Ik kan het niet meer vinden, maar dit stukje geeft ongeveer hetzelfde weer:
Bram Vermeulen maakte een programma over reïncarnatie (door Marc Coppens)
"Ik was een Waalse officier in de oorlog"
Er is leven na de dood, zong Freek de Jonge bij Neerlands Hoop. Zijn voormalige kompaan Bram Vermeulen gaat nog een dimensie verder: hij gelooft in reïncarnatie. Aan de hand van persoonlijke ervaringen -Vermeulen vermoedt dat hij aan de IJzer heeft gestreden- probeert de liedjesschrijver aan een breed publiek uit te leggen hoe dat inzicht een mensenleven kan veranderen. 'Zweverig? Niets van, ik ben een benieuwd mens.'
Wanneer ben je bewust geworden van je reïncarnatie?
Bram Vermeulen:"In Nederland is de Grote Oorlog aan zowat iedereen voorbijgegaan en toch heb ik er zelf altijd een fascinatie voor gehad. De allereerste gewaarwording kreeg ik in de loopgraven van Diksmuide. Je kunt stellen dat dit normaal is, net zoals je een klap krijgt als je Hiroshima zou bezoeken om je ervan te vergewissen wat daar is gebeurd. Niettemin wou ik van die gewaarwording een film maken.''
"Toen kreeg ik een tweede klap. Tot mijn verbazing kende ik in de streek zomaar de weg -ik was er nochtans nooit geweest- en er waren nog tal van niet direct te verklaren aanwijzingen. Dan ga je nadenken: wat gebeurt er met me?''
Jij gaat er dan vanuit dat je in een vorig leven aan de IJzer hebt gevochten?
"Ik ging er in het begin vanuit dat ik een Vlaamse soldaat was die in de handen van de bezetter was gevallen. Allemaal heel correct. Maar ik ben er nu achter dat ik wellicht eerder een Waalse officier was en helemaal niet gesneuveld. Je denkt altijd het beste van je vorige leven, hé. Is het niet vreemd dat er zo weinig mensen zijn die denken dat ze keuterboeren waren en nog minder die in een vorig leven Duitse soldaten waren?"
Vrees je niet dat de kritische Bram Vermeulen voortaan als 'zweverig' zal worden bestempeld?
"Interessant, maar laten we reïncarnatie eens wetenschappelijk benaderen. De eerste wet van de thermodynamica is het behoud van energie. Een lichaam in leven heeft energie. Waar gaat die energie volgens jou naartoe als het lichaam sterft? Ik denk niet dat ik zweverig ben. Mensen die genoegen nemen met het onlogische zijn zweverig. Ik vind het belangrijk om kritische noten te geven bij het christengeloof."
Heeft reïncarnatie voor jou een religieuze dimensie?
"Neen, dat denk ik niet, misschien eerder een kwantumdimensie (lacht). Het is wel zo dat reïncarnatie tot zo ongeveer 400 na Christus deel uitmaakte van het christendom. Omdat het de macht van de kerk -er is één aards leven en één leven na de dood- in de weg stond, werden die opvattingen geschrapt."
Geloof je ook in voorbestemming? Dat je als zanger meer erkenning kreeg in Vlaanderen dan in Nederland, heeft je misschien wel in Diksmuide doen belanden?
"In Nederland was ik een cultfiguur, in Vlaanderen werd ik breder geaccepteerd. Ik denk daar wel eens over na, en dan worden wel meer dingen begrijpelijk. Zo vermoed ik dat voetbalhooligans de reïncarnatie van Duitse soldaten uit de Tweede Wereldoorlog zijn. Onbewust zijn ze daarmee nog niet klaar. Ik geloof dus ook dat reïncarnatie op een bepaald moment ophoudt. Dan zijn alle issues op."