abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 13 september 2004 @ 20:19:28 #26
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_21930865
Goede reviews van 2 platen die zeker in aanmerking komen voor een top-10 notering aan het einde van het jaar!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_21930987
Zal er binnenkort nog een paar doen dan. Sta dit jaar al op zo'n 29 cd's geloof ik, dus minus deze 2 en Timesbold en Yearlings die al op de FP staan, zou ik er nog 25 kunnen doen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21931150
quote:
Op maandag 13 september 2004 20:24 schreef methodmich het volgende:
Zal er binnenkort nog een paar doen dan. Sta dit jaar al op zo'n 29 cd's geloof ik, dus minus deze 2 en Timesbold en Yearlings die al op de FP staan, zou ik er nog 25 kunnen doen.
Ik kijk er naar uit.
pi_21952941
quote:
LUCKY JIM - Our Troubles End Tonight(Skint Records)

Bepaalde muziek is direct aan een land te verbinden. Dat is een voordeel als je een band niet kent en wilt gissen naar de afkomst ervan. Soms zit je er dan echter wel naast. Dat is zo bij het Britse Lucky Jim, dat op Our Troubles End Tonight Amerikaanser klinkt dan menig Amerikaanse band.

Lucky Jim, bestaande uit Ben Townsend (gitaar / zang) en Gordon Grahame (overige instrumenten / tweede stem), doet namelijk in country-achtige pop. Hierbij maken ze ook gebruik van subtiel gekozen toetsen, zoals op het verstilde Lesbia, een prachtsong. Sowieso zijn de meeste van de tien songs op dit album pareltjes, in al hun eenvoud. Want echt moeilijk doen de heren niet. De songs zijn erg traditioneel geschreven en worden al even traditioneel gebracht.

Dan moet je iets anders hebben dat je boven de grijze middelmaat uit doet steken. In het geval van Lucky Jim is dat voornamelijk de fijne stem van Townsend. Die roept namelijk een bepaalde sfeer op. Er spreekt een bepaalde treurigheid uit de muziek, maar wel één die direct raakt. Een warm melancholisch bad, waarin je langzaam wegdrijft van al die vrouwen die je verkeerd begrijpen. Maar wel vrouwen die je liefdevol toe wilt zingen, zodat ze je misschien toch een kans geven. Want You're Lovely To Me, My Soul Is On Fire en You Stole My Heart Away zijn eigenlijk gewoon liefdesliedjes.

De enige vreemde eend in de bijt is eigenlijk Almeria, dat doet denken aan de vrolijke countrypop van bijvoorbeeld The Mavericks en daardoor minder op sfeer leunt dan de rest van de songs. Het nummer is niet eens zo beroerd, maar het past niet. Gelukkig maken ze maar één zo'n misstap. Het is ze vergeven. Het is alleen niet te hopen dat na het schrijven van deze plaat de problemen van Townsend echt beëindigd zijn, want zulke ellende smaakt naar meer!
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21953012
Ik moest meteen aan het boek denken, eigenlijk en dat is een Engels boek.
pi_21953169
Ah, kijk aan. Dat kan ook.

Overigens, recensies van oudere platen mochten toch ook wel?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21954195
Ja, uiteraard, waarom zou dat niet mogen!
pi_21969925
Nou ja, ik wist niet of dat direct de insteek was. Maar goed, dat neem ik mee.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21969971
Niet te snel, niet te snel, probeer Cocorosie te doorgronden...
pi_21970049
Okee, we wachten op je.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_21972629
quote:
Keane - Hopes and Fears
Hoewel het debuutalbum van Keane alweer enige tijd in de schappen ligt, is er op Fok! nog steeds geen recensie over dit schijfje verschenen. Tijd dus voor mij om in actie te komen.

Het album - 1 tot 11
Het album ‘Hopes and Fears’ begint goed met de debuutsingle ‘Somewhere only we know’. Dat nummer kennen wij allemaal, aangezien het door TMF, MTV en ook Sky Radio flink uitgemolken is. Maar het nummer wordt er niet minder om. De tekst valt goed op (ik heb het woord ‘fuck’ er nog niet een keer in ontdekt), maar dat maakt het nummer tijdloos. Wat mij betreft komt het precies op tijd om een goed alternatief te geven voor de ‘R&B-cultuur’, waar niemand meer onderuit kan.
‘This is the last time’ is het tweede nummer dat ik op het album terugvindt. Een wat rustiger en gevoeliger nummer, dat je, net als het eerste nummer, al snel mee gaat neuriën. De goede, vrij ingewikkelde, tekst maakt dat ik de zang voorlopig nog maar aan leadzanger Tom Chaplin overlaat.
Meezingen gaat iets gemakkelijker bij ‘Bend and Break’, nummer drie op de CD. Als je dat nummer eenmaal hebt geluisterd is het refrein niet meer uit je kop weg te slaan. Maar dat maakt niet zoveel uit, want het is een mooi, apart nummer. De topper komt echter als vierde.
‘We Might As Well Be Strangers’, het genoemde vierde nummer, brengt je in ‘zwijmel-mode’. Probeer er hier goed bij te blijven, het wil wel eens gebeuren dat je hoofd bij dit nummer ergens anders komt te zitten. Dat nummer had wat mij betreft als laatste gemogen, want je aandacht verslapt voor de rest van de CD verslapt door de rustige stem van de zanger in dit nummer. Wederom een schitterend nummer, met een nog mooiere tekst.
Mijn recensie zal zo onderhand wel wat saai worden, ook nummer vijf, ‘Everybody’s Changing’ bevat de rust van Tom Chaplin’s stem en de tijdloze tekst. ‘Everybody’s Changing’ betekende de doorbraak van Keane in Engeland en ook in Nederland is deze tweede single erg populair (kennen we hem al, die clip met die witte achtergrond en die telkens veranderende muzikanten?). Jammer alleen dat ook dit nummer te vaak wordt gedraaid door TMF en consorten, verveling kennen zij daar blijkbaar niet.
Het refrein van ‘Your Eyes Open’ is wederom niet uit je hoofd weg te slaan. Het stuk ‘I don’t know you and I don’t want to’ uit het refrein is een tekst die ik nooit zal vergeten. En ook ‘Your Eyes Open’ is een gevoelig nummer, met, voor de zesde keer op deze CD al, die opvallende rust van de zanger, terwijl hij zijn stem toch zo ‘verheft’ op sommige momenten.
Ook met ‘She Has No Time’ weten de klompmuzikanten van Keane mij weer te boeien. Opnieuw die rust in een toch zo pijnlijk nummer.
Als je net aan het wegzwijmelen bent na nummers als ‘She Has No Time’, wordt je wakkergeschud door de opvallende intro van ‘Can’t Stop Now’. Het nummer lijkt langzaamaan rustiger te worden, maar het refrein is van het zelfde soort als de intro. Als je het mij vraagt is dit nummer op de CD van groots belang om de aandacht niet te laten verslappen.
Met ‘Sunshine’ hervat Keane de oude, rustige werking van het album. Toch is het nummer om een onverklaarbare reden anders dan voorgaande nummers. Minder melodieus, maar daarmee niet minder mooi. Een uitstekende vierde single (als derde single van Keane lijkt ‘Can’t Stop Now’ me erg geschikt.
Wat je niet zou verwachten van een band met zulke mooie teksten is dat de CD een nummer bevat met de titel ‘Untitled 1’. Keane heeft het. Die nietszeggende titel betekend echter niet dat de tekst niet goed is. Het nummer beschrijft een gevoel dat in meerdere situaties denkbaar is. Als je net je grote liefde verloren bent bijvoorbeeld, of als je beste vriend net uit de kast is gekomen (‘I’ll see you on the other side’). Misschien staat het nummer niet helemaal op de goede plek, aangezien het qua stijl vrij veel weg heeft van het vorige nummer, ‘Sunshine’. Evengoed een mooi lied.
‘Bedshaped’ doet de deur dicht. Prima geschrikt als laatste nummer (Al had ‘We Might As Well Be Strangers’ de CD ook wel mogen afsluiten), ook prima geschikt als singletje. ‘Bedshaped’ bevat dezelfde mooie teksten en rustige zangstem als de rest van de CD en eigenlijk beschrijft het de hele CD als nog nooit een ander nummer dat heeft gedaan. Hele rustige momenten, soms ook die stemverheffingen waar ik het eerder al over had. Wederom niks mis met dit nummer.

Conclusie
Sommigen vinden Keane te veel weg hebben van onder anderen Coldplay, maar ik zie toch wel iets unieks in de band. De muziek klinkt wat warmer, wat meer betrokken, en het platencontract hebben ze dan ook zeker wel verdiend. Wat ik jammer vind is dat mijn favoriete Keane-nummers, ‘Snowed Under’ en ‘Lorelei’, niet op de CD terug te vinden zijn. Die laatste twee heb ik zeker gemist en eerlijk gezegd heeft ‘Lorelei’ mij ertoe gebracht het album te kopen. Jammer, heel jammer, maar ik sla me d’r wel doorheen. Het album was namelijk evengoed de moeite waard en het krijgt van mij een 8 als debuutalbum. Dat ‘Hopes and Fears’ het op twee na best verkochte album op Lowlands was kan ik zeker goed begrijpen.
Ik wil er wel even bijzeggen dat het de muziek niet ten goede komt als je de CD op repeat zet. Na één keer draaien ben je je aandacht op de CD kwijt en wordt het weer even tijd voor wat anders.

1. Somewhere Only We Know – 3:57
2. This Is The Last Time – 3:29
3. Bend and Break – 3:39
4. We Might As Well Be Strangers – 3:12
5. Everybody’s Changing – 3:36
6. Your Eyes Open – 3:22
7. She Has No Time – 5:46
8. Can’t Stop Now – 3:38
9. Sunshine – 4:12
10. Untitled 1 – 5:36
11. Bedshaped – 4:37

Totale tijd: 45:09 (een, helaas, vrij korte CD dus)
De nieuwe muziekwebsite --> Edim.nl
pi_21972682
Waarom bespreek je het nummer voor nummer?
pi_21977102
quote:
Op woensdag 15 september 2004 17:05 schreef Seborik het volgende:
Waarom bespreek je het nummer voor nummer?
Dan kan ie lekker schrijven, joh.
pi_21977132
quote:
Op woensdag 15 september 2004 20:11 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Dan kan ie lekker schrijven, joh.
Je hebt gelijk, hoe langer hoe beter net als een fallus.
pi_22141074
http://www.metalfan.nl/reviews.php?op=showcontent&id=1367

Nieuwe review van mij op een leuke site.
pi_22141150
Dat "drums analoog opgenomen" vind ik een beetje vaag. Bedoel je dat ze niet getriggered zijn of zo?
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_22141359
Nee, ik zal het even quoten, want het kan best zijn dat ik het verkeerd begrepen heb.

"Most bands record their drum parts directly on the computer. That's easier and less time-consuming, but it frequently sounds pretty sterile. We still use an analogue tape machine for the drum tracks because it makes them sound warmer, more natural. It gives them more depth and a real rock attitude."
pi_22141576
Ah, op die manier.

Dan klopt het op zich wel wat er in de review staat, ze bedoelen denk ik dat er analoge tapecompressie is gebruikt voor de drums of iets dergelijks. De meeste drumtracks worden volgens mij tegenwoordig idd wel direct in ProTools oid opgenomen, maar ook voor moderne drumtracks worden vaak ook nog steeds 'ouderwetse' analoge microfoons gebruikt, samen met digitale drumtriggers. Alleen wordt 't allemaal later in de PC weer bijgeschaafd en strakgetrokken. Het staat in het originele stukje ook een beetje vreemd, naar mijn smaak.

Tot zover de technische blaat. Verder wel een aardige review, trouwens.
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_22141620
Bedankt. Als je van Rush uit de Roll The Bones periode houdt, kun je de nieuwe Rush2 Saga gerust kopen, dus misschien wel een tip voor je.
pi_22154703
Hij is mooi Sebbo.

Binnenkort wil ik de nieuwe Cave en Ed Harcourt hier ook maar doen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_22178823
het is niet dat ik het niet leuk vind, maar ik ben gewoon dood( (op), anders had ik onderhand wel wat gepost.
pi_22353922
http://www.metalfan.nl/reviews.php?op=showcontent&id=1385

Subterranean Masquerade. Vooral kopen.
pi_22421296
Als ik eerlijk ben, dan word ik van die review niet echt veel wijzer wat soort muziek het nou is. Iets met progrock en metal.. hmm, klinkt het dan als Dream Theater of zo? Of Opeth?

[ Bericht 2% gewijzigd door Zander op 05-10-2004 15:48:21 ]
Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
  dinsdag 5 oktober 2004 @ 15:49:37 #49
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_22421483
quote:
Op woensdag 22 september 2004 23:18 schreef Seborik het volgende:
Bedankt. Als je van Rush uit de Roll The Bones periode houdt, kun je de nieuwe Rush2 Saga gerust kopen, dus misschien wel een tip voor je.
Saga staat trouwens binnenkort in 013, meldde Mojo mij gisteren.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_22425438
Ja, dat wist ik al een tijdje want de data stonden op de promo. Om precies te zijn op 1 november in de 013 en op 2 november in de Boerderij te Zoetermeer. Lijkt me wel leuk eigenlijk, maar ik heb al andere concerten en bovendien zijn de plaatsen niet echt top...

Zander, dat is het punt een beetje. Ik ken geen band met dit geluid. Het is een combinatie van heel veel en wellicht ook heel weinig, maar het lijkt niet op Opeth of Dream Theater, daarom vind ik het plaatje ook zo goed. Ik geloof dat op de site een sample te vinden is, maar dat weet ik niet zeker. Misschien dat je dan kunt aangeven hoe het in jouw oren klinkt... Anders is er misschien een andere weg waarover je het kunt horen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')