suggesties van de genoemde bewindslieden.
Het Hirschi Ali syndroomquote:En vooral in de eerste paar hoofdstukken heb ik mij geėrgerd aan de manier hoe hij zich, in mijn ogen, voor lijkt te stellen als de David die de Goliath van postmoderne intellectuelen en cultuurrelativisten aan het bevechten is. Hij plaatst zichzelf erg in een slachtofferrol, en wat dat betreft klopt dat wel met wat er later is gebeurd met het opstappen als columnist voor Buitenhof.
Wanneer het echter gaat over democratie en rechtstaat, wordt het al stukken beter. Dat is interessant om te lezen en ik erger mij er ook niet aan. Het is wel een vrij beknopt boekje, moet ik zeggen.
Allereerst wil ik wel even gezegd hebben dat ik het altijd zo magertjes vind (dus ook van Cliteur) om cultuur gelijk te stellen aan de normen en waarden. Cultuur is wel meer dan dat.quote:Cliteur beweert dat er een algemene cultuur is op de hele wereld, met dezelfde waarden en normen. Ik weet niet wat Cliteur beschouwdt als de wereld, maar er is absoluut geen sprake van een algemene normen en waarden cultuur op deze wereld. Wat in Nederland normaal is, is zeker niet overal normaal.
Nou, dat belooft watquote:Op donderdag 9 september 2004 15:33 schreef Silmarwen het volgende:
Voor mijn geweldige opleiding tot docent maatschappijleer, moet ik Paul Cliteur "Tegen de decadentie" lezen, waarover ik een mondeling zal krijgen.
Meid, vertelquote:An sich een grappig boek, wat lekker weg leest.
Alleen stoor ik me aan de enorme fouten die hij maakt in zijn redeniringen en de foute die hij maakt, in wat hij als feiten laat pretenderen.
Uiteraard zijn er universele normen en waarden. Het nastreven van geluk is bv. een waarde die elke cultuur kent. Het niet vermoorden van je moeder is een norm die elke cultuur heeft om dit af te dwingen.quote:Voorbeeld van het eerste punt.
Cliteur beweert dat er een algemene cultuur is op de hele wereld, met dezelfde waarden en normen. Ik weet niet wat Cliteur beschouwdt als de wereld, maar er is absoluut geen sprake van een algemene normen en waarden cultuur op deze wereld. Wat in Nederland normaal is, is zeker niet overal normaal.
Wat bedoel je nu te zeggen?quote:Nu zegt Cliteur dat wij "onze westerse cultuur inferieur mogen vinden aan andere culturen net als de Grieken deden." Dit is volgens hem volledig logisch en komt vanuit het wij gevoel. Enkel zo kun je culturen vergelijken. Verder op zegt Cliteur "kritiek is bevoordelijk voor verbetering van een cultuur", maar hoe kun je nu in vredes naam je cultuur inferieur vinden aan, en kritiek tolleren.
Je premisse is onjuist, ergo je conclusie is niet valide.quote:Daarbij komt nog dat hij een prachtige vergelijking trekt met de Islam cultuur. Deze zou ouderwets zijn en Mohammed pervers. Dit zegt hij vanuit het standpunt dat er een wereld cultuur is en dat alle andere culturen dus achterlijk zijn.
Alleen haalt hij hiermee zijn stelling onderuit, want je mag je cultuur inferieur vinden en dus mag de Islam dat ook, evenals de Grieken. Maar als de Islam inferieur is en de Westerse cultuur ook, dan heb je toch echt een probleem. Want wie zijn wij om te bepalen wat de wereld cultuur is.
Hoofdstuk 4, hoe lang heb je erover gedaan?quote:Ik ben pas bij hoofdstuk 4, maar ben nieuwschierig naar andere meningen over Cliteur zijn boek.
PLATO, de grotallegorie en ideeenleer van PLATO, Niet Socrates!!!quote:Op donderdag 9 september 2004 15:51 schreef Silmarwen het volgende:
Ja dit viel mij ook al op. Maar wat hij zegt kan ook niet, omdat alles wat je doet een intrepatie is. Bovendien vind ik dat hij de grot van Socrates beter als voorbeeld had kunnen geven met "de idee". Had het standpunt beter verduidelijkt. Nu is hij erg warrig.
Ach, de meeste mij-leer docenten die ik gehad heb, beperkten zich tot het prediken van het links evangelie,dus enige kennis van de wereld is voor hun niet nodig.quote:Op donderdag 9 september 2004 17:40 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
PLATO, de grotallegorie en ideeenleer van PLATO, Niet Socrates!!!
En dat word leraar maatschappijleer.
De mijne vonden dat als je een les Mij-leer wou hebben moest je het zelf voorbereiden en maar een spreekbeurt houden, en anders kreeg je een extra uur wiskunde.quote:Op donderdag 9 september 2004 17:42 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ach, de meeste mij-leer docenten die ik gehad heb, beperkten zich tot het prediken van het links evangelie,dus enige kennis van de wereld is voor hun niet nodig.
Goede vraag. Cultuur is op de eerste plaats voedselbereiding & persoonlijke hygiene, daar is het allemaal mee begonnen. Althans, in de rest van de wereld, Nederland is nog lang niet zover...quote:Op donderdag 9 september 2004 17:33 schreef Sidekick het volgende:
Hoe definieert Cliteur "cultuur"?
Dat doet hij niet precies, maar elke keer als hij het over cultuur heeft, heeft hij het over normen en waarden. Cultuur houdt wel meer in dan normen en waarden en 2 culturen hebben niet enkel verschillen.quote:Op donderdag 9 september 2004 17:33 schreef Sidekick het volgende:
Hoe definieert Cliteur "cultuur"?
Hoe verwacht je nu dat ik met zo een reactie een normale reactie terug lever?quote:Op donderdag 9 september 2004 17:34 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Nou, dat belooft wat
[..]
Meid, vertel
Hij ziet alle westerse normen als wereld normen. Overigens is het niet vermoorden van je moeder niet overal normaal. In sommige culturen (niet veel meer) is het normaal om mensen op late leeftijd te doden of aan zelfdoding te doen.quote:Uiteraard zijn er universele normen en waarden. Het nastreven van geluk is bv. een waarde die elke cultuur kent. Het niet vermoorden van je moeder is een norm die elke cultuur heeft om dit af te dwingen.
Ik ben vrij duidelijk, dus als je even nadenkt kun je inzien wat ik wil zeggen.quote:Wat bedoel je nu te zeggen?
Dat vind jij.quote:Je premisse is onjuist, ergo je conclusie is niet valide.
En weer zo'n compleet nutteloze opmerking.quote:Hoofdstuk 4, hoe lang heb je erover gedaan?![]()
Ik zou zeggen, kom een keer kijken. Doe het eens een maandje en dan zie je wat maatschappijleer docenten allemaal moeten weten.quote:Op donderdag 9 september 2004 17:42 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ach, de meeste mij-leer docenten die ik gehad heb, beperkten zich tot het prediken van het links evangelie,dus enige kennis van de wereld is voor hun niet nodig.
Je het gelijk, geen idee waarom ik inferieur typte eigenlijkquote:Op donderdag 9 september 2004 17:17 schreef GeitO_o het volgende:
Weet je zeker dat je het goede woord gebruikt en je niet gewoon 'superieur' bedoelt? Anders komt het nogal raar over en is er weinig samenhang...
Ik begreep er al de hele tijd niets van.quote:Op vrijdag 10 september 2004 07:25 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Je het gelijk, geen idee waarom ik inferieur typte eigenlijk
quote:Op vrijdag 10 september 2004 07:20 schreef Silmarwen het volgende:
Ik ben vrij duidelijk, dus als je even nadenkt kun je inzien wat ik wil zeggen.
quote:Op vrijdag 10 september 2004 07:25 schreef Silmarwen het volgende:
[..]
Je het gelijk, geen idee waarom ik inferieur typte eigenlijk
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |