Je klinkt als een ouwe zak man... ga eerst zuipen met je collega's, en dan ga je in het holst van de nacht iets doen met je echte vrienden.quote:Op woensdag 8 september 2004 16:40 schreef Ringo het volgende:
Ik werk op een school. Zoals u weet viert een school een lange zomervakantie (7 weken). Een tweetal weken vóór de zomervakantie (die nu al drie weken voorbij is) heeft een overenthousiaste sub-manager van mijn team bedacht dat het leuk zou zijn om op zaterdag 11 september gezamenlijk bijeen te komen 'om iets leuks & gezelligs te doen'. U kent het vast wel.
Dit heerschap strooide toen een niemendallerig berichtje in alle postvakken met daarop de datum en de vage contouren van een plan. Erg handig, want de datum lag nog zover weg en niemand voelde zich, met de vakantie in het vooruitzicht, geroepen om ja danwel nee te zeggen tegen het voorstel.
Er is vrijwel niet meer over gesproken. En nu, koud drie dagen vantevoren, krijg ik in enen een volledig uitgewerkt dagschema in mijn postvak, inclusief info over boottrips, barbekjoes, borrels en routebeschrijvingen naar de plaats des onheils.
Op mijn zaterdag verdomme! En ik wil helemaal niet. Ik heb vrienden (ECHTE vrienden) die op me wachten en die zijn me meer waard dan wat suffe doordeweekse collega's.
Ik ga dus ook niet maar ik zoek een methode om me soepel en diplomatiek aan dit 'feestje' te onttrekken. Heeft iemand tips of raadgevingen?
Ja, dat kan.quote:Op woensdag 8 september 2004 16:41 schreef imago het volgende:
Wat dacht je van gewoon zeggen "Hé, ik kom niet" ?
Nou ja, dat is het punt niet. Ik heb gewoon een ander feestje om dezelfde tijd.quote:Op woensdag 8 september 2004 17:17 schreef Willaaam het volgende:
Je klinkt als een ouwe zak man... ga eerst zuipen met je collega's, en dan ga je in het holst van de nacht iets doen met je echte vrienden.
Dat is nu juist weer wél het punt. Er is een soort complot gaande ("we gaan gewoon lekker niet") en ik heb geen zin om in die rimram verzeild te raken. Houd die collega dus beter te vriend.quote:Daarnaast, ik weet niet of je een vaste baan hebt, maar collega's kunnen heel handig zijn om te vriend te hebben.
zie hier je 'excuus'quote:Op woensdag 8 september 2004 17:27 schreef Ringo het volgende:
[..]
Nou ja, dat is het punt niet. Ik heb gewoon een ander feestje om dezelfde tijd.
[..]
Dan ga je naar de organisator toe en zeg je "Sorry, ik kan niet komen. Heeft niets met jou of met het programma te maken, maar ik had gewoon al iets anders gepland".quote:Op woensdag 8 september 2004 17:25 schreef Ringo het volgende:
Ik vraag me altijd af of zoiets tegen je gebruikt kan worden. Of liever: er zijn een aantal collega's die de organisator van deze weekendfuif wel kunnen schieten en DUS niet komen (uit protest). Ik vind het wel een amusante kerel en ik heb geen behoefte om mij in dat complot te begeven maar toch... Bovendien zijn er ook andere collega's die plichtsgetrouw hun zaterdag vrijhouden, ook al hebben ze misschien helemaal geen zin.
quote:Op woensdag 8 september 2004 18:17 schreef imago het volgende:
[..]
Dan ga je naar de organisator toe en zeg je "Sorry, ik kan niet komen. Heeft niets met jou of met het programma te maken, maar ik had gewoon al iets anders gepland".
Moeilijk hè
As in het koekje?quote:Op woensdag 8 september 2004 19:42 schreef Notoire_Gek het volgende:
sub-manager, schoolWTF doet een sub manager op een school. Veel erger is eigenlijk dat die koekenbakker nog een manager boven zich heeft en waarschijnlijk vele sub managers naast zich
Pim had ze er al lang uitgeschopt.
Dan zeg je dat het je spijt dat je niet eerder hebt afgezegd, maar dat je niet kunt.quote:Op donderdag 9 september 2004 00:50 schreef frederik het volgende:
Wat betreft je recht om te zeggen dat je niet mee wil doen geef ik je gelijk, maar zeggen dat je al iets anders hebt staan lijkt me moeilijk stand houden wanneer je al 12 weken weet dat er op deze dag iets aan zit te komen van de werkgever, en tevens in deze 12 weken niets hebt laten merken aan de werkgever waardoor die jouw reservering voor dat uitje kon schrappen.
- edit: je bijdrage wordt niet gewaardeerd (understatement) -quote:Op woensdag 8 september 2004 16:40 schreef Ringo het volgende:Heeft iemand tips of raadgevingen?
Inderdaad. Toen wij hier een personeelsuitje hadden in het weekend, heb ik ook gewoon gezegd dat ik dat wat teveel van het goede vind. Je hebt ook een leven naast je werk, dat begrijpen ze vast welquote:Op woensdag 8 september 2004 17:23 schreef ---Mickey--- het volgende:
Ik weet niet of er in je vriendenkring ook collega's zitten, maar anders kun je gewoon zeggen dat vijf dagen per week je met je collega's optrekt en die andere twee met je vrienden. Als je manager kan regelen dat jij en al je vrienden maandag ook vrij zijn dan geeft het allemaal niet en ga je graag met ze mee, anders voel je je gedwongen een andere keuze te maken en neit mee te gaan.
Simpel genoeg, heb ik al een aantal keer gezegd en het wordt gewoon geaccepteerd. Het leuke is dan ook, zo gauw jij dat gedaan hebt, er ook meteen andere komen met een gelijke rede i.p.v. het lullige ik ben ziek.
Mijn stelling: kom er gewoon voor uit.
quote:Op woensdag 8 september 2004 16:41 schreef imago het volgende:
Wat dacht je van gewoon zeggen "Hé, ik kom niet" ?
Frederik, vanuit het perspectief van de buitenstaander heb je volkomen gelijk.quote:Op donderdag 9 september 2004 15:52 schreef frederik het volgende:
Begrijpt haast niemand dat het ook wat aso is van TS om gedurende 12 weken niets van zich te laten horen? Wat is er makkelijker dan voor de vacantie, of eventueel gelijk erna te vertellen dat wat er ook gedaan gaat worden, je niet mee kunt gaan? Nee nu alles al besproken is, en er verplichtingen aangegaan zijn wenst TS zich eronderuit te werken.
Ik heb zijn uitnodiging bekrast met wat welluidende zinnen in de trant van 'sorry, had graag willen komen maar ik ben al uitgenodigd op een ander feest en ik had me niet gerealiseerd dat dat samenviel met dit uitje.'quote:Persoonlijk ben ik dus ook van mening, niet miepen dit keer en gewoon meegaan, en de volgende keer onmiddelijk nee zeggen indien het je niets lijkt.
Hmm... Ik ben niet zo van de keiharde smoezen. Bij mij zijn er drie mogelijkheden:quote:Op donderdag 9 september 2004 17:29 schreef the_contract_killer het volgende:
ik moet een tante helpen met bahangen voor de verhuizing....doet het ook heel erg goed.
Dit verhaal stond niet in je OP, en maakt alles net iets anders. Indien jij persoonlijk al hebt aangegeven dat jij niets voor onbesproken plannen voelt, en dus ook niet mee zult doen aan dit soort plannen dan zou je nu natuurlijk net zo makkelijk kunnen zeggen dat hij zijn gevolgen nu zelf maar moet ondervinden. Met als gevolg voor hem dat die in elk geval 1 persoon heeft waarvoor die heel eigenmachtig dingen heeft zitten regelen terwijl die op de hoogte gebracht was dat dat zeker niet gewenst was.quote:Op donderdag 9 september 2004 17:22 schreef Ringo het volgende:
[..]
Frederik, vanuit het perspectief van de buitenstaander heb je volkomen gelijk.
Het punt is dat al veel eerder aan de organisator is duidelijk gemaakt dat het team niet gediend is van evenementen in het weekend die niet met elkaar zijn besproken en gepland. Eenmansacties zonder inspraak worden absoluut niet gewaardeerd. En al helemaal niet van een collega die koud een halfjaar in dienst is en nu al een felbegeerde managementfunctie heeft weten binnen te slepen. Het lijkt erop dat de man zichzelf enorm aan het profileren is als degene-die-alles-wel-even-regelt. Hij heeft zich weinig van de kritiek aangetrokken en alles op eigen houtje geregeld. Met als resultaat de uitnodigingsbrief van gistermiddag.
Daar kan je wel eens gelijk in hebben. Zeker in het onderwijs vinden mensen het nooit echt prettig als nieuwelingen zich snel naar voren weten te werken (zelfs al is het puur op basis van durf en intelligentie); liever gedwee met de stroom mee dan hard tegen de golven in. Een school is nu eenmaal een werkplek vol individuen die zich allemaal koninkje in eigen stal wanen; nieuwe invloeden worden erg argwanend bekeken. Er is een hoop jaloezie en frustratie op de werkvloer juist omdat in feite niemand een ander 'boven' zich duldt. De theorie van de kop in 't maaiveld is goed op het onderwijs van toepassing. Het is moeilijker om de manager van een groep docenten te spelen dan een klas vol leerlingen te temmen, volgens mij.quote:Op vrijdag 10 september 2004 00:53 schreef frederik het volgende:
[...]
Wat betreft de man zelf, en zijn carriere heb ik trouwens het idee dat jullie niet echt gezellige collega's zijn voor hem. Ik krijg namelijk een heel sterk gevoel van jaloesie bij jullie dat hij iets geworden is wat 1 van jullie dacht te worden uit gewoonte. Waarbij zijn profileergedrag niet negatief hoeft te zijn, het kan best zijn dat die juist zijn inzet wil tonen voor zijn collega's en leuke dingen wil organiseren. Hierbij kan er wel eens wat misgaan omdat je elkaar in het begin niet goed aanvoelt, maar daar is een stukje duidelijke communicatie een belangrijke uitweg bij, en dan is hem negeren omdat hij de gevaarlijke indringer is in jullie wereldje geen goede manier naar mijn idee
Niet elke werkgever denkt er zo over hoor.quote:Op vrijdag 10 september 2004 09:42 schreef Jaymza het volgende:
Ik heb een aantal collega's die principieel niet met dergelijke uitjes meegaan en de rest kijkt gewoon of het uitkomt, gaat de ene keer wel en de andere keer niet. Bij ons wordt niemand daar op aangekeken, het wordt toch in je prive-tijd georganiseerd?
Een feestje georganiseerd op je vrije dag, achut. Nee dan kan je beter je hele vrije dag achter de tv gaan zitten he.quote:Op woensdag 8 september 2004 17:30 schreef Jane het volgende:
Bij ons organiseren ze altijd van die 'verrassingsuitjes'. Daar heb ik helemaal een bloedhekel aan.Ik ga dan ook nooit. Ook omdat ze ze tegenwoordig altijd op vrijdag organiseren en dat mijn vrije dag is. Een vrije dag die ik vervolgens niet terugkrijg.
mogen mensen op hun vrije dag ff zelf weten wat ze doen? Het is je werk, geen sekte!quote:Op zaterdag 11 september 2004 11:06 schreef hace_x het volgende:
[..]
Een feestje georganiseerd op je vrije dag, achut. Nee dan kan je beter je hele vrije dag achter de tv gaan zitten he.
[...]quote:Op zaterdag 11 september 2004 11:06 schreef hace_x het volgende:
Een feestje georganiseerd op je vrije dag, achut. Nee dan kan je beter je hele vrije dag achter de tv gaan zitten he.
quote:Eergisteren schreef Ringo zelf nog
Maar goed. Ik ga dus naar dat andere feestje.
Geen idee. Ik was gisteren vrij en ik heb mijn afwezigheid per priefje doorgecommuniceerd. Merk ik maandag wel.quote:Op zaterdag 11 september 2004 11:42 schreef miss_dynastie het volgende:
Hoe reageerde je collega? Ook op de anderen, bedoel ik? En gata het nog door of helemaal niet meer?
Was maar elke werkgever zoquote:Op zaterdag 11 september 2004 14:07 schreef Light het volgende:
Als mijn werkgever een feestje of uitje ofzo organiseert dan mag het personeel aangeven of ze wel of niet komen. Dus gewoon een in/uit tekenlijst. Dan ben je iig niet verplicht om te komen. (Nouja, als je aangeeft dat je komt is het natuurlijk ook wel de bedoeling dat je verschijnt. Maar dat lijkt me logisch.)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |