Welke vooroordelen?quote:Op maandag 6 september 2004 00:05 schreef Lemmeb het volgende:
Die docu bevestigde al mijn vooroordelen over die hele jaren-60 generatie. Het is altijd leuk om bevestiging te krijgen.
Misschien komt deel 1 online te staan......quote:Op maandag 6 september 2004 00:12 schreef tong80 het volgende:
Jammer heb het gemist. Open die topics dan ook eerder golfert.
Die over betweterige, intolerante PvdA'ers enzo. Stiekeme meelopers. Dat het onder die generatie uitmaakt in welk type auto je rijdt en welke kleren je draagt, god hoe klein van geest en bekrompen kan een mens zijnquote:Op maandag 6 september 2004 00:06 schreef golfer het volgende:
Welke vooroordelen?
Zo zie je maar het belang van status is van alle tijden!!quote:Op maandag 6 september 2004 00:41 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Die over betweterige, intolerante PvdA'ers enzo. Stiekeme meelopers. Dat het onder die generatie uitmaakt in welk type auto je rijdt en welke kleren je draagt, god hoe klein van geest en bekrompen kan een mens zijn?
Wel grappig dat Theo van Gogh, buiten de maker zelf, weer de enige in die hele documentaire was die het zelf doorhad.
Die mentaliteit, da's precies wat ik bedoel. En die is helaas nog alom aanwezig.quote:Op maandag 6 september 2004 00:53 schreef Tarak het volgende:
De documentaire geeft een mooi tijdsbeeld, wel ben ik het met je eens dat een deel van die generatie haar ehh......twee dingen: wereldbeeld niet of weinig heeft aangepast (hiermee bedoel ik: teveel is blijven hangen in een "zie mij progressief zijn en omdat ik progressief ben, heb ik gelijk want progressief=goed, niet progressief=slecht "-mentaliteit) en die generatie heeft nog niet geanalyseerd wat de jaren zestig nu werkelijk voor invloed hebben gehad op de nederlandse samenleving.
Ik vond de oppervlakkigheid van de argumenten waarmee Janmaat achteraf bezien benaderd werd, nogal tekenend voor de tijd.quote:Op zondag 12 september 2004 23:39 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Zolang ze Janmaat maar niet serieus gaan nemen vind ik het best. Die vent was gewoon fout
Verder is het een toffe docu over iets waar je nooit iets over hebt gehoord.
Ja absoluut. Ik denk dat figuren als Van Kooten & De Bie dat toch beter konden. Of Erik van Muiswinkel.quote:Op zondag 12 september 2004 23:53 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik vond de oppervlakkigheid van de argumenten waarmee Janmaat achteraf bezien benaderd werd, nogal tekenend voor de tijd.
Ik weet nog (ik zal een jaar of zes/zeven geweest zijn, begin jaren tachtig, hypotheekrente 14%) dat ik van m'n moeder op m'n kop kreeg als ik teveel beleg op m'n brood deed.quote:Op maandag 13 september 2004 00:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo? Zag je je zelf?![]()
Ik ben in elk geval 'not to blame'. Niet politiek opgevoed en opgegroeid in een tijd dat alles slecht ging. Zodat je weet hoe het voelt om niet veel te hebben. Waarschijnlijk een privilege want sommige mensen kunnen niet omgaan met een economische crisis. Dat ik links ben geworden is in elk geval niet te danken aan een familietraditie. Zelf denken en heroverwegen. Altijd van mening kunnen veranderen. Dat houdt je brein gezond.
Soms wel ja. Qua klederdracht en denken.quote:Op maandag 13 september 2004 00:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Hoezo? Zag je je zelf?![]()
Wat vond je qua denken zo herkenbaar Golfer?quote:Op maandag 13 september 2004 00:08 schreef golfer het volgende:
[..]
Soms wel ja. Qua klederdracht en denken.![]()
De indoctrinatie die we op school en later in bepaalde partijen ondergingen.quote:Op maandag 13 september 2004 00:13 schreef Tarak het volgende:
Wat vond je qua denken zo herkenbaar Golfer?
Ja, precies, dat soort dingen. Of dat je tweedehands kleding van kennissen kreeg of truien van je oudere broer droeg. Maar wel grappig was dat je dan op school wel eens kwartje gaf voor de 'arme kinderen in Afrika'. De school zorgde dan dat het goed terecht kwam. Bijna niemand deed dat en dan was de hoofdmeester dan altijd een beetje tereurgesteld als hij weer mocht bekend maken dat er maar Fl 44,25 opgehaald was.quote:Op maandag 13 september 2004 00:06 schreef Tarak het volgende:
[..]
Ik weet nog (ik zal een jaar of zes/zeven geweest zijn, begin jaren tachtig, hypotheekrente 14%) dat ik van m'n moeder op m'n kop kreeg als ik teveel beleg op m'n brood deed.![]()
Die goeie ouwe tijd. :')
Wat heerljik simplistisch!!! Het leuke daarvan is dat je elkaar dan kunt bevestigen in het gezamenlijk aan de goede kant staan.quote:Op maandag 13 september 2004 00:15 schreef golfer het volgende:
[..]
De indoctrinatie die we op school en later in bepaalde partijen ondergingen.
Goed was goed en fout was fout. Geen grijstoon mogelijk en WIJ waren goed.
Wij gaven voor de zending in Suriname.quote:Op maandag 13 september 2004 00:16 schreef Toffe_Ellende het volgende:
[..]
Ja, precies, dat soort dingen. Of dat je tweedehanskleding van kennissen kreeg of truien van je oudere broer droeg. Maar wel grappig was dat je dan op school wel eens kwartje gaf voor de 'arme kinderen in Afrika'. De school zorgde dan dat het goed terecht kwam. Bijna niemand deed dat en dan was de hoofdmeester dan altijd een beetje tereurgesteld als hij weer mocht bekend maken dat er maar Fl 44,25 opgehaald was.Vraag me af of basisscholen dat tegenwoordig nog doen.
Dat constateerde ik ook al. Hier wordt gesteld o.a. leraren (Nederlands, maatschappijleer) de macht hadden om de idealen over te brengen. In de kabinetten zag je dat ook niet zo terug. Interessant zou het zijn hoe het verlopen was als de PvdA in de periode regeert had (dan was Paars wellicht nu aan de orde?), zeg maar vanaf het moment dat de partij uitgesloten werd van regeringsdeelname maar wel iets van 50 zetels had.quote:Op maandag 13 september 2004 21:41 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
Stom dat altijd wordt gezegd, ook in deze docu, dat de generatie van de jaren 60 de wereld in dejaren 80 regeerde. Lijkt me een overschatte constatering (daar moet eens onderzoek naar gedaan worden). Die Hippies waren maar een kleine fractie van de jongeren in die tijd. Er waren zat studenten dioe daar niks mee ophadden, of gewoon meeloopte voor de chicks die helemaal geen links-liberale denkbeelden hadden. Hoe kan het anders zijn dat de hele jaren tachtige conservatieve/rechtsliberale kabinetten waren.
De echte linkse hippes waren maar een vernislaagje die wel veel jonegren beinvloedde maar ten hoogste de helft van die generatie uitmaakte.
en het verlies van je idealen hoort bij het leven, niet iedereen staat sterk in de schoenen en houd het vol.
Het is deels zijn verhaal, zijn documentaire; en Volkert van der Graaf heeft dus op dezelfde school gezeten als de documentairemaker.quote:Op zondag 19 september 2004 23:20 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Suggereert de maker nu trouwens dat die linkse leraren nu Van der Graaf zo gemaakt hebben als ie is? Vind het beetje ver gezocht.
Je haalt geloof ik wat zaken door elkaar.quote:Op maandag 20 september 2004 00:11 schreef dvr het volgende:
Een mooie illustratie van het failliet en de machteloosheid van de babyboomers. Enerzijds de grote groep zakkenwassers die het in hun blinde wereldverbeteringsdrift 'zover hebben laten komen' en anderzijds de weinige, zoals de maker van deze documentaire, die wel doorhebben wat er mis is, maar er geen enkel antwoord op hebben. Dit zijn toch de momenten dat ik Pim weer mis.
Naar mijn mening -en die van de documentairemaker- is PF is één van de onvredereacties die ontstaan is door de absurde politieke correctheid over de toenmalige gastarbeiders, de huidige allochtonen van de genereatie die in de jaren 60 studeerde. Een merkwaardige fascinatie met de woorden fascisme, discrimatie en racisme, woorden die daarom maar te pas en te onpas gebruikt werden.quote:Op maandag 20 september 2004 00:14 schreef golfer het volgende:
[..]
Je haalt geloof ik wat zaken door elkaar.
De babyboomer generatie is de mijne: die in de jaren 50/60 groot is geworden, de documentairemaker is van een generatie later, gezien het feit dat hij in 1978 naar de middelbare school ging.
En wat Pim ermee te maken heeft zie ik niet zo?
Ik had de documentairemaker inderdaad ouder geschat - ik vergiste me blijkbaar met iemand anders die in beeld was.quote:Op maandag 20 september 2004 00:14 schreef golfer het volgende:
Je haalt geloof ik wat zaken door elkaar.
De babyboomer generatie is de mijne: die in de jaren 50/60 groot is geworden, de documentairemaker is van een generatie later, gezien het feit dat hij in 1978 naar de middelbare school ging.
Je moet het wel willen zien natuurlijk.quote:Op maandag 20 september 2004 00:14 schreef golfer het volgende:
En wat Pim ermee te maken heeft zie ik niet zo?
aan de toon van de narrator te horen issie toch duidelijk van zijn geloof afgevallen. En er kwamen vooral van dat soort types langs. (die joydivisionjournalist van Elsevier b.v en Leon de Winter.). De rest die als links betiteld kan worden, werden wat rare vragen gesteld, over de invloed van leraren.quote:Op dinsdag 21 september 2004 16:35 schreef Lemmeb het volgende:
En als antwoord op Schuldige_Omstander:
Niks zwart-wit, de serie is notabene gemaakt door iemand die de jaren 60 geweldig vindt. En Theo van Gogh was slechts 1 van de mensen die aan het woord is gelaten.
Tuurlijk, dat zo ook een mooie documentaire zijn. Maar daar ging deze nu eenmaal niet over.quote:Op dinsdag 21 september 2004 20:30 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
aan de toon van de narrator te horen issie toch duidelijk van zijn geloof afgevallen. En er kwamen vooral van dat soort types langs. (die joydivisionjournalist van Elsevier b.v en Leon de Winter.). De rest die als links betiteld kan worden, werden wat rare vragen gesteld, over de invloed van leraren.
Nee de muziek, de montage en de sfeer was mooi, maar de inhoud leeg. Als ze het nu eens af zouden zetten tegen de thatcher/Reaganperiode wiens verderfelijke erfenis (daar zijn de meeste historici en Economen het nu wel mee eens) de wereld nog beheerst, dan zou er een GEHEEL gevormd kunnen worden. Het decadente, onverschillige, harde van de jaren 80 zijn minstens verantwoordelijk voor de problemen van nu.
Volgens de documentairemaker werd de invloed van de generatie van de jaren 60 in de jaren 80 alleen maar groter. Ik vond de bijdragen van rechts juist inhoudsvoller dan die van links.quote:Op maandag 20 september 2004 11:40 schreef Schuldige_Omstander het volgende:
zoals altijd als er kritiek komt uit vanuit rechter zijde is het allemaal nogal makkelijk en oppervlakkig (over uiterlijkheden enzo). Theo van Gogh heeft alleen maar kritiek, neemt zelf geen enkel standpunt in en draagt al helemaal geen oplossingen aan of geeft een mening hoe het wel moet. Wat heb je aan zo iemand?
Veel te zwart-wit deze docureeks.
De enige juiste constatreing die me nu hier zo te binnen schiet is het normen en waarden verval na de openheid van de jaren 60. Die hippies/babyboomers hadden natuurlijk (ook niet) kunnen weten dat de helft van de mensen te grote vrijheden niet aankan. Een naief wereldbeeld hadden die lui, helaas zit de wereld na de economische crisis van de jaren 70 anders in mekaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |