heb zelf een DelSol en ben er zeer zeer tevreden mee (al 9 jaar)
Honda motoren zijn natuurlijk stukken betrouwbaarder (dat weet een kind). De DelSol is idd een hardtop en het dak (afhankelijk van de versie) kan handmatig of electrisch opgeborgen worden in / onder de achterklep. De electrische versie heeft minder ruimte in de kofferbak maar toch nog een redelijke opbergruimte. De Punto heeft in mijn optiek maar één pluspunt: de achterbank! Koop je zo'n auto als een DelSol vergeet dat de praktische kant. Zoiets doe je echt voor het rijplezier.
DelSol is er in twee motor-uitvoeringen: ESi (met OHC) en VTi (DOHC, VTEC). BIjden zijn niet langzaam en kunnen zich aardig vergelijken met andere sportieve auto's. De VTi is natuurlijk een betere basis als je er motorisch nog dingen aan wilt doen.
ESi: geen ABS, trommelremmen achter, ca. 125 pk
VTi: ABS, schijven rondom, ca. 160 pk
Wel een groot praktisch nadeel (ach) is dat het dat het dashboard van de DelSol... hoe mooi dan ook... echt geen ruimte overlaat voor bijvoorbeeld een blikje cola. Het dashboard loopt schuin af. Geen deurvakken, wel twee afsluitbare vakken achter de stoelen en een opbergvak in het (doorlopende) middenconsole.
De rijpositie in de DelSol is ideaal maar je moet niet langer zijn dan 1.90 want dan gaat het allemaal krap aanvoelen. Stuur is in hoogte verstelbaar.
Uniek en ERG prettig. Bij alle DelSols zijn naast de buitenspiegels niet alleen de zijruiten maar ook het achterruitje electrisch bedienbaar.
Persoonlijk vind ik het geen vergelijk... tuurlijk zijn onderdelen iets duurder (staat Honda om bekend) maar dat is omdat er echt zelden iets aan kapot gaat. In 9 jaar geen enkel technisch mankement mee mogen maken (afkloppen niet nodig)
![]()
Sleutelen aan DelSol: alles is makkelijk toegankelijk... ondanks de kleine motorruimte is er toch nog zat ruimte.
Laat je niet voor de gek houden met de aanschafprijs. Vaak loont het om effe verder te zoeken. Omdat de auto's in Nederland zo extreem zeldzaam zijn (DelSol VTi-E ABS in het laatste jaar in Nederland maar 1 van verkocht) denken dealers er de top-prijs voor te kunnen vragen.
Misschien een laatste hulp bij je keuze: waar zie je eerder een trekhaak achter hangen?
![]()
edit: Het zal wel moeilijk worden om bodykits en dat soort spul te vinden voor een DelSol. Er is niet zo onwijs veel voor te krijgen.
De auto is echt een pret-mobiel en de naam DelSol (van de zon) is zeer terecht.