abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26234891
tvp, ga binnenkort ook beginnen met schrijven
  vrijdag 15 april 2005 @ 10:53:09 #152
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26242930
quote:
The Decemberists - Picaresque

Picaresque, het derde volledige studioalbum van het indiepop gezelschap the Decemberists, is, zoals de titel suggereert, eigenlijk een verzameling verhalen ondersteunt door muziek. Verhalen over zeerovers, wanhopig achterblijvende vrouwen, onmogelijke “Romeo-Julia”-liefdes, vergankelijkheid van succes en meer, veel meer.

Door middel van rijm en spannend taalgebruik weet Colin Meloy van ieder nummer weer een boeiende musical te maken. De belichaming hiervan is toch wel het schitterende Mariners’ revenge song, een meer dan 8 minuten lang verhaal over een jongeman die van zijn bijna overleden moeder wraak moet nemen op een man die haar veel pijn gedaan heeft. De volledig lengte van het nummer blijf je gekluisterd aan de boxen luisteren hoe dit zeeroversavontuur vol spanning en dramatiek zich ontvouwd. Of We both go down together, over een rijke heer en een arme dame (you come from parents' wanton / a childhood rough and rotten / I come from wealth and beauty / untouched by work or duty) , welke niet samen mogen zijn en maar besluiten voor eeuwig samenzijn te kiezen. “Here on these cliffs of Dover / so high you can't see over / and while your head is spinning /hold tight it's just beginning ; oh, my love. my love. / We both go down together.” Naar mijn bescheiden mening tevens het muzikale hoogtepunt van het album.

Nu is het zeker niet zo dat deze verhalen simpelweg opgelezen worden onder begeleiding van een gitaartje en een drumstel, de melodieën die uit Meloy’s keel komen zijn dik in orde en de muziek weet de sfeer perfect weer te geven en de emoties te versterken. Ten opzichte van de vorige albums zit hier voor de Decemberists dan ook zeker de grote winst. De muziek is meer volwassen en voller geworden, accordeons, pauken, mandolines, blazers en strijkers kleden de muziek meer aan, waar dat de vorige albums soms wat karig was. Meteen bij de opening van het album wordt dit duidelijk gemaakt door the Infanta, met opzwepende drums en een bombastisch geluid. Meteen is de toon gezet en begrijp je dat je met een ander album dan vorige van doen hebt. Hoewel ook zeker op de juiste momenten door middel van ingetogenheid de juiste sfeer gezet kan worden, zoals tijdens het rustige liefdesnummer Of Angels and Angels dudielijk gemaakt wordt.

Op alle punten laten de Decemberists zien gegroeid te zijn ten opzichte van Het majesty, the Decemberists uit 2003. Met deze groei en Picaresque in het achterhoofd zou je al bijna weer uitkijken naar het volgende album. Maar dat is zeker niet nodig, want tot die tijd zal deze meer dan 50 minuten durende musical zeker weten blijven te boeien. Had Methodmich het een paar posts geleden over jaarlijstjes, dit album is er zeker één voor de top 10. Na iedere luisterbeurt krijg je het gevoel met een knapzakje naar Rotterdam te vertrekken en de wijde zeeën te verkennen, maar dan niet zonder een vat baterijen en een discman met Picaresque er in. And we'll all come praise the Decemberists!
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:00:32 #153
63598 bigshadow
Fan van iedereen
  vrijdag 15 april 2005 @ 11:03:17 #154
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26244164
ben erg benieuwd. ik moet bekennen dat ik niet eens bij alle nummers van de Decemberists echt naar de tekst luister, maar zelfs dan zijn ze mooi om naar te luisteren dus...
"As soon as the land of any country has all become private property, the landlords, like all other men, love to reap where they never sowed, and demand a rent even for its natural produce."
Das Kapital, Karl Marx Wealth of Nations, Adam Smith
pi_26252817
Klinkt goed, pfaf. Leuk geschreven ook!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26376515
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26622010
quote:
ALASDAIR ROBERTS - No Earthly Man (Drag City)

Alasdair Roberts is zo'n man waarvan je vermoed dat hij best een ridder had willen zijn. Of Robin Hood wellicht. In ieder geval is het nog zo iemand die hecht aan traditie en het liefst sferen oproept van in nevel gehulde kastelen en allerhande ouderwetse taferelen. De man mag dan wel op het Drag City label zitten en met wat fantasie ingedeeld worden in de new folk beweging, Roberts is wars van enige moderniteit.

Dat hoor je direct als je No Earthly Man beluistert. Oeroude Britse folktraditionals in een nieuwer jasje, maar nog zo uitgevoerd dat je de nummers moeiteloos uitgevoerd ziet door een zanger van enkele eeuwen geleden. Wat dat betreft is de link met Liege And Lief, het legendarische album van Fairport Convention snel gelegd. Ook daar folktraditionals, veelal verhalende songs, vertaald naar de huidige tijd. Met dit verschil dat tussen beide platen weer een dikke dertig jaar zit.

Een nog groter verschil zit hem in de stem. Niet het kraakheldere stemgeluid van Sandy Denny, maar de af en toe zelfs murmelende zang van de met zwaar Schots accent behepte Roberts. Met een nog minimalere muzikale omlijsting, slechts bestaande uit gitaar, piano en fiddle, incidenteel ingezette dulcimer, fluit en harp en een hoofdrol voor Isobel Campbell op cello. Juist ja, hoogblonde jonkvrouw Campbell, ex-lid van Belle & Sebastian. Ze zingt ook nog eens in twee nummers mee. Wie ook nooit vies is van traditionele songs, waarin de tijd stil lijkt te staan, is Will Oldham. Niet vreemd dus dat Oldham producer is van deze plaat en in vier nummers vocale ondersteuning biedt.

Roberts haalt zijn melodielijnen en teksten overal vandaan. Een tekst van Minnie Duncan uit 1974, een Ierse variant van een zeventiende-eeuwse ballad, een nummer dat door een blinde zanger was geleerd van een jong meisje en uiteindelijk bij Ella Ward kwam en zelfs een op een gedicht uit 1686 geïnspireerde tekst. Roberts legt het allemaal uit in de notes.

Het levert een plaat op die majestueus voortschrijdt. Er zijn nauwelijks tempowisselingen, wat het misschien wel een lange zit maakt. Aan de andere kant duurt de plaat maar 50 minuten, verdeeld over 8 nummers. Best zware kost, maar de geoefende luisteraar van folkmuziek zal er geen enkel probleem mee hebben. Sterker nog, die likt zijn vingers af bij het horen van een juweeltje als The cruel mother en laat zich door Roberts meevoeren in diens oeroude beelden. Ik kan dan ook niet anders dan een lans breken voor deze plaat.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26725572
quote:
REMMELT, MUUS & FEMKE - The Long Way Round (Remmelt Records)

Hugo Remmelt en Thijs Muus zijn twee van die mannen die echte muzikale helden hebben. Van die helden die ze hun leven lang zullen blijven houden. In dit geval gaat het om Crosby, Stills, Nash. En Young, vooral Young. Zelfs de stemmen van de heren lijken op die van Ome Neil, bij de één nog meer dan de ander. Samen maken ze dan ook al tijden muziek, die de laatste jaren steeds meer lijkt op de muziek van bovengenoemde Amerikaanse supergroep.

Femke Japing is een ander geval. Afgezien van het feit dat zij in dit collectief wel onder haar voornaam opereert, is ze een stuk jonger. Femke is een beetje het alternatieve meisje. Misschien wel het meisje dat zo graag hippie was geweest en alleen in een bloemenjurkje folknummers en protestsongs had gespeeld, begeleid door haar gitaar. Maar dan wel met piercing en in een modernere setting.

Op The Long Way Round is Femke definitief in de bandnaam opgenomen en krijgt zij van Remmelt & Muus ook de kans om met eigen werk op de voorgrond te treden. Haar heldere vrouwenstem, type Sandy Denny / Aimee Mann, contrasteert fraai met de stemmen van de heren. Dit komt prima naar voren in de door Remmelt & Muus geschreven songs, die stuk voor stuk een tijdloos karakter en een wat weemoedige klank hebben, op een enkele stamper na.

De nummers van Femke zelf lijken op het eerste gehoor niet echt binnen het album te passen, met name het min of meer solo gebrachte You. Het zijn na een paar luisterbeurten echter welkome aanvullingen en verdiepingen in de sound van dit collectief. Vooral het fraaie Sad Man hoort gewoon tot de hoogtepunten van een toch al prima album. Goed beschouwd verzorgt Femke de vrouwelijke kant op dit album, de luisterliedjes, terwijl Remmelt & Muus de wat mannelijkere songs schreven en dragen.

De kracht zit hem hier vooral in het tijdloze en het nergens geforceerd modern willen klinken. Harmonieuze samenzang, sterke composities, nauwelijks missers en ook nog de nodige afwisseling. Natuurlijk, Remmelt, Muus & Femke maken oude lullen muziek, die ruim dertig jaar geleden ook had kunnen worden gemaakt. Maar dan wel van een hoog niveau, dat je met enige neerbuigendheid zelfs "on-Nederlands" zou kunnen noemen.

Een eervolle vermelding is er verder voor het artwork, waarop beelden uit Den Haag geïntegreerd zijn in van die typische Amerikaanse landschappen. Een kleinschalige release, dit The Long Way Round, maar wel één die aandacht en erkenning verdient. Remmelt, Muus & Femke gaan met deze plaat op voor de titel "beste alt. countryplaat van eigen bodem". Hulde!
Nieuwsgierig geworden? Op www.remmeltmuusfemke.nl zijn stukjes van de nummers te beluisteren. Vooral "Wishing", "Love And Me", "Gone", "Sad Man" en "Carina's Waltz" verdienen een luisterbeurtje!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 4 mei 2005 @ 13:59:49 #160
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_26725759
Blijf vervelende kampvuur-associaties bij plaat die krijgen.
1,000,000 demons can't be wrong...
  Moderator woensdag 4 mei 2005 @ 14:05:57 #161
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_26725942
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 13:59 schreef DaisyDuke het volgende:
Blijf vervelende kampvuur-associaties bij plaat die krijgen.
Idem hier. Kan er niet kapot van zijn.

* belsen is het toch meestal wel eens met MM...
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_26725971
quote:
GINA VILLALOBOS - Rock 'n Roll Pony (Laughing Outlaw Records)

Rock 'n Roll Pony kwam overzees al vorig jaar uit, maar bereikte pas onlangs het Europese vasteland. Dat is iets om verheugd over te zijn, zo bewijst deze plaat van de Australische alt.country-zangeres. Waarom?

Nu, luister maar eens naar de schurende, hese stem van Gina, die zowel rauw als geëxalteerd kan klinken. Die perfect de emoties van haar nummers over kan brengen en feilloos overeind blijft te midden het geluid van haar band. Hoor die stem en denk: LUCINDA WILLIAMS.

Verdiep je in haar teksten, die recht voor zijn raap en direct zijn. "Let's get dirty and make us some drinks", "Just to make me remember, my hand's in the shape of a gun", "I think I need an operation, come on and cut me up". Dat werk, een vrouw die weet wat ze wil en dat laat horen. Hoor die teksten en denk: LUCINDA WILLIAMS.

Luister naar de composities, die goed in elkaar zitten en soms wel heel erg naar rock ruiken. Die verraden dat Gina eigenlijk een rockchick had willen zijn, ware het niet dat ze daarvoor te gevoelig was en te graag een verhaal kwijt wilde. Misschien wel omdat "punk rock too hard to sing" was, zoals een groot man in de Americana ons ooit meldde. Je stelt het je voor, je hoort het en je denkt: RYAN ADAMS.

Kortom, een vrouw die de rockkant van Ryan Adams in haar country verwerkt, de teksten en de stem van Lucinda Williams heeft en dus ook nog eens een prima plaat maakt. Iemand die genoeg eigens heeft om te verhinderen dat ze een schaamteloze copycat zou zijn. Bovenstaande dient namelijk alleen maar om ook u warm te maken voor deze prima plaat, die best eens de aanzet kan vormen voor een prima carrière, zeker als ze volgende keer ook nog een wat fellere drummer in haar band zet.

En dan, beste lezer, dan weet iedereen precies waar we het over hebben. Dan praten we niet meer over Lucinda of Ryan, maar over GINA VILLALOBOS. Country-belofte!
Op www.ginavillalobos.com zijn enkele MP3's te beluisteren, voor hen die dit met eigen oren willen horen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26726011
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 13:59 schreef DaisyDuke het volgende:
Blijf vervelende kampvuur-associaties bij plaat die krijgen.
Kampvuur-associaties? Het zijn potdomme Simon & Garfunkel niet!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 4 mei 2005 @ 14:11:29 #164
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_26726121
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 14:07 schreef methodmich het volgende:

[..]

Kampvuur-associaties? Het zijn potdomme Simon & Garfunkel niet!
Hello darkness my old friend
pi_26726144
Hé hé hé! Er is niets mis met Simon & Garfunkel ja!
Aldus.
  woensdag 4 mei 2005 @ 14:13:31 #166
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_26726193
....... kampvuurtjes kunnen soms ook best leuk zijn!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_26726628
Precies en luister naar Gina!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator woensdag 4 mei 2005 @ 15:07:16 #168
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_26728077
quote:
Op woensdag 4 mei 2005 14:26 schreef methodmich het volgende:
Precies en luister naar Gina!
Is in elk geval een stuk beter dan Bertus Tien en Aafke.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_26728111
Goed zo.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 4 mei 2005 @ 18:59:15 #170
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26733864
Dat is snel.

Remmelt en co zijn okay, hoewel ik Neil Young er veel te dik bovenop vind liggen.
Gina staat genoteerd.
  zondag 8 mei 2005 @ 15:21:28 #171
17328 methodmich
Nummer 10
pi_26825403
quote:
TOMPAULIN - Into The Black (Track & Field)

Er zijn bandjes die minder sympathiek klinken dat het Britse tompaulin. Een band die in de betrekkelijke anonimiteit opereert en, getuige het feit dat de bandnaam zonder hoofdletter geschreven dient te worden, ook de nodige bescheidenheid lijkt te kennen. Nu zeggen ze altijd dat bescheidenheid de mens siert, maar siert het ook de muziek?

In zekere zin wel, zo blijkt op Into the black, dat op een klein label is uitgebracht en moeilijk verkrijgbaar blijkt. Dat is best zonde voor deze verzameling van elf songs, die variëren van redelijk tot behoorlijk goed en alles daar tussen. In essentie allemaal opgebouwd rond de gebruikelijke instrumenten, maar her en der aangevuld met een banjo, een cello, een viool, echte congos en bongos en een lapsteel. Het geluid van de band knipoogt soms dan ook best naar Americana.

Het beste voorbeeld daarvan is de opener Days fall away, die qua sound aan Timesbold doet denken. De andere nummers zijn vooral lieflijke liedjes over de liefde en vooral het grote ontbreken daarvan en het grote verlangen daarnaar. Lieflijk is een omschrijving die je bij tompaulin vooral maakt omdat de vocalen grotendeels van een vrouw afkomstig zijn. Stacy McKenna is de zangeres met die af en toe mierzoete Heather Nova-stem, Jamie Holman zorgt af en toe voor mannelijke ondersteuning.

Denk nu niet dat McKenna net zo zweverig is als de bloemenprinses van Bermuda. Stacy klinkt vaak oprecht verdrietig. Wie de teksten aanhoort, denkt op zijn minst dat hier al een hoop ellende op liefdesgebied is gepasseerd. Doet u even mee? "Summer was fading before it began, those storm clouds are growing they know who I am, Lock all your windows try to stay in, there's thunder and lightning all over my skin" (Days fall away), "There is no light at the end of the tunnel, there are no words that can heal your sorrow (Promised land). Meer is overbodig, nietwaar? Sleutelsong in die zin is misschien wel het veelzeggend getitelde Useless, waarin Holman verzucht "Honey I'm useless, nothing to see, I'm just a faded photocopy of the man I used to be" en McKenna een beetje mismoedig pruilt "You once said I was beautiful, you never did again" om haar zinnen af te sluiten met de conclusie dat ze totaal niet gelukkig is.

Toch rijmt al die ellende niet echt met de muziek, die toch vaker vrolijk klinkt dan echt tragisch. Dan ga je toch twijfelen of je McKenna moet geloven. Vooruit, ik geef haar het voordeel van de twijfel. Zoals ik dit hele album het voordeel van de twijfel geef. Moet wel gezegd, dat weinig songs over een langere periode echt beklijven en het meeste vooral aardig klinkt. Heather Nova-fans en mannen die van indiebandjes met zangeres houden, dienen zich zo spoedig mogelijk naar de winkel te begeven en schaffen zich deze cd aan. Mensen die vanwege hun banksaldo meer op zoek zijn naar de krenten van de pap in muziekland, wachten liever af tot de volgende plaat van dit collectief, want de potentie is wel degelijk hoorbaar. Dit Into the black is dus vooral prettige luistermuziek, maar geen must.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  zondag 8 mei 2005 @ 15:26:48 #172
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26825533
quote:
Mensen die vanwege hun banksaldo meer op zoek zijn naar de krenten van de pap in muziekland, wachten liever af tot de volgende plaat van dit collectief, want de potentie is wel degelijk hoorbaar
!
Ok, bedankt.
  zondag 8 mei 2005 @ 16:13:55 #173
17328 methodmich
Nummer 10
pi_26826882
Speciaal voor jou pfaf.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  Moderator zondag 8 mei 2005 @ 18:22:37 #174
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_26830029
quote:
Heather Nova-fans en mannen die van indiebandjes met zangeres houden, dienen zich zo spoedig mogelijk naar de winkel te begeven en schaffen zich deze cd aan.
Ranja! Ranja!!
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  maandag 9 mei 2005 @ 14:05:58 #175
17328 methodmich
Nummer 10
pi_26851917
Ik denk dat Ranja hem zeker kan waarderen ja!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  maandag 9 mei 2005 @ 15:32:31 #176
17328 methodmich
Nummer 10
pi_26854312
CD : Meindert Talma & The Negroes - Self Titled

Nog één, deze keer op de FP!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26869015
quote:
Op maandag 9 mei 2005 15:32 schreef methodmich het volgende:
CD : Meindert Talma & The Negroes - Self Titled

Nog één, deze keer op de FP!
pi_26883275
Dinousaur is ook fan toch?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:01:43 #179
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_26887278
Een flink citaat uit de review van methodmich op Talma's website. Leuk!

http://www.meinderttalma.nl/
1,000,000 demons can't be wrong...
  dinsdag 10 mei 2005 @ 17:07:29 #180
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26887445
MM had zelfs een reviewtje voor Kriebelvisje ( dacht ik ) op de (oude) officiele Excelsior site staan.

[ Bericht 31% gewijzigd door pfaf op 10-05-2005 17:31:32 (verkeerde topic. :D) ]
pi_26889702
Ja, helaas is die pagina niet meer oproepbaar. Was overigens een fikse review.

Mijn Yearlings-review van vorig jaar staat ook op hun bandsite, trouwens.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26890099
quote:
SOUTH SAN GABRIEL - The Carlton Chronicles (Munich Records)

Kattenbezitters, opgelet! Je zou het maar meemaken dat je kat op avontuur gaat en zijn tocht genoeg stof oplevert voor een plaat. Bezige bij Will Johnson heeft dit conceptalbum weliswaar volledig zelf verzonnen en later omgebouwd naar het perspectief van een kat, omdat het anders te dicht bij hemzelf kwam te staan, maar toch... Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas en ging op avontuur.

Johnson, de drijvende kracht van South San Gabriel, schreef voor deze plaat negen songs. Lange songs, die stuk voor stuk een deeltje van het verhaal van de kat Carlton vertellen. Carlton vertelt de spreeuw Ron over zijn wens hem op te peuzelen. Het blijft immers een kat. Ook zijn geheime liefje Kittyphone krijgt tot in detail te horen wat Carlton met Ron wil gaan doen, wanneer hij de vrijheid krijgt. Uiteindelijk belandt de kat in de garage en ontsnapt. Eenmaal in vrijheid, weet Carlton niet echt wat te doen en besluit uiteindelijk met hangende pootjes terug te keren. Zoals een echte kat, want die komen altijd op hun pootjes terecht. Wel heeft Carlton nog altijd een onzeker beeld van zijn toekomst, zelfs na zijn mislukte vlucht. Nu, het is aan u om hier een menselijk verhaal van te maken.

Johnson zingt zelf de nummers in, met zijn mooie melancholische stemgeluid. Brent Best zorgt voor de tweede stem in enkele nummers. Een keur aan instrumenten kleurt de songs verder in. Ga er maar even voor zitten: piano, Wurlitzer, orgel, viool, synthesizer, bas, electrische en akoestische gitaren, banjo, mandoline, vibrafoon, slidegitaar en pedal steel. En drums, niet te vergeten. Het zijn vooral die drums van Matt Pence die indruk maken. Dan weer bijna onmerkbaar op de achtergrond, dan weer een stevig fundament vormend voor de song. Niet stevig in de zin van woedend rammen, want alle negen nummers zijn uitermate rustig en wel haast bezwerend te noemen.

Een bijzonder gegeven dus, mooie muzikale begeleiding, goede zang. Is The Carlton chronicles dan ook een goede plaat? Jazeker, al moet gezegd dat de plaat je nergens echt bij de keel grijpt. Ook niet in het toch zo aangrijpend getitelde I feel too young to die, dat wel één van de betere nummers is. Misschien juist wel omdat Johnson de kat hoofdpersoon gemaakt heeft en je dus niet volledig meegaat met de zieleroerselen van een mens. Het maakt uiteindelijk dat dit absoluut een goede plaat is, maar dat het niet meesterwerk is wat het zou kunnen zijn. Een stemmingsplaat, die je af en toe opzet als de sfeer en het weer er om vragen. Beetje donker, beetje melancholiek. Als het aan mijn kat ligt, koop ik dan ook nog steeds Whiskas en zal het haar verder worst zijn of ik deze plaat al dan niet opzet.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_26895062
quote:
Op dinsdag 10 mei 2005 14:36 schreef methodmich het volgende:
Dinousaur is ook fan toch?
Ergens op de FP moet nog mijn review van Kriebelvisje te vinden zijn. En ik denk nog met weemoed terug aan de presentatie van Kriebelvisje in Perdu op de Kloveniersburgwal.
pi_26902111
Interessant topic. Ga ook maar eens wat schrijven.

Is dit alleen voor albums, of mogen EP's en singles ook?

[ Bericht 40% gewijzigd door PDOA op 11-05-2005 01:43:25 ]
  woensdag 11 mei 2005 @ 13:41:53 #185
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26912799
quote:
DAMIEN JURADO - On My Way To Absence (Secretly Canadian)

Ook zo teleurgesteld in die laatste plaat van Will Oldham? Dan is Damien Jurado jouw pleister op de bonde, uh, wonde. De singer / songwriter maakte al vier albums, waarvan met name het vierde een aanrader was. Where Shall You Take Me? bevatte namelijk allemaal mooie, ietwat droevige liedjes. Gespeeld door een man met zijn gitaar en bijgestaan door wat vrienden. Liedjes over de liefde, beklemmend gezongen.

Goed beschouwd borduurt On My Way To Absence, Jurado's laatste worp, hierop voort. Logisch, waarom zou je zo'n ijzersterke formule compleet overboord gooien? Toch weet je het bij Jurado nooit, omdat zijn eerste drie platen stilistisch nogal wisselend waren. Ook qua niveau, overigens. Na de goede eerste plaat kwamen er twee draken, vooraleer Damien de weg weer vond. Gelukkig is hij geen man die volgens vaste stramienen opereert, want anders hadden we eerst weer twee matige platen moeten verteren voor we bij deze aangekomen waren. Jurado heeft deze óf niet gemaakt óf niet uitgebracht, maar feit is dat On My Way To Absence zich kan meten met het beste van zijn werk.

Jurado heeft nog altijd die mooie weemoedige stem, speelt nog steeds gitaar en heeft nog steeds vrienden die hem bijstaan. Toch is dit album geen herhaling van zetten, want er zit meer dynamiek in dan op Where Shall You Take Me? het geval was. Jurado klinkt af en toe zelfs als een collegerocker, maar dan wel één van hoog niveau. Op gegeven moment spelen hij en zijn vrienden zelfs een heuse stamper, met overstuurde zang. Dat doe je beter maar niet meer, Damien. Het verbreekt de betovering van het luisteren namelijk nogal.

Damien Jurado luisteren is namelijk iets wat je vooral in een stille omgeving doet. Een omgeving waarin zijn zinnen op je in werken, waarin je de wanhoop goed kunt horen en zo beseft hoe goed zijn liedjes eigenlijk in elkaar steken. I woke up this morning, with death at my window, singing klinkt het ergens. Gezellig! Damien Jurado weet hoe hij een gevoel in een song neer moet zetten, want bij zo'n opening past alleen maar een gepast ondersteunende muzikale begeleiding. Als dan ergens de hoop weer doorklinkt, dan kan die drum wel wat harder, mag er een vrouw meezingen en gaat het tempo omhoog.

De afwisseling tussen de nummers is nog niet helemaal in balans, dat is het enige wat je op deze mooie luisterplaat tegen kunt hebben. Naast die misplaatste rocker, natuurlijk. Nu heb ik niet het idee dat Damien Jurado na deze plaat veel meer luisterende Nederlandse oren gevonden heeft, maar toch hoop ik daar stiekem wel op. De beste manier daarvoor is om nog maar even Will Oldham aan te halen. Matige plaat toch, die laatste Bonnie Billy? De "Prince" is dood, leve Damien Jurado!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:11:54 #187
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26912885
Dan moet je dus ook Where Shall You Take Me? er bij zoeken.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:12:51 #189
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_26912886
Mooie plaat, die van Damien
  woensdag 11 mei 2005 @ 14:16:18 #190
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26912996
Klinkt erg goed inderdaad, de nummers die ik gehoord heb klinken vrij ingetogen, maar meloideus dik in orde.
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 15:07:11 #191
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_26946200
quote:
THE NATIONAL - Alligator (Beggars Banquet)

Het kan hard gaan met sommige bands. Het ene moment porrel je nog in de marge, het andere moment ben je ‘Album of the month’ in het Britse muziekblad UNCUT.

Ik zag The National in een stampvolle bovenzaal in Paradiso. Beneden had net The Arcade Fire zijn laatste tonen gespeeld en boven zou The National het feestje nog even voortzetten. De band speelde een energieke rockset, even als The Arcade Fire opgezweept door een viool. Zo blij als een kind wandelde ik naar huis met twee nieuwe CD’s op zak, waaronder Alligator van The National.
______
______

The National is afkomstig uit New York. De band is opgericht eind jaren 90 en bestaat uit twee keer twee broers: Aaron en Bryce Dessner spelen respectievelijk gitaar en bas, en Scott en Bryan Devendorff gitaar en drums. Dan is er ook nog Matt Berninger, de ietwat wereldvreemde zanger van de band.
Na een paar oefensessies vond de band het tijd om hun werk op CD uit te brengen. Na lang zoeken en zeuren bleek er een klein Amerikaans label bereid te zijn om de gok te wagen. Ze gokten en verloren, want de titelloze debuutplaat deed niets.
Hierna werd toch maar gekozen voor een wat geleidere aanpak; de band ging toeren en zowaar werd de tweede plaat ‘Sad songs for dirty lovers’ in 2003 in Europa her en der door muziekliefhebbers opgepikt. De plaat bereikte dat jaar zelfs wonderwel de jaarlijstjes van diverse kenners in Engeland en Frankrijk.
De echte doorbraak kwam vorig jaar met het uitbrengen van de ‘Cherry tree EP’. De band verruilde hun oude label voor Beggars Banqet Records en nu ligt er een nieuw, volledig album in de winkel: ‘Alligator’.

Als ik het album beluister is er weinig vrolijks te vertellen over de muziek van The National. Over de liedjes meeste hangt een stemmige, donkere folksfeer, waarbij de naam van The Tindersticks al snel in mijn gedachte springt. Toch weet deze band op sommige nummers werkelijk iets toe te voegen aan dit, toch wel saaie, genre. Door de hoekige drums, denk Franz Ferdinand, en vloeiende bas tillen ze regelmatig hun folkliedjes op tot dansbare popnummers. Het is jammer dat de band niet consequent gekozen heeft voor deze aanpak, want nu valt het album wel erg in twee stukken uiteen. De vernieuwende ‘hoekige sound’ tegenover de saaie, taditionele folkliedjes.
______
______

Opener ‘Secret meeting’ is een goed voorbeeld van hoe de band op zijn best klinkt: een heerlijk pingelend gitaarriedeltje en een pathetische zanglijn, tegenover een constant doorpompende drum. Het absolute hoogtepunt van dit album is het nummer ‘Looking for astronauts’, waarop de band zich laat bijstaan door een zangeres en een strijkorkestje. Ook de afsluiter ‘Mr. November’ is een goed voorbeeld van wat de band te bieden heeft. Hier staan trouwens ook wel mindere experimenten met deze ‘hoekige sound’ tegenover.
Nummers als ‘Daughters of the soho riots’, ‘Val Jester’ en ‘City middle’ zijn niet aan mij besteed. Hierop laat de band een monotoom folkgeluid horen, dat al veel eerder, en veel beter, door andere bands is gedaan. Misschien dat er voor de liefhebbers van dit genre wel nog iets uit te halen valt.
Het album heeft met de lullige popballad ‘Karen’ en het net iets te hard uitgevallen ‘Abel’ twee vreemde eenden in de bijt. Daarom is het des te opmerkelijker dan men juist voor ‘Abel’ heeft gekozen als eerste single.

Wat ik vooral miste op dit album was de energieke, explosieve sfeer, die de band live weet neer te zetten. Dit heeft zeker te maken met het ontbreken van de violist, die live veel wist toe te voegen aan het geluid. Natuurlijk laat de band zich ook op dit album bijstaan door diverse gastmuzikanten (blazers, toetsenisten en strijkers), maar zij hebben te allen tijde een ondergeschikte rol in de nummers, terwijl de violist die het podium met The National deelde zich regelmatig naar voren werkte.

Al met al moet ik toch zeggen dat de band met ‘Alligator’ bij vlagen erg sterk uit de hoek komt. Ze weten echt iets toe te voegen aan het ingeslapen folkgenre en dat is een groot verdienste. Het is wel jammer dat het een erg inconsequent album is geworden. Slechts in een handje vol nummers heeft de band de slag echt te pakken. Daar staat dan dus tegenover dat meer dan de helft van het album over blijft en dat is wel erg veel vulsel.

Conclusie: de band laat horen dat ze echt iets in haar mars heeft, alleen is het jammer dat ze dit nog niet een album lang kan volhouden.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  donderdag 12 mei 2005 @ 15:20:33 #192
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26946582
Mooie review Belsen. Later deze dag waarschijnlijk weer één van mijn hand.
pi_26946610
Goed stuk belsen!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 12 mei 2005 @ 15:23:44 #194
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26947395
Zal misschien vanavond Logh nog even doen en ik wil er ook van Pfaf nog minstens 5 zien!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:16:22 #196
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_26948345
Ok dan.
quote:
Okkervil River - Black Sheep Boy

Sommige bands kunnen voor de liefhebber zowel een grote zegen als een vloek zijn, Okkervil River is er hier ééntje van. Want voor mensen zoals ik, die iedere maand weer moeten kiezen tussen cd’s kopen en eten/drinken ( in de volksmond wel studenten genoemd ) is het iedere keer weer een strijd de krenten in de muziekpap er tussenuit te zoeken. Als een band dan ieder jaar weer een krent weet uit te brengen, wordt het weer een week op bruine bonen en Hollandia-bier leven, geen prettig vooruitzicht voor deze pizza- en Grolsch-liefhebber. Om maar even in de beeldspraak te blijven, ook Okkervil River weet het te presteren ieder jaar een krent uit te brengen, hoewel het eerder de gouden krenten zijn, die in één op de tienduizend pakken verstopt zit en je naar de fabrikant op kan sturen voor een reisje Bahama’s.

Ook Black Sheep Boy, met 47 minuten een full-length album deze keer, is er zo één. Na het korte intro-nummer dat de albumtitel draagt, begint het album stevig te rocken met For Real. Maar wie denkt dat ze met dit album een compleet andere weg zijn ingeslagen, komt gelukkig met het volgende nummer alweer bedrogen uit. Het album ligt precies in de lijn met de vorige langspelers Down the River of Golden Dreams en Don’t fall in love with everyone you see, Will Sheff schreeuwt, zingt, krijst en fluistert weer vals, zuiver en neurotisch over 11 typische Okkervil-nummers. Allen met een pakkende melodie zoals alleen Sheff ze kan schrijven. Stevig rockende nummers als het eerde genoemde For Real, Black en het bijna Brits klinkende The latest Toughs, maar ook waltz-ballads zoals de aflsluiter A Glow worden neergezet met standaard Americana instrumenten als Wurlitzers, Vibrafoons en Mandolines.

Aangename verassing is de gastzang van Amy Annelle, die op het nummer Get Big voor een rustige tegenhangster van de onrustig zingende Sheff voor een perfecte balans zorgt. Zonde dat ze maar op één nummer prominent aanwezig is, want haar warme zang doet het nummer meer dan goed.

Het, overigens wederom fraai vorgegeven, boekje eindigt met een quote van Richard Pryer: “I ain’t trying to be good, I’m Happy”. De mannen van Okkervil River doen dan misschien niet zozeer hun stinkende best om het te zijn, maar ze zijn wel degelijk goed. Ook Black Sheep Boy is een geweldig album, misschien niet beter dan de voorgangers, maar ook zeker niet minder. En aangezien de voorgangers nog steeds op m’n lijstje van beste albums ooit staan, is dat geen slecht gegeven. Dit album is precies zoals Jay en Jeff het bijna 20 jaar terug bedoeld moeten hebben toen ze met No Depression de bakermat voor de Americana legden. Het album is een must voor iedere Americana liefhebber, maar ook als je dat niet bent zeer de moeite waard.
1 down, 4 to go.
  donderdag 12 mei 2005 @ 16:30:12 #197
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_26948830
Prima reviews van erg goede platen, waarbij de wonderschone plaat van Jurado misschien wel de kroon spant.

The National kon me al niet boeien, het weinig overtuigende optreden van gisteren heeft dat gevoel nog eens versterkt...
1,000,000 demons can't be wrong...
  Moderator donderdag 12 mei 2005 @ 17:42:27 #198
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_26951075
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:46 schreef methodmich het volgende:
Zal misschien vanavond Logh nog even doen en ik wil er ook van Pfaf nog minstens 5 zien!
Die heb ik gewoon live gezien in de Debaser in Stockholm.

En saai dat het was.
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 15:23 schreef pfaf het volgende:
Deze kan ook zo de FP op.
Ik had hem ook gesubmit.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_26953159
quote:
LOGH - A Sunset Panorama (Bad Taste Records)

Zweden. Je kan er wat mee hebben of niet. Liefhebbers van het schone land in Noord-Europa denken in eerste instantie vaak aan de doorgaans mooie blonde vrouwen. Of heren, zo u wilt. Muzikaal is Zweden niet direct een topland, met Abba en Ace of Base als enkele van de bekendste en belangrijkste exportproducten. Dan rest er voor mij, als liefhebber van donkerharige vrouwen, waarschijnlijk geen nauwe band met Zweden. Maar voordat je besloten hebt dat die band beperkt blijft tot enkele voetballers en een spaarzaam Ikea-meubelstuk, is daar toch ineens Logh.

Logh. De naam klinkt niet spetterend. Een beetje zwaar zelfs. Vermoedelijk door de betekenis van ons woord log. Je verwacht misschien wel heavy metal of een klassiek ensemble. Death metal wellicht of anders op zijn minst aalgladde dance. Maar niet dit, een melodieuze rockband in de traditie van Sonic Youth!

Een Zweedse verrassing dus en dat was al weer een tijdje geleden, Jens Lekman en Caesars Palace buiten beschouwing gelaten. De band Logh bestaat uit enkele mannen die zomaar je buurman hadden kunnen zijn. Wars van uiterlijk vertoon. Brildragers in vale spijkerbroeken. Sommigen hebben zelfs baardjes! Potverdorie, ik had zelf in Logh kunnen spelen. Die indruk wekken de heren zelf, door hun no-nonsense aanpak op dit album.

Melodieuze rock, zonder opsmuk. Niets meer en niet minder. Met een zanger die zich volledig in dienst stelt van de song en nergens een staaltje van zijn indrukwekkende vocale prestaties ten gehore wil brengen. Wel weten hij en zijn bandgenoten je mee te voeren in hun muzikale reis. Een tijdloos reisje gitaarpop, welteverstaan. Drummer, bassist, gitaristen, wat toetsen en zang. Doodnormaal. Logh springt één keer uit de band en zet dan een klokkenspel in! Ja heus, een klokkenspel. Zelfs je zusje had in Logh kunnen spelen!

Deze Zweden kiezen dus voor eenvoud en voor de kracht van de muziek. Ze laten hun liedjes voor zich spreken en doen nergens geforceerd moeilijk. Toch klinkt er best iets van spanning in deze plaat door. Bovendien zullen er in 2005 niet al te veel gitaarpopparels als A Sunset Knife Fight, Destinymanifesto of My Teachers Bed voorbijkomen. Waarmee Logh dus een fijne plaat aflevert, die echter uiteindelijk net te eenvormig is om echt mee te dingen met de absolute topplaten van dit jaar. Logh komt ergens in de subtop terecht. Het blijven immers Zweden. Ik vrees dat ik ook na deze Zweedse surprise nog niet op blonde vrouwen ga vallen, maar ik heb weer iets meer met het land gekregen. Dat is ook wat wård.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  donderdag 12 mei 2005 @ 19:14:29 #200
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_26953404
Ken alleen "Every Time A Bell Rings An Angle Gets His Wings", maar jouw recensie zou zo van toepassing kunnen zijn op die plaat.
1,000,000 demons can't be wrong...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')