FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Motorrijders die naar voren kruipen bij stoplichten.
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 12:22
Wat vinden jullie daar nu van ?

Sommige auto's gaan je proberen klem te rijden
MRPhonezaterdag 4 september 2004 @ 12:39
En missen dan nog wel eens een spiegeltje
Hugsterzaterdag 4 september 2004 @ 12:49
gedrag van de meeste motorrijders..
clowntjezaterdag 4 september 2004 @ 12:50
Ik doe het alleen als de rij echt lang is. Gewoon stapvoets naar voren. Als er 10 auto's voor me staan wacht ik meestal gewoon netjes in het rijtje omdat het toch geen tijdwinst oplevert.
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
Niet waar. De meeste motorrijders gedragen zich behoorlijk netjes. Een kleine minderheid verpest het voor de rest. Het is net met allochtonen eigenlijk.. Dankzij die kleine groep denken mensen dat de meerderheid zo is.
Five_Aceszaterdag 4 september 2004 @ 12:55
Op zich heb ik er geen last van (en kan nog wel eens wat leuke situaties opleveren als je met een lichte motor samen vooraan staat ) Heb alleen altijd zoiets van tsja, de rest moet ook wachten, waarom wachten hun ook niet gewoon even.
Mantarayzaterdag 4 september 2004 @ 12:58
Ik vind 't best, Mijn wachtijd wordt r toch niet korter van.
En bji mijn mini is links en rechts ruimte zat.
Maximus.Proximuszaterdag 4 september 2004 @ 12:59
Iedereen die daar niet tegen kan moet dan ook maar motor gaan rijden.
Is gewoon jaloezie
Lt_BaseLinezaterdag 4 september 2004 @ 13:01
Wat vinden de motorrijders trouwens van ruitensproeiers?
SONICzaterdag 4 september 2004 @ 13:03
Dat is nou eenmaal een van de voordelen van motorrijden.
Ook lekker bij files op de snelweg. Ben je tenminste snel weg
Een hoop automobilisten kunnen overigens wat betreft weggebruik wel eens een voorbeeld nemen aan de gemiddelde motorrijder.
Juggernautzaterdag 4 september 2004 @ 13:04
meestal vind ik het niet storend. zolang er de ruimte maar voor is en de motorrijder de auto's niet in de weg zit. aan de andere kant vind ik het egienlijk niet meer dan normaal dat een motorrijder gewoon wacht op zijn beurt net als de automobilisten. maar dat is denk ik de instelling van heel veel motorrijders. ze doen waar ze zin in hebben en als het fout gaat zijn het die klote automobilisten die het gedaan hebben
Freeflyerzaterdag 4 september 2004 @ 13:05
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
een deel van het gedrag waar jij het over hebt wordt gewoon aangeleerd tijdens de rijlessen .
Racing_X-Rayzaterdag 4 september 2004 @ 13:25
doe ik altijd,

een motor hindert auto's toch nie en zijn sneller weg

het is btw gedoogd ook dus

maar je moet het natuurlijk niet doen als het al groen is dan sluit je gewoon weer in de rij in
mikezwetzaterdag 4 september 2004 @ 13:29
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
Wees blij dat die motorrijder niet in een auto zit, stond je nog langer in de file.

Ik heb een pesthekel aan van die automobilisten die als ze een motor aan zien komen gaan blokken
BertVzaterdag 4 september 2004 @ 13:33
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:04 schreef Juggernaut het volgende:
meestal vind ik het niet storend. zolang er de ruimte maar voor is en de motorrijder de auto's niet in de weg zit. aan de andere kant vind ik het egienlijk niet meer dan normaal dat een motorrijder gewoon wacht op zijn beurt net als de automobilisten. maar dat is denk ik de instelling van heel veel motorrijders. ze doen waar ze zin in hebben en als het fout gaat zijn het die klote automobilisten die het gedaan hebben
Waarom op je beurt wachten als je er "niet storend langs kan"?
Er zitten ook net zo goed klote motorrijders tussen, maar eh, dat ben ik niet eh
clowntjezaterdag 4 september 2004 @ 13:46
Ik vind het argument dat motorrijders moeten wachten omdat automobilisten dat ook moeten niet zo sterk. De motorrijders maken de file namelijk niet, dat doen de automobilisten. Dus waarom moet een motorrijder wachten omdat automobilisten een file creeëren. Natuurlijk zijn motorrijders ook een deel van de file, maar deze zou alleen als we naar de grootte kijken al drie keer zo kort zijn als iedereen met de motor zou zijn. Daarnaast trekken motoren ook nog sneller op bij een stoplicht dus zou in dezelfde tijd groen licht de file een veel groter gedeelte oplossen..

Komt bij dat met de motor stilstaan bij goed weer ongelooflijk warm is en file rijden ongelooflijk vermoeiend. En achteraan sluiten in een file is ook nog eens gevaarlijk omdat je nog wel's over het hoofd gezien wordt. En als je tussen twee auto's terecht komt is het vrijwel zeker einde verhaal. Dat laatste is ook de oorspronkelijke reden waarom je met je motor in de file tussen de rijen auto's door mag gaan in plaats van achteraan sluiten of in de rij auto's meerijden.
_VoiD_zaterdag 4 september 2004 @ 14:11
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:46 schreef clowntje het volgende:
De motorrijders maken de file namelijk niet,
Wat is dat voor prutsopmerking? Als je als motorrijder vol in je ankers moet kun je ook een kettingreactie krijgen zodat je een kilometer verderop stilstaan.
En motorrijders gaan nooit onderuit op de snelweg of in de bochten? Daar komen ook files van. Dat er toevallig 20 keer minder motoren op de weg zijn betekent niet dat ze geen files kunnen veroorzaken.

Als ik motor zou rijden zou ik ook voorkruipen. Maar niet als er twee auto's staan, want dan schiet je er geen kloot mee op. En als je dan vooraan gaat staan niet pas in z'n 1 zetten als het licht al op groen staat. En ook een beetje doorrijden aub.
dr_bobzaterdag 4 september 2004 @ 14:12
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:29 schreef mikezwet het volgende:
Ik heb een pesthekel aan van die automobilisten die als ze een motor aan zien komen gaan blokken
Ik vind het bij de verkeerslichten niet irrirant en in de file wil ik best ruimte maken. Dat blokkeren vind ik echt zo kinderachtig, alsof er een afgunst is omdat motorrijders door kunnen rijden.
Five_Aceszaterdag 4 september 2004 @ 14:15
quote:
Komt bij dat met de motor stilstaan bij goed weer ongelooflijk warm is en file rijden ongelooflijk vermoeiend. En achteraan sluiten in een file is ook nog eens gevaarlijk omdat je nog wel's over het hoofd gezien wordt. En als je tussen twee auto's terecht komt is het vrijwel zeker einde verhaal. Dat laatste is ook de oorspronkelijke reden waarom je met je motor in de file tussen de rijen auto's door mag gaan in plaats van achteraan sluiten of in de rij auto's meerijden.
Dat laatste kan ik me dan heel goed in vinden, mijn ma bijvoorbeeld is 2x van achteren aangereden terwijl ze achter in de file stond, en is nu arbeidsongeschikt om die reden. In een auto kom je er al niet zo lekker uit, laat staan op een motor. Als het een beetje met beleid gaat dan zie ik het probleem ook niet met langs de file rijden, alleen heb je er ook van die mafkezen tussen zitten die dat met 120 km/u doen

Kwam gisteren trouwens nog een mooi aso staaltje tegen op een polderweg, motor gaat inhalen maar red het niet, en blijft dus vrolijk naast een andere auto rijden met tegemoetkomend verkeer... dan vraag je wel om ongelukken imho. Alleen is dat wel een klein % natuurlijk, de meeste ervaren motorrijders die ik ken gedragen zich wel netjes in het verkeer.

Het is met motorfietsen net als met auto's vind ik eigenlijk, degenen die net hun motorrijbewijs hebben denken ook dat ze onaantastbaar zijn, net als de gemiddelde automobilist die net zijn rijbewijs heeft.
Furbyzaterdag 4 september 2004 @ 14:15
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:25 schreef Racing_X-Ray het volgende:


het is btw gedoogd ook dus
Nee hoor. Het officieele gedoogen geldt alleen voor files waardoor je met klein snelheidsverschil tussendoor mag. Een stoplicht is gewoon een situatie waar iedereen geacht wordt op zijn beurt te wachtten en moet je ook als moterrijder gewoon aansluiten.

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee, ze rijden mij verder niet in de weg.
BertVzaterdag 4 september 2004 @ 14:19
Ik zie idd wel 's een motorrijder om een "niet file" heen slalommen.
Zal ik niet gauw doen.

De wijzende vingertjes slaan nergens op. 1 fout, game over, lost zichzelf op.
dnzlzaterdag 4 september 2004 @ 14:30
Als ik 't zie geef ik ze nog extra ruimte ook. Kan me niets schelen.

Bovendien kan ik dan beter de motor checken
Kralingenzaterdag 4 september 2004 @ 14:34
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
Zeker zelf nog nooit op een motor gezeten. Jij bent echt zo iemand die er motorrijders er niet langs laat.
Mensen zoals jij ...

[ Bericht 1% gewijzigd door Kralingen op 04-09-2004 14:46:43 ]
Tommy_Kuklinskizaterdag 4 september 2004 @ 14:38
Totaal geen last van, sterker nog ik vind het prima zolang het netjes gedaan wordt.

pluspuntjes als de motorrijder vervolgens volgas weggaat.. het geluid
dnzlzaterdag 4 september 2004 @ 14:45
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 14:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Totaal geen last van, sterker nog ik vind het prima zolang het netjes gedaan wordt.

pluspuntjes als de motorrijder vervolgens volgas weggaat.. het geluid

Dan zit ik dus in me bakkie gewoon te hopen dat dat kreng voor me op die motor volgas wegtrekt. Doet 'ie 't niet .
Impryzaterdag 4 september 2004 @ 14:52
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 14:11 schreef _VoiD_ het volgende:

[..]

Wat is dat voor prutsopmerking? Als je als motorrijder vol in je ankers moet kun je ook een kettingreactie krijgen zodat je een kilometer verderop stilstaan.
En motorrijders gaan nooit onderuit op de snelweg of in de bochten? Daar komen ook files van. Dat er toevallig 20 keer minder motoren op de weg zijn betekent niet dat ze geen files kunnen veroorzaken.

Als ik motor zou rijden zou ik ook voorkruipen. Maar niet als er twee auto's staan, want dan schiet je er geen kloot mee op. En als je dan vooraan gaat staan niet pas in z'n 1 zetten als het licht al op groen staat. En ook een beetje doorrijden aub.
Hij bedoelt niet dat de motorrijders geen files veroorzaken qua ongelukken, maar puur qua rij. Een motor hoeft niet in de rij te wachten, een auto wel, omdat die de ruimte niet heeft om er tussendoor te rijden een motor wel, dus de rij is achteraan korter
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 17:47
Achteraan blijven staat is gevaarlijk ivm achteropkomend vee
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 17:48
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:55 schreef Five_Aces het volgende:
(en kan nog wel eens wat leuke situaties opleveren als je met een lichte motor samen vooraan staat )
Wat noem jij licht? Hoe zie jij dat het een lichte motor is?
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 17:49
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:01 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Wat vinden de motorrijders trouwens van ruitensproeiers?
Dat is klote, daarom gaan we vooraan staan......
Googolplexianzaterdag 4 september 2004 @ 17:54
enige bedenkbare reden waarom ik me er aan zou ergeren is jaloezie Ik zou ook wel vooraan willen staan

ja ... Goldwings die er tussendoor proberen te proppen kan soms wel een beetje eng zijn. Maar als je genoeg ruimte geeft is er niets aan de hand en je gaat er ook niet op achteruit.
Visionzaterdag 4 september 2004 @ 18:08
eerlijk gezegd zal het me worst wezen. als een motorrijder er sneller mee is en niemand mee hindert, wtf not?
Adfundumzaterdag 4 september 2004 @ 18:22
Ik doe het zelf ook, en als automobilist geef ik dus ook ruimte. Maar ik zie vaak een gast met een motorscooter die dat ook doet bij Oss,waar de N50 overgaat in de A50. en vervolgens bij groen zo langzaam optrekt en precies 100 gaat rijden op de snelweg zodat ie de automobilsten die hij net heeft ingehaald echt hindert. Die vent snap ik dus niet.
4x2zaterdag 4 september 2004 @ 18:23
Ik doe het ook vrij vaak.
Enige probleem is als je nog 3 autos voor het einde zit en het licht dan op groen gaat.
Meestal geef ik dan gewoon even gas om heel snel uit de buurt te komen (als er ruimte is), maja, dat kan wat aso overkomen.
Kan er weinig aan doen, ik zit niet zo graag tussen die autos als het allemaal gaat rijden.

Dat is ook de reden dat ik bestelbusjes en vrachtwagens zo snel mogelijk in wil halen, ik zie geen flikker meer en word niet gezien.
Als ik er voorbij ga geef ik overigens wel gas, bedoel, hinderen hoort ook niet.
Five_Aceszaterdag 4 september 2004 @ 18:27
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 17:48 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Wat noem jij licht? Hoe zie jij dat het een lichte motor is?
400 cc oid, staat er vaak wel op. Die 25 kW gevallen zijn ook leuk, maar daar kan je het vaak niet aan zien. Al vind ik wegracen tegen een motor leuker, vanmiddag naa aan het spelen geweest met een Suzuki GSX-R600 op een bochtig weggetje, kon hem gewoon bijhouden (zal ook aan de rijder liggen). Alleen zit er een stuk met drempels in die weg, daar was hij veel sneller overheen, dus toen moest ik opgeven Paar weken geleden moest ik het alleen afleggen tegen een oudere motor, ongeveer jaren 80-90 geen idee wat voor type, klonk wel redelijk zwaar (800 CC oid gok ik, geen racer meer een toermotor) zat mij al de hele weg te stangen dus denk zal eens proberen na een bocht kwam mij wel voorbij maar niet met een heel groot snelheidsverschil. hayabuscha of GSX-R1000 dingen oid probeer ik niet eens
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 18:36
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 18:27 schreef Five_Aces het volgende:

[..]

400 cc oid, staat er vaak wel op. Die 25 kW gevallen zijn ook leuk, maar daar kan je het vaak niet aan zien. Al vind ik wegracen tegen een motor leuker, vanmiddag naa aan het spelen geweest met een Suzuki GSX-R600 op een bochtig weggetje, kon hem gewoon bijhouden (zal ook aan de rijder liggen). Alleen zit er een stuk met drempels in die weg, daar was hij veel sneller overheen, dus toen moest ik opgeven Paar weken geleden moest ik het alleen afleggen tegen een oudere motor, ongeveer jaren 80-90 geen idee wat voor type, klonk wel redelijk zwaar (800 CC oid gok ik, geen racer meer een toermotor) zat mij al de hele weg te stangen dus denk zal eens proberen na een bocht kwam mij wel voorbij maar niet met een heel groot snelheidsverschil. hayabuscha of GSX-R1000 dingen oid probeer ik niet eens
Wat voor auto heb je?

Zal ik je maar effe uit de brand helpen dan....

CC's zeggen weinig tot niets. Een ZXR400 zit in 4,2 sec. op de 100, die houd jij dus echt niet bij in je koekblik

25kw's ook niet...... heb zelf een Bandit600N geknepen tot 25kw maar trek nog steeds alles eruit 0-100 in 5sec ofzo......
Five_Aceszaterdag 4 september 2004 @ 18:40
BMW M3, 321 PK. Naar 100 in +/- 5.2 sec. Eerste stukje verlies ik ook meestal, maar eenmaal op gang wil het nog wel lukken

Heb wel eens op de Norton Commander van mijn opa gereden (750 CC dacht ik) maar dat is niet te vergelijken met die ZXR400 oid.
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 18:51
oh kijk, dat veranderd wel iets

Is ook geen gemiddeld auto'tje...... nee, dan kan je de 25kw's aardig bijhouden Maar een ZXR400 houd je toch niet bij vrees ik

Oudere motoren maak je idd wel kans bij

Als mijne onbegrensd is (200 kilo, 78pk) zit ik in 3.1 sec op de 100 volgens het boekje....
Jerommekezaterdag 4 september 2004 @ 18:54
Koekblikken voorbijgaan bij het stoplicht doe ik alleen als ik er voordeel bij heb. Maar bij ons in de stad gaat het verkeer meestal niet zo snel, en dan krijg je alleen maar gevaarlijke situaties.
Want een automobilist kijkt niet zo goed als een motorrijder is mijn ervaring.
Xtreemzaterdag 4 september 2004 @ 19:04
Zolang het en kan en de snelheid laag is.. (een enkele keer komt er zo'n bosmongool met 60+ nog ff tussen door zeilen ) absoluut geen probleem mee.... als ik ze zie terwijl ik nog rol maak ik wat ruimte... als ik al stil sta moeten ze zelf maar kijken aan welke kant ze er langs kunnen...
hollander172zaterdag 4 september 2004 @ 19:07
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 18:36 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Wat voor auto heb je?

Zal ik je maar effe uit de brand helpen dan....

CC's zeggen weinig tot niets. Een ZXR400 zit in 4,2 sec. op de 100, die houd jij dus echt niet bij in je koekblik

25kw's ook niet...... heb zelf een Bandit600N geknepen tot 25kw maar trek nog steeds alles eruit 0-100 in 5sec ofzo......
Wat lief dat je de ZXR er ook nog even bij haalt.

Type auto stond trouwens onder zijn nick. Daar red je het niet tegen in de bochten vrees ik.
Van 0 naar 100 is ook niet zaligmakend met een motor, ik denk dat je juist van 100 naar 200 de meeste winst pakt t.o.v. een auto.

en met bepaalde types motoren natuurlijk de 200 naar 300.
PatrickMzaterdag 4 september 2004 @ 19:11
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:01 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Wat vinden de motorrijders trouwens van ruitensproeiers?
Wordt m'n kuip lekker schoon van
PatrickMzaterdag 4 september 2004 @ 19:14
En oja... een tip voor de heren motorrijders onder ons... als je in een file ernstig gehinderd wordt door automobilisten en er is een vrachtwagenstrook of busbaan, wordt het gedoogd om daar gebruik van te maken (als je al aangehouden wordt hoef je alleen de situatie uit te leggen en laten ze je gewoon gaan ). Handig een politieagent in vriendenkring van ouders dan weet je tenminste wat wel mag en niet mag... en wat wel en niet gedoogd wordt en wanneer...
Fulcrum_Xzaterdag 4 september 2004 @ 19:30
niks mis mee toch? is juist veiliger voor motorrijders (moet er niet aan denken dat een motorrijder geplet wordt in een kettingbotsing). Scheelt ook nog ruimte voor de automobilisten

[ Bericht 0% gewijzigd door Fulcrum_X op 04-09-2004 20:00:20 (typo) ]
Five_Aceszaterdag 4 september 2004 @ 19:33
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:07 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Wat lief dat je de ZXR er ook nog even bij haalt.

Type auto stond trouwens onder zijn nick. Daar red je het niet tegen in de bochten vrees ik.
Van 0 naar 100 is ook niet zaligmakend met een motor, ik denk dat je juist van 100 naar 200 de meeste winst pakt t.o.v. een auto.

en met bepaalde types motoren natuurlijk de 200 naar 300.
Denk dat dat aan het type ligt, de lichtere hebben minder problemen om hun power op de weg te krijgen en zijn daar dus relatief snel, maar boven de 100 km/u gaat weinig vermogen toch parten spelen ivm weerstand... aan de andere kant heb ik Hayabusha's en GSX-R1000's bijvoorbeeld op een 400m dragstrip gezien waar ze op 11 seconden zaten (samen met de snelste auto's), dat was opzich niet impressive, maar wel met een trapspeed van 230 km/u of zo, dat deden de auto's niet na. Die dingen konden niet eens vol op het gas tot 100 km/u, en pas op het einde van de run kwamen ze echt goed op gang, had die baan 100m langer geweest (of een 1km sprint) dan had het plaatje een stuk anders geweest. Was ook wel grappig, een GSX-R750 reed ongeveer dezelfde tijd als een GSX-R1000, terwijl ik zeker weet dat de 1000 het makkelijk gewonnen had op een langere sprint.
PatrickMzaterdag 4 september 2004 @ 19:45
Is laatst in een blad tegenover elkaar gezet... de GSX-R 1000 wint pas boven de 200 km p/h iets van de GSX-R 750 en wint het uiteindelijk op topsnelheid.... Het grote voordeel van de 1000 is dat de kracht vanaf de 2000 toeren al beschikbaar is en dus schakellui te rijden is, en dat op kruissnelheden het aantal toeren lager ligt dan bij de GSX-R 750...
MRPhonezaterdag 4 september 2004 @ 19:49
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
Ik heb dat 2x gedaan en die lui vroegen erom. De ene was een Golf II GTI of een wannabe gti die het leuk vond om op het laatste moment me er alsnog niet langs te laten. Datzelfde gold ook voor een paar etterbakkies van net 18 in een ouwe Escort die het mij ook niet gunden om bij Hengelo een stukje naar voren te gaan, die lullo's dwongen me om de berm in te gaan.

Ik haal geen maffe stunts uit of wat dan ook, het waren die lui die zelf agressief in het verkeer waren. En gezien jou reactie en je leeftijd kon je ook wel eens zo'n figuur zijn.
Juggernautzaterdag 4 september 2004 @ 19:57
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:33 schreef BertV het volgende:

[..]

Waarom op je beurt wachten als je er "niet storend langs kan"?
Er zitten ook net zo goed klote motorrijders tussen, maar eh, dat ben ik niet eh
omdat het verkeerslicht principe gebaseerd is op wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Degene vooraan in de rij mogen dus rijden. Niet de motorrijder die meent voor te mogen kruipen

en voorkruipen is irritant. Wat zou jij er van vinden dat er iemand bij de kassa langs 10 wachtenden met een karretje liep zonder te vragen omdat hij alleen ene komkommer in z'n hand heeft.
Googolplexianzaterdag 4 september 2004 @ 20:34
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:57 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

omdat het verkeerslicht principe gebaseerd is op wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Degene vooraan in de rij mogen dus rijden. Niet de motorrijder die meent voor te mogen kruipen

en voorkruipen is irritant. Wat zou jij er van vinden dat er iemand bij de kassa langs 10 wachtenden met een karretje liep zonder te vragen omdat hij alleen ene komkommer in z'n hand heeft.
Durf te wedden dat een lange blonde met een komkommer die 10 karretjes echt zonder moeite voorbij komt

imo koop je niet voor niets een motor. Zit je al 99% van het jaar in de regen in dit land... mag je van mij echt wel voordeel hebben in de file of bij het stoplicht.
Als je zo eens op de weg kijkt hoe asociale automobilisten hun langzamere voorgangers van links en rechts passeren weet ik zeker dat -als hun auto's smaller waren- ze net als motorrijders zouden voordringen.

Als je gaat kijken wat je er uiteindelijk op achteruit gaat is het 1 seconde (hooguit) bij het stoplicht en 30 seconden bij de kassa en als je er tegen kunt houd je alleen maar blije mensen over.
Mercy_symbolzaterdag 4 september 2004 @ 20:37
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:57 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

omdat het verkeerslicht principe gebaseerd is op wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Degene vooraan in de rij mogen dus rijden. Niet de motorrijder die meent voor te mogen kruipen

en voorkruipen is irritant. Wat zou jij er van vinden dat er iemand bij de kassa langs 10 wachtenden met een karretje liep zonder te vragen omdat hij alleen ene komkommer in z'n hand heeft.
Zeker nog nooit gehoord van snelkassa's ?
super_hondazaterdag 4 september 2004 @ 20:38
ik ga altijd vooraan staan, ik heb er echt geen zin in om een blinde automobilist die fe rij/file over het hoofd zag omdat hij wat te vretenmoest pakken/zijn haar aan het doen was/muziek aanzette/telefoneerde(doorhalen wat niet van toepassing is) in mijn nek te krijgen.

Bovendien HET MAG! dus waarom zou ik achter een rij trage auto's blijven staan.....
Rietvaerderzaterdag 4 september 2004 @ 20:40
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:07 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Wat lief dat je de ZXR er ook nog even bij haalt.

Type auto stond trouwens onder zijn nick. Daar red je het niet tegen in de bochten vrees ik.
Van 0 naar 100 is ook niet zaligmakend met een motor, ik denk dat je juist van 100 naar 200 de meeste winst pakt t.o.v. een auto.

en met bepaalde types motoren natuurlijk de 200 naar 300.
Hij had over 400-tjes.

En uit zijn sig. kan niet opmaken dat het om een BMW M3 gaat met 321pk

Met een motor ben je altijd sneller weg uit stilstand (0-100) dan de meeste auto's.... dus.
Adfundumzaterdag 4 september 2004 @ 21:04
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:57 schreef Juggernaut het volgende:

[..]

omdat het verkeerslicht principe gebaseerd is op wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Degene vooraan in de rij mogen dus rijden. Niet de motorrijder die meent voor te mogen kruipen

en voorkruipen is irritant. Wat zou jij er van vinden dat er iemand bij de kassa langs 10 wachtenden met een karretje liep zonder te vragen omdat hij alleen ene komkommer in z'n hand heeft.
Foute vergelijking: als iemand bij een kassa voorkruipt moeten de anderen langer wachten. Als een motorrijder in de rij voorkruipt heeft niemand er last van omdat hij veel sneller weg is dan de rest. De auto's kunnen net zo snel optrekken als zonder die motorrijder. Bovendien hebben veel automobilisten liever een motor voor zich dan achter zich.
Fulcrum_Xzaterdag 4 september 2004 @ 21:07
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 21:04 schreef Adfundum het volgende:

[..]

Foute vergelijking: als iemand bij een kassa voorkruipt moeten de anderen langer wachten. Als een motorrijder in de rij voorkruipt heeft niemand er last van omdat hij veel sneller weg is dan de rest. De auto's kunnen net zo snel optrekken als zonder die motorrijder. Bovendien hebben veel automobilisten liever een motor voor zich dan achter zich.


Kun je beter vergelijken met iemand die zonder boodschappen weer de supermarkt uitstapt, waarbij er ruimte zat is bij de kassa om hem er langs te laten
Tomzaterdag 4 september 2004 @ 21:10
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:22 schreef Rietvaerder het volgende:
Wat vinden jullie daar nu van ?
het boeit mij niet.. ze doen maar. Ik heb er geen last van, zolang ze een beetje uitkijken als ze langs je auto rijden en niet in een of andere dode hoek gaan rijden.
4x2zaterdag 4 september 2004 @ 23:06
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 21:04 schreef Adfundum het volgende:
Bovendien hebben veel automobilisten liever een motor voor zich dan achter zich.
Ik ook, boeit mij het wat als ie 200 gaat of wat dan ook, is ie eerder bij mij uit de buurt.
En motoren zijn zo klein dat ze, als het nodig is, overal wel tussen passen, dus je hebt er bijna nooit last van.
De ergste vind ik diegene die niet doorrijden.
Limsdealerzaterdag 4 september 2004 @ 23:42
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 12:49 schreef Hugster het volgende:
gedrag van de meeste motorrijders..
Dat is ook één van de belangrijke redenen waarom mensen voor een motor kiezen: het is gemakkelijker in de file. Als ze het verantwoord doen, wat is er dan verkeerd aan?
yupzondag 5 september 2004 @ 00:05
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 20:40 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Hij had over 400-tjes.

En uit zijn sig. kan niet opmaken dat het om een BMW M3 gaat met 321pk

Met een motor ben je altijd sneller weg uit stilstand (0-100) dan de meeste auto's.... dus.
En na de 100 komen die 321 gestoorde Duitse paarden op gang, dus?

BTW van mij mogen die motormuisjes wel naar voren, ze trekken bijna altijd zeer snel op dus heeft niemand last van ze.
BertVzondag 5 september 2004 @ 10:14
quote:
Op zondag 5 september 2004 00:05 schreef yup het volgende:

[..]

En na de 100 komen die 321 gestoorde Duitse paarden op gang, dus?

BTW van mij mogen die motormuisjes wel naar voren, ze trekken bijna altijd zeer snel op dus heeft niemand last van ze.
Mooi! Je ziet ook dat bijna iedereen dat vind. Alleen de personen die dat niet vinden vallen natuurlijk extra op.
spearheadzondag 5 september 2004 @ 21:48
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:25 schreef Racing_X-Ray het volgende:

een motor hindert auto's toch nie en zijn sneller weg
Maar dan moeten ze dat wel doen! Als ik vlot weg rij en die motorrijder vooraan staat te slapen of rijdt als een oud wijf weg dan zit ik er zo achterop (is al een paar keer net goed gegaan). Of van die lui die naar voren rijden en in plaats van netjes in te voegen ineens plankgas geven op het moment dat het licht op groen gaat. Dan zijn ze nog beledigd ook als je ze aanrijd Wat denken ze nou helemaal, dat ik in mijn spiegel ga kijken voordat ik bij een stoplicht weg rij ? Kom nou toch...
Rietvaerderzondag 5 september 2004 @ 21:52
quote:
Op zondag 5 september 2004 21:48 schreef spearhead het volgende: Wat denken ze nou helemaal, dat ik in mijn spiegel ga kijken voordat ik bij een stoplicht weg rij ? Kom nou toch...
Ja, dat heb je toch geleerd met het lessen?
siekmanzondag 5 september 2004 @ 22:00
heb ik over het algemeen geen problemen mee zolang ze maar niet te veel gas geven voor mn car er komt dan z'on smerige uilaatgas binnen ( het zelfde geld voor die scooter enzo )
PatrickMzondag 5 september 2004 @ 22:03
quote:
Op zondag 5 september 2004 22:00 schreef siekman het volgende:
heb ik over het algemeen geen problemen mee zolang ze maar niet te veel gas geven voor mn car er komt dan z'on smerige uilaatgas binnen ( het zelfde geld voor die scooter enzo )
Dan kan je beter gaan kameel rijden in de Sahara... dan weet je zeker dat er geen uitlaatgassen binnen komt
PatrickMzondag 5 september 2004 @ 22:08
quote:
Op zondag 5 september 2004 21:48 schreef spearhead het volgende:

[..]

Wat denken ze nou helemaal, dat ik in mijn spiegel ga kijken voordat ik bij een stoplicht weg rij ? Kom nou toch...
Precies... die ondingen hadden ze nooit op een auto moeten zetten... worden toch zelden tot nooit gebruikt... hooguit als voetbal door motorrijders...
Rietvaerderzondag 5 september 2004 @ 22:13
quote:
Op zondag 5 september 2004 22:08 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Precies... die ondingen hadden ze nooit op een auto moeten zetten... worden toch zelden tot nooit gebruikt... hooguit als voetbal door motorrijders...
!

Stel je voor dat je die dingen moet gaan gebruiken
Two_Tribeszondag 5 september 2004 @ 22:40
Geen problemen

Ik kan me alleen zwaar irriteren als je dan net zo'n motorrijder voor je hebt die zoooo traag optrekt dat je als auto ook moet (denk aan 50+'ers op een 1988 300 cc Yamaha chopper) Die denken dan bij de motorrijders te horen met hun Alto rijstijl

Gelukkig zijn die in de minderheid (wel een keer gehad bij een brug dat de motor van een motor afsloeg Die heb ik keihard uitgelachen
Faraomaandag 6 september 2004 @ 00:01
Ik heb er ook helemaal geen probleem mee, zolang ze dan ook maar inderdaad even goed optrekken.

Heb 1 keer gehad dat er zo'n ouder model moter voor me ging staan en superlangzaam optrok zodat de 1e 6 auto's 'm alweer ingehaald hadden voordat ie 't kruispunt over was.
En dat is natuurlijk wel weer irritant, gelukkig gebeurd dat maar zelden.
LoggedInmaandag 6 september 2004 @ 00:33
quote:
Op zondag 5 september 2004 21:52 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ja, dat heb je toch geleerd met het lessen?
nee, eigenlijk niet.. ik moet 700 keer per seconde in mn spiegel kijken tijdens het rijden, maar als ik wegrij bij het stoplicht heb ik niet geleerd in mn spiegel te kijken
Rietvaerdermaandag 6 september 2004 @ 07:25
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:33 schreef LoggedIn het volgende:

[..]

nee, eigenlijk niet.. ik moet 700 keer per seconde in mn spiegel kijken tijdens het rijden, maar als ik wegrij bij het stoplicht heb ik niet geleerd in mn spiegel te kijken
Wij wel..
ZX9Rmaandag 6 september 2004 @ 07:43
quote:
Op maandag 6 september 2004 00:01 schreef Farao het volgende:
Heb 1 keer gehad dat er zo'n ouder model moter voor me ging staan en superlangzaam optrok zodat de 1e 6 auto's 'm alweer ingehaald hadden voordat ie 't kruispunt over was.
En dat is natuurlijk wel weer irritant, gelukkig gebeurd dat maar zelden.
idd. Blijf dan lekker in de rij staan.

Ik doe het ook wel eens. Gewoon naar voren rijden in een rij.
Niet midden in de stad maar bij grote kruispunten waar het kan. Anders blijf ik lekker wachten tussen de auto's.
Op die kruispunten waar het eigenlijk niet kan, zie je ze af en toe wel eens stuntelend naar voren kruipen om vervolgens helemaal scheef voor de eerste auto te gaan staan.
hollander172maandag 6 september 2004 @ 08:08
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 20:40 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Hij had over 400-tjes.

En uit zijn sig. kan niet opmaken dat het om een BMW M3 gaat met 321pk

Met een motor ben je altijd sneller weg uit stilstand (0-100) dan de meeste auto's.... dus.
Ik wel.

In theorie zou ik sneller moeten zijn maar in de praktijk weet ik dat nog zo net niet, hij kan lekker lomp op gas gaan staan en heeft een koppel waar je U tegen zegt. Ik moet dat helaas missen op mijn ZXR......

Van het weekend nog wel even een remmentest gedaan met een "oudere jongere" die het nodig vond om met zijn Xsara Picasso een motorrijder klem te rijden. Zag hem al loeren in zijn spiegels en net voor de motorrijder bij hem was ging hij even een halve meter naar links. Volstrekt overbodig en levensgevaarlijk. Toen het weer een beetje ging rijden en we ongeveer 50km/h haalden ben ik gewoon lomp op mijn rem gaan staan en heb me schrap gezet, jammergenoeg klapte hij niet achterop........
Had hem overigens wel vantevoren gewaarschuwd dat ie beter geen motorrijders klem kon rijden. Wel geinig, aan de conversatie en handgebaren in de auto te zien was zijn vrouw het wel met me eens.
spearheadmaandag 6 september 2004 @ 09:28
quote:
Op zondag 5 september 2004 22:08 schreef PatrickM het volgende:
Precies... die ondingen hadden ze nooit op een auto moeten zetten... worden toch zelden tot nooit gebruikt... hooguit als voetbal door motorrijders...
Een collega van me heeft dat ooit eens bij de hand gehad. Reed lekker op de snelweg in zijn auto, gaat er een motorrijder achter hem rijden van het type groot licht en alarmlichten aan en racen maar. Hij trapt even op de rem op duidelijk te maken dat hij er niet zo kort achter moet gaan rijden en meteen slaat die gast zijn spiegel eraf. Gelukkig kon hij die motor nog net raken en donderde die gast van zijn fiets af. Een paar krasjes op de lak, maar dat was het wel waard
Rietvaerdermaandag 6 september 2004 @ 09:38
Vallen op de snelweg en een paar krasjes op de lak......

Zo'n motorfiets moet ik ook hebben.

Ik val met 40km/h en heb een kapotte demper, stepje krom, rempedaal geschuurd, zette kras in mn lak, deuk in tank, lak van frame af, spiegel afgebroken, stuurdop afgeschaafd, toerenteller eraf en stuur krom....
VanDreadmaandag 6 september 2004 @ 10:07
motorrijders verruilen comfort en veiligheid van een auto voor de vrijheid en andere voordelen van een motor... als automobilist mag je daar best wat respect voor hebben en niet associaal tov motorrijders gaan doen

*why dont we all get allong just fine....*
Mercy_symbolmaandag 6 september 2004 @ 10:07
quote:
Op maandag 6 september 2004 09:28 schreef spearhead het volgende:

[..]

Een collega van me heeft dat ooit eens bij de hand gehad. Reed lekker op de snelweg in zijn auto, gaat er een motorrijder achter hem rijden van het type groot licht en alarmlichten aan en racen maar. Hij trapt even op de rem op duidelijk te maken dat hij er niet zo kort achter moet gaan rijden en meteen slaat die gast zijn spiegel eraf. Gelukkig kon hij die motor nog net raken en donderde die gast van zijn fiets af. Een paar krasjes op de lak, maar dat was het wel waard
Is stierenpoep verhaal,

na een valpartij heb je niet alleen een krasje op je motor hoor,
of heeft ie het alleen gedroomd ? en moet het ooit nog eens gebeuren ?


[ Bericht 5% gewijzigd door Mercy_symbol op 06-09-2004 10:14:51 ]
VanDreadmaandag 6 september 2004 @ 10:23
ken trouwes wel een echte biker die werd gesneden door een auto.... dus hij trapte de spiegel der af en even later werd ik aangetikt in de maastunnel en had ie een verbrijzeld been...
nummerbord nagetrokken... auto was gejat...
Parabolamaandag 6 september 2004 @ 10:33
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 14:38 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:

pluspuntjes als de motorrijder vervolgens volgas weggaat.. het geluid
Daarom rijdt ik ook altijd op hoge toeren tussen files en bij stoplichten
Two_Tribesmaandag 6 september 2004 @ 11:51
quote:
Op maandag 6 september 2004 08:08 schreef hollander172 het volgende:

[..]

Ik wel.

In theorie zou ik sneller moeten zijn maar in de praktijk weet ik dat nog zo net niet, hij kan lekker lomp op gas gaan staan en heeft een koppel waar je U tegen zegt. Ik moet dat helaas missen op mijn ZXR......

Van het weekend nog wel even een remmentest gedaan met een "oudere jongere" die het nodig vond om met zijn Xsara Picasso een motorrijder klem te rijden. Zag hem al loeren in zijn spiegels en net voor de motorrijder bij hem was ging hij even een halve meter naar links. Volstrekt overbodig en levensgevaarlijk. Toen het weer een beetje ging rijden en we ongeveer 50km/h haalden ben ik gewoon lomp op mijn rem gaan staan en heb me schrap gezet, jammergenoeg klapte hij niet achterop........
Had hem overigens wel vantevoren gewaarschuwd dat ie beter geen motorrijders klem kon rijden. Wel geinig, aan de conversatie en handgebaren in de auto te zien was zijn vrouw het wel met me eens.
Nu doe je toch gewoon precies hetzelfde. Een ongeluk veroorzaken

Kansloos figuur ben je
Makstermaandag 6 september 2004 @ 11:55
Kansloos zijn blinde koekblikkers die NOOIT in de spiegels kijken en denken dat ze de king van de weg zijn. Das pas kansloos.
Denken dat spiegelen niet hoeft omdat ze een kooiconstructie
Two_Tribesmaandag 6 september 2004 @ 12:09
quote:
Op maandag 6 september 2004 11:55 schreef Makster het volgende:
Kansloos zijn blinde koekblikkers die NOOIT in de spiegels kijken en denken dat ze de king van de weg zijn. Das pas kansloos.
Denken dat spiegelen niet hoeft omdat ze een kooiconstructie
Alleen al omdat jij het over koekblikken hebt geeft al aan wat voor motorrijder jij bent

Maar daar gaat het helemaal niet om, hij gaf zelf al aan dat deze automobilist wel in de spiegel keek, dus daar ga je dan

Om toch maar even antwoord te geven? Jij vind het dus goed dat desbetreffend persoon moedwillig een ongeval wilde veroorzaken?
Miss_Usermaandag 6 september 2004 @ 13:33
als je dit doorleest allemaal haat en nijd. De meeste automobilsten gaan netjes opzij en de meeste motorrijders gaan er verantwoord tussendoor. Dat er bij beide een paar eikels tussen zitten, tja. Life sucks and then you die.
pieremaandag 6 september 2004 @ 13:35
ze zouden gek zijn als ze het niet deden!
One_Punch_Mickeymaandag 6 september 2004 @ 14:17
quote:
Op maandag 6 september 2004 09:38 schreef Rietvaerder het volgende:
Vallen op de snelweg en een paar krasjes op de lak......

Zo'n motorfiets moet ik ook hebben.

Ik val met 40km/h en heb een kapotte demper, stepje krom, rempedaal geschuurd, zette kras in mn lak, deuk in tank, lak van frame af, spiegel afgebroken, stuurdop afgeschaafd, toerenteller eraf en stuur krom....
niet alleen zo'n motorfiets, doe mij ook zo'n lichaam minimale snelheid op een snelweg is 80 km/h (dacht ik) maar je kunt ervan uitgaan dat je als motorrijder iig 120 km/h rijdt en dan kom je er niet zonder kleerscheuren vanaf.

het is al veel gezegd hier: het is weer een kleine groep die het voor de rest verpest, zowel onder automobilisten als motorrijders. de meeste auto's maken ruimte als ik 'voorkruip' want dat doe ik met een gematigde snelheid en alleen als de auto's zo goed als stil staan.

en dat kleine groepje dat het verpest voor de automobisisten is waarschijnlijk jaloers omdat zij niet kunnen voorkruipen
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 14:17
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 13:01 schreef Lt_BaseLine het volgende:
Wat vinden de motorrijders trouwens van ruitensproeiers?
Ik had er vorige week nog 1 .. gangetje van ongeveer 25 in de bebouwde kom zette mevrouw hem 2-3 keer vol open.
Het leek wel alsof de vloeistof over de auto vloog i.p.v. op de ruit?
Staan die dingen op snelwegsnelheid afgesteld ofzo?

Ik had een behoorlijke afstand, maar kreeg de volle laag.
Het was dat ik een bril droeg anders had ik mooi alles in mijn oog gekregen.
Kon het nog wel proeven.
One_Punch_Mickeymaandag 6 september 2004 @ 14:19
quote:
Op maandag 6 september 2004 14:17 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Ik had er vorige week nog 1 .. gangetje van ongeveer 25 in de bebouwde kom zette mevrouw hem 2-3 keer vol open.
Het leek wel alsof de vloeistof over de auto vloog i.p.v. op de ruit?
Staan die dingen op snelwegsnelheid afgesteld ofzo?

Ik had een behoorlijke afstand, maar kreeg de volle laag.
Het was dat ik een bril droeg anders had ik mooi alles in mijn oog gekregen.
Kon het nog wel proeven.
das klote idd (waar blijft het volgende deel SC topic? jij had de laatste post )
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 14:25
quote:
Op maandag 6 september 2004 14:19 schreef One_Punch_Mickey het volgende:

[..]

das klote idd (waar blijft het volgende deel SC topic? jij had de laatste post )
Ow .. sorry .. ik was niet pro-actief ..
hollander172maandag 6 september 2004 @ 14:43
quote:
Op maandag 6 september 2004 11:51 schreef Two_Tribes het volgende:

[..]

Nu doe je toch gewoon precies hetzelfde. Een ongeluk veroorzaken

Kansloos figuur ben je
Leer eens lezen sukkel, ik heb juist de maatschappij een dienst bewezen.

Hij zat alleen maar in zijn spiegels naar achteren te kijken om die motorrijder klem te kunnen rijden. Ik heb hem weer even geleerd dat ie ook voor zich moet kijken.

Ik heb het overigens nergens over een ongeluk gehad al had die lul er best hard op mogen klappen bij mij.

Blijft de "les" mischien wat langer blijven hangen.
piercemaandag 6 september 2004 @ 15:37
Motorrijders in de file

Sinds de invoering van het 'nieuwe' RVV in 1991, staat niet meer expliciet in de wet dat het verboden is om op de motor een langzaam rijdende of stilstaande file in te halen. Prettig, want een motorfiets is relatief klein en wendbaar, zeker vergeleken bij de meeste auto's. Wanneer motorrijders aan een file voorbij kunnen rijden, zorgen zij er voor dat deze file niet onnodig lang wordt. Bovendien zijn de meeste motoren niet gemaakt om stil te staan. Het is vermoeiend voor de berijder, en de koeling van mens en techniek kan in de knel komen. Tenslotte beschikken motorfietsen niet over een kreukelzone, dus moeten zij altijd proberen te vermijden, achter aan een file te moeten staan.
In de dagelijkse praktijk zien we dat motorrijders op verschillende manieren langs en tussen de file gaan. Om niet steeds weer te hoeven discussiëren wat wel en wat niet verantwoord is, hebben we wat tips voor het gedrag in de file opgeschreven, waar iedereen vrede mee kan hebben. Laten we het een gedragscode noemen, die net zoals de bekende motorrijdersgroet bij het motorrijden hoort. Als je je daar aan houdt, voorkom je bovendien mogelijke irritatie bij de automobilisten die je inhaalt.

Hoe haal je bij voorkeur in
Gebruik de ruimte tussen de rijen wachtende auto's op een aangepaste manier. Je hebt geen recht op het gebruik van deze ruimte, maar het wordt gedoogd. Bij een ongeval kan (een deel van) de schuld aan de motorrijder worden toegeschreven, afhankelijk van de situatie en het gedrag van de motorrijder.

Rijd met aangepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg er voor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan circa 10 km/uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden.

Voeg weer in als de file sneller gaat rijden dan stapvoets en rijd mee met de file. Gebruik je richtingaanwijzer om aan te geven dat je invoegt.

Wees er bedacht dat als er 'gaten' in de file vallen, automobilisten geneigd zijn om onverwachts van rijstrook te wisselen. Een reden te meer om in te voegen wanneer de file sneller gaat rijden.

Wees bij een stilstaande file, zeker in de zomerperiode, bedacht op plotseling openzwaaiende autoportieren.

Als je met meerdere motorrijders bent, gedraag je dan hetzelfde en rijd rustig achter elkaar tussen de file door.

Hoe nader je een file?
Als je een file nadert, gebruik dan je spiegels om te zien of de auto's achter je tot stilstand komen. Verminder geleidelijk snelheid en attendeer het achteropkomende verkeer door een signaal met je alarmlichten of je remlicht te geven.

Als je als laatste in de file staat, gebruik dan ook je alarmlichten of je remlicht om het achteropkomende verkeer op jouw aanwezigheid te attenderen. Houd altijd voldoende afstand tot de voorganger en probeer, als dat mogelijk is, je tussen de rijen met wachtende auto's op te stellen. Die kunnen een eventuele klap beter opvangen dan jouw motorfiets.

Waar haal je absoluut niet in?
Diverse delen van de rijbaan zijn uitdrukkelijk niet bestemd als inhaalstrook; ook niet voor motorrijders. Het is in de eerste plaats verboden, daarnaast ook onveilig. Immers, op sommige weggedeelten ligt vaak veel troep, wat een valpartij of tot een lekke band kan leiden.

Rijd om een file te passeren nooit over: vluchtstroken, doelgroepstroken, afgezette rijstroken, verdrijvingvlakken (ook bekend als sergeantstrepen), puntstukken (de wit gekleurde en soms verraderlijk gladde taartpunten op het wegdek) en tenslotte redresseerstroken (de smalle strook asfalt tussen de linker rijstrook en de vangrail).

Automobilisten en motorrijders samen
Om het passeren van een stilstaande of langzaam rijdende file veilig te laten verlopen moet de motorrijder de nodige voorzichtigheid in acht nemen. Daarvoor is deze gedragscode opgesteld. Maar met een beetje hulp en begrip van de automobilist kan het samenspel met motorrijders nog vloeiender en dus veiliger verlopen.

Laat wat ruimte vrij
Motorrijders rijden bij voorkeur in de ruimte tussen de meest linker file en de rij auto's rechts daarvan. U maakt het inhalen veiliger door deze ruimte zo veel mogelijk vrij te laten. Meestal is het al voldoende als u in het midden van uw rijstrook rijdt, soms helpt het enorm als u enigszins rechts of links (afhankelijk van de strook waarop u zit) stuurt.

Let op bij richtingsverandering
Filerijden betekent soms een strook opschuiven door een wegversmalling. Als u van baan verandert, geef dan duidelijk richting aan en let op of u niet wordt ingehaald door een motorrijder.

Zet geen portieren open
Een auto kan flink heet worden als hij een tijdje in een file staat. Zwaai dan niet uw portier open om extra frisse lucht binnen te krijgen en let er ook op dat uw passagiers dat niet doen. Kunt u zich voorstellen wat het voor een motorrijder betekent als zo'n portier vlak voor hem of haar openvliegt?

Wie onderschrijven deze gedragscode?
De gedragscode wordt gedragen door het Korps Landelijke Politiediensten, Politie Verkeers Instituut, Regiopolitie Amsterdam/Amstelland, Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland, Motorrijders Aktiegroep, de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging, Rijksdienst voor het Wegverkeer, ANWB, Rijkswaterstaat, Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, RAI, BOVAG, Veilig Verkeer Nederland, Stichting CBR en de Verkeerschout van het Arrondissementsparket in Amsterdam.

bron: http://www.twentsemotorclub.nl/wetgeving/motor_file.htm

Niet alleen files kunnen gevaarlijk zijn zoals hier beschreven staat, maar ook bij stoplichten e.d. is een motor kwetsbaarder.
spearheadmaandag 6 september 2004 @ 15:54
quote:
Op maandag 6 september 2004 10:07 schreef Mercy_symbol het volgende:

[..]
na een valpartij heb je niet alleen een krasje op je motor hoor,
Nee natuurlijk niet, ik bedoel dat hij een paar krasjes op de auto had.
BertVmaandag 6 september 2004 @ 16:06
quote:
Op maandag 6 september 2004 15:37 schreef pierce het volgende:
Motorrijders in de file


Rijd met aangepaste snelheid langs een (rijdende) file. Zorg er voor dat het snelheidsverschil tussen jou en de file niet meer is dan circa 10 km/uur. Op die manier kun je per auto kijken of je deze veilig voorbij kunt rijden.
Ik moet toe geven dat mijn snelheid toch wel 40km/u of er net onder is...
Bij 10 km/u heb jij en de motor het nog warm. Ik bedenk net dat m'n rijinstructeur vertelde dat je met die snelheid binnen een autolengte stil staat. Wat dus waarschijnlijk te lang is als je daarbij je reactietijd optelt. Vandaar is het fijn als automobilisten niet vlak voor een motorrijder gaan "baanwisselen" maar ook ff kijken in hun spiegel.
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 16:14
quote:
Op maandag 6 september 2004 16:06 schreef BertV het volgende:
Ik bedenk net dat m'n rijinstructeur vertelde dat je met die snelheid binnen een autolengte stil staat. Wat dus waarschijnlijk te lang is als je daarbij je reactietijd optelt.
*4 keer aangetikt is, waarvan 1 keer ernstig en motor total loss*

Gelukkig laatste alweer 8 jaar geleden.
Gisjemaandag 6 september 2004 @ 21:02
Ik heb het topic niet helemaal door gelezen, maar als je als motorrijder achteraan sluit en er een pik is die niet op let en achterop je knalt is de kans groot dat je een flinke tijd aan het revalideren bent. (wiplash ed.)
yupmaandag 6 september 2004 @ 21:15
quote:
Op maandag 6 september 2004 21:02 schreef Gisje het volgende:
Ik heb het topic niet helemaal door gelezen, maar als je als motorrijder achteraan sluit en er een pik is die niet op let en achterop je knalt is de kans groot dat je een flinke tijd aan het revalideren bent. (wiplash ed.)
En bij een auto is dat niet erg? Ik denk dat je een dikke wiplash krijgt als een clown op je auto klapt in de file hoor...
_Arthurmaandag 6 september 2004 @ 21:50
Motorrijders 'voorkruipen' bij stoplicht: mag niet, is rechts inhalen of over de doorgetrokken streep heen, dat men het doet: boeit me niet maar ga niet tussen een paar auto's door waar nog maar net 2mm plaats is aan beide kanten.

File: prima dat je er langs wilt, ik laat graag ruimte voor je (want file is al klote maar met een motor nog enigzins te overzien), maar kom dan NIET met 50 of 60 voorbij als iedereen stil staat. Want achterop me klappen is EN zonde van je motor, jezelf, mijn auto en kost veel te veel papier werk. Haal gewoon in met 10-20km/uur (verschil) zodat je nog optijd kan remmen bij auto's die wel van baan wisselen.

De beginnende file of gewoon druk verkeer: als je leven toch geen ruk meer voorstelt ga dan inderdaad met 100/120 om de auto's heen slalommen die 80/90 rijden. Mij heb je er niet mee als je onderuit gaat omdat je toch net moest uitwijken voor die auto die je niet had gezien.

Daarnaast is een remmentest voor een automobilist (zoals hier boven ergens beschreven) als motorrijder niet echt handig lijkt me. Stel dat die pipo echt niet oplet en over je heen dendert. Natuurlijk is hij fout, maar jij mischien wel dood..

Motorrijders die 'effe een spiegeltje er aftrappen' omdat ze hun zin niet krijgen, krijgen echt geen respect van mij. Mischien dat die persoon je echt niet expres niet aanzag komen (je zat mischien in z'n dode hoek?).

Als iedereen nu eens gewoon wat liever voor elkaar is in het verkeer: gun die persoon dat ie wat harder rijdt dan jij, ga lekker naar rechts, laat die motor er langs (die 9 van de 10x toch sneller is).

Zo
Gisjemaandag 6 september 2004 @ 22:10
quote:
Op maandag 6 september 2004 21:15 schreef yup het volgende:
En bij een auto is dat niet erg?
Bij een auto heb je tenminste nog een rug en hoofdsteun die wiplash kan voorkomen, motor's hebben die niet.
PatrickMmaandag 6 september 2004 @ 22:14
quote:
Op maandag 6 september 2004 21:50 schreef _Arthur het volgende:
Motorrijders 'voorkruipen' bij stoplicht: mag niet, is rechts inhalen of over de doorgetrokken streep heen, dat men het doet: boeit me niet maar ga niet tussen een paar auto's door waar nog maar net 2mm plaats is aan beide kanten.
Zolang je de verkeersregels toepast is het in redelijk veel gevallen gewoon toegestaan om naar voren te rijden in een file... het is niet door regels of wetten verboden (filerijden idem)

Er is voor filerijden overigens ook een gedragscode opgesteld: http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm. Zolang een motorrijder zich aan die code houdt, en hij wordt dan van z'n motor gereden door een automobilist die een baan op wilde schuiven o.i.d. is de automobilist voor de volle 100% aansprakelijk...
Als een motorrijder zich niet aan de code houdt draaien de automobilist en de motorrijder in de regel ieder voor hun eigen schade op.
Rietvaerdermaandag 6 september 2004 @ 22:24
Een vriend van mij is ondersteboven gereden in de file (die met die rode CBR600RR, ik heb weleens verteld over hem tegen jullie. Heet Martinweb.nl op MF). Reed ongeveer met 30km/h tussen de stilstaande file door, voor zijn neus ging ineens een koekblik van links van rechts... hij kon niet meer reageren.

6000 euro schade.

Het koekblik was fout
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 22:37
quote:
Op maandag 6 september 2004 21:15 schreef yup het volgende:
En bij een auto is dat niet erg? Ik denk dat je een dikke wiplash krijgt als een clown op je auto klapt in de file hoor...
Dat is ook erg .. maar een auto heeft nog een kreukelzone, gordels, airbag enz ..
PatrickMmaandag 6 september 2004 @ 22:44
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:24 schreef Rietvaerder het volgende:
Het koekblik was fout
En je moest eens weten hoeveel mensen denken dat de motorrijder altijd 100% aansprakelijk is als er in de file wat gebeurd

Het is overigens zelfs zo, dat als automobilisten constant lopen te zieken door geen ruimte te geven je als motorrijder gewoon de vluchtstrook mag benutten (dat is volgens de regels verboden, maar als het tussen de auto's niet meer te doen is wordt het gedoogd, net zoals gebruik van busbanen en vrachtwagenstroken). Als je dan langs de kant wordt gezet als motorrijder, en gewoon uitlegt wat er aan de hand is, zal je dus in de regel geen prent krijgen (of je moet zo'n fanatieke KLPD'er in koekblik treffen die zelf geen motorrijbewijs heeft en geen affectie met motoren heeft )
Furbymaandag 6 september 2004 @ 22:49
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:14 schreef PatrickM het volgende:
Zolang je de verkeersregels toepast is het in redelijk veel gevallen gewoon toegestaan om naar voren te rijden in een file... het is niet door regels of wetten verboden (filerijden idem)
Vooral het topic niet lezen voordat je iets post.

Een rij voor een stoplicht is geen file maar een situatie waar iedereen op zijn beurt geacht wordt te wachtten. ALLEEN in geval van file is het officieele gedogen dat je er met KLEIN snelheidsverschil tussendoor mag.

Dat 95% van de automobilisten er geen moeite mee heeft dat je voordringt bij het stoplicht (ik ook niet) maakt het nog geen officieel gedoog beleid zoals ik al meerdere moterrijders hier zie verkondigen.
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 22:55
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:49 schreef Furby het volgende:
Dat 95% van de automobilisten er geen moeite mee heeft dat je voordringt bij het stoplicht (ik ook niet) maakt het nog geen officieel gedoog beleid zoals ik al meerdere moterrijders hier zie verkondigen.
Hoeveel tel jij er?
edit: slechts een stuk of drie van de heel veel. Maar dat maakt nog steeds meerdere.

[ Bericht 15% gewijzigd door Patrick281 op 06-09-2004 23:02:37 ]
Patrick281maandag 6 september 2004 @ 23:07
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 19:07 schreef hollander172 het volgende:
Type auto stond trouwens onder zijn nick. Daar red je het niet tegen in de bochten vrees ik.
Van 0 naar 100 is ook niet zaligmakend met een motor, ik denk dat je juist van 100 naar 200 de meeste winst pakt t.o.v. een auto.

en met bepaalde types motoren natuurlijk de 200 naar 300.
WTF?!

Zullen we even een meet doen om e.a. te vergelijken.
Er zijn hoge snelheidsbochten waarbij die auto in het niet valt bij acceleratie en bochtensnelheid t.o.v. een motorfiets. Een kart circuitje, dus gooien en smijten .. ja daar is een auto sneller.

De voornaamste reden dat een F1 auto sneller is dan een MotoGP machine is grond effect en aerodynamica.
Maar vooral grond effect, dus de neerwaartse druk van spoilers die een betere wegligging mogelijk maken.
Je zou dus een mega grote voor en achterspoiler op die BMW moeten zetten (en de zijkant afdichten) om de wegligging op een peil te brengen dat de auto de motor verslaat. Het is dus wel mogelijk, maar niet makkelijk.
PatrickMmaandag 6 september 2004 @ 23:21
quote:
Op maandag 6 september 2004 22:49 schreef Furby het volgende:

[..]

Vooral het topic niet lezen voordat je iets post.
Ben er al de hele topic
quote:
Een rij voor een stoplicht is geen file maar een situatie waar iedereen op zijn beurt geacht wordt te wachtten. ALLEEN in geval van file is het officieele gedogen dat je er met KLEIN snelheidsverschil tussendoor mag.

Dat 95% van de automobilisten er geen moeite mee heeft dat je voordringt bij het stoplicht (ik ook niet) maakt het nog geen officieel gedoog beleid zoals ik al meerdere moterrijders hier zie verkondigen.
"Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden."

Bron: http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

m.b.t. stoplichten:
quote:
Als je kunt inhalen via dezelfde rijstrook of er tussendoor als er sprake is van een dubbele file, of bij een enkele file er desnoods rechts langs via de fietsstrook (onderbroken streep), dan is er niets aan de hand.

Als je het doet via een voorsorteerstrook terwijl je een andere kant op wilt (1)
en dan van baan verwisselt (2)
of snel de andere richting oprijdt als het licht van jouw voorsorteerstrook nog op rood staat (3)
of je voor de stopstreep opstelt (4)
dan ben je fout

1 bestuurders zijn verplicht de richting die de voorsorteerstrook aangeeft te volgen;

2 je mag dan niet meer van baan verwisselen, zeker niet bij een doorgetrokken streep;

3 je rijdt door rood want voor jou geldt het verkeerslicht van de strook waar je je in bevindt;

4 bestuurders zijn verplicht bij een rood verkeerslicht voor de stopstreep te stoppen.

Je zult niet de eerste en zeker niet de laatste zijn die hier een bon voor krijgt. Als je pech hebt maak je alle vier de fouten, gelukkig is het beleid dat er maximaal 3 worden uitgeschreven.

Als je echt pech hebt krijg je er nog een voor snijden of heb je een art. 5 aan je motorbroek, dan kun je vast gaan sparen.
Bron: http://www.motor-forum.nl/forum/topic/45361/singlepost/1052990
Volledige topic: http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/45361
TeRRoRiTemaandag 6 september 2004 @ 23:51
Hoe dicht gaan mensen trouwens achter een motorrijd(st)er hangen? Als ik achter een motor rij houd ik zelf meestal meer ruimte er tussen dan bij een auto. Er zit gewoon iets minder kreukelzone aan een motor, vandaar.
quote:
Op maandag 6 september 2004 13:33 schreef Miss_User het volgende:
als je dit doorleest allemaal haat en nijd. De meeste automobilsten gaan netjes opzij en de meeste motorrijders gaan er verantwoord tussendoor. Dat er bij beide een paar eikels tussen zitten, tja. Life sucks and then you die.
Noooooo don't die!
Voorlopig nog niet tenminste

is dat wiel van je eigen motor?
dibrodinsdag 7 september 2004 @ 02:08
Gewoon de boel in de gaten houden! Kij-ken! Ben zelf autorijder, kijk meer in de spiegels dan door de voorruit bij file (als ik achteraan sta). Gaat prima, nog nooit problemen gehad!

Maar de motorrijder die een trapbeweging maakt naar mijn spiegel.... heeft/krijgt een probleem!
Dr_Croutondinsdag 7 september 2004 @ 06:51
Geen problemen mee met motorrijders die vooraan kruipen bij de stoplichten; zij zijn tenminste SNEL weg als het groen is, kan je van sommige automobilisten niet zeggen.
hollander172dinsdag 7 september 2004 @ 09:58
quote:
Op maandag 6 september 2004 23:07 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

WTF?!

Zullen we even een meet doen om e.a. te vergelijken.
Er zijn hoge snelheidsbochten waarbij die auto in het niet valt bij acceleratie en bochtensnelheid t.o.v. een motorfiets. Een kart circuitje, dus gooien en smijten .. ja daar is een auto sneller.

De voornaamste reden dat een F1 auto sneller is dan een MotoGP machine is grond effect en aerodynamica.
Maar vooral grond effect, dus de neerwaartse druk van spoilers die een betere wegligging mogelijk maken.
Je zou dus een mega grote voor en achterspoiler op die BMW moeten zetten (en de zijkant afdichten) om de wegligging op een peil te brengen dat de auto de motor verslaat. Het is dus wel mogelijk, maar niet makkelijk.
Moeten we eigenlijk eens doen als die dude met de M3 er zin in heeft.

Eigenlijk nog niet eens zo'n gek idee, ideetje eens even opgooien in de PTA slowchat, een meet met zowel auto's als motoren. Er zullen in Duitsland best leuke stukjes weg liggen waar we dat uit kunnen testen.

Misschien verbroedert dat ook wat meer.
_Arthurdinsdag 7 september 2004 @ 11:53
quote:
Op maandag 6 september 2004 23:21 schreef PatrickM het volgende:


"Sinds 1991 is het niet meer verboden voor een motorrijder om langzaam tussen de file door te rijden."
Stilstaan voor een stoplicht is geen file. En 'langzaam' is niet met 50+km/uur verschil. Dus als er dan een motorrijder achter op me klapt omdat hij toch met 14m/sec aankomt kachelen kan ik weinig aan doen. Zoals ik al hierboven zei: geen probleem dat ze tussen de file door rijden, maar doe dat dan ook LANGZAAM zoals je net zelf al zei.
quote:
Tja, forumpje. Zoek er eens de 'wet' er bij. Verkeerslicht = verkeerslicht of je nu motorrijder of automobilist bent.
Rietvaerderdinsdag 7 september 2004 @ 12:08
http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

Een forumpje
ddxdinsdag 7 september 2004 @ 13:04
ik heb er geen bezwaar tegen zolang ze idd maar snel optrekken
en soms krijg je dan nog een duimpje als je vlak achter ze blijft hangen
(seat lcr 260pk/360Nm)

maar wel irritant: 'file' van 100km/h en dan nog motoren die er tussendoor slingeren

valt me trouwens op dat er de afgelopen dagen veel motorrijders op de vluchtstrook staan met pech
vanmorgen weer 2 zien staan op de a10
piercedinsdag 7 september 2004 @ 13:12
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:04 schreef ddx het volgende:
valt me trouwens op dat er de afgelopen dagen veel motorrijders op de vluchtstrook staan met pech
vanmorgen weer 2 zien staan op de a10
Die ontwijken de traject controle

Zelf rij ik ook meestal tussen de rij auto's door bij stoplichten(in Breda en op de N65 staan meestal hele lange rijen bij de stoplichten, als er 3 auto's staan sluit ik ook netjes achteraan), gelukkig maakt er niemand een probleem van en ik probeer de automibilisten zo min mogelijk tot last te zijn.
Patrick281dinsdag 7 september 2004 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 12:08 schreef Rietvaerder het volgende:
http://www.mag-nl.org/verkeer/file.htm

Een forumpje
Volgens de rechter.
Helaas was ik van de weg gekegeld in 1994. Regelgeving dateert van ca. 6 jaar geleden ..
Patrick281dinsdag 7 september 2004 @ 14:04
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 13:04 schreef ddx het volgende:
valt me trouwens op dat er de afgelopen dagen veel motorrijders op de vluchtstrook staan met pech vanmorgen weer 2 zien staan op de a10
Vorig jaar had ik ook zo'n gevalletje ..rare dag .. check dit topic..
Garagefluitdinsdag 7 september 2004 @ 15:07
Geen problemen mee, maak ook altijd wel ruimte.
Behalve 1x dat twee van die @$$#@ cross motoren voor mij staan, geen probleem alleen ga dan aub niet op je achterwiel met zijn twee'en wegrijden.
Schiterrend om te zien, maar op dat stukje weg niet echt verantwoordelijk (bochten, fietsers kruispunten).
Dan kan ik er weinig mee zitten als ze op de grond liggen, hoe hard het ook is dadelijk rij ik er overheen en ben ik de sjaak ?
PatrickMdinsdag 7 september 2004 @ 16:21
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 11:53 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Stilstaan voor een stoplicht is geen file. En 'langzaam' is niet met 50+km/uur verschil. Dus als er dan een motorrijder achter op me klapt omdat hij toch met 14m/sec aankomt kachelen kan ik weinig aan doen. Zoals ik al hierboven zei: geen probleem dat ze tussen de file door rijden, maar doe dat dan ook LANGZAAM zoals je net zelf al zei.

[..]

Tja, forumpje. Zoek er eens de 'wet' er bij. Verkeerslicht = verkeerslicht of je nu motorrijder of automobilist bent.
Uhm... dit is de wet uitgelegd...

ennuh verkeerslicht heeft puur met het wel of niet door mogen rijden te maken... verder helemaal, maar dan ook echt helemaal niets...
Rietvaerderdinsdag 7 september 2004 @ 16:28
Het is een blijft een ophoping van een hoop koekblikken
dnzldinsdag 7 september 2004 @ 17:36
Alweer drie pagina's full of shit.

Laat ze gewoon voor, het boeit geen ene fuck. En voor de motorrijders is het een veiliger gevoel.

Slotje .
-louidinsdag 7 september 2004 @ 18:10
Waarom zouden ze dat niet mogen? Het is gedoogt en niemand die er last van heeft toch? Wie dat wel heeft stelt zich aan
_Arthurdinsdag 7 september 2004 @ 20:33
Vandaag ook weer:
1: file, stilstaand tot erg langzaam rijdend, brommers komen met 50-60 voorbij.
2: file die langzaam oplost, men rijdt ~70-80 en de brommers die er met 90+ tussendoor slalommen

En brommer rijders wanen zich de goden op de weg die denken boven de wet te staan (want het is gedoogd!).

Maar zoals men kon lezen: prima dat je inhaalt etc, maar doe het dan -niet- met gevaar voor je eigen leven, maar dat is toch tegen dovenmans oren (want de auto krijgt toch de schuld).
PatrickMdinsdag 7 september 2004 @ 20:42
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:33 schreef _Arthur het volgende:
Vandaag ook weer:
1: file, stilstaand tot erg langzaam rijdend, brommers komen met 50-60 voorbij.
2: file die langzaam oplost, men rijdt ~70-80 en de brommers die er met 90+ tussendoor slalommen
Ik denk dat jouw inschattingsvermogen een stuk slechter is dan dat je zelf denkt
quote:
En brommer rijders wanen zich (want het is toch gedoogd!) de goden op de weg die (het is gedoogd!) denken boven de wet te staan.
Zucht
PatrickMdinsdag 7 september 2004 @ 20:43
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 18:10 schreef -loui het volgende:
Waarom zouden ze dat niet mogen? Het is gedoogt en niemand die er last van heeft toch? Wie dat wel heeft stelt zich aan
Het is niet gedoogd, het is gewoon toegestaan...
hollander172dinsdag 7 september 2004 @ 20:54
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:33 schreef _Arthur het volgende:
En brommer rijders wanen zich de goden op de weg die denken boven de wet te staan (want het is gedoogd!).

Maar zoals men kon lezen: prima dat je inhaalt etc, maar doe het dan -niet- met gevaar voor je eigen leven, maar dat is toch tegen dovenmans oren (want de auto krijgt toch de schuld).
Hoe bedoel je een vooropgezette mening?

Dat je af toe een motorrijder tegenkomt die de regels aan zijn laars lapt zegt toch niet meteen dat ze zich de goden op de weg wanen?
Motorrijders rijden gewoon wat beter door dan de gemiddelde automobilist, dat wordt je ook geleerd tijdens het lessen.
Als jij met je examen defensief rijdt haal je het nooit, op een motor moet je offensief rijden.
Patrick281dinsdag 7 september 2004 @ 21:47
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:54 schreef hollander172 het volgende:
Als jij met je examen defensief rijdt haal je het nooit, op een motor moet je offensief rijden.


In perspectief want ik ben juist gezakt omdat ik te offensief reed met de motor.
- voorrang nemen, snel rotondes op enz ..

Met de motor moet je juist defensief rijden omdat je slecht zichtbaar bent en contact met auto's moet vermijden.

Het gelijk van de motorrijder ligt op het kerkhof.
hollander172dinsdag 7 september 2004 @ 22:02
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 21:47 schreef Patrick281 het volgende:

[..]



In perspectief want ik ben juist gezakt omdat ik te offensief reed met de motor.
- voorrang nemen, snel rotondes op enz ..

Met de motor moet je juist defensief rijden omdat je slecht zichtbaar bent en contact met auto's moet vermijden.

Het gelijk van de motorrijder ligt op het kerkhof.
Grapjas, met offensief rijden bedoel ik niet overal te hard, voorrang nemen etc.
Offensief rijden betekent niks meer of minder dan prominent aanwezig zijn in het verkeer. Je zelf laten zien zodat je niet over het hoofd gezien wordt. Ook het vlot optrekken en lekker doorrijden hoort daarbij.
Assertief zijn is er nog zo een, niet klakkeloos aansluiten op de linkerbaan bij een stoplicht maar als de weg vrij is of de rij kleiner de rechterbaan pakken.
Zo kan ik nog talloze dingen opnoemen die ik echt moest doen om te slagen, slaafs achter de stoet aanrijden hoorde daar zeker niet bij.
Patrick281dinsdag 7 september 2004 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 22:02 schreef hollander172 het volgende:
Grapjas, met offensief rijden bedoel ik niet overal te hard, voorrang nemen etc.
Offensief rijden betekent niks meer of minder dan prominent aanwezig zijn in het verkeer. Offensief = aanvallend, defensief is juist (veilig) verdedigend Je zelf laten zien zodat je niet over het hoofd gezien wordt. =defensief! Ook het vlot optrekken en lekker doorrijden hoort daarbij. Attent rijden is nog niet offensief, maar eerder actief.
Assertief zijn is er nog zo een, niet klakkeloos aansluiten op de linkerbaan bij een stoplicht maar als de weg vrij is of de rij kleiner de rechterbaan pakken.
Zo kan ik nog talloze dingen opnoemen die ik echt moest doen om te slagen, slaafs achter de stoet aanrijden hoorde daar zeker niet bij.
Zie vette letters, we hebben het wel over hetzelfde uiteindelijk.
Miss_Userwoensdag 8 september 2004 @ 08:51
quote:
Op maandag 6 september 2004 23:51 schreef TeRRoRiTe het volgende:
Hoe dicht gaan mensen trouwens achter een motorrijd(st)er hangen? Als ik achter een motor rij houd ik zelf meestal meer ruimte er tussen dan bij een auto. Er zit gewoon iets minder kreukelzone aan een motor, vandaar.
[..]

Noooooo don't die!
Voorlopig nog niet tenminste
okay dan
quote:
is dat wiel van je eigen motor?
'n Monster 900

de foto is geript van de Ducati website, maar ik heb precies zo'n voorwiel
TeRRoRiTewoensdag 8 september 2004 @ 16:27
*wil achterop*
_Arthurwoensdag 8 september 2004 @ 20:59
quote:
Op dinsdag 7 september 2004 20:42 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Ik denk dat jouw inschattingsvermogen een stuk slechter is dan dat je zelf denkt
[..]
Oh dat zou goed kunnen. Ze rijden dus NOG harder dan dat ik inschat..
quote:
Zucht
Prima beargumentateerd.

Ik zal het uitleggen in Jip en Janneke taal voor je:
Een motorrijder heeft maar 1 kreukel-zone, dat is de motorrijder zelf. Dus mischien moeten de motorrijders er voor zorgen niet in situaties terrecht te komen waarbij zij extra kwetsbaar zijn dan normaal. (Bv met een te groot snelheidsverschil tussen de file door, in de dodehoek gaan rijden bij een motorvoertuig etc).

[ Bericht 21% gewijzigd door _Arthur op 08-09-2004 21:16:44 ]
PatrickMwoensdag 8 september 2004 @ 21:32
quote:
Op woensdag 8 september 2004 20:59 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Oh dat zou goed kunnen. Ze rijden dus NOG harder dan dat ik inschat..
[..]
quote:
Prima beargumentateerd.

Ik zal het uitleggen in Jip en Janneke taal voor je:
Een motorrijder heeft maar 1 kreukel-zone, dat is de motorrijder zelf. Dus mischien moeten de motorrijders er voor zorgen niet in situaties terrecht te komen waarbij zij extra kwetsbaar zijn dan normaal. (Bv met een te groot snelheidsverschil tussen de file door, in de dodehoek gaan rijden bij een motorvoertuig etc).


Ga eerst eens fijn zelf motorrijden voordat je motorrijders het haarfijn uit gaat leggen hoe of wat

Gevaarlijke situatie? Wat is gevaarlijker? In een file achteraan aan sluiten met de kans dat er een of andere mongool in blik achterop klapt, of dat je er tussendoor rijdt met een dusdanige snelheid dat je in de meeste noodgevallen nog kan afremmen of enigzins uitwijken... En dan nog afgezien van de andere gevaren die het mee brengt voor een motorrijder om stil te staan in een file
BertVwoensdag 8 september 2004 @ 21:47
Als Jip en Janneke nu een beetje opletten, neem ik het extra risico, dat ik idd zelf neem, voor lief

Ik de praktijk gaat het allemaal vaak goed om die reden
PatrickMwoensdag 8 september 2004 @ 22:24
quote:
Op woensdag 8 september 2004 21:47 schreef BertV het volgende:
knip
/offtopic

BertV... je had toch eerst een R6? zie in je ondertitel dat je nu een Duc 748 hebt mooie fiets
L-Xwoensdag 8 september 2004 @ 22:39
Als ik in de file zit of langzaam rij en ik zie een motorrijder aankomen dan maak ik wel ruimte door respectievlijk links of rechts van de witte streep te rijden. Ik heb er geen problemen mee; ik ga ze niet express hinderen. Meestal bedanken ze ook nog (handje omhoog).
_Arthurwoensdag 8 september 2004 @ 22:54
quote:
Op woensdag 8 september 2004 21:32 schreef PatrickM het volgende:

[..]


[..]



Ga eerst eens fijn zelf motorrijden voordat je motorrijders het haarfijn uit gaat leggen hoe of wat

Gevaarlijke situatie? Wat is gevaarlijker? In een file achteraan aan sluiten met de kans dat er een of andere mongool in blik achterop klapt, of dat je er tussendoor rijdt met een dusdanige snelheid dat je in de meeste noodgevallen nog kan afremmen of enigzins uitwijken... En dan nog afgezien van de andere gevaren die het mee brengt voor een motorrijder om stil te staan in een file
Volgens mij was daarstraks het probleem 'dat de koekblikken opeens te snel van baan veranderden in een file' zodat motorrijders achterop klappen: rij dan rustiger tussen die file door.

De rest van je argumenten zijn allemaal non argumenten aangezien ik weinig problemen had met het tussen de files doorrijden (want dat heb ik pas 10x getiept voor je). Alleen heb ik dus wel een probleem met de snelheid die men daar bij gebruikt. Maar ook dat zal je wel niet lezen en/of boeien.
_Arthurwoensdag 8 september 2004 @ 22:56
quote:
Op woensdag 8 september 2004 21:47 schreef BertV het volgende:
Als Jip en Janneke nu een beetje opletten, neem ik het extra risico, dat ik idd zelf neem, voor lief
Prima, maar huil dan niet als 'het koekblik' je net niet zag omdat je 'zelf dat extra risico nam'.
Patrick281donderdag 9 september 2004 @ 08:14
quote:
Op woensdag 8 september 2004 22:54 schreef _Arthur het volgende:
Volgens mij was daarstraks het probleem 'dat de koekblikken opeens te snel van baan veranderden in een file' zodat motorrijders achterop klappen: rij dan rustiger tussen die file door.
Als iemand voor je neus ineens zijn stuur omgooit omdat de andere baan iets sneller lijkt dan ben je altijd te laat. Zelfs stapvoets is de kans uiterst klein dat je op tijd kan stoppen.

Zelf ben ik omgetikt op een invoegstrook.
Een automobilist in de file dacht nog even de strook mee te pakken om een file te omzeilen.
Voor mijn neus ging ze opzij en er was geen redden meer aan.


Het enige wat je kan doen met file rijden is (inderdaad) niet als een idioot 80 gaan rijden slalommen maar alle pionnen als verplaatsbare objecten observeren wat ze mogelijk gaan doen.
Als iemand zijn hoofd verdraait of in de binnenspiegel kijkt dan is'tie al verdacht en ben ik klaar om te remmen en uit te wijken.
En 30-40 km/u rijd je zo in de eerste versnelling.. en dan voelt voor de stilstaanden misschien als 90.

[ Bericht 13% gewijzigd door Patrick281 op 09-09-2004 08:22:32 ]
ZX9Rdonderdag 9 september 2004 @ 10:16
Ik probeer altijd oogcontact te krijgen met de autobestuurder.

Als ik zie dat zij mij zien, kan ik er voorbij. Als ik niet zie dat zij mij zien, ga ik er heel voorzichtig voorbij!
Patrick281donderdag 9 september 2004 @ 10:27
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:16 schreef ZX9R het volgende:
Ik probeer altijd oogcontact te krijgen met de autobestuurder.

Als ik zie dat zij mij zien, kan ik er voorbij. Als ik niet zie dat zij mij zien, ga ik er heel voorzichtig voorbij!
Als je jarenlang woon-werk verkeer gereden hebt word je ook steeds handiger.

Niet iedereen heeft een lease auto.
hollander172donderdag 9 september 2004 @ 10:49
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:16 schreef ZX9R het volgende:
Ik probeer altijd oogcontact te krijgen met de autobestuurder.

Als ik zie dat zij mij zien, kan ik er voorbij. Als ik niet zie dat zij mij zien, ga ik er heel voorzichtig voorbij!
Dat wilde ik ook posten net voor ik wegging. Voordat ik ooit op vakantie was geweest in Turkije snapte ik dit ook niet maar daar flink wat rondgereden in een off the road en het viel me meteen op dat mensen daar vooral naar elkaar kijken ipv naar stoplichten/borden etc.

Voor ons lijkt het op een chaos maar er zit wel degelijk een bepaalde structuur in.
bonfiedonderdag 9 september 2004 @ 17:25
[ontopic]
Ik heb last gehad van een motorrijder die voor mij ging staan bij het stoplicht en toen zo langzaam optrok dat er een auto rechts aan het inhalen was...

Zolang dat niet het geval is heb ik er geen problemen mee.

[/ontopic]
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 18:24
quote:
Op donderdag 9 september 2004 08:14 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

En 30-40 km/u rijd je zo in de eerste versnelling.. en dan voelt voor de stilstaanden misschien als 90.
En dat is wat ik nou precies bedoeld met het matige inschattingsvermogen van _Arthur
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 18:26
quote:
Op donderdag 9 september 2004 10:27 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Als je jarenlang woon-werk verkeer gereden hebt word je ook steeds handiger.

Niet iedereen heeft een lease auto.
Volgens mij wordt de Z750 binnenkort ook z'n dagelijks vervoer...
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 18:27
quote:
Op donderdag 9 september 2004 17:25 schreef bonfie het volgende:
[ontopic]
Ik heb last gehad van een motorrijder die voor mij ging staan bij het stoplicht en toen zo langzaam optrok dat er een auto rechts aan het inhalen was...

Zolang dat niet het geval is heb ik er geen problemen mee.

[/ontopic]
Dat is idd . Als je vooraan bij een stoplicht staat kan je juist ff lekker planken
Patrick281donderdag 9 september 2004 @ 19:08
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:26 schreef PatrickM het volgende:
Volgens mij wordt de Z750 binnenkort ook z'n dagelijks vervoer...
Helaas .. maar misschien word'ie dan wat handiger met filerijden.
ZX9Rdonderdag 9 september 2004 @ 20:26
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:26 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Volgens mij wordt de Z750 binnenkort ook z'n dagelijks vervoer...
De ZX9R rijdt lekkerder! Dus dat zal wel dagelijks vervoer worden
Patrick281donderdag 9 september 2004 @ 21:12
quote:
Op donderdag 9 september 2004 20:26 schreef ZX9R het volgende:
Je post was zo slecht nog niet .. doelde alleen maar hierop:
quote:
Als ik niet zie dat zij mij zien, ga ik er heel voorzichtig voorbij!
Ik zag al een aarzelende/stuntelige rijder voorbij komen in mijn hoofd.. kan nooit jij zijn.
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 21:24
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:12 schreef Patrick281 het volgende:

[..]

Je post was zo slecht nog niet .. doelde alleen maar hierop:
[..]

Ik zag al een aarzelende/stuntelige rijder voorbij komen in mijn hoofd.. kan nooit jij zijn.
Over stuntelaars gesproken... afgelopen week zat er een engelse motorrijder te kneuzen op de A4 ri A'dam -> A12 ri Den Haag prins clausplein

Hij wou eigenlijk wel tussendoor, maar durfde geloof ik niet
Maar hij stond wel helemaal uiterst links te zwalken op de rechter baan
Kon 'm op een op haar na ontwijken... kneus
_Arthurdonderdag 9 september 2004 @ 21:26
quote:
Op donderdag 9 september 2004 18:24 schreef PatrickM het volgende:

[..]

En dat is wat ik nou precies bedoeld met het matige inschattingsvermogen van _Arthur
Dat hebben al die bmw rijders..
snijderdonderdag 9 september 2004 @ 21:30
quote:
Op zaterdag 4 september 2004 18:22 schreef Adfundum het volgende:
Ik doe het zelf ook, en als automobilist geef ik dus ook ruimte. Maar ik zie vaak een gast met een motorscooter die dat ook doet bij Oss,waar de N50 overgaat in de A50. en vervolgens bij groen zo langzaam optrekt en precies 100 gaat rijden op de snelweg zodat ie de automobilsten die hij net heeft ingehaald echt hindert. Die vent snap ik dus niet.
Hij hindert niemand, hij houdt zich netjes aan de snelheidslimiet.
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 21:49
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:26 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Dat hebben al die bmw rijders..
Rietvaerderdonderdag 9 september 2004 @ 21:58
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:26 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Dat hebben al die bmw rijders..
PatrickMdonderdag 9 september 2004 @ 22:18
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:58 schreef Rietvaerder het volgende:

[..]

Ey, hij heeft wel een ubergeile BMW 320d Executive met toeters en bellen



150 pk, 330 Nm @ 1390 kilo lege veiligheid

Patrick281donderdag 9 september 2004 @ 22:24
quote:
Op donderdag 9 september 2004 21:26 schreef _Arthur het volgende:
Dat hebben al die bmw rijders..
*meldt*
fyfulvrijdag 10 september 2004 @ 01:54
Alles prima wat de motorrijders doen, ga rustig opzij. Zolang ze normaal en voorzichtig zijn moet het geen probleem zijn. Mocht ik overigens ooit een motorrijder tegen komen die besluit een spiegeltje eraf te trappen zal ik niet aarzelen om mn lieve koekblikje tegen en over zn motortje te schuiven.
fyfulvrijdag 10 september 2004 @ 01:56


[ Bericht 100% gewijzigd door fyful op 10-09-2004 01:59:55 (dubbel post) ]
mistraldkvrijdag 10 september 2004 @ 02:38
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 01:54 schreef fyful het volgende:
Alles prima wat de motorrijders doen, ga rustig opzij. Zolang ze normaal en voorzichtig zijn moet het geen probleem zijn. Mocht ik overigens ooit een motorrijder tegen komen die besluit een spiegeltje eraf te trappen zal ik niet aarzelen om mn lieve koekblikje tegen en over zn motortje te schuiven.

Idem hier.

10KM verschil was toch max. als er van die asociale hufters in hun leren pakkies lang racen wordt ik wel eens irritant, verder interesseert het me geen reet.
Patrick281vrijdag 10 september 2004 @ 08:02
Vanochtend zat er een automobilist te slapen .. niet normaal ..
Dus dan maar even ingehaald toen hij bij het stoplicht stond te wachten..
Pas nadat ik er meer dan 20 meter voorbij was werd'ie wakker.
Volgende s.v.p. wakker worden voordat je in de auto stap .. izz veiliger..
Richard_Zutphenvrijdag 10 september 2004 @ 08:05
Ik vind dat motorrijders zich wel goed gedragen op de weg op een enkeling na.
Meestal houden ze zich aan de snelheid enzo.
En dat opdringen heb ik geen problemen mee, ze zijn zo klein dat t makkelijk kan.
ZX9Rvrijdag 10 september 2004 @ 11:15
Gisteren had ik weer een heel erg domme actie van een automobilist meegemaakt....

Ik rijd door een dorp, op de hoofdstraat er dwars doorheen, als vierde in een rij (voor me dus 3 auto's) en die voorste reed echt heel erg langzaam
Toen die bij een spoorwegovergang kwam ging die bijna stil staan en ik had al in de gaten dat de auto voor mij zich ernstig irriteerde aan het gedrag van de voorste auto.

Ineens vliegt die auto uit de rij (en hij had gewoon tegenliggers) haalt de tweede en eerste auto in en gaat volledig stil staan

Ik was dat gedrag beu, want straks gebeurt er iets en dan ben ik het bokkie dacht ik. Dus ik ga de auto voor mij aan de linkerkant voorbij (heel rustig) en zag dat er geen ruimte meer was aan de linkerkant van de andere twee wagens vanwege veel tegemoetkomend verkeer. Ik ben toen naar rechts gegaan en heb de voorste twee auto's rechts over de fietsstrook ingehaald met de claxon luid aan bij de voorste auto.

Raakt die lul daar ook weer van geïriteerd en komt ie mij achterna
Dat mocht ie best proberen maar 1 draai aan het gas en ik ben weg

Ik heb hem nog ff druk laten doen achter me, ben de snelweg opgedraaid met hem achter me aan en heb het gas er ff stevig op gezet.


eikels in auto's....
Het zou verboden moeten worden.
Miss_Uservrijdag 10 september 2004 @ 16:51
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:15 schreef ZX9R het volgende:
Raakt die lul daar ook weer van geïriteerd en komt ie mij achterna
Goh, hoe komt ie daar nou weer bij?

Volgende keer zelfde inhaal actie, zonder claxon?

Nee, zonder dollen, je toetertje is om gevaar af te wenden, als je in iemands dode hoeok zit en hij komt naar links ofzo. Je hebt zoveel lui (motor en auto) die hun toeter gebruiken omdat iets ze niet bevalt, maar daar schiet je geen fuck mee op. Net als met obscene gebaren. De neiging is begrijpelijk maar je schiet er geen ene fuck mee op. Het enige dat je bereikt is meer aggressie en daar heb je (zeker als motorrijder) alleen maar ellende van
Miss_Uservrijdag 10 september 2004 @ 16:52
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 08:05 schreef Richard_Zutphen het volgende:
Ik vind dat motorrijders zich wel goed gedragen op de weg op een enkeling na.
Meestal houden ze zich aan de snelheid enzo.
Patrick281vrijdag 10 september 2004 @ 16:59
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 16:51 schreef Miss_User het volgende:
Je hebt zoveel lui (motor en auto) die hun toeter gebruiken omdat iets ze niet bevalt, maar daar schiet je geen fuck mee op. Net als met obscene gebaren. De neiging is begrijpelijk maar je schiet er geen ene fuck mee op. Het enige dat je bereikt is meer aggressie en daar heb je (zeker als motorrijder) alleen maar ellende van
Zo ben ik in de vakantie ook niet ingegaan op die bejaarde in een Mercedes auto die mij sneed, inhaalde en langzamer ging rijden voor mijn bumper omdat ik daarvoor net een vrachtwagen aan het halen was met 130 km/u en hij er met 250 km/u voorbijwilde. Laat hem maar in zijn sop gaarkoken .. kom je op dat moment toch niet uit.
En veilig in zijn snellere auto durfde hij mij op dat moment wel te schofferen.
Ik reed (tevreden) in een 16 jarig oud Jappannertje...

[ Bericht 15% gewijzigd door Patrick281 op 10-09-2004 18:26:27 ]
_Arthurvrijdag 10 september 2004 @ 19:05
quote:
Op donderdag 9 september 2004 22:18 schreef PatrickM het volgende:

[..]

Ey, hij heeft wel een ubergeile BMW 320d Executive met toeters en bellen

150 pk, 330 Nm @ 1390 kilo lege veiligheid
Goh je bent er achter gekomen. Is de grap toch nog aangekomen, vet

Tis trouwens 136pk

De toeter werkt trouwens prima
_Arthurvrijdag 10 september 2004 @ 19:09
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 11:15 schreef ZX9R het volgende:
eikels in auto's....
Het zou verboden moeten worden.
Mee eens. Daarbij ook graag de linksplakkers, bejaarden, mensen die helaas maar 100rijden waar je bv 120 zou mogen (en kunnen). Mensen die je gaatje dat je tov je voorganger open laat snel nog even dichtrijden (en dan gaan 'klagen' dat je er te dicht achter opzit .. zucht).
Patrick281vrijdag 10 september 2004 @ 20:35
Nu alcoholcontrole naar alle toegangswegen van Rozenburg. (Zuid Holland)

Niet dat ik van alcoholisten houd in het verkeer .. maar als je 1 biertje gedronken hebt dan zou ik al geen controle willen voor de zekerheid.
PatrickMvrijdag 10 september 2004 @ 21:40
quote:
Op vrijdag 10 september 2004 19:05 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Goh je bent er achter gekomen. Is de grap toch nog aangekomen, vet

Tis trouwens 136pk

De toeter werkt trouwens prima
M'n zwager heeft een E36 325TDi Touring(bj 96), een kennis van mij heeft E46 M3 (bj 2002), een andere kennis een E36 318i Cabrio (bj 98), en weer een andere kennis een (E nummer weet ik niet) 730i V8 Executive full option (bj '92)... dus ach, in m'n omgeving zijn er wel een paar mensen die van het Beyerse merk houden incluis ik

En trouwens 136 pk? Volgens autoweek heeft het huidige model 150 pk