Voor Bayer en andere geinteresseerden: heel veel mooie links zijn te vinden op de fp van deze cabaretsite:
http://www.zwartekat.nl/(een link naar de uitzending van de Belgische tv van vanavond en naar een opname in Kopspijkers van De Steen)
IM van de RVU:IN MEMORIAM BRAM VERMEULEN
De cabaretier en schrijver van Nederlandstalige liederen Bram Vermeulen is zaterdagochtend 4 september overleden. Dat heeft zijn manager, Robert-Jan Grünfeld, bekendgemaakt. Vermeulen, die zaterdag van vakantie uit Italië zou terugkeren, overleed in zijn slaap. Hij werd 57 jaar oud.
Vermeulen werd op jonge leeftijd opgeleid tot professioneel volleyballer. Op zijn zestiende werd hij spelverdeler van het Nederlands volleybalteam.
Bram is in de jaren zeventig bekend geworden met de cabaretformatie Neerlands Hoop, waarvan ook Freek de Jonge deel uitmaakte. Neerlands Hoop baarde vanaf het begin, in 1968, opzien door een combinatie van harde, politiek geëngageerde teksten met rock 'n roll. De actie tegen de deelname van het Nederlands elftal aan het WK-voetbal in 1978 in Argentinië maakte hen bij sommigen onbemind.
Nadat Vermeulen en De Jonge zelfstandig verder gingen, maakte Vermeulen nog vele albums. Hij had met zijn band De Toekomst begin jaren tachtig een hitje met het nummer Politiek. In 1995 won hij de Annie M.G. Schmidtprijs voor het beste cabaretlied, Een doodgewone jongen. Hij kreeg ook enkele Edisons, onder meer voor de albums Doe Het Niet en Bram. De laatste jaren bracht Vermeulen cd's uit met ingetogen nummers, die vooral in België veel succes oogsten. Ook was hij actief als programmamaker bij de RVU.
Het overlijden van Vermeulen komt onverwacht. De cabaretier leek gezond; de oorzaak van overlijden wordt nog onderzocht. Vermeulen overleed in aanwezigheid van zijn dochter. Zij zouden zaterdag samen naar Nederland terugkeren. Zijn vrouw was al eerder van vakantie naar Nederland teruggekeerd voor televisieopnames.
Hoe de familie afscheid gaat nemen, is volgens Grünfeld nog niet bekend.
IM van de site van Wim de Bie:Eén keer heb ik enkele woorden met hem gewisseld. Ik kende hem niet.
Hij kwam uit Den Haag. Ook uit ‘een ambtenarengezin’. Zijn moeder woonde in de Vruchtenbuurt (Goudreinetstraat?) en daardoor kwam mijn moeder, die daar vlakbij woonde, zijn moeder wel eens tegen. Waar en in welk verband weet ik niet.
Mijn moeder zei dat zijn moeder zich altijd voorstelde als: ‘Ik ben de moeder van Bram Vermeulen’. En veel over hem sprak. Trots op hem was.
Mijn moeder zei het niet, maar ik denk dat ze bij zo’n gelegenheid ook trots over mij sprak.
Onze moeders vormden op zo’n moment even een mooi Haags duo.