3dquote:Op maandag 6 september 2004 01:47 schreef newsman het volgende:
jaa leuk spel kreeg hem op me verjaardag trouwens ik ken het al het werk van sid als zijn civalisations, dit is meer 3d, 2d was makkelijk dit heeft meer aspecten.Voor de game moet je wel ff de tijd nemen.Een beetje een min punt is gaat het slecht met je stad blijft het slecht gaan.
Het is al begonnen. Jij bent laatste. Je zult 'm binnenkort wel krijgen denk ik.quote:Op maandag 6 september 2004 09:59 schreef Ype het volgende:
Meldt ook.
Wanneer vangt het spel nou aan? Ik ben net weer thuis.
We zijn aangevangen, maar jij bent de laatste op de lijst als ik me goed herinner dus alle anderen moeten hun beurt nog doorsturen. De email die ik rondstuurde bevat de spelers op de volgorde van spelenquote:Op maandag 6 september 2004 09:59 schreef Ype het volgende:
Meldt ook.
Wanneer vangt het spel nou aan? Ik ben net weer thuis.
Oh, ik dacht dat iedereen random wou.quote:Op maandag 6 september 2004 10:06 schreef Litpho het volgende:
Perzië en de Carthagers waren trouwens op verzoek, dus het is niet zo gek dat die erin zitten.
Phew!quote:Frollo, ik heb mijn Settler ook verplaatst, dus je wordt vermoedelijk maar door de helft te grazen genomen
Kut.quote:Op maandag 6 september 2004 09:50 schreef Frollo het volgende:
Ikzelf ben de Mongols, leuk, die kende ik nog niet.
* Sidekick slaps Ype around a bit with a large troutquote:Op maandag 6 september 2004 11:23 schreef Ype het volgende:
Ik schijn hier om een petsj te moeten vragen?
quote:Op maandag 6 september 2004 11:42 schreef du_ke het volgende:
Ofwel Sidekick anmaken!
Met 8 man het spel spelen via de mail.quote:Op maandag 6 september 2004 11:45 schreef RichardQuest het volgende:
Kan iemand mij uitleggen wat dat PBEM-gebeuren is?
Ja kan, maar dit is ook wel relaxed denk ik. Je bent niet afhankelijk van elkaar qua vrije tijd.quote:Op maandag 6 september 2004 11:48 schreef RichardQuest het volgende:
Kun je dat niet op de gebruikelijke manier op internet spelen? Real-time zeg maar.
Heb je enig idee hoe lang dat gaat duren/wat voor logistieke nachtmerrie dat wordt/etc?quote:Op maandag 6 september 2004 11:48 schreef RichardQuest het volgende:
Kun je dat niet op de gebruikelijke manier op internet spelen? Real-time zeg maar.
Ik was al begonnen met Civ PBEM in het onderwerp te zetten, maar daar even een formele afspraak over maken kan geen kwaad. PBEM en jaartal in het onderwerp en PBEM graag vooraan voor het sorteren dusquote:Op maandag 6 september 2004 11:58 schreef Monidique het volgende:
Ik heb nog het verzoek of iedereen "[PBEM]" in het onderwerp zou willen zetten, want dan ik filteren op onderwerp,.
Da's over 4000 jaar, dat moet maar goedkomenquote:Op maandag 6 september 2004 12:33 schreef Frollo het volgende:
(Kan lastig worden als we in de AD terecht gaan komen, maar dat zien we dan wel weer.)
Ja, maar "al" over 103 turns:quote:Op maandag 6 september 2004 12:41 schreef Litpho het volgende:
[..]
Da's over 4000 jaar
Ach, een vroege move 2 unit is niks mis mee, zeker niet voor die prijs. Alleen uitkijken dat je je Golden Age niet te vroeg krijgtquote:Op maandag 6 september 2004 13:26 schreef Sidekick het volgende:
Verstuurd, en het blijkt dat ik de Aztecs heb.
Wat een kutvolk, met een kut-UU.
Een explorer is beter.quote:Op maandag 6 september 2004 13:33 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ach, een vroege move 2 unit is niks mis mee, zeker niet voor die prijs.
Als ik al een Golden Age via deze unit kan verkrijgen later.quote:Alleen uitkijken dat je je Golden Age niet te vroeg krijgt.
Moet op zich mogelijk zijn. Een of twee Jaguar Warriors kunnen op zich nog wel winnen van een horseman (die kan niet retreaten, want ze zijn even snel).quote:Op maandag 6 september 2004 13:47 schreef Sidekick het volgende:
Als ik al een Golden Age via deze unit kan verkrijgen later.
Ik heb ook verplaatst!quote:Op maandag 6 september 2004 09:50 schreef Frollo het volgende:
Ja ja, onze PBEM is begonnen!
Ik heb mijn Settler verplaatst en dus nog geen stad gesticht. Dus wie me wil catchen met m'n pants down, moet heel snel zijn!
Allemaal vrij oude beschavingen zag ik: Persians, Greek, Carthaginians... De nieuwste is Litpho met zijn French.
Ikzelf ben de Mongols, leuk, die kende ik nog niet.
Ik heb al een half jaar 'n andere PBEM lopen met een maat, dus ik ben er wel aan gewend dat het niet erg vlot gaat.quote:Op maandag 6 september 2004 15:25 schreef George-Butters het volgende:
Ik heb er veel zin in, alleen schiet die fucking mailing echt niet op!
Ik heb er maar uno.quote:Op maandag 6 september 2004 15:33 schreef George-Butters het volgende:
[..]
kijk je wel in de juiste mailbox?
Oh verdorie, dus niet naar mijn hotmail die ik niet heb? Of naar mijn Gmail die ik niet heb? Of naar mijn zonnetmail die ik niet heb? Of naar [insert random emailprovider other then studentmail] die ik niet heb?quote:Op maandag 6 september 2004 15:35 schreef George-Butters het volgende:
[..]
het wordt naar je studentmail gestuurd....
Neen, ik typte het.quote:Op maandag 6 september 2004 15:56 schreef RichardQuest het volgende:
Tekort aan slaap zei je?
Correctie: de nieuwste civ, in termen van UU dan hè, zijn de Ottomans.quote:Op maandag 6 september 2004 09:50 schreef Frollo het volgende:
Allemaal vrij oude beschavingen zag ik: Persians, Greek, Carthaginians... De nieuwste is Litpho met zijn French.
George-Butters toch? Goede UU trouwens, die Sipahiquote:Op dinsdag 7 september 2004 09:43 schreef Frollo het volgende:
Correctie: de nieuwste civ, in termen van UU dan hè, zijn de Ottomans.
Wie had die ook alweer?
Okay dan, uitkijken voor George-Butters dusquote:Op dinsdag 7 september 2004 10:01 schreef Litpho het volgende:
[..]
George-Butters toch? Goede UU trouwens, die Sipahi.
Met scouts om je eerste oorlog te kunnen kiezen met een mooie bergrug ertussen zou je ook een aardige kans moeten maken om daarna de wereld met ruwweg dubbele productie tegemoet te zienquote:Op dinsdag 7 september 2004 12:19 schreef Frollo het volgende:
Mijn Mongols zijn Expansionist en Militaristic, ook leuk, maar het betekent wel dat ik vroeg moet vlammen.
M'n UU, de Keshik, vervangt de Knight. Hij heeft minder defense, maar is iets goedkoper, heeft geen iron nodig en krijgt geen movement penalty voor mountains. Tja
Hangt ook een beetje af van wie er nog meer op "mijn" continent zittenquote:Op dinsdag 7 september 2004 12:53 schreef Litpho het volgende:
Met scouts om je eerste oorlog te kunnen kiezen met een mooie bergrug ertussen zou je ook een aardige kans moeten maken om daarna de wereld met ruwweg dubbele productie tegemoet te zien. Zeker niet onmogelijk.
Waar kan ik het verschil in terrain en aanvals/verdedigingscapaciteiten vinden? Ik kan op civfanatics niet echt iets vinden. Het viel me namelijk op dat units met paarden veel vaker winnen op open terrein dan bijvoorbeeld in de bergen.quote:Op dinsdag 7 september 2004 12:53 schreef Litpho het volgende:
[..]
Met scouts om je eerste oorlog te kunnen kiezen met een mooie bergrug ertussen zou je ook een aardige kans moeten maken om daarna de wereld met ruwweg dubbele productie tegemoet te zien. Zeker niet onmogelijk (alhoewel ik met de Fransen natuurlijk geen recht van klagen heb, op evt. de UU na).
Hoe maak je zon grote overzichts screenshot?quote:Op maandag 6 september 2004 01:09 schreef Monidique het volgende:
Oh, ja, natuurlijk, en dan toch maar evne deze linken: http://home.deds.nl/~tvlxd/share/civmapfull.jpg , omdat ik het zo goed gelukt vind.
Merk trouwens ide rare grenzen op bij die sea squares.
Ik heb zo gauw geen link, maar ff uit het hoofdje:quote:Op dinsdag 7 september 2004 15:46 schreef George-Butters het volgende:
Waar kan ik het verschil in terrain en aanvals/verdedigingscapaciteiten vinden? Ik kan op civfanatics niet echt iets vinden. Het viel me namelijk op dat units met paarden veel vaker winnen op open terrein dan bijvoorbeeld in de bergen.
je bent een held! Dankjewelquote:Op dinsdag 7 september 2004 17:06 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik heb zo gauw geen link, maar ff uit het hoofdje:
NB Dit zijn defense bonussen. Een aanvaller krijgt nooit een bonus.
forest/jungle +25%
hills +50%
mountains +100%
alle andere terreinen (grassland natuurlijk, maar ook coast, sea en ocean): +10%
Verder maakt het ook nog uit of de defender aan de andere kant van een rivier staat (+25%), of ie gefortified is (+25%), en of ie zich bevindt in een stad van 7-12 (+50%) of in een stad van 13> (+100%).
De defense bonussen worden altijd berekend vanaf de originele defense waarde. Een voorbeeld.
Een spearman (defense 2) die gefortified in een kleine stad (size 8) staat aan de andere kant van een rivier, heeft een effectieve defense van 2 + ((25%+50%+25%=100%)*2) = 4.
Hoe het met afronden zit, weet ik niet.
Zoek anders eens op 'combat calculator' op het forum van CivFanatics.
Mooi, dat betekent dat iedereen de savegames dus zonder problemen kan inladen en alles goed doorgestuurd worden. Over een anderhalf uur ben ik thuis en dan zal ik er direct naar kijkenquote:Op dinsdag 7 september 2004 15:45 schreef Ype het volgende:
Litpho, u mag weder.
Ik lijk wel gek ook om iemand te helpen wiens UU een attack van 8 heeftquote:Op dinsdag 7 september 2004 17:29 schreef George-Butters het volgende:
je bent een held! Dankjewel
Nu weet je ook waarom ik in eerste instantie Ottomans wilde zijn.quote:Op dinsdag 7 september 2004 17:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik lijk wel gek ook om iemand te helpen wiens UU een attack van 8 heeft
Heel vaak op PrintScreen drukken.quote:Op dinsdag 7 september 2004 16:19 schreef JedaiNait het volgende:
Hoe maak je zon grote overzichts screenshot?
Op welk nivo speel je?quote:Op dinsdag 7 september 2004 22:34 schreef du_ke het volgende:
Onze PBEM gaat nog niet echt rap.
Heb in een gewoon partijtje in een uurtje al m'n eerste tegenstanders gepacificeerd.
Ik geloof het ook. Maar ik weet meer van terreinbonussen, dus heb ik de radar tower verder buiten beschouwing gelaten.quote:Op dinsdag 7 september 2004 18:28 schreef Sidekick het volgende:
Heeft een Radar Tower trouwens effect op de offensieve waarde van je unit? Ik dacht te lezen van wel...
Oh nee, hij is bij mij....quote:Op woensdag 8 september 2004 17:33 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Volgens mij bij n1. ype heeft m verstuurd. Ik heb nog niks ontvangen (ben nummer2)
Bedoel je ons, de PBEM spelers?quote:Op woensdag 8 september 2004 16:20 schreef Kptelmo het volgende:
Even een linkje als support voor de spelers :
http://www.magnamund.org/Civ3C3Cdata.pdf
Kom dan over twee jaar maar eens terugquote:Op donderdag 9 september 2004 11:13 schreef Georges het volgende:
Wanneer komen de eerste screens? Pas als de hele wereld ontdekt is zeker?
Ben wel benieuwd naar het spelverloop.
Tja, we spelen tegen elkaar, dus het zou niet slim zijn om hier in het openbaar te posten wat er gebeurt.quote:Op donderdag 9 september 2004 11:13 schreef Georges het volgende:
Wanneer komen de eerste screens? Pas als de hele wereld ontdekt is zeker?
Ben wel benieuwd naar het spelverloop.
Dan is de kans groter dat het aangekomen is.quote:Op donderdag 9 september 2004 09:52 schreef Frollo het volgende:
FYI, ik heb gister rond 21.30 gespeeld en toen naar Monidique gestuurd. Twee keer
Ik bedoelde idd jullie ( wetende dat jullie PTW speeldenquote:Op donderdag 9 september 2004 09:45 schreef Frollo het volgende:
[..]
Bedoel je ons, de PBEM spelers?
In dat geval hebben we meer aan http://www.civfanatics.ne(...)ence/Civ3PTWdata.zip , want we doen de PBEM in PTW.
Maar toch bedankt
Die pdf-datasheets zijn volgens mij gemaakt door fans. Ze zijn iig betrouwbaarder dan de manual en de civilopedia.quote:Op donderdag 9 september 2004 11:38 schreef du_ke het volgende:
Maar dat staat toch ook allemaal op de CD?
Of zijn jullie van dat tuig dat de boel niet legaal aanschaft?
Nou jah zeg! Weet je wel hoeveel dat wel niet kostquote:Op donderdag 9 september 2004 11:38 schreef du_ke het volgende:
Maar dat staat toch ook allemaal op de CD?
Of zijn jullie van dat tuig dat de boel niet legaal aanschaft?
Ik heb zelfs PTW legaalquote:Op donderdag 9 september 2004 11:48 schreef Frollo het volgende:
Die pdf-datasheets zijn volgens mij gemaakt door fans. Ze zijn iig betrouwbaarder dan de manual en de civilopedia.
Enne, ik heb mijn Civ3 en C3C natuurlijk legaal
Ik ook. Op de cd van C3Cquote:Op donderdag 9 september 2004 11:54 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik heb zelfs PTW legaal
Heb alleen C3C niet de andere 2 wel en legaalquote:Op donderdag 9 september 2004 12:20 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik ook. Op de cd van C3C
En, schiet het al op?quote:Op donderdag 9 september 2004 12:29 schreef George-Butters het volgende:
Ik ga altijd van mijn eigen kracht uit. Een op 100% draaiende economie die units SPUUWT
Toch maar eens kijken of je C3C goedkoop kan vinden dan. De scenario's zijn leuk hoor!quote:Op donderdag 9 september 2004 12:21 schreef du_ke het volgende:
Heb alleen C3C niet de andere 2 wel en legaal.
Ik zou niet eens weten hoe je zoiets doet.quote:Op donderdag 9 september 2004 15:39 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat is een optie ja.
Denk eens terug aan de laatste keer dat je een half gesneden bruin hebt gekocht, vervang vervolgens de warme bakker door de gamesboer en het halfje gesneden bruin door een game, en voilá, je hebt een beetje een ideequote:Op donderdag 9 september 2004 15:41 schreef Ype het volgende:
Ik zou niet eens weten hoe je zoiets doet.
Mee eens. Alhoewel het gratis bijleveren van PTW bij C3C niet echt een schoonheidsprijs verdient richting mensen die PTW al hadden gekocht. Een korting bij inlevering had ik wel op prijs gesteldquote:Op donderdag 9 september 2004 15:52 schreef Frollo het volgende:
Ik vind, als je een hobby hebt, mag je er best wat centen aan spenderen. Maar dat moet ieder voor zich weten.
Ik wil C3C inderdaad nog wel een keer uitproberenquote:Op donderdag 9 september 2004 14:25 schreef Frollo het volgende:
[..]
Toch maar eens kijken of je C3C goedkoop kan vinden dan. De scenario's zijn leuk hoor!
En doorquote:Op donderdag 9 september 2004 21:33 schreef Ype het volgende:
En de derde beurt is begonnen.
En heel leuk om workers niet te automaten.quote:Op donderdag 9 september 2004 23:11 schreef George-Butters het volgende:
[..]
En door.
lekker vlot gaat het zo... Nou ja ik kan toch niks doen 5 beurten lang...![]()
Ik zit met mijn potje met een probleem. Ik, de Inca's en Maya's zijn het grootst De Maya's groeien hard momenteel en voeren veel oorlog. Ze moeten eigenlijk gestopt worden, maar ik moet om ze te kunnen weerstaan eerst mijn productie verder opvoeren. Ik heb nu een verdrag gesloten met de inca's dat ze me helpen als ik aangevallen wordt. Ik vraag me af of ik nog xtra maatregelen moet nemen. Iemand ideeen?quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:13 schreef du_ke het volgende:
Ben met m'n gewone potje al bijna toe ana werelddominantie. Nog even de fransen een lesje leren en ik ben klaar. (op zich ben ik stukken sterker momenteel). Zit nu in 1750 ofzo dus dat moet voor 1900 kunnen lukken.
De Beserk van de scandinavians/ vikings is echt goed.
Bouw units. Maakt niet uit dat je productie momenteel geen gelijke tred houdt, maar puur numerieke aantallen houden de AI als het goed is al meer op afstand.quote:Op vrijdag 10 september 2004 11:31 schreef George-Butters het volgende:
Ik vraag me af of ik nog xtra maatregelen moet nemen. Iemand ideeen?
Sluit Military Alliances tegen de Maya's met zo veel mogelijk medestanders als je kunt vinden. Vecht vervolgens zelf niet mee maar bouw rustig verder aan je rijkquote:Op vrijdag 10 september 2004 11:31 schreef George-Butters het volgende:
Ik vraag me af of ik nog xtra maatregelen moet nemen. Iemand ideeen?
een goede voorbereiding is het halve werkquote:Op vrijdag 10 september 2004 13:58 schreef Frollo het volgende:
Ik ben gisteravond ook een nieuw single player potje begonnen. In PTW, wat ik nog nooit gespeeld had aangezien ik van vanilla rechtstreeks op C3C overgestapt ben.
Als tegenstanders heb ik gekozen de Ottomans, French, Greek, Carthaginians, Aztecs, Chinese en Persians. Zelf ben ik de Mongols
Probleem is dat ik een ontzettend grote grenslijn heb met de Maya's. Dat is niet echt positief. Gelukkig ben ik productietechnisch gezien op het punt aan beland dat ik echt een voorsprong krijg. Ik heb hospitals en sanitation (grotere steden) en factories en coal plants (.production goes boom!) Zover is de rest nog niet. Uitbuiten die shit!quote:Op vrijdag 10 september 2004 12:02 schreef Frollo het volgende:
[..]
Sluit Military Alliances tegen de Maya's met zo veel mogelijk medestanders als je kunt vinden. Vecht vervolgens zelf niet mee maar bouw rustig verder aan je rijk
Nadeel hiervan is dat je dus oorlog moet verklaren aan de Maya's.
Aan de andere kant, een Mutual Protection Pact zoals je nu met de Inca's hebt, is ook een tweesnijdend zwaard. Als de Maya's de Inca's aanvallen, word jij automatisch meegesleept.
Het lijkt me beter om zelf het tijdstip van oorlogen te kiezen, dus een MA op het moment dat het jou uitkomt, is veiliger dan een MPP.
Juist.quote:Op vrijdag 10 september 2004 14:08 schreef George-Butters het volgende:
een goede voorbereiding is het halve werk
Aha, je kunt dus niet anderen voor je laten vechten.quote:Op vrijdag 10 september 2004 14:11 schreef George-Butters het volgende:
Probleem is dat ik een ontzettend grote grenslijn heb met de Maya's. Dat is niet echt positief.
Kewl. Kun je ook de Iron Works bouwen?quote:Gelukkig ben ik productietechnisch gezien op het punt aan beland dat ik echt een voorsprong krijg. Ik heb hospitals en sanitation (grotere steden) en factories en coal plants (.production goes boom!) Zover is de rest nog niet. Uitbuiten die shit!
Ondanks dat het traag gaat, vind ik dat we eigenlijk nog best goed opschieten eigenlijkquote:Op vrijdag 10 september 2004 14:46 schreef Frollo het volgende:
PBEM
Maar wel leuk hoor!
Dat behoort helaas niet tot de mogelijkheden. De resources zijn tever verspreid over het land. Hoe groot kunnen steden eigenlijk worden? Wat is de bovengrens?quote:Op vrijdag 10 september 2004 14:49 schreef Frollo het volgende:
[..]
Aha, je kunt dus niet anderen voor je laten vechten.
Nog een reden om de MPP z.s.m. te cancelen, dunkt me. Als de Inca's het ineens in hun bol krijgen, ben jij de sjaak!
[..]
Kewl. Kun je ook de Iron Works bouwen?
Ik heb er wel eens een plaatje van gezien op civfanatics, maar kan die nu niet vinden.quote:Op vrijdag 10 september 2004 15:01 schreef George-Butters het volgende:
Hoe groot kunnen steden eigenlijk worden? Wat is de bovengrens?
Bouw allereerst een warrior ter verdediging en eentje om rond te gaan lopen. Bouw daarna meteen een Granary en doe dat ook echt METEEN. (je eerste te onderzoeken technologie weet je nu ook: pottery) Dus als je daar een of twee burgers voor op moet offeren, doen!quote:Op vrijdag 10 september 2004 15:16 schreef I.R.Baboon het volgende:
In mijn laatste potje had ik een stad van 35.
Maar goed, ik had een vraag: op een of andere manier gaan de eerste rondes bij mij altijd kut. Als ik eenmaal bezig ben dan gaat het wel, maar wat moet je nou die eerste beurten (10-15 of zo) bouwen om er goed voor te staan. Wanneer een 2e en 3e stad, etc.
Zelfs daar is nog geen eenduidigheid over. Meestal een goed idee idd, maar zoals je weet, ben ik nu Mongols en die zijn een Expansionist civ. Ik heb mijn science dus juist heel laag, want ik reken erop dat ik in het begin een hoop techs uit Goody Huts krijg. (Als Expansionist kun je geen barbaren uit Goody Huts krijgen namelijk, en dus is de kans veel groter dat je wél wat nuttigs krijgt.)quote:Op vrijdag 10 september 2004 15:20 schreef du_ke het volgende:
tax helemaal op science overigens
Ja, dan gaan we er dus van uit dat er alleen maar floodplains met wheat om de stad heenliggen hè. Dat moet dus een speciaal daarvoor ontworpen map zijn, want in de praktijk komt dat nooit voor. 30+ is al heel mooi.quote:Op vrijdag 10 september 2004 15:12 schreef du_ke het volgende:
30+ heb ik wel eens gehad geloof ik. Maar 60.
Is een optie maar zo heel veel goodie huts kom ik meestal niet tegen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 16:24 schreef Frollo het volgende:
[..]
Zelfs daar is nog geen eenduidigheid over. Meestal een goed idee idd, maar zoals je weet, ben ik nu Mongols en die zijn een Expansionist civ. Ik heb mijn science dus juist heel laag, want ik reken erop dat ik in het begin een hoop techs uit Goody Huts krijg. (Als Expansionist kun je geen barbaren uit Goody Huts krijgen namelijk, en dus is de kans veel groter dat je wél wat nuttigs krijgt.)
Overigens kun je uit een Goody Hut nooit de tech krijgen die je op dat moment zelf aan het uitvinden bent. Dus heb ik science op 10% gezet en ben de tech aan researchen waar ik op dit moment de minste behoefte aan heb: Ceremonial Burial.
Hoe bedoel je?quote:Op vrijdag 10 september 2004 16:53 schreef Sidekick het volgende:
Maar dan heb je 10 Taxmen.
Dat is 10 Gold waard toch?
Nou, er kunnen max 20 Laborers in een stad werken, en de rest wordt Tax Collector (of een andere specialist). Die leveren maar 1 Gold op, toch?quote:Op vrijdag 10 september 2004 19:32 schreef du_ke het volgende:
[..]
Hoe bedoel je?
Bij mij komen die door settlers gestichte steden meestal pas langzaam op gang. Moet ik daar hetzelfde procede mee volgen, of is er iets anders dat handiger is?quote:Op vrijdag 10 september 2004 15:45 schreef Parabola het volgende:
[..]
Bouw allereerst een warrior ter verdediging en eentje om rond te gaan lopen. Bouw daarna meteen een Granary en doe dat ook echt METEEN. (je eerste te onderzoeken technologie weet je nu ook: pottery) Dus als je daar een of twee burgers voor op moet offeren, doen!
Waarom? Met een granary herstel je veel sneller van het bouwen van een settler, zodat je die sneller achter elkaar kunt bouwen. Dat betekent een snel uitdijend aantal steden en dat is cruciaal in het begin.
Niet iedere stad hoeft opdezelfde manier te worden opgebouwd. Ligt aan de omstandigheden. Ach, je moet gewoon wat proberen. Iedereen heeft een eigen stijl van opbouwen.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:17 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Bij mij komen die door settlers gestichte steden meestal pas langzaam op gang. Moet ik daar hetzelfde procede mee volgen, of is er iets anders dat handiger is?
Ja, ik probeer ook 1 worker voor elke stad te bouwen, maar ik laat niet iedere stad beginnen met een worker.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:22 schreef zakjapannertje het volgende:
hmm, probeer zoveel mogelijk workers te bouwen, minimaal 1 per stad, vooral als je niet Indoustrious bent liefst meer, ik bouw ze gelijk als ik een stad heb gesticht, of iig vlak erna
nee, dat is in sommige gevallen ook niet handig, omdat je stad onvoldoende aangroeit of is aangegroeid om een worker te kunnen hebben als je genoeg shields ervoor hebt, zelfs met een agricultural civ als de Maya's gaat dat moeilijk, maar in veel gevallen kan het wel, bv. omdat sommige steden van bewerkte tiles gebruik kunnen makenquote:Op vrijdag 10 september 2004 23:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, ik probeer ook 1 worker voor elke stad te bouwen, maar ik laat niet iedere stad beginnen met een worker.
Ik heb m al weer in bezit. Morgen zal ik m doorsturen. Ben nu teveel onder indruk van de alcohol...quote:Op zaterdag 11 september 2004 23:28 schreef du_ke het volgende:
Heb m'n PBEM weer doorgestuurd.
Zo, de alcohol was voldoende verwerkt? Ik heb er toch ondertussen maar even weer een biertje bijgepakt. In ieder geval: http://home.deds.nl/~tvlxd/frankrijk/ .quote:Op zondag 12 september 2004 16:40 schreef George-Butters het volgende:
[..]
En eindelijk weer doorgestuurd.![]()
1 woker per stad is een aardig uitgangspunt, maar ze hoeven natuurlijk niet allemaal zelf die worker te bouwen. Je kan dit overlaten aan je 'settler-fabriek'. Beginnenmet een worker is hoe dan ook niet handig. Als (heel) kleine stad (2 dus, een 1-stad kan geen workers bouwen) mis je die ene bevolking veel harder dan wanneer je een stad van 3, 4 of 5 hebt.quote:Op vrijdag 10 september 2004 23:42 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ja, ik probeer ook 1 worker voor elke stad te bouwen, maar ik laat niet iedere stad beginnen met een worker.
Om die reden is het ook niet slim om een Granary te pop-rushen (zoals je in een eerdere post aanraadde).quote:Op maandag 13 september 2004 12:20 schreef Parabola het volgende:
Beginnenmet een worker is hoe dan ook niet handig. Als (heel) kleine stad (2 dus, een 1-stad kan geen workers bouwen) mis je die ene bevolking veel harder dan wanneer je een stad van 3, 4 of 5 hebt.
Dat laatste is waar. Maar als je die kans niet hebt, is pop-rushen ten koste van je bevolking wel degelijk aan te raden. De snelle start weegt op tegen de negatieve effecten.quote:Op maandag 13 september 2004 12:31 schreef Frollo het volgende:
[..]
Om die reden is het ook niet slim om een Granary te pop-rushen (zoals je in een eerdere post aanraadde).
Ten eerste kost je dat een hoop bevolking, ten tweede worden de overblijvenden depressief van het pop-rushen. Het resultaat is dat de stad weliswaar snel groeit vanwege de granary, maar dat er ontevredenheid heerst, en dat kun je dus eigenlijk niet hebben in een vroeg stadium waarin je weinig luxuries hebt.
Het is beter om een granary te rushen d.m.v. forest chops. Als je die kans hebt natuurlijk.
Knap. Hoe heeft Sidekick dat voor elkaar gekregen?quote:Op maandag 13 september 2004 21:46 schreef du_ke het volgende:
Over de PBEM ik kreeg een save van Sidekick echter deze bevatte de beurt van Ype. Ik stuur deze en degene van mij die er op volgde nu wel naar Ype door.
Niet gewonnen of wel?quote:Op zondag 12 september 2004 16:45 schreef Monidique het volgende:
[..]
Zo, de alcohol was voldoende verwerkt? Ik heb er toch ondertussen maar even weer een biertje bijgepakt. In ieder geval: http://home.deds.nl/~tvlxd/frankrijk/ .
Net een kwartiertje na mijn bedtijd, alsof je het er om doetquote:Op dinsdag 14 september 2004 00:23 schreef Ype het volgende:
En hopsa, doorgestuurd.
Nog niet mee verder gegaan, maar het is wel een ongelooflijk slecht spel, deze keer,quote:Op dinsdag 14 september 2004 00:14 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Niet gewonnen of wel?
Was bij mij niet het geval volgens mij. Maar ach het is gelukt.quote:Op dinsdag 14 september 2004 09:29 schreef Frollo het volgende:
Over het probleem dat je na het laden van de PBEM soms met de verkeerde speler begint...
Ik heb het ook meegemaakt met een andere PBEM, maar na veel gedoe weet ik eindelijk waar het waarschijnlijk aan ligt en wat er tegen te doen is. Read on.
Waarschijnlijk doet het probleem zich voor als je met een single player pot bezig bent en vanuit die pot de PBEM laadt, right? Vraag me niet waarom, maar dat gaat soms fout.
De remedie is je huidige spel opslaan en dan sluiten (Ctrl+Shift+Q) en dan vanuit het hoofdscherm de PBEM laden. Het programma helemaal verlaten en opnieuw opstarten kan natuurlijk ook, maar ik denk niet dat dat nodig is.
Succes.
Damn, dat zou betekenen dat mijn theorie niet klopt!quote:Op dinsdag 14 september 2004 14:18 schreef du_ke het volgende:
Was bij mij niet het geval volgens mij.
Nee, dat kan gewoon via Load a game bij een PBEMquote:Op dinsdag 14 september 2004 16:56 schreef Sidekick het volgende:
Ik ga eerst via "Multiplayer" en "Play by E-mail" om het spel te laden. Dat hoeft dus niet?![]()
Nee, mijn gemiddelde levensstijl loopt gewoon zes uur later dan de gemiddelde levensstijl van de gemiddelde mensch.quote:Op dinsdag 14 september 2004 09:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Net een kwartiertje na mijn bedtijd, alsof je het er om doet.
hOE KOMT het dat jij nu al hier post? het is 7.42.....quote:Op woensdag 15 september 2004 07:42 schreef Ype het volgende:
[..]
Nee, mijn gemiddelde levensstijl loopt gewoon zes uur later dan de gemiddelde levensstijl van de gemiddelde mensch.
Holy cow bitch!quote:Op woensdag 15 september 2004 10:38 schreef George-Butters het volgende:
[..]
hOE KOMT het dat jij nu al hier post? het is 7.42.....
Nee. Dat wil zeggen, niet dat ik weet. Dus als het automatisch aanstaat, dan wel. Of zoquote:Op woensdag 15 september 2004 11:08 schreef Frollo het volgende:
Bij de weg, Litpho, had je voor de PBEM "Culturally linked starting locations" aangezet? (voor zover dat überhaupt in te stellen is bij een multiplayer game)
Waarom diequote:Op woensdag 15 september 2004 11:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee. Dat wil zeggen, niet dat ik weet. Dus als het automatisch aanstaat, dan wel. Of zo.
Volgens mij ookquote:Op woensdag 15 september 2004 11:17 schreef Frollo het volgende:
Volgens mij ben ik hier allemaal veel te fanatiek in
*Offtopic.quote:Op woensdag 15 september 2004 11:28 schreef George-Butters het volgende:
[..]
*Offtopic
Hoe was het bij Anja?
Kunnen we dat niet alsnog instellen?quote:Op woensdag 15 september 2004 11:23 schreef du_ke het volgende:
[..]
Volgens mij ook.
Daar houd ik me echt nog niet mee bezig.
Was het trouwens geen idee geweest om accelerated production in te stellen? Dan was het allemaal toch wat rapper gegaan.
Bij mijn weten niet. Culturally-linked locations is in ieder geval niet meer te veranderen (waar dat dan ook op staat).quote:Op woensdag 15 september 2004 14:39 schreef George-Butters het volgende:
Kunnen we dat niet alsnog instellen?
Inderdaad. Je kunt geen enkele instelling nog veranderen als een spel eenmaal loopt, dit geldt voor zowel SP als MP.quote:Op woensdag 15 september 2004 14:59 schreef Litpho het volgende:
Bij mijn weten niet.
... op slaat bedoel je? Dat betekent dat als je een Europese civ bent, de kans zeer groot is dat je Europese buren hebt, dus Germans, French, English, Dutch etc... En voor Amerikaanse, Midden-Oosters, Aziatische en Mediterrane geldt uiteraard hetzelfde.quote:Culturally-linked locations is in ieder geval niet meer te veranderen (waar dat dan ook op staat).
Eenschquote:En om heel eerlijk te zijn zie ik er ook geen reden toe. Als we door de eerste "doorklik"-beurten heen zijn zou er genoeg te doen moeten zijn zonder dat je dat nou zou moeten versnellen met extra productie.
Nee, waar de setting op staat, oftewel op gezet isquote:Op woensdag 15 september 2004 15:16 schreef Frollo het volgende:
... op slaat bedoel je?
Ah. Natuurlijk.quote:Op woensdag 15 september 2004 15:16 schreef Litpho het volgende:
[..]
Nee, waar de setting op staat, oftewel op gezet is.
Kop dicht anders kom ik je ff pwnen met me Keshiksquote:Op woensdag 15 september 2004 15:53 schreef George-Butters het volgende:
[..]
He vechten julie je meningsverschillen maar uit op het slagveld!
![]()
Les Français vous attendraquote:Op woensdag 15 september 2004 16:00 schreef Frollo het volgende:
Kop dicht anders kom ik je ff pwnen met me Keshiks
Keshiks r0x0rzzz
Wat Chriet Titulaer hier probeert te vertellen, is dat je een stad moet hebben die veel Food produceert en daardoor snel groeit. Daar kan je het beste settlers bouwen, waarbij het bouwen van een Granary in die stad een must is voordat je settlers gaat bouwen.quote:Op woensdag 15 september 2004 20:13 schreef zakjapannertje het volgende:
je moet een stad hebben die 5 foodunits kan produceren, dat betekent dus een geirrigeerde bonusfoodtile (4 foodunits) plus een bonusfoodtile mined (3 foodunits) of als je agricultural bent een extra foodunit in je stad, de rest van je tiles moeten normaalgesproken 2 foodtiles zijn, als je maar op 5 uitkomt (met bv. 2 bonusfoodtiles geirrigeerd en 1 forest/bergtile met 1 foodunit kan ook, moeras ed. niet, levert te weinig shields op )
dan kan je, als je een granary hebt tenminste, een settler produceren in 4 turns, mits je de tiles die 2 foodunits hebben ook hebt gemined om voldoende shields te hebben
F1 t/m F11....quote:Op donderdag 16 september 2004 00:07 schreef Lestat het volgende:
Hey, ik heb een vraagje...in Civ 1 en Civ 2 had je van die Demographics schermen waar je je inwoner aantal kon zien en je landoppervlakte en allerlei andere statistieken over je beschaving...maar in Civ 3 kan ik dit niet vinden! Zit dit er nog in?
F11.quote:Op donderdag 16 september 2004 00:07 schreef Lestat het volgende:
Hey, ik heb een vraagje...in Civ 1 en Civ 2 had je van die Demographics schermen waar je je inwoner aantal kon zien en je landoppervlakte en allerlei andere statistieken over je beschaving...maar in Civ 3 kan ik dit niet vinden! Zit dit er nog in?
quote:Op donderdag 16 september 2004 17:00 schreef Frollo het volgende:
Ergens tussen Ype en jou.
Bij George-Butters sinds gisteravondquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:03 schreef Frollo het volgende:
Waar is de PBEM eigenlijk?
Aha. Dus daarna ben ik.quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:04 schreef Litpho het volgende:
Bij George-Butters sinds gisteravond.
Aankomende beurt is mijn warrior af, dan kan ik tenminste ook nog rondjes lopenquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:23 schreef Frollo het volgende:
Aha. Dus daarna ben ik.
Oh boy oh boy oh boy, ik kan haast niet wachten om op Enter te mogen drukken!
Weet je zeker dat je de beslissingen in deze cruciale fase van het spel wel aan anderen durft over te laten?quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:30 schreef Frollo het volgende:
Een vriend van mij wil mijn beurten graag overnemen.
Het zal wel moeten.quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Weet je zeker dat je de beslissingen in deze cruciale fase van het spel wel aan anderen durft over te laten?
aahhh ik zie m nu. Lycosmail en outlook express werken niet altijd lekker samen...quote:Op vrijdag 17 september 2004 14:04 schreef Litpho het volgende:
[..]
En wederom bij George-Butters sinds netquote:Op vrijdag 17 september 2004 14:04 schreef Litpho het volgende:
Netjes.quote:Op zondag 19 september 2004 13:10 schreef Litpho het volgende:
[..]
En wederom bij George-Butters sinds net.
Juistquote:Op zondag 19 september 2004 14:15 schreef Monidique het volgende:
Ik wil jullie wel waarschuwen. Mijn lokatie is super, mijn stam fantastisch en mijn spel ongekend. Als een medogenloze roofvogel zal ik vanuit de hemel neerstrijken en zodoende de wereld overheersen. Jullie werkers worden mijn slaven, jullie platgebrande steden mijn monumenten. De dag dat jullie hoofdsteden worden ingenomen zal aanvoelen als een zucht van verlichting. De rust van alomheersende Monidique. Wees alert.
De Perzen.quote:Op maandag 20 september 2004 09:43 schreef Frollo het volgende:
[..]
Juist![]()
Welke civ was je ook alweer?
Doorgestuurd meneer!quote:Op zondag 19 september 2004 19:37 schreef Monidique het volgende:
Je kan fok!ken, dus je kan civven.
Got it, maar ik kan morgenochtend pas spelen.quote:Op maandag 20 september 2004 13:21 schreef George-Butters het volgende:
Doorgestuurd meneer!
Is dat wel zo handig? Moeten je settlers dan niet een flink stuk lopen om op de gunstige locaties te komen? Ik produceer settlers meestal in redelijk nieuwe steden zodat de productie exponentioneel toenneemt en je redelijk dichtbij open locaties bent.quote:Op woensdag 15 september 2004 21:31 schreef Sidekick het volgende:
Wat Chriet Titulaer hier probeert te vertellen, is dat je een stad moet hebben die veel Food produceert en daardoor snel groeit. Daar kan je het beste settlers bouwen, waarbij het bouwen van een Granary in die stad een must is voordat je settlers gaat bouwen.
Je wil in Civ III toch al vrij gauw een wegennet hebben om resources te kunnen delen over je hele rijk, dus op zich valt die loopafstand nog wel mee.quote:Op maandag 20 september 2004 13:52 schreef cyber_rebel het volgende:
Is dat wel zo handig? Moeten je settlers dan niet een flink stuk lopen om op de gunstige locaties te komen? Ik produceer settlers meestal in redelijk nieuwe steden zodat de productie exponentioneel toenneemt en je redelijk dichtbij open locaties bent.
U got a good point. Ik wissel het vaak een beetje af. Steden in de jungle laat ik geen settlers bouwen, maar beetje normale steden wel.quote:Op maandag 20 september 2004 13:52 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Is dat wel zo handig? Moeten je settlers dan niet een flink stuk lopen om op de gunstige locaties te komen? Ik produceer settlers meestal in redelijk nieuwe steden zodat de productie exponentioneel toenneemt en je redelijk dichtbij open locaties bent.
Ik vind die (kleine) vertraging niet zo erg vergelijken met de 'achterstand' die zo'n nieuwe stad zou oplopen door het bouwen van een settler.quote:Op maandag 20 september 2004 13:52 schreef cyber_rebel het volgende:
[..]
Soms duurt het 20 beurten om ergens te komen met je settler. Beetje stad groeit in 20 beurten met 2.quote:Op maandag 20 september 2004 17:43 schreef Sidekick het volgende:
[..]
Ik vind die (kleine) vertraging niet zo erg vergelijken met de 'achterstand' die zo'n nieuwe stad zou oplopen door het bouwen van een settler.
Heel soms dan. En dan nog, de volgende settler komt er 4 turns later bij. Het is echt een kleine vertraging.quote:Op maandag 20 september 2004 18:07 schreef George-Butters het volgende:
[..]
Soms duurt het 20 beurten om ergens te komen met je settler. Beetje stad groeit in 20 beurten met 2.
Het is toch gisteravond geworden, dus hopelijk is ie alweer een stuk verder nu.quote:Op maandag 20 september 2004 13:48 schreef Frollo het volgende:
Got it, maar ik kan morgenochtend pas spelen.
You're Ass is Grass: www.cane-toad.comquote:Op dinsdag 21 september 2004 15:17 schreef du_ke het volgende:
Hij is nu bij mij en ik zal aan het eind van de middag of vanavond spelen.
Gastspeler Erik heeft zijn beurt net toegestuurd gekregen. Wij wensen m veel succes toe.quote:Op vrijdag 24 september 2004 11:19 schreef Frollo het volgende:
Ik ben op vakantie mensen! Ik heb iedereen het mailadres van mijn vervanger gestuurd, dus checkt allen uw mail.
George-Butters, ik heb 'm naar je Lycos gestuurd, ik had geen ander adres bij de hand.
Koninklijk meervoud is okay in Civquote:Op vrijdag 24 september 2004 12:38 schreef George-Butters het volgende:
Wij wensen m veel succes toe.
Die is al een paar dagen geleden verstuurd. Zal wel weer in je spamfolder zijn blijven hangenquote:Op dinsdag 28 september 2004 11:11 schreef George-Butters het volgende:
Waar blijft die savegame eigentlich? Duurt nu wel errrug lang...
23-9 heb ik van jou de laatste ontvangen, en 24-9 weer doorgestuurd. Naar de vervanger van Frollo.quote:Op dinsdag 28 september 2004 11:32 schreef Litpho het volgende:
[..]
Die is al een paar dagen geleden verstuurd. Zal wel weer in je spamfolder zijn blijven hangen.
en anders verstuur ik hem vanavond nog wel een keertje
Eentje die niet te openen savegames vast als een oorlogsverklaring beschouwtquote:Op dinsdag 28 september 2004 15:21 schreef du_ke het volgende:
Wat is M nou voor een heerser!
T is zeker een butenlandr?quote:Op dinsdag 28 september 2004 16:09 schreef Monidique het volgende:
Nou ja, ik heb gezegd dat 'ie moet patchen naar 1.27f en, ja, dat heeft hij gedaan zegt hij, maar nog werkt het bestand niet... Ik wacht nu op e-mail.
Je shit is geatoombombardeerd.quote:Op zondag 3 oktober 2004 12:31 schreef Sidekick het volgende:
Maar ehh, wat is de situatie nu?
Tja, dat moet dan maarquote:Op maandag 4 oktober 2004 15:07 schreef Monidique het volgende:
Wachten tot Frollo terug is.
Ah, dat is een bekende error als je eerst PTW hebt gehad en daarna Conquest er overheen hebt geïnstalleerd. Deïnstalleren en vervolgens alleen Civ3 en Conquest installeren en het is als het goed is opgelostquote:Op dinsdag 5 oktober 2004 21:34 schreef Frollo het volgende:
Hm, dat is dus niet helemaal vlekkeloos gegaan tijdens mijn afwezigheid.
Ik wil even benadrukken dat Erik niets fout heeft gedaan. Hij heeft netjes zijn PTW gepatcht, maar kreeg daarna van het spel telkens te horen dat de cd erin moest. Maar die zat er dus in -- de 100% legale kopie ook nog.
Die oplossing werkte voor mij bij een ander spel ook. Ik dacht dat het spel alleen keek naar je eerste CD-speler in de lijst van schijven. Maar bovenstaande zou ook kunnen.quote:Op dinsdag 5 oktober 2004 21:44 schreef du_ke het volgende:
Misschien lag dat er wel aan in welke CD speler je de CD propt. Bij ons werkt hij wel in de bovenste en niet in de onderste (heb dan ook vanuit de bovenste geïnstalleerd).
Duh, AC...quote:Op woensdag 6 oktober 2004 12:05 schreef DeHovenier het volgende:
lelijkWat is je bedoeling hiermee?
Alpha Centauri. Ik wil het terrein van dat spel overzetten naar Civ, maar hoe ik de jungles en mountains ga maken, dat wordt nog even nadenken.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 13:44 schreef DeHovenier het volgende:
AC? Ik ben niet zo thuis in het Civ3 wereldje
Wat is dat voor unit? Lijkt wel een spin of zo.quote:Op woensdag 6 oktober 2004 11:44 schreef Monidique het volgende:
[afbeelding]
Ondertussen ben ik even aan het spelen met de graphics.
Ja, die haf ik even gedownload van civfanatics.com om te kijken of dat mij lukte.quote:Op donderdag 7 oktober 2004 14:04 schreef Georges het volgende:
Wat is dat voor unit? Lijkt wel een spin of zo.
The patch is called life.quote:Ook op een snelle pc. Is daar geen patch voor?
quote:Op donderdag 7 oktober 2004 14:05 schreef Monidique het volgende:
[..]
The patch is called life.
quote:Lycos verwijdert per ongeluk volle mailboxen
Uitgegeven: 7 oktober 2004 09:27
AMSTERDAM - Een medewerker van Lycos Nederland heeft vrijdag per ongeluk duizenden volle mailboxen gewist. Veel internetters met een gratis mailbox van de internetportal kunnen fluiten naar hun e-mails. De berichten zijn zo goed als zeker niet meer terug te halen.
De medewerker moest de mailboxen gaan opschonen. Een normale actie. "Gebruikers die lang hun account niet gebruiken en die niet reageren op onze mailtjes, worden afgesloten. Vrijdag is daarbij een fout gemaakt waardoor de inhoud van een aantal mailboxen is verwijderd." Aldus John van Vroenhoven van Lycos Nederland tegen Webwereld.
Lycos heeft geen back-up gemaakt van alle gratis mailboxen, maar gaat toch proberen de getroffen mailboxen weer te herstellen. Als dit niet lukt, dan krijgen de gedupeerden compensatie in de vorm een jaar lang gratis een premium-account of gratis honderd sms'jes versturen via de site van Lycos.
Het hoofdkantoor van Lycos in Zweden was totaal niet te spreken over de actie van de medewerker en heeft de medewerker inmiddels ontslagen.
ik heb al compensatie gekregen:quote:Op maandag 11 oktober 2004 11:13 schreef Frollo het volgende:
Dat doen ze goed daar bij Lycos
Mooi zo, én én dus? In het artikel dat je quootte stond "Premium account of 100 gratis sms-jes".quote:Op maandag 11 oktober 2004 11:18 schreef George-Butters het volgende:
ik heb al compensatie gekregen:
een jaar lang elke maand 15 smsjes en een grotere inbox zonder reclame shit.
en en dusquote:Op maandag 11 oktober 2004 11:22 schreef Frollo het volgende:
[..]
Mooi zo, én én dus? In het artikel dat je quootte stond "Premium account of 100 gratis sms-jes".
En hoe heb je mijn mailadres dan teruggevonden trouwens?
3450BC gaat een mooi jaar worden.quote:Op zaterdag 16 oktober 2004 11:01 schreef George-Butters het volgende:
[..]
3550 BC..... Iedereen heeft nog maar 1 plaatsje...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |